در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ذکر صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    1 بازدید

    ذکر صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    تفسیر آیه 6 سوره حمد - بخش چهارم

    خبرگزاری شبستان

    خبرگزاری شبستان

    خبرگزاری شبستان سرویس قرآن و معارف: " "اهدنا الصراط المستقیم"  عبور از خارستان شهوات و گذر از سنگلاخهای عالم طبیعت که جایگاه تلاقی ماده و روح است. نجات پیدا کردن از اغواها و فریبکاریهای شیطان رجیم از یک طرف و رهایی از چنگال تحریکات غرایز حیوانی و خود خواهی های متنوع از طرف دیگر، بدون التجاء و پناهندگی دائمی به الطاف و عنایات ربانی امکان ناپذیر است: این که می گوئیم."

    نماز در نگاه اندیشمندان الهی توصیف های قریب به حقیقت را به خود می گیرد و  هر اندازه که ما به توصیف حقایق از زبان انسان های وارسته از هوا و نفسانیات نزدیک شویم درک آن حقایق بر ما آسان خواهد بود. آنچه در ادامه می آید اشاراتی به مباحث کتاب "نماز و نمازگزاران" تألیف علامه جعفری دارد.

    نماز گزار در تحول معراجی به جایی می رسد که هر لحظه ای از نماز می تواند درون نماز گزار را تجلی گاهی خاص برای فروغ ربانی الهی نماید. این نکته در اشعار عارفانه مرحوم محقق بزرگ حکیم وارسته، فقیه عالیمقام، شیخ محمد حسین اصفهانی چنین آمده است:  یمثل القیوم فی قیامه /  تمثیله الکبیر فی احرامه / یمثل المحمود فی تحمیده / تمثیله الواحد فی توحیده / یمثل العظیم فی رکوعه / وهو علی ماهو فی خضوعه /
    کما یمثل العلی الاعلی / عند سجوده اذا تدلی / یمثل المشهود فی تشهده / مذ بلغ الغایه فی تجرده /
    یمثل السلام فی سلامه /  و المسک کل المسک فی ختامه.
    در کتاب "شرح مصباح الشریعه"  عبد الرزاق گیلانی باب 15 روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرموده است: لا یرکع عبد لله رکوعا علی الحقیقه الا زینها الله بنور بهائه / هیچ بنده رکوع حقیقی بر خدایش نمی کند مگر این که خداوند با نور فروغش او را می آراید/

    نماز عبادتی است که فلسفه و هدف خود را در بر دارد

    اگر چه می توان گفت: همه عبادات فلسفه و هدف خود را در بر دارد، زیرا همانگونه که در توصیف نماز گفتیم: این عبادت عبارتست از بر قرار ساختن ارتباط ما بین یک موجود بی نهایت کوچک یا یک موجود بی نهایت بزرگ در حال معرفت و انجذاب، این معنی در همه انواع عبادات و با کمیتها و کیفیتهای گوناگون وجود دارد. و در حیات معنی دار انسانی هیچ هدفی بالاتر از این وجود ندارد ولی این ارتباط در نماز همه جانبه تر و گویاتر از اغلب عبادات است، مانند روزه و حج و غیر ذلک.
    توضیح این که فلسفه و هدف نماز در خود آن است و بطور مختصر بدین قرار است: آغاز نماز با جمله مقدس الله اکبر صورت می گیرد، با گفتن این جمله نماز گزار از همه تعلقات و روابط مادی با جهان ماده و حتی تخیلات و اندیشه های غیر الهی منقطع می شود و وارد پیشگاه ربوبی می گردد، خدا را در فوق تصورات و بزرگتر از هر توصیف و با عظمت درباره خدا که پس از اشراف آدم نماز گزار بر همه عالم هستی ولو بطور اجمالی دست می دهد، به تنهایی نم تواند هدف از عبادت تلقی شود؟ آری انسان در چنین حالتی است که از خود طبیعی وابسته به عالم طبیعت، از خود برتر می رود و به عالم ملکوت الهی می پیوندد.

    از الله اکبر تا عبور از خارستان شهوات
    این جمله مقدس "الله اکبر" در اول هر نماز یک مرتبه بطور واجب ادا می شود و در هر نماز چهار رکعتی 24 بار و در نماز دو رکعتی 14 بار و در نماز سه رکعتی 19 بار بطور مستحبی تکرار می شود که در مجموع نمازهای یومیه 105 بار این حالت دریافت فروغ ربانی و اشراف به عالم هستی می تواند نصیب انسان گردد.
    دو مضامین آیات سوره حمد هر انسانی را که با توجه و حضور قلب آن را بخوانند، با حکمت وجودی او که بر مبنای دریافت خدا (مبدء) و معاد (قیامت و ابدیت) و حرکت در حیات معقول در جاذبه الهی استوار است، آشنا می سازد، لذا ما در بیان هدف نماز به ترجمه و توضیحی مختصر درباره سوره حمد قناعت می کنیم. ترجمه سوره حمد پس از نام خدا، چنین است: سپاس مر خدا راست که پرورنده عالمیان است، بخشاینده و مهربان مالک روز جزا، (پروردگارا،) ترا عبادت می کنیم و از تو یاری می جوئیم. ما را به راه راست هدایت فرما. راه کسانی که به آنان انعام (احسان و عنایت) فرمودی  نه آنان که مورد غضب تو قرار گرفتند و نه گمراهان.
    یک: الحمد لله رب العالمین (سپاس مرخداراست که پرورنده عالمیان است.) او است خداوندی که بقاء و استمرار هستی همانند به وجود آمدن مستند به دوام فیض او است.
    دو: الرحمن الرحیم (بخشاینده و مهربان) این دو صفت رحمانیت و رحیمیت خداوندی در هر شبانه روز دو مرتبه نهال امید و نشاط و انبساط روحی را در باغ درون آدمی آبیاری می نماید و از تباه شدن در پوچی ها و نومیدیها جلوگیری می کند.
    سه: مالک یوم الدین پایان سرنوشت و محاسبه عمری که در دنیا سپری شده است. تعیین سعادت یا شقاوت ابدی. همگی بدست آن خداوند پرورنده عالمیان و رحمان و رحیم است.
    چهار: ایاک نعبد و ایاک نستعین. وقتی که نمازگزار به این آیه مبارکه می رسد، در حقیقت نوید شایستگی خطاب و نیایش رویارویی با خدا به او رسیده است که می گوید: پروردگارا، تو را می پرستیم و از تو یاری می جوییم. در این رویارویی دو ارتباط که اساسی ترین ارتباطات چهارگانه (ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با جهان هستی و ارتباط انسان با همنوعان خود) می باشد. مورد دریافت عمیق نمازگزار می گردد:
    اول: ارتباط با خدا (ایاک نعبد)
    دوم:  ارتباط با انسانها که مجموع آنان در یک وحدت عالی تشکل یافته، توفیق حرکت در مسیر کمال اعلا را از پیشگاه ربوبی مسئلت می نمایند. و بدیهی است که بشر بدون دو ارتباط مزبور، هرگز از زندگی قابل تفسیر و توجیه (حیات معقول) برخوردار نخواهد گشت.
    پنج: اهدنا الصراط المستقیم عبور از خارستان شهوات و گذر از سنگلاخهای عالم طبیعت که جایگاه تلاقی ماده و روح است.
    نجات پیدا کردن از اغواها و فریبکاریهای شیطان رجیم از یک طرف و رهایی از چنگال تحریکات غرایز حیوانی و خود خواهی های متنوع از طرف دیگر، بدون التجاء و پناهندگی دائمی به الطاف و عنایات ربانی امکان ناپذیر است: این که می گوئیم.

    مولانا می گوید: ای همیشه حاجت ما را پناه / بار دیگر ما غلط کردیم راه / دمبدم وابسته دام توئیم / هر یکی گر باز و سیمرغی شویم / صد هزاران دام و دانه است ای خدا / ما چو مرغان حریص و بینوا.
    "دام سخت است مگر یار شود لطف خدا" ذوق پردازی نیست

    این که می گوییم:  "دام سخت است مگر یار شود لطف خدا /  ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم" ذوق پردازی نمی کنیم، بلکه با نظر به تجدد و نوبه نو شدن حالات روانی و جوشش مستمری خود خواهی ها و لذت گرایی ها، حقیقت را می گوییم، و به همین جهت است که خداوند سبحان ما را به خواندن آیه مبارکه اهدنا الصراط المستقیم که جزئی از سوره حمد باضافه سایر آیات این سوره مبارکه در نمازهای واجب و مستحب مکلف فرموده است.
    شش: صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین حرکت در صراط مستقیم که مستند به هدایت الهی است. از عمل به دستورات خداوند و رسول او ناشی می گردد. این انسانهای سالک در صراط مستقیم هستند که گروه پیامبران و صدیقین و شهداء و صالحان اولاد آدم بوده و مورد انعام و عنایات خداوندی می باشند فلهدیناهم صراطا مستقیما. و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهدا و الصالحین و حسن اولئک رفیقا.

    منبع مطلب : shabestan.ir

    مدیر محترم سایت shabestan.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    «اهْدنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»، دعای استمرار در مسیر ولایت است

    به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه نهم از تفسیر سوره حمد که در شامگاه گذشته 28 تیرماه برگزار شد، به تفسیر آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» پرداخت و گفت: نماد طلب انسان از خداوند متعال به وسیله تکرار این سوره عملی می‌شود مانند گدایی که به درب منزل ثروتمندی می‌رود و ابتدا با احترام از صاحبخانه تعریف و تمجید می‌کند و سپس طلب و حاجات خود را بیان می‌کند.

    وی ادامه داد: مسلمانان نیز در نمازهای روزانه پس از تکبیره‌الاحرام به درب خانه خداوند می‌آیند و با آوردن اوصاف خداوند و تمجید از او سعی می‌کنند ذات مقدس خداوند را به خود متوجه سازند تا در مکالمات بعدی با خداوند متعال « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» گویند یعنی خدایا فقط تو را عبادت می‌کنیم نه غیر تو را، خداوندا فقط از تو یاری می‌جوییم نه از غیر تو.

    آیت‌الله شفیعی با اشاره به اینکه برخی از جوانان مسلمان شیعه مطرح می‌کنند «چون ما شیعه هستیم پس هدایت شده‌ایم» در پاسخ گفت: این سخن درست نیست.

    وی با بیان اینکه اساس دعاخوانی این است که از خداوند متعال درخواست چیزی را که نداریم طلب کنیم، افزود: با توجه به اینکه انسان هر لحظه در معرض لغزش و انحراف است باید بر خود ضروری بداند که آیه «اهْدنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» را همیشه تکرار کند تا در راه راست بماند و دچار لغزش و انحراف نشود.

    آیت‌الله شفیعی در ادامه گفت: این آیه شریفه دارای دو بعد است یک بعد آن جنبه ایجابی دارد یعنی دعا می‌کنیم تا ما را به راه راست هدایت کند و دومین بعد آن جنبه استمراری دارد به این معناست که چون انسان همیشه در معرض انحراف و لغزش است باید این آیه خوانده شود تا به استمرار این راه دعا کند.

    این عالم دینی با اشاره به روایتی مبنی بر «الصراط المستقیم هو صراط علی بن ابی طالب(ع)» از اهل‌بیت(ع) که مسئله هدایت به راه راست را روشن می‌کند، افزود: پس وقتی می‌گوییم اهدناالصراط المستقیم در واقع می‌گوییم اهدنا الصراط علی‌بن ابیطالب(ع) و این دعا بسیار خوب است زیرا دعا می‌کنیم که همیشه زیر سایه ولایت باشیم.

    آیت‌الله شفیعی در ادامه به تفسیر آیه « صِرَاطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» پرداخت و با اشاره به آیه «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا؛ و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند(69/نساء» افزود: افرادی که خداوند بر آن‌ها توجه کرده‌اند بر صراطی راه رفته‌اند که صراط اهل‌بیت(ع) است و شخص شخیص آن‌ها حضرت علی بن ابیطالب(ع) است.

    وی اظهار کرد: در آیه « غَیْرِ الْمَغْضُوب عَلَیْهِمْ» انسان از خداوند می‌طلبد که ما را به راه کسانی که بر آن‌ها غضب کرده‌ای هدایت نفرما که در قرآن کریم منظور از این قوم با اشاره به آیه « وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ؛ و خدا بر ایشان خشم نموده و لعتشان کرده و جهنم را برای آنان آماده گردانیده)6/فتح» قوم یهود است.

    آیت‌الله شفیعی با بیان آیه پایانی این سوره مبارکه گفت: « وَلَا الضَّالِّینَ» یعنی از گمراهان نباشیم منظور از گمراهان این است که هر کسی مغضوب خداوند باشد دیگران را نیز گمراه خواهد کرد.

    مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن در پایان نزدیک‌ترین ترجمه این آیه را اینگونه بیان کرد: ما را همیشه در راه راست هدایت کند و ما را در راه راست نگه دار، راه راستی که نعمت داده‌ای به افرادی که این راه راست را به آن‌ها انعام داده‌ای نه راه راست گمراهان.

    منبع مطلب : khouzestan.iqna.ir

    مدیر محترم سایت khouzestan.iqna.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    سوره حجرات ۱۸آیه دارد : به کوری چشم عمری ها صراط علی علیه السلام میزان و راه راست و درست است

    Popk : علی. سه فتحه داره خوانده میشه علیه یعنی من ترجمه غلط نکنید ربطی به علی ابن ابی طالب نداره. منظور خود خداست ..مراجعه بکنید به اصل آیه ..سوره حجرات آیه 41 ..

    .... : سوره ی حجرات ۱۸ آیه بیشتر نداره🙄 اذکار قرآنی زیادی داریم که ازشون بهرمند بشیم هر که به صراط امیرالمومنین باشد به صراط مستقیم است و دعا برای آن واقعا نجات بخش است⚘

    یا علی : البته، قرائتی هم وجود دارد که کلمه مورد نظر را «صراطٌ عَلِیٌّ» به صورت صفت مشبهه و صفت و موصوف خوانده‌اند که در این صورت معنایش آن خواهد بود که این‌راه، راه ارزش‌مند و بلند مرتبه‌ای است.[6] به عبارتی، اخلاص راهى بلند مرتبه است که در این صورت هم نمی‌توان لزوماً مصداق آن‌را تنها یک شخص - حتی امیرالمؤمنین( علیه السلام )- دانست، اگرچه آن‌حضرت یکی از بزرگ‌ترین نمادهای صراط مستقیم است که محتوای برخی روایات را نیز می‌توان این‌گونه تحلیل کرد: ابو حمزه ثمالی از امام صادق( علیه السلام ) در مورد آیه «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ»‏ می‌پرسد و پاسخ می‌شنود: به خدا سوگند، آن صراط مستقیم علی( علیه السلام ) است، به خدا سوگند، علی میزان و صراط است.[7] در همین راستا، راوی می‌گوید نزد امام باقر( علیه السلام ) رفته و عرض کردم فدایت شوم، اگر اجازه دهی سؤالی از شما بپرسم؟ امام فرمود: هرچه می‌خواهی بپرس. پرسیدم: تفسیر این سخن خدای متعال چیست که در قرآن فرمود: «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ»؟ آن‌حضرت پاسخ داد: منظور از آن، راه علی بن ابی طالب( علیه السلام ) است.[8] البته گزارش‌هایی وجود دارد که قرائتی غیر از قرائات مشهور را ارائه کرده و این فراز را «هذا صِراطُ عَلَیٍّ مُسْتَقِیمٌ»‏ به صورت مضاف و مضاف الیه می‌خواند. بر اساس این قرائت نادر می‌توان گفت که نام امام علی( علیه السلام ) صریحا در آیه آمده باشد: از امام صادق از پدرش، از پدرانش( علیه السلام ) نقل شده است: روزی خلیفه دوم به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) گفت همیشه شما به على می‌فرمایید که تو برای من مانند هارون نسبت به موسى هستی، با این‌که خداوند در قرآن هارون را یادآورى کرده، ولى نامى از على در قرآن نیست. پیامبر فرمود: ... آیا نشنیده‌‏اى سخن خداى متعال را که «هَذَا صِرَاطُ عَلِیٍّ مُسْتَقِیم‏». [9] برخی مفسران از این اخبار - با فرض صحت سند - چنین برداشت کرده‌اند که صراطى که بر خداوند لازم بود بیان فرماید، همان صراط علی( علیه السلام ) بود و او صراط مستقیم است.[10] چنان‌که امام باقر( علیه السلام ) فرمود: «وَ عَلِیٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم».[11

    ابوالفضل : زحمتی این ذکر را با حرکت گذاری کامل بنویسید تا متوجه شویم چه می شود

    سوره حجرات ۱۸آیه دارد : بر عمر لعنت. سوره حجرات ۱۸ آیه دارد

    عدالت حسینی : جانم علی(ع) وامیرالمؤمنین فقط ❤علی وعشقم فقط ❤علی

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مریم 4 روز قبل
    0

    باسلام لطفا ترجمه ی ذکر صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین الاهم ایاکعنبدوایا کنستعین رو بفرمایید ممنون میشم التماس دعای فرج

    منصور 20 روز قبل
    0

    خداوند به برادران و خواهرانی که سعی دارند به هر نحو ممکن در راه اسلام و مسلمین گام بردارند. و راه مستقیم را به بندگان نشان دهند. توفیق روز افزون اعطا فرموده و موفقشان دارد.

    حلما 22 روز قبل
    0

    با سلام

    کلمه مالک ؛ یک کلمه کامل است

    ک در کلمه مالک ضمیر نیست که به کسی بر گردد به خداوند یا به حضرت علی علیه السلام

    حلما 22 روز قبل
    1

    سلام. ک در کلمه مالک ، ضمیر نیست که به کسی بر گردد.

    ممکن است کسانی افراط کنند

    اما مالک خودش یک کلمه کامل است.

    صراطُ علی ؛ مستقیم: راه علی علیه السلام راه مستقیم است‌

    صراطُ مالک یوم الدین: راهی که راه مالک یوم الدین ، یعنی خدا است. یعنی راه حضرت علی علیه السلام، راه خداوند است.

    اون آیه شریف قرآن

    ازجانب پروردگار است که می فرماید: ارایه راه و صراط مستفیم بر منِ خداوند است

    مثل معلمی که ارایه جواب صحیح مسائل بر عهده اوست.

    و ترجمه دیگر: این صراطی که من خدا ارائه می کنم

    و برعهده من است ، تنها صراط مستقیم

    و حتما راه مستقیم است.

    ناشناس 27 روز قبل
    -2

    *✨🤲صراطُ علیِِ مُستَقیم صراطُ مالِکِ الیومِ الدّین اللّهم ایّاکَ نعبُد وایّاکَ نَستَعین✨🤲*

    مهدی هاشمی 2 ماه قبل
    0

    چرا هرچه دعا میکنم بی فایده است

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    عزیزم میتونید قبل از گفتن هر مرتبه از ذکر یک بسم الله الرحمن الرحیم بگویید اون وقت هم یکتا پرستید هم راه علی سرور عالم رو برای راه خودتون داشته باشید

    ذکرصر 2 ماه قبل
    0

    ذکرصراطعلی مستقیم

    پروانه 2 ماه قبل
    -1

    سلام من از حاج آقایی شنیدم این ذکر برکات زیادی در زندگی داره خیلی نور داره بهترین ذکریه ک در طول عمر شنیده و آثارش رو دیده

    -1
    قمی 12 روز قبل

    این حاج آقایی که میگی، اصلا آدم خوبی نیستش چون هرچی بهش گفتم اسم اون عالمی که این ذکر را به تو داده به من بده نداد!

    باران 2 ماه قبل
    1

    این ذکر روایت از اهل بیت هم داره؟

    0
    عبدالحسن عليه السلام 1 ماه قبل

    من هم هنوز روایتی ندیدم در این باره

    خواهشا اگر شیعیان مولا حدیثی دیدند، باذکر سند بفرستند تا بهره ببریم از این ذکر شریف.

    چون اعمال عبادی حتما باید مأثور از اهل بیت باشه رفقا..

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    .تورا چه به این حرفها اخه سیرابی

    استاددانشمند 3 ماه قبل
    2

    ذکرصراط علی مستقیم اللهم ایاک نعبدوایاک نستعین

    استاددانشمند 3 ماه قبل
    1

    هذاصراط علی مستقیم ایام نعبدوایاک نستعین

    عدالت حسینی 3 ماه قبل
    3

    جانم علی(ع) وامیرالمؤمنین فقط ❤علی وعشقم فقط ❤علی

    ناشناس 3 ماه قبل
    0

    البته لازم نیست متن ذکر دقیقا همین آیه باشه

    میتونه باشه: راه علی(ع) را مستقیم است.

    در این صورت میشه : صراطُ عَلِیً.. صراطو علین(علی ان) مستقیم صراطو مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    -1
    ناشناس 2 ماه قبل

    امام علی را گرفتی خدا

    1
    ناشناس 3 ماه قبل

    البته لازم نیست متن ذکر دقیقا همین آیه باشه

    میتونه باشه: راه علی(ع) را مستقیم است.

    در این صورت میشه : صراطُ عَلِیٍ.. صراطو علیِن(علی ان) مستقیم صراطو مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    (ببخشید علیٍ درست شه)

    ناشناس 3 ماه قبل
    1

    متن دقیق آیه اینه:

    صراطٌ عَلَیَّ مستقیم (صراطون...)

    ناشناس 3 ماه قبل
    -1

    سلام

    «علی» از اسماء الهی است یعنی اسم خداست به معنای بزرگ و باعظمت

    جبرئیل به پیامبر میفرماید:

    الْعَلِيُّ الاَْعْلي يُقْرِئُكَ السَّلامَ، وَيَخُصُّكَ بِالتَّحِيَّةِ وَالاِْكْرامِ،

    خداوند علی اعلی برتو سلام میرساند....

    زهرا 3 ماه قبل
    1

    سوره حجر آیه 41 قال هذا صراط علی مستقیم

    علی نخعی پور 4 ماه قبل
    1

    سلام ذکر درست آینه چون نمیتونم حرکاتش رو بذارم به فارسی تلفظش رو می نویسم صراطو علین(علی ان) مستقیم صراطو مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    سوره حجرات ۱۸آیه دارد 5 ماه قبل
    7

    به کوری چشم عمری ها صراط علی علیه السلام میزان و راه راست و درست است

    ناشناس 5 ماه قبل
    0

    سلام ببخشید الان عَلَیَّ درسته برای ختم این ذکر یا عَلِیٍّ؟؟

    3
    ابوالفضل 5 ماه قبل

    زحمتی این ذکر را با حرکت گذاری کامل بنویسید تا متوجه شویم چه می شود

    ناشناس 5 ماه قبل
    2

    علی با تشدید است یعنی : بر من است . خدا خطاب به شیطان میفرماید که هدایت این راه راست بر من است.

    پاک عقیده 5 ماه قبل
    0

    بله درسوره حجر آیه ۴۱ خداوند میفرمایند :قالَ هذَا صِراطُ علیَّ مستقیم

    درمانده 5 ماه قبل
    0

    پاسخ

    فرناز 5 ماه قبل
    0

    صراط علی مستقیم

    صراط ایاک نعبدو آیاک نستعین

    اللهم صراط مستقیم

    مهدی 5 ماه قبل
    0

    دوستان این ذکرصحیح هست.وازبرکت وجود علی علیه السلام اثر دارد.اونایی که میگن علیه هست نه علی،ازحسادت این حرف رو میزنن.همانطور که حروف مقطعه قرآن باحذف زوائد میشه صراط علی حق نمسکه،یعنی راه علی حق است به آن تمسک می جوییم.دراخر یادآور این شعرمیشم که. هرکه باآل علی درافتاد ورافتاد

    فاطمه 5 ماه قبل
    2

    110مرتبه

    ناشناس 5 ماه قبل
    2

    صراط علی مستقیم.

    صراط مالک یوم الدین

    اللهم ایام معبد.وایاک مستغنی.

    هر کدام چند بار ذکر شود.

    1
    غلامنژاد 3 ماه قبل

    همشون باهم 110 بار

    یعنی صراط علی مستقیم

    صراط مالک یوم الدین

    اللهم ایاک نعبد وایاک نستعین

    یکبار به حساب میاد

    -1
    فاطمه روستا 5 ماه قبل

    سلام یعنی ،:راه علی راه راست است همان راه صاحب روز جزا (خداوند) خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم . این ترجمه این ذکر شریف است که به تعداد حروف ابجد نام مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه (۱۱۰) مرتبه خواننده میشود ان شاء الله شیعیان امیرالمومنین صلوات الله علیه با این ذکر حاجت روا شوند،،،بنده از روحانی صاحب نظری پرسیدم

    1
    سید مرتضی حسینی 5 ماه قبل

    این دعا.

    هر بخش چند مرتبه گفته شود.

    صراط علی مستقیم

    صراط مالک یوم الدین.

    اللهم ایاک تعبد.و ایاک نستعین،

    ناشناس 5 ماه قبل
    0

    صراط علین مستقیم راروشن کنید

    0
    ابوعلي 2 ماه قبل

    سلام، ما دو تا سوره داريم به نام حجر و سوره حجرات كه باهم فرق دارد،سوره حجرات 18آیه داره، الان شما سوره حجر آیه 41 و تلاوت و نگاه فرمائید.یاعلی

    0
    محمد ملاحسینی 3 ماه قبل

    باسلام خیلی ممنون خانم فاطمه روستا دقیق معنیشو گفتید چند روزه دنبال معنیشم امیدوارم خدا شفام بده به حق ۵ تن بتونم راه برم به حق علی مرتضی که همه مریضا شفا پیداکنن🌹🌹🌹

    1
    علي 5 ماه قبل

    آيه 41 سوره الحجر

    2
    ناشناس 5 ماه قبل

    می بخشیدچراجملات رااشتباه تائب میکنیدمردم راسرگردان سمافرمودین به ایه ۴۰حجرات مراحعه کنید

    ایه سوره ۱۸ایه داردمن ایه ۴۰راازکجابیارم

    ناشناس 6 ماه قبل
    1

    سلام این کلمه چه نام مولا باشد یا نباشد مقام ان جناب به قدری والا است که هیچ کسی به کنه ان نخواهد رسید اگر خدا وند فقط برای بودن شخصی چون علی فرمود به ادم سجده کنید کافی بود

    0
    صراط مالک یوم الدین 5 ماه قبل

    باید علی خوانده شود یاعلین

    1
    حسین جودکی 6 ماه قبل

    مقام امیرالمومنین چه در قران باشد یا نه او خود قران ناطق است

    صدیقه صرفه جو 6 ماه قبل
    1

    یعنی ،:راه علی راه راست است همان راه صاحب روز جزا (خداوند) خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم . این ترجمه این ذکر شریف است که به تعداد حروف ابجد نام مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه (۱۱۰) مرتبه خواننده میشود ان شاء الله شیعیان امیرالمومنین صلوات الله علیه با این ذکر حاجت روا شوند

    Popk 6 ماه قبل
    2

    نام علی غلطه..ربطی به علی ندارد مراجعه کنید به اصل آیه

    سوره حجرات آیه ۴۱:

    1
    ناشناس 5 ماه قبل

    سوره حجرات ۱۸ آیه داره اونوقت چه جوری فرمودید آیه ۴۱ حجرات

    3
    .... 6 ماه قبل

    سوره ی حجرات ۱۸ آیه بیشتر نداره🙄

    اذکار قرآنی زیادی داریم که ازشون بهرمند بشیم هر که به صراط امیرالمومنین باشد به صراط مستقیم است و دعا برای آن واقعا نجات بخش است⚘

    Popk 6 ماه قبل
    1

    نام علی غلطه..ربطی به علی ندارد مراجعه کنید به اصل آیه

    سوره حجرات آیه ۴۱:

    1
    بنده خدا 3 ماه قبل

    سوره حجر با حجرات فرق میکنه ،ایشون گفتن سوره حجر نه حجرات

    0
    زهرا 3 ماه قبل

    سوره حجر آیه 41 قال هذا صراط علی مستقیم

    3
    سوره حجرات ۱۸آیه دارد 5 ماه قبل

    بر عمر لعنت. سوره حجرات ۱۸ آیه دارد

    1
    هادی 5 ماه قبل

    سوره حجر

    آیه ۴۱

    0
    ناشناس 5 ماه قبل

    سوره حجرات۱۸ایه بیشترنداردپس چرامیگویدبه ایه ۴۰حجرات مراجعه کتید

    Popk 6 ماه قبل
    3

    علی. سه فتحه داره خوانده میشه علیه یعنی من ترجمه غلط نکنید ربطی به علی ابن ابی طالب نداره. منظور خود خداست ..مراجعه بکنید به اصل آیه ..سوره حجرات آیه 41 ..

    0
    یا علی 5 ماه قبل

    اولا سوره حجرات ۱۸ آیه داره

    و درستش سوره حجر آیه ۴۱ است

    3
    یا علی 5 ماه قبل

    البته، قرائتی هم وجود دارد که کلمه مورد نظر را «صراطٌ عَلِیٌّ» به صورت صفت مشبهه و صفت و موصوف خوانده‌اند که در این صورت معنایش آن خواهد بود که این‌راه، راه ارزش‌مند و بلند مرتبه‌ای است.[6] به عبارتی، اخلاص راهى بلند مرتبه است که در این صورت هم نمی‌توان لزوماً مصداق آن‌را تنها یک شخص - حتی امیرالمؤمنین( علیه السلام )- دانست، اگرچه آن‌حضرت یکی از بزرگ‌ترین نمادهای صراط مستقیم است که محتوای برخی روایات را نیز می‌توان این‌گونه تحلیل کرد:

    ابو حمزه ثمالی از امام صادق( علیه السلام ) در مورد آیه «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ»‏ می‌پرسد و پاسخ می‌شنود: به خدا سوگند، آن صراط مستقیم علی( علیه السلام ) است، به خدا سوگند، علی میزان و صراط است.[7]

    در همین راستا، راوی می‌گوید نزد امام باقر( علیه السلام ) رفته و عرض کردم فدایت شوم، اگر اجازه دهی سؤالی از شما بپرسم؟ امام فرمود: هرچه می‌خواهی بپرس. پرسیدم: تفسیر این سخن خدای متعال چیست که در قرآن فرمود: «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ»؟ آن‌حضرت پاسخ داد: منظور از آن، راه علی بن ابی طالب( علیه السلام ) است.[8]

    البته گزارش‌هایی وجود دارد که قرائتی غیر از قرائات مشهور را ارائه کرده و این فراز را «هذا صِراطُ عَلَیٍّ مُسْتَقِیمٌ»‏ به صورت مضاف و مضاف الیه می‌خواند. بر اساس این قرائت نادر می‌توان گفت که نام امام علی( علیه السلام ) صریحا در آیه آمده باشد:

    از امام صادق از پدرش، از پدرانش( علیه السلام ) نقل شده است: روزی خلیفه دوم به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) گفت همیشه شما به على می‌فرمایید که تو برای من مانند هارون نسبت به موسى هستی، با این‌که خداوند در قرآن هارون را یادآورى کرده، ولى نامى از على در قرآن نیست. پیامبر فرمود: ... آیا نشنیده‌‏اى سخن خداى متعال را که «هَذَا صِرَاطُ عَلِیٍّ مُسْتَقِیم‏». [9]

    برخی مفسران از این اخبار - با فرض صحت سند - چنین برداشت کرده‌اند که صراطى که بر خداوند لازم بود بیان فرماید، همان صراط علی( علیه السلام ) بود و او صراط مستقیم است.[10] چنان‌که امام باقر( علیه السلام ) فرمود: «وَ عَلِیٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم».[11

    ناشناس 6 ماه قبل
    1

    صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    0
    ناشناس 6 ماه قبل

    صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

    مهدی حسینی 6 ماه قبل
    2

    ذکر بسیار خوبی است اهمیت مسئله ولایت و امامت در قبولی عبادات است

    ناشناس 6 ماه قبل
    2

    هر شب ۱۱۰ مرتبه

    حسین 7 ماه قبل
    1

    با سلام. یعنی "صراط و راه علی (ع) مستقیم است و همان صراط و راه مالک روز جزا(خداوند) است. خدایا تنها توراعبادت می کنیم و تنها از تو یاری می خواهیم." التماس دعا

    ناشناس 7 ماه قبل
    1

    منم همین ذکری رو که دانشمند فرمودن می خواستم بدونم به ترتیب چه طوری باید بگیم تشکر

    2
    ساجده 7 ماه قبل

    صراط علی مستقیم صراط مالک یوم الدین

    صراتو علین مستقیم 7 ماه قبل
    1

    صراتو علین مستقیم که آقای دانشمند فرمودن چه معنی داره

    صراتو علین مستقیم 7 ماه قبل
    0

    صراتو علین مستقیم صراتو مالک یوم الدین

    0
    ناشناس 3 ماه قبل

    سلام

    «علی» از اسماء الهی است یعنی اسم خداست به معنای بزرگ و باعظمت

    جبرئیل به پیامبر میفرماید:

    الْعَلِيُّ الاَْعْلي يُقْرِئُكَ السَّلامَ، وَيَخُصُّكَ بِالتَّحِيَّةِ وَالاِْكْرامِ،

    خداوند علی اعلی برتو سلام میرساند....

    -2
    ناشناس 5 ماه قبل

    محبوبه فهیمی .این ذکر مشکل دارد ومال افراد ی است که علی را خدا می دانند وذکر از عرفا می باشد زیرا اول با نام علی شروع شده بعد در آخر نام خدا را میگوید .در سوره حمد بعد از.حمد وستایش خداوند مالک یوم الدین گفته میشود و(ک)به خدا بر میگردد اما در اینجا (ک) به علی برمی گردد یعنی حضرت علی را خدا میداند

    برای ارسال نظر کلیک کنید