این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    به فردی که هدف هایش فراتر از اهداف معمول است در جدول

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    به فردی که هدف هایش فراتر از اهداف معمول است در جدول را از این سایت دریافت کنید.

    فصل ۲۲: راه‌اندازی برنامه‌های راهنماگری برای جوانان و نوجوانان

    هر از چندگاهی، هر کس برای شروع راهی که به موفقیت می انجامد، سختی‌هایی راتجربه می کند. هر کدام ازما نقاط قوت منحصر به فردی داریم که کمک حالمان هستند، و همچنین با چالش هایی روبرو هستیم که راهمان را کند می کنند. هدف گذاری به ما کمک می‌کند تا نقاط قوت را از ضعف تشخیص دهیم و برنامه‌هایی واقع‌گرایانه برای بهبود زندگیمان، طراحی کنیم.

    بخش ۶. کمک برای تعیین اهداف جوانان و نوجوانان

    متن خودآموز ابزارها

    هر از چندگاهی، هر کس برای شروع راهی که به موفقیت می انجامد، سختی‌هایی راتجربه می کند. هر کدام ازما نقاط قوت منحصر به فردی داریم که کمک حالمان هستند، و همچنین با چالش هایی روبرو هستیم که راهمان را کند می کنند. هدف گذاری به ما کمک می‌کند تا نقاط قوت را از ضعف تشخیص دهیم و برنامه‌هایی واقع‌گرایانه برای بهبود زندگیمان، طراحی کنیم.

    چرا برای جوانان هدف گذاری مهم است؟

    هدف گذاری برای راهنما و کارآموز، تمرکز و اشراف به واقعیت را به ارمغان می آورد. وقتی  رابطه‌ای را با کارآموز خود پایه گذاری کردید، شما دو نفر می‌توانید درباره اهداف مشخص برای این رابطه درطی زمان مشخص، تصمیم گیری کنید.

    شاید بخواهید یک قرارداد برای رابطه خود تنظیم کنید (نمونه ابزار یک)  که درآن اهداف شخصی، اجتماعی  و آموزشی مشخص می شوند. این اهداف می توانند هم در بازه زمانی کوتاه مدت – یک ماه، شش ماه، و یک سال- و هم در بازه زمانی بلند مدت – دو یا سه سال، یا پنج سال-  تبیین شوند.

    شما می‌توانید به صورت مرتب پیشرفت کارآموز خود را در روند دست یافتن به اهدافش ارزیابی کنید.

    شما می‌توانید وقتی کارآموزتان به هدفش می‌رسد و یا موفقیتی چشمگیر به دست می‌آورد، جشن بگیرید.

    جوانان کی باید هدف گذاری کنند؟

    هدف بیشتر برنامه‌های آموزشی که در آن از یک فرد به عنوان راهنما استفاده می شود، این است که به جوانان کمک کند به اهدافشان برسند. اگرچه ممکن است به نظر بیاید که هدف گذاری یکی از اولین چیزهایی است که بهتر است در یک برنامه آموزش اتفاق بیفتد، اما همیشه این بهترین رهیافت نیست. فرم‌های مختلف که به جوانان داده می‌شود تا پر کنند و اهداف‌شان را شناسایی کند می‌توانند مفید باشند. (دو نمونه از این فرم‌ها: «فرم برنامه اقدام عملی» و «فرم مرور مسائل و نگرانی‌ها» را در بخش ابزارها گذاشته‌ایم.) اما این فرم‌ها در عین حال اغلب طولانی هم هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به شکیبایی دارد. این فرم‌ها همچنین می‌توانند برای جوانان ترساننده باشند و یا آن‌ها را کلاً پشیمان کنند ، به‌خصوص اگر مهارت های خواندن آن‌ها چندان قوی نباشد، و یا اگر بزرگسالان اطراف او امید ها و آرزوهایش راتحقیر کرده و کوچک شمرده  باشند. چنانچه قرار باشد او این فرم‌ها را با صداقت پر کند، باید باور داشته باشد که شما به عنوان مربی او ، به تصمیم ها و آرزوهایش احترام خواهید گذاشت.

    به این دلیل بهتر است قبل از اینکه به صورت رسمی هدف گذاری کنید، رابطه خود را معین کنید. کارآموزان قبل از اینکه خودشان را برملا کنند و اهداف و رویاهایشان را با شما در میان بگذارند، لازم دارند تا سر فرصت با شما آشنا شوند و به شما اعتماد کنند. این به این معنی نیست که شما نباید به کارآموزان خود درباره نیاز به هدف گذاری در بعضی موارد مشخص-  مدرسه مثال خوبی است-  صحبت کنید، اما کارآموز شما قبل از اینکه قانع شود باید هدف گذاری کند و جدی به دنبال دست یافتن به این اهداف باشد،ابتدا  باید نگاهی متفاوت به شما داشته باشد و برای او تنها یک بزرگ‌تر دیگر که می‌خواهد او را وادار کند کاری را انجام دهد نباشید. بالاخره هر چه که باشد، این‌ها اهداف او هستند و نه شما وقبل از اینکه تلاش خود را شروع کند  باید باور داشته باشد که  دستیابی او به این اهداف برای شما اهمیت دارد.

    بسیار بهتر خواهد بود که وقت لازم را صرف کنید تا کارآموز جوان شما اهدافی را انتخاب کند که برایش مهم هستند و او حاضرباشد برای دست یافتن به آن‌ها واقعاً تلاش کند نه اینکه فقط درباره آن‌ها حرف بزند، بدون اینکه قصد داشته باشد هیچ کاری درباره آن‌ها بکند.

    نوجوانان و جوانان چگونه هدف گذاری می‌کنند؟

    مهمترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که اهداف کارآموز شما ، اهداف خود آن‌ها باشند و نه اهدافی که  شخص دیگری  برای آن‌ها تعیین کرده است. حتی بلندپروازترین اهداف هم باید محترم شمرده شوند، و شما می‌توانید به کارآموز خود نشان دهید که چگونه می‌توان چنین هدفی را به قدم‌های کوچکتر تقسیم کرد که در نهایت منجر به دست یافتن به آن می شوند. برای مثال یک آموزش خوب اولین قدم در راه رئیس شدن در یک شرکت بزرگ است.  حتی دقیقتر،  انجام دادن تکلیف امشب اولین قدم برای دریافت یک آموزش خوب است.

    ویژگی‌های لازم برای اهداف

    قابل تصور باشند: کارآموز باید بتواند اهدافش را به خوبی مشخص کند و تصویری دقیق از آن‌ها داشته باشد، تا بتواند متوجه شود چه قدم‌های برای رسیدن به آن لازم است.

    قابل باور باشند: کارآموز باید باور داشته باشد که می‌تواند به اهدافش برسد.

    دست یافتنی باشند: اهداف کارآموز باید در محدوده توانایی‌ها و نقاط قوت او باشد. برای مثال، کسی که هرگز وزنه ای را بلند نکرده، نباید هدف بلند کردن یک وزنه ۱۵۰ کیلیویی را برای خود تعیین کند.( اگرچه این می‌تواند یک هدف دست یافتنی در بلند مدت باشد).

    قابل کنترل باشند: تا حد امکان کارآموز برای رسیدن به اهداف خود نباید وابسته به شخص دیگری باشد.برای مثال پیدا کردن کار ممکن است بستگی به بازار کار و تأیید پدر و مادر کارآموز شما داشته باشد. اگرچه صحبت با پدر ومادر  و تهیه کردن یک رزومه کارهایی هستند که تحت کنترل کارآموز شما هستند.

    قابل اندازه‌گیری باشند:‌هدف باید از نظر زمان و یا اندازه مشخص قابل اندازه‌گیری باشد. اگر هدف گرفتن نمره  نهایی۲۰ در جبر باشد، کارآموز باید بداند که برای رسیدن به این هدف نیاز به چه میزان تمرین و حل مساله دارد.

    دوست‌ داشتنی باشد:‌ هدف باید چیزی باشد که کارآموز شما واقعاً دوست داشته باشد انجام دهد، نه چیزی که فکر کند مجبور است انجام دهد. برای مثال، درآمد کافی داشتن در کاری که  باید انجام دهیم و همزمان یادگرفتن بازی فوتسال شاید چیزی باشد که دوست داریم انجام بدهیم.

    به شما کمک کند که رشد کنید: یک هدف هیچ‌وقت نباید مخرب باشد چه برای فرد، چه برای دیگران و یا جامعه. نوشیدن یک بشکه آبجو قبل از صبح فردا قابل باور است، دست یافتنی است، قابل اندازه‌گیری و کنترل است، اما هدفی نیست که بشود از آن حمایت کرد. شما باید بتوانید به کارآموز خود کمک کنید اهداف سازنده را از اهداف مخرب تشخیص دهد.

    روش‌های معمول  برای آماده سازی نوجوانان و جوانان برای هدف گذاری

    اکنون که شما خصوصیات ابتدایی اهداف را می‌دانید، در اینجا بعضی روش‌هایی را که شما و کارآموزتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا برای هدف گذاری آماده شوید،  بیان می کنیم.

    منبع : ctb.ku.edu

    انواع هدف کدامند و به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شوند؟

    انواع هدف کدامند؟ در این مطلب با انواع هدف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت و زیرمجموعه‌‌هایشان آشنا ‌می‌شویم و از اهمیت ‌هدف‌گذاری در رسیدن‌ به خواسته‌ها ‌می‌گوییم.

    انواع هدف کدامند و به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شوند؟

    ۵ دقیقه | ۱۵,۸۸۶ نرگس نادری

    به‌طور کلی، انواع هدف به ۲ دسته‌ کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تقسیم می‌شوند. افراد با تجسم اینکه می‌خواهند در ۵ سال آینده در کجا و در حال انجام چه کاری باشند، انواع هدف های بلند‌مدت را طرح‌ریزی می‌کنند؛ سپس با به‌کار‌گرفتن اهداف کوتاه‌مدت، به آن اهداف می‌رسند. در این مطلب با ذکر نمونه‌هایی، با انواع هدف ها آشنا می‌شویم.

    مطلب مرتبط: چگونه هدف گذاری کنیم تا به اهدافمان دست پیدا کنیم؟

    آگهی استخدام

    جدیدترین فرصت‌های شغلی شرکت‌های معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید.

    اهداف بلند‌مدت چیست؟ 

    یکی از انواع هدف اهداف بلندمدت است. اهداف بلند‌مدت، برنامه‌هایی را در بر می‌گیرند که برای آینده‌تان (ظرف ۱ سال یا بیشتر) در نظر دارید. به‌طور معمول، اهداف بلند‌مدت دربرگیرنده اهداف مربوط به خانواده، شغل و بازنشستگی هستند. هرکسی با گذر زمان و طی‌ کردن مراحل زندگی،‌ به این اهداف می‌رسد.

    نمونه‌هایی از هدف های بلند‌مدت:

    دریافت مدرک مهندسی مکانیک؛

    دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد؛

    خریدن خانه؛

    شرکت در مسابقه دو ماراتن؛

    تأسیس شرکت؛

    بازنشسته‌شدن در ۵۰ سالگی.

    اهداف کوتاه‌مدت چیست؟

    یکی دیگر از انواع هدف اهداف کوتاه مدت است. اهداف کوتاه‌مدت، اهدافی هستند که فرد در آینده‌ای نزدیک، به آن‌ها خواهد ‌رسید. این اهداف اغلب، گام‌هایی در مسیر دستیابی به اهداف بلند‌مدت محسوب می‌شوند. این نوع اهداف را اهداف توانمند‌ساز نیز می‌نامند، چون رسیدن به آن‌ها، شما را قادر می‌سازد تا به هدف بزرگ‌تری برسید.

    به‌طور معمول، اهداف توانمند‌ساز موضوعاتی را از قبیل تحصیلات، کارهای کوتاه‌مدت یا پروژه‌ها و همچنین تجربیات کاری ارزشمند، در بر می‌گیرند. هرکدام از این موارد اغلب، بخشی از انواع هدف های بلند‌مدتی هستند که فرد برای خودش در نظر گرفته است.

    نمونه‌هایی از هدف های کوتاه‌مدت:

    کاهش وزن ۲کیلویی؛

    رنگ‌کردن اتاق نشیمن؛

    گرفتن نمره بالا ۱۷ در زیست‌شناسی؛

    گرفتن معدل بالاتر در این نیم‌سال؛

    ساختن یک سکو؛ گرفتن شغل تابستانی.

    مطلب مرتبط: اهداف SMART چه اهدافی هستند و چگونه باید آن‌ها را مشخص کنیم؟

    زیرمجموعه‌های انواع هدف (بلند‌مدت و کوتاه‌مدت):

    این ۲ مجموعه از انواع هدف را می‌توان باز هم تقسیم‌بندی کرد. اهداف بلند‌مدت به ۲ دسته «اهداف مادام‌العمر و غایی» و اهداف کوتاه‌مدت به ۲ دسته «اهداف موقتی و بنیادی» تقسیم می‌شوند.

    دنیس ویتلی (Denis Waitley) می‌گوید، «دلیل اینکه بیشتر افراد هرگز به اهدافشان نمی‌رسند، این است که آن‌ها را مشخص نمی‌کنند یا به‌طور جدی آن‌ها را باورپذیر و دست‌یافتنی نمی‌دانند. افراد برنده می‌توانند به شما بگویند که مقصدشان کجا است، در طول مسیر چه برنامه‌ای دارند و می‌خواهند همراه با چه کسانی این مسیر را طی کنند.»

    مطلب مرتبط: چگونه اهداف شغلی بلندپروازانه تعیین کنیم؟ (همراه با مثال)

    ۱. انواع هدف: اهداف بلند‌مدت

    انواع هدف های بلند‌مدت: مادام‌العمر  

    اهداف مادام‌العمر، به اهداف اصلی می‌گویند که می‌خواهید در طول عمر به آن‌ها برسید. بسته به سنتان، ممکن است خیلی دیرتر در زندگی به این اهداف برسید. به‌طور معمول، ۱۰ سال یا بیشتر طول می‌کشد که به این اهداف دست پیدا کنید.

    معلم ‌شدن، در بستکبال بازیکن حرفه‌ای‌ شدن، فارغ‌التحصیل ‌شدن از دانشگاه، خریدن خانه یا سپری‌کردن دوران بازنشستگی در فلوریدا، نمونه‌هایی از اهداف مادام‌العمر هستند. انواع هدف های مادام‌العمر، در یکی از دسته‌های شغل و حرفه، تحصیلات، خانواده، امور مالی یا صرفا کسب لذت قرار می‌گیرند. هدف شما می‌تواند این باشد که حسابدار شوید و در کنارش مدرک کارشناسی‌ارشد بگیرید؛ ۴ فرزند داشته باشید؛ ۱۰ میلیون دلار پول جمع کنید یا دور دنیا سفر کنید.

    به‌طور معمول، اهداف مادام‌العمر در ابتدا کلی هستند، اما وقتی به‌سوی آن‌ها حرکت می‌کنید، جزئیات بیشتری نمایان می‌شود؛ برای مثال، اگر هدف اصلی شما این است که «معلم» شوید، در ادامه‌ مسیر، هدفتان این می‌شود که «دبیر ریاضی دبیرستان» شوید و وقتی جلوتر می‌روید جزئیات هدفتان مشخص‌تر می‌شود و می‌خواهید «دبیر مثلثات، جبر و احتمال سال‌های بالاتر دبیرستان» شوید. هرچه جلوتر می‌روید، اهدافتان دقیق‌تر خواهند شد.

    اهداف مادام‌العمر، اغلب مهم‌ترین و معنادارترین اهداف شما هستند. تنها مسئله‌ای که وجود دارد، این است که زمان زیادی برای رسیدن به این اهداف لازم است؛ در نتیجه، ممکن است نتوانید روی آن ها تمرکز کنید و نگرش مثبتی برای رسیدن به آن‌ها داشته ‌باشید؛ به همین دلیل، داشتن اهداف توانمند‌ساز به شما کمک می‌کند.

    هدف های توانمند‌ساز

    هدف توانمندساز، نوع خاصی از اهداف کوتاه‌مدت‌تر است که به تحقق اهداف بلندمدت‌تر کمک می‌کند. اهداف توانمندساز، گام‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا پیشرفتتان را در مسیر رسیدن به اهداف بلندمدت ارزیابی کنید. هدف توانمند‌ساز می‌تواند برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف بلندمدت باشد.

    چارلز س. نوبل (Charles C. Noble) می‌گوید: «برای اینکه از شکست‌های کوتاه‌مدت دل‌سرد نشوید، باید اهداف بلندمدت داشته باشید.»

    انواع هدف های بلند‌مدت: غایی

    از انواع دیگر اهداف بلند‌مدت، اهداف غایی هستند. اهداف غایی، اهدافی کلیدی هستند که باید اول آن‌ها را تحقق ببخشید تا بتوانید به اهداف مادام‌العمر خود دست پیدا کنید. به‌طور معمول، این اهداف ظرف ۱ تا ۱۰ سال تحقق می‌یابند.

    برای اینکه به هدف دکترشدن برسید، اهداف غایی شما رفتن به دانشگاه، رفتن به دانشکده پزشکی و تمام ‌کردن دوره انترنی خواهد بود. برای رسیدن به هدف مادام‌العمر سفر به دور دنیا، هدف غایی شما پس‌انداز ‌کردن مقدار مشخصی پول خواهد بود.

    منبع : karboom.io

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 15 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید