این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    به مورچه و کوچکی جثه ی آن بنگر که چگونه عضمت خلقت او با چشم و اندیشه ی انسان درک نمی شود

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    به مورچه و کوچکی جثه ی آن بنگر که چگونه عضمت خلقت او با چشم و اندیشه ی انسان درک نمی شود را از سایت نکس اسکرین دریافت کنید.

    مهم ترین پیام عبارت زیر چیست؟ « به مورچه و کوچکی جثه آن بنگر که چگونه عظمت خلقت او با چشم و اندیشه انسان درک نمی شود»

    مهم ترین پیام عبارت زیر چیست؟ « به مورچه و کوچکی جثه آن بنگر که چگونه عظمت خلقت او با چشم و اندیشه انسان درک نمی شود»

    🏆🏆 مسابقه استعدادیابی گاما تلنت 🏆🏆

    ثبت نام   ورود

    پربازدیدها: #درآمدزایی#آزمون‌ساز#جبرانی_شهریور

    درس 2: خوب جهان را ببین! صورتگر ماهر فارسی هشتم دوره اول متوسطه درسنامه آموزشی این مبحث

    مهم ترین پیام عبارت زیر چیست؟

    « به مورچه و کوچکی جثه آن بنگر که چگونه عظمت خلقت او با چشم و اندیشه انسان درک نمی شود»

    1 ) کوچکی مورچه 2 ) عظمت مورچه 3 )

    ناتوانی اندیشه انسان

    4 ) قدرت اندیشه گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده

    تحلیل ویدئویی تست

    تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

    پاورپوینت دوره کامل آموزشی، فارسی هشتم دوره اول متوسطه

    مدرس: مهری خاوازی

    مدت دوره: 319 اسلاید (20 فایل)

    ریاضی

    2706 تست 189,420 تومان

    عربی

    1230 تست 86,100 تومان

    علوم تجربی

    3858 تست 270,060 تومان

    فارسی

    1949 تست 136,430 تومان

    پیام‌های آسمان

    759 تست 53,130 تومان

    مطالعات اجتماعی

    2148 تست 150,360 تومان

    کار و فناوری

    184 تست 12,880 تومان

    تفکر و سبک زندگی

    149 تست 10,430 تومان

    انگلیسی

    1621 تست 113,470 تومان

    قرآن

    485 تست 33,950 تومان

    نمونه سوالات مرتبط

    آزمون آنلاین

    15 تست

    آزمون ارزشیابی آغازین سال تحصیلی درس فارسی پایه هشتم (بر مبنای فارسی هفتم)

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    10 تست

    آزمون تستی درس چهارم فارسی هشتم | سفر شکفتن

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    17 تست

    آزمون ادبیات فارسی پایه هشتم | فصل اول: زیبایی آفرینش

    تیم مدیریت گاما

    5 صفحه

    سوالات تستی درس به درس ادبیات فارسی هشتم مدرسه زنده یاد بانو نجفی با پاسخ تشریحی…

    مهدی احمدی

    2 صفحه

    آزمون نوبت اول املا و انشای فارسی هشتم مدرسه زنده یاد بانو نجفی | دی 98

    مهدی احمدی

    2 صفحه

    امتحان نوبت اول فارسی هشتم | شهرستان خواف

    گروه فارسی هشتم

    3 صفحه

    آزمون آمادگی نوبت دوم فارسی هشتم (سطح ساده) | خرداد 1401

    حسین امینیان

    1 صفحه

    آزمون نیمسال اول املا هشتم مدرسه هدی | دی 1400

    افسانه معراجی

    رایـــــگان

    2 صفحه

    نکات آموزشی فارسی هشتم | درس 17: راه خوشبختی

    سید عارف مشکات

    3 صفحه

    آزمون چهارگزینه ای فارسی هشتم مدرسه شهید زارعی | درس 1 تا 8

    شیرین شاهانی

    3 صفحه

    دانلود تست های درس دوم فارسی هشتم | خوب جهان را ببین! صورتگر ماهر

    گروه فارسی هشتم

    رایـــــگان

    3 صفحه

    سوالات تستی فارسی هشتم (تیزهوشان خیلی سبز) | درس اول: پیش از این ها

    جمشید فروغی

    منبع : gama.ir

    آموزش کامل درس دوم فارسی هشتم

    در این پست درس دوم فارسی هشتم ( خوب جهان را ببین ) را بطور کامل آموزش خواهیم داد .

    آموزش کامل درس دوم فارسی هشتم | خوب جهان را ببین

    7 0

    زمان مطالعه: 20 دقیقه

    در این پست از مجله دلگرم درس دوم فارسی هشتم ( خوب جهان را ببین ) را بطور کامل آموزش خواهیم داد . با ما تا آخر این صفحه همراه باشید .

    آموزش کامل درس دوم فارسی هشتم خوب جهان را ببین؛ صورتگر ماهر

    پاسخ کامل تمامی تمرین ها و فعالیت های درس دوم فارسی هشتم در کلاس درس

    واژگان مهم درس دوم فارسی هشتم خوب جهان را ببین؛ صورتگر ماهر

    ارمغان : هدیه، سوغات و رهاورد سفر صورتگر : نقّاش، مجسّمه سازپنداری : انگار عظمت : بزرگیتماثیل : شکل ها، پدیده ها غیر : دیگرانجثّه : بدن، پیکر فراز : بالاچونان : همانندِ، مثلِ کاکل : موی جلوی سرحدقه : کاسۀ چشم کامکار : خوشبخت، در این درس زیبا و رعناخطبه : سخنرانی مهم گوارا : دلچسبدفع : دور کردن، راندن میل : علاقهراستی را : راستی! واقعاً نژند : غمگین، افسردهزر ناب : طلای خالص نغز : خوب، نیکوشمایل : در اصل به معنای اخلاق ها و رفتارهاست، به معنای «چهره» نیز به کار می رود. هِجر : جدایی، دوری

    متن بخش خوب جهان را ببین!

    اگر اندیشه ات را به کارگیری تا بتوانی به راز آفرینش پی ببری، دلایلی روشن به تو خواهند گفت که آفرینندۀ مورچۀ کوچک، همان آفریدگار درخت بزرگ خرماست.

    از شگفتی های آفرینش خالق بی همتا، اسرار پیچیدۀ حکیمانه در آفریدن خفّاشان است. روشنی روز که همه چیز را می گشاید، چشمانشان را می بندند؛ زیرا خفّاش از حرکت در نور درخشان ناتوان است و تاریکی شب که هر چیز را به خواب فرو می برد، چشمان آنها را باز می کند؛ پس او در روز، پلک ها را بر سیاهی دیده ها می اندازد و شب را چونان چراغی بر می گزیند تا در پرتو تاریکی آن، روزی خود را جست و جو کند.

    پروردگار، بال هایی برای پرواز آنها آفرید، این بال ها همانند لاله های گوش اند؛ بی پر و بدون رگ های اصلی، اما تو جای رگ ها و نشانه های آن را به خوبی ، می بینی. بال هایی که نه آن قدر نازک هستند که در هم بشکنند و نه چندان محکم که سنگینی کنند. در حالی که فرزندانشان به آنها چسبیده اند، پرواز می کنند. فرزندان از مادرنشان جدا نمی شوند تا آن هنگام که اندامشان نیرومند شود و بال ها، قدرت پرواز کردن پیدا کند و بدانند که راه زندگی کردن کدام است.

    اکنون اگر می خواهی، در مورد شگفتی آفرینش ملخ، سخن بگو که خدا برای او دو چشم سرخ و دو حدقه، چونان ماه تابان آفرید، و به او گوش پنهان، و دهانی متناسب اندامش بخشید. ملخ، حواسی نیرومند و دو دندان پیشین دارد که گیاهان را می چیند و دو پای داس مانند که اشیا را بر می دارد. کشاورزان از ملخ ها می ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند؛ حتی اگر همه متّحد شوند، ملخ ها نیرومندانه وارد کشتزار می شوند و آنچه میل دارند، می خورند؛ در حالی که تمام اندامشان، به اندازۀ یک انگشت باریک نیست.

    به مورچه و کوچکی جثّۀ آن بنگر که چگونه عظمت او با چشم و اندیشۀ انسان درک نمی شود. نگاه کن چگونه روی زمین راه می رود و برای به دست آوردن روزی خود تلاش می کند. او دانه ها را به لانۀ خود می برد و در جایگاه ویژه، نگه می دارد و در فصل گرما برای خوراک زمستان می کوشد. اگر اندیشه کنی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی خواهی شد!

    از شگفت انگیزترین پرندگان در آفرینش، طاووس است که خداوند آن را در استوارترین شکل بیافرید؛ با بال های زیبا که پرهای آن به روی یکدیگر انباشته شده و دُم کشیده اش که آن را چونان چتری گشوده است که طاووس آن را بر سر خود سایبان می سازد؛ گویی بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است. اگر رنگ های پر طاووس را به روییدنی های زمین تشبیه کنی، خواهی گفت: «دسته گلی است که از شکوفه های رنگارنگ گل های بهاری فراهم آمده است»، و اگر آن را با پارچه های پوشیدنی همانند سازی، چون پارچه های زیبایی پر نقش و نگار است. پرهای طاووس، چونان برگ خزان دیده، می ریزد و دوباره می روید تا دیگر بار شکل و رنگ زیبای گذشتۀ خود را بازیابد. اگر در تماشای یکی از پرهای طاووس دقّت کنی، لحظه ای به سرخی گل، و لحظه ای دیگر به سبزی و گاه به زردی زرِ ناب، جلوه می کند.

    بر فراز گردن طاووس، به جای یال، کاکلی سبزرنگ و پر نقش و نگار روییده است. در اطراف گردنش، گویا چادری سیاه افکنده، پنداری با رنگ سبز تندی در هم آمیخته که در کنار شکاف گوشش، جلوۀ خاصی دارد. کمتر رنگی می توان یافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد.

    متن شعر صورتگر ماهر به همراه معنی و دانش ادبی

    راستی را، کس نمی داند که در فصل بهار از کجا گردد پدیدار، این همه نقش و نگار؟معنی : به راستی هیچ کس نمی داند که در فصل بهار، این همه نقش و نگار و گل های زیبا از کجا پیدا می شوند؟عقل ها حیران شود کز خاک تاریک نَژَنْد چون برآید این همه گل های نغز کامکار؟معنی : عقل انسان شگفت زده می شود که چگونه از خاک تیرۀ سرد و بی روح، این همه گل های سرخ زیبا می روید؟

    منبع : www.delgarm.com

    بیان عظمت خلقت «مورچه»

    بیان عظمت خلقت «مورچه» امام علی(علیه السلام) چگونه عظمت خدا را در خلقت «مورچه» به تصویر می کشد؟

    بیان عظمت خلقت «مورچه»

    پرسش : امام علی(علیه السلام) چگونه عظمت خدا را در خلقت «مورچه» به تصویر می کشد؟

    پاسخ اجمالی:

    امام علی(ع) عظمت خدا را در خلقت «مورچه» چنين به تصویر می کشد: «به اين مورچه نگاه كنيد با آن جثه كوچك و اندام ظريفش، با چشم ديده نمى شود و در انديشه نمى گنجد، ولى با اين حال چگونه روى زمين راه مى رود و به روزيش دست مى يابد، ... اگر در مجارى خوراك و در بالا و پايين دستگاه گوارش او و آنچه در جوفش از جوانب دنده ها وجود دارد و آنچه در سر او از چشم و گوش قرار گرفته، بينديشى شگفت زده خواهى شد و از وصف عجايب آن به زحمت خواهى افتاد، پس بزرگ و بلند مرتبه است خداوندى كه در آفرينش اين حشره با او شريك نبوده و هيچ قدرتمندى او را در آفرينش آن يارى نكرده است».

    پاسخ تفصیلی:

    امام علی(علیه السلام) در بخشی از خطبه 185 «نهج البلاغه» درباره مورچه چنين مى فرمايد: (به اين مورچه نگاه كنيد با آن جثه كوچك و اندام ظريفش كه از كوچكى درست، با چشم ديده نمى شود و در انديشه نمى گنجد)؛ «اُنْظُرُوا إِلى النَّمْلَةِ فِي صِغَرِ جُثَّتِهَا، وَ لَطَافَةِ هَيْئَتِهَا، لَا تَكَادُ تُنَالُ بِلَحْظِ الْبَصَرِ، وَ لَا بِمُسْتَدْرَكِ الْفِكَرِ». سپس مى افزايد: (ولى با اين حال چگونه روى زمين [ناهموار و پر سنگلاخ] راه مى رود و به روزيش دست مى يابد، دانه ها را [از راه هاى دور و نزديك] به لانه اش منتقل مى كند و در جايگاه مخصوص نگهدارى مى نمايد، در فصل گرما براى سرما و به هنگام توانايى براى روز ناتوانى ذخيره مى كند)؛ «كَيْفَ دَبَّتْ عَلَى أَرْضِهَا، وَ صُبَّتْ عَلَى رِزْقِهَا، تَنْقُلُ الْحَبَّةَ إِلَى حُجْرِهَا، وَ تُعِدُّهَا فِي مُسْتَقَرِّهَا. تَجْمَعُ فِي حَرِّهَا لِبَرْدِهَا، وَ فِي وِرْدِهَا(1) لِصَدْرِهَا(2)».

    آرى، اين موجود ضعيف و ناتوان به قدرى هوشيار است كه راه و رسم زندگى خود را به خوبى مى داند، با اين دست و پاى كوچك، كوه و دشت و بيابان و درخت ها را جولانگاه خود قرار مى دهد و آن دسته از مواد غذايى كه با مزاج او سازگار است از ميان مواد مختلف بر مى گزيند و دانه هاى غذايى را از راه هاى دور و نزديك به لانه خود مى برد؛ دانه هايى را انتخاب مى كند كه از پيچ و خم لانه بگذرد و مشكلى براى عبور و مرور ساير همنوعانش ايجاد نكند. دانه ها را در جايگاه مخصوص جاى مى دهد به گونه اى كه فاسد نشود. در فصل تابستان با يك الهام درونى بى آنكه زمستان را ديده باشد ـ يعنى متولّد همان سال باشد ـ پيش بينى ايّامى را كه برف و باران سراسر روى زمين را گرفته و جمع آورى روزى را بر او غير ممكن ساخته، مى كند و درست به اندازه نيازش با دورانديشى مواد غذايى را ذخيره مى سازد.

    امام در ادامه مى فرماید: (روزيش [از سوى خدا] تضمين شده و خوراك موافق طبعش در اختيار او قرار گرفته، خداوند منّان هرگز از او غافل نمى شود، و پروردگارِ مدبّر محرومش نمى سازد، هر چند در دل سنگى سخت و خشك و در ميان صخره اى فاقد رطوبت باشد)؛ «مَكْفُولٌ بِرِزْقِهَا، مَرْزُوقَةٌ بِوِفْقِهَا؛ لاَ يُغْفِلُهَا الْمَنَّانُ، وَ لَا يَحْرِمُهَا الدَّيَّانُ(3)، وَ لَوْ فِي الصَّفَا(4) الْيَابِسِ، وَ الْحَجَرِ الْجَامِسِ!(5)».

    اشاره به اينكه خداوند منّان اين موجودات كوچك را كه در دشت ها و بيابان ها و كوه ها زندگى مى كنند از نظر لطفش دور نداشته هر غذايى كه موافق طبع آنهاست در اختيارشان قرار داده است، حتى اگر در دل سنگ سخت و خشكى زندگى كنند غذا و رطوبت لازم را هر چند از طريق هوا باشد براى آنها فراهم مى كند و با الهام درونى آنها را وادار مى سازد كه در ايّام توانايى براى روزهاى ناتوانى ذخيره كنند و اين واقعاً حيرت آور است.

    آيا اين حشره مى داند چند روز از زمستان را نمى تواند از لانه بيرون آيد؟ آيا مى فهمد كه جيره غذايى او در اين مدت چه اندازه است؟ آيا توجّه دارد چه موادى ممكن است در اين مدت سالم بماند و فاسد نشود؟ و آيا خبر دارد كه اين مواد در كجاست و از چه جايى بايد به دست آورد؟ آرى همه اينها را مى داند و استاد ازل به او آموخته است.

    سپس امام(عليه السلام) ساختمان شگفت آور اين موجود زنده كوچك را با نيروى فكر و انديشه تشريح مى كند و مى فرمايد: (اگر در مجارى خوراك و در بالا و پايين دستگاه گوارش او و آنچه در جوفش از جوانب دنده ها وجود دارد و آنچه در سر او از چشم و گوش قرار گرفته، بينديشى شگفت زده خواهى شد و از وصف عجايب آن به زحمت خواهى افتاد)؛ «وَ لَوْ فَكَّرْتَ فِي مَجَارِي أَكْلِهَا، فِي عُلْوِهَا وَ سُفْلِهَا، وَ مَا فِي الْجَوْفِ مِنْ شَرَاسِيفِ(6) بَطْنِهَا، وَ مَا فِي الرَّأْسِ مِنْ عَيْنِهَا وَ أُذُنِهَا، لَقَضَيْتَ مِنْ خَلْقِهَا عَجَباً، وَ لَقِيتَ مِنْ وَصْفِهَا تَعَباً!».

    اشاره به اينكه اگر انسان در آفرينش اين موجود كوچك كه به زحمت ديده مى شود دقّت كند، و پرده هاى غفلت را كه ناشى از عادى شدن مسئله است كنار بزند، به راستى يك دنيا شگفتى در آن ديده مى شود؛ در سرِ بسيار كوچك او هم چشم است و هم گوش و هم دهان و دو شاخكى همچون دو آنتن دارد كه براى برقرارى ارتباط از آن استفاده مى كند و در شكمش چيزى همانند معده و روده است و دنده هاى بسيار ظريف و كوچكى از هر طرف آن را احاطه كرده است. اعصاب و عضلات ظريفش به اندازه نياز اوست و مغز كوچكش مديريت زندگى پيچيده او را بر عهده گرفته، پاهايش مفاصل مختلف دارد و هر مفصلى همچون مفاصل حيوانات بزرگ كار ويژه اى انجام مى دهد.

    سپس امام(عليه السلام) به نتيجه گيرى از بيان بالا پرداخته، چنين مى فرمايد: (پس بزرگ و بلند مرتبه است خداوندى كه مورچه را روى دست و پاى [ضعيف و ظريفش] برپا داشته و او را بر ستون هاى محكمى [نسبت به او] بنا نهاده است، هيچ آفريدگارى در آفرينش اين حشره با او شريك نبوده و هيچ قدرتمندى او را در آفرينش آن يارى نكرده است)؛ «فَتَعَالَى الَّذِي أَقَامَهَا عَلَى قَوَائِمِهَا، وَ بَنَاهَا عَلَى دَعَائِمِهَا! لَمْ يَشْرَكْهُ فِي فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ، وَ لَمْ يُعِنْهُ عَلَى خَلْقِهَا قَادِرٌ».

    امام(عليه السلام) در اين عبارت همگان را به دو موضوع توجّه مى دهد و آن اينكه خداوند اين پيكر ظريف را بر دست و پاى ظريفى كه توان حمل آن را دارد بلكه گاه كوله بار سنگينى كه چندين برابر وزن اوست بر دوش مى گيرد، استوار ساخته و عجب اينكه با كوله بارش از ديوار صاف بالا مى رود و گاه به سقف مى چسبد و به راه خود ادامه مى دهد كارى كه از هيچ انسان قهرمانى ساخته نيست. اضافه بر اين براى او اسكلتى متناسب حالش آفريده كه امام(عليه السلام) از آن تعبير به «دعائم»؛ (ستون ها) فرموده است. اين اسكلت نه چندان سنگين است كه از توان حركت او بكاهد و نه آن قدر سبك و ظريف كه نتواند هيأت او و محتواى درون وجودش را نگهدارد.(7)

    منبع : makarem.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 27 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید