این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    متنی از کتاب های درسی خود انتخاب کنید و با یکی از روش های این درس خلاصه آن را بنویسید

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    متنی از کتاب های درسی خود انتخاب کنید و با یکی از روش های این درس خلاصه آن را بنویسید را از این سایت دریافت کنید.

    Account Suspended

    Account Suspended

    This Account has been suspended.

    Contact your hosting provider for more information.

    منبع : ensha.org

    آموزه ششم: کاهش محتوا: خلاصه نویسی – سعید جعفری

    «با اطّلاعی که از احوال و افکار یعقوب پسر لیث داریم، می‌دانیم که او به قصد ایجاد یک دولت مستقلّ ایرانی و برانداختن یا ضعیف کردن حکومت بغداد شروع به فعّالیت کرد. از شعری که او برای معتمدِ خلیفه فرستاده بود، به صراحت برمی‌آید که می‌خواست در سایه درفش کاویان بر همه امت‌ها سیادت جوید … ادامه خواندن آموزه ششم: کاهش محتوا: خلاصه نویسی ←

    سعید جعفری

    آموزگار در رشته های فارسی، عربی و انگلیسی

    سعید جعفری آموزگار در رشته های فارسی، عربی و انگلیسی آموزه ششم: کاهش محتوا: خلاصه نویسی

    «با اطّلاعی که از احوال و افکار یعقوب پسر لیث داریم، می‌دانیم که او به قصد ایجاد یک دولت مستقلّ ایرانی و برانداختن یا ضعیف کردن حکومت بغداد شروع به فعّالیت کرد. از شعری که او برای معتمدِ خلیفه فرستاده بود، به صراحت برمی‌آید که می‌خواست در سایه درفش کاویان بر همه امت‌ها سیادت جوید و بر سریر ملوک عجم برآید و رسوم کهن را تجدید کند. به همین سبب و نیز از آن روی که با زبان عربی آشنایی نداشت، زبان عربی در دستگاه امارت و حکومت او به کار نمی‌رفت. به شعر و ادب عربی توجّهی نمی‌کرد و شاعران تازی گوی را نمی‌نواخت بلکه دوست داشت تا زبانی را که خود می‌فهمید و بدان سخن م یگفت، زبان ادبی کند و شعر شاعران را بدان زبان بشنود و همین علاق. اوست که باعث شد تا زبان دری به عنوان زبان رسمی‌و ادبی در دربار او تلقّی گردد و حتّی به روایتی، بر اثر همین امر است که سرودن شعر به زبان دری معمول گشت.»

    تاریخ ادبیات در ایران، صفا

    نمونه صفحه قبل، متنی درباره «یعقوب لیث صفّاری» است و نویسنده آن را به صورت مشروح نوشته است. اگر بخواهیم آن را به عنوان قسمتی از یک درس یا مطلبی در یک کتابِ چندین صفحه‌ای بخوانیم و در کنار مطالب دیگر به ذهن بسپاریم، کاری دشوار در پیش داریم. بهترین راه برای به یاد سپردن مطالب طولانی، خلاصه برداری و خلاصه نویسی است. خلاصه نویسی شیوه‌هایی دارد:

    الف) خلاصه نویسی وابسته به متن (با استفاده از زبان نویسنده)

    در این نوع از خلاصه نویسی، ابتدا متن مورد نظر را به طور کامل می‌خوانیم و بر موضوع آن تسلّط می‌یابیم؛ سپس زیر قسمت‌های مهم آن خط می‌کشیم، همان گونه که در متن صفحه قبل این کار را انجام داده ایم؛ به این ترتیب نکته‌های زائد، غیر مهم، تکراری و جزئیات را  به شرط آنکه حذف آنها به رسایی کلّ مطلب لطمه نزند حذف می‌کنیم. آنگاه با ایجاد ارتباط میان قسمت‌های مشخّص شده و یکسان کردن زمان فعل‌ها، متن خلاصه شده‌ای خواهیم داشت. این گونه خلاصه نویسی، در موضوع، محتوا و واژه‌ها دقیقا وابسته به متن اصلی است.

    مقبره یعقوب لیث صفّاری

    به خلاصه متن ابتدای درس توجّه کنید:

    «یعقوب لیث به قصد ایجاد یک دولت مستقلّ ایرانی و برانداختن حکومت بغداد، شروع به فعّالیت کرد. [او] می‌خواست بر همه امت‌ها سروری کند و رسوم کهن را تجدید کند. به همین سبب، به شعر و ادب عربی توجّهی نمی‌کرد و شاعران تازی گوی را نمی‌نواخت بلکه دوست داشت زبان خود  [را] زبان ادبی کند و همین علاق. او باعث شد تا دری به عنوان زبان رسمی‌و ادبی در دربار او تلقّی گردد و سرودن شعر به زبان دری معمول [شود].»

    برای خلاصه نویسی به شیوه نخست، مراحل زیر را به ترتیب انجام داده ایم:

    ■ چند بار خواندن متن و تسلطّ بر مطالب آن

    ■ برجسته کردن قسمت‌های مهمّ متن

    ■ ایجاد ارتباط میان قسمت‌های مشخّص شده؛ مانند افزودن «را » در سطر چهارم

    ■ یکسان کردن زمان فعل‌ها؛ مانند «شود » که به جای «گشت » در جمله آخر آمده است.

    ■ تغییر دادن بعضی واژه‌ها و آوردن مترادف‌های امروزی برای آنها؛ مانند «یعقوب پسر لیث « :» یعقوب لیث »

    ■ بازخوانی متن و رعایت علائم نگارشی برای اطمینان از ثبات محتوای متن

    ■ نوشتن دقیق مشخّصات متن خلاصه شده

    با خواندن خلاصه هر متن باید بتوانیم تمام یا مهم ترین مطالب یک متن را در مدّتی کوتاه به یاد بیاوریم. بنابراین خلاصه نویسی باید کوتاه، مفید و گزیده باشد؛ یعنی با خلاصه کردن باید تمامی‌مطالعات خود را در حجمی‌اندک حفظ کنیم و در هنگام بازخوانی خلاص. خود، بر مطالب مهم‌تر تمرکز داشته باشیم.

    فعّالیت (۱)

    متن زیر را بخوانید و با حفظ زبان متن اصلی، آن را خلاصه کنید.

    اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی‌بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره گذشته است.

    عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجرب. خود یا گوش سپردن به تجرب. دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده، دهه‌های شماست و شمایید که باید کارآزموده و پرُانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی‌و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی.  ارواحنا فداه  است، نزدیک کنید. برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدید‌های ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ پردازی درباره گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه ابزارها برای آن بهره می گیرند. رهزنانِ فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی‌توان شنید.

    نکته مهمی‌که باید آینده سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشور زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست اندرکاران تاکنون بی استفاده یا کم استفاده مانده است. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

    مهم ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیت جوان زیر چهل سال که بخش مهمی‌از آن نتیج. موج جمعیتی ایجاد شده در دهه شصت است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. سی و شش میلیون نفر در سنین میان. پانزده و چهل سالگی، نزدیک به چهارده میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه دوم جهان در دانش آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماد. تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی‌و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی‌برای کشور است که هیچ اندوخته مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد.

    دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهی دستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد توصیه نمی‌کنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشم. دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.

    منبع : www.jafarisaeed.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 17 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید