این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    علت مخالفت امام خمینی و روحانیت با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بوده است مطالعات نهم

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    علت مخالفت امام خمینی و روحانیت با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بوده است مطالعات نهم را از این سایت دریافت کنید.

    سوالات درس 15 مطالعات نهم

    كلبه ي آرامش جنوب روانشناسي، سخنان حكيمانه،‌ مطالعات اجتماعي، اخلاق اسلامی

    سوالات درس 15 مطالعات نهم

    سوالات متن فصل هشتم- درس15           1-چرا پس از کودتای 28مرداد مردم از وضعیت کشور ناراضی و ناراحت بودند؟زیرا نفوذ و سلطه آمریکا بر ایران بیشتر شد. و مردم ایران از شکست نهضت ملی شدن نفت و تسلط دوبارهٔ بیگانگان بر کشورشان ناراحت بودند.2-اهداف امریکایی ها از انجام تغییرات اجتماعی واقتصادی درایران چه بود؟-برای از بین بردن زمینه قیامهای مردمی- حفظ حکومت پهلوی- مقابله با هویت دینی جامعه اسلامی ایران3-اساسی ترین تغییرات در لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟الف) لغو شرط مسلمان بودن برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان؛ب) لغو سوگند به قرآن از سوی انتخاب شوندگان و تبدیل آن به سوگند به کتاب آسمانی.4- درمورد تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی به سوالات زیر پاسخ دهید.الف) این تغییرات با چه بهانه ای صورت گرفت؟در ظاهر به بهانه زمینه سازی برای مشارکت بیشتر مردم در فعالیتهای اجتماعی انجام گرفت.ب) هدف واقعی آن چه بود؟تهاجم آشکاری به هویت دینی جامعه اسلامی ایران بود.ج) چه کسی به مخالفت با ان برخاست؟ چرا ؟امام خمینی(ره)- چون  برخلاف ظاهر، حقیقت آن تضعیف ومقابله با هویت دینی جامعه ایران بود.د) سرانجام این تصویب نامه چه شد؟سرانجام در نتیجه مخالفت جدی امام و سایر علما، دولت مجبور شد تصویب نامه مذکور را لغو کند.5-شاه پس از لغو تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی دست به چه اقدامی زد؟ و به چه علت؟اعلام کرد که اصول ششگانه ای را با عنوان«انقلاب سفید» به همه پرسی (رفراندوم) خواهد گذاشت.به علت این که پیروی از سیاستهای آمریکا را برای حفظ حکومت خود ضروری میدانست.6- علت مخالفت علماء و امام خمینی با همه پرسی اصول ششگانه چه بود؟امام خمینی و سایر علمای مبارز از اهداف و پیامدهای واقعی این اصول آگاه بودند و یقین داشتند که اجرای این اصول، موجب تحکیم سلطه آمریکا بر ایران و وابستگی سیاسی و اقتصادی کشور ما به بیگانگان میشود.7-با فرا رسیدن ماه محرم سال1342 امام خمینی به مداحان وسخنرانان مذهبی چه مواردی را یاد آوری نمودند؟یادآوری کرد که سکوت در برابر حکومت ستمگر، کمک به دشمنان اسلام است و از آنان خواست که خطر اسرائیل را به مردم گوشزد کنند. در آن زمان، حکومت پهلوی با اسرائیل رابطه برقرار کرده بود.8-امام خمینی در عاشورای1342 در مدرسه فیضیه شاه را درمورد چه مسائلی بازخواست ومحکوم کردند؟به دلیل ستمگری،   همکاری با اسرائیل   و   وابستگی به آمریکا9-علت وچگونگی قیام 15خرداد42  را بیان کنید.دو روز بعداز سخنرانی تاریخ امام درعاشورای 42، مأموران رژیم شاه شبانه به خانه امام ریختند و ایشان را دستگیر و پس از انتقال به تهران، در یکی از پادگانهای نظامی زندانی کردند. دستگیری امام، موجب خشم و اعتراض گستردهٔ مردم مسلمان ایران در شهرهای مختلف شد. شدیدترین اعتراضها در شهرهای قم، تهران و ورامین صورت گرفت. رژیم شاه که از حرکت سریع و فراگیر مردم به وحشت افتاده بود، به مأموران خود دستور داد که تظاهرکنندگان را به گلوله ببندند و قیام را سرکوب کنند.10-قیام 15خرداد چه تأثیری درگسترش مبارزات مردم داشت؟قیام 15خرداد اگرچه به زور اسلحه و با خشونت مأموران رژیم سرکوب شد، بر خشم و نفرت مردم انقلابی نسبت بهشاه و عوامل حکومت او افزود و انگیزهٔ آنان را برای مبارزه تا سرنگونی حکومت پهلوی تقویت کرد.11-امریکایی ها براساس لایحه کاپیتولاسیون چه حقی(امتیازی) به دست آورده بودند؟آمریکا دولت ایران را مجبور کرد که به مأموران نظامی آمریکا مصونیت قضایی یا حق کاپیتولاسیون بدهد. بر اساساین مصونیت، اگر آمریکاییها در ایران مرتکب جرمی میشدند، دادگاههای ایران حق رسیدگی به جرم آنها را نداشتند.12- چه کسی با دادن حق کاپیتولاسیون به آمریکایی ها مخالفت کرد؟ به چه علت؟امام خمینی دادن مصونیت قضایی به آمریکاییان را اقدامی ذلّت بار و خلاف استقلال کشور شمرد و شاه را به سبب وابستگی به آمریکا به شدت سرزنش کرد.13-چرا رژیم تصمیم به تبعید امام خمینی ازکشور گرفت؟ واین اقدام در چه تاریخی وبه کجا صورت گرفت؟حکومت پهلوی دریافت که امام اهل سازش و سکوت نیست،  در 13آبان 1343ایشان را به ترکیه تبعید کرد. حدود یک سال بعد، تبعیدگاه امام از ترکیه به نجف در عراق تغییر یافت و تا مهر 1357 امام در آن شهر ساکن بود.14-آیا مردم ایران پس ازتبعید امام خمینی دست از مبارزه کشیدند؟ توضیح دهید.خیر- بلکه قشرهای مختلف مردم به ویژه روحانیان، فرهنگیان، دانشجویان و بازاریان ، به مبارزه ادامه دادند. آنها به پیروی از امام، مبارزه را وظیفه ای دینی و شرعی میدانستند. علاوه بر یاران و پیروان امام خمینی، گروههای دیگری نیز با عقاید سیاسی متفاوت در مبارزه با حکومت پهلوی شرکت داشتند.15-روش مبارزاتی افرادی مانند شهیدمطهری ودکتر شریعتی چگونه بود؟ اینگونه شخصیت ها روش مبارزه فرهنگی را برگزیدند و می کوشیدند با سخنرانی، نوشتن کتاب و مقاله و برگزاری کلاسهای تفسیر قرآن و نهج البلاغه در مساجد، حسینیه ها و دانشگاهها، اسلام انقلابی را به جوانان معرفی کنند.16-اوضاع ایران درآستانه انقلاب اسلامی چگونه بود؟(سال1356 )در آن زمان، شاه اکثر مخالفان خود را سرکوب کرده بود. آمریکا و بسیاری از کشورهای قدرتمند نیز از حکومت او پشتیبانی میکردند. با این حال، مردم ایران به دلیل مسائل و مشکلات مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از شاه و سیاستهای او ناراضی بودند؛17-زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی واقتصادی نارضایتی مردم از حکومت شاه را بیان کنید.سیاسیفرهنگیاجتماعیاقتصادی1-وابستگی سیاسی

    منبع : mojtabapes.blogfa.com

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس نهم درس 15: انقلاب اسلامی ایران با پاسخ

    نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی | فعالیت (صفحهٔ 98 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 100 کتاب درسی) | اوضاع ایران در آستانهٔ انقلاب اسلامی | فعالیت (صفحهٔ 102 کتاب درسی) | انقلاب اسلامی از آغاز تا پیروزی | فعالیت (صفحهٔ 104 کتاب درسی) | الف) تصویب‌نامهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی | ب) اصول شش‌گانه | پ) قیام 15 خرداد 1342 | ت) مخالفت امام خمینی با لایحۀ کاپیتولاسیون (قضاوت سپاری) | ادامۀ مبارزۀ ملت پس از تبعید امام خمینی | قیام 19 دی قم | قیام 29 بهمن تبریز | گسترش تظاهرات و اعتصاب‌ها در کشور | هجرت امام از نجف به پاریس | بازگشت امام (ره) به ایران و پیروزی انقلاب

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس نهم

    درس 15: انقلاب اسلامی ایران با پاسخ

    آخرین ویرایش 20 تیر 1400

    گزارش خطا 148300 مطالعات اجتماعی

    فصل 1: سیارهٔ ما، زمین

    درس 1: زمین، مهد زیبای انسان‌ها

    درس 2: حرکات زمین

    فصل 2: سنگ کره، آب‌کره، هواکره

    درس 3: چهره زمین

    درس 4: آب فراوان، هوای پاک

    فصل 3: زیست کره، تنوع شگفت‌‌انگیز

    درس 5: پراکندگی زیست بوم‌های جهان

    درس 6: زیست بوم‌ها در خطرند

    فصل 4: ساکنان سیارهٔ زمین

    درس 7: جمعیت جهان

    درس 8: بی‌عدالتی و نابرابری در جهان

    فصل 5: عصر یکپارچگی و شکوفایی

    درس 9: ایرانی متحد و یکپارچه

    درس 10: اوضاع اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی ایران در عصر صفوی

    فصل 6: ایران از عهد نادرشاه تا ناصرالدین شاه

    درس 11: تلاش برای حفظ استقلال و اتحاد سیاسی ایران

    درس 12: در جست‌و‌جوی پیشرفت و رهایی از سلطه خارجی

    فصل 7: ایران در عصر مشروطه

    درس 13: نهضت مشروطه

    درس 14: ایران در دوران حکومت پهلوی

    فصل 8: سقوط حکومت شاهنشاهی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی

    درس 15: انقلاب اسلامی ایران

    درس 16: ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

    فصل 9: فرهنگ و هویت درس 17: فرهنگ درس 18: هویت

    فصل 10: خانواده و جامعه

    درس 19: ارزش‌ها و کارکردهای خانواده

    درس 20: آرامش در خانواده

    فصل 11: حکومت و مردم

    درس 21: نهاد حکومت

    درس 22: حقوق و تکالیف شهروندی

    فصل 12: بهره‌وری

    درس 23: بهره‌وری چیست؟

    درس 24: اقتصاد و بهره‌وری

    ویدیو دوره کامل آموزشی، مطالعات اجتماعی نهم دوره اول متوسطه

    مدرس: آرمین خالدیان

    مدت دوره: 34 ساعت (58 فایل)

    ریاضی

    3885 تست 271,950 تومان

    علوم تجربی

    4470 تست 312,900 تومان

    پیام‌های آسمان

    1686 تست 118,020 تومان

    آمادگی دفاعی

    219 تست 15,330 تومان

    فارسی

    3107 تست 217,490 تومان

    عربی

    1642 تست 114,940 تومان

    قرآن

    570 تست 39,900 تومان

    انگلیسی

    2296 تست 160,720 تومان

    مطالعات اجتماعی

    2472 تست 173,040 تومان

    کار و فناوری

    232 تست 16,240 تومان

    استعداد تحلیلی

    286 تست 20,020 تومان

    نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی

    پس از کودتای 28 مرداد و بازگشت محمدرضاشاه به سلطنت، به تدریج نفوذ و سلطهٔ آمریکا بر ایران آغاز شد. در آن زمان، مردم ایران از شکست نهضت ملی شدن نفت و تسلط دوبارهٔ بیگانگان بر کشورشان ناراحت بودند. آمریکایی‌ها برای جلوگیری از وقوع قیام‌های مردمی و حفظ حکومت پهلوی، به شاه توصیه کردند که در امور مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور تغییراتی ایجاد کند. برخی از این تغییرات عبارت بودند از:

    الف) تصویب‌نامهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی

    حکومت پهلوی در سال 1341 ش، قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی (شوراهای استان و شهرستان) را تغییر داد. از جملهٔ این تغییرات این بود که شرط مسلمان بودن برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان لغو گردید و دیگر آنکه شرط سوگند به قرآن یاد کردن انتخاب شوندگان به سوگند به کتاب آسمانی تبدیل شد.

    حکومت پهلوی به ظاهر وانمود می‌کرد که با این تغییرات قانونی قصد دارد مردم را در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت بدهد. اما در واقع هدف او تضعیف هویت اسلامی جامعه ایران بود. به همین دلیل، علما با این تغییر قانون مخالفت کردند. برجسته‌ترین مخالفان، عاِلمی شجاع به نام آیت‌الله سید روح‌الله خمینی بود که در قم اقامت داشت. امام خمینی می‌دانست که هدف حکومت از این تغییرات، مخالفت با اسلام و تخریب ارزش‌های اسلامی است.

    سرانجام در نتیجهٔ مخالفت جدّی امام و سایر علما، دولت مجبور شد این تصویب نامه را لغو کند.

    افشاگری امام خمینی دربارهٔ اقدامات و جنایات حکومت پهلوی

    ب) اصول شش‌گانه

    محمدرضا شاه پیروی از سیاست‌های آمریکا را برای حفظ حکومت خود ضروری می‌دانست. به همین دلیل، مدت کوتاهی پس از لغو تصویب نامهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی، اعلام کرد که اصول شش‌گانه‌ای را با عنوان «انقلاب سفید» به همه پرسی (رفراندوم) خواهد گذاشت.

    اصول شش‌گانه در ظاهر برای کشور خوب و لازم به نظر می‌رسید، اما امام خمینی و سایر علمای مبارز از اهداف و پیامدهای واقعی این اصول آگاه بودند و یقین داشتند که اجرای این اصول، موجب افزایش سلطهٔ آمریکا بر ایران و وابستگی بیشتر سیاسی و اقتصادی کشور ما به بیگانگان می‌شود. به همین دلیل، امام ضمن غیرقانونی شمردن همه پرسی اصول شش‌گانه، از مردم خواست که در آن شرکت نکنند. در برخی از شهرها مانند تهران و قم، مردم تظاهرات کردند و مخالفت خود را با اصول شش‌گانه و همه پرسی آن نشان دادند. اما همه پرسی اصول شش‌گانه با وجود اعتراض‌های مردمی، در بهمن 1341 برگزار شد و حکومت پهلوی نیز اعلام کرد که بیشتر مردم با اصول شش‌گانه موافق‌اند.

    منبع : gama.ir

    گزارش

    16 مهر سالروز تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی است که یکی از بندهای آن اعضای حق رأی به زنان بود، اما با مخالفت علما و امام خمینی اجرای آن ملغی شد. گزارش تسنیم درباره علت مخالفت‌ها با این لایحه را می‌خوانید.

    گزارش| علت مخالفت‌ها با لایحه «انجمن‌های ایالتی و ولایتی» چه بود؟

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲اخبار سیاسیاخبار سیاست ایران

    ۱۶ مهر سالروز تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی است که یکی از بندهای آن اعضای حق رأی به زنان بود، اما با مخالفت علما و امام خمینی اجرای آن ملغی شد. گزارش تسنیم درباره علت مخالفت‌ها با این لایحه را می‌خوانید.

    گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم-57 سال قبل در 16 مهرماه سال 1341 یک لایحه جنجالی که زمینه‌های بروز نهضت اسلامی در ایران قبل از سال 42 بود، در دولت اسدالله علم نخست‌وزیر رژیم پهلوی به تصویب رسید.

    «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی» مربوط به تشکیل شورایهای استانی و شهرستانی بود و بندهایی داشت که واکنش‌های شدیدی را چه در بین متدینین جامعه و چه حتی گروه‌های ملی‌گرا برانگیخت.

    به موجب این لایحه، شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف شده و در مراسم سوگند به امانت و صداقت به جای قرآن، لفظ "کتاب آسمانی" آورده شده‌ بود و به زنان نیز حق رأی داده می‌‏‌شد.

    چند سالی است که برخی مدعی شده‌اند که مبارزه روحانیت با این لایحه به‌دلیل حق رای دادن به زنان بود، در حالی که نگاهی به سخنرانی‌ها و مواضع امام خمینی و سایر شخصیت مبارز آن زمان نشان می‌دهد مسائل مهم‌تری دلایل مبارزه با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود نه حق رای دادن به زنان و در شرایطی که بعد از سال 32، ساواک هرگونه فعالیت سیاسی را پیگیری و سرکوب می‌‌کرد و حتی مردها نیز آزادی در رای نداشتند و  از سال 32 تا 57، تمامی منتخبان مجالس شورای ملی و سنا به خواست و اراده شاه انتخاب می‌شدند و تنها یک‌بار در انتخابات مجلس بیستم، اللهیار صالح از اعضای جبهه ملی توانست در حوزه انتخابیه کاشان رأی بیاورد که آن مجلس نیز بعد از یک سال در سال 40 منحل شد! حق رای دادن به زنان  یک نوع ژست آزادی بود لذا مخالفت‌ها با این لایحه از جمله بند حق رای به زنان برای این بود تا جلوی اقدامات بعدی رژیم از جمله فرستادن زنان به خدمت سربازی را بگیرند.

    16 مهرماه روزنامه‌های اطلاعات و کیهان که روزنامه‌های عصر تهران بودند تیتر زدند: "طبق لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی که در هیئت دولت به تصویب رسید و امروز منتشر شد، به زنان حق رای داده شده‌است."

    با انتشار این خبر همان شب جلسه‌ای در بیت مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزند وی شیخ مرتضی حائری برگزار شد و برخی مراجع قم و اساتید مطرح حوزه برای چاره‌اندیشی گرد هم آمدند.

    امام خمینی در این جلسه دلایل مخالفتش با این لایحه را چنین برمی‌شمرد: "دولت تصویب‌نامه خلاف شرع صادر می‌کند، به زن‌ها حق رای می‌دهد، نوامیس مسلمین در شرف هتک است، می‌خواهند دختران نجیب 18 ساله را به نظام اجباری ببرند، دختر و پسر در آغوش هم کشتی می‌گیرند، دختران عفیف مردم در مدارس زیر دست مردها درس می‌خوانند، مردم از گرسنگی تلف می‌شوند و آن‌ها برای استقبال از اربابان خود سیصد هزار تومان گل از هلند می‌آورند، قرآن اسلام در خطر است، اسراییل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد، خطرامروز براسلام کمتر از خطر بنی امیه نیست، اهل منبر را تهدید می‌کنند، اسراییل زراعت و تجارت ما را قبضه کرده‌است، دولت روز ننگین 17 دی را جشن می‌گیرد، به فرقه ضاله همراهی می‌کند، مطبوعات به روحانیون اهانت می‌کنند..."

    تکیه مخالفت امام و سایر روحانیون با این لایحه بیش از بحث حضور زنان در انتخابات، خطر نفوذ وابستگانِ به آمریکا و اسرائیل در مناصب حکومتی بود چراکه با برداشتن قید اسلام از بین انتخاب شوندگان، ممکن بود وابستگان به فرقه ضاله بهاییت وارد مناصب حکومتی شوند. همچنین حیف و میل بیت‌المال، نابودی زراعت ایران و همراهی دربار با بهایی‌ها از دلایل دیگر مخالفت‌شان بود.

    امام خمینی معتقد بود تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، "مقدرات مسلمین را به دست غیر مسلمانان مانند یهودی‌های بهایی" می‌سپارد

    امام خمینی 17 مهرماه در نامه‌ای مستقیم به شاه خواستار الغای لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی می‌شوند: "به طوری که در روزنامه‌ها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی‌دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زن‌ها حق رأی داده است. و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود."

    28 مهرماه نیز امام در تلگرافی به عَلَم نخست وزیر شاه، چنین می‌نویسند: "حق رأی دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسی است. و نیز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربیع‌الثانی 1325 قمری، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری از زنها سلب کرده است. مراجعه کنید به مواد هفت و نُه قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی، و پانزده و هفده قانون انجمن بلدیه (شهرداری). در این صورت، چنین حقی به آنها دادن، تخلف از قانون است. و نیز الغای شرط «اسلام» در انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده، که در قانون مذکور قید کرده، و تبدیل قسم به قرآن مجید را به «کتاب آسمانی» تخلف از قانون مذکور است؛ و خطرهای بزرگی برای اسلام و استقلال مملکت دارد که یا غفلتاً یا خدای نخواسته عمداً اقدام به این امر شده است. اکنون که اعلیحضرت درخواست علمای اعلام را به دولت ارجاع فرموده‌اند و مسئولیت به دولت شما متوجه است، انتظار می‌رود به تبعیت از قوانین محکم اسلام و قوانین مملکتی، اصلاح این امر را به اسرع وقت نمایید، و مراقبت کنید که نظایر آن تکرار نشود

    علاوه بر امام، مراجعی همچون آیات گلپایگانی،کاظم شریعتمداری، سید هادی میلانی و بهبهانی در تلگراف‌هایی خطاب به شاه یا نخست‌وزیر خواستار الغای این لایحه شدند.

    منبع : www.tasnimnews.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 27 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید