این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    اولین عضوی که در رساله امام سجاد حقوقش را بیان میکند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    اولین عضوی که در رساله امام سجاد حقوقش را بیان میکند را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    اولین عضوی که امام سجاد حقوقش را بیان میکند کدام است

    اولین عضوی که امام سجاد حقوقش را بیان میکند کدام است - سوال اولین عضوی که در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حقوقش را بیان میکند کدام استپا

    اولین عضوی که امام سجاد حقوقش را بیان میکند کدام است

    امتیاز دهید ☆★★★★ رتبه 4 از 5

    تعداد نظرات 1 دیدگاه تعداد لایک 36 پسندیدن تاریخ انتشار جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ بازدید 4,882 نفر سوال :

    اولین عضوی که ‌در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حقوقش را بیان می‌کند کدام است

    پاسخ : 1) چشم 2) زبان 3) گوش

    جواب کامل : زبان است یعنی گزینه 2

    هر گونه سوال دارید در قسمت نظرات بگویید

    ارائه شده توسط : حسین ایزدی

    در وب سایت : پرشین جم

    ثبت دیدگاه برای این مطلب

    نظرات شما عزیزان الینا روحی خیلی ممنون

    پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ -ساعت:۲۳:۰۸:۴۷

    منبع : persiangem.ir

    حقوق و وظایف انسان از منظر امام سجاد(ع)

    خدایت بیامرزد! آگاه باش که پروردگار را بر تو حقوقى است که سراپاى وجودت را فراگرفته است: در هر جنبش و آرامشت در هر جایگاهى...

    حقوق و وظایف انسان از منظر امام سجاد(ع)

    نویسندگان: منبع: حوزه و دانشگاه 1381شماره 31حوزه های تخصصی:

    حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی منطق، فلسفه و کلام اسلامی کلام امام شناسی امامان معصوم

    حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی تاریخ اسلام و سیره تاریخ و سیره شناسی تاریخ و سیره اهل بیت(ع)

    دریافت مقاله

    آرشیو

    آرشیو شماره ها:

    ۱۰۱

    سال ۱۴۰۰ (۳)

    سال ۱۳۹۹ (۴)

    سال ۱۳۹۸ (۴)

    سال ۱۳۹۷ (۴)

    سال ۱۳۹۶ (۴)

    سال ۱۳۹۵ (۴)

    سال ۱۳۹۴ (۴)

    سال ۱۳۹۳ (۴)

    سال ۱۳۹۲ (۳)

    سال ۱۳۹۱ (۴)

    سال ۱۳۹۰ (۴)

    سال ۱۳۸۹ (۳)

    سال ۱۳۸۸ (۴)

    سال ۱۳۸۷ (۴)

    سال ۱۳۸۶ (۴)

    سال ۱۳۸۵ (۳)

    سال ۱۳۸۴ (۴)

    سال ۱۳۸۳ (۴)

    سال ۱۳۸۲ (۴)

    سال ۱۳۸۱ (۴)

    سال ۱۳۸۰ (۴)

    سال ۱۳۷۹ (۳)

    سال ۱۳۷۸ (۴)

    سال ۱۳۷۷ (۲)

    سال ۱۳۷۶ (۳)

    سال ۱۳۷۵ (۴)

    سال ۱۳۷۴ (۴)

    سال ۱۳۷۳ (۱)

    چکیده

    متن

    خدایت بیامرزد! آگاه باش که پروردگار را بر تو حقوقى است که سراپاى وجودت را فراگرفته است: در هر جنبش و آرامشت در هر جایگاهى که به آن درآیى و در هر اندامى که آن را حرکت دهى و در هر ابزارى که آن را به کارگیرى، از او بر تو حقى واجب است.

    برخى از این حقوق، بزرگتر از برخى دیگر است و ولاترین حقوق الهى، حق خود حضرت اوست که پاس‏داشت آن را بر تو واجب کرده است؛ و این حق، بن‏مایه دیگر حقوق است و هر حقى از آن ریشه مى‏گیرد.

    سپس حقوقى است که نسبت به اندامهاى گوناگونت بر تو واجب کرده و از سرتا قدمت را فراگرفته است؛ چنانکه هریک از اندامهاى هفتگانه چشم و گوش و زبان و دست و پا و شکم و آلت که کارها بدانها صورت مى‏بندد، بر تو حقى دارد.

    خداوند بزرگ، گذشته از اندامها براى کارهایت نیز حقوقى بر گردنت نهاده است، از این رو، نماز و روزه و صدقه و قربانى و دیگر کارهایت بر تو حقى دارد.

    پس از اینها، حقوق دیگر حق‏مدارانى است که بر تو حق واجب دارند و از همه واجب‏تر، حقوق فرادستان توست، سپس حقوق فرودستان و پس از آن حقوق خویشاوندانت.

    اینها حقوقى است که از هریک از آنها حقوق دیگرى برمى‏آید: حق رهبران بر سه بخش است که واجب‏ترین آنها، حق کسى است که به نیرو تو را رهبرى مى‏کنند. پس از آن حق کسى است که پیشواى علمى توست و سپس حق کسى است که امور مالى تو را اداره مى‏کند. هر پیشوا و رهبرى، امام به شمار مى‏رود.

    حق زیردستان تو نیز سه بخش است: از همه واجب‏تر حق کسانى است که بر آنها چیرگى دارى. سپس حق کسانى است که از تو مى‏آموزند؛ زیرا جاهل، زیردست عالم است و پس از آن حق کسانى چون زنان و خادمان است که در اختیار تو هستند. حقوق خویشاوندان بسیار و چونان سلسله نسب پیوسته و هرکه نزدیک‏تر باشد حقش بیش‏تر و مقدم بر همه حق مادر است. بعد به ترتیب، پدر و فرزند و برادر و دیگر خویشان نیز هریک که نزدیک‏تر است حقوق بیش‏ترى دارد.

    سپس به ترتیب، حق آن‏که آزادت کرده است، آن‏که آزادش کرده‏اى، آن که به تو احسان کرده است، مؤذن نماز، پیشنماز، هم‏نشین، همسایه، رفیق، مال، بدهکار، طلبکار، معاشر، کسى که بر تو ادعایى دارد، آن که بر او ادعایى دارى، کسى که با تو مشورت مى‏کند، آن‏که با او مشورت مى‏کنى، کسى که از تو اندرز جوید، آن‏که به او اندرزگویى، بزرگ‏تر، کوچک‏تر، کسى که درخواستى دارد، آن که از او درخواستى دارى، آن‏که با حرف یا عمل به تو بد کرده و یا با گفتار یا کردار ـ آگاهانه یا ناخودآگاه ـ خشنودت کرده است، عموم هم‏کیشان، اهل ذمّه و سرانجام، حقوقى که لازمه پیامد حالتها و مناسبت‏هاى گوناگون است.

    خوشا به‏حال کسى که خداوند او را در اداى حقوقى که بر گردنش نهاده است یارى کند و به او پیروزى و پایدارى بخشد. (و اینک تفصیل حقوق):

    حق خدا

    1. حق خداى بزرگ آن است که او را بپرستى و چیزى را با او شریک نسازى. اگر با اخلاص چنین کنى، خدا تعهد کرده است که کار دنیا و آخرتت را اصلاح و آنچه در دنیا دوست دارى برایت فراهم کند.

    حق خود و اندامت

    2. حق خودت این است که وجودت را وقف اطاعت خدا کنى و حق زبان، گوش، چشم، دست، پا، شکم، عضو جنسى را به جا آرى و در این راه از خدا کمک بخواهى.

    3. حق زبان این است که با خوددارى از گفتار زشت حرمتش را نگه‏دارى، به گفتار نیک عادتش دهى، آن را جز در موارد نیاز و منافع دین و دنیا به کار نیندازى، آن را از سخنان بیهوده و زشت و بى‏ثمر که احتمال زیان دارد و سود چندانى ندارد، بازدارى. زبان، شاخص عقل و زیب و زینت فرد و نشانه‏ى نیک‏سیرتى است. ـ ولاقوه الاّ باللّه العلّى العظیم.

    4. حق گوش دور داشت آن از شنیدن سخنان است، مگر آنچه که در دل خیرى پدید آورد، یا خوى ارجمندى به آن بیفزاید. در واقع گوش دریچه‏ى ورود سخن به قلب است که مفاهیم گوناگون و نیک و بد را به آن مى‏رساند ـ ولاقوة الاّباللّه.

    5. حق چشم این است که آن‏را به حرام ندوزى و جز آنجا که عبرتى در کار باشد یا بصیرتى بیفزاید یا علمى به دست آورد، به‏کار نگیرى؛ زیرا چشم دریچه‏ى عبرت است.

    6. حق پا آن است که با آن راه ناروا نپویى و آن را به راهى که پویندگانش خوار و بى‏مقدارند مرکب خود نسازى. پا جابه‏جا کننده توست و تو را به راه دین و پیشرفت مى‏برد ـ ولاقوة الاّ باللّه.

    7. حق دست آن است که با آن به آنچه بر تو روا نیست دست نبرى تا فردا به کیفر خدا، و امروز به سرزنش نکوهشگران گرفتار نشوى. دیگر آنکه آن را از کارهایى که خداوند واجب کرده است بازندارى و با دست کشیدن از بسیارى از نارواها و دست زدن به بسیارى از آنچه که بر او واجب نیست عزیزش دارى. چون چنین شود خردمندى کرده‏اى و بزرگى دنیا و پاداش آخرت دست مى‏یابى.

    8. حق شکم این است که آن‏را جاى حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ نگیرى و در حلال نیز میانه‏روى و آن را از حدّ پرورش به حدّ سستى و پستى نبرى و هنگام گرسنگى و تشنگى بر آن مسلط باشى. پرخورى و سیرى بیش از اندازه کسالت، خیز و همت‏سوز و محروم ساز از هر خیر و کرامت است. بر نوشى و لبریزى هم، زارى و نادانى و خوارى زاید و مرادنگى را از بین مى‏برد.

    9. حق عضو جنسى این است که آن‏را از آنچه بر تو روا نیست بازدارى و براى این کار از دیده فروبستن که بهترین وسیله است و نیز مرگ را فراوان یاد کردن و خود را به خدا تهدید کردن و از او ترساندن، یارى بگیرى. حفظ و تأیید از خداست ـ ولاحول ولاقوة الاّ باللّه.

    منبع : ensani.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید