این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    علت گرم نکردن بخاری ماشین

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    علت گرم نکردن بخاری ماشین را از این سایت دریافت کنید.

    علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید و پژو 405

    علت گرم نکردن بخاری ماشین,بخاری ماشین چگونه کار میکند,علت گرم نکردن بخاری ماشین 405,علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید,علت خرابی بخاری ماشین,مجله خودرو

    علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید و پژو 405

    علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید و پژو 405 علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید و پژو 405

    بخاری ماشین گرم نمی کند-بخاری ماشینم گرما نمیده

    این روزها که سرمای بی سابقه‌ای را در جای جای ایران تجربه می‌کنیم، شایع‌ترین عیبی که برای خودروها رخ می‌دهد و مالک خودرو را به زحمت می‌اندازد، کمبود گرمای بخاری است. این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.

    اولین علت می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض می‌شود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، می‌توان به رفع عیوب اقدام کرد.

    گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

    عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

    گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

    بر اساس توصیه‌های امداد خودرو، یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد. زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

    گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل زمستان باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.

    گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد. در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.

    چرا بخاری ماشین در هوای سرد خوب گرم نمی کند؟

    در روزهای سرد پاییز و زمستان سیستم گرمایش اتومبیل یا همان بخاری از ضروری ترین امکانات هر اتومبیلی است که علاوه بر گرم کردن سرنشینان و ایجاد فضایی مطبوع با از بین بردن بخار و یخ زدگی شیشه جلوی اتومبیل به دید بهتر راننده کمک میکند.

    کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:

    1-باز ماندن ترموستات موتور باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری باندازه کافی می باشد ، در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود . حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رایاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود ، به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند . فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند .

    2- پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم و یا قطع شود . از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود . ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد ، در اینصورت گرمای بخاری حدودا نصف میشود و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب اتومبیل ها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده می شود .

    3- جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود . در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت اتومبیل یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود. در بعضی از اتومبیل ها واتر پمپ بوسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت کلفت بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.

    منبع : magcars.ir

    چرا بخاری خودرو باد سرد می‌زند؟

    یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: گرفتگی رادیاتور بخاری و شیلنگ‌ها می‌تواند منجربه سرد شدن دمای بخاری شود به این صورت که دمای آب به درستی افزایش می‌یابد، دریچه‌ها مشکلی ندارد، ولی باد بخاری سرد است که برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شست‌وشو یا تعویض گردد.

    ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

    در گفت‌وگو با یک کارشناس مکانیک خودرو بررسی شد؛

    چرا بخاری خودرو باد سرد می‌زند؟

    یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: گرفتگی رادیاتور بخاری و شیلنگ‌ها می‌تواند منجربه سرد شدن دمای بخاری شود به این صورت که دمای آب به درستی افزایش می‌یابد، دریچه‌ها مشکلی ندارد، ولی باد بخاری سرد است که برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شست‌وشو یا تعویض گردد.

    مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه کارکرد صحیح بخاری خودرو امری مهم است، اظهار کرد: وجود بخاری خودرو به عنوان وسیله‌ای گرمایشی داخل کابین در فصول سرد سال برای راننده و سرنشینان امری بسیار مهم است.

    وی کارکرد بخاری خودرو را اینگونه شرح‌داد: هنگامی که مایع خنک کننده یا همان آب داخل موتور گرمای حاصل از احتراق را جذب کرده و گرم می‌شود با گردش آب گرم در رادیاتور بخاری خودرو که زیر داشبورد و داخل کابین قرار دارد، گرما تولید و توسط یک فن دمنده به صورت هوای گرم به داخل کابین هدایت می‌شود.

    این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: درواقع برای تأمین هوای گرم داخل کابین باید در ابتدا دمای موتور به اندازه کافی افزایش یابد و حرارت تولید کند تا در نهایت بتواند منجر به گرم شدن بخاری خودرو شود.

    دلایل گرم نکردن بخاری خودرو

    وی اظهار کرد: هنگامی که فن بخاری کار نکند می‌تواند مشکل از فیوز موتور بخاری، خرابی موتور بخاری یا خرابی کلید بخاری باشد؛ در برخی خودروها مانند پژو و سمند موتور بخاری خاموش نمی‌شود و یکسره کار می‌کند که دلیل این اتفاق نیز خرابی مدول بخاری است که خود عاملی برای درست کار نکردن بخاری محسوب می‌شود.

    ناظمی تنظیم نبودن دریچه بخاری را از دیگر دلایل تولید نشدن باد گرم دانست و اضافه کرد: هنگامی که بخاری باد سرد تولید کرد اولین موردی که باید چک شود دمای آب موتور است که باید به اندازه کافی گرم شود.

    وی تصریح کرد: یکی از دلایل گرم نشدن دمای آب موتور خرابی ترموستات است؛ یکی از عیب‌یابی‌های سنتی ترموستات به این صورت است که هنگام حرکت، دمای خودرو پایین آمده و آب موتور سرد می‌شود و هنگام توقف مقدار دما افزایش پیدا می‌کند که در این صورت ترموستات در حالت باز گیر کرده است و یا اصلاً داخل موتور وجود ندارد که باید رفع عیب یا تعویض شود.

    این کارشناس مکانیک خودرو متذکر شد: ترموستات درجه‌بندی دارد و در فصل‌های سرد سال درجه‌های بالاتر انتخاب می‌شود تا آب داخل موتور به خوبی گرم شود؛ البته در خودروهای انژکتوری فن رادیاتور که مربوط به خنک کاری آب موتور است در دمای ۸۵ الی ۹۰ درجه شروع به کار می‌کند. بهترین حالت دما نیز ۹۰ درجه است.

    وی افزود: هنگامی که آب به اندازه کافی گرم نشود، به اصطلاح می‌گویند موتور سرد کار می‌کند که در این صورت آلایندگی نیز به همراه دارد و در واقع حالت خوبی برای موتور محسوب نمی‌شود؛ از دیگر دلایل گرم نکردن بخاری کمبود آب یا مایع خنک‌کاری است.

    ناظمی یکی دیگر از دلایل سرد بودن دمای بخاری را اینگونه شرح‌داد: گرفتگی رادیاتور بخاری و شیلنگ‌ها نیز می‌تواند منجر به سرد شدن دمای بخاری شود به این صورت که دمای آب به درستی افزایش می‌یابد، دریچه‌ها مشکلی ندارد، ولی باد بخاری سرد است که برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شست‌وشو یا تعویض گردد.

    وی تصریح کرد: دلیل ایجاد گرفتگی در رادیاتور این است که در اکثر خودروها سطح رادیاتور بخاری از موتور پایین‌تر است و رسوبات و جرم‌های داخل موتور در رادیاتور بخاری رسوب می‌کند که از این مسئله با استفاده از آب رادیاتور و ضد یخ در چهارفصل سال جلوگیری می‌شود و عمر قطعات درگیر با آب نیز افزایش می‌‎یابد.

    کد خبر 537265

    برچسب‌ها

    علت کم شدن گرمای بخاری خودرو

    علت باد سرد زدن بخاري ماشين پراید

    علت باد سرد بخاری پژو 405

    رفع گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

    چرا بخاری ماشین روشن نمیشه

    علت سرد بودن رادیاتور ماشین

    چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم

    خرابی بخاری خودرو

    علت روشن نشدن بخاری ماشین

    اجزای بخاری خودرو

    گرم نکردن بخاری سمند

    سرویس بخاری ماشین

    علت خرابی بخاری تیبا

    گاز بخاری ماشین

    علت گرم نبودن بخاری ۲۰۶

    علت کار نکردن بخاری ماشین

    خروج بخار از دریچه بخاری ماشین

    علت کار نکردن فن بخاری سمند

    کولر و بخاری ماشین

    علت روشن نشدن فن بخاری پژو پارس

    کار نکردن فن بخاری ۴۰۵

    تنظیم بخاری پراید از زیر داشبورد

    آموزش تصویری تنظیم بخاری پراید

    علت خرابی بخاری پیکان

    علت روشن نشدن بخاری پراید

    ترموستات بخاری پراید

    ترموستات بخاری ماشین

    علت سرد بودن پایین رادیاتور ماشین

    علت سرد بودن رادیاتور پژو

    علت هواگیری رادیاتور ماشین

    علت هوا گرفتن موتور ماشین

    علت سوراخ شدن رادیاتور بخاری ماشین

    علت صدای فیس درب رادیاتور

    تست رادیاتور ماشین

    اگر رادیاتور هواگیری نشود

    شیر بخاری پژو 405 کجاست

    علت گرم نکردن بخاری ماشین

    علت گرم نکردن بخاری پراید

    هواگیری رادیاتور بخاری پژو 405

    شستشوی رادیاتور بخاری پژو 405

    علت باد سرد از بخاری پژو پارس

    المنت بخاری پژو 405

    چگونه بخاری تیبا را روشن کنیم

    چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم پراید

    چگونه بخاری کوییک را روشن کنیم

    چگونه بخاری ساینا را روشن کنیم

    چگونه بخاری را روشن کنیم

    روش کار بخاری ماشین

    نحوه روشن كردن بخاري پرايد ۱۳۱

    چگونه بخاری ماشین سمند را روشن کنیم

    جرم گیری رادیاتور بخاری پراید

    شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

    نحوه سیخ زدن رادیاتور خودرو

    بخاری پراید صبا

    شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه

    شستشوی رادیاتور ماشین با دستگاه در اصفهان

    تميز كردن رادياتور بخاری ماشین پراید

    فن بخاری خودرو

    علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید

    تعمیر بخاری خودرو

    منبع : www.imna.ir

    مهمترین علل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

    گرم نکردن بخاری ماشین در فصل زمستان دغدغه بسیاری از رانندگان است در این مطلب علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین را بیان می‌کنیم.

    دانستنی های خودرو

    مهمترین علل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

    گرم نکردن بخاری ماشین در فصل زمستان دغدغه بسیاری از رانندگان است در این مطلب علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین را بیان می‌کنیم.

    به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین و شایع‌ترین سبب گرم نکردن بخاری ماشین بعد از خرابی ترموستات مربوط به کثیفی و جرم گرفتن رادیاتور و لوله‌های آب بخاری خودرو است. به طوری که در مورد اغلب خودرو‌هایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بدون تردید می‌توان گفت بخشی از حرارت بخاری بدلیل کثیفی رادیاتور بخاری کم شده است.

    هر چند این افت حرارت محسوس و آزار دهنده نباشد. در اغلب خودرو‌ها شلنگ‌های بخاری روی لوله‌های فلزی بسته می‌شوند که به قسمت‌هایی از سیلندر و سرسیلندر متصل شده است.

    این لوله‌ها با گذشت زمان دچار زنگ زدگی می‌شوند و قطر داخلی آن‌ها بوسیله لایه‌ای از جرم و پوسیدگی به نصف یا کمتر کاهش میابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری و باعق گرم نکردن بخاری ماشین می‌شود، شلنگ‌های بخاری خودرو نیز ممکن است دراثر پوسیدگی و جدا شدن لایه داخلی مسدود شوند.

    استفاده نکردن از بخاری در تابستان نیز باعث می‌شود تا حرارت شبکه‌های رادیاتور بخاری، بیشتر از حد مواقع استفاده در زمستان شده و شرایط برای جرم گرفتن مهیا شود، در طول ماه‌های گرم گاهی تا هشتاد درصد مسیر عبور آب در رادیاتور بخاری مسدود شده و با فرا رسیدن فصل سرما بخاری را از کار می‌اندازد.

    بروز مشکل در رادیاتور بخاری

    یکی از شایع‌ترین و پر دردسر‌ترین عوامل خرابی بخاری خودرو، گرفتگی و یا سوراخ شدن رادیاتور بخاری آن است، وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند.

    این مشکل در اکثر مواقع با تعویض رادیاتور بخاری که فرایندی پر دردسر است حل می‌شود، اما در مواردی معدودی نیز می‌توان با شستشو و استفاده از مواد جرم گیر مخصوص، این مشکل را پشت سر گذاشت.

    رسوب گرفتگی در شلنگ‌های ورود و خروج رادیاتور بخاری

    گاهی جنت‌هایی که آب رادیاتور خودرو را به رادیات بخاری منتقل می‌کنند، رسوب گرفته و جلوی ورود و خروج آب را می‌گیرند، در این موارد نیز با تعویض شلنگ‌ها یا رفع گرفتگی می‌توان عملکرد بخاری را اصلاح کرد.

    هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنک کننده موتور

    گاهی کمبود آب موتور یا هوا گرفتن سیستم خنک کننده می‌تواند مانع گردش مایع در سیستم می‌شود، در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد و گرمای آب را به داخل کابین منتقل کند، در این حالت باید ضمن بررسی اجزای سیستم خنک کننده موتور و اطمینان از عدم وجود هرگونه نشتی، به سیستم خنک‌کاری موتور آب مقطر یا ضد یخ اضافه کرده و سیستم را هواگیری کنیم.

    خرابی ترموستات خودرو

    یکی دیگر از عوامل بروز نقص در بخاری، خرابی ترموستات است، ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد؛ این قطعه زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آن‌را همچنان داخل موتور و اطراف آن حفظ می‌کند تا وارد رادیاتور نشود و هر زمان که دمای موتور به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه گردش آب را می‌دهد.

    گاهی ممکن است که ترموستات دچار نقص شده و کاملا باز بماند، در این حالت مایع درون سیستم خنک کننده مدام درون رادیاتور گردش کرده و خنک می‌شود، در نتیجه بخاری نیز نمی‌تواند دمای موردنیاز را تولید کند.

    خرابی واتر پمپ موتور

    در مواقعی مشاهده شده که بخاری خودرو هنگام حرکت و زمانی که دور موتور خودرو بالا است، به راحتی گرمای مورد نیاز را تامین می‌کند، اما با توقف خودرو و پایین آمدن دور مورتو، از شدت گرما کاسته شده و بخاری باد نسبتا سرد می‌دهد، این مشکل می‌تواند به دلیل ضعف در عملکرد واتر پمپ خودرو باشد که با کاهش دور موتور، به دلیل رسوب گرفتکی و یا خورده شدن پره ها، نمی‌تواند دبی لازم برای گردش مایع خنک کننده در سیستم را فراهم کند.

    خرابی فن بخاری

    ایراد شایع دیگر، خرابی فن و یا دمنده بخاری است؛ در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت به دلیل عدم کارکرد فن، تهویه خودرو هیچ بادی تولید نمی‌کند، علت این اتفاق می‌تواند سوختن یکی از فیوز‌ها و یا خراب شدن موتور فن بخاری باشد که باید توسط برقکار برای رفع این خرابی اقدام کنیم؛ اما در صورتی که بخاری روشن می‌شود، ولی باد کافی تولید نمی‌کند، مشکل می‌تواند از گرفتگی مجرای تهویه، یا عدم تعویض طولانی مدت فیلتر کابین و کیپ شدن آن باشد که با بررسی مسیر‌ها و تعویض فیلتر کابین، این مشکل نیز حل خواهد شد.

    نقص در یونیت تنظیمات سیستم تهویه

    در مواردی مشاهده شده با وجود عدم وجود مشکل در هیچ کدام از موارد بالا، باز هم بخاری باد سرد می‌دهد، در این مورد ممکن است مشکل از مدار تنظیمات دمای تهویه باشد، این قطعه در خودرو‌های قدیمی به صورت کاملا مکانیکی، دریچه‌های تهویه را از حالت کولر به بخاری و بالعکس تغییر حالت می‌داد، اما در خودرو‌های بروزتر، این کار به صورت الکترونیکی و با تنظیم دمای مد نظر انجام می‌گیرد، خرابی اتصالات دریچه ها، یا مدار و دماسنج داخل خودرو نیز آخرین موردی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد تهویه خودرو شود.

    مهمترین نکته حفظ سلامت سیستم خنک کننده و تهویه خودرو

    در آخر باید اشاره کنیم که مهم‌ترین نکته برای حفظ سلامت سیستم خنک کننده خودرو و سیستم تهویه، استفاده مداوم از ضد یخ و مایع خنک کننده یا کولانت مناسب در تمام فصول و اجتناب از استفاده آب شیر در سیستم خنک کننده خودرو است، در صورتی که این مورد را رعایت کنیم، سیستم خنک کننده هرگز دچار رسوب گرفتگی یا خوردگی نخواهد شد.

    منبع : www.iribnews.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید