این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    اگر روی پای شما حشره حرکت کند سلول های گیرنده جای خالی در زیر پوست پیام را به مغز می فرستد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    اگر روی پای شما حشره حرکت کند سلول های گیرنده جای خالی در زیر پوست پیام را به مغز می فرستد را از این سایت دریافت کنید.

    سوالات درس هفتم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس هفتم علوم پنجم با جواب سوالات درس چه خبر فصل 7   سوالات علوم پنجم درس هفتم بخش 7 1 -زبان چیست ؟ پاسخ» اندام ماهیچه ای است که به جویدن غذا

    سوالات درس هفتم علوم پنجم با جواب - هوم درس

    خانه

    سوالات درس هفتم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس هفتم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس چه خبر فصل 7

    سوالات علوم پنجم درس هفتم

    بخش 7 1 -زبان چیست ؟

    پاسخ» اندام ماهیچه ای است که به جویدن غذا در دهان و مخلوط شدن آن با بزاق ( آب دهان ) کمک می کند

    2 -روی زبان برجستگی های وجود دارد

    3 -کاربرد برجستگی های روی زبان چیست ؟

    پاسخ» این برجستگی ها مزه غذا را دریافت می کند و از طریق عصب چشایی به مغز پیام می فرستند

    4 -ما کدام مزه ها را دریافت می کنیم ؟

    پاسخ» ترشی ، شیرینی ، شوری ، تلخی

    5 -کدام مزه خوشایند تر است ؟

    پاسخ» شیرینی

    6 -چگونه مزه را تشخیص می دهیم ؟

    پاسخ» وقتی غذا را می جویم ذره های آن در بزاق دهان حل می شود . در همین زمان عصب چشایی به مغز پیام می برد و ما مزه روی مثل شیرینی یا تلخی را تشخیص می دهیم

    7 -بوی خوش برای ما دلپذیر است اما بوی ناخوشایند ما را آزرده می کند

    8 -در دین ما چه سفارش شده است ؟

    پاسخ» رعایت بهداشت و خوشبو شدن

    9 -چرا وقتی می خواهیم گلی را ببوییم آن را به بینی خود نزدیک می کنیم ؟

    پاسخ» در این حالت ذره های بو دار بیشتر وارد بینی ما می شود و به مغز انتقال پیدا می کند و ما بو را حس می کنیم

    10 -وقتی گلی را می بوییم درون بینی مان چه اتفاقی می افتد ؟

    پاسخ» ذره های بو دار همراه با هوا وارد بینی می شوند . این ذره ها به سلول های گیرنده بو که در قسمت بالایی قرار دارند می رسند . سلول روی گیرنده ی بو به مغز پیام می فرستند و ما بوهای مختلف را تشخیص می دهیم .

    11 -ذره های بو دار با چشم قابل دیدن نیست

    12 -اندام های بینی و زبان همکاری نزدیکی با هم دارند

    13 -به پشت و کف دست خود نگاه کنید چه چیز روی مشاهده می کنید ؟

    پاسخ» شیارهای کوچکی روی کف دست و انگشتان وجود دارد – رگ روی روی دست دیده می شود – پوست کف دست کمی کلفت تر از روی دست می باشد

    14 –پوست بدن ما را پوشانده است و از آن در برابر میکروب ها ، سرما و گرما محافظت می کند

    15 -چرا پوست ما چرب می شود ؟

    پاسخ» به دلیل وجود غدد چربی زیر پوست

    16 -چرا پوست ما مرطوب می شود ؟

    پاسخ» به دلیل وجود غدد عرق و خروج آن از منافذ پوست ، پوست ما مرطوب می شود

    17 -در پوست گیرنده های گوناگونی قرار دارند

    18 -گیرنده روی روی پوست مغز را از چه چیزی آگاه می کنند ؟

    پاسخ» سرما – گرما – لمس – تماس

    19 -وقتی حشره ای روی پوست ما حرکت می کند ، گیرنده روی پوست به مغز پیام می فرستند و ما را از وجود آن آگاه می کنند

    20 -هرجا این گیرنده ها بیشتر باشد آن قسمت به لمس و تماس حساس تر است

    21 -در نوک انگشتان تعداد گیرنده روی حسی بیشتر است و حساس تر هستند

    22 -افراد نابینا بوسیله خط بریل می توانند بخوانند

    23 -چرا افراد نابینا برای خواندن از سر انگشتان خود استفاده می کنند ؟

    پاسخ» سر انگشتان دارای گیرنده روی حسی بیشتری است و افراد نابینا از این حساسیت برای لمس و تشخیص استفاده می کنند

    24 -برای حفظ سلامت پوست چه راه روی پیشنهاد می کنید ؟

    پاسخ» شست و شوی مداوم داشته باشیم

    با کرم ها سطح پوست را چرب و مرطوب نگه داریم

    سطح آن را از اشعه روی زیان آور خورشید محافظت کنیم

    حفظ پوست از آلودگی – سرما و گرما

    خواب کافی نوشیدن آب کافی

    📕💢 بعدی»درس هشتم علوم پنجم

    🔖 پیشین« درس ششم علوم پنجم

    ||| 10 نظر

    Nazanin جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

    برچسب‌ها:سوالات درس به درس علوم پنجم, علوم پنجم, سوال متن علوم پنجم ,

    دیدگاه شما

    hamed گفت: 1399-02-24 در 13:12

    خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی خوبه یعنی عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

    پاسخ مهسا گفت: 1399-02-30 در 16:36 اره

    خیلییییییییییییی خوبه

    موافقمممممممممم میترا عابدینی گفت: 1399-02-22 در 19:19

    با سپاس از همه دست اندر کارانی که به ما برای یادگیری بهتر و بیشتر کمک می‌کنند… من‌ الله التوفیق

    پاسخ نرگس گفت: 1399-02-17 در 14:28 عالیییی پاسخ اهورا گفت: 1399-02-09 در 14:11

    عالی بود بهترین سایت بود

    پاسخ **** گفت: 1399-01-31 در 21:53

    عالی بود واقعا نمره ام بیست شد

    پاسخ ژینو ارجمند گفت: 1399-01-23 در 15:31

    چرا ما مزوه ی غذایی را که به خوبی نمیجویم وسزیع میخوریم را به خوبی حس نمیکنیم؟؟

    پاسخ vanai گفت: 1399-02-25 در 12:25

    زیرا به خوبی زبا بزاق دهان مخلوط نمیشود و به خوبی روی منافظ زبان قرا نمیگیزد و مغز پیام را نسوه میفرستت

    سیدرضا گفت: 1399-01-05 در 16:30

    گیرنده های زیرپوست مغز را از چه چیزهایی آگاه می کنند

    پاسخ امیررضا گفت: 1398-12-13 در 15:40

    خیلی عالی مخصوصا این روزا که بیماری هست

    پاسخ موضوعات دسته‌بندی نشده پایه هشتم چهارم ابتدایی سوم ابتدایی ششم ابتدایی پنجم ابتدایی پایه هفتم پایه دهم پایه نهم پایه دوازدهم پایه یازدهم آخرین مطالب

    سوالات متن درس پنجم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس چهارم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس سوم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس دوم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس اول تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن دینی دهم درس سوم با جواب

    سوالات متن دینی دهم درس دوم با جواب

    سوالات متن دینی دهم درس اول با جواب

    سوالات متن درس 2 تاریخ یازدهم

    سوالات متن درس 1 تاریخ یازدهم

    آخرین نظرات نرجس

    عالییییه من ۱۳ سالمه و چند سالخ مطالبمو...

    H خوب بود... امیر حسین

    ممنون برلی امتهانم تمرین کردم خیلی خوب ب...

    منبع : homedars.ir

    سامانه حسی

    سامانه حسی-پیکری

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    حس لامسه، وسیله حیاتی جهت دریافت اطلاعات است. این تصویر نشان دهنده علامت‌های بساوشی برای آگاه‌سازی افراد دچار اختلالات بیناییست.

    سامانه حسی-پیکری (به انگلیسی: Somatosensory System) (یا دستگاه حسی-پیکری یا به‌سادگی تن‌حسی) بخشی از دستگاه حسی است. دستگاه حسی-پیکری مجموعه پیچیده‌ای از نورون‌های حسی و مسیرهای عصبی است که به تغییرات در سطح یا داخل بدن واکنش نشان می‌دهند. آکسون‌های (به عنوان الیاف عصبی آوران) نورون‌های حسی به سلول‌های گیرنده مختلفی متصل شده یا به آن‌ها پاسخ می‌دهند. این سلول‌های گیرنده حسی توسط تحریکات مختلفی چون گرما و درد فعال شده و به همین دلیل نام این نورون‌ها مربوط به نوع واکنشی است که از خود بروز می‌دهند؛ مثلاً گیرنده گرمایی اطلاعات تغییر دما را منتقل می‌کند. انواع دیگر شامل گیرنده مکانیکی، گیرنده شیمیایی و گیرنده درد است که پیام‌هایشان را از طریق عصب حسی به طناب نخاعی رسانده، جایی که این اطلاعات ممکن است با نورون‌های حسی دیگر پردازش شده و در نهایت برای پردازش بیشتر به مغز بازارسال (رله) شوند. گیرنده‌های حسی در تمام بدن شامل پوست، بافت پوششی، ماهیچه اسکلتی، استخوان‌ها، مفاصل، اعضای داخلی و دستگاه گردشی یافت می‌شوند.

    حس‌های پیکری را برخی مواقع حس‌های سومستتیک (به انگلیسی: Somesthetic Senses),[۱] می‌نامند، با این نیت که احساسات سومستتیک شامل حس لامسه، حس عمقی (حس موقعیت و حرکت)، و (بسته به کاربرد) حس هپتیک.[۲]

    نگاشت سطوح بدن در مغز را بدن-نگاری (سوماتوتوپی) می‌نامند. در قشر مغز به این نگاشت، هومونکولوس قشری (یا انسان مینیاتوری قشری) می‌گویند. در هر صورت، نقشه سطح مغزی ("قشری") تغییرناپذیر نیست. براثر سکته یا جراحت ممکن است تغییرات شدیدی در این نگاشت شکل گیرد.

    دستگاه حسی-پیکری[ویرایش]

    توسط دستگاه حسی-پیکری، نه فقط حس لامسه پوست، بلکه احساسات دیگری مانند زانو درد، تماس آلرژیک، فشار روده و گرفتگی گلو نیز به مخ مخابره می شوند. این دستگاه بخشی از دستگاه اعصاب حسی است. این بخش یک سیستم پیچیده از سلول‌های عصبی حساس و مسیرهایی از آن‌ها به سلول‌های گیرنده‌های مختلف بوده که به تغییرات در سطح یا درون بدن پاسخ می‌دهند. به‌طوری که سلول‌های گیرندهٔ حسی با محرک‌های مختلفی نظیر گرما فعال شده و یک پیام عملکردی برای نورون‌های حسی این بخش می‌فرستند.

    گیرنده‌های حسی-پیکری در سراسر بدن از جمله پوست، بافت‌های پوششی غدد و عروق، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و مفاصل، اندام‌های داخلی و سیستم قلبی عروقی یافت می‌شوند. می‌توان شامل حس لامسه و ادراک مربوط به آن، حس خودآموزی (درک موقعیت مکانی و حرکت) و… باشد.[۳]

    تصویربرداری از سطوح بدن و موقعیت گیرنده‌های حسی در بخش‌های مختلف آن و همچنین منطقه مربوط از قشر مغزی که توسط آن فعال شده تنجانمایی نامیده می‌شود. این نوع نقشه از مغز، تغییرناپذیر نیست؛ به‌طوری که در پاسخ به مواردی همچون سکته یا آسیب مغزی تغییرات چشم‌گیری در آن رخ می‌دهد.

    بررسی اجمالی دستگاه[ویرایش]

    حسگرهای مکانیکی[ویرایش]

    چهار حسگر مکانیکی در پوست هر یک به محرک‌های مختلف به شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت پاسخ می‌دهند.

    این نمودار به صورت خطی، همه ساختارهای شناخته شده و مسیر تحریک آن‌ها تا نقاط مختلف مغز را نشان می‌دهد.

    انتهای عصب سلولی مرکل در روپوست پایه‌ای پوست و فولیکول‌های مو یافت می‌شود؛ اما اغلب به دلیل دارا بودن گیرنده‌های کوچک (توانایی ایجاد اطلاعات بسیار دقیق) در مناطقی مانند نوک انگشتان مورد استفاده بوده و به ارتعاشات کم (۵ تا ۱۵ هرتز) واکنش نشان می‌دهند. به‌طور کلی آن‌ها پوشش ندارند و در پاسخ به فشار خارجی آهسته عمل می‌کنند از این‌رو تنها به محرک‌های طولانی مدت پاسخ می‌دهند.

    عروق خونی به ارتعاشات متوسط (۱۰ تا ۵۰ هرتز) و برخورد نور واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها در پاپیل‌های پوست قرار داشته و به دلیل واکنش‌پذیری بالا عمدتاً در نوک انگشتان و لب‌ها قرار دارند. بر خلاف مرکل، پاسخ آن‌ها به محرک‌هایشان در قالب پتانسیل‌های عمل سریع است. آنها مسئول توانایی خواندن خط بریل و محرک‌های احساسی مثبت هستند.

    ذرات لاملار بساوش اجسام بزرگ و تشخیص نرمی و سختی اجسام را بر عهده دارند. این گلبول‌ها حساس‌ترین حسگرهای مکانیکی نسبت به ارتعاشات می‌باشند؛ به‌طوری که به ارتعاشات حدود ۲۵۰ هرتز واکنش داده و در ایجاد پتانسیل عمل و پاسخ‌دهی، سریع عمل می‌کنند. البته این حسگرها فقط به محرک‌های ناگهانی واکنش نشان داده و محرک‌های طولانی مدت را به سرعت نادیده می‌گیرند.

    ذرات بالبوس به آرامی واکنش نشان می‌دهند. آنها مسئول پاسخ به کشش پوست و تشخیص لغزش در یک جسم بوده و نقش مهمی در کنترل موقعیت و حرکت انگشتان دارند. به‌طور کلی تمام این گیرنده‌ها تحت فشارهایی قرار می‌گیرند که شکل آن‌ها را پدیدآورده و موجب ایجاد پتانسیل عمل در آن‌ها خواهد شد.[۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

    حسگرهای عصبی[ویرایش]

    آناتومی خاکستری، شکل ۷۵۹: تصویر دستگاه حسی که نشان دهنده مسیر (آبی) تا نخاع، از طریق تالاموس سوماتوسنسوری، به S1 (مناطق برادمن ۳، ۲ و ۱)، S2 و BA7 می‌باشد.

    آناتومی خاکستری، شکل ۷۱۷: جزئیات نشان دهنده مسیر مجاور قشر insular (مشخص شده در شکل)، مجاور S1، S2 و BA7.

    اطلاعات مربوط به بساوایی یا ارتعاش به‌وسیلهٔ نخاع از طریق مسیر لنزوسوس در ستون فقرات از طریق Gracilis (مهره T7 و پایین آن) یا کونئاتوس (مهره T6 و بالای آن) به بالا می‌رود. کونئاتوس به‌طور غیرمستقیم از طریق مایع خاکستری نخاعی سیگنال‌هایی را به هسته‌های cochlear ارسال می‌کند و این اطلاعات در تعیین این‌که آیا صدای درک شده سروصدا یا تحریک است استفاده می‌شود. همه این الیاف از medulla عبور می‌کنند.

    زنجیره‌های postcentral شامل قشر حسی‌تنی اولیه (مناطق برادمن ۳، ۲ و ۱) به‌طور کلی به عنوان S1 شناخته می‌شوند.

    منبع : fa.wikipedia.org

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس پنجم درس 7: چه خبر؟ (2) با پاسخ

    فعالیت (صفحهٔ 54 کتاب درسی) | نکته‌ٔ بهداشتی | چشیدن | گفت‌وگو (صفحهٔ 55 کتاب درسی) | نکته‌ٔ بهداشتی | آزمایش کنید (صفحهٔ 56 کتاب درسی) | بوییدن  | نکته‌ٔ بهداشتی | گفت‌وگو (صفحهٔ 57 کتاب درسی) | گفت‌وگو (صفحهٔ 58 کتاب درسی) | لمس کردن | گفت‌وگو (صفحهٔ 58 کتاب درسی) | کاوشگری (صفحهٔ 59 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 60 کتاب درسی) | جمع آوری اطلاعات (صفحهٔ 60 کتاب درسی)

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس پنجم

    درس 7: چه خبر؟ (2) با پاسخ

    آخرین ویرایش 13 آبان 1396

    گزارش خطا 114229 علوم تجربی درس 1: زنگ علوم

    درس 2: ماده تغییر می‌کند

    درس 3: رنگین کمان

    درس 4: برگی از تاریخ زمین

    درس 5: حرکت بدن درس 6: چه خبر؟ (1) درس 7: چه خبر؟ (2)

    درس 8: کارها آسان می‌شود (1)

    درس 9: کارها آسان می‌شود (2)

    درس 10: خاک با ارزش

    درس 11: بکارید و بخورید

    درس 12: از ریشه تا برگ

    پاورپوینت دوره کامل آموزشی، علوم تجربی پنجم دبستان

    مدرس: علی موسوی

    مدت دوره: 187 اسلاید (12 فایل)

    فارسی

    1787 تست 125,090 تومان

    علوم تجربی

    1883 تست 131,810 تومان

    ریاضی

    1970 تست 137,900 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    556 تست 38,920 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1158 تست 81,060 تومان

    قرآن

    114 تست 7,980 تومان

    دانش آموزان در اردو مشغول آماده کردن سفره‌ٔ غذا هستند. مصطفی و محمّد ظرف‌های نان را در سفره می‌گذارند. بوی نان تازه اشتهای بچّه‌ها را باز می‌کند. نان تازه چه مزه‌ٔ خوبی دارد! ما بوها و مزه‌های مختلف را چگونه احساس می‌کنیم؟

    فعالیت (صفحهٔ 54 کتاب درسی)

    وسایل و مواد لازم: آینه ـ نان ـ آب ـ شیر

    1- یک تکّه‌ٔ کوچک نان را روی زبان خود بگذارید. آیا مزه‌ای را احساس می‌کنید؟ خیر

    2- نان را به آرامی بجوید؛ حالا چه مزه‌ای را احساس می‌کنید؟ وقتی نان با آب دهان مخلوط می‌شود مزّه‌ٔ آن را حس می‌کنیم.

    3- پس از خوردن نان، دهان خود را با آب بشویید و کمی شیر را به آرامی بنوشید؛ چه مزه‌ای را احساس می‌کنید؟ مزّه‌ٔ شیر را احساس می‌کنیم.

    * کدام مزه را زودتر احساس کردید؟ مزّه‌ٔ شیررا زودتر احساس می‌کنیم.

    4- اکنون دهانتان را دوباره بشویید. زبانتان را بیرون بیاورید و در آینه ببینید. مشاهده‌های خود را بیان کنید. زبان ما به رنگ صورتی است. روی زبان پرزها و برجستگی‌هایی دیده می‌شود. زبان به راحتی در دهان حرکت می‌کند و به اطراف دهان می‌چرخد.

    * از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ چرخیدن زبان در دهان به جویدن غذا کمک می‌کند و پرزها و برجستگی‌ها روی سطح زبان باعث می‌شوند مزهٔ غذاها را احساس کنیم.

    نکته‌ٔ بهداشتی

    قبل از انجام دادن این فعّالیت، دست‌هایتان را بشویید.

    چشیدن

    زبان ماهیچه‌ای است که به جویدن غذا در دهان و مخلوط شدن آن با بُزاق (آب دهان) کمک می‌کند. روی زبان برجستگی‌هایی وجود دارد. این برجستگی‌ها مزه‌ٔ غذا را دریافت می‌کنند و از طریق عصب چشایی به مغز پیام می‌فرستند.

    گفت‌وگو (صفحهٔ 55 کتاب درسی)

    درباره‌ٔ پرسش‌های زیر در کلاس گفت‌وگو کنید.

    * ما کدام مزه‌ها را احساس می‌کنیم؟ شیرینی، شوری، تلخی، ترشی، تندی

    * کدام مزه‌ها برای شما خوشایندترند؟ شیرینی و ترشی (پاسخ دلخواه است)

    وقتی غذا را می‌جَویم، ذرّه‌های آن در بزاق دهان حل می‌شوند. در همین زمان، عصب چشایی به مغز پیام می‌برد و ما مزه‌هایی مثل شیرینی یا تلخی را تشخیص می‌دهیم.

    نکته‌ٔ بهداشتی

    از خوردن غذا و نوشیدنی خیلی سرد و خیلی گرم پرهیز کنید.

    آزمایش کنید (صفحهٔ 56 کتاب درسی)

    وسایل و مواد لازم: یک قطعه پارچه ـ سیب ـ ظرف دردار ـ آب ـ قاشق کوچک ـ سیب زمینی ـ رنده ـ هویج ـ خیارروش اجرا:

    1- چهار ظرف دردار را شماره گذاری کنید. در هریک از آنها به ترتیب سیب، خیار، سیب زمینی و هویج رنده شده بریزید و درِ ظرف‌ها را ببندید.

    2- با پارچه، چشم‌های دوستتان را ببندید و از او بخواهید با دست خود سوراخ‌های بینی‌اش را هم بسته نگه دارد.

    3- با قاشق مقداری سیب رنده شده را روی زبان دوستتان بریزید. از او بخواهید مزهٔ آن را بچشد و نام خوردنی را بگوید. (توجّه: دوستتان از قبل نباید بداند در هر ظرف چه چیزی ریخته‌اید.)

    4- از دوستتان بخواهید کمی آب بنوشد.

    5- مرحلهٔ 3 را با خیار، هویج و سیب زمینی تکرار کنید.

    6- این آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید ولی این بار از دوستتان بخواهید بینی‌اش را باز نگه دارد.

    7- نتایج مشاهده‌هایتان را در جدول زیر یادداشت کنید.

    شماره‌ٔ ظرف

    آیا مزه را درست تشخیص داده است؟

    بینی بسته بینی باز درست نادرست درست نادرست 1 * * 2 * * 3 * * 4 * *

    * نتایج کار گروه خود را با گروه‌های دیگر مقایسه کنید.

    * از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ در کدام حالت راحت‌تر می‌توانیم مزه‌ها را تشخیص دهیم؟ نتیجه می‌گیریم که بین حس بویایی و حس چشایی ارتباط نزدیکی وجود دارد. وقتی بوی چیزی را که می‌خوریم حس می‌کنیم، مزّه را راحت‌تر تشخیص می‌دهیم.

    ما برای آنکه غذاهای مختلف را تشخیص بدهیم، باید بوی آنها را هم حس کنیم.

    بوییدن 

    وقتی در فصل بهار در باغ یا بوستان قدم می‌زنیم، بوی گل‌های گوناگون به مشام می‌رسد. پس از باران، بوی خاک باران خورده را احساس می‌کنیم. وقتی به خانه وارد می‌شویم، بوی خوش غذا به مشاممان می‌رسد.

    حتّی بوی یک عطر، ما را به یاد کسی می‌اندازد که از آن استفاده می‌کند. بوی خوش برای ما دلپذیر است امّا بوی ناخوشایند ما را آزرده می‌کند.

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 28 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید