این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    اولین کشور های اروپایی که به فکر افتادند سرزمین های جدیدی را کشف کنند چه نام داشتند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    اولین کشور های اروپایی که به فکر افتادند سرزمین های جدیدی را کشف کنند چه نام داشتند را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    ابتدای دوران مدرن اروپا

    ابتدای دوران مدرن اروپا

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    برخی از منابع فهرست‌شده در این مقاله، ممکن است معتبر نباشند. خواهشمند است با پیدا کردن منابع معتبرتر یا بررسی معیارهای اعتبارسنجی برای منابع موجود، این مقاله را بهبود ببخشید. منابع نامعتبر ممکن است به چالش کشیده شده و حذف شوند.

    قرون جدید پس از قرون وسطی (سال‌های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی)، دوره تازه‌ای در تاریخ اروپا پدید آمد که به قرون جدید معروف است. از حدود سال ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی را قرون جدید می‌گویند. علت این نامگذاری این است که در این زمان وضع مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اروپا نسبت به قبل تغییرات مهمی‌کرد و عصر جدیدی در تاریخ این قاره آغاز شد. قرون جدید تقریباً هم زمان با تاریخ ایران در دوره‌های صفویه، افشاریه و زندیه بود.

    تحولات مذهبی[ویرایش]

    در قرون وسطی، رهبران مسیحیت کاتولیک که در راس آن‌ها پاپ قرار داشت، از تعالیم حضرت عیسی فاصله گرفته بودند و در تمام امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی نقش مهمی داشتند. به تدریج، افکار جدیدی شکل گرفت و افرادی پیدا شدند که مخالف و معترض سلطه بی چون و چرای کلیسا و پاپ بودند و اصطلاحاتی را پیشنهاد کردند. این افراد را پروتستان، یعنی اعتراض‌کننده نامیدند. این تحولات باعث شکل‌گیری مذهب پروتستان و بروز جنگ‌های مذهبی شدیدی در اروپا شد.

    رشد علم و صنعت و پیدایش استعمار[ویرایش]

    از دیگر ویژگی‌های قرون جدید، پیشرفت علوم تجربی و توسعه اختراعات در اروپا بود. اروپاییان که قبلاً دانش‌های بسیاری از مسلمانان فرا گرفته بودند، در این زمان به دلیل تحولات فکری و فرهنگی، قدم در راه پیشرفت علمی و صنعتی نهادند. در اواخر قرون جدید (قرن ۱۸ میلادی)، اختراعات صنعتی رشد یافت و ماشین‌ها و ابزارهای جدیدی جای کارگاه‌ها و وسایل دستی را گرفت. میزان تولید کالاها چند برابر شد و در نتیجه، تجارت گسترش یافت. این تحول، انقلاب صنعتی نام گرفت. با وقوع انقلاب صنعتی، توجه کشورهای اروپایی به سوی مناطقی از جهان که دارای مواد اولیه صنعتی یا بازار مصرف برای کالاهای تولید شده در اروپا بودند، جلب شد و همین امر به تدریج زمینه استعمارگری اروپاییان را فراهم کرد. اسپانیا و پرتغال اولین کشورهای استعمارگر بودند.

    تحولات اجتماعی و سیاسی[ویرایش]

    در قرون جدید، تغییراتی نیز در زمینه نقش مردم در سرنوشت خودشان و رابطه آن‌ها با حکومت‌ها ایجاد شد؛ مثلاً در قرن هفدهم حکومت انگلستان، از سلطنت استبدادی که در آن پادشاه همه کاره کشور بود، به سلطنت مشروطه تبدیل و دارای مجلس نمایندگان شد. در اواخر قرن هجدهم نیز ساکنان آمریکاعلیه سلطه انگلستان دست به شورش زدند و به استقلال رسیدند. هم چنین، مردم فرانسه ضد حکومت لویی شانزدهم قیام کردند و موفق به برکناری او شدند. این قیام انقلاب کبیر فرانسه نام گرفت. امپراتوری مسلمان عثمانی نیز که تا قرن هجدهم قدرتی مهم در آسیا و اروپا محسوب می‌شد، بر اثر توطئه و تهاجم نظامی دولت‌های اروپایی ضعیف شد و قسمت‌هایی از قلمرواش را در اروپا از دست داد.

    منابع[ویرایش]

    اروپا در قرون جدید - کتاب تاریخ سوم راهنمایی

    گسترش نبو

    دوره‌های تاریخ اروپا

    گسترش نبو هنر رنسانس

    رده‌ها: مقاله‌های بدون منابع معتبر از آوریل ۲۰۱۸رنسانستاریخ اروپاتاریخ نویندوران پیش از مدرن

    منبع : fa.wikipedia.org

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس ششم درس 21: استعمار چیست؟ با پاسخ

    تغییر و تحوّل در اروپا | فعّالیت 1 (صفحهٔ ۱۱۰ کتاب درسی) | فعّالیت ۲ (صفحهٔ ۱۱۰ کتاب درسی) | نفوذ استعمار در ایران | مطالعه برای انجام فعّالیت | فعّالیت ۳ (صفحهٔ ۱۱۱ کتاب درسی) | ١- علوم و فنون از جهان اسلام به اروپا انتقال یافت. | ٢- تجارت و بازرگانی در اروپا رونق یافت. | ٣- اروپاییان در علم و هنر پیشرفت کردند. | ٤- اروپاییان با اکتشافات جغرافیایی، استعمارگری را آغاز کردند. | نمونه‌هایی از امتیازات و دخالت‌های بیگانگان در کشور ما در دورهٔ قاجاریه و پهلوی

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس ششم

    درس 21: استعمار چیست؟ با پاسخ

    آخرین ویرایش 1 آذر 1396

    گزارش خطا 104077 مطالعات اجتماعی فصل 1: دوستان ما درس 1: دوستی درس 2: آداب دوستی فصل 2: تصمیم گیری

    درس 3: تصمیم گیری چیست؟

    درس 4: چگونه تصمیم بگیریم؟

    فصل 3: کشاورزی در ایران

    درس 5: عوامل مؤثر در کشاورزی

    درس 6: محصولات کشاورزی، از تولید تا مصرف

    فصل 4: ایران و منابع انرژی

    درس 7: طلای سیاه

    درس 8: انرژی را بهتر مصرف کنیم

    فصل 5: پیشرفت علوم و فنون در دوره‌ی اسلامی

    درس 9: پیشرفت‌های علمی مسلمانان

    درس 10: چه عواملی موجب گسترش علوم‌ و فنون در دوره‌ی اسلامی شد؟

    فصل 6: سفری به اصفهان

    درس 11: اصفهان؛ نصف جهان

    درس 12: چرا فرهنگ و هنر در دوره‌ی صفویه شکوفا شد؟

    فصل 7: اوقات فراغت

    درس 13: برنامه‌ی روزانه‌ی متعادل

    درس 14: برنامه ریزی برای اوقات فراغت

    فصل 8: پوشاک ما درس 15: انواع لباس

    درس 16: لباس از تولید تا مصرف

    فصل 9: دریاهای ایران

    درس 17: ویژگی‌های دریاهای ایران

    درس 18: دریا، نعمت خداوندی

    فصل 10: ایران و همسایگان

    درس 19: همسایگان ما

    درس 20: مطالعه‌ی موردی

    فصل 11: ایستادگی در برابر بیگانگان

    درس 21: استعمار چیست؟

    درس 22: مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار

    فصل 12: آزادی خرمشهر

    درس 23: خرّمشهر در چنگال دشمن

    درس 24: خرّمشهر در دامان میهن

    ویدیو دوره کامل آموزشی، مطالعات اجتماعی ششم دبستان

    مدرس: مهدی هاشمی

    مدت دوره: 4 ساعت (16 فایل)

    علوم تجربی

    3612 تست 252,840 تومان

    فارسی

    2236 تست 156,520 تومان

    ریاضی

    2383 تست 166,810 تومان

    هوش، خلاقیت و استعداد

    1975 تست 138,250 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1852 تست 129,640 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    944 تست 66,080 تومان

    کار و فناوری

    238 تست 16,660 تومان

    تفکر و پژوهش

    97 تست 6,790 تومان

    قرآن

    281 تست 19,670 تومان

    استعمار یعنی چه؟ استعمارگر کیست؟

    بچّه‌ها برای اینکه با این موضوع آشنا شویم، بیایید قدری به عقب برگردیم...

    تغییر و تحوّل در اروپا

    در درس‌های گذشته خواندید در دوره‌ای که مسلمانان در عصر شکوفایی علم و فرهنگ زندگی می‌کردند، اروپاییان عصر تاریکی به سر می‌بردند. به تدریج تغییر و تحولّاتی در اروپا به وجود آمد و اروپاییان قدرتمند شدند. راستی چه عواملی موجب قدرتمندی آنها شد؟

    ١- علوم و فنون از جهان اسلام به اروپا انتقال یافت.

    حدود چهار قرن پیش، تجارت و داد و ستد میان اروپاییان و مسلمانان گسترش یافته بود. اروپاییان از طریق دریای مدیترانه و شمال آفریقا، محصولاتی نظیر شکر، قهوه، کاغذ، قطب‌نما، داروی گیاهی و ادویه را از مسلمانان خریداری می‌کردند. در این رفت و آمدها، علوم و فنون مسلمانان مورد توجّه قرار می‌گرفت. اروپاییان کتاب‌های پزشکی جهان اسلام و بسیاری کتاب‌های دیگر علوم اسلامی را به زبان خودشان ترجمه کردند و توانستند از این علوم استفاده کنند. به تدریج علوم و فنون مسلمانان به شیوه‌های مختلف به اروپا انتقال یافت.

    ٢- تجارت و بازرگانی در اروپا رونق یافت.

    تجارت موجب شد ثروت اروپاییان بیشتر شود. شهر و شهرنشینی رشد کرد و شکل زندگی مردم را تغییر داد. به تدریج کارگاه‌های صنعتی افزایش یافت.

    ٣- اروپاییان در علم و هنر پیشرفت کردند.

    اروپاییان در علوم و فنون پیشرفت‌هایی کردند. اختراع دستگاه چاپ به وسیله‌ٔ گوتنبرگ و تلسکوپ به وسیلهٔ گالیله، نمونه‌هایی از اختراعات آن دوره است.

    از بین علومی که در آن دوره بسیار مورد علاقهٔ اروپاییان قرارگرفت، جغرافیا و ستاره‌شناسی (نجوم) بود. این دو علم به شناخت سرزمین‌ها و راه‌های دریایی و تجارت کمک می‌کرد.

    ٤- اروپاییان با اکتشافات جغرافیایی، استعمارگری را آغاز کردند.

    بشر امروز می‌داند که زمین کروی است. او همهٔ قارّه‌ها و سرزمین‌های کره‌ٔ زمین را می‌شناسد و می‌تواند به راحتی به همه جا سفر کند؛ امّا چهارصد سال پیش چنین چیزی نبود. انسان‌ها از سایر مناطق کره‌ٔ زمین اطّلاع اندکی داشتند. در آن زمان اروپاییان از نقشه‌هایی که جغرافی‌دانان مسلمان از جهان ترسیم کرده بودند، قطب‌نما و شیوه‌های کشتی‌سازی آنها استفاده کردند و توانستند کشتی‌های محکم‌تر و پرسرعت‌تری بسازند و در دریانوردی مهارت پیدا کنند. آنها به این فکر افتادند که سرزمین‌های جدیدی را کشف کنند. پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها پیشگام بودند. آنها توانستند طیّ سال‌ها با کشتی‌های متعدّد، قارّه‌ٔ آفریقا را دور بزنند. به شرق آسیا بروند و بعد قارّه‌ٔ آمریکا را نیز کشف کنند.

    وقتی دریانوردان، سرزمین‌های جدید را کشف می‌کردند، راه برای هجوم دولت‌های قدرتمند اروپایی به آن سرزمین‌ها باز می‌شد. آنها این سرزمین‌ها را میان خود تقسیم می‌کردند. ساکنان بومی آنها را می‌کشتند یا به صورت برده درمی‌آوردند و منابع و ثروت‌های آنها را غارت می‌کردند؛ بدین ترتیب استعمارگری آغاز شد.

    منبع : gama.ir

    سوالات درس 21 اجتماعی ششم

    فعالیت های درس 21 مطالعات اجتماعی ​

    صفحه اصلی مشاوره چاپ تضمینی مقالات مقطع ابتدایی فرم ها استخدام فیلمهای روانشناختی تماس با ما

    منبع : www.ravanpajuhan.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 13 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید