روش پيدا كردن جواب جمع و تفريق تقريبي را توضیح دهید
روش پيدا كردن جواب جمع و تفريق تقريبي را توضیح دهید را از سایت پشتوک دریافت کنید.
جمع و تفریق با روش حدس و تقریب
روش حدس هوشمندانه:
در این روش کودک به عبارت نگاه میکند و میگوید ۲۵ دو تا ده تایی دارد و ۶۳ شش تا ده تایی دارد. من روی ۲ دستهی ده تایی چند تا بگذارم تا بشود ۶ دستهی ده تایی؟ جواب ۴ دستهی ده تایی است. ۴ دستهی ده تایی یعنی ۴۰.
پس حدس اول من ۴۰ است. و به این صورت مینویسم
۲۵ + (۴۰) = ۶۵
جواب حدس من ۶۵ است در حالی که باید ۶۳ میشد. من در جواب چند تا اضافی آوردم ۲ تا. چون عددی که حدس زدم ۲ تا اضافهتر حدس زدم و جوابم ۲ تا اضافه (بیشتر) آمد.
پس برای حدس دوم آن ۲ عدد اضافه را از حدسم کم میکنم. یعنی عدد ۳۸ را انتخاب میکنم و حالا عبارت را به این شکل مینویسیم:
۲۵ + (۳۸) = ۶۳
و میبینیم که به راحتی فقط با دو تا حدس به جواب رسیدیم.
💠در منها هم دقیقاً همین روشها را دنبال میکنیم. بخصوص طرح مسئلههای ساده بسیارکمک کننده است.
۸۴ - ( ) = ۳۹
در روش حدس هوشمندانه باز هم به ده تاییها نگاه میکنیم و میگوییم از ۸ دستهی ده تایی چند دستهی ده تایی کم کنیم تا بشود ۳ دستهی ده تایی؟ جواب ۵ دستهی ده تایی.
۵ دستهی ده تایی هم یعنی ۵۰ پس حدس اول من ۵۰ است. و باز مثل مثال قبلی ادامه میدهیم تا به جواب برسیم.
۸۴ - (۵۰) = ۳۴
جواب حدس ما ۳۴ است یعنی ۵ تا از جواب اصلی (۳۹) کمتر.
چرا جواب ما کمتر شد؟ چون عددی که من حدس زدم کمی بزرگ بود و باعث شد جواب من کوچکتر از جواب اصلی باشد.
پس من به همان تعداد که جوابم کمتر آمد (۵ تا) از حدسم کم میکنم یعنی در حدس دوم عدد حدس من باید ۴۵ باشد. پس مینویسیم و دوباره ادامه میدهیم:
۸۴ - (۴۵) = ۳۹
و باز با روش هوشمندانه فقط در دو حدس به جواب صحیح رسیدیم.
منبع مطلب : www.kanoon.ir
مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
پرسش های متداول در خصوص ریاضی دوم ابتدایی
در هنگام آموزش و معرفی رقم از کارت صفر استفاده شود یا خیر؟
در ابتدا چون هدف ساخت و معرفی عدد دو رقمی است فقط از کارتهای 1 تا 9 استفاده شود زیرا وجود کارت صفر ایجاد ابهام می کند.
مقایسه دو روش جمع و تفریق فرایندی (جدید) و تکنیکی (قدیم)
در راهبرد حل مسئله، تبدیل مسئله به مسئله ساده تر اعداد مسئله را چگونه تغییر می دهیم؟ می تواند اعداد را با کمک تقریب آن را به عدد کامل تبدیل کند تا ذهن درگیر عدد نشود بلکه درگیر مفهوم شود بعد مسئله را حل کند.
مفهوم احتمال 0 و 1 چیست؟
احتمال 0 یعنی پیشامد ناممکن
احتمال 1 یعنی پیشامد حتمی
احتمال بین 1و صفر یعنی ممکن است این واقعه اتفاق بیافتد و ممکن است اتفاق نیافتد.
در راهبرد حل مسئله روش نمادین یعنی تبدیل مسئله به یک تساوی عددی. پس چرا در مسئله ای از رسم شکل استفاده کردید؟
برای رسم شکل هم نماد قرار داده ایم که این هم یک نوع نماد سازی است.
آیا در نمودار تصویری ما نیازی به محور نداریم؟ نه نبودنش اشکالی در تحلیل نمودار به وجود نمی آورد.
کدام مجموع اعداد دارای مفهوم پیوستگی عدد هستند؟ مجموعه اعداد حقیقی روی محور اعداد.
آیا دفتر ریاضی برای دانش آموزان لازم است؟ بستگی به نظر معلم دارد.
نحوه آموزش فرهنگ نوشتن چگونه است؟
هدف توانایی نوشتن در دانش آموزان است و نقشه مفهومی فصل در ذهن دانش آموز سازمان دهی گردد.
از دیگر اهداف فرهنگ نوشتن ایجاد کل نگری در دانش آموز است.
چیزهای که یاد گرفته را فهرست کند یا ابزارهایی را که در درس به کار برده را نام ببرد.
رشد استدلال از جمله مهارت هایی است که با نوشتن دانش آموز به آن می رسد.
آیا معماها و تمرین ها حتماً باید در منزل انجام شود؟
بله ولی در کلاس بازبینی و مرور گردد. معماها در منزل انجام شود و اگر دانش آموزی سوال داشت می توان به صورت اختصاصی پاسخ داد.
بعد از آموزش انواع راهبردهای حل مسئله، فعالیت های تکمیلی برای تلفیق آن راهبردها و کاربرد آنها لازم است؟
برای تعمیق یادگیری راهبردهای قبلی و راهبردهای کلاس اول می توان از انواع مسئله در فعالیت های تکمیلی استفاده کند.
چه زمانی می توانیم از همه دانش آموزان انتظار داشته باشیم جمع و تفریق های یک رقمی را ذهنی انجام دهند؟
باید توجه داشته باشیم که دانش آموزان در انجام عملیات جمع و تفریق با روش های مختلف به مهارت ذهنی می رسند در فعالیت های صفحه 25 و 26 دانش آموزان به مرحله محاسبات ذهنی می رسند اما اگر باز نرسیدند می توانیم از ابزارهایی مثل محور اعداد و ... استفاده کنیم.
منبع مطلب : rahehal91.blogfa.com
مدیر محترم سایت rahehal91.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
روش جواب جمع تفریق تقریبی راتوضیح دهیدومثال بزنید