این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    برای افزایش بهره وری اقتصادی چه باید کرد مطالعات نهم

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای افزایش بهره وری اقتصادی چه باید کرد مطالعات نهم را از این سایت دریافت کنید.

    درس بیست و چهارم اجتماعی نهم :: آموزش دروس متوسطه اول

    -۱ منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟ هر جامعه ای برای ادامه زندگی و رفع نیازهای خود ناگزیر است از منابع طبیعی استفاده کند و ابزار و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند . به این کار فعالیت اقتصادی ...

    درس بیست و چهارم اجتماعی نهم

    -۱ منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟ هر جامعه ای برای ادامه زندگی و رفع نیازهای خود ناگزیر است از منابع طبیعی استفاده کند و ابزار و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند . به این کار فعالیت اقتصادی گفته می شود .

    -۲ رابطه ی اقتصادی بین افراد چگونه شکل می گیرد؟ افراد در فعالیت های تولید ، توزیع و مصرف ، به طور مداوم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به این ترتیب ، نوعی از روابط انسانی ، یعنی رابطه اقتصادی بین افراد شکل می گیرد .

    -۳ رابطه ی اقتصادی با چه هدفی صورت می گیرد؟ با هدف تولید ، توزیع و مصرف کالاها و خدمات پدید می آید و حقوق و مقرراتی نیز بر آن حاکم می شود .

    -۴ چه عاملی سبب پیدایش سازمان ها و موسسات بانکی و پولی شده است ؟ در چرخه تولید ، توزیع و مصرف “پول و شکل های مختلف آن ” به عنوان واسطه بین بخش ها ارتباط برقرا می کند . بر همین اساس ، سازمان ها و موسسات بانکی و پولی در جامعه به وجود می آیند .

    -۵ منظور از نهاد اقتصاد چیست ؟ مجموعه فعالیت ها و روابطی که حول تولید و توزیع و مصرف کالاها و خدمات و بر اساس قواعد و مقررات خاص در یک جامعه شکل می گیرد ، نهاد اقتصاد را به وجود می آورد .

    -۶ برای افزایش بهره وری اقتصادی چه باید کرد؟ باید بهره وری را در تولید و توزیع افزایش دهیم و الگوی مصرف را نیز عقلانی کنیم

    -۷ چگونه می توان بهره وری در تولید ، یا توزیع یک کالا را افزایش داد ؟ باید در نهاده ها یا فرایند ها تغییرات مطلوبی به وجود بیاوریم .

    -۸ منظور از نهاده ها یا ورودی چیست؟ الف) منابع طبیعی ، معدن ، مواد خام و انرژی و … ب) نیروی کار ( مدیر، متخصصان ، کارکنان ، کارگران و …. ) ج) سرمایه ( پول ، زمین ، کارخانه ، تجهیزات و ماشین آلات ، ساختمان ….) د) سایر هزینه ها (مالیات ، تحقیقات و … )

    -۹ به نظر شما ، اگر میزان هزینه های تولید(نهاده ها) را افزایش دهیم و به همان میزان تولید افزایش یابد ، باز هم می توانیم

    ادعا کنیم بهره وری اتفاق افتاده است ؟ خیر – زیرا اتفاق خاصی نمی افتد چون قیمت تمام شده کالا بالا بوده و گران به دست مصرف

    کننده می رسد در نتیجه از یک طرف باعث کاهش علاقه مردم به خرید آن کالا شده و از طرف دیگر زمینه واردات نوع خارجی آن کالا بیشتر

    می شود.

    -۱۰ جایگاه تولید در اسلام را بنویسید ؟ از منظر اسلام اقتصاد و تولید وسیله اند نه هدف در واقع ، تولید وسیله ای است که انسان از طریق آن نیازهای ضروزی خود را رفع می کند و به مسائل مهم تر می پردازد .

    -۱۱ سیاست دو گانه کشورهای قدرتمند صنعتی در بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی را بنویسید ؟ کشورهای صنعتی امروز سعی می کنند از طبیعت و منابع طبیعی خود محافظت کنند اما با تبلیغات و تحت تأثیر قرار دادن مردم دیگر کشورها ، مصرف گرایی را که موجب تخریب محیط زیست می شود ، تشویق می کنند .

    -۱۲ در دنیای امروز تولید با چه هدفی انجام می گیرد ؟ با هدف کسب سود بیشتر انجام می گیرد و سودجویان می پندارند بشر باید

    بر طبیعت غلبه کند و هرگونه دخل و تصرفی در آن مجاز است .

    -۱۳ آیا افزایش تولید به هر روش وبه هر قیمتی مجاز است؟ چرا ؟ خیر – افزایش تولید و فعالیت های اقتصادی اگر به محیط زیست

    لطمه بزند با اصول بهره وری سازگار نیست ، – زیرا نابودی و تخریب طبیعت ، خود هزینه های مجدد و مشکلات جبران ناپذیری برای ما به

    وجود می آورد .

    -۱۴ بهره وری سبز به چه چیز تأکید می کند ؟ بهره وری سبز ه ب افزایش بهره وری همراه با حفظ محیط زیست تأکید می کند .

    -۱۵ منظور از بهره وری سبز چیست؟ یعنی استفاده از ابزارها ، روش ها و فناوری های مختلف به طوری که تأثیرات مضر و منفی فعالیت

    های صنعتی و اقتصادی بر محیط زیست به حداقل ممکن برسد .

    -۱۶ وضعیت بهره وری در کشور ما چگونه است؟ وظیفه ما در این رابطه چیست ؟ کشور ما در مقایسه با برخی از کشورها از نظر وضعیت بهره وری وضعیت چندان مطلوبی ندارد . بنابراین همه ما موظفیم با برنامه ریزی صحیح ، نگرش بهره وری را در همه ی امور و فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی ، صنعت و خدمات)ترویج کنیم و به کار بگیریم .

    -۱۷ وظیفه ی سازمان ملی بهره وری ایران چیست ؟ در زمینه ی وضعیت بهره وری و چگونگی راه های افزایش آن در بخش های

    مختلف اقتصادی کشور مطالعه ، سیاست گذاری و نظارت می کند .

    -۱۸ کشور ما به توصیه ی چه کسی و چرا سیاست اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته است ؟ مقام معظم رهبری – زیرا پس از

    انقلاب اسلامی کشورهای سلطه گر و قدرت های بزرگ اقتصادی که با وقوع انقلاب اسلامی ، منافع خود را در خطر می دیدند مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی ، تحریم اقتصادی و … را بر سر راه ما قرار دادند تا از پیشرفت کشور ما جلوگیری کنند این مخالفت ها تا امروز ادامه دارد و آنها سعی

    می کنند ایران را از نظر اقتصادی شکست بدهند .

    -۱۹ اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ یعنی در شرایط سخت بتوانیم کمترین اتلاف هزینه را داشته باشیم ، روی پای خود بایستیم ، از تولید

    ملی حمایت کنیم ، از اسراف بپرهیزیم و از منابع و امکانات حداکثر استفاده را بکنیم .

    -۲۰ همفکری کنید و بگویید شما دانش آموزان از چه راه هایی می توانید به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک

    کنید . حداقل سه راه پیشنهاد کنید ؟ الف) استفاده از تولیدات داخلی ب) صرفه جویی در مصرف لوازم مدرسه ، جلوگیری از اسراف

    ج)دور نریختن وسایلی که هنوز قابلیت استفاده دارند د ) نصب سطل های زباله و جمع آوری کاغذ های باطله برای بازیافت .

    ۰ ۰

    منبع : amoozeshi789.blog.ir

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس نهم درس 24: اقتصاد و بهره وری با پاسخ

    نیاز به فعّالیت اقتصادی | بهره‌وری در تولید، توزیع و مصرف | فعالیت (صفحهٔ 162 کتاب درسی) | بهره‌وری سبز | بهره‌وری در کشور ما | فعالیت (صفحهٔ 166 کتاب درسی) | به کار ببندیم (صفحهٔ 166 کتاب درسی)

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس نهم

    درس 24: اقتصاد و بهره وری با پاسخ

    آخرین ویرایش 21 تیر 1400

    گزارش خطا 54004 مطالعات اجتماعی

    فصل 1: سیارهٔ ما، زمین

    درس 1: زمین، مهد زیبای انسان‌ها

    درس 2: حرکات زمین

    فصل 2: سنگ کره، آب‌کره، هواکره

    درس 3: چهره زمین

    درس 4: آب فراوان، هوای پاک

    فصل 3: زیست کره، تنوع شگفت‌‌انگیز

    درس 5: پراکندگی زیست بوم‌های جهان

    درس 6: زیست بوم‌ها در خطرند

    فصل 4: ساکنان سیارهٔ زمین

    درس 7: جمعیت جهان

    درس 8: بی‌عدالتی و نابرابری در جهان

    فصل 5: عصر یکپارچگی و شکوفایی

    درس 9: ایرانی متحد و یکپارچه

    درس 10: اوضاع اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی ایران در عصر صفوی

    فصل 6: ایران از عهد نادرشاه تا ناصرالدین شاه

    درس 11: تلاش برای حفظ استقلال و اتحاد سیاسی ایران

    درس 12: در جست‌و‌جوی پیشرفت و رهایی از سلطه خارجی

    فصل 7: ایران در عصر مشروطه

    درس 13: نهضت مشروطه

    درس 14: ایران در دوران حکومت پهلوی

    فصل 8: سقوط حکومت شاهنشاهی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی

    درس 15: انقلاب اسلامی ایران

    درس 16: ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

    فصل 9: فرهنگ و هویت درس 17: فرهنگ درس 18: هویت

    فصل 10: خانواده و جامعه

    درس 19: ارزش‌ها و کارکردهای خانواده

    درس 20: آرامش در خانواده

    فصل 11: حکومت و مردم

    درس 21: نهاد حکومت

    درس 22: حقوق و تکالیف شهروندی

    فصل 12: بهره‌وری

    درس 23: بهره‌وری چیست؟

    درس 24: اقتصاد و بهره‌وری

    ویدیو دوره کامل آموزشی، مطالعات اجتماعی نهم دوره اول متوسطه

    مدرس: میلاد خالدیان

    مدت دوره: 3 ساعت (9 فایل)

    فارسی

    3105 تست 36,225 تومان

    ریاضی

    3883 تست 45,302 تومان

    علوم تجربی

    4465 تست 52,092 تومان

    انگلیسی

    2293 تست 26,752 تومان

    مطالعات اجتماعی

    2470 تست 28,817 تومان

    پیام‌های آسمان

    1683 تست 19,635 تومان

    عربی

    1615 تست 18,842 تومان

    قرآن

    569 تست 6,638 تومان

    آمادگی دفاعی

    198 تست 2,310 تومان

    کار و فناوری

    232 تست 2,707 تومان

    نیاز به فعّالیت اقتصادی

    هر جامعه‌ای برای ادامهٔ زندگی و رفع نیازهای خود ناگزیر است از منابع طبیعی استفاده کند و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند. به این کار «فعّالیت اقتصادی» گفته می‌شود.

    در سال هفتم با انواع فعّالیت‌های اقتصادی آشنا شدید و آموختید که تولید ممکن است تولید کالا یا خدمت باشد. کشاورزان در مزرعه و باغ و کارگران در کارخانه و کارگاه، کالا تولید می‌کنند. پزشکان، معلمان، پلیس، کارمندان و … خدمت ارائه می‌کنند. برخی افراد نیز خدمات و کالاهای تولید شده را توزیع و مبادله می‌کنند و به دست مصرف کنندگان می‌رسانند. پس در هر جامعه‌ای عده‌ای به فعّالیت‌های تولیدی و توزیعی مشغول‌اند. از سوی دیگر همهٔ افراد جامعه و حتی تولید کنندگان و توزیع کنندگان به نوبهٔ خود مصرف کننده‌اند. افراد در این فعّالیت‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بدین ترتیب هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون فعّالیت‌های اقتصادی به حیات خود ادامه دهد و در همهٔ جوامع، چرخهٔ تولید، توزیع و مصرف وجود دارد و همواره بین افراد روابط اقتصادی برقرار می‌شود.

    بهره‌وری در تولید، توزیع و مصرف

    برای افزایش بهره‌وری در فعّالیت‌های اقتصادی، باید بهره‌وری را در تولید و توزیع افزایش دهیم و الگوی مصرف را نیز عقلانی کنیم. در درس قبل با نمونه‌هایی از مصرف بهینه یا بهره‌وری در مصرف آشنا شدید.

    افزایش بهره‌وری به این معناست که با روش‌های مناسب، هزینه‌های خود را با حفظ کیفیت کالا یا خدمات، کاهش دهیم و در مقابل، خروجی‌های فعالیت اقتصادی خود (ستانده) را افزایش دهیم.

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید