این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    مجسمه سازی سنگی را برای ساختن مجسمه میتراشد در کار او کدام یک از اثرات نیرو مشاهده می شود علوم ششم

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    مجسمه سازی سنگی را برای ساختن مجسمه میتراشد در کار او کدام یک از اثرات نیرو مشاهده می شود علوم ششم را از سایت اسکرین لند دریافت کنید.

    مجسمه سازی ، پیکر تراشی

    مجسمه یا تندیس ، پیکره ای است که با هدف یادآوری یا به نمایش گذاشتن وجود یک انسان ، شیء ، حیوان یا واقعه ساخته می شود و به کسی که تندیس می سازد پیکرتراش می گویند. پیکر تراشی می تواند رویاها و آرزوهای هنرمند را مجسم کند

    مجسمه سازی

    مجسمه سازی درباره مجسمه سازی

    اشتراک گذاری

    4 نظر

    هنر مجسمه سازی با سنگ

    یکی از هنرهای صنایع دستی در زیرشاخه صنایع سنگی مجسمه سازی با سنگ می باشد.

    مجسمه یا تندیس ، پیکره ای است که با هدف یادآوری یا به نمایش گذاشتن وجود یک انسان ، شیء ، حیوان یا واقعه ساخته می شود و به کسی که تندیس می سازد پیکرتراش می گویند. پیکر تراشی می تواند رویاها و آرزوهای هنرمند را مجسم کند، صورت خدایان و انسان ها را با قهرمانانه ترین و انسانی ترین حالات نمایش دهد. مجسمه سازی سنگ (پیکر تراشی) به انگلیسی Sculpture خوانده می شود که از کلمه Sculper به معنی تراشیدن مشتق شده است.

    مجسمه سازی، هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است. و هر پیکر سه بعدی که با یک بیان هنری آفریده شده را «تندیس» می نامند.

    بسیاری از مجسمه ها به عنوان هنری عمومی به نمایش گذاشته می شوند. و نیز ممکن است به یادبود بزرگان تاریخ ساخته شوند، همچون مجسمه مهاتما گاندی. بعضی از مجسمه ها به مظهری از تاریخ بدل می شوند، مانند مجسمه آزادی در ایالات متحده. همچنین در ایران سالانه بسیاری از جشواره ها و یا دوسالانه هایی برپا می شود که به عنوان قدردانی و یادبود به منتخبین «تندیس» هدیه داده می شود. مانند جشنواره فیلم فجر.

    تاریخچههنر های بدویسیاهپوستان آفریقایی تندیس های چوبین در هنر آفریقایی شهرت بسیاری دارد. در اغلب این تندیس ها ، پیکر انسان ، تجریدی و دور از واقع نشان داده شده است. اما شیوه های طبیعت گرایانه نیز در آثارشان مشاهده می شود. مانند یه مجسمه مفرغی که تندیس یکی از پادشاهان نیجریه است و مربوط به قرن 10 تا 12 میلادی می باشد.

    پیکره برنزی پادشاه ، (یوروبا - آفریقا ) ، قرن دهم تا دوازدهم میلادی

    سرخپوستان آمریکایی : مجسمه های سنگی بسیاری از سرخپوستان اولیه بدست آمده که آن ها را در نهایت دقت و مهارت از قطعات سنگ برای اشیاء مصرفی و اشیاء مربوط به مراسم مذهبی می ساختند. سرچپق آدنا (از تمدن آدنا) و پرنده سنگی (از تمدن هاپ ول) از آثار قابل توجه ایشان است. مجسمه پرنده سنگی را در مقبره ای یافتند. به نظر می رسد که این مجسمه معنایی نمادین داشته باشد. احتمالا اشیایی از این قبیل را همراه با مرده دفن می کردند تا ورود او را به قلمروی ارواح ، بی خطر و قرین موفقیت گردانند.

    مجسمه سنگی سرخپوستان امریکایی مربوط به دو هزار سال پیش

    هنر بین النهرین

    از سومریان آثاری به جای مانده که نشان می دهد هنرمندان سومری برای ساختن تصاویر و پیکره های انسانی قواعدی ابداع کرده بودند. خصوصیات بارز هنر سومری که چشم های بزرگ می باشند در پیکره های «تل اسمر» و «وارکا» دیده می شود.

    سر مرد ، تل اسمر ، حدود 4500 سال پیش

    از «اکدیان» تندیس برنزی شاهی از نینوا کشف شده تجسمی از مفهوم حاکمیت مطلق آن ها است. با هجوم کوه نشینان وحشی ، سومریان دوباره امتیازاتی بدست آورده و توانستند یک جامعه نو سومری به فرمانروایی «گوده» تشکیل دهند. از گوده حدود بیست تندیس در دست است که او را در حال نشسته ، ایستاده و در حالی که دست ها را به هم قلاب کرده است ، نشان می دهد.

    سر یک حکمران اکدی ، حدود 4200 سال پیش

    مصر

    مصریان عقیده داشتند که روح هر انسانی پس از مرگ به این جهان باز می گردد و برای اینکه آن روح سرگردان نشود، مجسمه هایی از سنگ ، برنز ، چوب یا گچ می ساختند و در مکان های امنی قرار می دادند. همچنین خدایان خود را بصورت موجوداتی در سنگ یا برنز مجسم می کردند و در معابدشان قرار می دادند.

    شهرت اصلی هنر مصر ، بعد از معماری های عظیم در زمان پادشاهی کهن ، در ساخت پیکره های شبیه سازی شده ای است که از مقابر آن ها بدست آمده است. مانند پیکره خِفرِن یا شفرن که در داخل معبد دوم هرم وی قرار داشت و از نوعی سنگ چخماق به نام دیوریت ساخته شده است. قدمت این پیکره به 2530 ق.م باز می گردد. بلندی آن 165 سانتی متر است و در موزه قاهره مصر نگه داری می شود.

    مجسمه ابوالهول (اسفنکس sphinx) ، که از تخته سنگی طبیعی تراشیده شده و در جیزه ، در مجاورت هرم خئوپس قرار دارد. این مجسمه چهره ای انسانی با بدن شیر دارد. این مجسمه حدودا در سال 2530 ق.م ساخته شده و 20 متر ارتفاع دارد.

    مجسمه ابوالهول

    از دیگر آثار میتوان مجسمه های زیر را نام برد :

    مجسمه کاتب مصری : از سنگ آهک ساخته شده و با رنگ قرمز اندود گردیده و قدمت آن به 2500 ق.م باز می گردد. این مجسمه در مزه لوور پاریس نگهداری می شود.مجسمه کاهن رانفر : ساخته شده از سنگ آهک به رنگ قرمز که در موزه قاهره نگهداری می شود.مجسمه رع هوتپ و همسرش نوفرت : این اثر ، از قدیمی ترین نمونه های رنگ آمیزی شده از جنس سنگ آهک است و در موزه قاهره نگهداری می شود.مجسمه نفریتی زن آخناتون : این مجسمه نیز از سنگ آهک بوده و هم اکنون در موزه دولتی برلین است.

    در کل هنر پیکرتراشی مصری نقش مهم و بسزایی در شکل گیری معماری آن ها بر عهده داشته است. استفاده از سنگ های سخت مثل سنگ خارا ، سیاه سنگ و دیوریت ، با توجه به مشکلاتی که در کار کردن با آنها وجود داشته ، در دوام و پایداری پیکره ها نقش بسزایی داشته است.

    پیکره خفرن ( فرعون مصر ) - حدود 4600 سال پیش آخناتون ، بلندی تقریبا 4 متر - موزه مصر ، قاهره.

    یونان

    پیکر تراشی های یونانی بر خلاف مصری ها که برای جاودانگی به شبیه سازی شکل ظاهری پیکره ها می پرداختند، توجهی نداشته و از نخستین گام هایی که در این زمینه برداشتند آزاد کردن پیکره از تکه سنگ بود.

    کهن ترین پیکره هایی که از یونان به دست آمده به سده 9 ق.م مربوط می شوند و عبارت است از شبیه سازی های کوچکی از جانوران (اسب ، گاو نر ، گوزن ، پرنده) و پیکره های انسان از مواد گوناگون مس ، برنج ، مفرغ ، سرب ، عاج و گل پخته درست شده اند. برخی از این پیکره ها برای تزئین اشیایی بزرگ تر و برخی برای هدایای نذری بودند. این پیکره ها با نمای خشک و از روبرو نشان داده می شدند.

    منبع : iranantiq.com

    اگر بخواهیم مجسمه ای بسازیم که مقاومت بیش تری داشته باشد، بهتر است از کدام گروه سنگ ها باشد؟

    اگر بخواهیم مجسمه ای بسازیم که مقاومت بیش تری داشته باشد، بهتر است از کدام گروه سنگ ها باشد؟

    ثبت نام   ورود

    پربازدیدها: #نمونه_دولتی_نهم#مدرسه_یاب#آزمون‌ساز

    فصل 12: سنگ‌ها علوم تجربی هشتم دوره اول متوسطه درسنامه آموزشی این مبحث

    اگر بخواهیم مجسمه ای بسازیم که مقاومت بیش تری داشته باشد، بهتر است از کدام گروه سنگ ها باشد؟

    1 ) سنگ آهک 2 ) ماسه سنگ 3 ) تراورتن 4 ) سنگ مرمر گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده

    تحلیل ویدئویی تست

    تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

    ویدیو دوره کامل آموزشی، علوم تجربی هشتم دوره اول متوسطه

    مدرس: محمدرضا غفارزاده

    مدت دوره: 3 ساعت (15 فایل)

    ریاضی

    2668 تست 186,760 تومان

    عربی

    1230 تست 86,100 تومان

    علوم تجربی

    3858 تست 270,060 تومان

    فارسی

    1949 تست 136,430 تومان

    پیام‌های آسمان

    759 تست 53,130 تومان

    مطالعات اجتماعی

    2148 تست 150,360 تومان

    کار و فناوری

    184 تست 12,880 تومان

    تفکر و سبک زندگی

    149 تست 10,430 تومان

    انگلیسی

    1621 تست 113,470 تومان

    قرآن

    485 تست 33,950 تومان

    نمونه سوالات مرتبط

    آزمون آنلاین

    30 تست

    آزمون مجازی نوبت اول علوم تجربی پایه هشتم | فصل 1 تا ۷

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    15 تست

    آزمون شناسایی وسایل آزمایشگاهی جشنواره نوجوان خوارزمی دبیرستان پرورش ۸…

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    14 تست

    آزمون چهارگزینه ای علوم هشتم | فصل 9 و 10: الکتریسیته و مغناطیس

    تیم مدیریت گاما

    3 صفحه

    امتحان نوبت اول علوم تجربی هشتم منطقه صالح آباد خراسان رضوی | دی 94

    مصیب یوسفی

    3 صفحه

    آزمون نوبت اول علوم تجربی پایه هشتم مدرسه گوجار | دی 1395 + پاسخ

    حمیدرضا عسگری

    رایـــــگان

    1 صفحه

    آزمون تستی علوم تجربی هشتم | فصل دهم: مغناطیس

    احسان حسن زاده

    4 صفحه

    نمونه سوالات امتحانی فصل 13 علوم هشتم | هوازدگی

    احسان توکلی

    2 صفحه

    آزمون نوبت دوم علوم تجربی پایه هشتم مدرسه راژان + پاسخ | خرداد 97

    حمیدرضا عسگری

    2 صفحه

    آزمون علوم تجربی هشتم | فصل 3: از درون اتم چه خبر

    رضا مسعودی

    رایـــــگان

    1 صفحه

    آزمونک علوم پایه هشتم | فصل 9: الکتریسیته

    صادق نیک نظر

    4 صفحه

    آزمون نوبت دوم علوم تجربی پایه هشتم | دبیرستان شاهد زینب کبری بروجن

    نگین مرادی

    2 صفحه

    پاسخ تحقیق و پژوهش و گفت و گو كنيد های علوم تجربی هشتم | فصل 6: تنظیم هورمونی

    گام به گام علوم تجربی…

    منبع : gama.ir

    درس ششم علوم تجربی ششم ابتدایی ( ورزش و نیرو1 )

    متن و سوالات و گام به گام درس ششم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان ورزش و نیرو 1 در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره بگیرید.

    درسی, علوم تجربی ششم

    درس ششم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ( ورزش و نیرو ۱ ) | متن درس | سوالات | پاسخ فعالیت ها | وب سایت درس و مدرسه (مومکا)

    تاریخ: ۷ دی ۱۳۹۹ نویسنده: محمد مهدی کارگر

    وب سایت درس و مدرسه ( مومکا ) – متن کتاب درسی و سوالات و پاسخ فعالیت ها و بررسی صفحه به صفحه و بخش به بخش درس ششم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان ورزش و نیرو ۱ در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.

    درس ششم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ورزش و نیرو ۱ (نکات  و توضیح درس)

    📚 نکات علوم تجربی ششم 🔴 بررسی و بیان نکات درس ۶ : ورزش و نیرو ۱

    👇 اثرات نیرو 👇

    👇 انواع نیرو 👇

    👇 مشخصه های نیرو 👇

    👇 نیروی خالص یا برآیند نیروها 👇

    درس ششم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ورزش و نیرو ۱ (پاسخ فعالیت ها)

    📚 گام به گام علوم تجربی ششم 🔴 جواب فعالیت های درس ۶ : ورزش و نیرو ۱

    فعالیت (صفحه‌ی ۴۰ کتاب درسی)

    به تصویرهای مختلف کتاب نگاه کنید.الف) در هر یک از تصویرها چه فعالیتی در حال اجرا است؟

    در همه‌ی تصاویر، نیرویی بر یک جسم وارد می‌شود که سبب تغییر جهت حرکت آن می شود.

    ب) نتیجه‌‌ی این فعالیت بر جسم (توپ، تیر و )… چیست؟ وارد کردن نیرو به اجسام مختلف

    – وزنه‌برداری: حرکت جسم به سمت بالا به علت وارد کردن نیرو توسط ورزشکار – تیراندازی: پرتاب تیر به سمت جلو به علت وارد کردن نیرو توسط ورزشکار – پینگ پونگ: تغییر جهت حرکت توپ توسط راکت – بادبادک هوا کردن: نیروی باد بر بادبادک وارد شده و موجب حرکت این جسم در هوا می‌شود. – پرتاب موشک به فضا: غلبه بر نیروی جاذبه‌ٔ زمین توسط موشک و حرکت موشک در هوا – تغییر جهت توپ: تغییر جهت توپ توسط دروازه‌بان

    گفت‌وگو (صفحه‌ی ۴۱ کتاب درسی)

    جدول زیر شامل تعدادی از فعالیت‌های روزانه است. در کدام مورد، جسم کشیده شده یا هل داده می‌شود و یا هم کشیده می‌شود و هم هل داده می‌شود. ردیف اول جدول به عنوان نمونه پر شده است. شما می‌توانید موارد دیگری را به جدول اضافه و یا جایگزین کنید.شماره توصیف فعالیت کشیدن هل یا فشار دادن۱ بستن درب کشوی میز   ×۲ باز کردن درب اتاق × ×۳ قرار دادن یک کتاب بر روی میز   ×۴ شوت کردن توپ   ×۵ بلند کردن کیف از روی زمین ×۶ چیدن سیب ×آیا در این فعالیت‌ها حالتی هست که جسم کشیده نشود یا هل داده نشود؟ خیر آیا می‌توانیم از این فعالیت‌ها نتیجه بگیریم: برای حرکت دادن هر جسم باید آن را بکشیم و یا هل دهیم؟ بله

    فعالیت (صفحه‌ی ۴۱ کتاب درسی)

    در گروه خود، چند فعالیت ورزشی را طراحی کنید که در آنها از نیرو برای تغییر جهت حرکت، تغییر شکل جسم، حرکت کردن جسم، توقف جسم و کند شدن یا تند شدن حرکت استفاده شود؛ سپس به همراه معلم خود به حیاط مدرسه بروید و آنها را انجام دهید. پس از بازگشت به کلاس، هر گروه نتیجه‌‌‌ی فعالیت خود را به سایر دانش‌آموزان گزارش دهد.

    ورزش هایی مانند:

    ورزش های کششی(کشیدن)

    والیبال (بستگی به نوع حرکت دارد، مثلا آبشار زدن می شود هل دادن جسم یا استپ کردن توپ می شود متوقف کردن جسم)

    هندبال(بستگی به نوع حرکت دارد؛ مثلا پاس دادن می شود هل دادن جسم دریافت توپ متوقف کردن جسم و… )

    فکر کنید (صفحه‌ی ۴۲ کتاب درسی)

    در شکل های زیر با توجه به اثر نیرو بر روی جسم مورد نظر ، جاهای خالی را پر کنید.

    الف ) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب شروع … حرکت … آن شود.

    ب) وارد کردن نیرو به  جسم سبب …کند شدن .. حرکت آن می شود.

    پ) وارد کردن نیرو به جسم سبب …شدید شدن… حرکت آن می شود.

    ت) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است باعث … کند شدن … حرکت آن شود.

    ث) وارد کردن نیرو به جسم می تواند سبب تغییر … سرعت … آن شود.

    علم و زندگی (صفحه‌ی ۴۲ کتاب درسی)

    با انجام دادن فعالیت‌های زیر می‌توانید نیرو را بهتر حس کنید: ١ـ مسابقه‌‌ی مچ‌اندازی در کلاس ٢ـ مسابقه‌‌ی طناب‌کشی بین گروه‌های مختلف کلاس ٣ـ وارد کردن توپ با ضربه‌ی سر به دروازه ۴ـ ضربه زدن با چکش به میخ روی دیوار

    سوالات متن درس (صفحه‌ی ۴۳ کتاب درسی)

    شخصی را در نظر بگیرید که در پشت یک خودروی خاموش ایستاده است. آیا خودرو به این علت که شخصی پشت آن ایستاده است، حرکت می‌کند؟

    خیر، ایستادن شخص باعث حرکت نمی‌شود. هل دادن باعث حرکت آن می‌شود.

    آن شخص خودرو را هل می‌دهد؛ یعنی او به خودرو نیرو وارد می‌کند و خودرو ممکن است در جهت نیروی وارد شده شروع به حرکت کند. پس توجه کنید شخص باید خودرو را هل بدهد تا خودرو شروع به حرکت کند و تا زمانی که او خودرو را هل ندهد، خودرو حرکت نخواهد کرد.شکل‌های زیر سه وضعیت را نشان می‌دهد که ممکن است برای شما آشنا باشد. آیا می‌توانید در هر حالت تشخیص دهید چه کسی هل می‌دهد و چه کسی می‌کشد؟

    در شکل (الف) دخترها همدیگر را هل می‌دهند یعنی دست هایشان را به سمت داخل بدن دیگری فشار می دهند.

    در شکل (ب) همدیگر را می‌کشند.

    در شکل (پ) مربی (سوارکار) و اسب نیز همدیگر را می کشند.

    در شکل‌های الف و ب دخترها به یکدیگر نیرو وارد می‌کنند. آیا به نظر شما مرد و اسب نیز به هم نیرو وارد می‌کنند؟

    بله هر دو در حال کشیدن هستند.

    فکر کنید (صفحه‌ی ۴۴ کتاب درسی)

    الف) حداقل، چند جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو ظاهر شود؟ دو جسم ب) اگر دو جسم برهم اثر نگذارند، مانند حالتی که شخص در نزدیکی خودرو ایستاده است و خودرو را هل نمی‌دهد، آیا دو جسم به هم نیرو وارد می‌کنند؟ خیر

    علم و زندگی (صفحه‌ی ۴۴ کتاب درسی)

    در علوم سال سوم با بازی طناب‌کشی آشنا شده‌اید. در این بازی دو تیم مثلاً سه نفره طناب را در دو جهت مختلف می‌کشند. اعضای هر دو تیم تلاش زیادی می‌کنند تا طناب را به طرف خودشان بکشند. گاهی اوقات طناب به سادگی حرکت نمی‌کند. الف) به نظر شما در چه حالتی با اینکه بر طناب نیرو وارد می‌شود، طناب حرکت نمی‌کند؟ زمانی که دو گروه نیروی هم اندازه به طرفین وارد کرده و نیروها اثر همدیگر را خنثی می‌کنند. ب) در چه حالتی یکی از گروه‌ها برنده می‌شود؟ گروهی که نیروی بیشتری وارد کرده، گروه دیگر را به طرف خود می‌کشد و برنده مسابقه خواهد شد.

    منبع : darsomadrese.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید