این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    معلم نیست ولی کلی دانش آموز دارد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    معلم نیست ولی کلی دانش آموز دارد را از این سایت دریافت کنید.

    آپارات

    منبع مطلب : www.aparat.com

    کار معلم فقط تدریس در کلاس نیست

    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, تالیف کتاب درسی, تعلیم و تربیت, رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

    اخبار کار معلم فقط تدریس در کلاس نیست

    کار معلم فقط تدریس در کلاس نیست

    تاریخ 29 بهمن, 1398 - 16:49.

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چشم انداز ایجاد نگاه متعالی به معلم را تشریح کرد.

    حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفت و گو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهارداشت: نباید اینگونه تصور شود که یک معلم صرفاً ساعاتی را باید در کلاس درس حاضر بشود و با تدریس یک کتاب به جمعی از دانش آموزان کار معلمی را خلاصه و تمام شده بداند. نگاه متعالی به جایگاه معلم و رویکرد مترقی به امر تعلیم و تربیت، فقط به حضور در کلاس و تدریس کتاب خلاصه نمی شود.

    در نگاه متعالی به معلم، شخصیتی ممتاز تعریف می شود که خودساخته و از خود گذشته است. خود را وقف تعلیم و تربیت می کند به معنای واقعی از اعماق دل و جان برای هدایت دانش آموزان مایه می گذارد.

    چنین معلمی خود را می سازد تا دانش آموز را بسازد؛ تاجامعه را بسازد؛ تا نسلی را تربیت کند و دنیایی را متحول نماید. این نگاه است که حتی در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان یک رویکرد مهم تلقی می گردد.

    دکتر ذوعلم بیان کرد: به عقیده بنده نگاه به معلم صرفاً به عنوان فردی که باید ساعاتی را بصورت موظفی در کلاس درس حاضر شود، سرفصل و کتابی را تدریس کند و در پایان ماه حقوقی دریافت کند و تمام. این نگاهی غلط و حتی مغایر با شأن معلمی است.

    در نگاه متعالی به معلم، چهره ای ترسیم می شود که او فردی اهل تحقیق و پژوهش است. اهل هدایت و راهبری است. اهل مشورت دهی و مشارکت آفرینی است. در نگاه متعالی به معلم، نگاه ابزاری معنایی ندارد. معلم را یک راهبر قابل اعتماد و یک الگوی مؤثر برای دانش آموزان معرفی می نماید.

    ذوعلم تصریح نمود: این کم لطفی و ظلم به معلم و مقام معلمی است که از او یک ابزار ساخته شود و او را در قید ساعت و کتاب و کلاس محصور نماید. نگاه متعالی به معلم، او را شخصیتی اهل مطالعه، اهل پژوهش، تفکر، خلاقیت معرفی می نماید. معلم را در جایگاه یک مشاور صدیق و شفیق، یک الگوی رشد یافته در مسیر علم و کمال و ادب معرفی می نماید.

    ایشان افزود: امروز جامعه نیازمند چنین معلمانی است و این معلمان در کشور ما فراوانند. امروز نه تنها دانش آموزان ما به یک تکیه گاه علمی بلکه به یک تکیه گاه عملی در مدرسه نیازمندند و چه کسی بهتر از معلم می تواند نقش یک تکیه گاه عملی برای دانش آموزان را ایفاء نماید. یعنی اینکه این معلم خود را از قید زمان و مکان، کلاس و مدرسه، ساعات الزام به تدریس، محیط اداری و رویکرد کارمندی فارغ و خارج می داند و در ایفای نقش و رسالت خویش فراتر از زمان و مکان حرکت می کند.

    معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: البته این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش است که تحقق چنین رسالت سنگینی را زمینه سازی کند. ابزارها، معیارها، نیازها و مقدمات این نقش آفرینی برجسته برای معلم را فراهم نماید.

    حجت الاسلام ذوعلم افزود: ما معلم را مشوق شفیق می دانیم. این مفهوم تعریف دارد. یعنی نگاه این است که اگر می‌آموزد از روی مهربانی و شفقت است. اگر مشورت می دهد از روی احساس تکلیف و دلسوزی تکلیف مدارانه است. اگر مطالعه و پژوهش می کند در حقیقت خود را برای کیفیت بخشی به آنچه در کتاب‌ها نیامده است ـ و فراوان است و دانش آموزان در زندگی به آن نیاز دارند ـ آماده می کند.

    معلم در نگاه متعالی، مشوق به تربیت آموزی، علم آموزی، مشارکت آموزی، ایده پردازی و خردگرایی است. این معلم در طراز یک جامعه عالی و یک سیستم آموزشی متعالی است.

    معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه بیاییم معلم را فقط موظف به ساعاتی برای تدریس کنیم و به ازاء آن حق‌الزحمه بدهیم کار بزرگی نیست. اساساً کار معلم در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجد وقتی دانش‌آموز ببیند یک تکیه گاه عالم، مشفق، هدایتگر و امین در کنار خود دارد به کلاس و مدرسه رغبت می‌کند. خود را از فضای ناهموار و ناگوار مجازی به فضای حقیقی کلاس و مدرسه می‌کشاند. این فضا را آموزش و پرورش می‌بایست ساخته و پرداخته و مهیا نماید.

    وی تصریح نمود: در نگاه متعالی به معلم، مقوله مهارت آموزی و مشارکت آفرینی در میان دانش‌آموزان جایگاه پیدا می‌کند. این معلم در حقیقت تنظیم کننده یک مشارکت جمعی رشددهنده و پیش‌برنده و یک مهارت‌آموزی مطلوب به دانش‌آموزان است.

    متأسفانه در فضای اداری معلم و رسالت وی محصور در زمان‌بندی شده است. این دیدگاه برای محیط اداری و نگاه اداری به موضوع لازم است؛ اما امر محصور کردن معلم، تعلیم و تربیت به یک فضای خشک، یک نگاه غلط و نادرست است.

    بنابراین اگر گفته می‌شود معلمان فراتر از 24 ساعت تدریس، باید به کار مطالعه، پژوهش، مشاوره و فعالیت‌های کیفیت بخشی بپردازند، به معنای افزایش تدریس در کلاس نیست.

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در نگاه متعالی به معلم، او یک شخصیت امین و در دسترس تلقی می‌شود. با صداقت و امانتداری، با صبوری و صلابت از دانش‌آموز یک شخصیت تربیت یافته برای مواجهه با زندگی و الزامات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و حتی سیاسی می‌سازد. معلم دانش‌آموز را به یک عنصر فعال و خلاق تبدیل می‌کند و این تبدیل شدن در محدوده زمان و روال اداری نمی‌گنجد. ما باید به سمتی برویم که آموزش و پرورش ما جایگاه واقعی معلم و بهره‌گیری دانش‌آموز از شخصیت علمی- عملی ممتاز معلم را زمینه سازی و تسهیل نماید.

    و امیدواریم این روز و این زمینه به زودی و بخوبی نمایان گردد.

    ارسال نظر

    منبع مطلب : oerp.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    نگار 28 روز قبل
    0

    مدرسه

    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    نمیدونم

    مربم 2 ماه قبل
    -2

    معلم نبست ولی کلی دانش اموز دارد

    مهدی 3 ماه قبل
    5

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید