این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    آیه 43 سوره نساء به کدام یک از شرایط نماز اشاره دارد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    آیه 43 سوره نساء به کدام یک از شرایط نماز اشاره دارد را از سایت نکس اسکرین دریافت کنید.

    شأن نزول آیه 43 سوره نساء را بیان نمایید؟

    شأن نزول آیه 43 سوره نساء را بیان نمایید؟ - گنجینه پاسخ هااسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی پاسخگویی به سوالات دینی, پرسش و پاسخ اسلامی, پاسخ به سوالات شرعی, پرسش و پاسخ مسائل شرعی, شبهات دینی, پاسخ گویی به شبهات, احکام, احکام نماز, احکام صیغه, احکام ازدواج موقت, احکام ازدواج, احکام بانوان, احکام زنان آیاتى که به بیان مسئله‌ی شراب پرداخته‌اند پنج دسته است،[1] و اگر این پنج دسته را کنار هم قرار دهیم، این معنا به دست مى‏آید که این آیات به ترتیب زیر نازل شده‌اند: «تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکراً وَ رِزْقاً حَسَناً».[2] «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّی الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ».[3] «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ ...».[4] «یسْئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکبَرُ مِنْ نَفْعِهِما».[5] «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ فَاجْتَنِبُوهُ».[6]، [7] بنابر این، آیه‌ی مورد پرسش که معنایش آن است: (اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا بدانید که چه می‌گویید)، قبل از تحریم شراب نازل شده بود.[8] با توجه به این مقدمه، باید گفت که در تفاسیر شیعه و اهل‌‌سنت، شأن نزول‌هاى متعددى برای این آیه ذکر شده است: 1. عمر دعا می‌کرد که خدا در مورد نوشیدن شراب توضیح بیشتری ارائه کند تا او تکلیف خود را بداند. هنگامى که آیه‌ - یسْئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ - نازل شد، پیامبر(ص) این آیه را براى عمر قرائت کرد، او به دعاى خود ادامه ‌داد و ‌‏گفت: خدایا! توضیح بیشتری بده! تا این‌که آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏» نازل شد، پیامبر(ص) آن‌را نیز بر او خواند، عمر باز به دعاى خود ادامه ‌داده و توضیح بیشتری می‌خواست! تا این‌که سوره‌ی مائده که صراحت فوق العاده‌‏اى در این موضوع دارد، نازل گردید، هنگامى که پیامبر(ص) آیه را بر او خواند، گفت: «انتهینا، انتهینا» یعنی دیگر از این پس از نوشیدن شراب خوددارى می‌کنیم![9] قبل از تحریم شراب در اسلام مردى از انصار غذایى تهیه کرده بود و افرادی را دعوت کرد. آنها علاوه بر صرف غذا، شراب نیز نوشیدند. هنگامى که مغز آنها از شراب گرم شد، شروع به ذکر افتخارات خود کردند، کار بالا گرفت. یکى از آنها استخوان شترى را برداشت و بر بینى سعد بن وقاص کوبید و آن‌را شکافت. او خدمت پیامبر(ص) رسید و ماجرا را عرض کرد و در این هنگام بود که آیه‌ی فوق نازل شد.[10] عبدالرحمن بن عوف غذا و شرابى را آماده کرد و جمعى از اصحاب را دعوت نمود و از آن خوردند. هنگام نماز مغرب یکى از آنها به نماز ایستاد، اما سوره «کافرون» را غلط خواند؛ لذا این آیه نازل گردید.[11] گفتنی است که تنها در برخی از منابع اهل‌سنت گزارش شده است که فردی که نماز را به اشتباه خواند، امام علی(ع) بود، اما از نظر ما - حتی اگر هنوز حکم به حرمت شراب نیز نازل نشده بود - این موضوع، قابل پذیرش نیست؛ زیرا ما پیامبران و معصومان را برتر از آن می‌دانیم که خود را در هیچ زمانی به شراب آلوده باشند. در روایات متعددى که در کتب فریقین آمده، آیه‌ی فوق به «مستى خواب» تفسیر شده است؛ یعنى در حالی‌که هنوز کاملاً از خواب بیدار نشده‌‏اید، شروع به خواندن نماز نکنید تا این‌که بدانید چه می‌گویید.[12]   [1]. «سال حرمت شراب»، 67523؛ «مشروبات الکلی منشأ تمام گناهان»، 100239؛ «خواندن نماز و شراب »، 7690؛ «حدیثی درباره عذاب تارک نماز»،  92198. [2]. نحل، 67. [3]. اعراف، 33. [4]. نساء، 43. [5]. بقره، 219. [6]. مائده، 90. [7]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 158 – 159، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق. [8]. سمرقندى، نصربن محمد بن احمد، بحرالعلوم، ج 1، ص 305، بی‌جا، بی‌تا؛ عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 242، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول، 1380ق. [9]. ابن کثیر دمشقى اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 2، ص 271، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون، چاپ اول، 1419 ق؛ ابن عربی، ابو عبدالله محیی الدین محمد، تفسیر ابن عربی، تحقیق، رباب، سمیر مصطفی، ج 1، ص 149، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1422ق. [10]. تفسیر القرآن العظیم، ج ‏2، ص  272. [11]. همان، ص  273. [12]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 479 – 480، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق؛ قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 5، ص 201، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش.

    بازدید

    5919

    آخرین بروزرسانی: 1399/04/18

    کد سایت fa99580 کد بایگانی 116043 نمایه شأن نزول آیه 43 نساء

    طبقه بندی موضوعی تفسیرشراب

    اصطلاحات خمر، شراب (مشروبات الکلی) ، مستی

    گروه بندی اصطلاحات سرفصل‌های قرآنی

    برچسب نمازشرابمستیسکاریآیه 43 نساء

    اشتراک گذاری خلاصه پرسش

    شأن نزول آیه 43 سوره نساء را بیان نمایید؟

    پرسش

    شأن نزول آیه «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ»، چیست؟

    پاسخ اجمالی

    آیاتى که به بیان مسئله‌ی شراب پرداخته‌اند پنج دسته است،[1] و اگر این پنج دسته را کنار هم قرار دهیم، این معنا به دست مى‏آید که این آیات به ترتیب زیر نازل شده‌اند:

    «تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکراً وَ رِزْقاً حَسَناً».[2]

    «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّی الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ».[3]

    «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ ...».[4]

    «یسْئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکبَرُ مِنْ نَفْعِهِما».[5]

    «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ فَاجْتَنِبُوهُ».[6]، [7]

    بنابر این، آیه‌ی مورد پرسش که معنایش آن است: (اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا بدانید که چه می‌گویید)، قبل از تحریم شراب نازل شده بود.[8]

    با توجه به این مقدمه، باید گفت که در تفاسیر شیعه و اهل‌‌سنت، شأن نزول‌هاى متعددى برای این آیه ذکر شده است: 1. عمر دعا می‌کرد که خدا در مورد نوشیدن شراب توضیح بیشتری ارائه کند تا او تکلیف خود را بداند. هنگامى که آیه‌ - یسْئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ - نازل شد، پیامبر(ص) این آیه را براى عمر قرائت کرد، او به دعاى خود ادامه ‌داد و ‌‏گفت: خدایا! توضیح بیشتری بده! تا این‌که آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏» نازل شد، پیامبر(ص) آن‌را نیز بر او خواند، عمر باز به دعاى خود ادامه ‌داده و توضیح بیشتری می‌خواست! تا این‌که سوره‌ی مائده که صراحت فوق العاده‌‏اى در این موضوع دارد، نازل گردید، هنگامى که پیامبر(ص) آیه را بر او خواند، گفت: «انتهینا، انتهینا» یعنی دیگر از این پس از نوشیدن شراب خوددارى می‌کنیم![9]

    قبل از تحریم شراب در اسلام مردى از انصار غذایى تهیه کرده بود و افرادی را دعوت کرد. آنها علاوه بر صرف غذا، شراب نیز نوشیدند. هنگامى که مغز آنها از شراب گرم شد، شروع به ذکر افتخارات خود کردند، کار بالا گرفت. یکى از آنها استخوان شترى را برداشت و بر بینى سعد بن وقاص کوبید و آن‌را شکافت. او خدمت پیامبر(ص) رسید و ماجرا را عرض کرد و در این هنگام بود که آیه‌ی فوق نازل شد.[10]

    عبدالرحمن بن عوف غذا و شرابى را آماده کرد و جمعى از اصحاب را دعوت نمود و از آن خوردند. هنگام نماز مغرب یکى از آنها به نماز ایستاد، اما سوره «کافرون» را غلط خواند؛ لذا این آیه نازل گردید.[11]

    گفتنی است که تنها در برخی از منابع اهل‌سنت گزارش شده است که فردی که نماز را به اشتباه خواند، امام علی(ع) بود، اما از نظر ما - حتی اگر هنوز حکم به حرمت شراب نیز نازل نشده بود - این موضوع، قابل پذیرش نیست؛ زیرا ما پیامبران و معصومان را برتر از آن می‌دانیم که خود را در هیچ زمانی به شراب آلوده باشند.

    در روایات متعددى که در کتب فریقین آمده، آیه‌ی فوق به «مستى خواب» تفسیر شده است؛ یعنى در حالی‌که هنوز کاملاً از خواب بیدار نشده‌‏اید، شروع به خواندن نماز نکنید تا این‌که بدانید چه می‌گویید.[12]

    [1]. «سال حرمت شراب»، 67523؛ «مشروبات الکلی منشأ تمام گناهان»، 100239؛ «خواندن نماز و شراب »، 7690؛ «حدیثی درباره عذاب تارک نماز»،  92198.

    [2]. نحل، 67. [3]. اعراف، 33. [4]. نساء، 43. [5]. بقره، 219. [6]. مائده، 90.

    [7]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 158 – 159، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق.

    [8]. سمرقندى، نصربن محمد بن احمد، بحرالعلوم، ج 1، ص 305، بی‌جا، بی‌تا؛ عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 242، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول، 1380ق.

    [9]. ابن کثیر دمشقى اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 2، ص 271، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون، چاپ اول، 1419 ق؛ ابن عربی، ابو عبدالله محیی الدین محمد، تفسیر ابن عربی، تحقیق، رباب، سمیر مصطفی، ج 1، ص 149، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1422ق.

    [10]. تفسیر القرآن العظیم، ج ‏2، ص  272.

    [11]. همان، ص  273.

    [12]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 479 – 480، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق؛ قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 5، ص 201، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش.

    آیات مرتبط

    سوره النساء (43) : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

    نظرات تعداد نظر 0

    منبع : www.islamquest.net

    تفسیر آیه 43 سوره نساء

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    ۲۲:۰۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ ۶۴۰۳۹۶۳ نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF

    تفسیر آیه 43 سوره نساء

    خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سراسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجزه الهی را برای شما آماده می‌كنيم.

    سوره نساء چهارمین سوره قرآن کریم است و ۱۷۶ آیه دارد. سوره نساء از نظر ترتیب نزول،بعد از سوره ممتحنه قرار دارد . همانطور که می‌دانیم ترتیب کنونی سوره های قرآن مطابق با ترتیب نزول سوره ها نیست . این سوره در مدینه و پس از هجرت پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

    این سوره از نظر تعداد کلمات و حروف طولانی ترین سوره پس از سوره بقره است و به دلیل اینکه بیشترین مباحث آن درباره احکام زنان گردآوری شده، به سوره نساء نامیده می شود .

    فضیلت و خواص سوره نساء

    در فضیلت سوره نساء از پیامبر عظیم الشأن اسلام روایت شده است: «هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است». در کلامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است: «اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.» شیخ طوسی قرائت سوره نساء را بعد از نماز صبح روز جمعه، مستحب دانسته است.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه بدانيد چه مى‏ گوييد و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه راهگذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش كرده‏ ايد و آب نيافته‏ ايد پس بر خاكى پاك تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است (۴۳)

    تفسير :چند حكم فقهى

    از آيه فوق چند حكم اسلامى استفاده مى شود:

    1 - تحريم نماز در حال مستى ، يعنى افراد مست نمى توانند مشغول اداى فريضه نماز شوند و نماز آنها در اين حال باطل است ، فلسفه آن هم روشن است ، زيرا نماز گفتگوى بنده و راز و نياز او با خدا است و بايد در نهايت هوشيارى انجام گردد و افراد مست از اين مرحله دور و بيگانه اند قرآن مى گويد: (اى كسانى كه ايمان آورده ايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا بدانيد چه مى گوييد!) (يا ايها الذين آمنوا لا تقربوا الصلوة و انتم سكارى حتى تعلموا ما تفعلون ).ممكن است در اينجا كسانى سوال كنند كه آيا مفهوم آيه فوق اين نيست كه نوشيدن مشروبات الكلى فقط در صورتى ممنوع است كه مستى تا حال نماز باقى بماند و دليل ضمنى بر جواز آن در ساير حالات مى باشد؟!

    پاسـخ اين سوال به خواست خدا به طور تفصيل در تفسير آيه 90 سوره مائده خواهد آمد اما بطور اجمال اين است كه اسلام براى پياده كردن بسيارى از احكام خود، از روش (تدريجى ) استفاده كرده مثلا همين مساءله تحريم مشروبات الكلى را در چند مرحله پياده نموده است ، نخست آن را به عنوان يك نوشيدنى نامطلوب و نقطه مقابل (رزقا حسنا) (نحل - 67) سپس در صورتى كه مستى آن در حال نماز باشد جلوگيرى كرده (آيه فوق ) و بعد منافع و مضار آن را با هم مقايسه نموده و غلبه زيانهاى آن ، بيان شده است . (بقره - 219) و در مرحله آخر نهى قاطع و صريح از آن نموده است . (مائده - 90).

    اصولا براى ريشه كن ساختن يك مفسده اجتماعى و اخلاقى كه محيط به طور عميق به آن آلوده شده است راهى بهتر از اين روش ‍ نيست كه افراد را تدريجا آماده كنند و سپس حكم نهائى اعلام گردد، ضمنا بايد توجه داشت ، آيه فوق به هيچ وجه دلالت بر اجازه نوشيدن خمر ندارد بلكه تنها درباره مستى در حال نماز سخن گفته ، و در مورد غير نماز سكوت اختيار كرده تا مرحله نهايى حكم فرا رسد.البته با توجه به اينكه اوقات پنجگانه نماز مخصوصا در آن زمان كه معمولا در پنج وقت انجام مى شد فاصله چندانى با هم ندارند، خواندن نماز در حال هشيارى ، لازمه اش اين است كه در فاصله اين اوقات از نوشيدن مايعات مست كننده به كلى صرف نظر شود، زيرا غالبا مستى آن تا موقع نماز ادامه مى يابد، و حالت هشيارى پيدا نمى شود، بنابر اين حكم آيه فوق شبيه يك تحريم هميشگى و مستمر است .اين موضوع نيز لازم به يادآورى است كه در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن وارد شده آيه فوق به (مستى خواب ) تفسير شده يعنى در حالىكه هنوز كاملا بيدار نشده ايد، شروع به نماز نكنيد تا بدانيد چه مى گوييد.

    ولى چنين به نظر مى رسد كه اين تفسير از مفهوم (حتى تعلموا ما تقولون ) استفاده شده است اگر چه در معنى (سكارى ) داخل نباشد.به عبارت ديگر از جمله (تا بدانيد چه مى گوييد) استفاده مى شود، نماز خواندن در هر حالى كه انسان از هشيارى كامل برخوردار نباشد، ممنوع است ، خواه حالت مستى باشد يا باقيمانده حالت خواب .ضمنا از اين جمله نيز مى توان استفاده كرد كه بهتر است در حال كسالت و كمى توجه نيز انسان نماز نخواند، زيرا حالت فوق به صورت ضعيف در او وجود دارد و شايد به همين جهت است كه در روايتى از امام باقر (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود:(در حالتى كه كسل هستيد يا چرت آلود يا سنگين ، مشغول نماز نشويد زيرا خداوند مؤ منان را از نماز خواندن در حال مستى نهى كرده است ).

    2 - باطل بودن نماز در حال جنابت ، كه با جمله (و لا جنبا) به آن اشاره شده است .سپس استثنايى براى اين حكم بيان فرموده و مى گويد: (مگر اينكه مسافر باشيد) (الا عابرى سبيل ).و در مسافرت گرفتار بى آبى شويد كه در اين حال نماز خواندن به شرط تيمم كه در ذيل آيه خواهد آمد جايز است .ولى در روايات و اخبار تفسير ديگرى براى آيه نيز آمده است و آن اينكه منظور از (صلوة ) در آيه محل نماز گذاردن و مسجد است يعنى در حال جنابت وارد مساجد نشويد، سپس كسانى را كه عبورا از مسجد مى گذرند استثناء فرموده ومى گويد: (الا عابرى سبيل ) يعنى مى توانيد در حال جنابت عبورا از مسجد بگذريد و از بعضى روايات استفاده مى شود كه جمعى از مسلمانان و صحابه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) خانه هايى در اطراف مسجد پيامبر (صلى الله عليه و آله ) ساخته بودند كه درهاى آن به مسجد گشوده مى شد و به آنها اجازه داده شد كه در حال جنابت از مسجد بگذرند بدون اينكه در آن توقف كنند.ولى بايد توجه داشت كه لازمه تفسير فوق اين خواهد بود كه كلمه (صلوة ) در آيه به دو معنى آمده باشد يكى به معنى خود نماز و ديگر به معنى محل نماز زيرا دو حكم مختلف در آيه فوق بيان شده ، يكى خوددارى از نماز در حال مستى و ديگرى خوددارى كردن جنب از ورود در مساجد (البته استعمال يك لفظ در دو معنى يا بيشتر چنانكه در اصول گفته ايم مانعى ندارد ولى خلاف ظاهر است و بدون قرينه جايز نيست اما روايات فوق مى تواند قرينه آن باشد).

    منبع : www.yjc.news

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید