این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    بر اساس آیه 67 سوره فرقان، شیوه درست انفاق کدام است؟

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    بر اساس آیه 67 سوره فرقان، شیوه درست انفاق کدام است؟ را از این سایت دریافت کنید.

    آیه 67 سوره فرقان

    آیه 67 سوره فرقان

    پرش به ناوبری پرش به جستجو

    وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا

    [25–67] (مشاهده آیه در سوره)

    <<66 آیه 67 سوره فرقان 68>>

    سوره : سوره فرقان (25)

    جزء : 19 نزول : مکه

    محتویات

    ۱ ترجمه های فارسی

    ۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)

    ۳ معانی کلمات آیه ۴ تفسیر آیه ۵ پانویس ۶ منابع

    ترجمه های فارسی

    و آنان هستند که هنگام انفاق (به مسکینان) اسراف نکرده و بخل هم نورزند، بلکه احسان آنها در حد میانه و اعتدال باشد.

    و آنان که وقتی انفاق می کنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] می گذرند و نه تنگ می گیرند، و [انفاقشان] همواره میان این دو در حدّ اعتدال است.

    و كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه ولخرجى مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش‌] حد وسط را برمى‌گزينند.

    و آنان كه چون هزينه مى‌كنند اسراف نمى‌كنند و خِسّت نمى‌ورزند بلكه ميان اين دو، راه اعتدال را مى‌گيرند.

    و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.

    ترجمه های انگلیسی(English translations)

    Those who are neither wasteful nor tightfisted when spending, but balanced between these [two extremes].

    And they who when they spend, are neither extravagant nor parsimonious, and (keep) between these the just mean.

    And those who, when they spend, are neither prodigal nor grudging; and there is ever a firm station between the two;

    Those who, when they spend, are not extravagant and not niggardly, but hold a just (balance) between those (extremes);

    معانی کلمات آیه

    لم يقتروا: قتر (بر وزن عقل): كم كردن و تنگ گرفتن «قتر على عياله‏ ضيق عليهم في النفقة»، «لم يقتروا»: كم نكردند.قوام: (بفتح اول) اعتدال «قام الامر: اعتدل» مراد از آن در آيه «حد وسط» است.[۱]

    تفسیر آیه

    تفسیر نور (محسن قرائتی)

    وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً «67»

    آنان كه هرگاه انفاق كنند، نه از حد گذرند و نه تنگ گيرند و ميان اين دو روش اعتدال دارند.

    نکته ها

    كلمه‌ى «قوام» به معناى حد وسط و كلمه‌ى «قوام» به معناى وسيله‌ى قيام است.

    امام رضا عليه السلام مقدار هزينه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفى دانستند كه در سوره بقره آمده: «عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» «1» يعنى توانگر در شأن توانمندى خود و تهيدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسنديده و شأن خود بدهد. «2»

    امام صادق عليه السلام فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه كم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است. «3»

    در جاى ديگر از قرآن كريم نيز مى‌خوانيم: «لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‌ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ» «4» نه دستت را به گردنت غل و زنجير كن و بخيل باش و نه كاملًا آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف كن.

    امام صادق عليه السلام مقدارى سنگريزه از زمين برداشت و مشت خود را بست و فرمود: اين اقتار (سختگيرى و بخل ورزيدن) است، سپس مشت ديگرى برداشت و دست خود را چنان گشود كه همه‌ى سنگريزه‌ها به زمين ريخت، آن گاه فرمود: اين اسراف است.

    «1». بقره، 236.

    «2». كافى، ج 4، ص 56.

    «3». تفسير نمونه. «4». اسراء، 29. جلد 6 - صفحه 282

    بار سوّم مشت ديگرى برداشت و دست خود را كمى باز كرد به طورى كه مقدارى از سنگريزه‌ها ريخت و مقدارى در دستش باقى ماند، سپس فرمود: اين، قَوام و اعتدال و حد وسط است. «1»

    پیام ها

    1- انفاق براى عبادالرحمن، يك وظيفه ومسأله‌ى قطعى است. إِذا أَنْفَقُوا ... (در ادبيات عرب‌ «إِذا» نشان عملى شدن و «لو» نشان عملى نشدن است.)

    2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهى، بايد در كنار رسيدگى به محرومان جامعه باشد. «يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ‌- أَنْفَقُوا»

    3- انسان مالك است، ولى در خرج كردن محدوديّت دارد. «لَمْ يُسْرِفُوا»

    4- اسراف جايز نيست، حتّى در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا»

    5- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. «لَمْ يَقْتُرُوا»

    6- امّت ميانه ووسط، بايد برنامه‌هاى معتدل داشته باشد. «وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»

    7- ميانه‌روى در عبادت و انفاق، ارزش است. «قَواماً»

    تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)

    وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً (67)

    (صفت پنجم:) وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا: و آنانكه چون خرج كردند، لَمْ يُسْرِفُوا: اسراف نكردند و از حد شرع در نگذشتند، يعنى در محرمات و معاصى خروج نكردند،

    «1». تفسير منهج الصادقين، ج 6، ص 418. چاپ كتابفروشى اسلامية.

    جلد 9 - صفحه 373

    وَ لَمْ يَقْتُرُوا: و تنگ گيرى نكردند مانند تنگ گيرى بخيل و شحيح، يعنى بخل نورزيدند و حق خدا را از مستحق باز نداشتند.

    در مجمع- روايت شده از معاذ كه سؤال نمودم حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله را از آن، فرمود: من اعطى فى غير حقّ فقد اسرف و من منع عن حقّ فقد فتر: هر كه عطا كند در غير حق، پس بتحقيق اسراف نموده؛: و هر كه منع نمايد از حق، پس بتحقيق تنگ گرفته. «1» وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً: و باشد انفاق آنها ميان اسراف و تقتير طريقه وسط و اعتدال كه بناى احكام شرع بر آن است و از افراط و تفريط كه طرفين آن و مذموم عقل و شرع است دورى نمودند. پس تسميه وسط و عدل به «قوام» به جهت استقامت طرفين است.

    تفسير برهان- از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه آن حضرت اين آيه تلاوت فرمود، پس قبضه‌اى از سنگريزه را گرفته و آن را به دست مبارك قبض، پس فرمودند: اين اقتارى است كه خداى ذكر فرموده در كتاب خود، پس قبضه ريگ را گرفته و كف مبارك به تمامه باز، بعد فرمود: اين اسراف است، بعد قبضه ديگر گرفته، بعض دست را باز نموده فرمود: اينست قوام و حد وسط. «2»

    تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)

    تَبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ جَعَلَ فِيها سِراجاً وَ قَمَراً مُنِيراً (61) وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً (62) وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً (63) وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً (64) وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً (65)

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید