این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق به کدام یک از آفات عبادت اشاره دارد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق به کدام یک از آفات عبادت اشاره دارد را از این سایت دریافت کنید.

    زمینه شرح و تفسیر دعای(مکارم الاخلاق)

    یادداشت تبلیغی؛

    زمینه شرح و تفسیر دعای(مکارم الاخلاق)| قسمت دوم

    تاریخ انتشار: 10:07 20-01-1401

    ماه مبارک رمضان طلایی ترین فرصت، و ناب ترین توفیقی است که به همراه تأمل در ((پیام های قرانی)) به تدبر و تامل جدی در دعای ((مکارم الاخلاق))، دعای بیستم صحیفه سجادیه بپردازیم.

    پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| زمینه شرح وتفسیر دعای(مکارم الاخلاق)| قسمت دوم

    ******

    ((شرح و تفسیرفراز سوم دعای مکارم الاخلاق ))

    ((اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الاِهْتِمامُ بِهِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ ، وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيما خَلَقْتَنِي لَهُ ، وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ ، وَ لَا تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ ، وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ ، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ ، وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ)).

    در این فراز سوم امام سجاد علیه السلام حاجت های مختلف از ((مکارم الاخلاق)) را در قالب دعا و به زبان مناجات و نیایش از ذات حق تعالی طلب می نماید؛

    ******

    1-طلب کفایت: ((وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الاِهْتِمامُ بِهِ))

    شرح و تفسیر نخستین طلب و حاجت، درک و فهم درست طلب ((کفایت بنده)) از جانب حق تعالی در فراز سوم مبتنی بر بیان و توضیح چند نکته است:

    نکته اول؛ هیچ عقل سلیم و فطرت پاک نمی پذیرد بنده خدا که مخلوق خدا است از انجام هرکاری هدف و غایتی داشته باشد ولی حق تعالی که حکیم مطلق است از خلقت انسان هدف نداشته باشد از همین رو است که در ایه (115) سوره مؤمنون آمده است: ((أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ:پس آيا گمان مى‌كنيد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم، و شما به سوى ما بازگردانده نمى‌شويد؟))

    نکته دوم؛ غرض و هدف از خلقت از افرینش انسان ((معرفت)) به حضرت حق و نیز ((عبادت)) و پرستش حق تعالی است، چرا که در ایه (56) سوره ذاریات ((ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ: و جن و انس را نيافريدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند.)) از همین رو است حضرت سید الشهداء علیه السلام در تفسیر خلقت انسان می فرمایند: ((أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ. « بحار الأنوار، ج‌5، ص: 312 »: ای مردم! خدای متعال، بندگان را جز برای اینکه او را بشناسند نیافرید؛ پس چون او را بشناسند پرستش او می‌کنند، و چون او را بپرستند از پرستش جز او بی نیاز می‌شوند. مردی به او گفت: ای پسر پیامبر، پدر و مادرم فدای تو باد! معرفت و شناخت خدا چیست؟ گفت: اینکه اهل هر زمان، امام خود را که اطاعت او واجب است بشناسند.))

    چون خدای متعال بندگان را برای آن آفرید که او را بشناسند و بپرستند، و راهنمایانی برای این شناخت و پرستش قرار داد. آنان پیامبران و جانشینان پیامبران هستند، و در عصر امامت، ائمّه طاهرین روح ما می‌باشند.

    نکته سوم؛ عبادتی طعم معرفت به حق تعالی را در کام انسان شیرین و لذت بخش می نماید که با ((حضورقلب)) باشد، به دلیل همین نقش محورى و عمیق حضور قلب در عبادات است که در حدیثى آمده است:« اِنَّ العَبْدَ لُرفِعَ لَه مِن صَلاتِه نِصْفُ ها اَوْ ثُلثُ ها اَوْ رُبْعُ ها او خُمْسُ ها و مَا یَرفَع لَه اِلا ما اَقْبَلَ عَلَیه بِقَلبِه (بحارالانوار ، ج ۸۴ ، ص2) از نماز ، نصف و یا یک سوم و یا یک چهارم و یا پنجم آن بالا مى رود (( و مورد قبول خداوند قرار مى گیرد )) و این مقدار بستگى به میزان حضور قلب انسان در نماز دارد»

    و در حدیثى دیگر مى خوانیم:«عَلَیْکَ بِالاِقْبال عَلى صَلاتک فاِنّما یُحسب لک فى ها ما عَلَیه مِنْ ها بِقَلْبِکَ (همان،ج۳ص201) به حضور قلب و توجّه در نماز اهمیت بده ، چون آن اندازه از نماز که همراه با حضور قلب است، پذیرفته مى شود.»

    امام زین العابدین (علیه السلام) فرمود: «اِنّ العَبْدَ یُقْبِل مِنْ صَلاتهِ اِلاّ ما اَقبلَ علیه مِنها بِقَلْبِه (وسائل الشیعه ، ج ۴ ، ص688) همانا نماز بنده پذیرفته نمى شود ، مگر آنچه را که با قلبش به نماز توجّه کرد.»

    نکته چهارم؛ حضورقلب زمانی حاصل می شود که قلب از (اشتغالات) خالی باشد و خالی بودن ازاشتغالات زمانی امکان پذیراست که انسان از اشتغالات بیرونی رها شده باشد و اینهم در زمانی حاصل می شود که خدا دست بنده را بگیرد و او را کفایت کند، چرا که خود فرموده است: ﴿وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ وَلِيًّا﴾ «نساء/45.» و بس است كه خدا سرپرست شما باشد. ﴿وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ نَصِيرًا﴾ «نساء /45.» و كافى است كه خدا ياور شما باشد. ﴿وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚوَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا﴾ «نساء/81» و بر خدا توكّل كن؛ و كارساز بودنِ خدا [نسبت به امور بندگان‌] كافى است. ﴿وَ كَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا﴾ «.فرقان/31 » و كافى است كه پروردگارت [براى تو] راهنما و يارى دهنده باشد. ﴿أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾ «زمر/36»آيا خدا براى بنده‌اش [در همه امور] كافى نيست؟))((نتیجه وجمع بندی)) 

    چون تنها با کفایت و دستگیری خداوند متعال است که زمینه و بستر برای انقطاع از اشتغالات برای عبد و بنده فراهم می شود امام سجاد علیه السلام نخستین دعای خود را در فراز سوم طلب کفایت حق تعالی قرارداده و این چنین می فرمایند: ((وَاكْفِنى ما يَشْغَلُنِى الْاهْتِمامُ بِهِ: و مرا از آنچه توجّه به آن دچار سرگرمى و مشغوليت مى‌كند، كفايت كن))

    ******

    2- طلب معرفت به تکالیف اخروی: ((وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ :و در اموری به کار گیر که فردای قیامت در ارتباط با آن از من بازپرسی می‌کنی))

    شرح و تفسیر خواسته دوم (طلب معرفت)؛ درصورتی امکان پذیر می شود که دو نکته به درستی توضیح داده شود:

    منبع مطلب : www.balagh.ir

    دعای مکارم الاخلاق

    دعای مکارم الاخلاق

    دعای مکارم الاخلاق

    نسخه خطی صحیفه سجادیه، به خط نسخ عبدالله یزدی، کتابت در شعبان ۱۱۰۲ قمری

    اطلاعات دعا و زیارت

    نام‌های دیگر دعای بیستم صحیفه سجادیه

    موضوع کسب اخلاق نیک، دوری از رذائل اخلاقی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی

    مأثور/غیرمأثور مأثور

    صادره از امام سجاد(ع)

    راوی متوکل بن هارون

    منابع شیعی صحیفه سجادیه

    تک‌نگاری‌ها شرح دعای مکارم الاخلاق (محمدتقی فلسفی) • شرح دعای مکارم الاخلاق (محمدتقی مصباح یزدی) • آینه مکارم اثر روح الله خاتمی

    دعاها و زیارات مشهور

    دعای توسل • دعای کمیل • دعای ندبه • دعای سمات • دعای فرج • دعای ابوحمزه ثمالی • زیارت عاشورا • زیارت جامعه کبیره • زیارت وارث • زیارت امین‌الله • زیارت اربعین

    دعای مکارم الاخلاق یا دعا‌ی بیستم صحیفه سجادیه از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که در آن براى كسب اخلاق نیک و انجام كارهاى پسنديده و همچنین دوری از رذائل اخلاقی از خدا درخواست یاری می‌شود. درخواست‌ها در این دعا شامل اخلاقیات در دو محور اخلاق فردی و اجتماعی است. امام سجاد(ع) در این دعا به موانع رشد انسان و راه‌های نجات او از شرّ القائات شیطان اشاره کرده است.

    در آغاز بیشتر فرازهای این دعا، صلوات تکرار شده و بعد از آن از خدا درخواست شده که دلیل این تکرار را نزدیک شدن دعا به استجابت دانسته‌اند. دعای بیستم صحیفه سجادیه به دلیل دربرداشتن تعالیم انسان‌ساز جهت کسب اخلاق و انجام كارهاى پسنديده، دعای مکارم الاخلاق نامیده شده است.

    دعای مکارم الاخلاق توسط محمدتقی فلسفی، مصباح یزدی و روح‌الله خاتمی در قالب درس اخلاق شرح و به صورت مستقل چاپ شده است. همچنین این دعا در شرح‌های صحیفه سجادیه همچون دیار عاشقان اثر حسین انصاریان و ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی نیز شرح شده است.

    نیایش

    نمازهای مستحب

    نافله‌های روزانه•عید•جعفر طیار•استغاثه•استسقاء

    دعاها

    کمیل•توسل•افتتاح•ابوحمزه•عرفه•ندبه•سمات•فرج

    مناجات‌ها

    مناجات خمس عشر•مناجات شعبانیه

    زیارات مشهور

    عاشورا•وارث•امین‌الله•جامعه کبیره•آل‌یاسین

    اذکار

    تکبیر•تحمید•تهلیل•تسبیح•تسبیحات حضرت زهرا•صلوات•ذکر یونسیه•استغفار•تعقیبات

    کتاب‌های دعا

    مفاتیح الجنان•صحیفه سجادیه•مصباح المتهجد•اقبال الاعمال•مفتاح الفلاح

    روزها و ماه‌ها

    شب قدر•نیمه شعبان•روز عرفه•رمضان•رجب•ذی‌الحجه•لیلةالرغائب

    مفاهیم وابسته

    دعا•مناجات•زیارت•عبادت•تسبیح•استجابت دعا•التماس دعا

    فهرست

    ۱ اهمیت و جایگاه

    ۲ تکرار صلوات در ابتدای فرازها

    ۳ چرایی درخواست مکارم اخلاق از خدا

    ۴ آموزه‌ها

    ۴.۱ محورهای اخلاق فردی

    ۴.۲ محورهای اخلاق اجتماعی

    ۵ شرح‌ها ۶ متن و ترجمه ۷ پانویس ۸ منابع ۹ پیوند به بیرون

    اهمیت و جایگاه

    دعای بیستم صحیفه سجادیه به دلیل دربرداشتن تعالیم انسان‌ساز جهت کسب اخلاق نیک و انجام كارهاى پسنديده، به دعای مکارم الاخلاق معروف شده است.[۱] امام سجّاد(ع) در این دعا، بسیارى از رذایل اخلاقى و گناهان را برمى‌شمرد. همچنین فهرستى از فضایل اخلاقى را بازگو مى‌کند و آراستگى به آنها را از خدا درخواست می‌کند.[۲]

    استفاده امام سجاد(ع) از آرایه‌های ادبی و گزینش اسلوب‌های نحوی و صرفی، همچنین گزینش مفاهیم و واژه‌های هماهنگ با محتوا را از امتیازات دعای مکارم الاخلاق دانسته‌اند.[۳]

    تکرار صلوات در ابتدای فرازها

    صلوات بر محمد و آل محمد در دعاى مكارم الاخلاق ۲۰ بار تکرار شده است و در هر بار پس از صلوات خواسته‌های جدیدی بیان شده است.[۴] آغاز كردن دعا با صلوات را از سنت‌هايى دانسته‌اند كه از سیره معصومان رسيده و دستور داده‌اند كه قبل از درخواست از خدا و نيز بعد از آن، صلوات فرستاده شود.[۵] گفته شده چون طبق روایات، صلوات مستجاب می‌شود، درخواست‌هایی که همراه آن به پيشگاه خدا عرضه شود نیز زمينه استجابت بهتری خواهد داشت؛ از این‌رو امام سجاد در این دعا و در دیگر دعاهای صحیفه از صلوات زیاد استفاده کرده است.[۶]

    چرایی درخواست مکارم اخلاق از خدا

    روح‌الله خاتمی در ابتدای شرح دعای مکارم الاخلاق با طرح این پرسش که چگونه امکان طلب کردن مکارم اخلاق از خدا وجود دارد درحالی‌که انسان خود باید برای تحصیل اخلاق نیکو تلاش کند و بدون تلاش به جایی نخواهد رسید، چنین جواب می‌دهد که دعا جانشین تلاش و مجاهده نیست؛ بلکه پشتوانه کوشش انسان خواهد بود؛ بنابراین برای به دست آوردن اخلاق پسندیده علاوه بر تلاش مستمر نیاز به دعا است تا خواست خدا بر آن تعلق گیرد. از سوی دیگر زمانی که دست به دعا برداشته شود نوعی تلقین در انسان ایجاد می‌شود و عزم او را برای کسب مکارم اخلاق قوی‌تر می‌کند.[۷]

    آموزه‌ها

    موضوع اصلی دعای مکارم الاخلاق، درخواست‌هایی از خدا براى كسب اخلاق نیک و انجام كارهاى پسنديده است.[۸] درخواست‌های موجود در این دعا شامل اخلاقیات در زمینه‌های اندیشه، گفتار و کردار می‌شود و در دو محور اخلاق فردی و اجتماعی ارائه شده است.[۹] آموزه‌های دعای مکارم الاخلاق از امام سجاد(ع) در ۳۰ فراز [۱۰] براساس تقسیم بندی ترجمه وشرح صحیفه سید علی‌نقی فیض‌الاسلام به شرح ذیل است:

    محورهای اخلاق فردی

    درخواست کامل‌ترین مرحله ایمان، بالاترین مرتبه یقین، بهترین نیت و برترین اعمال

    ايمان سرچشمه همه خيرات و اخلاق پسنديده است.

    نيت صالح منشأ عمل صالح‌ است.

    مشکلات و موانع رشد انسان: توجه و اشتغال به غیرخدا، فقر،‌ طمع، تکبر، خودپسندی و فخرفروشی

    راه‌های نجات انسان: انجام اعمال براى قیامت، خرج كردن وقت در راه هدف، مصون بودن از فقر و وسعت رزق، انجام عبادت بدون عجب و ریا و انجام اعمال خير بدون منت گذاشتن

    درخواست تواضع در عین بزرگی و سربلندی

    در خواست عمر در مسیر طاعت و بندگی [۱۱]

    پایداری در عمل: هدایت شایسته، نیت استوار، عبادت دائم و دوری از شیطان

    منبع مطلب : fa.wikishia.net

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید