این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    راه آهن سراسری بندر جای خالی در شمال را به بندر های جای خالی و جای خالی در جنوب متصل می کند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    راه آهن سراسری بندر جای خالی در شمال را به بندر های جای خالی و جای خالی در جنوب متصل می کند را از سایت نکس 100 دریافت کنید.

    راه‌آهن سراسری ایران

    راه‌آهن سراسری ایران

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    راه‌آهن سراسری ایران

    راه‌آهن سراسری ایران در پل ورسک

    اطلاعات کلی

    پایانه بندر امام خمینی

    بندر ترکمن تاریخچه گشایش ۱۹۲۷ واپسین توسعه ۱۹۶۳ پایان کار ۱۹۳۸ فنی

    اندازه ریل ۱٬۴۳۵ mm (4 ft 8 1⁄2 in) ریل استاندارد

    میراث جهانی یونسکو

    مکان Iran

    معیار ثبت Cultural: (ii)(iv)

    شمارهٔ ثبت ۱۵۸۵ تاریخ ثبت ۲۰۲۱

    راه‌آهن ایران در سال ۱۹۳۸ میلادی

    پل ورسک در مسیر راه‌آهن سراسری ایران ساخته شرکت مهندسی دانمارکی «کمپساکس» که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی ساخته شده‌است. این پل نقش مهمی در اشغال ایران توسط متفقین داشت و چرچیل آن را پل پیروزی نامید[۱][۲] چون در زمان جنگ جهانی دوم، بریتانیا و ایالات متحده از این راه، جنگ‌افزار، مهمات و موادغذایی برای شوروی ارسال می‌کردند.

    راه‌آهن سراسری ایران، نام راه‌آهنی است که در دوران رضاشاه ساخته شد و تهران را از طریق بندرترکمن (بندرشاه پیشین) به دریای خزر و از طریق بندر امام‌خمینی (بندرشاپور پیشین) به خلیج فارس متصل می‌کند. در دوران محمدرضاشاه این راه‌آهن گسترش پیدا کرد و تهران را به سمنان، مشهد، قزوین، زنجان، تبریز، اصفهان، یزد و کرمان نیز متصل ساخت.

    راه‌آهن بر اساس لایحه‌ای که در اسفند ۱۳۰۵ به پیشنهاد نخست‌وزیر وقت در مجلس تصویب گردید ساخته شد. پیش از ساخت این خط، ۲۳۰ کیلومتر راه‌آهن در دوران قاجار در ایران ساخته شده بود.[۳]

    در نشست سوم مرداد ۱۴۰۰ چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو با تصویب اعضای کمیته، راه‌آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.[۴]

    لایحهٔ راه‌آهن سراسری ایران[ویرایش]

    آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به‌تصویب رسید. در چهارم اسفند ۱۳۰۵ لایحهٔ تأسیس راه‌آهن سراسری ایران به‌تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید[۵] و یک سال پس از آن، احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری آغاز شد. در ۲۳ مهر ۱۳۰۶ نخستین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در تهران محل کنونی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان هنگام رسماً ساختمان راه‌آهن از سه نقطهٔ جنوب و مرکز و شمال آغاز شد.

    اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی می‌رسد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد؛ تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از شرکت آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان - ویولیوس برگر و زیمنس باواونیون در سال ۱۳۰۶ به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

    راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ بهره‌برداری شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه‌ای برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از یکم مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به‌کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل‌نقلیه و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به‌عهده بگیرد.[۶]

    تأمین مالی[ویرایش]

    تأمین مالی ساخت پروژه یکی از دغدغه‌های همیشگی ایرانیان بود. پیش از رضاشاه، به پیشنهاد صنیع‌الدوله رئیس مجلس با وضع مالیات بر روی اقلامی همچون چای، شکر و نمک این مشکل حل شد.[۳]

    عملیات ساخت و شرکت‌های سازنده[ویرایش]

    نخستین شرکتی که در کار نقشه‌برداری و ساختمان راه‌آهن سراسری نماینده‌اش را به ایران فرستاد شرکت ساختمانی یولن آمریکا بود.[۷][۸] برای اینکه این امر با سرمایهٔ داخلی انجام یابد و از طرفی تحمل هزینهٔ آن برای ملت ایران طاقت‌فرسا نباشد، پیش از آغاز به ساختمان راه‌آهن دولت وقت را وضع و در نهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسانید. به موجب این قانون مقرر گردید از هر سه کیلو قند و شکر دو ریال، و از هر سه کیلو چای شش ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینهٔ ساختمان راه‌آهن سراسری گردد.[۳][۹]

    از سال ۱۹۲۹ کنسرسیومی بین‌المللی با حضور شرکت آمریکایی یولن و چند شرکت آلمانی از جمله بیلفینگر و زیمنس، پروژه را در اختیار گرفتند و بخشی از عملیات ساخت راه‌آهن را آغاز کردند. در سال ۱۹۳۰ و پس از تأخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی ایران، شرکت آمریکایی از ادامهٔ انجام پروژه انصراف داد.[۸] در آوریل ۱۹۳۳ ایران قراردادی را با شرکت دانمارکی کمپساکس به امضا رساند. کمپساکس در آن زمان مشغول ساخت‌وساز راه‌آهن در ترکیه بود و رضاشاه توصیهٔ ترکیه در مورد این شرکت را قبول کرد. از طرفی آوردن یک شرکت از یک کشور کوچک هیچ‌گونه خطر سیاسی برای استقلال ایران نداشت. کمپساکس برای اجرای بخش‌های این قرارداد، با ۴۳ شرکت پیمانکاری مختلف از اروپا، ایالات متحدهٔ آمریکا و ایران قرارداد بست. مهندسان کمپساکس عملیات در هر کدام از بخش‌ها را نظارت می‌کردند و عملیات را از دفتر مرکزی تهران هماهنگ می‌کردند. بنابر قرارداد لازم بود کمپساکس خط را تا ماه مهٔ ۱۹۳۹ تکمیل کند. کمپساکس پروژه را زیر بودجه و پیش از موعد مقرر در قرارداد به پایان رساند و بنابراین این راه‌آهن در ۲۶ اوت ۱۹۳۸ افتتاح شد.[۱۰] طول این راه‌آهن ۱۳۹۴ کیلومتر بوده و دارای حدود ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل بود. مرتفع‌ترین نقطهٔ این خط‌آهن نیز در غرب اراک است و ارتفاعی معادل ۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا دارد.[۱۱][۱۲]

    افتتاح[ویرایش]

    منبع : fa.wikipedia.org

    راه‌ آهن سراسری ایران به کدام بندر در کناره‌ی دریای خزر مربوط می‌شود؟

    راه‌ آهن سراسری ایران به کدام بندر در کناره‌ی دریای خزر مربوط می‌شود؟

    ثبت نام   ورود

    پربازدیدها: #نمونه_دولتی_نهم#مدرسه_یاب#آزمون‌ساز

    درس 9: راه‌ها و حمل و نقل (2) مطالعات اجتماعی پنجم دبستان درسنامه آموزشی این مبحث

    راه‌ آهن سراسری ایران به کدام بندر در کناره‌ی دریای خزر مربوط می‌شود؟

    1 ) بندر ترکمن 2 ) بندر انزلی 3 ) بندر آستارا 4 ) بندر بوشهر گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده

    تحلیل ویدئویی تست

    1400/12/1 رضا رضائی

    ویدیو دوره کامل آموزشی، مطالعات اجتماعی پنجم دبستان

    مدرس: محمدرضا نادری

    مدت دوره: 11 ساعت (23 فایل)

    علوم تجربی

    1883 تست 131,810 تومان

    فارسی

    1771 تست 123,970 تومان

    ریاضی

    1970 تست 137,900 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    556 تست 38,920 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1158 تست 81,060 تومان

    قرآن

    114 تست 7,980 تومان

    نمونه سوالات مرتبط

    آزمون آنلاین

    15 تست

    آزمون تستی درس 9 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | راه‌ها و حمل و نقل (2)

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    20 تست

    آزمون تستی درس 21 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | بازسازی ویرانه ها

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    20 تست

    آزمون مجازی مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | درس 8 و 9

    تیم مدیریت گاما

    2 صفحه

    آزمون مطالعات اجتماعی پنجم دبستان شهید قربانی | درس های 15 تا 19

    علی شبان

    1 صفحه

    کاربرگ مطالعات اجتماعی پنجم دبستان دانشکوش تهران | کشورهای همسایه ایران

    فاطمه آگاهی

    2 صفحه

    آزمون نوبت دوم مطالعات اجتماعی پایه پنجم دبستان گلهای پارسا | اردیبهشت 1396

    ابوالفضل رسولی

    5 صفحه

    طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی پنجم دبستان منطبق بر الگوی دیک و کاری | راه‌ها و…

    نگین خاقانی بروجنی

    2 صفحه

    طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | درس 19: ایرانیان مسلمان حکومت تشکیل…

    نگین خاقانی بروجنی

    2 صفحه

    ارزشیابی مستمر درس های 4 و 5 و 6 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان مقداد

    فرهاد شهریاری بهزادی

    2 صفحه

    طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | درس 1: من با دیگران ارتباط برقرار می‌کنم

    نگین خاقانی بروجنی

    رایـــــگان

    2 صفحه

    نمونه سوال امتحان نوبت اول مطالعات اجتماعی پنجم دبستان

    محمد امین محمودی

    7 صفحه

    طراحی آموزشی مطالعات اجتماعی بر اساس برنامه درسی ملی | درس 7: نواحی صنعتی مهم ایران

    حسین جلیلی

    3 صفحه

    آزمون نوبت اول مطالعات اجتماعی پنجم دبستان رستگاران | دی 1397

    مسعود خزائیل نجف آبادی

    محتواهای آموزشی مرتبط

    فایل های پاورپوینت، ویدئو، صوتی، متنی و ...

    تدریس آنلاین صفحه 18 تا 20 فارسی پنجم | درس 2: فضلِ خدا

    ویدئو آموزشی ریاضی پنجم دبستان | ضرب عددهای اعشاری (صفحه 98 و 99)

    پاورپوینت آموزش هدیه‌های آسمانی پنجم دبستان | درس 6: مال مردم بهمراه حل فعالیت‌ها

    موارد بیشتر ارسال فایل

    پرسش و پاسخ های مرتبط

    سوال کنید یا به سوالات دیگران پاسخ دهید ...

    آیا وجود مرکز تقارن برای یک شکل، به معنی وجود محور تقارن برای آن شکل است؟

    آیا یک شکل می تواند بی نهایت محور تقارن داشته باشد؟

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 28 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید