این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

سیاره ای که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره غیر از خورشید در حال گردش است را از این سایت دریافت کنید.

سیاره فراخورشیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک تصویر خیالی از یک سیاره فراخورشیدی.

سیارهٔ فراخورشیدی یا سیارهٔ غیرخورشیدی یا اِگزوپِلَنِت (به انگلیسی: Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهُ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهُ سیاره‌ای مختلف، تأیید نیز شده.[۱] و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.[۲][۳] مطالعهٔ سیاره‌های فراخورشیدی جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی‌است و شامل دو شاخهٔ کلی کشف و شخصیت پردازی این‌گونه سیاره می‌شود. نخستین سیارهُ فراخورشیدی در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی کشف شد و از سال ۲۰۰۲ علاوه بر کشف، بررسی شخصیت پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد. رصدهای زمینی و فضایی سیارات فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست. نخست اینکه سیارات به‌طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع‌اند. دیگر اینکه سیارات با ستارهٔ میزبانشان اختلاف درخشندگی فوق‌العاده زیادی دارند. وابسته به‌نوع ستاره و اندازه و دمای سیاره، ستاره می‌تواند از حدود ۱۰۰۰ تا یک میلیون برابر پرفروغ‌تر از سیاره‌های پیرامون خود باشد؛ بنابراین تفکیک نور بازتاب شده از سیاره از نور ستاره بسیار مشکل‌است. به عنوان یک تشبیه، رصد یک سیارهٔ غول‌پیکر مانند مشتری در مدار نزدیکترین ستاره‌ها به خورشید، مانند این‌است که در تهران بایستیم و بخواهیم سر یک مورچه، که در جزیره کیش در حال راه رفتن در کنار یک نورافکن به شدت پرنور را مشاهده کنیم! با وجود تمام این سختی‌ها، اخترشناسان توانسته‌اند روش‌ها و ابزارهایی برای آشکارسازی و مطالعهٔ خصوصیات سیارات فراخورشیدی ابداع کنند. تاکنون حدود شش روش آشکارسازی یافت شده که به‌استثنای یکی، در بقیه سیاره به‌روش غیر مستقیم بررسی می‌شود.

روش‌های آشکارسازی[ویرایش]

۶ روش کلی برای کشف سیارات فراخورشیدی وجود دارد:

روش تصویربرداری مستقیم

روش سرعت شعاعی روش گذر روش اخترسنجی روش ریز لنز گرانشی

روش زمان‌سنجی تپ اختری

روش تصویر برداری مستقیم: روش تصویربرداری مستقیم، تنها روشی است که در آن سیاره به‌طور مستقیم رصد می‌شود. این روش برای سیاره‌های جوان و داغی مناسب‌است که به‌اندازهٔ کافی از ستارهٔ میزبان خود دور هستند. تعداد سیاره‌هایی که با این متد کشف شده‌اند زیاد نیست. در حال حاضر با پیشرفت روش‌های کرونوگرافی استفاده از این روش در حال افزایش‌است.

در باقی روش‌ها به‌طور مستقیم دیده نمی‌شود و تنها می‌توان با رصد ستارهٔ میزبان و مشاهدهٔ تأثیرات گرانشی یا تغییرات نوری‌ای که سیاره بر روی آن می‌گذارد، به‌طور غیرمستقیم، به‌وجود سیاره پی برد.

روش سرعت شعاعی: تاکنون سرعت شعاعی موفق‌ترین روش در کشف بوده‌است. حدود نیمی از آن‌ها با این روش کشف شده‌اند. در یک سیستم ستاره‌ای، این تنها سیاره نیست که در حال حرکت در مدارش است، بلکه ستاره و سیاره، هر دو به دور مرکز جرم مشترکشان در حال گردش هستند. چون مرکز جرم این سیستم به مرکز ستاره بسیار نزدیک‌است، مدار ستاره بسیار کوچک است که موجب حرکت نوسانی ریزی در ستاره می‌شود. این حرکت نوسانی باعث ایجاد پدیدهٔ داپلر می‌شود و با اندازه‌گیری انتقال به سرخ در طیف ستاره قابل اندازه‌گیری‌است. این روش برای سیاره‌های سنگین و بزرگی مناسب‌است که به ستارهٔ میزبان خود بسیار نزدیک هستند.روش گذر: اساس این روش مانند مطالعهٔ ستاره‌های دوتایی گرفتی است. در برخی موارد، هنگامی که زاویهٔ اینکلینشن مدار نزدیک به ۹۰ درجه است. پدیدهٔ گذر روی می‌دهد که در آن سیاره از دید ما از روی دیسک ستارهٔ میزبان عبور می‌کند. در نتیجهٔ این گذر مقداری از نور ستاره مسدود می‌شود و روشنایی ظاهری ستاره اندکی تغییر می‌کند. اگر در اندازه‌گیری‌های فتومتری، تغییر نوری در ستاره ایجاد شود، می‌تواند مدرکی از وجود یک سیاره در اطراف آن باشد. هرچند برای تأیید قطعی کشف سیاره، به رصدهای پشتیبان نیازاست. روش گذر دومین روش موفق در کشف سیارات فراخورشیدی و نیز نخستین متد موفق در شخصیت‌پردازی سیارات‌است.

اندازه و دیگر کمیت‌ها[ویرایش]

بسیاری از آن‌ها بزرگ‌تر از سیارهٔ مشتری هستند. در سال‌های اخیر با بهبود فناوری رصدی، ۱۳ سیارهٔ فراخورشیدی هم‌اندازه با کرهٔ زمین نیز کشف شده‌است.[۲]

در میان سیاره‌های فراخورشیدی نمونه‌های شگرفی دیده می‌شوند، برای نمونه سیاره‌ای مشابه به سیاره کوروت- ۷بی (COROT-7b) در ۲۶۰ سال نوری از زمین وجود دارد که سرعت گردش آن به دور ستارهٔ مادر چنان بالاست که هر سال در این سیاره تنها سه روز به درازا می‌کشد.[۴]

دانشمندان بر این باورند که سیاره‌های بیشماری بوده یا هستند که توسط ستارهٔ خود فرو بلعیده شده یا از مدار و منظومه خود به بیرون پرت شده و در فضای خالی سرگردان گشته‌اند.[۴]

در ۲ ژانویه ۲۰۱۳ پژوهشگران و ستاره‌شناسان مؤسسه فناوری کالیفرنیا اعلام کردند که در کهکشان راه شیری به ازای هر ستاره دست کم یک سیاره موجود است. این مؤسسه تعداد سیاره‌های فراخورشیدی را ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد عدد، برآورد کرده‌است. پژوهش بر روی سیاره‌های ستارهٔ کپلر ۳۲ نشان می‌دهد که سامانه‌های سیاره‌ای ممکن است الگو و قاعده‌ای برای ستاره‌های کهکشان راه شیری به‌شمار بروند.[۵]

در سال ۲۰۱۳ ستاره‌شناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در گزارش خود اعلام کردند دست کم ۱۷ میلیارد سیاره فراخورشیدی زمین‌سان در کهکشان راه شیری مستقر می‌باشد.[۶]

ستاره‌شناسان مأموریت کپلر می‌گویند سیاره‌ای فراخورشیدی همانند زمین موجود است که در منطقه قابل سکونت ستارهٔ خود قراردارد. دانشمندان می‌گویند این سیاره که به اسم کپلر ۶۹سی نامیده شده همانند سیاره‌های سامانه خورشیدی در مداری ویژه پیرامون ستاره‌ای می‌چرخد. این سیارهٔ فراخورشیدی احتمالاً نخستین سیاره‌ای‌است که در آن زندگی خارج از زمین وجود دارد.[۷]

منبع : fa.wikipedia.org

کشف یک سیاره خارج از منظومه شمسی با مداری متفاوت

اخیرا ستاره شناسان موفق به رصد یک سیاره جدید خارج از منظومه شمسی شدند و امیدوارند بتوانند به کمک جیمز وب آن را بیشتر مطالعه کنند.

۰۹:۰۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ ۸۰۲۵۵۴۲

فضای مجازی دريچه فناوری نظر دادن اشتراک گذاری دانلود PDF

کشف یک سیاره خارج از منظومه شمسی با مداری متفاوت

باشگاه خبرنگاران جوانستاره شناسان سیاره‌ای را در منطقه سکونت یک ستاره کوتوله قرمز کشف کرده اند، اما مدار آن به قدری طولانی است که دمای آن بسیار متغیر بوده و احتمالاً از حیات پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش الیوم السابع؛ این سیاره که TOI-۲۲۵۷ b نام دارد، ابتدا با استفاده از داده‌های تلسکوپ شکار سیاره‌ای TESS ناسا (ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری) کشف شد و سپس با تلسکوپ جهانی لاس کامبرس و تلسکوپ SAINT-EX در مکزیک با جزئیات بیشتری رصد شد. به گزارش Digitartlends، محققان با استفاده از مشاهدات SAINT-EX توانستند تأیید کنند که یک سیاره هر ۳۵ روز یک بار به دور کوتوله قرمز می‌چرخد.

از آنجایی که ستارگان کوتوله قرمز کوچکتر و سردتر از خورشید ما هستند، منطقه قابل سکونت در اطراف آن‌ها یا منطقه‌ای که آب مایع می‌تواند در سطح یک سیاره در حال چرخش وجود داشته باشد نیز متفاوت است. سیاراتی که به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند، حتی اگر نزدیک زمین به دور خورشید بچرخند، می‌توانند حاوی آب مایع باشند و حضور سیاره در نزدیکی ستاره تشخیص آن را آسان می‌کند. شعاع این سیاره ۲.۲ برابر زمین است، به این معنی که بزرگ و گازی با اتمسفر بالا است.

سیاره ای با یک مدار غیرعادی

دومین و جالب‌ترین واقعیت در مورد این سیاره این است که مداری بسیار غیرعادی دارد، به این معنی که مدار آن به جای دایره، از یک بیضی پیروی می‌کند. گاهی سیاره به ستاره خود نزدیک است و گاهی بسیار دور است. این سیاره همچنین دارای عجیب‌ترین مدار سیاره‌ای است که تا به حال به دور یک ستاره سرد کشف شده و این تأثیر زیادی بر دمای سطح آنجا دارد.

نیکول شانچی، محقق ارشد، در بیانیه‌ای توضیح داد: "ما دریافتیم که TOI-۲۲۵۷ b مدار دایره‌ای متحدالمرکز ندارد. همچنین، میانگین دمای سیاره بسته به جایی که سیاره در مدار خود قرار دارد، دور از ستاره یا نزدیک به آن، از ۸۰- درجه سانتیگراد تا حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد متغیر است."

محققان کنجکاو هستند که بدانند چرا مدار سیاره کج شده، که می‌تواند به دلیل تاثیر سیاره غول پیکر در همان منظومه بر مدار آن سیاره باشد. برای یافتن اطلاعات بیشتر، محققان امیدوارند بتوانند این سیاره را با تلسکوپ فضایی جیمز وب بیشتر مطالعه کنند.