این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    سعدی در چه سالی به دنیا آمد و در چه سالی از دنیا رفت

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    سعدی در چه سالی به دنیا آمد و در چه سالی از دنیا رفت را از این سایت دریافت کنید.

    زندگینامه: سعدی شیرازی (۶۹۱

    همشهری آنلاین: شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشته است. درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است.

    مجموع نظرات: ۰

    جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۸

    ۰ نفر

    زندگینامه: سعدی شیرازی (۶۹۱ - ۵۸۵ هـ.ق)

    همشهری آنلاین: شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشته است. درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است.

    سعدی در شیراز پا به هستی نهاد و هنوز کودکی بیش نبود که پدرش درگذشت. پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تکمیل دانش خود پرداخت.

    آرامگاه سعدی شیرازی

    وی در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش آن زمان به حاسب می‌آمد در درس استادان معروفی چون سهروردی شرکت کرد. سعدی پس از این دوره به حجاز، شام و سوریه رفت و در آخر راهی سفر حج شد.

    او در شهرهای شام (سوریه امروزی) به سخنرانی هم می‌پرداخت ولی در همین حال، بر اثر این سفرها به تجربه و دانش خود نیز می‌افزود.

    سعدی در روزگار سلطنت اتابک ابوبکر بن سعد به شیراز بازگشت و در همین ایام دو اثر جاودان بوستان و گلستان را آفرید و به نام «اتابک» و پسرش سعد بن ابوبکر کرد.  برخی معتقدند که او لقب سعدی را نیز از همین نام "سعد بن ابوبکر" گرفته است.

    در پی از بین رفتن حکومت سلغریان، سعدی بار دیگر از شیراز خارج شد و به بغداد و حجاز رفت. در بازگشت به شیراز، با آن که مورد احترام و تکریم بزرگان فارس بود، بنابر مشهور به خلوت پناه برد و مشغول ریاضت شد.

    سعدی، شاعر جهاندیده، جهانگرد و سالک سرزمین‌های دور و غریب بود؛ او خود را با تاجران ادویه و کالا و زئران اماکن مقدس همراه می‌کرد. از پادشاهان حکایت‌ها شنیده و روزگار را با آنان به مدارا می‌گذراند.

    سفاکی و سخاوتشان را نیک می‌شناخت و گاه عطایشان را به لقایشان می‌بخشید. با عاشقان و پهلوانات و مدعیان و شیوخ و صوفیان و رندان به جبر و اختیار همنشین می‌شد و خامی روزگار جوانی را به تجربه سفرهای مکرر به پختگی دوران پیری پیوند می‌زد.

    سفرهای سعدی تنها جستجوی تنوع، طلب دانش و آگاهی از رسوم و فرهنگ‌های مختلف نبود؛ بلکه هر سفر تجربه‌ای معنوی نیز به شمار می‌آمد.

    ره آورد این سفرها برای شاعر، علاوه بر تجارب معنوی و دنیوی، انبوهی از روایت، قصه‌ها و مشاهدات بود که ریشه در واقعیت زندگی داشت؛ چنان که هر حکایت گلستان، پنجره ای رو به زندگی می‌گشاید و گویی هر عبارتش از پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه ای یقینی بیان می شود. گویی، هر حکایت پیش از آن که وابسته به دنیای تخیل و نظر باشد، حاصل دنیای تجارب عملی است.

    شاید یکی از مهم‌ترین عوامل دلنشینی پندها و اندرزهای سعدی در میان عوام و خواص، وجه عینی بودن آنهاست. اگرچه لحن کلام و نحوه بیان هنرمندانه آنها نیز سهمی عمده در ماندگاری این نوع از آثارش دارد.

    از سویی، بنا بر روایت خود سعدی، خلق آثار جاودانی همچون گلستان و بوستان در چند ماه، بیانگر این نکته است که این شاعر بزرگ از چه گنجینه ی دانایی، توانایی، تجارب اجتماعی و عرفانی و ادبی برخوردار بوده است.

    آثار سعدی علاوه بر آن که عصاره و چکیده اندیشه ها و تأملات عرفانی و اجتماعی و تربیتی وی است، آیینه خصایل و خلق و خوی و منش ملتی کهنسال است و از همین رو هیچ وقت شکوه و درخشش خود را از دست نخواهد داد.

    کد خبر 72088

    برچسب‌ها

    مجله شاعران سعدی

    پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

    دیدگاه خوانندگان امروز

    پر بیننده‌ترین خبر امروز

    عاشقانه‌ترین رمان انگلیس که بعد از ۱۵۰ سال هنوز پر خواننده است

    زندگینامه: سروش حبیبی (۱۳۱۲-)

    در همین زمینه

    زندگینامه: شمس‌الدین محمد حافظ (۷۰۴- ۷۶۷)

    زندگینامه: احمد رضا احمدی (۱۳۱۹-)

    زندگینامه: بابا طاهر (-)

    زندگینامه: بیژن جلالی (۱۳۰۶- ۱۳۷۸)

    زندگینامه: ملامحسن فیض کاشانی (۱۰۰۷ - ۱۰۹۱ق)

    زندگینامه: خواجه عبدالله انصاری (۳۸۵- ۴۶۷)

    زندگینامه: مهرداد اوستا (۱۳۰۸- ۱۳۷۰)

    زندگینامه: سیدعلی صالحی (۱۳۳۴ -)

    زندگینامه: احمد شاملو (۱۳۰۴- ۱۳۷۹)

    زندگینامه: عمران صلاحی (۱۳۲۵- ۱۳۸۵)

    نشست شهر کتاب درباره شرحی تازه بر غزلیات سعدی

    زندگینامه: رودکی (۲۵۰-۳۱۹)

    زندگینامه: علیرضا قزوه (۱۳۴۲-)

    زندگینامه: احمد منزوی (۱۳۰۴- ۱۳۹۴)

    زندگینامه: سیمین بهبهانی (۱۳۰۶-۱۳۹۳)

    زندگینامه: محمد تقی بهار (۱۲۶۵-۱۳۳۰)

    زندگینامه: عباس یمینی شریف (۱۲۹۸- ۱۳۶۸)

    زندگینامه: حبیب الله معلمی (۱۳۰۵ - ۱۳۹۲)

    زندگینامه: نیما یوشیج (۱۲۷۶- ۱۳۳۸)

    زندگینامه: محمود شاهرخی (۱۳۰۶- ۱۳۸۸)

    زندگینامه: محمد شمس ‌لنگرودی (۱۳۲۹-)

    زندگینامه: جلال‌الدین همایی (۱۲۷۸-۱۳۵۹)

    زندگینامه: عمر خیام

    زندگینامه: فریدون مشیری (۱۳۰۵- ۱۳۷۹)

    آشنایی با روز جهانی شعر

    زندگینامه: عطار نیشابوری (۵۴۰ -۶۱۸ ه.ق.)

    زندگینامه: ابوحامد محمد غزالی (۴۳۷-۴۹۰)

    زندگینامه: یدالله مفتون امینی (۱۳۰۵-)

    زندگینامه: جعفر قلی زنگلی (۱۲۲۹-۱۲۶۶)

    زندگینامه: ابوالقاسم فردوسی (۳۱۹-۳۹۷)

    زندگینامه: هوشنگ ابتهاج (۱۳۰۶-۱۴۰۱)

    زندگینامه: حسین منزوی (۱۳۲۵- ۱۳۸۳)

    زندگینامه: خاقانی شروانی (۵۲۰-۵۹۵ ه-ق)

    زندگینامه: محمد حسن رهی معیری (۱۲۸۸- ۱۳۴۷)

    زندگینامه: عبدالجبار کاکایی (۱۳۴۲-)

    زندگینامه: محمدحسین جعفریان (۱۳۴۶ -)

    زندگینامه: سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) (۱۲۸۶- ۱۳۶۷)

    مجله شاعران و شعر ایرانی

    زندگینامه: خلیل عمرانی (۱۳۴۳ - ۱۳۹۱)

    زندگینامه: مهدی اخوان ثالث (۱۳۰۷- ۱۳۶۹)

    زندگینامه: منوچهر آتشی (۱۳۱۰- ۱۳۸۴)

    زندگینامه: احمد عزیزی (۱۳۳۷-)

    زندگینامه: نظامی گنجه‌ای (۵۳۷- ۶۰۸)

    زندگینامه: مصطفی رحماندوست (۱۳۲۹-)

    انتشار 3 میلیون نسخه کتاب از سعدی و آثار مرتبط با او در دهه اخیر

    زندگینامه: علیشاه مولوی (۱۳۳۱ - ۱۳۹۲)

    زندگینامه: فروغ‌ فرخزاد (۱۳۱۳- ۱۳۴۵)

    زندگینامه: جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) (۵۸۶- ۶۵۲)

    زندگینامه: محمد قهرمان (۱۳۰۸ - ۱۳۹۲)

    زندگینامه: قیصر امین‌پور (۱۳۳۸- ۱۳۸۶)

    منبع مطلب : www.hamshahrionline.ir

    سعدی

    سعدی

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    برای دیگر کاربردها سعدی (ابهام‌زدایی) را ببینید.

    سعدی شیرازی

    سعدی در گلستان، از یک نسخهٔ خطی گورکانی ، حدود ۱۶۴۵ میلادی

    نام اصلی

    لقب: مُشرِف‌الدینکنیه: ابومحمدنام کوچک: مُصلِحتخلص شعری: سعدینسبت: شیرازی

    زاده ۶۰۶ هجری قمری (۱۲۱۰ میلادی) (۵۸۹ خورشیدی)

    شیراز، ایران

    محل زندگی شیراز، بغداد

    درگذشته ۶۹۰ هجری قمری (۱۲۹۱ یا ۱۲۹۲ میلادی) (۶۷۰ خورشیدی)

    شیراز، ایران

    آرامگاه سعدیه، شیراز

    لقب افصح المتکلمین، استاد سخن، شیخ اجلّ

    تخلص سعدی پیشه خطیبشاعرنویسنده

    زمینه کاری شعر و نثر فارسی

    ملیت ایرانی

    تحصیلات دانش‌آموختهٔ مدرسه نظامیه بغداد

    مذهب شافعی، اشعری

    در زمان حکومت اتابکان فارس، عباسیان، خوارزمشاهیان، ایلخانان

    سبک نوشتاری سبک عراقی

    رویدادهای مهم حمله مغول به ایران

    کتاب‌ها ، ، دیوان اشعار

    شاگرد سبط بن جوزی، شهاب‌الدین عمر سهروردی

    تأثیرپذیرفته از محمد (پیامبر اسلام)، محمد غزالی، سنایی، فردوسی، انوری

    تأثیرگذاشته بر حافظ شیرازی، امیرخسرو دهلوی، ولتر، گوته

    گفتاورد عشق سعدی نه حدیثی است که پنهان مانَد

    داستانی است که بر هر سرِ بازاری هست

    سرگذشت • سالِ تولّد آثار • • • • • دیـگر

    بدایع • مضامین • مذهب • سیاست • مآثر (تاریخچهٔ پذیرهٔ آثار • فهرست آثار دربارهٔ سعدی • فهرست یادمان‌ها • روز سعدی)

    کوکب دختر سعدی سخن‌ها سعدی نبو

    ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) متخلص به سعدی، شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی ایرانی است. اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند. او در نظامیهٔ بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سعدی سپس به زادگاه خود شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌است که به سعدیه معروف است.

    بیشتر عمر او مصادف با حکومت اتابکان فارس در شیراز و هم‌زمان با حمله مغول به ایران و سقوط بسیاری از حکومت‌های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان بود. البته سرزمین فارس، به واسطهٔ تدابیر ابوبکر بن سعد، ششمین و معروف‌ترین اتابکان سَلغُری شیراز، از حملهٔ مغول در امان ماند. همچنین قرن ششم و هفتم هجری مصادف با اوج‌گیری تصوف در ایران بود و تأثیر این جریان فکری و فرهنگی در آثار سعدی قابل ملاحظه است. نظر اغلب سعدی‌پژوهان بر این است که سعدی تحت تأثیر آموزه‌های مذهب شافعی و اشعری و بنابراین تقدیرگرا است. در مقابل، نشانه‌هایی از ارادت وی به خاندان پیامبر اسلام مشاهده می‌شود. سعدی بیش از آن که تابع اخلاق به‌صورت مطلق و فلسفی آن باشد، مصلحت‌اندیش است و ازین‌رو اصولاً نمی‌تواند طرفدار ثابت و بی‌چون‌وچرای قاعده‌ای باشد که احیاناً در جای دیگری آن را بیان کرده‌است. برخی از نوگرایان معاصر ایران آثار او را غیراخلاقی، بی‌ارزش، متناقض و ناهماهنگ قلمداد کرده‌اند.

    سعدی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌است؛ به‌طوری‌که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او مدت‌ها در مدرسه‌ها و مکتب‌خانه‌ها به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثلهای رایج در زبان فارسی از آثار وی اقتباس شده‌است. او برخلاف بسیاری از نویسندگان معاصر یا پیش از خود، ساده‌نویسی و ایجاز را در پیش گرفت و توانست — حتی در زمان حیاتش — شهرت زیادی به دست آورد. آثار سعدی در اصطلاح است و در آن‌ها نکته‌سنجی و طنز آشکار یا پنهان ملاحظه می‌شود.

    آثار وی در کتاب ، شامل به نثر، کتاب در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب‌های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند و تک‌بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف‌کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده‌است. و به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

    سعدی در زمان حیات شهرت فراوانی داشت. آثار او حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه به زبان فارسی یا به صورت ترجمه در دسترس مخاطبانش قرار داشت. او نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به یکی از زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌است. بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از سبک وی تقلید کرده‌اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت تأثیر سبک سعدی به سرودن غزل پرداخته‌است. در ادبیات معاصر نیز نویسندگانی مانند محمدعلی جمال‌زاده و ابراهیم گلستان از او تأثیر پذیرفته‌اند. آثار سعدی بعدها به موسیقی هم راه پیدا کرد و بسیاری از غزل‌های او را خوانندگانی چون تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلامحسین بنان خواندند. به‌منظور تجلیل از سعدی، اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب ، در ایران روز سعدی نام‌گذاری شده‌است.

    زمانهٔ سعدی

    مقاله‌های اصلی: اتابکان فارس و حمله مغول به ایران

    وضعیت سیاسی

    مسیر حملهٔ مغول به مناطق مختلف جهان که از ۱۲۰۶ تا ۱۲۲۱ میلادی طول کشید.

    مهم‌ترین واقعهٔ قرن هفتم هجری، حملهٔ مغول‌ها به ایران است. حملهٔ مغول در سال ۶۱۶ هجری که چنگیز آغاز کرد و در نهایت در سال ۶۵۶ هجری، هلاکو با تصرّف بیشتر قسمت‌های سرزمین ایران و عراق به سرانجام رساند. این هجوم با ویران کردن شهرها، سوزاندن کتابخانه‌ها و غارت و کشتار مردم همراه بود.[۱] چند میلیون نفر از مردم در این حملات کشته شدند و بسیاری از شهرها با خاک یکسان شدند. نخستین سرزمینی که مورد هجوم واقع شد، سرزمین فرارود بود و این حملات باعث شد تا بخشی از مردم به مناطق امن‌تر مانند پارس، اصفهان، هند و آسیای صغیر پناه ببرند.[۲]

    سعدی در زمان حکومت اتابکان فارس (یا سَلغُریان) می‌زیست. این سلسله از سال ۵۴۳ هجری شروع شد و نزدیک به صد و پنجاه سال بعد، یعنی در سال ۶۸۵ هجری، به پایان رسید. ششمین و مشهورترین اتابک این سلسله ابوبکر بن سعد بن زنگی بود که در سال ۶۲۳ هجری به فرمان‌دهی رسید و ۳۵ سال حکومت کرد. پدر وی، سعد بن زنگی تبعیت علاءالدین محمد خوارزمشاه را پذیرفته بود؛ با از بین رفتن خوارزمشاهیان سرزمین پارس به سبب تدبیر ابوبکر بن سعد از تجاوز مغول در امان ماند؛ وی با پذیرفتن اطاعت خان مغول، اجازهٔ سلطنت در فارس () را از جانب اوگتای خان، امپراتور مغول دریافت کرد. سپس هولاکو خان، سرسلسلهٔ ایلخانان نیز حکومت وی بر فارس را پذیرفت. او در سال ۶۵۶ هجری، عده‌ای از سپاه خود را برای کمک به هلاکوخان در تسخیر بغداد گسیل کرد. حملهٔ هلاکو به منجر به انقراض حکومت عباسیان و کشته شدن مستعصم، آخرین خلیفهٔ عباسی شد. اما ابوبکر بن سعد، در سال ۶۵۸ هجری در شیراز درگذشت و پسرش سعد بن ابوبکر نیز در راه بازگشت از اردوی ایلخان در منطقهٔ تفرش درگذشت.[۳] هلاکو در سال ۶۶۷، امیر انکیانو را به سمت فرماندار مغول در فارس منصوب کرد.[۴]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 9 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید