در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    روز اول مدرسه برای معلمان تازه کار

    1 بازدید

    روز اول مدرسه برای معلمان تازه کار را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    هفته اول مدرسه : 5 فعالیت عملی و جالب معلم در شروع سال تحصیلی - بهینگی

    هفته اول مدرسه : 5 فعالیت عملی و جالب معلم در شروع سال تحصیلی - بهینگی

    هفته اول مهرماه یا هفته آخر شهریور در تقویم تحصیلی ما به عنوان هفته اول مدرسه در نظر گرفته می شود. هر چقدر به هفته اول نزدیک می شویم، معلم و دانش آموز، معمولا اوقات پر استرس و اضطرابی را تجربه می کنند. از آنجا که بازگشایی مدرسه نوعی تغییر در روند زندگی طیتعطیلات تابستانی است، همانند هر تغییر دیگری با خود استرس و اضطراب و مقاومت به همراه دارد.

    معلم علاوه بر اینکه با گروه جدیدی از دانش آموزان مواجه می شود که بایستی با آنها آشنا شوند. حجمی از کارهای آماده سازی درسی و اجرایی نیز در انتظار آنهاست. و بعلاوه ممکن است با غیرمنتطره ها و موارد خاصی نیز مواجه شوند. بنابراین هفته اول تا زمانی که کارها روتین شود، می تواند دوره ی سختی باشد.

    ۵ فعالیت جذاب برای هفته اول مدرسه

    در ادامه ۵ فعالیت عملی و جذاب به معلمین پیشنهاد می دهیم، که می توانیم از استرس و اضطراب روزهای اول بازگشایی مدرسه برای معلمین و دانش آموزان کم کرده و اوقات جذاب تری ایجاد کند.

    ۱٫ حدس بزن کیه؟

    اولین فعالیت پیشنهادی یک فعالیت سرگرم کننده برای آشنایی با دانش آموزان است. از طرفی دانش آموزان نیز حس امن تری در کلاس درس تجربه خواهند کرد. کارتهایی تهیه کنید و نام آن را ” حدس بزن کیه؟ ”  قرار دهید. به هر دانش آموز یک کارت بدهید. و از آنها بخواهید تا به سوالات درباره خودشان پاسخ دهند. سپس کارتها را جمع کنید، آنها را با هم مخلوط کنید. بدون اینکه نام دانش آموز را بگویید، سرنخ هایی درباره هر دانش آموز بدهید. همکلاسی های آنها بایستی دانش آموزی که درباره وی صحبت می کنید، را حدس بزنند. می توان در روزهای مختلف هفته اول مدرسه این فعالیت و بازی را انجام داد تا خسته کننده نشود.

    ۲٫ بازی شکار همکلاسی!

    دومین فعالیت نیز برای اغلب دانش آموزان بسیار جذاب است. یک سری سوالات طراحی کنید که در خصوص حداقل یکی از دانش آموزان صدق کند. مثلا :

    می توانید این سوالات را بر اساس پاسخهایی که در فعالیت اول بدست آورده اید، طراحی کنید. سپس این سوالات را در جدولی قرار دهید به طوریکه هر خانه جدول یکی از این سوالات باشد. سپس روی کارت یا برگه ای پرینت کرده و هر برگه را به یک دانش آموز بدهید. وی بایستی با همکلاسی های خود صحبت کند و جدول سوالات را پر کند. هر سوال در واقع معیاری است که می توان مطابق آن معیار حداقل یک دانش آموز پیدا کرد.

    این فعالیت علاوه بر اینکه جو کلاس را گرم می کند، می تواند منجر به گفتگوی بیشتر بین دانش آموزان و شکستن یخ روابط بین آنها شود.

    ۳٫ تلفن من!

    این فعالیت علاوه بر اینکه روابط بین دانش آموزان را گرم می کند، موجب انگیزش بیشر دانش آموزان می شود، می تواند تصاویر خوبی برای تزیین دیوارهای کلاس ایجاد کند. دانش آموزان بایستی اپلیکشن های موبایلی ایجاد کنند که بتواند شخصیت و کارهای مورد علاقه آنها را توصیف کند. حتما تعجب کرده اید که دانش آموز چگونه برنامه موبایلی بسازد!

    نگران نباشید منظور ما نقاشی از اپلیکشن هایی است که دانش آموز به آنها علاقه دارد. این اپلیکشن ها می تواند واقعی باشد، یعنی واقع در تبلت یا موبایل با خود یا والدین یا دوستان دیده است و با این اپلیکشن ها کار می کند. و همچنین می تواند غیرواقعی باشد، یعنی اپلیکشن هایی که در بازار وجود ندارد! اما وی علاقه دارد. مثلا اپلیکشن دفترچه تلفن های دایناسوری!

    ۴٫ دور ریختنِ “من نمی توانم!”

    ” من نمی توانم! “یکی از تکراری ترین عبارتهایی است که هر معلم از دانش آموزان شنیده است.  وقتی کودک به این باور برسد که نمی تواند کاری انجام دهد، آنها واقعا خود را ناتوان و شکست خورده می بینند. دانش آموز ممکن است احساس کند خنگ، کم توان یا کم هوش است. ابتدای هر سال را با فعالیت دور ریختن “من نمی توانم!” شروع کرد.

    از دانش آموز بخواهیم که هر چیزی که فکر می کند نمی تواند انجام دهد را بنویسد. سپس این برگه ها را جمع کنیم و در یک ظرف قرار دهیم. می شود به صورت نمادین نیز کارهایی مثلا یک دقیقه سکوت! یا تفکر انجام داد. سپس همه ی آنها را به نحوی دور ریخت. از این بعد دیگر کسی نمی تواند بگوید : “من نمی توانم!”.

    برای دور انداختن ِ برگه ها می توان روشهای دیگری مثل سوزاندن، دفن کردن و …. انجام داد. وقتی آنها را دفن کند، بعدا بدون دانش آموزان می تواند برگردید و کاغذها را تفکیک کنید و بیرون بیندازید!

    ۵٫ نامه ای به خودم!

    این فعالیت ساده به نظر می رسد، اما می توان با برخی ترفندها آن را جذاب تر کرد. در ابتدای سال تحصیلی، هر دانش آموز نامه ای به خودش می نویسد. آنها در این نامه درباره اهداف و امیدها و انتظاراتی که از این سال تحصیلی دارند می نویسند. می توانند در این نامه به خودشان توصیه و اندرز هم بدهند.

    سپس این نامه ها را رول کنید و دور آن نخی ببندید. طول این نخ را به اندازه ی قد دانش آموز در ابتدای سال تعیین کنید.

    در انتهای سال تحصیلی، از دانش آموز می خواهد تا نامه اش را خوانده و ببیند که به کدام یک از اهدافش رسیده است. همچنین قد دانش آموز در پایان سال را با همان نخ مقایسه کنید! دانش آموز درک می کند که طی این یکسال چقدر رشد کرده است! به عنوان مثال به رشد قدی دانش آموز زیر در انتهای سال دقت کنید!

    با انجام ۵ فعالیت واقعا کاربردی و جذاب فوق می توانید هفته اول خیلی خوبی برای خودو برای دانش آموزان رقم بزنید!

    گربه را دم حجله نکشید

    گربه را دم حجله نکشید

    راهکارهایی عملی برای اولین روز تدریس

    زمانی که تازه به عنوان یک معلم وارد مدرسه شده بودم، از یک معلم باسابقه پرسیدم: بهترین کار در اولین روز تدریس چیست؟
    ایشان که به اصطلاح با تجربه هم بودند به من گفت: ” ببین آقای حافظی نژاد همون اول سالی تا دیدی یکی شلوغ کرد بیارش جلو کلاس یه چندتا چپ و راست که زدی تو گوشش حساب کار دستشون میاد. اینجوری گربه رو دم حجله می کشی!”من ترسیدم با خودم گفتم نکند این آقا اول سال با همکاران تازه وارد هم چنین رفتاری داشته باشد! من مطمئن بودم که این راهش نیست.

    ما میدانیم آن گربه مزاحم، که استعاره ای از شلوغی ها و مزاحمت هاست باید حذف شود. یک راه حذف گربه همین است که او را بکشیم ولی باید توجه کنیم که کشتن گربه با این روش یعنی اعلام جنگ با دانش آموزان پس تا اخر سال آن کلاس کلاسی نیست که دانش آموزان در ان حس خوبی داشته باشند

    یعنی با یک اکسیر جادویی آن گربه بد ترکیب و مزاحم را تبدیل به پرنده سفید و زیبا کنیم که مثل همای سعادت تا آخر سال بر دوش ما بنشیند و به ما حس خوبی بدهد

    این اکسیرهای جادویی را بهترین معلمان دنیا برای جلسه اول به کار برده اند و نتیجه آن را دیده اند

    اکسیر اول: شما با انسان سرو کار دارید پس عوامل انسانی را در هنگام تدریس لحاظ کنید.

    معلمی که تنها بر موضوع درسی تاکید می کند و تعامل با دانش اموزان را نادیده می گیرد، عامل انسانی تدریس را کنار می گذارد.

    “ویلیام باتلر یتس” می گوید: “آموزش پرکردن سطل نیست بلکه روشن کردن آتش است”

    این جمله یاد آوری می کند، در مقام یک معلم، همان اندازه که بر یادگیری محتوا تاکید می کنیم، در کلاس درس به دانش آموزان نیز توجه نماییم.

    اکسیر دوم: اگر می توانید پیش از شروع مدرسه با شاگردان ارتباط برقرار کنید.

    یکی از معلمان هم وطن خودمان در یک مدرسه معمولی در یک شهرستان کار فوق العاده ای می کند. او که اکنون بیش از ۱۵ سال سابقه تدریس دارد هر سال قبل از شروع مهر به دانش آموزان کلاس اول خود تماس می گیرد. به این صورت که چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی لیست مشخصات دانش آموزان ثبت نامی را از مدیر مدرسه دریافت می کند و از همان تلفن مدرسه به خانه تک تک دانش آموزان خود تماس می گیرید و با لحنی دوستانه اینگونه می گوید:

    این مکالمه کوتاه و دوست داشتنی به گفته دانش آموزانی که اکنون بزرگتر شده اند تاثیری شگفت آور داشته است.

    این کار باعث می شود خاطره ای فراموش نشدنی از معلم برای دانش آموز و خانواده هایشان بر جا بماند.

    با توجه به سن و فرهنگ مخاطبان ارتباط قبل از شروع کلاس می تواند به شکل های مختلف صورت گیرد.

    مانند: ارسال کارت تبریک، ارسال ایمیل، ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، و …..

    اکسیر سوم: بی درنگ اسامی دانش آموزان را یاد بگیرید.

    کاری که من انجام میدادم این بودکه همان روز اول با گوشی موبایل ویا با دوربین عکاسی یک عکس از کلاس درس می گرفتم وبعد با یک پرینتر معمولی که درهر مدرسه ای وجود دارد آن عکس را چاپ می کردم بعد با یک خودکار قرمز یا آبی اسامی هر کدام از دانش آموزان را روی آن می نوشتم. چون معمولا جای دانش آموزان در کلاس ثابت است اینکار کمک بسیار خوبی به یادگیری نام دانش آموزان کلاس می کرد . آن عکس را آخر دفتر نمره می گذاشتم و بعد از چهار یا پنج جلسه دیگر هیچ نیازی به آن عکس نداشتم

    خانم” استیلا اربس ” که دکترای روانشانسی تربیتی از دانشگاه کالیفرنیا دارند در کتاب” آنچه معلمان باید بدانند ” پیشنهاد جالبی برای یادگیری نام افراد دارند ایشان می گویند: از بازی دو واقعیت و یک دروغ استفاده کنید.

    هریک از دانش آموزان در مورد خود، دو ویژگی درست و یک ویژگی نادرست را روی یک کارت سه در پنج می نویسد، سپس پشت میز می ایستد و ضمن معرفی خود، دو واقعیت و یک دروغ می گوید. سپس بچه های کلاس در مورد آن ویژگی دروغ نظر می دهند، آن ها به سرعت درگیر نوعی ارتباط خنده دار، شخصی و غیر رسمی می شوند و با راست و درغ هایشان، حقایق جالبی در مورد خودشان آشکار می کنند. بهتر است اولین نفر برای شروع این بازی خود معلم باشد تاببیند دانش آموزان می توانند دروغ را بفهمند یا خیر. مثلا

    با این روش شما و دانش آموزان تمامی اسامی را یاد میگیرید و با اولین برداشت مثبت کلاس را ترک می کنید

    البته این روش را من خودم امتحان نکرده ام ولی باید خیلی جالب باشد

    برای یاد گیری اسامی دانش آموزان پیشنهاد می کنم مقاله“چگونه اسامی دانش آموزان را یاد بگیریم” را مطالعه کنید.

    اکسیر چهارم:انتظاراتتان را به صورت شفاف بیان کنید

    در شروع سال تحصیلی لازم است معلمان به طور واضح با دانش آموزان ارتباط بر قرار کنند و آنچه را که انتظار دارند، در کلاس بیان نمایند. این کار ممکن است به صورت کتبی، پوستر روی دیوار یا هر دو صورت گیرد. نکته مهم این است که انتظارات معلم با ید به صورت واضح بیان گردد. مثلا

    اکسیر پنجم: از دانش آموزان بخواهید انتظاراتشان را بیان کنند

    من برای دریافت انتظارات دانش آموزان از آنها می خواستم برای من انشایی به این شکل بنویسند

    این شیوه برای من فوق العاده بود و بازخورد هایی دریافت می کردم که خیلی کمکم می کرد چون درطی سال بار ها می گفتم:” با توجه به درخواستی که در ابتدای سال داشتید تصمیم گرفتم فلان کار را انجام دهم ” بعد دانش آموزان حس خوبی داشتند که من به حرف آنها احترام گذاشته ام

    حتی می توانید از دانش آموزان بخواهید مطالب خود را به صورت خلاقانه ای به شما ارائه دهند مثلا کاغذ را نقاشی کنند یا روی کاردستی چیزی بنویسند

    اکسیر ششم: مراقب باشید طبق فویژگی های ظاهری افراد در مورد استعداد یادگیری آنها قضاوت نکنید

    ما به عنوان انسان، موجودات بصری هستیم که به طور ذاتی طبق ظاهر فیزیکی افراد قضاوت می کنیم. گرچه اینکار به صورت خودکار اتفاق می افتد باید سعی کنیم مرتکب این خطا نشویم. نگرش معلمان نسبت به توان یادگیری دانش آموزان در عملکرد تحصیلی دانش آموزان موثر است زیرا اگر قضاوت معلمان بر اساس برداشت های اولیه از ظاهر دانش آموزان باشد، دانش آموزان نمی توانند با دیگران ارتباط موثری برقرار نمایند و در نتیجه ناخودگاه فرصت های یادگیری محدود می شود.

    در اولین جلسه ی کلاس درس به دانش آموزان بیاموزید، همه ی انسان ها استعداد یادگیری دارند حتی اگر لباس های کهنه بپوشند یا بالهجه ی غلیظی صحبت کنند. بسیاری از افراد موفق و قهرمان های علمی از بین همین افراد برخاسته اند. این ها قهرمان های ساکتی هستند که به مرور با عملکرد عالی به اوج می رسند.

    شما تصمیم گیرنده کلاس هستید. نظر و دیدگاه شخصی شماست که اوضاع را شکل می دهد. شما در مقام یک معلم این قدرت را دارید تا زندگی کودک را غمگین یا شاد کنید. می توانید وسیله ای برای عذاب یا ابزاری الهام بخش باشید. می توانید تحقیر کنید، راضی نگه شان دارید، اذیت کنید یا التیام بخشید. در تمام شرایط شما می توانید بحران آفرین یا التیام بخش باشید.

    اکسیر هفتم: خودتان باشید

    هر کاری که عقیده دارید درست است انجام دهید. تقلید از دیگران همیشه نتیجه بخش نیست.

    معلمان تازه کار ممکن است احساس کنند که به نظر معلمان با تجربه نیاز دارند اما باید ترغیب شوند آنچه را که به طور طبیعی احساس می کنند و برایشان مهم است، انجام دهند. تازه کار بودن معلمان به این معنی نیست که عقیده های آن ها غلط است. بهره گیری از تجربه های موفق باددهی – یادگیری نباید موجب شود هویتتان را در مقام معلم در این فرایند از دست بدهید. اعتماد به غریزه و وقت گذاشتن به منظور تامل و ژرف اندیشی در مورد آنچه به طور شخصی برایتان مهم است، خیلی باارزش است، بنابراین، فراموش نکنید با توجه به تمام این موارد، خودتان باشید

    خلاصه:

    نویسنده : محمد حافظی نژاد

    با برداشتی آزاد از کتاب “آنچه معلمان باید بدانند” نوشته “استیلا اربس”

    Writer:Mohammad Hafezi Nezhad

    Erbes ,Estella .2008.”What teachers Should Know But Textbooks Don’t Show”دانلود- روش تدریس

    توصیه‌های راهگشا برای معلمان

    توصیه‌های راهگشا برای معلمان

    بوی ماه مهر می‌آید. بوی مهر ما را به یاد کودکی‌ها و خاطرات مدرسه می‌اندازد. یاد روز اول مدرسه و اقتدار معلم‌ها و هم‌کلاسی‌های جدید، شیطنت بچه‌ها و از تابستان گفتن‌ها و... چه لذت‌بخش است.

    برای شروع مدرسه‌ها، همان‌طور که دانش‌آموزان و خانواده‌های آن ها باید آمادگی داشته باشند، معلم‌ها نیز باید آماده باشند و با برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی به پیش بروند تا بتوانند گام‌به‌گام به اهداف تعیین شده برسند. برای این منظور، مقالاتی تهیه و در اختیار معلم‌ها گذاشته می‌شود، به امید این‌که راهگشا باشد.

    اداره کلاس در اولین روز مدرسه

    مقدمه:

    معلم‌ها به دلیل مشغله زیاد به ندرت فرصت پیدا می‌کنند تا درباره کارهایشان فکر کنند و این باعث می‌شود که نقاط ضعف و قوت خود را کم‌تر دریابند و در اصلاح روش خود کم‌تر موفق شوند.

    برای کنترل کلاس باید ”‌کنترل تاکتیکی” داشت. کنترل تاکتیکی یعنی اینکه معلم دارای روش نظام‌مند و عملی برای مدیریت کلاس باشد و در آن بی‌نظمی و رفتار دانش‌آموز کم‌تر شود. هم‌چنین معلم باید آنچه که در درس ایجاد مشکل می‌کند را پیش‌بینی کند و برای رفع آن برنامه‌ریزی کند. معلم در کنترل کلاس باید توانایی جلب توجه کامل شاگردان را در کلاس درس و در هر لحظه و هرجا داشته باشد. مخاطب ما در این مباحث در وهله اول، معلمان تازه کار می‌باشند زیرا اولین روز مدرسه برای معرفی خود، اهمیت به‌سزایی دارد و برای ایجاد اولین برداشت خوب، فرصت دومی وجود ندارد.

    دلایل اهمیت اولین جلسه درس

    - معلم صرف نظر از میزان تجربه، وقتی برای اولین بار جلو کلاسی می‌ایستد، نوعی فرهنگ یادگیری را ایجاد می‌کند که تا پایان رابطه کاری بین معلم و شاگرد تثبیت می‌شود و ادامه می‌یابد.

    - اولین تصویری که فرد از خود در ذهن دیگران ایجاد می‌کند وی را ملزم می‌کند تا مطابق آن تصویر، عمل کند.

    - اکثر شاگردان، 3 تا 10 دقیقه به معلم تازه وقت می‌دهند تا خود را نشان دهد و با احتمال کم‌تر، در قضاوت‌شان تغییر ایجاد می‌کنند.

    - برای تسلط بر ذهن دانش‌آموز باید قبل از آن با رفتار خود به قلب او تسلط پیدا کرد.

    - روز اول مدرسه در ایجاد نگرش دانش‌آموزان کلاس اول نسبت به مدرسه بسیار مهم است.

    راهبردهایی که معلم‌ها برای روز اول باید در نظر بگیرند. این راهبردها به دو بخش، یکی راهبردهای کاملاً شخصی است و دیگری راهبردهای رفتاری می‌باشد.

    راهبردهای شخصی:

    - معلم‌ها در هر سن و تجربه باید روشن کنند که کیستند و چه اعتقادی دارند و چه انتظاری از شاگردان دارند.

    - ثبات در نحوه معرفی خود به شاگردان حداقل تا وقتی که موقعیت‌شان در کلاس تثبیت شود، اهمیت دارد.

    - با جستجو در اعماق روح خود، رفتارهای معلمی و آموزشی خود را بسنجید و برای ارزیابی خود به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

    1- آیا با حالتی مطمئن، هدفمند و با اعتماد به نفس وارد کلاس می‌شوید؟

    2- آیا به هنگام سخن گفتن با دانش‌آموزان از ژست‌هایی حاکی از اعتماد به نفس استفاده می‌کنید؟ (آیا سر بالا، چانه کمی رو به پایین، شانه‌ها به سمت عقب و در وضعیتی راحت و مستحکم قرار دارد؟)

    3- آیا از مکث‌های حاکی از تردید و دودلی و الفاظی مثل «ام» و «ا» اجتناب می‌کنید؟

    4- آیا لحن قاطع و صریحی دارید؟ آیا زیر و بم صدایتان را برای جلب توجه شاگردان تغییر می‌دهید؟

    5- آیا در کلاس طوری می‌ایستید که بتوانید همه کلاس را زیر نظر داشته باشید؟

    6- آیا با شاگردان‌تان ارتباط کامل چشمی برقرار می‌کنید تا اولاً آنها را با درس درگیر کنید و ثانیاً مطمئن شوید که دارند کارشان را انجام می‌دهند و شیطنت و شلوغی نمی‌کنند؟

    7- آیا از تکان دادن بیش از حد تنه و دست‌هایتان اجتناب می‌کنید؟ (این کار موجب می‌شود حواس شاگردان پرت شود.)

    8- آیا به شاگردان لبخند میِ‌زنید؟

    9- آیا رفتارهای آزاردهنده‌ای مثل بازی کردن با موهایتان، مشت کردن دست در شلوارتان و غیره دارید؟

    10- آیا این حس را در شاگرد ایجاد می‌کنید که نسبت به آنچه می‌گویید از نظر علمی اشراف دارید؟

    11- و آیا حوصله شاگردان را سر می‌برید؟

    - بین میزان توانایی معلم در درک و کنترل احساساتش در اولین برخورد با شاگردان با کیفیت رابطه آینده آن ها، رابطه مستقیمی وجود دارد.

    - ضعف‌های خود را بپذیرید، حتی معلمانی که در نظر دیگران تسلط بر کار خود دارند و دارای اعتماد به نفس هستند در درون خود چنین احساسی ندارند.

    - ضعف‌های خود را به طور رسمی با معلم راهنمای یا به طور غیررسمی و خودمانی با همکاران در میان بگذارید تا از احساس تنها بودن و انزوا رها شوید.

    - با احساس عدم کفایت خود مقابله کنید زیرا این احساسات موقتی است و کوتاهی در مقابله کردن با آن ها باعث از دست رفتن نظم و کنترل کلاس می‌شود.

    برای اطمینان از قلب، معلمان تازه کار، احساسات بعضی از معلمان با تجربه در روز اول کلاس 20 تا 25 ساله را برای شما می‌آوریم تا بدانید که این احساسات طبیعی است.

    - نگرانی از اینکه بچه‌ها قابل کنترل نباشند و کشمکش با آن ها در طول سال ادامه یابد و این مسأله باعث می‌شود که ضابطه‌مندی و مقرراتی بودن من می‌شود.

    - در شب قبل از سال تحصیلی بدخواب می‌شوم و مکرراً از خواب می‌پرم و صبح زود بیدار می‌شوم.

    - صبح روز اول مدرسه حالت مریضی دارم و به زور چیزی می‌خورم، با رسیدن به مدرسه حالم بدتر می‌شود و با ورود به کلاس، دهانم خشک می‌شود.

    - در جلسات اول هرگز نمی‌نشینم برای این که با ابهت‌تر و ترسناک‌تر جلوه کنم.

    - بچه‌ها را به هنگام ورود به کلاس ورانداز می‌کنم و به آنها تذکر می‌دهم که چه چیزی بیاورند و از رفتاری که انتظار دارم با آن ها صحبت می‌کنم.

    - برای اینکه مبادا در روز اول دیر برسم، کابوس دارم و در پایان روز احساس خستگی می‌کنم و انرژی عصبی یک ماهه را در همان روز اول صرف می‌کنم.

    - روز قبل از شروع سال تحصیلی عصبی می‌شوم و احساس عدم اعتماد به نفس برای شروع کار دارم.

    - هنوز برای اولین بار با شاگردانم در کلاس که روبه رو می‌شوم احساس نگرانی و عدم اطمینان دارم.

    - رفتن به کلاس جدید، تجربه‌ای دلهره‌آور است.

    - در کلاس آرام نیستم تا اینکه اطمینان پیدا کنم از عهده کلاس برمی‌آیم.

    این‌ها صحبت‌های بعضی از معلمان مجرب بود. پس وقتی که کار به این سختی است نمی‌توان بدون پیش‌بینی و برنامه‌ریزی در آن گام نهاد.

    راهبردهای رفتاری:

    1- دل قوی داشته باشید و به طور محکم و استوار برای موفقیت در کار کوشش کنید.

    2- کار را به گونه‌ای شروع کنید که تا پایان سال ادامه یابد.

    3- قبل از شروع جلسه اول از کلاس درس بازدید کنید تا مشکلات احتمالی (چراغ - پرده - تهویه - تجهیزات و...) را متوجه شوید.

    4- در بدو ورود به کلاس سلام کنید.

    5- خود را معرفی کنید و در صورت لزوم نام خود را روی تخته بنویسید.

    6- نام دانش‌آموزان را یاد بگیرید.

    7- ژست‌های مثبت داشته باشید و لحن مطمئن در کلام داشته باشید.

    8- با استفاده از فعالیت‌های یخ‌شکن (مثل ترتیب دادن یک بازی که در آن بچه‌ها خود را معرفی کنند)، دانش‌آموزان را مشتاق و آن ها را با هم آشنا کنید.

    9- انتظارات خود را به روشنی و صریح اعلام کنید.

    10- منطقی که پشت انتظاراتتان وجود دارد را برایشان توضیح دهید.

    11- این مطالب را که فرآیند یاددهی - یادگیری عمدتاً بر مبنای مشارکت است برای آن ها تفهیم کنید.

    12- قرارداد حقوق و وظایف را از قبل تهیه کنید و به هر کدام از دانش‌آموزان نسخه‌ای بدهید تا امضا کنند و در پیش خود نگه‌دارند.

    13- از تجربیات و قوانین معلمان دیگر اطلاع پیدا کنید.

    14- قوانین در حد توان و متناسب با سن رشدی آن ها باشد.

    15- قوانین کلاس را به صورت بزرگ نوشته و با تصاویر نشان دهید، تهیه این کار را می‌توانید به دانش‌آموزان محول کنید.

    16- به قرارداد مرتباً مراجعه کرده و نکات آن را یادآوری کنید.

    17- به شخصیت دانش‌آموزان احترام بگذارید.

    18- با شاگردان در حد تعادل شوخی و مزاح داشته باشید و در این کار زیاده‌روی نکنید و هم‌چنین خشک و عبوس نباشید.

    19- چگونگی رسیدگی با دانش‌آموزان مشکل‌دار را یاد بگیرید.

    منابع:

    اداره کلاس درس – مجتبی فرداد

    سایت about.com

    مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: اکرم محمدزاده فرهانی

    تنظیم: نوربخش

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    محبوبه قاسمی 25 روز قبل
    0

    تشکر؛ مطالب مفید بود ولی ای کاش جزیی تر بیان میشد

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید