این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    عباس بابایی چگونه شهید شد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    عباس بابایی چگونه شهید شد را از این سایت دریافت کنید.

    عباس بابایی

    عباس بابایی

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    تیمسار عباس بابایی

    زاده ۱۴ آذر ۱۳۲۹ قزوین

    درگذشته ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ (۳۷ سال)

    منطقه عملیاتی سردشت مدفن قزوین

    شاخه نظامی ارتش شاهنشاهی ایران

    ارتش جمهوری اسلامی ایران

    درجه سرلشکر خلبان

    یگان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران

    نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

    فرماندهی پایگاه هشتم شکاری

    معاون عملیات نیروی هوایی ارتش

    جنگ‌ها و عملیات‌ها جنگ ایران و عراق

    نشان‌ها همسر(ان) ملیحه حکمت

    فرزندان سلما، محمد و حسین

    عباس بابایی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۲۹ قزوین – درگذشته ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ سردشت) سرلشکر خلبان نورثروپ اف-۵ و اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بود[۱][۲] و در سال ۱۳۶۶ بر اثر شلیک پدافند خودی سپاه پاسداران کشته شد.[۱]

    زندگی‌نامه

    وی دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام گشت. پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف - ۱۴ به نیروی هوایی، وی که خلبان ماهر شکاری اف - ۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف - ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.[۱]

    فعالیت‌های نظامی

    ۱۳۵۹: از شهریور این سال با درجه سرگردی با شروع جنگ ایران و عراق فرماندهی اسکادران و انجام عملیات با جنگنده نورثروپ اف-۵ و اف - ۱۴ تام‌کت را انجام می‌داد.

    ۱۳۶۰: با درجه سرهنگ دومی فرمانده پایگاه هوایی هشتم شکاری بود.

    ۱۳۶۲: از ۹ آذر این سال با درجه سرهنگ تمامی به معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد.

    ۱۳۶۶: با درجه سرتیپی در سمت معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی ابقا شد.

    ازدواج

    او با دختر دایی خود، ملیحه حکمت (زاده ۱۳۳۷ - درگذشته ۳ خرداد ۱۳۹۵) در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۴ ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۱ دختر به نام سلما و ۲ پسر به نام‌های محمد و حسین است.[۳][۴]

    ملیحه حکمت، در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۵۷ سالگی، پس از چند ماه تحمل درد و رنج ناشی از بیماری کبدی درگذشت.[۵]

    درگذشت

    عباس بابایی پس از ۶۰ مأموریت جنگی موفق، در صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶، مصادف با روز عید قربان، همراه با سرهنگ علی محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمدند و وارد آسمان عراق شدند. بابایی و نادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی شیلکا ۲۳ میلی‌متری پدافند سپاه پاسداران قرار گرفتند و بابایی که در کابین عقب حضور داشت از ناحیه سر مجروح و بلافاصله کشته شد. وی در این هنگام ۳۷ سال داشت.[۱] پیکر وی در گلزار شهدا در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.[۱]

    یکی از راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ دربارهٔ این واقعه نوشته‌است: «به دنبال اصابت گلوله به هواپیمای تیمسار بابایی و اختلالی که در ارتباط هواپیما و پایگاه تبریز به وجود آمد، پایگاه مزبور به رابط هوایی سپاه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای خودی در منطقه مرزی سقوط کرد برای کمک به یافتن خلبان و لاشه آن هر چه سریعتر اقدام نمایید. مدت کوتاهی از اعلام این موضوع نگذشته بود که فرد مذکور[۶][۷] مجدداً تماس گرفت و در حالی که گریه امانش نمی‌داد گفت: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یکی از سرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل کابین کشته شده‌است.»[۸][۹]

    تقدیر و یادبود

    میدان شهید بابایی، قزوین

    یک میدان در شهر قزوین به نام «میدان شهید بابایی» با یک مجسمه تمام‌تَنِه از او، به افتخار و ادای احترام به بابایی ساخته شده‌است.

    مجموعه شوق پرواز به کارگردانی یدالله صمدی با بازی شهاب حسینی برای نمایش زندگی‌نامه عباس بابایی ساخته شد و از شهریور تا بهمن ۱۳۹۰ در ۲۴ قسمت از شبکه یک سیما پخش گردید.[۱۰] شهاب حسینی به خواسته ملیحه حکمت (صدیقه حکمت)، همسر عباس بابایی، در نقش عباس بابایی بازی کرد.[۱۱]

    نگارخانه

    خلبانان جنگنده اف-۱۴: ایستاده از چپ: اسدالله عادلی - جلیل زندی - غلامحسین هاشم‌پور - عباس بابائی - ایرج سیروس - محمد رستم پور.

    نشسته از چپ: سعید صدیقیان - احمد مرادی طالبی - غلامرضا نظام‌آبادی

    پانویس

    ↑ پرش به بالا به:

    ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ «زندگینامه: عباس بابایی (۱۳۲۹–۱۳۶۶)». . ۲۰۱۳-۰۴-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

    ↑ «خاطرات دربارهٔ شهید عباس بابایی - بخش ششم». . دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

    ↑ «زندگینامه سرلشکر خلبان شهید بابایی». پایگاه جامع عاشورا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۷ اوت ۲۰۱۱.

    ↑ «زندگینامه شهید عباس بابایی». وبگاه تبیان.

    ↑ «وصال پس از ۳۰ سال/ هم‌پرواز با «عباس بابایی»». . ۲۰۱۶-۰۵-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

    ↑ «فرمانده پدافند هوایی 66 حسن روحانی بوده؟ ماجرای شهادت عباس بابایی». . ۲۰۲۰-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

    ↑ «سالروز شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی». . ۲۰۱۸-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

    منبع : fa.wikipedia.org

    مروری بر زندگی خلبان شهید عباس بابایی

    وی برای پیشرفت سریع عملیات به نظارت بر کارها اکتفا نمی‌کرد و علیرغم ممانعت‌هایی که برای جلوگیری از پرواز وی به دلیل سمتی که داشت به وجود می‌آوردند خود شخصا در پروازهای عملیاتی شرکت می‌کرد و با مهارت و شجاعتی خاص به مقابله با دشمنان اسلام می‌پرداخت. او با اینکه معاون عملیات نیروی هوایی بود هیچگاه خود را از صحنه نبرد جدا نمی‌کرد و همیشه در میدان‌­های جنگ حضور داشت و می­‌گفت: «اگر پرواز نکنم، احساس ضعف خواهم کرد زیرا هستی خود را در میدان جنگ می­‌بینم»

    مروری بر زندگی خلبان شهید عباس بابایی

    وی برای پیشرفت سریع عملیات به نظارت بر کارها اکتفا نمی‌کرد و علیرغم ممانعت‌هایی که برای جلوگیری از پرواز وی به دلیل سمتی که داشت به وجود می‌آوردند خود شخصا در پروازهای عملیاتی شرکت می‌کرد و با مهارت و شجاعتی خاص به مقابله با دشمنان اسلام می‌پرداخت. او با اینکه معاون عملیات نیروی هوایی بود هیچگاه خود را از صحنه نبرد جدا نمی‌کرد و همیشه در میدان‌­های جنگ حضور داشت و می­‌گفت: «اگر پرواز نکنم، احساس ضعف خواهم کرد زیرا هستی خود را در میدان جنگ می­‌بینم»

    تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 05

    پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ سرتیپ شهید عباس بابایی معاون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در 15 مرداد 1366به فیض شهادت نائل گردید. وی از خلبانان ماهر و تاثیرگذار در جنگ تحمیلی بود که توانست ماموریت‌های سوق‌الجیشی را در تاریخ جنگ به ثبت برساند.

    زندگینامه

    عباس بابایی در سال 1329 در شهرستان قزوین متولد شد و پس از گذراندن مدارج اولیه تحصیل در این شهر در فروردین ماه سال 1348 به نیروی ارتش پیوست و در اواخر سال 1351 با درجه ستوان دومی از دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی فارغ‌التحصیل گردید. وی با دختردایی‌اش «ملیحه حکمت» 4 شهریور ۱۳۵۴ ازدواج کرد و صاحب دختری به نام «سلما» و دو پسر به نام‌های «محمد» و «حسین» شد. سرلشگر عباس بابائی به هنگام شهادت 37 سال داشت و از خود سه فرزند به یادگار گذاشته است[1].

    تحصیلات

    شهید بابائی، دوران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان دهخدا سپری کرد و دوران متوسطه را نیز در دبیرستان نظام با موفقیت به پایان می‌رساند. پس از اخذ دیپلم، با شرکت در کنکور سراسری در رشته پزشکی پذیرفته می‌شود ولی به دلیل این که به خلبانی علاقه وافری داشت، از آن انصراف داده و در سال 1348 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی می شود.

    همانند دیگر خلبانان نیروی ‌هوایی پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز، جهت تکمیل خلبانی و گذراندن دوره پیشرفته، به کشور آمریکا اعزام می‌شود.

    یکی از هم­دوره­‌ای‌­های شهید بابایی بیان می­­‌کند: «در دوران تحصیل آموزش خلبانی در آمریکا، روزی در بولتن خبری پایگاه آموزشی «ریس» که هر هفته منتشر می­شد، مطلبی نوشته شده بود که توجه همه ما را به خود جلب کرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت ۲ بعد از نیمه شب می­‌دود تا شیطان را از خود دور کند. من و بابایی هم‌اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم». او گفت: «چند شب پیش بی‌­خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع کردم به دویدن. از قضا کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه برمی‌­گشتند آن‌ها از دیدن من شگفت‌زده شدند.

    کلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد، نزد او رفتم»، او گفت: «در این وقت شب برای چه می­‌دوی؟» گفتم: «خوابم نمی‌آمد خواستم کمی ورزش کنم تا خسته شوم. گویا توضیح و جواب من برای کلنل قانع‌کننده نبود. او اصرار کرد تا واقعیت را برایش بگویم»، به او گفتم: «مسائلی در اطراف من می‌گذرد که گاهی موجب می‌شود شیطان با وسوسه­‌هایش مرا به طرف خودش و گناه بکشاند و در دین ما توصیه شده که در چنین مواقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم»[2].

    فعالیت‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی

    شهیدبابایی در سال ۱۳۴۹، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا رفت و پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف- ـ14 به نیروی هوایی، وی که جزء خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف ـ ۵ بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف- ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. وی در مدت دانشجویی علیرغم گسترش فساد در بین نیروهای مسلح طاغوت جزء متعهدترین و تیزهوش‌ترین افسران ایرانی بود.

    با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم ستمشاهی، شهیدبابایی به عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل­گیری انجمن‌­های اسلامی در ارتش، ویژگی­‌های فردی و شخصیتی و جهد مذهبی و پایبندی او به مسائل اعتقادی و مواضع دفاعی او در مقابل انحرافات سبب گردید که به سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شود.

    سال 1358برای شهید بابائی سال پرکاری بود. نابسامانی­‌های بسیار، القائات انحرافی و دسیسه­‌های گروهک‌­های منافقین که با طرح انحلال ارتش قصد از هم­‌پاشی نیروهای مسلح را داشتند کار را سخت کرده بود، اما او با بینش و درک عمیق خود و نیروهای مؤمن و انقلابی برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد[3].

    فعالیت‌ها در دفاع مقدس

    سرلشگر بابائی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشادت‌های فراوانی در خدمت به انقلاب از خود نشان داد و به علت مهارت و ورزیدگی که در عملیات‌های متعدد داشت به کسب درجه سرهنگی نائل شد و در اردیبهشت ماه 1366به پیشنهاد رئیس شورایعالی دفاع و تائید امام‌خمینی به درجه سرتیپی رسید.

    شهیدبابائی در طول خدمت صادقانه خود سمت‌های مختلفی را به‌ عهده داشت از جمله در مرداد ماه سال 1360 به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان منصوب شد و پس از آن در آذرماه سال 1362 سمت معاونت عملیاتی فرماندهی نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی به وی محول گردید.

    عباس بابائی از جمله افسران متعهد نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که همواره وفاداری خود را به جمهوری اسلامی با انجام پروازهای متعدد در جبهه‌های جنگ به اثبات رسانید. وی در طول مدت فعالیت شجاعانه خود بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیماهای شکاری داشت و تنها طی یک سال و نیم گذشته بیش از 60 ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

    در طول جنگ تحمیلی سرلشگر بابائی در عملیات مختلف نظامی شرکت داشت و در شرایط دشوار عملیات همواره پشتیبانی رزمندگان اسلام بود. شهید بابائی در قرارگاه‌های عملیاتی شخصا حضور می‌یافت و همپای رزمندگان اسلام به بررسی طرح‌ها و نقشه‌های عملیات هوایی می‌پرداخت. شهید بابائی به کمک همکارانش در مدت ایام حج سال 1366 طرحی را برای عبور سالم کشتی­‌های تجاری در خلیج فارس به اجرا درآورد، ماحصل‌اش عبور امن چهل فروند کشتی غول‌پیکر تجارتی از تنگه خورموسی بود.

    وی برای پیشرفت سریع عملیات به نظارت بر کارها اکتفا نمی‌کرد و علیرغم ممانعت‌هایی که برای جلوگیری از پرواز وی به دلیل سمتی که داشت به وجود می‌آوردند خود شخصا در پروازهای عملیاتی شرکت می‌کرد و با مهارت و شجاعتی خاص به مقابله با دشمنان اسلام می‌پرداخت. او با اینکه معاون عملیات نیروی هوایی بود هیچگاه خود را از صحنه نبرد جدا نمی‌کرد و همیشه در میدان‌­های جنگ حضور داشت و می­‌گفت: «اگر پرواز نکنم، احساس ضعف خواهم کرد زیرا هستی خود را در میدان جنگ می­‌بینم»[4].

    منبع : www.irdc.ir

    شهید بابایی... پرواز تا بی نهایت

    ۱۵ مرداد سالروز شهادت یکی از زبده‌ترین و موثرترین فرد و در عین حال عارف مسلک از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس است.

    شهید بابایی... پرواز تا بی نهایت

    ۱۵ مرداد سالروز شهادت یکی از زبده‌ترین و موثرترین فرد و در عین حال عارف مسلک از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس است.

    سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی معاون وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی پس از بازگشت از یک پرواز عملیاتی شناسایی در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ در ۳۷ سالگی به شهادت رسید.

    شهید عباس بابایی در سال ۱۳۲۹ در شهرستان قزوین متولد شد، وی پس از طی مدارج اولیه تحصیلی درقزوین پس از آنکه در رشته پزشکی پذیرفته شد به علت علاقه به خلبانی در سال ۱۳۴۸ به نیروی ارتش پیوست و در اواخر سال ۱۳۵۱ با درجه ستوان دومی از دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی فارغ‌التحصیل شد.

    عباس بابایی در ۴ شهریور ۱۳۵۴ با دختر دایی «ملیحه حکمت» ازدواج کرد که ثمره آن ازدواج دختری به نام «سلما» و دو پسر به نام‌های «محمد» و «حسین» است.

    شهید بابایی پس از طی مراحل مقدماتی پرواز همانند سایر هم خدمتی هایش در سال ۱۳۴۹ برای تکمیل و دوره پیشرفته خلبانی، به کشور آمریکا اعزام می‌شود.

    - تخصص و قابلیت فوق العاده

    بازگشت عباس بابایی به کشور همزمان شده بود با ورود هواپیما‌های پیشرفته اف- ۱۴ به نیروی هوایی، و وی که جزء خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف ـ ۵ بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف- ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد، در دوران دانشجویی علیرغم گسترش فساد در بین نیرو‌های مسلح طاغوت جزء متعهدترین و تیزهوش‌ترین افسران ایرانی بود.

    - همگام با انقلاب اسلامی

    با اوج‌گیری مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی، شهیدبابایی به عنوان یکی از نیرو‌های انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش پا به میدان مبارزه نهاد.

    علقه‌های مذهبی و دیدن فضای فاسد دستگاه حاکم و فقر و گرفتاری مردم از طرفی و نفوذ همه جانبه اجنبی در همه ارکان کشور روح عباس را که درس آزادی خواهی را در مکتب امام حسین (ع) آموخته بود، می‌آزرد و با پیروی انقلاب اسلامی خود را وقف انقلاب و عمل به فرامین رهبری کرد.

    همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری انجمن‌های اسلامی در ارتش، ویژگی‌های فردی و شخصیتی و مذهبی و پایبندی او به مسائل اعتقادی و مواضع دفاعی او در مقابل انحرافات سبب شد که به سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شود.

    سال ۱۳۵۸ برای شهید بابایی سال پرکاری بود، نابسامانی‌های بسیار، القائات انحرافی و دسیسه‌های گروهک‌های منافقین که با طرح انحلال ارتش قصد از هم پاشی نیرو‌های مسلح را داشتند، کار را سخت کرده بود، اما او با بینش و درک عمیق خود و نیرو‌های مؤمن و انقلابی برای حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

    - شهید بابایی و دفاع مقدس

    سرلشگر بابایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشادت‌های فراوانی در خدمت به انقلاب از خود خلق کرد و به علت مهارت و ورزیدگی که در عملیات‌های متعدد داشت به کسب درجه سرهنگی نایل شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ به پیشنهاد رئیس شورایعالی دفاع و تایید امام‌خمینی (ره) به درجه سرتیپی رسید.

    شهیدبابایی در طول خدمت صادقانه خود سمت‌های مختلفی را به عهده داشت، از جمله در مرداد ۱۳۶۰ به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان منصوب شد و پس از آن در آذر ۱۳۶۲ معاونت عملیاتی فرماندهی نیروی هوایی ارتش را بر عهده گرفت.

    عباس بابایی همواره وفاداری خود را به جمهوری اسلامی با انجام پرواز‌های متعدد در جبهه‌های جنگ به اثبات رسانید و در طول مدت فعالیت شجاعانه خود بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های شکاری داشت و تنها طی یک سال و نیم بیش از ۶۰ ماموریت جنگی را با موفقیت کامل انجام داد.

    در طول جنگ تحمیلی سرلشکر بابایی با شرکت در عملیات مختلف نظامی و در شرایط دشوار عملیات همواره پشتیبانی رزمندگان اسلام بود، شهید بابایی شخصا با حضور در قرارگاه‌های عملیاتی همپای رزمندگان اسلام به بررسی طرح‌ها و نقشه‌های عملیات هوایی می‌پرداخت.

    او با کمک سایر همرزمانش در مدت ایام حج سال ۱۳۶۶ طرحی را برای عبور سالم کشتی‌های تجاری در خلیج فارس اجرا کرد که ماحصل آن عبور امن چهل فروند کشتی غول‌پیکر تجارتی از خلیج فارس بود.

    وی برای پیشرفت سریع عملیات به نظارت بر کار‌ها اکتفا نمی‌کرد و علیرغم ممانعت‌هایی که برای جلوگیری از پرواز وی به دلیل سمتی که داشت به وجود می‌آوردند خود شخصا در پرواز‌های عملیاتی شرکت می‌کرد و با مهارت و شجاعتی خاص به مقابله با دشمنان اسلام می‌پرداخت.

    سرلشکر بابایی با اینکه معاون عملیات نیروی هوایی بود هیچگاه خود را از صحنه نبرد جدا نمی‌کرد و همیشه در میدان‌های جنگ حضور داشت و می‌گفت «اگر پرواز نکنم، احساس ضعف خواهم کرد، زیرا هستی خود را در میدان جنگ می‌بینم»

    - شهادت

    هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶ به علت لیاقت و رشادت‌هایی که در دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سرکوب و دفع تجاوزات دشمنان انقلاب اسلامی، به درجه سرتیپی مفتخر شد، اما آن قدر خاکی بود که کمتر کسی او را با این درجه دیده بود.

    در همان سال نامش برای سفر حج نوشته شد، همه چیز برای زیارت خانه خدا مهیا بود، اما ناگهان در آخرین لحظات و در فرودگاه، از رفتن به حج صرف نظر کرد و وقتی با اصرار اطرافیان مواجه شد، گفت: مکه من این مرز و بوم است، مکه من آب‌های گرم خلیج فارس و کشتی‌هایی هستند که باید سالم از آن عبور کنند، تا امنیت برقرار نباشد، من مشکل می‌توانم خودم را راضی کنم». خانواده را فرستاد، اما خودش نرفت و در تماس تلفنی که همسرش از مکه با او داشت گفت: «ان‌شاء الله خودم را تا عید قربان به شما می‌رسانم».

    جالب اینکه در روز عرفه چند نفر از دوستان عباس نقل کرده اند که لحظاتی عباس در سرمزن عرفات دیده اند و از اینکه او خود را به حج رسانده بودمتعجب شده بودند گویا خداوند ملک مقربی را بجای عباس به حج فرستاده بود.

    در پانزدهم مردادماه ۱۳۶۶ روز عید قربان با یک هواپیمای دو کابینه"اف -۵" در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان علی‌محمد نادری (خلبان کابین جلو) عهده دار انجام آخرین مأموریت پروازی خود شد، پس از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت خود را برای رسیدن به عید قربان آماده کرد، باید به سرعت برای میهمانی و عید قربانی کردن نفس بر می‌گشت.

    منبع : www.iribnews.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید