این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    اگر رفتگران بخواهند در زمان خیلی کمتر خیابان های بیشتری را تمیز کنند باید چه کار کنند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    اگر رفتگران بخواهند در زمان خیلی کمتر خیابان های بیشتری را تمیز کنند باید چه کار کنند را از این سایت دریافت کنید.

    نمونه طرح درس (رفتگر)ژایه پنجم

    با نام و یاد خدای مهربان از آنجائیکه دین مبین اسلام در مورد نظافت و پاکیزگی اهمیت به سزائی قائل شده است و نیز فرموده اند: " النظافه من الایمان " پاکیزگی از

    نمونه طرح درس (رفتگر)ژایه پنجم

    با نام و یاد خدای مهربان

    از آنجائیکه دین مبین اسلام در مورد نظافت و پاکیزگی اهمیت به سزائی قائل شده است و نیز فرموده اند: " النظافه من الایمان " پاکیزگی از ایمان است.

    چنانچه امام رضا ( ع ) فرموده اند: از اخلاق ویژه ی پیامبران مخصوصاً پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) نظافت کردن بود و همچنین در کتاب (المستدرک) درباره نظافت و سنت غذا خوردن روایت شده است که شستن دو دست پیش از غذا و بعد از آن سنت رسول الله است. پس با این همه نظافت، چرا شغل رفتگری در میان مردم به شکل حقارت دیده می شود و کمتر به صحبت می آید. که این امر کاری بس ناپسند و خلاف شئونات اسلامی می باشد. این در حالی است که اگر چشم واقع بینانه ای داشته باشیم می توانیم ردپای رفتگران را در تمیز و پاکی محیط و شهرمان ببینیم. به حق آنها با داشتن کمی چشم داشتی از مردم به این کار دست می زنند و آلودگی را از شهرمان می زدایند. پس ما نباید با او بد رفتاری کنیم و بی انصافی نمائیم. بی شک، شغل رفتگری از مهمترین شغل های جامعه ها می باشد. که اگر آنها نباشند بیماری و آلودگی تمام مردم را می گیرد. پس به حق باید از این رفتگران زحمت کش به مناسبت های مختلفی از آنها تشکر نمود، همانگونه که ما از خیلی از اساطیر و پزشکان و انسانهای معروف و ... قدردانی بعمل می آوریم. به امید آن روز....

    (لطفا ادامه مطلب را ببینید.)

    هدف کلی

    دانش آموزان با رفتگر و وظایف او آشنا می شوند.

    اهداف رفتاری؛ دانش آموزان در پایان درس بتوانند:

    1- کار رفتگر را بیان کنند. ( شناختی – درک و فهم )

    2- قسمتی از کار سنگین رفتگران به نمایش بگذارند. ( مهارتی ، حرکتی – اجرای مستقل )

    3- درباره ی راههایی که می توان به رفتگر برای پاکی و تمیزی محیط اطراف خانه ی فرد کمک کنیم با یکدیگر صحبت و گفتگو کنند. ( شناختی – تجزیه و تحلیل )

    4- یک یا دو وظیفه ی یک رفتگر را نام ببرند. ( شناختی ، دانشی )

    5- با علاقه به شغل یک رفتگر نگاه کند و با او همدلی نماید. ( عاطفی )

    روش ها و الگوهای تدریسی

    روش تلفیقی: (پرسش و پاسخ، روش حل مسئله، تفکر استقرائی و نمایشی)

    چینش كلاس:

    بصورت گروهی، نعلی شکل (بصورت گروههایی 5 نفری با نام ها و اسطوره های ایرانی مانند: ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی، زکریای رازی، فردوسی، سعدی و ...

    وسایل و رسانه های مورد استفاده در تدریس: کتاب، تصاویر مربوط به درس، چند تصویر از محیط کثیف و چند تصویر از محیط تمیز .

    ارزشیابی با سنجش آغازین

    1- از دانش آموزان می پرسیم چه کسی اطراف ما را تمیز می کند.

    2- چه کنیم تا محیطی تمیز داشته باشیم.

    3- چه چیزی باعث آلودگی محیط می شود.

    فعالیتهای قبل از شروع 2 دقیقه

    سلام و احوال پرسی، حضور و غیاب، شروع کردن با یک حدیث

    ایجاد انگیزه

    این کار را می توان به دو صورت انجام داد.

    1- توجه دانش آموزان را در زنگ های تفریح در مدرسه جلب کنیم و از آنها بخواهیم بخوبی مشاهده می کنند که دانش آموزان پس از صرف خوراکی، میوه و ... کاغذ، مقوا و دانه میوه را چه می کنند. آنها مشاهده می کنند که بیشتر دانش آموزان، زباله هایشان در کف حیاط ریخته و رها  می کنند و توجهی به کثیفی حیاط مدرسه ندارند.

    2- و یا قبل از اینکه داشن آموزان وارد  کلاس بشوند محیط کثیف باشد که داشن آموزان با مشاهده کثیفی کلاس، این سوال ایجاد می شود که چرا کلاس مان کثیف است؟

    ارائه درس روش اول؛ حل مسئله گام اول:«فهم مسئله»

    در ابتدا چند تصویر متضاد از حیاط مدرسه، که یکی پر از آشغال و دیگری تمیز و پاکیزه است را به دانش آموزان نشان می دهیم.

    گام دوم: «نقشه کشی»

    پس از دانش آموزان می خواهیم توضیحی قابل قبول برای پاکیزگی و کثیفی حیاط مدرسه بیان کنند و همچنین برای همیشه حیاط مدرسه تمیز و پاکیزه داشته باشند چه باید بکنند. پس دانش آموزان برای این سوال، جوابهای مناسب پیدا می کنند.

    گام سوم:

    «اجرای نقشه» از دانش آموزان می خواهیم که در گروههای خود به فکر کردن و نقشه کشیدن درباره ی این مسئله بپردازند و هر گروه با یکدیگر مشورت می کنند تا به یک راه حلی قابل قبول و منطقی برسند. پس از دادن فرصتی 5 دقیقه به گروهها، با پرسش و پاسخ های مناسب آن ها را به دادن جوابی بهتر یاری می نمائیم. مانند معلم به گروه ابن سینا: به تصاویر مطمئناً خوب نگاه کرده اید. و شاید ریشه ی تمام این آلودگی ها کثیفی حیاط مدرسه، اتاق کلاس را دریافته اید. ولی باید به بصورت دقیق به این موضوع نگاه کرد.

    گام چهارم:

    «پس نگری» به نظر شما چرا دانش آموزان بعد از صرف خوراکی های خود حیاط مدرسه را کثیف می کنند؟

    گام پنجم : «تجزیه و تحلیل»

    گروه ابن سینا آقا به نظر ما تمامی دانش آموزان که این کار را انجام می دهند به هیچ وجه متوجه کثیف کردن حیاط مدرسه نمی شوند. و اگر از آنها بپرسید می گویند من حیاط به این بزرگی را کثیف نکرده ام. و در آخر خودشان نیز تعجب می کنند.

    معلم؛ دانش آموزان گروه فردوسی، خوب فکر کنید و پس از مشورت به ما بگوئید: چه کارهایی باید انجام دهیم که دانش آموزان حیاط مدرسه را به این شکل کثیف و آلوده نکنند.

    دانش آموزان پس از مدتی فکر کردن:

    سرگروه فردوسی آقا ابتدا باید دانش آموزان را از عواقب آلودگی و کثیفی حیاط مدرسه، راهرو و اتاق آگاه کنیم و به آنها گوشزد نمائیم که این کار سلامتی شما را به خطر می اندازد و باعث ایجاد انواع بیماری ها در بین دانش آموزان می شود.

    معلم به همه گروه ها نگاه می کند و می گوید: همه دانش آموزان با گروههای خود به یک راه حلی مناسب و منطقی برسند. آنها با یکدیگر مشورت و صحبت کردن مشغول هستند و همچنین در یک سر درگمی خاص برای رسیدن به یک جواب منطقی هستند.

    گام ششم: استفاده از نیروی مناسب

    نکته: از قبل (از یکی از دانش آموزان درخواست کرده بودم که خود را به شکل رفتگر در بیاورد.) که وارد کلاس شود. (استفاده از نیروی مناسب)

    در این هنگام در به صدا در می آید و رفتگر وارد کلاس می شود. دانش آموزان بهت زده به او نگاه می کنند. چون رفتگر ما با همان لباس یکرنگ نارنجی و جاروی بلند وارد کلاس شده بود از دانش آموزان می خواهیم که با سکوت خود به صحبت های رفتگر گوش کنند.

    رفتگر: همان گونه که پدر مدرسه، محیط مدرسه را از آلودگی پاک می کند من نیز کارم شبیه او است با این تفاوت که؛

    رفتگر: من رفتگرم، همه مرا می شناسید، اما هیچ کس تا به حال درباره ی من چیزی نگفته و ننوشته است.

    منبع : per-ebtedaie-fa.blogfa.com

    جاروی رفتگران پلاستیکی شد

    شاید دیوار رفتگران کوتاه‌ترین دیوار این شهر باشد، هرچقدر حقوق بگیرند و هر شرایط کاری داشته باشند، صدایی از آنها نمی‌شنویم، مگر زمانی که زباله‌هایمان روی زمین بماند و یادمان بیفتد آنها چه نقشی دارند.

    صفحه اصلی ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۱۴:۲۶

    جاروی رفتگران پلاستیکی شد

    تحریریه اقتصاد آنلاین

    شاید دیوار رفتگران کوتاه‌ترین دیوار این شهر باشد، هرچقدر حقوق بگیرند و هر شرایط کاری داشته باشند، صدایی از آنها نمی‌شنویم، مگر زمانی که زباله‌هایمان روی زمین بماند و یادمان بیفتد آنها چه نقشی دارند.

    پیمانکاران شهری هر شرایطی را برای کارگران شهری بگذارند، آنها قبول می‌کنند چون یا محتاج همین حقوق هستند، یا اتباع خارجی غیرمجازند یا فکر می‌کنند آسمان پیمانکاران شهرداری همیشه و هرجا یک‌رنگ است و هر جا بروند، این شرایط برقرار است.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، شاید تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده باشید که جاروی رفتگران هم برای خودش بازار بسیار فعال و بزرگی دارد. از آنجایی که امورات روزمره شهرداری‌ها، اولویت‌های اصلی آنهاست و جاروشدن خیابان‌ها و کوچه‌ها بدون توقف باید ادامه داشته باشد، پس دو عامل رفتگر و جاروی رفتگری اهمیت زیادی دارند و نباید در مورد این دو عامل اختلال پیش بیاید. با این تفاسیر، شهرداری‌ها در سراسر کشور ازجمله تهران از چند ماه قبل در حجم بسیار بالا جاروی مورد نیاز بخش خدماتی خود را از فروشندگان خریداری می‌کنند. شهرداری‌ها نیاز خود را از برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان این جاروها تأمین می‌کنند؛ تولیدکنندگان و فروشندگانی که عده‌ای از آنها حتی محصولاتشان را به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان یا حتی چین صادر می‌کنند.

    دراین‌باره با یکی از فروشندگان جاروهای رفتگران گفت‌وگو کردیم. او دراین‌باره گفت: «کود و آب و میزان خشک‌شدن الیاف در کیفیت جارو نقش مهمی دارد، همین‌طور اندازه و ارتفاع جارو، جاروهای ما یک مترو نیم کمتر نمی‌شود و رنگشان قرمز و حسابی پرپشت هستند». او درادامه به شرکت‌ها و شهرداری‌های طرف قراردادشان اشاره کرد و در زمینه قیمت‌ها نیز این‌طور توضیح داد: جاروها را کیلویی دوهزار تومان می‌فروشم اما اگر کسی تناژ بالا بخواهد و قرارداد را زود منعقد کند، هزارو ٨٠٠ تومان هم می‌شود اما مهم است که چقدر می‌خواهید؟

    از او درباره جاروهای پلاستیکی جدیدی که چندماهی است توسط چند پیمانکار در شهرها ازجمله تهران استفاده می‌شود، پرسیدم و اینکه آیا فروششان خوب است یا نه، گفت: بعضی از پیمانکاران قبلا خریده‌‌اند و هنوز هم فروش دارند اما به فروش ما صدمه نزده و هنوز هم جاروی چوبی را ترجیح می‌دهند. این جاروها سنگین هستند و خوب تمیز نمی‌کنند و رفتگران راضی نیستند. علاوه بر این، قیمتشان هم گران‌تر است و صرف نمی‌کند. قیمت هر جاروی پلاستیکی ٢٠ هزارتومان است و اگر کسی تعداد زیاد بخواهد، تا ١٩ هزار تومان هم پایین می‌آیم. در ادامه این ماجرا با چند رفتگر هم که صحبت کردم، آنها از این موضوع رضایت نداشتند و می‌گفتند نمی‌دانیم چرا جاروها تغییر کرده چون جاروهای قبلی خوب و سبک بود و همه از آن راضی بودند. طبق گفته این رفتگران، خوب خیس‌نشدن جارو و به تبع آن، جمع‌نشدن کافی گردوخاک و شن، یکی از دلایل این رضایت‌نداشتن است. از همه مهم‌تر اینکه این جاروهای پلاستیکی سنگین‌تر از جاروهای چوبی هستند.

    مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران، که درباره این جاروها اطلاعات زیادی ندارد، می‌گوید: استفاده از این جاروها انتخاب خود پیمانکاران بوده است و ما دیگر در جاروی دست کارگران شهری دخالتی نداریم و خودشان باید پاسخ‌گو باشند. وی با اشاره به پیگیری‌ای که دراین‌باره داشته، گفت: وقتی با پیمانکاران صحبت کردم، گفتند مدتی این جاروهای عادی و بوته‌ای گران شده بود و پیدا نمی‌شد یا به‌سختی و با قیمت بالا پیدا می‌شد و به‌همین‌دلیل آنها به صورت آزمایشی از این جاروهای مدل پلاستیکی استفاده کردند و گویا همچنان استفاده از این جاروها ادامه پیدا کرده است.

    معاون شهردار تصریح کرد: گویا این جاروها از نظر قیمتی به‌صرفه هستند و عمر طولانی‌تری هم دارند. البته قیمت بیشتری دارند، اما چون عمر بیشتری دارند، درمجموع صرفه اقتصادی دارد. وی تأکید دارد طبق بررسی‌های آنها، جاروهای پلاستیکی همان کارایی را دارند و گردوخاک را عبور نمی‌دهند و برای رفتگر هم ضرری ندارند. وی تصریح کرد: البته هنوز هم بسیاری از قسمت‌ها در شهرداری از همان جاروهای چوبی استفاده می‌کنند و این دیگر انتخاب خود پیمانکار است و ما دخالتی نداریم. برای ما مهم این است که محیط شهری جارو شود و وارد این مقولات که جارو پلاستیکی است یا چوبی، نمی‌شویم. وی می‌گوید تاکنون کارگران درباره این جاروها اعتراضی نداشته‌‌اند و همه راضی هستند.

    حسین جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اعلام اینکه درحال‌حاضر ١٦‌ هزار نیروی خدماتی در حوزه رفت‌وروب و نظافت شهر و جمع‌آوری زباله و انتقال آن فعال هستند، گفت: ٨٠ درصد از این تعداد به‌عنوان نیروی رفت‌وروب در سطح شهر فعال هستند. وی با تأیید موضوع استفاده تعدادی از پیمانکاران خدماتی شهرداری تهران از جاروهای پلاستیکی، گفت: این موضوع انتخاب پیمانکار است و ما دخالتی در آن نداریم و تا زمانی که استفاده از این جاروها مشکلی را برای رفتگران ایجاد نکند، ورود نخواهیم داشت.

    جعفری گفت: مسئله کیفیت این جاروها از نظر فیزیک رفتگران، رضایت آنها از کیفیت جاروها در کار و در نهایت سازگاری این جاروها با محیط‌زیست و شرایط محیطی شهر تهران در حال ارزیابی است. این ارزیابی در میان رفتگران و پیمانکاران آنها صورت می‌گیرد و نتایج آن تا دو ماه آینده مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه شرایط کاری رفتگران برای ما مهم است و به دلیل چنین تغییراتی، بی توجهی نمی‌کنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا رفتگران اعتراضی در این رابطه داشته‌اند یا نه و آیا امکان چنین اعتراضی هست، گفت: تاکنون اعتراضی نبوده و پیگیری ما هم از منظر کیفیت کار صورت گرفته است اما ممکن است به گفته شما اعتراضی هم بوده و به ما منتقل نشده که قطعا در این ارزیابی محیطی رفتگران می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.

    اگر بنا را بر این بگذاریم که در این تغییر از جاروی گیاهی به جاروی پلاستیکی سودی برای گروهی نهفته نبوده و این فقط یک تغییر صرف بوده، اما دراین‌میان طبق اظهارنظرها، کار و شرایط برای رفتگران سخت‌تر شده است و این مسئله در کنار دیگر شرایط غیراستاندارد کارشان، یک اشکال دیگر را اضافه کرده ‌است.

    ۰ این مطلب برایتان مفید است؟

    ارسال نظر

    منبع : www.eghtesadonline.com

    فصل ۲۶: تغییر محیط فیزیکی و اجتماعی باهمستان

    وقتی محله انباشته از زباله و آشغال باشد، وقتی خیابان‌ها و سطوح محله كثیف و سیاه باشند، وقتی همه‌ دیوارها پوشیده از دیوارنوشته باشند، خیابان‌ها نمادی از شرایط مایوس‌كننده ساكنین محله و ناممكن بودن بهبود شرایط زندگی‌شان خواهند بود. انباشت زباله حتی در محلات مرفه‌تر هم سطح توقع ساكنین را پایین می‌آورد و بر ضد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی باهمستان عمل می‌كند.

    بخش ۱۱. اجرای برنامه‌های نظافت محله

    متن خودآموز

    وقتی محله انباشته از زباله و آشغال باشد، وقتی خیابان‌ها و سطوح محله كثیف و سیاه باشند، وقتی همه‌ دیوارها پوشیده از دیوارنوشته باشند، خیابان‌ها نمادی از شرایط مایوس‌كننده ساكنین محله و ناممكن بودن بهبود شرایط زندگی‌شان خواهند بود. انباشت زباله حتی در محلات مرفه‌تر هم سطح توقع ساكنین را پایین می‌آورد و بر ضد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی باهمستان عمل می‌كند.

    این بخش درباره فعالیتی است كه شاید به‌ ظاهر پیامدهای نسبتا اندكی داشته باشد: جمع‌آوری گروهی كه محله را ظرف یكی دو روز نظافت كنند. اما در واقع نظافت محله اثرات مثبت و جدی دارد، خصوصا در محله‌های كم‌درآمد كه ساكنینشان امیدی به آینده بهتر ندارند. هم دست به‌ كار نظافت شدن و هم نتایج آن، می‌تواند فرهنگ و خودپنداره محله را تغییر دهد و ساكنین را هدایت كند تا خود را از نگاه متفاوتی ببینند.

    برنامه نظافت محله‌ چیست؟

    اگر چه دو عبارت «نظافت محله» و «برنامه نظافت محله» را اغلب به‌ جای یكدیگر به‌ كار می‌برند، میان این دو تفاوت وجود دارد. نظافت محله یك رویداد یك‌زمانی برای یك دفعه است. برنامه نظافت محله یك پروژه جاری مبتنی بر این فرض است كه ولو سالی یك بار، به طور مداوم اجرا خواهد شد. همانطور كه در ادامه بخش خواهید دید، انجام چنین برنامه‌ای نیازمند هماهنگی، ساختار، و تعهد كل محله است در تحت اختیار درآوردن زباله و سایر دورریختنی‌ها، دیوارنوشته‌ها و دیگر موجبات زشتی محله.

    نظافت محله همان چیزی است كه از آن استنباط می‌شود: ساكنین با هم جمع می‌شوند تا تمام یا بخشی از محله را نظافت كنند. این عملیات ممكن است توسط باهمستان، یك انجمن یا شورای سازمان‌دهی‌شده محل، یك گروه محلی، یا توسط عده‌ای افراد علاقه‌مند رهبری شود. عملا سه نوع نظافت محله وجود دارد. یك عملیات واحد می‌تواند شامل یكی یا هر سه نوع آن‌ها باشد:‌

    نظافت فضای عمومی. داوطلبین محل، معمولا با تجهیزات ساده‌ای از قبیل جارو، بیل، دستكش، كیسه زباله ... ساعاتی از روز یا تمام روز را صرف نظافت یك قسمت یا كل محله می‌كنند.

    نظافت خانگی. داوطلبین محل یا شهرداری در یك روز یا هفته معین، دورریختنی‌هایی را كه به علت بزرگی در سطل‌های زباله جا نمی‌شوند، بدون دریافت وجهی از خانواده‌ها، جمع‌آوری می‌كنند. كافی است ساكنین آن‌ها را در یك روز و ساعت معین كنار خیابان بگذارند تا جمع‌آوری شوند.

    نظافت با كمك باهمستان. اگر نقطه‌ای بسیار نیازمند نظافت باشد و در عین حال در  یك ملك شخصی قرار داشته باشد، مثلا یك زمین بایر كه صاحب زمین یا دیگران مقادیر زیادی زباله یا اشیای بزرگ و دور‌ریختنی را در آن انباشته باشند، یا اقلامی مانند اتومبیل‌های اسقاط‌ شده موجود باشند كه گروه‌های محلی قادر به حركت دادن آن‌ها نباشند، آن‌وقت محله به كمك یك باهمستان بزرگ‌تر نیاز خواهد داشت. شهرداری می‌تواند با صدور مجوز و در اختیار قرار دادن تجهیزات و سایر امكانات مشكل را حل كند.

    در بسیاری از شهرداری‌ها، مسئولین محلی نیروی انسانی و تجهیزات باهمستان از قبیل كامیون‌های جمع‌آوری زباله، سطل زباله، زباله‌دان محل، و یا ابزارهای كمكی برای نظافت را تامین می‌كنند. این خصوصا زمانی كه شهرداری خودش در امر نظافت پیشقدم شده باشد، بیش‌تر صدق می‌كند. در موارد دیگر می‌تواند یك گزینه باشد. بعضی باهمستان‌ها، اهالی را ترغیب می‌كنند هنگام نظافت محله این نوع مساعدت‌ها را درخواست كنند. مشمولیت این كمك‌ها به سطح سازمانی محله، تعداد داوطلبین متعهد، یا هویت درخواست‌كننده بستگی دارد (بعضی از باهمستان‌ها فقط برای انجمن‌های محلی ثبت‌شده نیروی انسانی تامین می‌كنند. برای بعضی دیگر، صرف امضای كسی كه مایل به قبول مسئولیت است، كفایت می‌كند).

    بیایید انواع مختلف نظافت محله را دقیق‌تر بررسی كنیم.

    نظافت فضای عمومی​

    اگر خود محله در امر نظافت پیشقدم شده باشد، چند امكان وجود دارد. البته ساده‌ترین امكان این است كه محله مسئولیت كامل كار را به عهده بگیرد. افراد ابزارها و كیسه‌زباله‌های خودشان را می‌آورند، از وسایل نقلیه خودشان استفاده می‌كنند (كامیون‌های جمع‌آوری زباله وجه مطلوب است) و برای جابه‌جا كردن اشیای سنگین و حمل آن‌ها به محل‌های دفن زباله یا ایستگاه‌های انتقال زباله، از نیروی انسانی داوطلب استفاده می‌كنند. اگر در میان ساكنین محل یك پیمانكار ساختمان یا تجهیزات سنگین وجود داشته باشد، ممكن است برای انجام كارهای بزرگ، كامیون كمپرسی یا ماشین حفاری هم وجود داشته باشد. اما اغلب محله‌ها، كار را با ابزارهای دستی، وسایل نقلیه خانوادگی و عضلات داوطلبین انجام می‌دهند.

    بسیاری از باهمستان‌ها به نظافت‌های مورد حمایت محله هم به اندازه نظافت‌های مورد حمایت شهرداری كمك می‌كنند. آن‌ها ابزار و یا تجهیزات و متصدی تجهیزات قرض می‌دهند یا برای محله ماشین مخصوص جمع‌آوری زباله تامین می‌كنند. این رویداد ممكن است شامل نظافت خانگی (مطالب زیر را ملاحظه كنید) هم بشود و یا ممكن است محدود به كارهایی بشود كه داوطلبین می‌توانند در خیابان‌ها و فضاهای عمومی انجام دهند.

    بعضی از گروه‌های محلی (اغلب انجمن‌های محله یا ساختمان) بسیار سازمان‌یافته هستند و می‌توانند ده‌ها داوطلب را به‌ طور منظم فراخوانی كنند. سایر محله‌ها با یك گروه مركزی كوچك كار می‌كنند، به این امید كه به‌مرور زمان حامیانی هم پیدا كنند.

    بسته به تعداد داوطلبین و سطح سازمانی،‌ نظافت می‌تواند یك منطقه به كوچكی یك چهارراه یا ساختمان را پوشش دهد، یا ممكن است كل یك محله شهری را در بر بگیرد. ممكن هم هست كه روی یك پارك شهری یا سایر فضاهای وسیع عمومی متمركز شود و شمول پیدا كند.

    داوطلبان می‌توانند وظایفی را از جارو كردن خیابان‌ها و پیاده‌روها گرفته تا جمع‌آوری و تفكیك زباله‌ها و مواد قابل بازیابی‌، تا هرس كردن بته‌های یك پارك، تا حمل ضایعات جسیم و سنگین به داخل كامیون جمع‌آوری زباله و بردن آن‌ها به محل دفن زباله، به عهده بگیرند. آن‌ها می‌توانند دیوارنوشته‌ها را با رنگ پاک كنند، آب‌رو‌ها را تمیز كنند، شاخه‌های شكسته و روی زمین‌افتاده درختان را از سر راه بردارند، یا محل اتومبیل‌های رهاشده را گزارش كنند. از این رهگذر می‌توانند با همسایه‌هایشان آشنا و متحد شوند، از محله‌شان آگاهی بیش‌تری پیدا كنند و به انباشت سرمایه‌ها اجتماعی كمك كنند.

    این نوع نظافت معمولا با یك مهمانی، یا یك تهیه غذا توسط داوطلبین و یا هماهنگ‌كننده‌های دیگر پایان می‌یابد. ممكن است غذا و نوشیدنی از جانب كسبه محل هدیه شود و خادمین مهمانی یا تهیه غذا ممكن است شامل سالمندان یا كسان دیگری شوند كه دلشان می‌خواهد دست‌اندركار باشند، اما توانایی انجام كار یدی لازم برای نظافت را نداشته باشند.

    منبع : ctb.ku.edu

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 17 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید