این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    برای پژوهش و تحقیقات بهتر است از چه کسانی کمک بگیریم

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پژوهش و تحقیقات بهتر است از چه کسانی کمک بگیریم را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    پرسش ها و پاسخ های درس علوم تجربی سوم ابتدایی

    صفحه اصلي ارتباط با ما

    دسته بندی موضوعات سایت

    راهنمای سایت

    سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل   را بنویسید.لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

    پشتیبانی سایت

    در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در واتساپ پیام بدهید.

    پرسش ها و پاسخ های درس علوم تجربی سوم ابتدایی

    بازديد: 82791

    دسته بندي: تحقیق و پروژه رایگان,پروژه و تحقیق رایگان,

    درس 1 ( زنگ علوم )1- مراحل کار پژوهشگر را به ترتیب بنویسید. 1) طرح پرسش 2) جمع آوری اطّلاعات 3) مرتّب کردن اطّلاعات 4) تهیّه ی گزارش2-اولین مرحله ی کار پژوهشگر برای حلِّ مسایل علمی چیست؟ طرح پرسش3-پرسش ها باید چگونه باشند؟ 1) هر پرسش باید بتواند ما را به جواب مسأله نزدیک کند. 2) تعداد پرسش ها باید مناسب باشد.4-پژوهشگر پس از جمع آوری اطّلاعات چه کاری انجام می دهد؟با یادداشت کردن اطّلاعات به صورت دقیق و منظّم و رسم جد ول های منا سب به آن ها نظم می دهد.5-دانش آموزان از چه منابعی استفاده کردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّی بهداشت، پزشک و متخصّص تغذیه.6-دانش آموزان کلاس از چه روشی برای جمع آوری اطّلاعات استفاده کردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.7-از چه منابعی برای جمع آوری اطّلاعات می توان استفاده کرد؟ پرسش نامه مشاهده مصاحبه مراجعه به کتابخانهدرس 2(خوراکی ها)1-در یک روز چند وعده غذا مصرف می کنیم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.2- مهم ترین وعده ی غذایی کدام است؟ چرا؟ صبحانه زیرا پس از آن به مدّت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای انجام کارهای روزانه نیز به انرژی زیادی نیاز زیادی نیاز داریم.3-خوراکی هایی که در طول روز استفاده می کنیم به چند گروه تقسیم می شوند؟ برای هر کدام چند مثال بزنید. به چهار گروه تقسیم می شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماکارانی ،سیب زمینی ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع میوه ها و سبزی ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهی،تخم مرغ،حبوبات،لبنیّات. گروه چهارم:انواع چربی ها ،کره و روغن های مختلف ، دانه های چرب.4- استفاده زیاد از----------- و ------------به بدن آسیب می رساند. (شکر و نمک)5-موادِّ نگهدارنده چه نقشی دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاری بیش تر موادّ غذایی می شوند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کنند.6-چند نمونه از خورا کی هایی که موادّ نگهدارنده دارند را نام ببرید.در آبمیوه ها،کنسروها و شیرهای مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده می شود.7-گروه گوشت،مرغ و ماهی،تخم مرغ،حبوبات و لبنیات چه نیازهایی از بدن ما را برآورده می کنند؟ این غذاها موادّ لازم را به بدن ما می رسانند و به رشد بدن کمک می کنند.8-چند مورد از چربی های خوب را نام ببرید.روغن دانه های ذرّت و آفتاب گردان و روغن میوه ی زیتون.9-برای محکم کردن دندان ها باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)10-در هنگام خرید موادّ غذایی باید به -----------آن ها توجّه کرد.(تاریخ مصرف)11-برای ناهار از کدام گروه موادّ غذایی می توان استفاده کرد؟از چها گروه غذایی برای وعده ی ناهار می توان استفاده کرد.12- برای شام باید از غذاهای ------------- استفاده کرد.(کم حجم و ساده)13-چند مورد موادّ خوراکی که از نظر بهداشتی برای بدن مناسب نیست را نام ببرید. پفک چیپس لواشک.درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت جامد، مایع و گاز.2-هوا مادّه ای است که حالت ----------دارد.(گاز)3-هوا مانند صابون و آب ، یک---------است.(مادّه)4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد مایع)5-به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر.6-به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ها گاز باشد. به موادّی که در همه جای ظرف پخش می شوند گاز می گویند.مانند:هواو بخار آب.7-فرق بین مایعات و گازها چیست؟ گازها در همه جای ظرفی که در آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند.8-چهار مورد از کاربرد گازها را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول اکسیژن برای تنفّس بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.10-انسا نها و همه ی گیاهان و جانوران برای زنده ماندن به ----------نیاز دارند.(هوا)11-ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را ذوب می گویند.12-برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------نیاز داریم.(گرمای کافی)

    منبع : www.asemankafinet.ir

    فصل ۳۱: انجام پژوهش برای کار ترویج‌گری

    برای واداشتن قانون‌گذاران یا سایر مقامات مسئول به تغییر قوانین و سیاست‌ها، ایجاد انگیزه برای یك تحقیقات رسمی، یا ایجاد تغییر در افكار عمومی، به اطلاعات نیاز خواهید داشت. برای كسب اطلاعات، بی‌شك باید اول تحقیق كنید. این تحقیق به هر معنایی می‌تواند باشد. از زیر و رو كردن توده‌ای از اسناد و مدارك در قفسه‌های یك كتابخانه گرفته، تا عكس گرفتن و صحبت كردن با شهود. ممكن است بعضی از

    بخش ۱. نحوه اجرای مطالعات: نظر اجمالی

    متن خودآموز

    برای واداشتن قانون‌گذاران یا سایر مقامات مسئول به تغییر قوانین و سیاست‌ها، ایجاد انگیزه برای یك تحقیقات رسمی، یا ایجاد تغییر در افكار عمومی، به اطلاعات نیاز خواهید داشت. برای كسب اطلاعات، بی‌شك باید اول تحقیق كنید. این تحقیق به هر معنایی می‌تواند باشد. از زیر و رو كردن توده‌ای از اسناد و مدارك در قفسه‌های یك كتابخانه گرفته، تا عكس گرفتن و صحبت كردن با شهود. ممكن است بعضی از جستجوهای شما ملال‌آور و بعضی دیگر هیجان‌‌انگیز باشند، اما هر چه كه باشد نیاز به انجام كار دارد.

    منظور ما از اجرای تحقیق چیست؟

    معمولا كلمه «تحقیق» تصویر كسی را تداعی می‌كند كه در یك آزمایشگاه نشسته و چشم‌هایش روی كتاب بزرگی با حروف ریز لوچ شده، یا در یك آزمایشگاه شیمی روی یك لوله آزمایش حاوی ماده‌ای زشت و زننده خم شده است.

    اجازه ندهید چنین تصاویری شما را بترساند، چرا كه معنای واقعی تحقیق، انجام كاری است برای پیدا كردن جواب سوال‌هایتان. سوال ممكن است نسبتا ساده باشد: چند درصد از كسانی كه به درمانگاه بهداشتی باهمستان مراجعه می‌كنند، راه دیگری برای دستیابی به درمان‌های پزشكی ندارند؟ ممكن هم هست كه بی‌نهایت پیچیده باشد: موثرترین راه برای تامین بیمه درمانی برای آن دسته از شاغلین باهمستان كه بیمه نیستند، چیست؟

    سوال‌های مختلف نیازمند جواب‌های مختلف هستند و جواب‌های مختلف نیازمند تحقیقات مختلف برای كاوش درباره آن‌ها هستند. اولین قدم دانستن چیزهایی است كه نیاز دارید.

    اگر جوابی كه به دنبالش هستید یك عامل شناخته‌شده باشد، مانند: تركیب شیمیایی یك ماده‌ مشخص چیست؟ یا آن ماده چه اثری روی انسان دارد؟، در آن صورت با مراجعه به كتاب‌ها یا مقالاتی در كتابخانه، یا با مشورت با یك متخصص، احتمالا جواب را خواهید یافت.

    اگر برای یك عملكرد خاص ترویجگری می‌كنید و به دنبال تقویت آن هستید: فلان برنامه ترویج بهداشت تا چه حد موثر است؟ چرا بهتر است به‌ جای آن روش از این روش استفاده شود؟ چرا باید استفاده از این ماده در محصولات غذایی ممنوع شود؟ در آن صورت باید نوعی مطالعه تحقیقاتی انجام دهید، یا گزارش‌های موجود را غربالگری كنید.

    اگر به دنبال یافتن واقعیت‌هایی هستید كه توسط آن‌ها بتوانید سیاست‌گذاران را وادار به حركت در یك جهت خاص كنید: در فلان باهمستان چند نفر استخدام شده‌اند در حالی كه بیمه درمانی ندارند؟، در این صورت ناچار خواهید بود در بایگانی شهرداری جستجو كنید یا به آمارهای سرشماری مراجعه كنید.

