;
    در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    آداب ظاهر شدن در جامعه تفکر هشتم

    1 بازدید

    آداب ظاهر شدن در جامعه تفکر هشتم را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    آداب ظاهر شدن در جامعه تحقیق صفحه 42 تفکر و سبک زندگی هشتم

    جواب فعالیت بحث کلاسی صفحه ۴۲ کتاب تفکر و سبک زندگی هشتم درباره در مورد آداب ظاهر شدن در جامعه تحقیق .

    جواب:

    تحقیق اول:

    در این پژوهش به آداب ظاهر شدن در جامعه پرداخته شده است.

    چگونه سلام کنیم و دست بدهیم؟
    سلام کردن و دست دادن، اولین و مهم ترین بند از مجموعه آداب معاشرت و آداب ظاهر شدن در جامعه است که تقریبا میان همه ادیان، فرهنگ ها و ملت ها وجود دارد و آداب و قوانین خاصی هم برای خودش دارد. در کشور ما هم آداب خاصی در این زمینه وجود دارد که البته بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ اسلامی است.

    همیشه در حین سلام کردن به جانب مقابل، پیشقدم باشید. این عمل شما در خاطره طرف مقابل همیشه باقی می ماند. پیشقدم شدن در سلام همچنین نشان دهنده تواضع، فروتنی و بزرگواری انسان و آداب ظاهر شدن در جامعه است.

    به هر مجلس یا به هر محل تجمع که وارد می شوید، در صورتی که نظم جلسه و مجلس با اخلال مواجه نشود، با صدای بلند و متناسب سلام کنید، حتی اگر دارای مقام و رتبه بالا و مسن تر باشید.

    مردها در سلام نسبت به زنان باید پیشقدم باشند. استادان و معلمان وقتی وارد کلاس می شوند باید به شاگردان سلام کنند و شاگردان هم به رسم احترام در برابر استاد خویش بایستند. به هیچ وجه مقابل سلام کسی سر تکان ندهید، بلکه کوشش کنید با زبان، جواب سلام جانب مقابل را بدهید.

    سلام و احوالپرسی نیازی به وقت طولانی ندارد. کوشش کنید وقت خود و دیگران را در سلام واحوالپرسی نگیرید. این مورد، یکی از مهمترین موارد آداب ظاهر شدن در جامعه است.

    هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید. این کار اگرچه نشان دهنده ابراز صمیمیت با طرف مقابل است اما ناراحت کننده و خارج از عُرف نیز است. این مساله بویژه در ملاقات اول باید در نظر گرفته شود. البته شل دست دادن هم درست نیست.

    دست دادن شل نشان دهنده ضعف، نداشتن اعتماد به نفس، علاقه و ثبات است. با نوک انگشتان خود دست ندهید. اگر بر حسب عجله یا تصادف چنین کاری کردید، حتما از جانب مقابل معذرت بخواهید و دوباره با دست کامل به ایشان ادای سلام و احترام کنید.

    در رویارویی با بزرگ تر از خودتان سلام کنید، اما تا او به سمت شما دست دراز نکرده، دستتان را برای دست دادن به سویش دراز نکنید و در صورتی که کارمند اداره یا شرکتی هستید، تا رئیستان خواهان دست دادن با شما نشده برای این کار پیش دستی نکنید.

    هنگامی که کسی چند بسته یا پاکت در دست دارد و دست هایش آزاد نیست، نباید دست خود را به سوی او دراز کنید تا مجبور شود برای دست دادن بسته ها را زمین بگذارد یا همه را در یک دست یا زیر بغل نگه دارد.

    با دستکش دست ندهید، اما اگر زمانی برای در آوردن آن نیست، ضمن عذرخواهی مانعی ندارد، اما یادتان باشد حتما این جمله را بگویید: ببخشید که با دستکش دست می دهم.

    همیشه خانم ها مقدم نیستند
    این را هم که همه می دانید، خانم ها همیشه مقدم هستند جز در موارد زیر:

    هنگام عبور از درهای گردون به منظور چرخاندن در، عبور از درهای فنردار به منظور نگهداری در، هنگام ورود به رستوران، عبور از میان جمعیت، هنگام حرکت در صفوف (صف اتوبوس، بانک و… )، هنگام بالا رفتن از پله ها، هنگام پایین آمدن از پله ها و صفوف نشسته (در سینما، تئاتر، سخنرانی ها و…) به منظور باز کردن راه عبور برای خانم ها ( با عرض معذرت از آقایان!) همیشه مودب باشید. اگر هم از کسی خوشتان نمی آید نیازی نیست شأن و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید.

    اگر می خواهید مودب تر باشید
    یکی دیگر از آداب ظاهر شدن در جامعه این است که مودب و با نزاکت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت کنید. هیچ گاه دشنام ندهید. دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع است، چون نشان می دهد شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها و لغات مناسب تری بهره بگیرید. با صدای بلند صحبت نکنید. وقتی با صدای بلند صحبت می کنید، باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود می شوید.

    بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز و ناتوانی شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و دیگر این که می خواهید حرف خود را با توسل به زور وخشونت به کرسی بنشانید. همچنین بلند صحبت کردن سبب جلب توجه اطرافیان می شود، البته توجه منفی. خونسردی خود را حفظ کنید و کنترل خود را از دست ندهید، چون زمانی که کنترل خود را از دست می دهید و از کوره در می روید به همه نشان می دهید قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نیستید.

    به دیگران خیره نشوید. زل زدن به دیگران نوعی تعرض به آنها محسوب می شود. صحبت کسی را قطع نکنید. پیش از آن که اظهار عقیده ای بکنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد، اگر ناچار به انجام این کار شدید حتما با گفتن جمله معذرت می خواهم، این کار را انجام دهید. آب دهان نیندازید. اغلب مردها این کار را به طور ناآگاهانه انجام می دهند.

    به اشتباهات دیگران نخندید. هنگامی که شما اشتباهی مرتکب می شوید، تنها انتظاری که از دیگران دارید آن است که اشتباهات و خطاهای شما را به رویتان نیاورند و از آنها چشم پوشی کنند. از آن مهم تر شما را به واسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند. وقتی در یک جمع و محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نکنید مگر آن که بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید.

    نکاتی از رفتار و مهارت های اجتماعی و آداب ظاهر شدن در جامعه:
    ۱- پیاده روی ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – وقتی در خیابان راه می روید باید ادب و نزاکت را رعایت کنید، در سمت راست با قامتی کشیده(نه خمیده) و قدم هایی متعادل، راست و مستقیم حرکت کنید.

    – اگر سهوا موجب ناراحتی کسی شدید مانند، تنه زدن یا لگد کردن پا، فورا عذر خواهی کنید و در پاسخ معذرت خواهی دیگران جر و بحث نکنید و تنها بگویید”اشکالی ندارد”.

    – در انتخاب راه، مسیر پسندیده سمت راست است و هنگامی که سه نفر مشغول پیاده روی هستند، اولویت با وسط، سمت راست و چپ می باشد که بهتر است به ترتیب اولویت فرد بزرگتر یا خانم وسط و نفرات کوچک تر به ترتیب راست و چپ حرکت کنند. البته در چنین شرایطی باید مراقب باشید تا عرض مسیر پیاده روی را مسدود نکنید.

    – اولویت اجتماعی معمولا ابتدا با بزرگ ترین فرد جمع، فردی که مقام یا سمتی بالاتر از دیگران دارد، خانم ها و سپس سایر نفرات به ترتیب سن و مقام می باشد، بنابراین لازم است هنگام ورود به درگاه ها یا مکان های مختلف اولویت ورود نفرات رعایت شود.

    – هنگام پیاده روی در خیابان از خیره شدن به دیگران و گوش دادن به صحبت آن ها خودداری کنید.

    – با صدای بلند صحبت نکنید و بر سر راه دیگران متوقف نشوید.

    – در معبرهای شلوغ از هل دادن و تنه زدن به دیگران به این معنی که”سریع تر حرکت کنند چون شما عجله دارید” پرهیز کنید.

    ۲- صحبت کردن ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – هنگام سخن گفتن از کلمات مودبانه تر و زیباتر استفاده کنید مانند”صحبت” به جای “حرف” و یا”همکارم” به جای”کارگرم”.

    – از گفتن فحش و ناسزا شدیدا خودداری کنید و اگر کسی به شما ناسزا گفت و شما را با انجام رفتار و اعمال تحریک آمیز عصبانی کرد با ملایمت و خوش رویی برتری خود را نسبت به او نشان دهید تا پیروز میدان باشید.

    – جملات را منسجم و حساب شده بیان کنید تا در کم ترین کلمات منظورتان را رسا و ساده عنوان کرده باشید.

    – ساده و روان سخن بگویید و از کلمات و جملاتی که درکشان برای دیگران مشکل است صرف نظر کنید.

    – وقتی در جمعی عمومی سخنوری می کنید از بیان موضوعاتی که تنها برای خودتان جذابیت دارد خودداری کنید و افکار خود را به شیوه ای جذاب نه به صورت نصایح پدر بزرگانه بیان نمایید. افرادی که درباره عقاید خود تعصب خشک دارند و در چهارچوب فکری به خصوصی محصور شده اند هیچ گاه نمی توانند از دیگران چیزی بیاموزند و هم صحبت خوبی نیز برای دیگران به شمار نمی آیند.

    – جملات دیگران را کامل نکنید، اندکی صبر کنید تا کلمه ای را که سخنران به دنبالش هست خود به زبان بیاورد.

    – به توپوق و لهجه دیگران نخندید و هنگام صحبت دیگران علایم خستگی و کلافگی از خود نشان ندهید چون خلاف ادب است.

    – بیشتر از آن چه سخن می گویید به دیگران فرصت صحبت کردن بدهید.

    – صحبت دیگران را قطع نکنید و اگر کسی سخن شما را قطع کرد برای ادامه آن پا فشاری نکنید.

    – از بیان داستان های قدیمی، طولانی و خسته کننده بپرهیزید.

    – آهسته و رسا صحبت کنید، کاملا متعادل. نه به گونه ای که از صدای بلند شما دیگران سر درد بگیرند و نه طوری که از صدای ضعیف تان یکی در میان کلمات را متوجه نشوند.

    – از راه دهان صحبت کنید نه از بینی!

    – وقتی صحبت می کنید به نسبت مساوی به چشمان مخاطبان نگاه کنید اما به آن ها خیره نشوید مخصوصا اگر مخاطب تان جنس مخالف باشد.(از نگاه کردن به زمین یا دور و بر خودداری کنید.)

    – همیشه دهان خود را خوشبو نگه دارید تا هنگام صحبت کردن با چهره های آشفته دیگران مواجه نشوید.

    – یادتان باشد هنگام بروز اختلاف عقیده، دانا سعی می کند چیزی بیاموزد و نادان به مجادله می پردازد.

    – تملق گویی خوب نیست، دقت کنید اگر از کسی تعریف می کنیدخلاف واقع و بزرگ نمایی نباشد تا در نظر دیگران حالت چاپلوسانه به خود نگیرد.

    – جای دیگران جواب ندهید این روش تنها برای افراد بیمار و بی زبان صحیح می باشد. – هنگام سخنرانی دیگران سعی نکنید با ادا و اشاره کنترل سخنوری وی را از دستش خارج کنید.

    – هنگامی که سیگار به لب دارید یا مشغول خوردن هستید، صحبت نکنید.

    – قسم خوردن نشانه عدم اعتماد به نفس و عدم اطمینان از صحت سخن بوده و تکرار آن به مراتب کار را بدتر می کند.

    – دانستن اشعار زیبا، نکات جالب، اخبار به روز و لطیفه های جذاب یا گفتار بزرگان و به کار بردن به موقع آن ها در سخنان، بر تاثیر گفته ها می افزاید و کلام را زیباتر می کند.

    ۳- لباس پوشیدن ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – آقایان بهتر است در مراسم و مکان های رسمی از کت و شلوار استفاده کنند.

    – کت و شلوار همیشه باید اتو زده و بدون لک باشد. پیراهن نیز خوش زرق و برق و کفش ها واکس زده و رنگ همگی با یکدیگر هم خوانی داشته باشد.

    – در تابستان و روز بهتر است از کت شلوارهای رنگ روشن و در شب از رنگ تیره استفاده کرد.

    – از گذاشتن خودکار وسایر وسایل در جیب بالای کت و وسایل حجیم در جیب های جانبی کت و شلوار جدا بپرهیزید.

    – کت و شلوار باید کاملا اندازه باشد رنگ و روی آن نرفته باشد.

    – خط دکمه پیراهن، دکمه شلوار و سگک کمربند باید در یک راستا قرار بگیرند.

    – پیراهن نباید داخل شلوار چروکیده باشد یا قسمتی از آن بیرون و قسمتی داخل باشد. برای حل این موضوع بهتر است از پیراهن های کوتاه و گشاد استفاده نکنید.

    – داخل جیب پیراهن وسایل حجیم نگذارید تا جیب آن متورم نشود.

    – از لباس های ترمیم شده و نخ کش شده استفاده نکنید، لباس ها همیشه باید تمیز، اتوشده و خوشبو باشند و نقصی نداشته باشند.

    – کفش ها باید با لباس هم خوانی کامل داشته باشند(از نظر رنگ و جنس) و همیشه در همه حال تمیز و واکس زده باشند عاری از هرگونه پارگی یا فرسودگی محرز.

    – جواراب ها همیشه سالم، تمیز و خوشبو با شند تا اگر مجبور شدید در محلی کفش هایتان را در بیاورید خجالت نکشید!

    – بهتر است برای مدت طولانی در یک مکان از یک مدل لباس استفاده نکنید.

    – از مواد خوشبو کننده در مدل های مختلف(لباس، بدن، دهان و پا) به صورت مداوم استفاده کنید.

    ۴- نظافت شخصی ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – موهای خود را همیشه مرتب، تمیز و خوش حالت نگه دارید و موهای زائد اطراف سر و گردن را مرتبا کوتاه کنید.

    – موهای صورت خود را مداوم اصلاح کنید و بعد از آن ژل مخصوص یا کرم اصلاح بزنید اما اگر اهل ریش و سبیل هستید از آنکارد و شستن آن ها به هیچ وجه غافل نشوید. (خانم ها بهتر است که صورت خود را مرتبا کنترل نمایند و به گونه ای متعادل آرایش کنند تا از طرفی فرق صورت آن ها با صورت مردان محرز باشد و از طرف دیگر مواد آرایشی روی صورت شان فسیل نگردد.)

    – دندان های تان را سفید و درخشان نگه دارید و از زرد شدن، جرم گرفتن یا پلاک بستن آن ها جلوگیری کنید.

    – ناخن هایتان همیشه کوتاه و تمیز باشند. ضمن این که هنگام کوتاه کردن ناخن باید به شکل ظاهری آن توجه کرد تا زیبایی خود را از دست ندهد.

    – برای داشتن بدن و لباس های خوشبو، استحمام روزانه و تعویض لباس هفته ای چند بار لازم است.

    ۵- غذاخوردن ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – هنگام غذا خوردن این که چه کسی کجا بنشیند خیلی مهم است و این وظیفه میزبان است که به اولویت میهمانان را راهنمایی کند. در میهمانی های خانوادگی جایگاه ویژه سمت راست خام میزبان و سمت راست آقای میزبان می باشد و در صورتی که میزبان یک نفر باشد جایگاه ویژه سمت راست و سپس سمت چپ او است.

    در میهمانی های خانوادگی بهتر است که خانم و آقای صاحبخانه کنار یا مقابل یکدیگر بنشینند و به ترتیب دیگر میهمان ها این کار را انجام دهند.

    – تا هنگامی که صاحبخانه(خانم یا آقای میزبان) شما را به پای میز غذا(سفره) دعوت نکرده است از نشستن صرف نظر کنید. بهتر است که در میهمانی ها تا زمانی که خانم صاحبخانه و دیگر خانم ها شروع به خوردن غذا نکرده اند آقایان از خوردن جلوگیری کنند.

    – پشت میز با حالت مناسب بنشینید و از گذاشتن آرنج و دست بر روی میز خودداری کنید و از خم شدن زیاد و پایین آوردن سر هنگام خوردن غذا جلوگیری کنید.

    – بر روی صندلی لم ندهید و آن را با بدن به عقب نبرید، مودبانه از جا برخیزید و آرام صندلی را جابه جا کنید. بعد از ترک صندلی آن را در جای اولیه خود قرار دهید.

    – دستمال سفره در یقه یا جیب و بالای سر قرار نمی گیرد جایش روی زانو است! ضمن این که صورت را نباید با دستمال سفره خشک کرد و تنها می توان آن را بر روی لب ها گذاشت. بعد از اتمام غذا دستمال سفره را تا نکرده سمت چپ بشقاب تان بگذارید.

    – با متعلقات میز بازی نکنید و خانه نسازید!

    – پشت میز غذا از خمیازه کشیدن، گرفتن بینی، شانه کردن موها، کشتی گرفتن، خاراندن بدن و صحبت با تلفن همراه یا دست دادن به دیگران جلوگیری کنید و از مطالعه بپرهیزید.

    – تعویض کارد و چنگال یا قاشق چنگال در دستان کار پسندیده ای نیست سعی کنید هنگام برش غذا بر بشقاب تان تسلط کافی داشته باشید.

    – وقتی غذا به طرف دهان برده می شود چنگال باید به طرف پایین باشد.

    – قبل از چشیدن و خوردن غذا از زدن نمک و فلفل صرف نظر کنید.

    – خوردن غذا از نوک قاشق صحیح نیست و باید از کنار آن خورده شود.

    – در برخی کشورها رسم بر این است هنگامی که غذا تمام می شود قاشق چنگال را به صورت موازی داخل بشقاب می گذارند تا پیش خدمت آن را جمع کند اما اگر هنوز قصد خوردن غذا دارید باید قاشق و چنگال را به صورت متقاطع در بشقاب قرار دهید تا پیش خدمت آن را جمع نکند.

    – در رستوران ها اگر قاشق یا چنگال تان روی زمین افتاد نباید آن را بر دارید. این کار پیش خدمت است.

    – با غذا بازی نکنید و آن را هم نزنید و فوت نکنید.

    – بشقاب تان را با دستمال یا تکه نان تمیز نکنید. اگر واقعا بشقاب کثیف است از بشقاب دیگری استفاده کنید.

    – برای برداشتن ظروف انگشتان تان را به سر قاشق یا چنگال نمالید و داخل لیوان یا فنجان نکنید.

    – هنگام اتمام غذا بشقاب خود را عقب نزنید و ته مانده غذای تان را برای کسی نریزید یا همراه خود نبرید.

    – اگر چیزی می خواهید که از شما فاصله دارد مودبانه از فردی که به آن نزدیک است خواهش کنید تا به شما کمک کند. خودتان شخصا بر روی میز دراز نکشید و آن را بردارید!

    – از پرخوری و کم خوری محسوس اجتناب کنید و هنگام صرف غذا از نحوه پخت غذا تعریف کنید و بگویید که خیلی خوشمزه است، حتی اگر این طور نباشد! با این کار خانم صاحبخانه با روی خوش تا پایان میهمانی از شما پذیرایی ویژه می نماید.

    – اگر غذایی را دوست ندارید یا به نظرتان خوب تهیه نشده نباید بیان کنید یا درگوشی به دیگران بگویید و از متعلقات سفره انتقاد کنید.

    – اگر استخوان یا هر چیزی دیگری را خواستید از دهان بیرون بیاورید خیلی آرام و نا محسوس چنگال را به گوشه لبتان بچسبانید و آن تکه را روی چنگال قرار دهید و کنار بشقاب بگذارید.

    – قبل از نوشیدن لب خود را با دستمال پاک کنید.

    – هرگاه احساس کردید دست یا صورت تان چرب و کثیف شده یک دستمال کاغذی را تا کنید و به آرامی دست و صورت تان رابا آن پاک نمایید.

    – قاشق و چنگال شخصی را داخل ظروف عمومی نکنید و قاشق مرطوب را داخل شکر یا هر چاشنی دیگری نبرید.

    – انگشتان خود را هرگز لیس نزنید و با گوشه سفره یا میز پاک نکنید.

    – قبل از نوشیدن قاشق هم زن را از داخل لیوان یا فنجان خارج کنید.

    – بهتر است که در میهمانی ها به جای پارچ آب از آب معدنی های تک نفره استفاده شود.

    – تا زمانی که دیگران غذا می خورند میز غذا را ترک نکنید به خصوص اگر میزبان هستید.

    – هرگز کارد را به دهان نبرید.

    – از خلال دندان پنهانی استفاده کنید نه سر میز.

    – برای نخوردن نوعی از غذا دلیل نیاورید و به بشقاب دیگران نگاه نکنید.

    – نان را با چنگال بر ندارید و برنج را با قاشق داخل بشقاب نکشید. از ریختن ماست و سالاد روی برنج جدا خودداری کنید.

    ۶- در میهمانی ها ( آداب ظاهر شدن در جامعه )
    – دیگر موارد آداب ظاهر شدن در جامعه هنگام سلام و احوال پرسی میزبان باید میهمان ها را به یکدیگر معرفی کند. ابتدا کوچک تر را به بزرگ تر، آقا را به خانم و مقام پایین تر را به مقام بالاتر معرفی می کنند سپس بزرگ تر، خانم و مقام بالاتر را به دیگران.

    اگر میهمان فرد ناشناسی را همراه خود آورده باید او را به میزبان معرفی کند سپس میزبان را به میهمان ناشناس. در میهمانی های بزرگ لازم نیست تک تک همه را به یکدیگر معرفی کرد تنها زمانی که تصادفا لازم می شود کافی است.

    – اگر با تاخیر وارد میهمانی می شوید باید با تمام حاضرین سلام و احوال پرسی کنید و یک بار دیگر با کسانی که کنارتان می نشینند احوال پرسی را ادامه دهید.

    – تشریفات را باید انجام دهید چه میزبان باشید چه میهمان چه مطابق میل و عقاید شما باشد چه نباشد.

    – در میهمانی های رسمی ابتدا باید به آقا و خانم میهمان سلام و احوال پرسی کرد بعد به بزرگ ترها و مقامات بالا.

    – به بشقاب غذا و میوه دیگران نگاه نکنید. مخصوصا اگر میزبان هستید تنها این کار را زمانی انجام دهید که در ادامه بخواهید به آن میهمان تعارف کنید که چیزی بخورد.

    – از قیمت میوه و غذاهای خریداری شده در میهمانی صحبتی نکنید حتی اگر چندین برابر قیمت خریده باشید.

    – با تمامی میهمانان صحبت کنید و به یک میزان از همه پذیرایی کنید و گرم بگیرید.

    – کسی را در جمع تحقیر نکنید و کسی را بیش از حد بزرگ ننمایید.

    – به میهمانان احترام بگذارید و غیر مودبانه با آن ها صحبت نکنید.

    – اگر نگران خرابی وسایل منزل تان هستید به روی میهمانان نیاورید یا بی خیال باشید یا میهمان دعوت نکنید.

    – بچه های میهمان را تحت هیچ شرایطی دعوا نکنید. البته میهمانان باید خودشان در چنین مواقعی توجه ویژه ای به فرزندان شان داشته باشند تا موجب مزاحمت و ناراحتی میزبان نشوند.

    – اگر میهمانی ظرف یا اشیایی را شکاند به او چشم غره نروید و عصبانی نشوید. با ملایمت بگویید”اشکالی ندارد” چاره ای نیست زیرا نمی توانید پول آن را از او بگیرید پس بهتر است خودتان را کنترل کنید تا شخصیت بهتری از خود رونمایی کرده باشید.

    – وسایل پذیرایی را باب میل و طبق ذائقه میهمانان تهیه کنید و ساعات پذیرایی را با آن ها هماهنگ نمایید.

    – عصبانی نشوید و دیگران یا فرزندان خود را دعوا نکنید. به هیچ عنوان به بهانه خنده به تمسخر حاضرین و غایبین نپردازید.

    – محل پذیرایی را خوشبو و مرتب نگه دارید و با وسایل آنتیک منزلتان مانور تبلیغاتی ندهید.

    – یکی دیگر از آداب ظاهر شدن در جامعه این است که محل دستشویی و استراحت شخصی را به میهمانان معرفی کنید. اگر میهمانی قصد لحظه ای خوابیدن داشت در محلی آرام برای او بالش و ملحفه تمیز فراهم کنید و آرامش آن قسمت را حفظ نمایید. رعایت این اصول شخصیت شما را ارتقا می دهد و اطمینان دیگران نسبت به رفتار آبرومندانه شما بیشتر می شود.

    آن وقت است که از حضور شما در میهمانی ها و مراسم و مجامع رسمی و حیثیتی نه تنها نگران نیستند بلکه خوشحال نیز می شوند و افتخار هم می کنند. به علاوه شما با انجام رفتار مطلوب اجتماعی و آداب ظاهر شدن در جامعه آن را در سطح خانواده و اطرافیان گسترش می دهید و باعث ترویج فرهنگ اجتماعی در جامعه و در نهایت کشور عزیزمان می شوید.

    منبع مطلب : a101.ir

    مدیر محترم سایت a101.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آداب ظاهر شدن در جامعه

    آداب ظاهر شدن در جامعه

    رعایت برخی آداب اجتماعی و چگونگی ظاهر شدن در جامعه به شما کمک خواهد کرد تا شأن و منزلت اجتماعی تان را بالا ییرید و خودتان را از یک فرد عامی به یک انسان متشخص تبدیل کنید. آداب ظاهر شدن در جامعه یکی از مهمترین موضوعاتی است که به آن پرداخته می شود. در این مقاله به بررسی آداب ظاهر شدن در جامعه نکاتی از رفتار و مهارت های اجتماعی اشاره شده است.

    آداب ظاهر شدن در جامعه

    برای نشان دادن شخصیتی با وقار و احترام برانگیز از خود و جلب توجه و احترام دیگران، باید حرکات و رفتارهای مناسبی داشته باشیم. رفتارهایی که اگرچه بیشتر آنها را در آمد و رفت های اجتماعی یاد گرفته ایم. ولی هنوز نکات ریز و ظریف زیادی وجود دارد که از آنها بی خبریم. نکاتی که از آنها به عنوان آداب معاشرت و آداب ظاهر شدن در جامعه یاد می کنیم.

    رعایت برخی آداب اجتماعی و آداب ظاهر شدن در جامعه به شما کمک خواهد کرد تا شأن و منزلت اجتماعی تان ارتقاء یابد و از یک فرد عامی به یک انسان متشخص و باکمال تبدیل شوید. با رعایت این نکات ساده، دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد. شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند.

    این بایدها و نبایدهای معاشرتی در همه جوامع به صورت الگوهایی ثابت و مشترک وجود دارد. که البته چگونگی آنها در هر فرهنگی تابع نظام ارزش ها و باورهای آن جامعه است.

    از این رو، اگرچه همه جوامع برخی رفتارها را مودبانه و برخی دیگر را خارج از نزاکت می شمارند، اما این که چه چیزی مودبانه است یا نیست، فقط به وسیله فرهنگ هر جامعه تعریف می شود، به طوری که رفتار و رسوم پسندیده در یک دسته ممکن است در دسته دیگر اصلا پسندیده نباشد.

    نمونه هایی از آداب اجتماعی در فرهنگ ها و کشور های دیگر

    مثلا میان اسکیموها رسم بر این است که مهمان پس از غذا خوردن، لب های خود را طوری پاک کند که صدایی از آنها برخیزد و به این ترتیب نشان دهد غذا برایش گوارا بوده است، ولی ما این کار را ناپسند می دانیم. در آفریقا، وحشیان در ملاقات با یکدیگر برای شادباش می گویند «چگونه عرق می کنید؟» در حالی که چنین سوالی برای ما زشت و زننده است. دست دادن با دوستان هنگام ملاقات در بسیاری از کشورهای جهان معمول است، ولی چینیان به جای این کار دو دست خود را برهم می گذارند و تکان می دهند.

    در کشور ما وقتی در هر صفی می ایستیم، رعایت فاصله بین ۲ نفر اگرچه پسندیده است اما مرسوم نیست و تقریبا بین ۲ نفر در صف هیچ فاصله ای وجود ندارد، حال آن که در کشورهای اروپایی عدم رعایت این فاصله، نوعی تعرض به حریم و حقوق فردی افراد محسوب می شود و واکنش های تندی به همراه خواهد داشت.

    در بسیاری از کشورها برداشتن کلاه نشانه ادب است، ولی بومیان غنا در آفریقا به جای این کار، قبای خود را از یک شانه پایین می اندازند، ولی براساس دستور اسلام، وقتی ۲ مسلمان به یکدیگر می رسند، با سلام کردن به هم احترام می گذارند.

    بنابراین شیوه آداب معاشرت و آداب ظاهر شدن در جامعه در سراسر جهان در عین این که متفاوت است، ولی این آداب در همه جا به منظورهای معینی از قبیل سلام کردن، دست دادن و احترام گذاشتن به یکدیگر، معرفی ناشناسان به یکدیگر، آداب و رسوم پسندیده هنگام غذا خوردن، نحوه رفتار و پوشش در مهمانی ها، محل کار و… به کار می رود.

    چگونه سلام کنیم و دست بدهیم؟

    سلام کردن و دست دادن، اولین و مهم ترین بند از مجموعهآداب معاشرت و آداب ظاهر شدن در جامعه است که تقریبا میان همه ادیان، فرهنگ ها و ملت ها وجود دارد و آداب و قوانین خاصی هم برای خودش دارد. مثلا فرانسوی ها درست مثل ما هنگام ورود و خروج با یکدیگر دست می دهند. آلمانی ها تنها یک بار با هم دست می دهند.

    برخی آفریقایی ها پس از هربار دست دادن، بشکن می زنند که حاکی از رهایی و آزادی است. مردم برخی کشورها هم دست دادن را خوب نمی دانند. آمریکایی ها هم خیلی محکم دست می دهند که احتمالا از رقابت های سنگین جسمی مانند کشتی سرخپوستان نشأت گرفته است و اما پیچیده ترین شکل دست دادن را سیاهان آمریکایی دارند که شامل چند عمل پیچیده است.

    افغان ها نه تنها در حین سلام واحوالپرسی دست می دهند. بلکه هنگام دست دادن، روبوسی و بغل کشی هم می کنند. دست دادن با دست راست و گذاشتن دست دیگر به شانه مقابل نشان دهنده تلاشی است که این شخص می خواهد به نحوی از بوسه دادن جلوگیری کند. این وضعیت را در بازدیدهای رسمی کشورها و مقامات و دیپلمات های مختلف جهان می توان ملاحظه کرد. در کشور ما هم قوانین و آداب خاصی در این زمینه وجود دارد که البته بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ اسلامی است.

    همیشه در حین سلام کردن به جانب مقابل، پیشقدم باشید. این عمل شما در خاطره طرف مقابل همیشه باقی می ماند. پیشقدم شدن در سلام همچنین نشان دهنده تواضع، فروتنی و بزرگواری انسان و آداب ظاهر شدن در جامعه است.

    آداب ظاهر شدن در یک جلسه

    یکی دیگر از آداب ظاهر شدن در جامعه این است که به هر مجلس یا به هر محل تجمع که وارد می شوید، در صورتی که نظم جلسه و مجلس با اخلال مواجه نشود، با صدای بلند و متناسب سلام کنید، حتی اگر دارای مقام و رتبه بالا و مسن تر باشید. مردها در سلام نسبت به زنان باید پیشقدم باشند. استادان و معلمان وقتی وارد کلاس می شوند باید به شاگردان سلام کنند و شاگردان هم به رسم احترام در برابر استاد خویش بایستند. به هیچ وجه مقابل سلام کسی سر تکان ندهید، بلکه کوشش کنید با زبان، جواب سلام جانب مقابل را بدهید.

    سلام و احوالپرسی نیازی به وقت طولانی ندارد. کوشش کنید وقت خود و دیگران را در سلام واحوالپرسی نگیرید. یکی از مهمترین موارد آداب ظاهر شدن در جامعه است.

    هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید. این کار اگرچه نشان دهنده ابراز صمیمیت با طرف مقابل است اما ناراحت کننده و خارج از عُرف نیز است. این مساله بویژه در ملاقات اول باید در نظر گرفته شود. البته شل دست دادن هم درست نیست.

    دست دادن شل نشان دهنده ضعف، نداشتن اعتماد به نفس، علاقه و ثبات است. با نوک انگشتان خود دست ندهید. اگر بر حسب عجله یا تصادف چنین کاری کردید، حتما از جانب مقابل معذرت بخواهید و دوباره با دست کامل به ایشان ادای سلام و احترام کنید.

    در رویارویی با بزرگ تر از خودتان سلام کنید، اما تا او به سمت شما دست دراز نکرده، دستتان را برای دست دادن به سویش دراز نکنید و در صورتی که کارمند اداره یا شرکتی هستید، تا رئیستان خواهان دست دادن با شما نشده برای این کار پیش دستی نکنید.

    هنگامی که کسی چند بسته یا پاکت در دست دارد و دست هایش آزاد نیست، نباید دست خود را به سوی او دراز کنید تا مجبور شود برای دست دادن بسته ها را زمین بگذارد یا همه را در یک دست یا زیر بغل نگه دارد.

    با دستکش دست ندهید، اما اگر زمانی برای در آوردن آن نیست، ضمن عذرخواهی مانعی ندارد، اما یادتان باشد حتما این جمله را بگویید: ببخشید که با دستکش دست می دهم.

    همیشه خانم ها مقدم نیستند!

    این را هم که همه می دانید، خانم ها همیشه مقدم هستند جز در موارد زیر:

    نکته: سلام کردن و دست دادن اولین و مهم ترین بند از مجموعه آداب معاشرت و آداب ظاهر شدن در جامعه است که تقریبا میان همه ادیان، فرهنگ ها و ملت ها وجود دارد و آداب و قوانین خاصی هم برای خودش دارد

    هنگام عبور از درهای گردون به منظور چرخاندن در، عبور از درهای فنردار به منظور نگهداری در، هنگام ورود به رستوران، عبور از میان جمعیت، هنگام حرکت در صفوف (صف اتوبوس، بانک و… )، هنگام بالا رفتن از پله ها، هنگام پایین آمدن از پله ها و صفوف نشسته (در سینما، تئاتر، سخنرانی ها و…) به منظور باز کردن راه عبور برای خانم ها ( با عرض معذرت از آقایان!) همیشه مودب باشید. اگر هم از کسی خوشتان نمی آید نیازی نیست شأن و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید.

    اگر می خواهید مودب تر باشید

    یکی دیگر از آداب ظاهر شدن در جامعه این است که مودب و با نزاکت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت کنید. هیچ گاه دشنام ندهید. دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع است، چون نشان می دهد شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها و لغات مناسب تری بهره بگیرید. با صدای بلند صحبت نکنید. وقتی با صدای بلند صحبت می کنید، باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود می شوید.

    بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز و ناتوانی شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و دیگر این که می خواهید حرف خود را با توسل به زور وخشونت به کرسی بنشانید. همچنین بلند صحبت کردن سبب جلب توجه اطرافیان می شود، البته توجه منفی. خونسردی خود را حفظ کنید و کنترل خود را از دست ندهید، چون زمانی که کنترل خود را از دست می دهید و از کوره در می روید به همه نشان می دهید قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نیستید.

    به دیگران خیره نشوید. زل زدن به دیگران نوعی تعرض به آنها محسوب می شود. صحبت کسی را قطع نکنید. پیش از آن که اظهار عقیده ای بکنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد، اگر ناچار به انجام این کار شدید حتما با گفتن جمله معذرت می خواهم، این کار را انجام دهید. آب دهان نیندازید. اغلب مردها این کار را به طور ناآگاهانه انجام می دهند.

    به اشتباهات دیگران نخندید. هنگامی که شما اشتباهی مرتکب می شوید، تنها انتظاری که از دیگران دارید آن است که اشتباهات و خطاهای شما را به رویتان نیاورند و از آنها چشم پوشی کنند. از آن مهم تر شما را به واسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند. وقتی در یک جمع و محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نکنید مگر آن که بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید.

    نکاتی از رفتار و مهارت های اجتماعی و آداب ظاهر شدن در جامعه :

    ۳- لباس پوشیدن ( آداب ظاهر شدن در جامعه )

    ۴- نظافت شخصی ( آداب ظاهر شدن در جامعه )

    ۵- غذاخوردن ( آداب ظاهر شدن در جامعه )

    ۶- در میهمانی ها ( آداب ظاهر شدن در جامعه )

    آن وقت است که از حضور شما در میهمانی ها و مراسم و مجامع رسمی و حیثیتی نه تنها نگران نیستند بلکه خوشحال نیز می شوند و افتخار هم می کنند. به علاوه شما با انجام رفتار مطلوب اجتماعی و آداب ظاهر شدن در جامعه آن را در سطح خانواده و اطرافیان گسترش می دهید و باعث ترویج فرهنگ اجتماعی در جامعه و در نهایت کشور عزیزمان می شوید.

    منبع مطلب : iranclg.ir

    مدیر محترم سایت iranclg.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مقاله درباره آداب ظاهر شدن در جامعه

    مقاله درباره آداب ظاهر شدن در جامعه

    آداب ظاهر شدن در جامعه

    برای نشان دادن شخصیتی با وقار و احترام برانگیز از خود و جلب توجه و احترام دیگران، باید حرکات و رفتارهای مناسبی داشته باشیم؛ رفتارهایی که اگرچه بیشتر آنها را در آمد و رفت های اجتماعی یاد گرفته ایم، ولی هنوز نکات ریز و ظریف زیادی وجود دارد که از آنها بی خبریم، نکاتی که از آنها به عنوان آداب معاشرت یاد می کنیم.

    رعایت برخی آداب اجتماعی به شما کمک خواهد کرد تا شأن و منزلت اجتماعی تان ارتقاء یابد و از یک فرد عامی به یک انسان متشخص و باکمال تبدیل شوید. با رعایت این نکات ساده، دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد؛ شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند.%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%b8%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-1

    این بایدها و نبایدهای معاشرتی در همه جوامع به صورت الگوهایی ثابت و مشترک وجود دارد که البته چگونگی آنها در هر فرهنگی تابع نظام ارزش ها و باورهای آن جامعه است.

    از این رو، اگرچه همه جوامع برخی رفتارها را مودبانه و برخی دیگر را خارج از نزاکت می شمارند، اما این که چه چیزی مودبانه است یا نیست، فقط به وسیله فرهنگ هر جامعه تعریف می شود، به طوری که رفتار و رسوم پسندیده در یک دسته ممکن است در دسته دیگر اصلا پسندیده نباشد.

    مثلا میان اسکیموها رسم بر این است که مهمان پس از غذا خوردن، لب های خود را طوری پاک کند که صدایی از آنها برخیزد و به این ترتیب نشان دهد غذا برایش گوارا بوده است، ولی ما این کار را ناپسند می دانیم. در آفریقا، وحشیان در ملاقات با یکدیگر برای شادباش می گویند «چگونه عرق می کنید؟» در حالی که چنین سوالی برای ما زشت و زننده است. دست دادن با دوستان هنگام ملاقات در بسیاری از کشورهای جهان معمول است، ولی چینیان به جای این کار دو دست خود را برهم می گذارند و تکان می دهند.

    در کشور ما وقتی در هر صفی می ایستیم، رعایت فاصله بین ۲ نفر اگرچه پسندیده است اما مرسوم نیست و تقریبا بین ۲ نفر در صف هیچ فاصله ای وجود ندارد، حال آن که در کشورهای اروپایی عدم رعایت این فاصله، نوعی تعرض به حریم و حقوق فردی افراد محسوب می شود و واکنش های تندی به همراه خواهد داشت.

    در بسیاری از کشورها برداشتن کلاه نشانه ادب است، ولی بومیان غنا در آفریقا به جای این کار، قبای خود را از یک شانه پایین می اندازند، ولی براساس دستور اسلام، وقتی ۲ مسلمان به یکدیگر می رسند، با سلام کردن به هم احترام می گذارند.

    بنابراین شیوه آداب معاشرت در سراسر جهان در عین این که متفاوت است، ولی این آداب در همه جا به منظورهای معینی از قبیل سلام کردن، دست دادن و احترام گذاشتن به یکدیگر، معرفی ناشناسان به یکدیگر، آداب و رسوم پسندیده هنگام غذا خوردن، نحوه رفتار و پوشش در مهمانی ها، محل کار و… به کار می رود.

    چگونه سلام کنیم و دست بدهیم؟

    سلام کردن و دست دادن، اولین و مهم ترین بند از مجموعه آداب معاشرت است که تقریبا میان همه ادیان، فرهنگ ها و ملت ها وجود دارد و آداب و قوانین خاصی هم برای خودش دارد. مثلا فرانسوی ها درست مثل ما هنگام ورود و خروج با یکدیگر دست می دهند. آلمانی ها تنها یک بار با هم دست می دهند.

    برخی آفریقایی ها پس از هربار دست دادن، بشکن می زنند که حاکی از رهایی و آزادی است. مردم برخی کشورها هم دست دادن را خوب نمی دانند. آمریکایی ها هم خیلی محکم دست می دهند که احتمالا از رقابت های سنگین جسمی مانند کشتی سرخپوستان نشأت گرفته است و اما پیچیده ترین شکل دست دادن را سیاهان آمریکایی دارند که شامل چند عمل پیچیده است. افغان ها نه تنها در حین سلام واحوالپرسی دست می دهند. بلکه هنگام دست دادن، روبوسی و بغل کشی هم می کنند. دست دادن با دست راست و گذاشتن دست دیگر به شانه مقابل نشان دهنده تلاشی است که این شخص می خواهد به نحوی از بوسه دادن جلوگیری کند. این وضعیت را در بازدیدهای رسمی کشورها و مقامات و دیپلمات های مختلف جهان می توان ملاحظه کرد. در کشور ما هم قوانین و آداب خاصی در این زمینه وجود دارد که البته بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ اسلامی است.%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%b8%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-2

    همیشه در حین سلام کردن به جانب مقابل، پیشقدم باشید. این عمل شما در خاطره طرف مقابل همیشه باقی می ماند. پیشقدم شدن در سلام همچنین نشان دهنده تواضع، فروتنی و بزرگواری انسان است.

    به هر مجلس یا به هر محل تجمع که وارد می شوید، در صورتی که نظم جلسه و مجلس با اخلال مواجه نشود، با صدای بلند و متناسب سلام کنید، حتی اگر دارای مقام و رتبه بالا و مسن تر باشید. مردها در سلام نسبت به زنان باید پیشقدم باشند. استادان و معلمان وقتی وارد کلاس می شوند باید به شاگردان سلام کنند و شاگردان هم به رسم احترام در برابر استاد خویش بایستند. به هیچ وجه مقابل سلام کسی سر تکان ندهید، بلکه کوشش کنید با زبان، جواب سلام جانب مقابل را بدهید.

    سلام و احوالپرسی نیازی به وقت طولانی ندارد. کوشش کنید وقت خود و دیگران را در سلام واحوالپرسی نگیرید.

    هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید. این کار اگرچه نشان دهنده ابراز صمیمیت با طرف مقابل است اما ناراحت کننده و خارج از عُرف نیز است. این مساله بویژه در ملاقات اول باید در نظر گرفته شود. البته شل دست دادن هم درست نیست.

    دست دادن شل نشان دهنده ضعف، نداشتن اعتماد به نفس، علاقه و ثبات است. با نوک انگشتان خود دست ندهید. اگر بر حسب عجله یا تصادف چنین کاری کردید، حتما از جانب مقابل معذرت بخواهید و دوباره با دست کامل به ایشان ادای سلام و احترام کنید.

    در رویارویی با بزرگ تر از خودتان سلام کنید، اما تا او به سمت شما دست دراز نکرده، دستتان را برای دست دادن به سویش دراز نکنید و در صورتی که کارمند اداره یا شرکتی هستید، تا رئیستان خواهان دست دادن با شما نشده برای این کار پیش دستی نکنید.

    هنگامی که کسی چند بسته یا پاکت در دست دارد و دست هایش آزاد نیست، نباید دست خود را به سوی او دراز کنید تا مجبور شود برای دست دادن بسته ها را زمین بگذارد یا همه را در یک دست یا زیر بغل نگه دارد.

    با دستکش دست ندهید، اما اگر زمانی برای در آوردن آن نیست، ضمن عذرخواهی مانعی ندارد، اما یادتان باشد حتما این جمله را بگویید: ببخشید که با دستکش دست می دهم.

    همیشه خانم ها مقدم نیستند

    این را هم که همه می دانید، خانم ها همیشه مقدم هستند جز در موارد زیر:

    نکته: سلام کردن و دست دادن اولین و مهم ترین بند از مجموعه آداب معاشرت است که تقریبا میان همه ادیان، فرهنگ ها و ملت ها وجود دارد و آداب و قوانین خاصی هم برای خودش دارد

    هنگام عبور از درهای گردون به منظور چرخاندن در، عبور از درهای فنردار به منظور نگهداری در، هنگام ورود به رستوران، عبور از میان جمعیت، هنگام حرکت در صفوف (صف اتوبوس، بانک و… )، هنگام بالا رفتن از پله ها، هنگام پایین آمدن از پله ها و صفوف نشسته (در سینما، تئاتر، سخنرانی ها و…) به منظور باز کردن راه عبور برای خانم ها ( با عرض معذرت از آقایان!) همیشه مودب باشید. اگر هم از کسی خوشتان نمی آید نیازی نیست شأن و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید.

    اگر می خواهید مودب تر باشید

    مودب و با نزاکت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت کنید. هیچ گاه دشنام ندهید. دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع است، چون نشان می دهد شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها و لغات مناسب تری بهره بگیرید. با صدای بلند صحبت نکنید. وقتی با صدای بلند صحبت می کنید، باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود می شوید.

    بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز و ناتوانی شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و دیگر این که می خواهید حرف خود را با توسل به زور وخشونت به کرسی بنشانید. همچنین بلند صحبت کردن سبب جلب توجه اطرافیان می شود، البته توجه منفی. خونسردی خود را حفظ کنید و کنترل خود را از دست ندهید، چون زمانی که کنترل خود را از دست می دهید و از کوره در می روید به همه نشان می دهید قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نیستید.

    به دیگران خیره نشوید. زل زدن به دیگران نوعی تعرض به آنها محسوب می شود. صحبت کسی را قطع نکنید. پیش از آن که اظهار عقیده ای بکنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد، اگر ناچار به انجام این کار شدید حتما با گفتن جمله معذرت می خواهم، این کار را انجام دهید. آب دهان نیندازید. اغلب مردها این کار را به طور ناآگاهانه انجام می دهند.

    به اشتباهات دیگران نخندید. هنگامی که شما اشتباهی مرتکب می شوید، تنها انتظاری که از دیگران دارید آن است که اشتباهات و خطاهای شما را به رویتان نیاورند و از آنها چشم پوشی کنند. از آن مهم تر شما را به واسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند. وقتی در یک جمع و محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نکنید مگر آن که بلافاصله قصد ترک آن محل را داشته باشید.%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%b8%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87-3

    نکاتي از رفتار و مهارت هاي اجتماعي:

    1- پياده روي:

    – وقتي در خيابان راه مي رويد بايد ادب و نزاکت را رعايت کنيد، در سمت راست با قامتي کشيده(نه خميده) و قدم هايي متعادل، راست و مستقيم حرکت کنيد.

    – اگر سهوا موجب ناراحتي کسي شديد مانند، تنه زدن يا لگد کردن پا، فورا عذر خواهي کنيد و در پاسخ معذرت خواهي ديگران جر و بحث نکنيد و تنها بگوييد”اشکالي ندارد”.

    – در انتخاب راه، مسير پسنديده سمت راست است و هنگامي که سه نفر مشغول پياده روي هستند، اولويت با وسط، سمت راست و چپ مي باشد که بهتر است به ترتيب اولويت فرد بزرگتر يا خانم وسط و نفرات کوچک تر به ترتيب راست و چپ حرکت کنند. البته در چنين شرايطي بايد مراقب باشيد تا عرض مسير پياده روي را مسدود نکنيد.

    – اولويت اجتماعي معمولا ابتدا با بزرگ ترين فرد جمع، فردي که مقام يا سمتي بالاتر از ديگران دارد، خانم ها و سپس ساير نفرات به ترتيب سن و مقام مي باشد، بنابراين لازم است هنگام ورود به درگاه ها يا مکان هاي مختلف اولويت ورود نفرات رعايت شود.

    – هنگام پياده روي در خيابان از خيره شدن به ديگران و گوش دادن به صحبت آن ها خودداري کنيد.

    – با صداي بلند صحبت نکنيد و بر سر راه ديگران متوقف نشويد.

    – در معبرهاي شلوغ از هل دادن و تنه زدن به ديگران به اين معني که”سريع تر حرکت کنند چون شما عجله داريد” پرهيز کنيد.

    2- صحبت کردن:

    – هنگام سخن گفتن از کلمات مودبانه تر و زيباتر استفاده کنيد مانند”صحبت” به جاي “حرف” و يا”همکارم” به جاي”کارگرم”.

    – از گفتن فحش و ناسزا شديدا خودداري کنيد و اگر کسي به شما ناسزا گفت و شما را با انجام رفتار و اعمال تحريک آميز عصباني کرد با ملايمت و خوش رويي برتري خود را نسبت به او نشان دهيد تا پيروز ميدان باشيد.

    – جملات را منسجم و حساب شده بيان کنيد تا در کم ترين کلمات منظورتان را رسا و ساده عنوان کرده باشيد.

    – ساده و روان سخن بگوييد و از کلمات و جملاتي که درکشان براي ديگران مشکل است صرف نظر کنيد.

    – وقتي در جمعي عمومي سخنوري مي کنيد از بيان موضوعاتي که تنها براي خودتان جذابيت دارد خودداري کنيد و افکار خود را به شيوه اي جذاب نه به صورت نصايح پدر بزرگانه بيان نماييد. افرادي که درباره عقايد خود تعصب خشک دارند و در چهارچوب فکري به خصوصي محصور شده اند هيچ گاه نمي توانند از ديگران چيزي بياموزند و هم صحبت خوبي نيز براي ديگران به شمار نمي آيند.

    – جملات ديگران را کامل نکنيد، اندکي صبر کنيد تا کلمه اي را که سخنران به دنبالش هست خود به زبان بياورد.

    – به توپوق و لهجه ديگران نخنديد و هنگام صحبت ديگران علايم خستگي و کلافگي از خود نشان ندهيد چون خلاف ادب است.

    – بيشتر از آن چه سخن مي گوييد به ديگران فرصت صحبت کردن بدهيد.

    – صحبت ديگران را قطع نکنيد و اگر کسي سخن شما را قطع کرد براي ادامه آن پا فشاري نکنيد.

    – از بيان داستان هاي قديمي، طولاني و خسته کننده بپرهيزيد.

    – آهسته و رسا صحبت کنيد، کاملا متعادل. نه به گونه اي که از صداي بلند شما ديگران سر درد بگيرند و نه طوري که از صداي ضعيف تان يکي در ميان کلمات را متوجه نشوند.

    – از راه دهان صحبت کنيد نه از بيني!

    – وقتي صحبت مي کنيد به نسبت مساوي به چشمان مخاطبان نگاه کنيد اما به آن ها خيره نشويد مخصوصا اگر مخاطب تان جنس مخالف باشد.(از نگاه کردن به زمين يا دور و بر خودداري کنيد.)

    – هميشه دهان خود را خوشبو نگه داريد تا هنگام صحبت کردن با چهره هاي آشفته ديگران مواجه نشويد.

    – يادتان باشد هنگام بروز اختلاف عقيده، دانا سعي مي کند چيزي بياموزد و نادان به مجادله مي پردازد.

    – تملق گويي خوب نيست، دقت کنيد اگر از کسي تعريف مي کنيدخلاف واقع و بزرگ نمايي نباشد تا در نظر ديگران حالت چاپلوسانه به خود نگيرد.

    – جاي ديگران جواب ندهيد اين روش تنها براي افراد بيمار و بي زبان صحيح مي باشد. – هنگام سخنراني ديگران سعي نکنيد با ادا و اشاره کنترل سخنوري وي را از دستش خارج کنيد.

    – هنگامي که سيگار به لب داريد يا مشغول خوردن هستيد، صحبت نکنيد.

    – قسم خوردن نشانه عدم اعتماد به نفس و عدم اطمينان از صحت سخن بوده و تکرار آن به مراتب کار را بدتر مي کند.

    – دانستن اشعار زيبا، نکات جالب، اخبار به روز و لطيفه هاي جذاب يا گفتار بزرگان و به کار بردن به موقع آن ها در سخنان، بر تاثير گفته ها مي افزايد و کلام را زيباتر مي کند.

    3- لباس پوشيدن:

    – آقايان بهتر است در مراسم و مکان هاي رسمي از کت و شلوار استفاده کنند.

    – کت و شلوار هميشه بايد اتو زده و بدون لک باشد. پيراهن نيز خوش زرق و برق و کفش ها واکس زده و رنگ همگي با يکديگر هم خواني داشته باشد.

    – در تابستان و روز بهتر است از کت شلوارهاي رنگ روشن و در شب از رنگ تيره استفاده کرد.

    – از گذاشتن خودکار وساير وسايل در جيب بالاي کت و وسايل حجيم در جيب هاي جانبي کت و شلوار جدا بپرهيزيد.

    – کت و شلوار بايد کاملا اندازه باشد رنگ و روي آن نرفته باشد.

    – خط دکمه پيراهن، دکمه شلوار و سگک کمربند بايد در يک راستا قرار بگيرند.

    – پيراهن نبايد داخل شلوار چروکيده باشد يا قسمتي از آن بيرون و قسمتي داخل باشد. براي حل اين موضوع بهتر است از پيراهن هاي کوتاه و گشاد استفاده نکنيد.

    – داخل جيب پيراهن وسايل حجيم نگذاريد تا جيب آن متورم نشود.

    – از لباس هاي ترميم شده و نخ کش شده استفاده نکنيد، لباس ها هميشه بايد تميز، اتوشده و خوشبو باشند و نقصي نداشته باشند.

    – کفش ها بايد با لباس هم خواني کامل داشته باشند(از نظر رنگ و جنس) و هميشه در همه حال تميز و واکس زده باشند عاري از هرگونه پارگي يا فرسودگي محرز.

    – جواراب ها هميشه سالم، تميز و خوشبو با شند تا اگر مجبور شديد در محلي کفش هايتان را در بياوريد خجالت نکشيد!

    – بهتر است براي مدت طولاني در يک مکان از يک مدل لباس استفاده نکنيد.

    – از مواد خوشبو کننده در مدل هاي مختلف(لباس، بدن، دهان و پا) به صورت مداوم استفاده کنيد.

    4- نظافت شخصي:

    – موهاي خود را هميشه مرتب، تميز و خوش حالت نگه داريد و موهاي زائد اطراف سر و گردن را مرتبا کوتاه کنيد.

    – موهاي صورت خود را مداوم اصلاح کنيد و بعد از آن ژل مخصوص يا کرم اصلاح بزنيد اما اگر اهل ريش و سبيل هستيد از آنکارد و شستن آن ها به هيچ وجه غافل نشويد. (خانم ها بهتر است که صورت خود را مرتبا کنترل نمايند و به گونه اي متعادل آرايش کنند تا از طرفي فرق صورت آن ها با صورت مردان محرز باشد و از طرف ديگر مواد آرايشي روي صورت شان فسيل نگردد.)

    – دندان هاي تان را سفيد و درخشان نگه داريد و از زرد شدن، جرم گرفتن يا پلاک بستن آن ها جلوگيري کنيد.

    – ناخن هايتان هميشه کوتاه و تميز باشند. ضمن اين که هنگام کوتاه کردن ناخن بايد به شکل ظاهري آن توجه کرد تا زيبايي خود را از دست ندهد.

    – براي داشتن بدن و لباس هاي خوشبو، استحمام روزانه و تعويض لباس هفته اي چند بار لازم است.

    5- غذاخوردن:

    – هنگام غذا خوردن اين که چه کسي کجا بنشيند خيلي مهم است و اين وظيفه ميزبان است که به اولويت ميهمانان را راهنمايي کند. در ميهماني هاي خانوادگي جايگاه ويژه سمت راست خام ميزبان و سمت راست آقاي ميزبان مي باشد و در صورتي که ميزبان يک نفر باشد جايگاه ويژه سمت راست و سپس سمت چپ او است. در ميهماني هاي خانوادگي بهتر است که خانم و آقاي صاحبخانه کنار يا مقابل يکديگر بنشينند و به ترتيب ديگر ميهمان ها اين کار را انجام دهند.

    – تا هنگامي که صاحبخانه(خانم يا آقاي ميزبان) شما را به پاي ميز غذا(سفره) دعوت نکرده است از نشستن صرف نظر کنيد. بهتر است که در ميهماني ها تا زماني که خانم صاحبخانه و ديگر خانم ها شروع به خوردن غذا نکرده اند آقايان از خوردن جلوگيري کنند.

    – پشت ميز با حالت مناسب بنشينيد و از گذاشتن آرنج و دست بر روي ميز خودداري کنيد و از خم شدن زياد و پايين آوردن سر هنگام خوردن غذا جلوگيري کنيد.

    – بر روي صندلي لم ندهيد و آن را با بدن به عقب نبريد، مودبانه از جا برخيزيد و آرام صندلي را جابه جا کنيد. بعد از ترک صندلي آن را در جاي اوليه خود قرار دهيد.

    – دستمال سفره در يقه يا جيب و بالاي سر قرار نمي گيرد جايش روي زانو است! ضمن اين که صورت را نبايد با دستمال سفره خشک کرد و تنها مي توان آن را بر روي لب ها گذاشت. بعد از اتمام غذا دستمال سفره را تا نکرده سمت چپ بشقاب تان بگذاريد.

    – با متعلقات ميز بازي نکنيد و خانه نسازيد!

    – پشت ميز غذا از خميازه کشيدن، گرفتن بيني، شانه کردن موها، کشتي گرفتن، خاراندن بدن و صحبت با تلفن همراه يا دست دادن به ديگران جلوگيري کنيد و از مطالعه بپرهيزيد.

    – تعويض کارد و چنگال يا قاشق چنگال در دستان کار پسنديده اي نيست سعي کنيد هنگام برش غذا بر بشقاب تان تسلط کافي داشته باشيد.

    – وقتي غذا به طرف دهان برده مي شود چنگال بايد به طرف پايين باشد.

    – قبل از چشيدن و خوردن غذا از زدن نمک و فلفل صرف نظر کنيد.

    – خوردن غذا از نوک قاشق صحيح نيست و بايد از کنار آن خورده شود.

    – در برخي کشورها رسم بر اين است هنگامي که غذا تمام مي شود قاشق چنگال را به صورت موازي داخل بشقاب مي گذارند تا پيش خدمت آن را جمع کند اما اگر هنوز قصد خوردن غذا داريد بايد قاشق و چنگال را به صورت متقاطع در بشقاب قرار دهيد تا پيش خدمت آن را جمع نکند.

    – در رستوران ها اگر قاشق يا چنگال تان روي زمين افتاد نبايد آن را بر داريد. اين کار پيش خدمت است.

    – با غذا بازي نکنيد و آن را هم نزنيد و فوت نکنيد.

    – بشقاب تان را با دستمال يا تکه نان تميز نکنيد. اگر واقعا بشقاب کثيف است از بشقاب ديگري استفاده کنيد.

    – براي برداشتن ظروف انگشتان تان را به سر قاشق يا چنگال نماليد و داخل ليوان يا فنجان نکنيد.

    – هنگام اتمام غذا بشقاب خود را عقب نزنيد و ته مانده غذاي تان را براي کسي نريزيد يا همراه خود نبريد.

    – اگر چيزي مي خواهيد که از شما فاصله دارد مودبانه از فردي که به آن نزديک است خواهش کنيد تا به شما کمک کند. خودتان شخصا بر روي ميز دراز نکشيد و آن را برداريد!

    – از پرخوري و کم خوري محسوس اجتناب کنيد و هنگام صرف غذا از نحوه پخت غذا تعريف کنيد و بگوييد که خيلي خوشمزه است، حتي اگر اين طور نباشد! با اين کار خانم صاحبخانه با روي خوش تا پايان ميهماني از شما پذيرايي ويژه مي نمايد.

    – اگر غذايي را دوست نداريد يا به نظرتان خوب تهيه نشده نبايد بيان کنيد يا درگوشي به ديگران بگوييد و از متعلقات سفره انتقاد کنيد.

    – اگر استخوان يا هر چيزي ديگري را خواستيد از دهان بيرون بياوريد خيلي آرام و نا محسوس چنگال را به گوشه لبتان بچسبانيد و آن تکه را روي چنگال قرار دهيد و کنار بشقاب بگذاريد.

    – قبل از نوشيدن لب خود را با دستمال پاک کنيد.

    – هرگاه احساس کرديد دست يا صورت تان چرب و کثيف شده يک دستمال کاغذي را تا کنيد و به آرامي دست و صورت تان رابا آن پاک نماييد.

    – قاشق و چنگال شخصي را داخل ظروف عمومي نکنيد و قاشق مرطوب را داخل شکر يا هر چاشني ديگري نبريد.

    – انگشتان خود را هرگز ليس نزنيد و با گوشه سفره يا ميز پاک نکنيد.

    – قبل از نوشيدن قاشق هم زن را از داخل ليوان يا فنجان خارج کنيد.

    – بهتر است که در ميهماني ها به جاي پارچ آب از آب معدني هاي تک نفره استفاده شود.

    – تا زماني که ديگران غذا مي خورند ميز غذا را ترک نکنيد به خصوص اگر ميزبان هستيد.

    – هرگز کارد را به دهان نبريد.

    – از خلال دندان پنهاني استفاده کنيد نه سر ميز.

    – براي نخوردن نوعي از غذا دليل نياوريد و به بشقاب ديگران نگاه نکنيد.

    – نان را با چنگال بر نداريد و برنج را با قاشق داخل بشقاب نکشيد. از ريختن ماست و سالاد روي برنج جدا خودداري کنيد.

    6- در ميهماني ها:

    – هنگام سلام و احوال پرسي ميزبان بايد ميهمان ها را به يکديگر معرفي کند. ابتدا کوچک تر را به بزرگ تر، آقا را به خانم و مقام پايين تر را به مقام بالاتر معرفي مي کنند سپس بزرگ تر، خانم و مقام بالاتر را به ديگران. اگر ميهمان فرد ناشناسي را همراه خود آورده بايد او را به ميزبان معرفي کند سپس ميزبان را به ميهمان ناشناس. در ميهماني هاي بزرگ لازم نيست تک تک همه را به يکديگر معرفي کرد تنها زماني که تصادفا لازم مي شود کافي است.

    – اگر با تاخير وارد ميهماني مي شويد بايد با تمام حاضرين سلام و احوال پرسي کنيد و يک بار ديگر با کساني که کنارتان مي نشينند احوال پرسي را ادامه دهيد.

    – تشريفات را بايد انجام دهيد چه ميزبان باشيد چه ميهمان چه مطابق ميل و عقايد شما باشد چه نباشد.

    – در ميهماني هاي رسمي ابتدا بايد به آقا و خانم ميهمان سلام و احوال پرسي کرد بعد به بزرگ ترها و مقامات بالا.

    – به بشقاب غذا و ميوه ديگران نگاه نکنيد. مخصوصا اگر ميزبان هستيد تنها اين کار را زماني انجام دهيد که در ادامه بخواهيد به آن ميهمان تعارف کنيد که چيزي بخورد.

    – از قيمت ميوه و غذاهاي خريداري شده در ميهماني صحبتي نکنيد حتي اگر چندين برابر قيمت خريده باشيد.

    – با تمامي ميهمانان صحبت کنيد و به يک ميزان از همه پذيرايي کنيد و گرم بگيريد.

    – کسي را در جمع تحقير نکنيد و کسي را بيش از حد بزرگ ننماييد.

    – به ميهمانان احترام بگذاريد و غير مودبانه با آن ها صحبت نکنيد.

    – اگر نگران خرابي وسايل منزل تان هستيد به روي ميهمانان نياوريد يا بي خيال باشيد يا ميهمان دعوت نکنيد.

    – بچه هاي ميهمان را تحت هيچ شرايطي دعوا نکنيد. البته ميهمانان بايد خودشان در چنين مواقعي توجه ويژه اي به فرزندان شان داشته باشند تا موجب مزاحمت و ناراحتي ميزبان نشوند.

    – اگر ميهماني ظرف يا اشيايي را شکاند به او چشم غره نرويد و عصباني نشويد. با ملايمت بگوييد”اشکالي ندارد” چاره اي نيست زيرا نمي توانيد پول آن را از او بگيريد پس بهتر است خودتان را کنترل کنيد تا شخصيت بهتري از خود رونمايي کرده باشيد.

    – وسايل پذيرايي را باب ميل و طبق ذائقه ميهمانان تهيه کنيد و ساعات پذيرايي را با آن ها هماهنگ نماييد.

    – عصباني نشويد و ديگران يا فرزندان خود را دعوا نکنيد. به هيچ عنوان به بهانه خنده به تمسخر حاضرين و غايبين نپردازيد.

    – محل پذيرايي را خوشبو و مرتب نگه داريد و با وسايل آنتيک منزلتان مانور تبليغاتي ندهيد.

    – محل دستشويي و استراحت شخصي را به ميهمانان معرفي کنيد. اگر ميهماني قصد لحظه اي خوابيدن داشت در محلي آرام براي او بالش و ملحفه تميز فراهم کنيد و آرامش آن قسمت را حفظ نماييد. رعايت اين اصول شخصيت شما را ارتقا مي دهد و اطمينان ديگران نسبت به رفتار آبرومندانه شما بيشتر مي شود. آن وقت است که از حضور شما در ميهماني ها و مراسم و مجامع رسمي و حيثيتي نه تنها نگران نيستند بلکه خوشحال نيز مي شوند و افتخار هم مي کنند. به علاوه شما با انجام رفتار مطلوب اجتماعي آن را در سطح خانواده و اطرافيان گسترش مي دهيد و باعث ترويج فرهنگ اجتماعي در جامعه و در نهايت کشور عزيزمان مي شويد.

    منبع مطلب : ariandoc.com

    مدیر محترم سایت ariandoc.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    نفس : یکم خلاصه بود بهتر بود (:

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سلام 18 روز قبل
    1

    ممنون

    سلام 18 روز قبل
    1

    ممنون

    سلام 18 روز قبل
    1

    ممنپن

    عالی 18 روز قبل
    1

    ممنون

    صادقیان 21 روز قبل
    2

    خیلی زیاده

    S 26 روز قبل
    1

    من هیچی از این خوشم نیومد

    پارسا 10 ماه قبل
    2

    خیلی طولانی هست

    نفس 11 ماه قبل
    5

    یکم خلاصه بود بهتر بود (:

    مهدی 1 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    ناشناس 9 روز قبل

    خوبه

    برای ارسال نظر کلیک کنید