این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    متخصصی که اطلاعات را برای خبرگزاری ها جمع آوری و ضبط میکند تا در بین مردم توزیع کنند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    متخصصی که اطلاعات را برای خبرگزاری ها جمع آوری و ضبط میکند تا در بین مردم توزیع کنند را از این سایت دریافت کنید.

    خبرنگاری

    خبرنگاری

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    روزنامه‌نگاری

    خبر سبک نوشتن اخلاق بی‌طرفی ارزش‌های خبری منابع تهمت استقلال تحریریه مدرسه روزنامه‌نگاری فهرست مقالات روزنامه‌نگاری

    محدوده‌ها

    هنر اقتصادی اطلاعات‌محور زیست‌محیطی سرگرمی مد پزشکی سیاسی علم ورزشی فناوری تجاری ترافیک وضع هوا بین‌المللی

    دسته‌بندی

    مدافعه‌گر تحلیلی وبلاگ سخن‌پراکنی شهروندی اجتماعی مشارکتی طنز جامعه داده پایگاه داده روزنامه‌نگاری گونزو روزنامه‌نگاری غوطه‌ور شدن تحقیقی غیرداستانی خلاق سرگین‌کاوی روزنامه‌نگاری روایتی «روزنامه‌نگاری نوین» غیرانتفاعی آنلاین روزنامه‌نگاری اعتقادی روزنامه‌نگاری صلح عکاسی خبری روزنامه‌نگاری علم سنسور مطبوعات زیرزمینی روزنامه‌نگاری بصری روزنامه‌نگاری مراقبتی

    تأثیر اجتماعی

    رکن چهارم مشروطیت آزادی رسانه سرگرمی سوگیری رسانه‌ای روابط عمومی ارتباط با رسانه مدل پروپاگاندا روزنامه‌نگاری زرد

    رسانه خبری

    روزنامه‌ها مجله‌ها پخش اخبار روزنامه آنلاین خبرگزاری رسانه جایگزین

    وظایف

    روزنامه‌نگار (گزارشگر) ستون‌نویس وبلاگ‌نویس ویراستار ویراستاری انتشار هواشناس مجری (گوینده اخبار) عکاس خبری کارشناسان خبره

    نبو

    خبرنگاری یا ژورنالیسم (به فرانسوی: Journalisme) که روزنامه‌نگاری[۱] هم گفته می‌شود، تهیه و توزیع گزارش‌هایی از تعامل رویدادها، حقایق، ایده‌ها و افراد می‌باشد که شامل «اخبار روز» هستند و حداقل تا حدودی جامعه را آگاه می‌کنند. این کلمه، یک اسم، در مورد شغل (حرفه ای یا غیر حرفه ای) بودن، در زمینه روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و سازماندهی سبک‌های ادبی به کار می‌رود. رسانه‌های مرتبط با روزنامه‌نگاری عبارتند از: چاپ، تلویزیون، رادیو، اینترنت و در گذشته فیلم‌های خبری.

    مفاهیم نسبت به نقش مناسب روزنامه‌نگاری در کشورهای مختلف متفاوت است، آنچنانکه که تصورات در مورد وضعیت این حرفه نیز متفاوت است. در برخی کشورها، رسانه‌های خبری با دخالت دولت کنترل می‌شوند و به‌طور کامل (یا حتی تا حدی) مستقل نیستند.[۲] در برخی کشورهای دیگر، رسانه‌های خبری مستقل از دولت هستند و در عوض به عنوان صنعت خصوصی عمل می‌کنند. علاوه بر ماهیت متفاوت، نحوه اجرا و اداره و تأمین مالی سازمان‌های رسانه‌ای در کشورها با توجه به قوانین مربوط به آزادی بیان و موارد افترا در هر کشور تفاوت می‌کند.

    گسترش اینترنت و گوشی‌های هوشمند از آغاز قرن بیست و یکم تغییرات قابل‌توجهی را در چشم‌انداز رسانه‌ها پدید آورده‌است. این امر تغییری در به‌کارگیری کانال‌های رسانه‌های چاپی ایجاد کرده‌است، زیرا مردم به‌طور فزاینده‌ای اخبار را از طریق کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی شخصی دریافت می‌کنند، برخلاف قالب‌های سنتی‌تر روزنامه‌ها، مجلات یا کانال‌های خبری تلویزیونی. سازمان‌های خبری برای کسب درآمد کامل از شاخه دیجیتال خود و همچنین بداهه‌نویسی در زمینه‌ای که در آن به صورت چاپی منتشر می‌کنند، به چالش کشیده می‌شوند. روزنامه‌ها شاهد کاهش درآمدهای چاپی با سرعتی سریع‌تر از نرخ رشد درآمدهای دیجیتال روبرو بوده‌اند.[۳]

    گزارشگری[ویرایش]

    موضوع خبرنگاری هر چیزی می‌تواند باشد، و خبرنگارها به نگارش در مورد حوزهٔ وسیعی از مسائل اشتغال دارند ازجمله:

    سیاسی اجتماعی اقتصاد و تجارت فرهنگی بهداشت و پزشکی آموزشی علم و تکنولوژی ورزشی تفریح و سرگرمی سبک زندگی خانواده و کودک خوراک و پوشاک مسائل جنسی جناحی و پلیسی و …

    خبرنگارها می‌توانند برای خروجی‌های خبری عمومی همچون روزنامه‌ها، مجلات خبری و رادیو تلویزیون؛ نشریات تخصصی کثیرالانتشار همچون مجلات تجاری و سرگرمی، یا برای نشریات و خروجی‌های خبری که دارای گروه خاصی از مشترکین هستند، یا پایگاه‌های خبری اینترنتی گزارش کنند.

    معمولاً از خبرنگارها خواسته می‌شود برای گردآوری اطلاعات جهت تهیه گزارش خود در صحنهٔ وقوع ماجرا حضور یابند، و اغلب ممکن است آنان گزارش خود را در محل تهیه کنند. آنان همچنین برای گردآوری اطلاعات از تلفن، رایانه و اینترنت نیز استفاده می‌کنند. با این وجود، اغلب اوقات این گزارش‌ها در اتاق خبر یا تحریریه یعنی دفتری تهیه می‌شود که خبرنگارها و سردبیر برای تهیهٔ محتوای خبر در آن مشغول به کار هستندو فرایند پردازش تا تأیید و ارسال خبر در آن صورت می‌گیرد.

    خبرنگارها، خصوصاً آن‌هایی که موضوع یا حوزهٔ خاصی را پوشش می‌دهند باید روابط گسترده‌ای با منابع، یعنی افراد و سازمان‌های فعال در حوزهٔ مورد نظر داشته باشند، تا بتوانند یا به منظور شرح جزئیات یک حادثه، یا ایجاد سرنخ‌هایی در مورد دیگر موضوعاتی که باید گزارش شود، از آن‌ها استفاده کنند. آنان همچنین باید برای تحقیق و گزارش بهتر ماجرا مهارت‌های پرسش گری و تحقیقی خود را تقویت کنند.

    سبک روزنامه‌نگاری[ویرایش]

    روزنامه‌نگاری به گروه‌های متعددی تقسیم می‌شود: روزنامه‌ها، مجلات خبری، مجلات عمومی، مجلات تجاری، مجلات سرگرمی، خبرنامه‌ها، نشریات خصوصی، صفحات خبری آنلاین و… هر یک از این‌گونه‌ها شرایط خاص خود برای تحقیق و نگارشِ گزارش را، داراست.

    روزنامه نگاران در حال عکس گرفتن از باراک اوباما در نوامبر ۲۰۱۳

    خبرنگاران در حال مصاحبه با مقامات دولتی بعد از فروریختن ساختمان در دارالسلام (تانزانیا) تانزانیا در مارس ۲۰۱۳

    مثلاً، روزنامه‌نگاران ایالات متحده آمریکا از سبک هرم وارونه برای نگارش گزارش خود، استفاده می‌کردند. گرچه این سبک بیشتر برای نگارش گزارش‌های خبری صریح و جدی استفاده می‌شده و نه مقالات اصلی. گزارش‌های مکتوب خبری جدی باید به صورت خلاصه نوشته شده، و مهم‌ترین اطلاعات را در همان ابتدا بیاورد، تا چنانچه در صورت کمبود فضا، داستان خلاصه شد، کم‌اهمیت‌ترین مسائل، از انتهای داستان حذف شود. سردبیران معمولاً اطمینان حاصل می‌کنند که گزارش‌ها تا حد امکان موجز نوشته شود. مقالات اصلی اغلب با توجه به موضوع گزارش آزادانه‌تر نوشته می‌شوند، و عموماً فضای بیشتری به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

    منبع : fa.wikipedia.org

    خبرنگاری چیست؟

    منبع : farabi.kums.ac.ir

    ویژگی ها و وظایف خبرنگارانِ خلاق و حرفه ای

    امروز کار خبرنگاران برای جلب نظر مخاطبان سخت تر شده است؛ آنها مرتب باید حرف های نو تولید کنند که جز با داشتن خلاقیت ممکن نیست. شاید نیازی نباشد تا بگوییم

    خلاقیت در خبر (5)

    ویژگی ها و وظایف خبرنگارانِ خلاق و حرفه ای

    امروز کار خبرنگاران برای جلب نظر مخاطبان سخت تر شده است؛ آنها مرتب باید حرف های نو تولید کنند که جز با داشتن خلاقیت ممکن نیست. شاید نیازی نباشد تا بگوییم "خبرنگاری خلاقانه" چرا که خبرنگاری خود معنی خلاقیت را با خود همراه دارد یا حداقل باید داشته باشد.

    ‍ پژوهش خبری صدا وسیما:خبرنگاری شغلی متفاوت است. کهنگی و روزمرگی در شغل او بی معناست. خبرنگار خلاق؛ باید مثل ماده اولیه کارش (خبر) همیشه در جریان باشد که لازمة آن کشف حقایق تازه است. از کشف مسائل و بازگو کردن آنچه برای مردم کشف کرده، لذت می برد. به هنگام کار پرسش هایی مطرح می­ کند که عامه مردم می­ خواهند پاسخ آن­ها را بدانند. پس باید با مردم باشد نیاز و علاقمندی ­های آنان را بشناسند. در یافتن حقایق اصرار ورزد، پشتکار دارد، راه های اصلی و میان بر را در بدست آوردن اخبارحقیقی می­ داند. به هنگام جمع آوری و نگارش مطلب خود دقیق و سنجیده عمل می ­کند (صحت و دقت در درج خبر). ماجرا را به روشن­ترین و قوی­ترین شیوه ارائه می ­کند. خبر را مبهم و غیرشفاف و غیرصریح عنوان نمی­ کند و دارای شبکه گسترده ­ای از منابع است.

    کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به خبر و اطلاع رسانی به جامعه دارد. حرفه خبرنگاری، با خبر سروکار دارد و خبرنگار آن را به شیوه­های گوناگون به مخاطبان خود می­رساند. لازمه خبرنگار خلاق بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت به عنوان سه اصل مهم کار خبری بتواند موفق عمل کند. همانطور که پیامبران ما از طریق وحی توانستند جامعه را از جریان تاریکی و گمراهی مطلع سازند، خبرنگاران متعهد نیز با صدا و تصویر خبری و قلم و کاغذشان مردم جامعه را از پیرامونشان آگاه می کنند. اینکه چه رویدادهایی دور و برِ آنها رخ می دهد و آن رویدادها را می­ توان از رسانه­ های مختلف الکترونیکی، مکتوب و تصویری نشان دهند. به قول استادان و پیشکسوتان فن خبرنگاری، تجربه، دانش و شمّ خبری مهم ترین ملزومات یک خبرنگار است که با فراگیری آنها می ­تواند سری در سرها در بیاورد.

    جامعه ایران از صد سال پیش نام­هایی نظیر ملک المتکلمین، میرزاجهانگیر خان صور اسرافیل، ملک الشعرای بهار و سیدحسین فاطمی را در عرصه روزنامه ­نگاری به خود دیده است، با ورود رادیو و تلویزیون به ایران، به ویژه در دوران دفاع مقدس شاهد چهره­های خبرنگاران نامدار و پرتلاشی همچون شهیدان غلامرضا رهبر(مبدع خبرنگاری جنگ)، محمود صارمی (چهره ماندگار عرصه اطلاع رسانی)، محسن خزائی(خبرنگار مدافع حرم)، سیدحمیدرضا حسینی (شهید منا) و ... بوده ­ایم که با مجاهدت ها و از جان گذشتگی در عرصه خبر فعالیت می­ کردند. اکنون نیز خبرنگاران با اطلاع رسانی درست و به موقع، گاهی در تغییر یک تصمیم یا افشای ماهیت یک جریان سیاسی یا اقتصادی به سود مردم جامعه و منافع ملی، راه اسلاف خود را ادامه می دهند.

    خبرنگار کیست؟

    به عنوان ساده­ ترین تعریف می­ توان گفت خبرنگار کسی است که به حرفه خبرنگاری مشغول است، یعنی خبر و گزارش های خبری را برای چاپ در روزنامه ­ها، مجلات، نشریات و یا برای پخش از رادیو و تلویزیون و اینترنت گردآوری، انتخاب و ارائه می ­کند و یا بر انجام این کارها نظارت دارد. همچنین حجت الله عباسی خبرنگار را فردی می­داند که با استفاده از منابع، وظیفه تهیه گزارش (مکتوب،صوتی وتصویری )کامل و جامع و قابل پخش از یک واقعه را بر عهده دارد .خبرنگار باید بتواند مهارت های مرسوم گزارشگری را با مهارت ­های جدیدتر تلفیق کند. به کارگیری مهارت های مرسوم و سنتی خبرنگاری به این معناست که او باید بتواند مطالب خود را صریح و به زبان تصویری یا نوشتاری قابل فهم درآورد. همچنین باید بتواند موقعیت­ های پیچیده را برای رادیو یا مطبوعات به زبانی شیوا توضیح دهد. از همه مهم­تر، شم بویایی خوبی برای کشف حقایق داشته باشد یعنی بتواند با کنجکاوی فراوان از جزئیات خبر، سردربیاورد و بداند چه عواملی، یک رویداد خبری خوب و مناسب را تشکیل می­ دهند. به عبارت دیگر باید بداند، چگونه می­ توان این رویداد را به یک گزارش خبری پرسر و صدا تبدیل کرد.

    علاوه بر این یک خبرنگار باید در کار با سبک ها و تجهیزات فنی قدیمی و مدرن راحت باشد. به بیان دیگر باید از توانایی ­های لازم از قبیل آشنایی با دوربین، آشنایی با تصویربرداری و صدا برداری، تدوین نوارهای صوتی و تصویری، نوشتار، گردآوری و ضبط منابع، آشنایی کامل با کامپیوتر، مهارت کار با اینترنت و ایمیل، دسترسی به پل های ارتباطی و همچنین راهبری مصاحبه­ های رادیویی و تلویزیونی و ... برخوردار باشد.

    چگونه خبرنگاری خلاق باشیم؟

    امروز کار خبرنگاران برای جلب نظر مخاطبان سخت­تر شده است؛ آنها مرتب باید حرف­ های نو تولید کنند که جز با داشتن خلاقیت ممکن نیست. شاید نیازی نباشد تا بگوییم "خبرنگاری خلاقانه" چرا که خبرنگاری خود معنی خلاقیت را با خود همراه دارد یا حداقل باید داشته باشد. اساس خبرنگاری این است که حرفی تازه، گیرا و جالب توجه به مردم بگوید. خبرنگاران همیشه نگرانند که چقدر حرف شان برای مخاطب تازگی دارد و خبر نو و تازه بعدی را از کجا بیاورند؟

    خبرنگاریِ خلاقانه به مهارت نیاز دارد. مهارتی که آموختنی است. امروز با رقابت رسانه­ ای که وجود دارد خبرنگاران باید بیشتر تولید کنند. فشار تولید ممکن است شما را به این فکر بیندازد که کار خبرنگار بیشتر فرآوری اخبار است و کمتر با جستجو و تحقیق سر و کار دارد بویژه اینکه دسترسی به اینترنت به راحتی اطلاعات را در اختیار شما می­ گذارد ولی در اینترنت اقیانوسی از اطلاعات درست و غلط وجود دارد که در آن هرجویای حقیقتی ممکن است راه را گم کند. نوآور بودن نیاز به کار و زحمت زیاد و صرف وقت دارد. این کارِ افراد کم اشتیاق نیست کار زیاد و مداوم به طرز فکری تازه و تغییر عادت های پیشین نیاز دارد.

    خبرنگار خلاق باید کنجکاو باشد! حتی برای اتفاقات ساده، چقدر پیش می ­آید از کنار یک کارگاه ساختمانی عبور کنید، بدون اینکه بپرسید :"اینجا چه می سازید؟"، "باید آنقدر درباره همه چیز کنجکاو باشید که حتی وقتی به یک دیوار سفید نگاه می کنید از خودتان بپرسید "چطور شده این دیوار سفید شده؟"چرا رنگ دیگر ندارد؟!

    اما چگونه می شود حس کنجکاوی را تقویت کرد؟ واضح است باید تمرین کنید. اما دقت کنید؛ این کار، درست و اصولی انجام گیرد؛ چون در غیر این صورت آدم غیرقابل تحملی خواهید شد. باید بدانید در چه موردی و کجا و در چه شرایطی کنجکاوی لازم است؟ بدون درک شرایطی گفته شده نه تنها کنجکاوی شما به عنوان خبرنگار جذاب و شورانگیز نیست بلکه ناراحت کننده بوده و شما را غیر قابل تحمل می­ سازد.

    منبع : www.iribnews.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 15 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید