این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

سیاره ای که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره غیر از خورشید در حال گردش باشد را از این سایت دریافت کنید.

کشف مهمترین سیاره خارج از منظومه شمسی/سیاره فراخورشیدی اندازه زمین

دانشمندان سیاره‌ای فرا خورشیدی که اندازه‌ای در حدود زمین دارد را در فاصله ۳۹ سال نوری کشف کرده‌اند. GJ 1132b مهمترین سیاره کشف شده در خارج از منظومه شمسی به حساب می‌آید.

۰ نفر

۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

کشف مهمترین سیاره خارج از منظومه شمسی/سیاره فراخورشیدی اندازه زمین

GJ 1132b حدود 16 درصد بزرگتر از زمین است و گرمای سطح آن به قدری زیاد است که امکان وجود آب در آن وجود ندارد. اما این سیاره به قدری خنک بوده که بتواند اتمسفر داشته باشد و این مسئله بسیار مهمی است. GJ 1132b در فاصله 39 سال نوری قرار دارد و نزدیک ترین سیاره سنگلاخی فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است.

سیاره فراخورشیدی یا فراسیاره، سیاره ای است که به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است.

ایرنا گزارش داده نزدیکی نسبی GJ 1132b به زمین و این مسئله که هر 1،6 روز به دور ستاره خود می چرخد، به این معنی است که ستاره شناسان به بستر آزمایشی مهمی برای مطالعه درباره اتمسفر سایر سیاره های دوردست از طریق تلسکوپ هایی دست یافته اند که می توانند نخستین نشانه های شیمیایی حیات را همچون متان اتمسفری، در خارج از منظومه شمسی بیابند.

حرارت این سیاره به حدی نیست که اتمسفر این سیاره از بین رفته باشد و همین مسئله دانشمندان را امیدوار کرده است که با استفاده از تلسکوپ بتوانند ترکیب شیمیایی اتمسفر، سرعت بادها و موارد دیگر اتمسفر آن را تجزیه و تحلیل کنند.

ستاره شناسان سیاره GJ 1132b را از طریق رصد و اندازه گیری نوسانات نوری کوچک حاصل از ستاره Gliese 1132 هنگام عبور سیاره یاد شده از برابر آن کشف کردند. دانشمندان محاسبه کردند که سیاره در فاصله 1،4 میلیون مایلی از ستاره اش می چرخد، در حالی که فاصله میان زمین و خورشید 36 میلیون مایل است.

به گفته 'زاچوری برتا تامپسون' از انستیتوی فناوری ماساچوست، اگر ثابت شود که این سیاره بسیار گرم توانسته است اتمسفر خود را در طول میلیاردها سال گذشته حفظ کند، امکان دارد سیاره های سردتری را که آنها نیز اتمسفر دارند و دور ستاره های کوچک می چرخند، بیابیم و در مرحله بعد، اتمسفر آنها را برای یافتن مولکول های حاصل از حیات بررسی کنیم.

۵۴۵۴ کد خبر 477579

برچسب‌ها

نجوم فعالیت فضایی فناوری فضایی مطالب مرتبط

مریخ متهم به قتل فوبوس!/بزرگترین قمر سیاره سرخ دارد از بین می‌رود

ستاره ای در آتش و دود/عکس روز ناسا

شناسایی زباله‌ فضایی که دارد به سمت زمین می‌آید

وحشت اسپانیایی‌ها از توپ‌های غول‌پیکر مرموزی که از آسمان می‌افتند/عکس

ماه،سیاره‌ها و شهاب ثوری/عکس ستاره‌شناس ایرانی که تصویر روز ناسا شد

سیاره‌ای که برادرش را از خانواده بیرون انداخت!

کشف دورترین جرم منظومه شمسی در فاصله ۱۵/۵ میلیارد کیلومتری خورشید

منبع : www.khabaronline.ir

سیاره فراخورشیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک تصویر خیالی از یک سیارهٔ فراخورشیدی

سیارهٔ فراخورشیدی یا سیارهٔ غیرخورشیدی (به انگلیسی: Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که بیرون از منظومهٔ خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهٔ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهٔ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی‌شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲٬۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهٔ سیاره‌ای مختلف، تأیید شده‌اند[۱] و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.[۲][۳] مطالعهٔ سیاره‌های فراخورشیدی جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی است و شامل دو شاخهٔ کلی کشف و شخصیت‌پردازی این‌گونه سیاره می‌شود. نخستین سیارهٔ فراخورشیدی در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی کشف شد و از سال ۲۰۰۲ افزون‌بر کشف، بررسی شخصیت‌پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد. رصدهای زمینی و فضایی سیارات فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست. نخست اینکه سیارات به‌طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع‌اند. دیگر اینکه سیارات با ستارهٔ میزبان‌شان اختلاف درخشندگی فوق‌العاده زیادی دارند. وابسته به‌نوع ستاره، اندازه و دمای سیاره، ستاره می‌تواند از حدود ۱٬۰۰۰ تا یک میلیون برابر پرفروغ‌تر از سیاره‌های پیرامون خود باشد؛ بنابراین تفکیک نور بازتاب‌شده از سیاره از نور ستاره بسیار مشکل‌است. به عنوان یک تشبیه، رصد یک سیارهٔ غول‌پیکر مانند مشتری در مدار نزدیک‌ترین ستاره‌ها به خورشید، مانند این‌ست که در تهران بایستیم و بخواهیم سر یک مورچه، که در جزیرهٔ کیش در حال راه رفتن در کنار یک نورافکن به شدت پرنور را مشاهده کنیم! با وجود تمام این سختی‌ها، اخترشناسان توانسته‌اند روش‌ها و ابزارهایی برای آشکارسازی و مطالعهٔ خصوصیات سیارات فراخورشیدی ابداع کنند. تاکنون حدود شش روش آشکارسازی یافت شده که به‌استثنای یکی، در بقیه سیاره به‌روش غیرمستقیم بررسی می‌شود.

روش‌های آشکارسازی[ویرایش]

۶ روش کلی برای کشف سیارات فراخورشیدی وجود دارد:

۱. روش تصویربرداری مستقیم

۲. روش سرعت شعاعی ۳. روش گذر ۴. روش اخترسنجی

۵. روش ریز لنز گرانشی

۶. روش زمان‌سنجی تپ اختری

روش تصویربرداری مستقیم: روش تصویربرداری مستقیم، تنها روشی است که در آن سیاره به‌طور مستقیم رصد می‌شود. این روش برای سیاره‌های جوان و داغی مناسب است که به‌اندازهٔ کافی از ستارهٔ میزبان خود دور هستند. تعداد سیاره‌هایی که با این روش کشف شده‌اند زیاد نیست. در حال حاضر با پیشرفت روش‌های کرونوگرافی استفاده از این روش در حال افزایش است.

در باقی روش‌ها به‌طور مستقیم دیده نمی‌شود و تنها می‌توان با رصد ستارهٔ میزبان و مشاهدهٔ تأثیرات گرانشی یا تغییرات نوری‌ای که سیاره بر روی آن می‌گذارد، به‌طور غیرمستقیم، به‌وجود سیاره پی برد.

روش سرعت شعاعی: تاکنون سرعت شعاعی موفق‌ترین روش در کشف بوده‌است. حدود نیمی از آن‌ها با این روش کشف شده‌اند. در یک سیستم ستاره‌ای، این تنها سیاره نیست که در حال حرکت در مدارش است، بلکه ستاره و سیاره، هر دو به دور مرکز جرم مشترکشان در حال گردش هستند. چون مرکز جرم این سیستم به مرکز ستاره بسیار نزدیک‌است، مدار ستاره بسیار کوچک است که موجب حرکت نوسانی ریزی در ستاره می‌شود. این حرکت نوسانی باعث ایجاد پدیدهٔ داپلر می‌شود و با اندازه‌گیری انتقال به سرخ در طیف ستاره قابل اندازه‌گیری‌است. این روش برای سیاره‌های سنگین و بزرگی مناسب‌است که به ستارهٔ میزبان خود بسیار نزدیک هستند.روش گذر: اساس این روش مانند مطالعهٔ ستاره‌های دوتایی گرفتی است. در برخی موارد، هنگامی که زاویهٔ اینکلینشن مدار نزدیک به ۹۰ درجه است. پدیدهٔ گذر روی می‌دهد که در آن سیاره از دید ما از روی دیسک ستارهٔ میزبان عبور می‌کند. در نتیجهٔ این گذر مقداری از نور ستاره مسدود می‌شود و روشنایی ظاهری ستاره اندکی تغییر می‌کند. اگر در اندازه‌گیری‌های فتومتری، تغییر نوری در ستاره ایجاد شود، می‌تواند مدرکی از وجود یک سیاره در اطراف آن باشد. هرچند برای تأیید قطعی کشف سیاره، به رصدهای پشتیبان نیازاست. روش گذر دومین روش موفق در کشف سیارات فراخورشیدی و نیز نخستین متد موفق در شخصیت‌پردازی سیارات است.

اندازه و دیگر کمیت‌ها[ویرایش]

بسیاری از آن‌ها بزرگ‌تر از سیارهٔ مشتری هستند. در سال‌های اخیر با بهبود فناوری رصدی، ۱۳ سیارهٔ فراخورشیدی هم‌اندازه با کرهٔ زمین نیز کشف شده‌است.[۲]

در میان سیاره‌های فراخورشیدی نمونه‌های شگرفی دیده می‌شوند، برای نمونه سیاره‌ای مشابه به سیاره کوروت- ۷بی (COROT-7b) در ۲۶۰ سال نوری از زمین وجود دارد که سرعت گردش آن به دور ستارهٔ مادر چنان بالاست که هر سال در این سیاره تنها سه روز به درازا می‌کشد.[۴]

دانشمندان بر این باورند که سیاره‌های بیشماری بوده یا هستند که توسط ستارهٔ خود فرو بلعیده شده یا از مدار و منظومه خود به بیرون پرت شده و در فضای خالی سرگردان گشته‌اند.[۴]

در ۲ ژانویه ۲۰۱۳ پژوهشگران و ستاره‌شناسان مؤسسه فناوری کالیفرنیا اعلام کردند که در کهکشان راه شیری به ازای هر ستاره دست کم یک سیاره موجود است. این مؤسسه تعداد سیاره‌های فراخورشیدی را ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد عدد، برآورد کرده‌است. پژوهش بر روی سیاره‌های ستارهٔ کپلر ۳۲ نشان می‌دهد که سامانه‌های سیاره‌ای ممکن است الگو و قاعده‌ای برای ستاره‌های کهکشان راه شیری به‌شمار بروند.[۵]

در سال ۲۰۱۳ ستاره‌شناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در گزارش خود اعلام کردند دست کم ۱۷ میلیارد سیاره فراخورشیدی زمین‌سان در کهکشان راه شیری مستقر می‌باشد.[۶]

ستاره‌شناسان مأموریت کپلر می‌گویند سیاره‌ای فراخورشیدی همانند زمین موجود است که در منطقه قابل سکونت ستارهٔ خود قراردارد. دانشمندان می‌گویند این سیاره که به اسم کپلر ۶۹سی نامیده شده همانند سیاره‌های سامانه خورشیدی در مداری ویژه پیرامون ستاره‌ای می‌چرخد. این سیارهٔ فراخورشیدی احتمالاً نخستین سیاره‌ای‌است که در آن زندگی خارج از زمین وجود دارد.[۷]

منبع : fa.wikipedia.org

آیا سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما وجود دارد؟

دانشمندان دریافته اند که تعداد سیارات در جهان عدد بزرگی را در بر می‌گیرد که تقریباً معادل تعداد دانه‌های ماسه در ساحل‌های روی زمین است.

۱۶:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۷۹۱۹۹۲۷

فضای مجازی دريچه فناوری نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF

آیا سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی ما وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل ازtheconversation، این سوالی است که بشر هزاران سال در مورد آن فکر کرده است. Metrodorus ریاضیدان یونان باستان (۴۰۰-۳۵۰ قبل از میلاد) می‌گوید: جهانی که در آن زمین "تنها جهان" است، به اندازه یک "میدان بزرگ حاوی یک ساقه" غیر قابل باور است.

حدود ۲۰۰۰ سال بعد، در قرن ۱۶، فیلسوف ایتالیایی Giordano Bruno چیزی مشابه را عنوان کرد. او گفت: "بی شماری خورشید و زمین‌های بیشمار" در جا‌های دیگر وجود داشت، همه آن‌ها "به دور خورشید خود به دور سیارات منظومه ما می‌چرخند".

اکنون دانشمندان می‌دانند که نظر Metrodorus و Bruno اساساً درست بوده اند. در حال حاضر شواهدی وجود دارد که وجود "سیاره‌های فراخورشیدی" را نشان می‌دهد یعنی سیاراتی که به دور ستارگان دیگری می‌گردند. این شواهد بر اساس اکتشافات انجام شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر که توسط ناسا در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شده بود اثبات شد. به مدت چهار سال، این تلسکوپ به طور مداوم به یک منطقه از فضا در صورت فلکی Cygnus خیره شد.

کپلر دارای ۴۲ دوربین بود، مشابه دوربین گوشی‌های هوشمند که برای عکاسی از آن استفاده می‌شود. در آن منطقه، تلسکوپ بیش از ۱۵۰.۰۰۰ ستاره را تشخیص داد. تقریباً هر نیم ساعت میزان تابش نور از هر ستاره را مشاهده می‌کرد. در روی زمین، تیمی از دانشمندان کپلر داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردند. برای بیشتر ستارگان، میزان نور تقریباً ثابت بود. اما برای حدود ۳۰۰۰ ستاره، مقدار نور به طور مکرر، به مقدار کم و برای چند ساعت کاهش یافت.

این افت روشنایی در فواصل منظم اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که تلسکوپ کپلر در یک نقطه از فضا ۳۰۰۰ سیاره پیدا کرده است. اگرچه ۳۰۰۰ سیاره زیاد به نظر می‌رسند، اما مطمئناً بسیاری دیگر در آن منطقه کشف نشده باقی می‌مانند. این به این دلیل که مدار‌های آن‌ها هرگز نوری را که توسط کپلر دیده می‌شود را تولید نکردند.

به هر حال مدار‌های سیاره‌ای همه یکسان نیستند. آن‌ها به طور تصادفی جهت گیری می‌کنند. اما به دلیل تعداد گذر‌های مشاهده شده توسط کپلر و دانش ستاره شناسان در مورد هندسه، می‌توانیم تعداد کل سیاره‌های فراخورشیدی را حدس بزنیم. پس از انجام این محاسبات، دانشمندان اکنون به طور متوسط فکر می‌کنند که هر ستاره حداقل یک سیاره دارد. این کشف ستاره شناسی و دیدگاه ما نسبت به جهان را متحول کرد.

به عنوان مثال، کهکشان راه شیری ما حداقل ۱۰۰ میلیارد ستاره دارد. این بدان معناست که حداقل ۱۰۰ میلیارد سیاره نیز دارد. اما به یاد داشته باشید: جهان ۲ تریلیون کهکشان دارد. یعنی ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰! و هر کهکشان دارای ده‌ها یا حتی صد‌ها میلیارد ستاره است؛ بنابراین تعداد سیارات در جهان واقعاً نجومی است برخی از این سیارات غول‌های گازی هستند مانند مشتری در منظومه شمسی، برخی دیگر مانند ناهید می‌جوشند سیارات دیگر ممکن است آبی یا یخی باشند.

در واقع، تیم کپلر فراوانی سیارات شبیه به زمین را در "منطقه قابل سکونت" محاسبه کردند، بخشی از فضا در اطراف هر ستاره که در آن جهان ممکن است دارای دمای متوسط و آب مایع باشد. آن‌ها تقریباً ۵۰ درصد از ستارگان شبیه به خورشید در کهکشان راه شیری را در یک منطقه قابل سکونت که شبیه به زمین باشد را یافتند. این به میلیارد‌ها جهان بالقوه قابل سکونت در کهکشان ما می‌افزاید.

آیا زندگی می‌تواند در جای دیگری وجود داشته باشد؟ اگرچه دانشمندان هنوز شواهدی پیدا نکرده اند، اما بسیاری از دانشمندان اکنون بعید می‌دانند که زمین تنها سیاره‌ای باشد که زندگی در آن ممکن است. این به اندازه یک زمین بزرگ حاوی یک ساقه عجیب به نظر می رسد.