    اگر برای یافتن شواهدی دال بر فعالیت‌های مضر یا غیرقانونی توسط انجمن شهر یا آژانس‌های دولتی هستید: آیا فلان كارخانه كاغذسازی دوباره زباله‌هایش را مستقیما در رودخانه تخلیه می‌كند؟ و چرا نهاد تنظیم مقررات در این زمینه اقدامی نمی‌كند؟ در این صورت شاید ناچار باشید عملا اقدامات تجسسی انجام دهید. میان مدارك جستجو كنید، عكس بگیرید، نمونه آب رودخانه را تجزیه كنید و با كاركنان آن کارخانه صحبت كنید.

    تحقیق شامل همه این روش‌ها و حتی بیش‌تر می‌شود. نوع تحقیقی كه باید انجام دهید، بسته به نوع اطلاعاتی است كه به آن نیاز دارید.

    چرا باید تحقیق كرد؟

    ممكن است محاسن كاری كه می‌كنید برای شما واضح باشد، اما الزاما برای سایرین واضح نیست. باید به آن‌ها نشان دهید كه ایده‌های شما به شكل معناداری به سود باهمستان خواهد بود. تحقیق به طرق مختلف كمكتان می‌كند به این هدف برسید:

    تحقیق به كار (ترویجگری) شما جسمیت می‌بخشد. تحقیق شما به اعتقاد و اشتیاق شما واقعیت و آمار و ارقام می‌بخشد. اعتقاد و اشتیاق مهم است، اما در عمل نمی‌توانند تعداد زیادی از كسانی را كه با شما موافق نیستند، متقاعد كنند. شواهد محكم، می‌توانند.

    تحقیق به شما اطلاعات جدیدی می‌دهد كه توسط آن‌ها ادعایتان را مطرح كنید. معمولا تحقیق اطلاعات قوی و محكمی به نفع شما به دست می‌دهد، كه حتی خودتان هم نمی‌دانستید. همچنین به شما كمك می كند كه بفهمید چه مقدار بودجه نیاز دارید، حدودا چه مدت طول می‌كشد تا به نتیجه برسید و پیامدهای محتمل اقدام نكردن چه خواهد بود.

    تحقیق می‌تواند به شما نشان دهد كه چطور با موفقیت مشكلتان را مخاطب قرار دهید. (همانطور كه این بخش معین می‌كند، تحقیق شما می‌تواند چند منظور را برآورده كند. به شما كمك می‌كند اقدام خود را برنامه‌ریزی و طراحی كنید و همچنین برای آن ترویجگری كنید). در زمینه ترویجگری، دقیقا باید بدانید كه برای چه چیز ترویجگری می‌كنید. دیگران چه كرده‌اند كه كارایی داشته است؟ در یك شرایط آزمایشی، چه چیزهایی بر مشكل اثر می‌گذارند؟ پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه شما را در موقعیتی قرار می‌دهد كه بتوانید استراتژی‌هایی را كه احتمال موثر بودنشان وجود دارد، انتخاب و برای آن‌ها ترویجگری كنید.

    تحقیق مثال‌ها و نمونه‌هایی برای استفاده در اختیارتان قرار می‌دهد. در حالی كه آمار و ارقام در شرایط معینی بسیار متقاعدكننده هستند، معمولا یك مثال عملی از صدها ورق گزارش قوی‌تر است، چرا كه مسئله را بلاواسطه و واقعی به نظر می‌رساند. یك روایت به عنوان نمونه، مسئله را ثابت نمی‌كند، اما كار را برای افراد آسان می‌كند كه دقیقا بفهمند موضوع از چه قرار است. شنیدن روایت یك نفر دیگر، افراد را به فكر می‌اندازد كه: «ممكن است برای خود من پیش بیاید» و راهی در اختیار سیاست‌مداران قرار می‌دهد كه برای رای‌دهندگانشان توضیح دهند چرا به سود یك سیاست یا لایحه عمل می‌كنند.

    تحقیق آنچه را كه از قبل به آن اطمینان داشتید، تایید می‌كند. ممكن است خودتان «بدانید» كه در مورد یك مسئله خاص حق دارید، اما اگر بتوانید ادعا كنید همه متخصصین این رشته با شما هم‌عقیده هستند، یا مطالعات نشان داده‌اند كه موضوع مورد حمایت شما حقیقتا كارایی دارد، تضمین بیش‌تری خواهید داشت.

    تحقیق به شما امكان می‌دهد درباره سود و زیان كار استدلال كنید. اگر ۸۵٪ از زندانیان سابق دوباره به زندان بر‌گردند و اگر هزینه‌ نگهداری هر نفر در زندان سالانه ۶۵ هزار دلار باشد و اگر برنامه‌ای كه باعث شود آن ۸۵٪ زندانی بیرون بمانند و به زندان برنگردند، سالانه برای هر نفر ۲۰ هزار دلار هزینه بردارد، شما محاسبه می‌كنید. ظاهرا برنامه‌ پیشگیری از بازگشت زندانیان گران تمام می‌شود، اما در عمل، سالانه برای هر زندانی سابق به‌ طور میانگین ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار به نفع مالیات‌دهندگان خواهد بود. تحقیق هزینه هر دو گزینه و شانس موفقیت هر دو گزینه را در پیشگیری از بازگشت افراد به زندان، به شما خواهد گفت.

    منبع : ctb.ku.edu

    بهترین روش های انجام تحقیق چیست؟

    بهترین روش های انجام تحقیق در پژوهش های دانشگاهی

    بهترین روش های انجام تحقیق چیست؟

    این مطالب از این سایت کپی برداری شده است

    از نظر لغوی، تحقیق «یعنی رسیدگی کردن و به کنه مطلبی  پی بردن» (دلاور 1368) البته آنچه امروز تحقیق یا پژوهش نامیده می شود "کوشش منظمی است که به منظور پاسخ گویی به یک یا چند سوال" (همان منبع)انجام می شود.

    متغیرها

    متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی گفته می شود که بین افراد جامعه مشترک است.هر شی دارای ویژگی هایی از نظر وزن ، حجم، طول ، عرض، ارتفاع، رنگ،مقاومت، زیبایی ومانند آن است و هر موجود  زنده می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.معمولا در تحقیق شناخت متغیرها، اندازه گیری آنها و بررسی نحوه آثار و روابط آنهابا یکدیگر مورد نظر است، مثلا در علوم انسانی و اجتماعی تعدادی از صفات وویژگیهای جامعه مورد مطالعه که به عنوان متغیر تلقی می شود بدین شرح است:

    -        ویژگی های بدنی

    -         استعداد تحصیلی

    -         هوش، یادگیری

    -        درآمد -         تحصیلات

    -         طبقه اجتماعی

    -         تحرک شغلی -        سطح آرزوها -         اضطراب

    -         گرایش مذهبی، سیاسی

    -        شئونات شغلی واخلاقی و نظایر آن.

    فرضیه :

    جریان فرضيه سازی در زندگی روزمره برای هر شخصی اتفاق می افتد: وقتی نمره ای پایین تر از حد انتظار می گیریم و یا دوستمان به اندازه روزهای قبل حوصله حرفهای ما راندارد در جستجوی علت هستیم.فرضیه سازی در حل مسایل علمی نیز جزء مراحل اساسی است. به خطا رفتن هر شخص عادی در حل مسایل روزمره یا هر عالم دربررسی مسایل علمی در مرحله فرضیه سازی ممکن است به این صورت رخ دهد که به ( استنباط  موقتی ومقطعي اطلاعات موجود ) قناعت کند و مرحله نهایی رسیدن به جواب قطعی را از نظر دور کند.

    نگارش فرضیه از مهم ترین قدم های انجام یک پژوهش صحیح است. آنچه به عنوان یک فرضیه شناخته می شود جمله ای اخباری و مثبت است که رابطه بین دو یا چندمتغیر را پیش بینی می کند. فرضیه حدس پژوهشگر است درباره نتیجه پژوهشی که هنوز انجام نشده است. این حدس مبتنی بر دانش وی درباره موضوع نیست، بلکه پس از مطالعاتی کلی در زمینه پژوهش، مواجه با سوال یا مساله ای می شود.هر شخصی ممکن است تصوراتی از شرایطی که در آینده رخ خواهد داد داشته باشد.آنچه نویسنده بزرگ فرانسوی، ژول ورن، در داستان های خود نگاشته است، تصوری جسورانه و خلاق از شرایط آینده است.چنین تصوراتی سدهای ذهنی مردم هم عصر را می شکند و راهی نو برای مشکلات حال درآینده ای دور (یا نزدیک؟) تصویر می کند. حتی ممکن است مساله ای را که وجود ندارد پدید آورد. چنین حدس هایی برای هر ذهن جستجو گری وسوسه انگیز است. و اما در بحث روش تحقیق و شیوه علمی پژوهش با وسوسه حدسهای خلاق چه باید  کرد؟ اینگونه حدسها چه جایگاهی در پژوهش دارد؟باید در نظر داشت که آنچه در فرضیه پیش بینی شده است باید در پژوهشی که انجام خواهد شد آزموده شود. پس فرضیه به گونه نوشته می شود که قابل آزمون باشد.یک فرضیه بر اساس یکی از فرض هاي موجود و معتبر تدوین می شود. جایگاه و ریشه آن در هر علم مشخص است. وبا شواهد موجود، یا قابل دسترسی، امکان رد یا تایید آن وجود دارد.

    وجود ابزار جمع آوری اطلاعات مانند پرسشنامه، امکان ترتیب دادن آزمایش، مشاهده و مصاحبه ، ابزار آماری مناسب و حتی پژوهشگران خبره درموضوع از جمله امکاناتی است كه باید به هنگام آزمون فرضیه در نظر گرفته شود.

    هدف پژوهش

    ( منظور از هدف نقطه ای است که محقق می خواهد بدان برسد و در آن نقطه به داوری و اظهار نظر بپردازد . هدف محقق به او نشان می دهد که چه چیزی را می خواهد معین کند، چه امری را می خواهد طرح یا اثبات نماید، چه راه و رسمی رامی خواهد عرضه کند و معرفی کند.)از مهمترین خصایص یا هدفهای پژوهشی شاید بتوان موارد زیر را نام برد:

    1-روشن باشد.2-قابل وصول باشد.3-قابل ادامه و تعقیب باشد.4-دارای جنبه عملی باشد.5-وصول بدان متضمن فایده ای باشد، گرهی را باز کند، مشکلی را حل نماید.6-با هم متضاد و مخالف نباشد.(رستمی پور،1374)آغاز یک پژوهشطرح مساله تحقیق

    اولین مرحله و رکن اصلی هر تحقیق علمی انتخاب و بیان موضوع تحقیق است. محقق بر اساس علاقه و شوق شخصی و نیز احساس نیازی که خودش یا جامعه به حل مساله ای و کشف مجهولی دارد، می تواند یکی از آنها را انتخاب نماید. پس هر مساله تحقیقاتی مناسب دارای ویژگی های زیر است که محقق می تواند با توجه به آنهامساله مورد نظر خود را انتخاب کند:

    1-موضوع مورد علاقه محقق باشد.

    2-محقق توانایی و امکانات اجراء تحقیق را داشته باشد.

    3-موضوع در حد دانش پژوهشگر باشد.

    4-زمان داده شده با موضوع مطابقت داشته باشد.

    5-منابع لازم در دسترس پژوهشگر باشد.

    6-موضوع تحقیق باید اصیل و جدید باشد تا بتوان با حل آن موضوع تازه ای رامطرح کرد و علم جدیدی را بوجود آورد.

    7-مرتبط  با رشته تخصصی محقق باشد.

    مطالعه سوابق مساله تحقیق

    در این مرحله محقق یافته های دیگران و به عبارتی نتایج تحقیقات دیگران ونظریه های مرتبط با مساله تحقیق را گردآوری می کند و در صورتی که پاسخ مساله خود را پیدا نکرد،پژوهش را آغاز می کند علاوه بر آن از تجارب دیگران در تدوین چهارچوب کارخود استفاده می کند.به طور کلی این مرحله برای محقق دارای فواید زیر است:

    1-با اشراف بر مساله از نو بودن کار اطمینان پیدا می کند.

    2-پرهیز از دوباره کاری و تکرار .

    3-آشنایی با مشکلات مسیر تحقیق .

    4-شناسایی متغیر های مورد نیاز .

    5-با استفاده از تجارب گذشته و شناسایی متغیرها و روابط آنها فرضیه نویسی ساده تر می شود. محقق باید برای مطالعه سوابق و ادبیات مساله ابتدا اقدام به شناسایی منابعی نماید که اطلاعات مکتوب در مورد مساله در آنها وجود دارد.

    نحوه استفاده از منابع و کسب اطلاعات

    بعد از پیدا کردن منابع باید اقدام به گزینش منابعی کرد که ویژگی های زیررا داشته باشد:

    1-مباحث آن به موضوع تحقیق نزدیکتر باشد.

    2-اگر تحقیق از نوع تاریخی نیست از نظر زمانی به زمان حال نزدیکتر باشد.

    منبع : virgool.io

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید