این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    اولین عضوی که امام سجاد حقوقش را بیان میکند کدام است

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    اولین عضوی که امام سجاد حقوقش را بیان میکند کدام است را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    حقوق اعضای بدن: زبان، گوش و چشم در رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام)

    رفتن به محتوای اصلی

    سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ /۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۳

    مسیر

    خانه » یادداشت تبلیغی » پيامبر و اهل بيت علیهم السلام

    تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ شماره مطلب: ۱۴۴۰۱ تعداد بازدید: ۱۱۴۸۳ نظرات: ۰

    یادداشت تبلیغی؛

    حقوق اعضای بدن: زبان، گوش و چشم در رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام)

    پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| ره توشه ماه رمضان۱۴۰۰، حقوق اعضای بدن: زبان، گوش و چشم در رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام).

    کاری از گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

    مقدمه

    از نظر اسلام همه جهان هستی، مخلوق و مملوک خدای متعال است و کسی بدون اذن خدا نمی‌تواند درآن تصرف کند: «اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَيْ‌ءٍ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‌ءٍ وَکِيلٌ‌؛[۱] خداوند، آفریدگار همه چیز است و حافظ و ناظر بر همه اشیاست». انسان و اجزای بدن او نیز آفریده خدا و متعلق به اوست. بنابراین نه تنها تصرف و دخالت بی‌جا در جهان هستی، محیط‌زیست و زندگی سایر انسان‌ها بدون اجازه خدا جایز نیست؛ بلکه تصرف انسان در بدن خود نیز بدون اجازه خدا جایز نخواهد بود. امام سجاد(علیه السلام) در رساله حقوق،[۲] به حقوق اعضای بدن اشاره فرموده است که این نوشتار تنها به سه عضو اصلی بدن، یعنی زبان، گوش و چشم می‌پردازد.

    ۱. حق زبان

    توانایی انسان بر سخن گفتن، یکی از نعمت‌های خداوند و از شاخصه‌های تمایز انسان از سایر حیوانات است. کلام، نشانگر شخصیت انسان است؛ چنان‌که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده است: «المَرءُ مَخبُوءٌ تَحتَ لِسانِهِ؛[۳] انسان زیر زبانش پنهان است».

    آدمی مخفی است در زیر زبان

    این زبان پرده است بر درگاه جان[۴]

    زبان از یک سو وسیله ذکر الهی، خواندن نماز، تلاوت قرآن، توصیه به خوبی‌ها و گفتن جملات محبت‌آمیز است: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»؛[۵] و از سوی  دیگر وسیله دروغ‌گویی، دشنام، غیبت، تهمت، زخم زبان و سایر گناهان است. امام سجاد(علیه السلام) حقوق زبان را این‌گونه بیان کرده است:

    ۱/۱. پرهیز از بدزبانی و عادت به کلمات خوب و مؤدبانه

    امام(علیه السلام) در اولین سخن خود درباره حق زبان، بر گرامیداشت زبان تأکید می‌کند: «وَ أمَّا حَقُّ اللِّسَانِ فإَكِرَامُه عَنِ الْخَنَى وَ تَعْوِيدُهُ عَلَی الْخَيْرِ وَ حَمْلُه عَلىَ الْأدَبِ؛ اما حق زبانت بر تو آن است که آن را از دشنام‌گویی گرامی‌تر داری و به گفتن کلمات خوب و نافع، عادتش دهی و بر ادب وادارش کنی».

    از نگاه اسلام، اگر چه سخن گفتن از اعمال اختیاری انسان است، اما آن‌گونه که برخی می‌پندارند باد هوا نیست و فرشتگان آن را ثبت می‌کنند: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛[۶] انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی‌آورد، مگر اینکه همان دم، فرشته‌ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت (و ضبط آن) است». از همین روست که در روایات بر حفظ زبان از گناه تأکید شده است؛ چنان‌که امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: «المُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمُونَ مِن يَدِهِ وَ لِسانِهِ؛[۷] مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند». امام باقر(علیه السلام) نیز فرموده است: «إنَّ اللّه َ يُبغِضُ الفاحِشَ المُتَفَحِّشَ؛[۸] خداوند شخص ناسزاگوى بد دهان را دشمن دارد».

    انسان خردمند می‌کوشد خود را از آفات زبان حفظ کند؛ زیرا  می‌داند زبان در سرنوشت انسان تأثیر دارد. در قیامت بهشتیان از دوزخیان می‌پرسند چرا جهنمی شدید؟ آنها می‌گویند: «وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ؛[۹] ما پیوسته با اهل‌باطل همنشین و همصدا بودیم». علامه طباطبایی; در تفسیر این آیه می‌نویسد: «منظور از خوض، سرگرمی زبانی و عملی در باطل و فرو رفتن در آن است، به‌گونه‌ای که فرد از توجه به غیر باطل غافل شود».[۱۰]

    یکی از راه‌های نجات از آفات زبان و عادت به گفتن جملات شایسته، این است که فرد قبل از آنکه سخنی بر زبان جاری سازد؛ ابتدا فکر کند، اگر به مصلحت و به نفع دین و دنیای انسان بود، سخن بگوید؛ در غیر این صورت سکوت کند. امیر‌مؤمنان علی(علیه السلام) فرموده است:

    إنّ لِسانَ المؤمنِ مِن وَراءِ قَلبِهِ و إنّ قَلبَ المُنافِقِ مِن وَراءِ لِسانِهِ؛ لأنّ المؤمنَ إذا أرادَ أن يَتكَلّمَ بكلامٍ تَدَبَّرَهُ في نَفسِهِ ، فإن كانَ خَيرا أبداهُ و إن كانَ شَرّا و اراهُ، و إنّ المُنافِقَ يَتكَلّمُ بما أتى على لِسانِهِ لا يَدري ما ذا لَهُ و ما ذا علَيهِ؛[۱۱] زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او؛ زیرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى بگوید، ابتدا درباره آن مى‌اندیشد؛ اگر خوب بود، اظهارش مى‌کند و اگر بد بود، آن را پنهان مى‌دارد؛ اما منافق هر چه به زبانش آید، مى‌گوید؛ بى‌آنکه بداند چه سخنى به سود و چه سخنى به زیان اوست.

    آیت‌الله خسروشاهی; درباره آیت‌الله بهجت; می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های بارز ایشان آن بود که وقتی می‌خواستند مطلبی بفرمایند، علاوه بر رعایت مقتضی حال، اول فکر می‌کردند؛ حتی در این زمینه که مطلب را چگونه و در چه قالب و جملاتی بگویند تا از سویی کوتاه باشد و از جهتی رساتر بوده و بهتر مطلب را برساند».[۱۲]

    ۲/۱. سکوت و اجتناب از زیاده‌گویی

    امام سجاد(علیه السلام) در بیان حقوق دیگر زبان، به سکوت و پرهیز از زیاده‌گویی اشاره کرده است:

    وَ إجِمَامُهُ إلِّا لمَوْضِعِ الْحَاجَةِ وَ الْمَنْفعَةِ للِدّینِ وَ الدّنْیاَ وَ إعِفاَؤُهُ عَنِ الْفُضُولِ الشَّنِعَةِ الْقلَیِلةِ الْفاَئدِةِ التّيِ لَایُؤْمَنُ ضَرَرُهاَ مَعَ قلِّةِ عَائدِتهاَ وَ یُعَدّ شَاهدَ الْعَقْلِ وَ الدّلیِل عَلیَه وَ تزیّنُ الْعَاقلِ بِعَقْلِه حُسْنُ سِیرَتِه فِي لِسَانِه وَ لا قُوّ ة إلِّا باِﻟله الْعَليِّ الْعَظِیمِ؛ و از بیخود چرخیدن در دهان، منع‌اش نمایی تا سکوت کند، مگر در جایی که نیاز به تکلم باشد و نفعی برای دنیا و آخرت داشته باشد و نگذاری سخنی که فایده و نفعی ندارد و جز ضرر و زیان، حاصلی در آن متصور نیست؛ از دهان تو خارج شود، بعد از آنکه عقل و نقل بر مضر بودن و بد بودن آن دلالت دارد؛ زیرا که زینت عاقل به عقلش، در خوبی گفتار و درست سخن گفتن است و حول و قوه‌ای نیست، مگر به  حول و قوه خداوند بزرگ.

    یکی از مقامات معنوی انسان، سکوت است؛ اینکه انسان بتواند بر نفس خویش لگام بزند، زبان خود را در کام نگهدارد و از اظهار فضل و دانایی و زیاده‌گویی بپرهیزد. امام صادق۷ فرموده است: «قالَ لُقمانُ لِاِبنِهِ یا بُنَیَّ اِن کُنتَ زَعَمتَ اَنَّ الکَلامَ مِن فِضَّهٍ فَاِنَّ السُّکُوتَ مِن ذَهَبٍ؛[۱۳] لقمان به پسرش گفت: فرزند عزیزم! اگر گمان می‌کنی سخن گفتن از نقره است، به درستی که سکوت از طلاست».

    منبع : www.balagh.ir

    رساله حقوق امام سجاد(ع) بالاترین اعلامیه حقوق بشر است

    حوزه/ استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام در آغاز رساله حقوق می فرمایند که زبان ۵ حق به گردن انسان دارد، گفت: اولین حق زبان این است که از حرف ناپسند او را دور نگه داریم و زبان به فحاشی و حرف های رکیک و ناپسند باز نکنیم.

    خبرگزاری حوزه پخش زنده

    سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۳ | Jul 26, 2022

    کد خبر: 978629

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

    چاپ

    حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد:

    رساله حقوق امام سجاد(ع) بالاترین اعلامیه حقوق بشر است

    حوزه/ استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام در آغاز رساله حقوق می فرمایند که زبان ۵ حق به گردن انسان دارد، گفت: اولین حق زبان این است که از حرف ناپسند او را دور نگه داریم و زبان به فحاشی و حرف های رکیک و ناپسند باز نکنیم.

    به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از آثاری که از امام سجاد علیه السلام به ما رسیده، رساله حقوق این حضرت است، اظهار کرد: این رساله توسط ابوحمزه ثمالی نقل شده و امام ۵۰ حق را در این رساله بیان کرده اند.

    وی افزود: امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق از حق خدا گرفته تا پدر و مادر، اولاد، همسایه، معلم، شاگرد، مسئولان، مردم و … یک دوره حقوق و وظایف مردم را بیان کرده اند و این رساله خیلی از اعلامیه حقوق بشر بهتر و مهمتر است، زیرا در اعلامیه حقوق بشر حقوق اعضای بدن را ذکر نکرده اند، ولی امام در این رساله حق چشم، گوش، پا، شکم و … را هم بیان کرده اند.

    استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اعلامیه حقوق بشر نواقص فراوانی دارد و نویسندگان خودش به آن عمل نمی‌کنند، ادامه داد: امام سجاد علیه السلام خودشان اولین عامل به این کلمات بودند و ما در این فرصت به حقوق اعضای بدن که در این رساله بیان شده می‌پردازیم که امام ۷ عضو بدن را نام برده و حقشان را بیان کرده‌اند.

    وی اولین عضوی که حقش بیان شده را زبان دانست و گفت: مراد از زبان بیان است و ما در قرآن در رابطه با سخن گفتن توصیه‌های زیادی داریم و علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۷۰ سوره احزاب این آیه را از مهمترین وظایف انسان دانسته اند و سیوطی نقل کرده است که هیچ گاه پیامبر(ص) روی منبر نمی‌نشستند، مگر اینکه اول این آیه را تلاوت می کردند که ای مردم تقوا پیشه کنید و استوار و با پشتوانه صحبت کنید.

    حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: خداوند در ادامه آیه می فرماید که اگر قول سدید و سخن با پشتوانه داشته باشید در زندگی دو اثر مهم دارد که اول تمام اعمال شما درست می شود و دوم گناهان شما را هم خداوند می آمرزد.

    وی گفت: فردی نزد امام کاظم علیه السلام آمد و گفت بعضی پشت سر فردی حرف می‌زنند و وقتی من از خودش سؤال کردم می‌گوید من این کار را نکرده ام، در اینجا وظیفه من چیست؟ امام فرمودند اگر پنجاه نفر چیزی را پشت سر کسی گفتند و خودش گفت من این کار را نکردم تو او را تصدیق کن و آن ها را تکذیب کن.

    کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه زیبایی انسان به زبانش و کمال انسان به عقلش است، گفت: در روایت داریم که ایمان کسی سالم نمی ماند مگر زمانی که روحش سالم باشد و روح زمانی سالم می ماند که زبانش سالم باشد.

    وی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام در آغاز رساله حقوق می فرمایند زبان ۵ حق به گردن انسان دارد، گفت: اولین حق زبان این است که از حرف ناپسند او را دور نگه داریم و زبان به فحاشی و حرف های رکیک و ناپسند باز نکنیم؛ امام به قنبر فرمودند اگر در مقابل فحش دیگران حرف ناپسندی نگویی اول او را در هم شکسته ای دوم خدا را از خود خوشحال و سوم شیطان را از خود ناراضی کرده ای.

    حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: دومین حق زبان، عادت دادن آن به حرف خوب، سومین حق بستن آن است مگر در زمانی که نیاز به حرف زدن باشد؛ چهارمین حق سخن گفتن با ادب و با بهترین واژه‌ها و پنجمین حق زبان نیز این است که کلام اضافی را از زبان بگیریم و به مقدار نیاز حرف بزنیم.

    برچسب‌ها

    حرم حضرت معصومه(س) خبرگزاری حوزه زبان

    رساله حقوق امام سجاد

    حقوق بشر

    ارسال نظر

    ارسال نظر نظرات

    ولنتاین ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰

    0 0 پاسخ

    چیزهای‌زیادی‌یادگرفتم

    پربازدیدترین

    واکنش دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به انتشار گزینشی سخنان ایشان

    تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد»

    ثبت نام مجازی خدمت افتخاری در ستاد بازسازی عتبات عالیات

    کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» رونمایی شد

    تصاویر/ دومین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه

    فیلم | چاووش خوانی محرم در کاشان

    حکایت زندگی یک بانوی جهادگر / تعبیر رؤیای شیرین خدمت به مردم

    تصاویر/ همایش عاشورائیان شهرستان آران و بیدگل

    تصاویر/ بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور

    پاسخ به یک شبهه پیرامون زیارت عاشورا

    واکنش دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه به برخی اظهار نظرها در فضای مجازی/ مسیر ورزش در حوزه‌های علمیه کاملاً روشن و امیدوارکننده است

    جذب در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از میان طلاب سطح دو

    جدیدترین اخبار

    تصاویر/ مجمع بزرگ مبلغان محرم ۱۴۰۱ اصفهان

    تصاویر/ بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور

    گردشگری دینی ضمن ارزآوری برای کشور، سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب خواهد داشت

    فیلم | سومین روز اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

    ۶۵ درصد از زنان با حجاب در هلند، اسپانیا و آلمان از کار محروم می‌شوند

    گردهمایی آموزشی ستاد عتبات عالیات شمال استان اصفهان برگزار شد

    استقبال از سلام فرمانده و تشییع میلیونی حاج قاسم نقاط درخشان هویت انقلابی است

    تجلیل از ائمه جمعه پیشکسوت و فعالان فرهنگی

    وزیر اطلاعات: رژیم صهیونیستی هر روز یک حادثه را تجربه می‌کند

    کتاب «طریق الحُب» ویژه زائران حسینی منتشر شد

    حضرت زهرا(س) الگویی برای همه زمان‌هاست

    میرزاکوچک عالمی که در بین مردم و اهل سینما مغفول مانده است

    ابعاد مختلف قیام سیدالشهدا(ع) در جامعه تببین شود

    غربی ها در مذاکرات بحران ایجاد کردند / در عفاف و حجاب اجرای قانون ملاک است

    منبع : www.hawzahnews.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید