;
    در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی شعر توفیق ادب فارسی پایه هفتم

    1 بازدید

    معنی شعر توفیق ادب فارسی پایه هفتم را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    معنی شعر توفیق ادب هفتم - نمره برتر

    معنی شعر توفیق ادب هفتم - نمره برتر

    معنی شعر توفیق ادب هفتم : امروز هم قصد داریم تا یکی دیگر از شعر های فارسی هفتم را برای شما دانش آموزان زرنگ و معلمین گرامی قرار دهیم . همانطور که در عنوان این مطلب گفتیم در اینجا معنی شعر درس توفیق ادب که درس سوم فارسی هفتم میباشد را آماده کرده ایم . با ما همراه باشید

    معنی لغات درس سوم فارسی هفتم

    🔷نکات مهم درس :

    نسل آینده ساز : ترکیب وصفی

    جوان و نوجوان چشمه جوشان نیرو و استعداد است : تشبیه

    استعداد : توانایی درونی

    تحلیل : بررسی

    جوانان و نوجوانان ما اھل فکر کردن، دریافتن و تحلیل کردن [ھستند] : نشانه ی نگارشی قلاب [ ] زمانی استفاده می شود که واژه ای به متن اصلی اضافه شده باشد.

    مومن : ھم خانواده ی امن، امین، امنیت

    به رغم : با وجود

    عکس : برعکس، مخالف

    مطبوعات : روزنامه ھا و مجلات

    رسانه ھا : صدا و سیما

    انحراف : منحرف شدن از راه درست

    خطا : اشتباه

    صلاح : درستکاری

    پاکدامنی : نجابت، دوری از گناه

    صداقت : راستگویی

    شعور : درک و فھم

    ھمت : اراده و پشتکار

    غیرت : تلاش و اراده

    اوایل :جمع کلمه ی اول: ابتدا

    ھیئت : گروه

    وضع : موقعیت، وضعیت

    بحمدلله : به شکر خدا

    برخوردار : بھره مند

    مایه : باعث، دلیل

    ببالد : افتخار کند

    برافراشته : بلند شده

    پاره ھای دل : کنایه عزیز وگرانقدر بودن

    رستگاری : رهایی، نجات

    پارسایی : تقوا و پرھیزکاری

    مقتدر : قدرتمند

    والا : ارزشمند

    متعال : بلند مرتبه

    معنی شعر توفیق ادب هفتم

    ✅ شعر خوانی: توفیق ادب

    🔴قالب شعر : مثنوی

    مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی یا مولانا، عارف و شاعر بزرگ قرن ھفتم.
    آثار : مثنوی معنوی، دیوان شمس

    1⃣ ای خدا ای فضل تو حاجت روا
    با تو یاد هیچ کس نبود روا

    در این بیت روا در مصراع اول به معنای بر آورده کردن است و در مصراع دوم به معنای شایسته.
    معنای بیت: ای خدایی که لطف و احسان تو نیاز های ما را برآورده می کند. با وجود تو، یاد کردن از هیچ کس شایسته نیست.

    2⃣ قطره ی دانش که بخشیدی ز پیش
    متصل گردان به دریاهای خویش

    قطره نماد کمی و دریا نماد بسیاری است. معنای بیت: علم اندکی که از نزد خودت به ما بخشیدی به دریای علم خودت متصل کن. مفهوم بیت: خدایا علم ما را زیاد کن.

    3⃣ صد هزاران دام و دانه است ای خدا
    ما چو مرغان حریصی بینوا

    دام ودانه: نماد مشکلات و گرفتاری های دنیوی است.
    معنای بیت: ای خدا در مسیر زندگی ما هزاران گرفتاری وجود دارد در حالی که ما همچون پرندگانی طمع کار و بیچاره ایم.
    ( در این بیت ما انسان ها به پرندگان حریص و بیچاره تشبیه شده ایم. ما: مشبه – مرغان: مشبه به)

    4⃣ گر هزاران دام باشد هر قدم
    چون تو با مایی نباشد هیچ غم

    اگر هزاران گرفتاری هم جلو راه ما باشد، وقتی تو با ما باشی هیچ غمی نداریم.

    5⃣ از خدا جوییم توفیق ادب
    بی ادب محروم شد از لطف رب

    از خدا می خواهیم که در فراگیری ادب و فرهنگ درست ما را یاری دهد. زیرا انسان بی ادب از رحمت خدا بی نصیب است.

    6⃣ بی ادب تنها نه خود را داشت بد
    بلکه آتش در همه آفاق زد

    آدم بی ادب نه فقط به خودش بدی میکند. بلکه بدی او همه جهان را در برمی گیرد.

    منبع مطلب : nomrebartar.com

    مدیر محترم سایت nomrebartar.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ادبیات پایه هفتم ( شعر خوانی درس توفیق ادب )

    شعر خوانی  ( توفیق ادب  )

    قالب این شعر : مثنوی است  یعنی هر بیت دارای یک قافیه است .

    توفیق ادب 

    ای خدا ! ای فضل تو حاجت روا  / با تو یاد هیچکس نبود  روا 

    قافیه :  روا  و روا  

    معنی : ای خدایی که لطف و احسان تو نیاز های ما را برآورده می کند. با وجود تو، یاد کردن از هیچ کس شایسته نیست. 

    ( روا ) در مصرع اول به معنای بر آورده کردن و در مصرع دوم به معنای شایسته بون 

    فطره دانش که بخشیدی ز پیش /  متصل گردان به دریاهای خویش 

    قافیه : پیش و خویش 

    معنی : علم اندکی که از نزد خودت به ما بخشیدی به دریای علم خودت متصل کن 

    مفهوم بیت: خدایا علم ما را زیاد کن.

    دانش ادبی : قطره نماد کمی و دریا نماد بسیاری است 

    صد هزاران دام و دانه است  ای خدا /  ما چون مرغان حریصی بی نوا 

    قافیه : خدا  و نوا 

    معنی :  علم اندکی در وجود من هست. آن را از هوی و هوس و خواسته های مادی نجات بده.

    دانش ادبی : دام  و دانه نماد مشکلات و گرفتاری های دنیوی / انسان به مرغان تشبیه شده که انسان مشبه و مرغان  مشبه به است و وچه شبه حریص و بیچاره بودن 

    گر هزاران دام باشد هر قدم /  چون تو با مایی ، نباشد هیچ غم 

    قافیه : قدم و غم 

    معنی :ی خدا در مسیر زندگی ما هزاران گرفتاری وجود دارد در حالی که ما همچون پرندگانی طمع کار و بیچاره ایم.

     از خدا جوییم ، توفیق ادب  / بی ادب ، محروم شد از لطف رب 

    معنی بیت : از خدا می خواهیم که در فراگیری ادب و فرهنگ درست ما را یاری دهد. زیرا انسان بی ادب از رحمت خدا بی نصیب است. 

    بی ادب ،تنها نه خود را داشت بد /  بلکه آتش در همه آفاق زد 

    معنی بیت : آدم بی ادب نه فقط به خودش بدی میکند. بلکه بدی او همه جهان را در برمی گیرد.

    تاریخ ادبیات

    مولانا جلال الدین از شاعران و عرفای  قرن 7 و  زاداگاه ایشان در بلخ است و در قونیه که ترکیه امروزی است مدفون شده است . آثار ایشان مثنوی معنوی در قالب مثنوی  و دیوان شمس که در قالب غزل می باشد مولوی  26 هزار بیت شعری دارد .

    منبع مطلب : kelas-majazi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت kelas-majazi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مشق فارسی دوره اول متوسطه

    بیت:

    ای خدای مهربان و بخشنده ، ای که از فضل و بخشش تو حاجت هر نیازمند برآورده می شود، با بودن خدایی چون تو، شایسته نیست . که بنده به دیگری روی آورد و از غیر تو یاری بخواهد.

    2بیت:

    - خدایا ، دانش اندک ما را که همچون قطره ای از دریاهاست. به دریاهای دانش بیکران خود متصل کن


    بیت 3 :

    خدایا همچون پرندگان حریص و گرسنه ای که در مسیر پروازشان دام های پردانه ی بسیاری گسترده شده، در مسیر زندگی ما نیز امکان لغزش و خطا و گمراهی بسیار است.

    بیت 4 :

    اما اگر در هر قدم از مسیر زندگی ماهزاران خطر باشد، نگرانی و اندوهی نداریم زیرا می دانیم که تو برای خدای مهربان، هرگز بنده ات را تنها گذاری.

    بیت 5:

    از خدا می خواهیم که ما را موفق کند که بنده ی ، مطیع و شاد باشیم. زیرا بنده ناسپاس و نافرمان از لطف پروردگار محروم خواهد شد.

    بیت 6:

    انسان ناسپاس و گمراه تنها به خودش بدی نمی کند، اخلاق رفتار بد او مانند آتش به همه جا سرایت می کند و به همه زبان می رساند.

    *********

    دراین شعرمولانا انسان ناشکر و ناسپاس در برابر خداوند را، انسان بی ادب نامیده است که نه تنها خودش را از نعمت‌های الهی محروم می کند، بلکه با ناشکری، برای همه اطرافیـانش بدی به وجود می آورد.
    مولانا از ناسپاسی اقوام دیگر در گذشته، مثال می زند و می گوید که قوم موسی و عیسی نیز دایما ایراد می گرفتند و ناشکر بودند و برای همین روزی خود را نزد خداوند کم می کردند.
    به هر حال هرکسی، نتیجه رفتارهایش را می بیند و ناشکری و گستاخی، نتیجه خوبی ندارد. حتی فرزند بی ادب در خانواده نیز، خود را از نعمت‌های خانواده محروم می‌کند.

    ***

    بی‌ادب محروم گشت از لطف رب
    بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد
    بلک آتش در همه آفاق زد
    مایِده از آسمان در می‌رسید
    بی‌شَری و بیِع و بی‌گفت و شنید
    درمیان قوم موسی چند کس
    بی‌ادب گفتند کو سیر و عدس
    مُنقطع شد خوان و نان از آسمان
    ماند رنج زَرع و بیل و داس‌مان
    باز عیسی چون شفاعت کرد حق
    خوان فرستاد و غنیمت بر طَبَق
    باز گُستاخان ادب بگذاشتند
    چون گدایان زَله‌ها برداشتند
    لابه کرده عیسی ایشان را که این
    دایمست و کم نگردد از زمین
    بدگمانی کردن و حرص‌آوری
    کُفر باشد پیش خوان مِهتری
    هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
    آن ز بی‌باکی و گُستاخیست هم
    هر که بی‌باکی کند در راه دوست
    ره‌زن مردان شد و نامرد اوست
    از ادب پرنور گشته‌ست این فلک
    وز ادب معصوم و پاک آمد مَلَک
    مولانا ،مثنوی معنوی


    ۱-توفیق ادب داشتن: فرصت و امکان با ادب بودن
    ۲-آفاق: آسمان‌ها، منظور کل جهان هستی است.
    ۳-مایده: نعمت های خوراکی
    ۴-شری و بیع: خرید و فروش
    ۵-معنی بیت: وقتی قوم موسی از سر ناسپاسی، قدر نعمت‌هایی که خدا برایشان می فرستاد را ندانستند، آن نعمت‌ها قطع شدند و آن مردم در رنج و زحمت افتادند
    ۶-خوان: سفرهرطبق: سینی
    ۷-ادب بگذاشتند: ادب را کنار گذاشتند
    ۸-زله برداشتن: باقیمانده و ریزه‌های غذا را جمع کردن
    ۹-لابه کردن: التماس و زاری کردن
    ۱۰-خوان مهتری: سفره بزرگان
    ۱۱-معنی بیت: هرکسی که نسبت به دوست خود، قدرنشناس و بی ادب باشد، انسان واقعی و با معرفت نیست
    ۱۲-معنی بیت: روشنی این عالم، از نور ادب و شکرگزاری و قدردانی است و فرشتگان برای همین ادب و سپاسگزاری که در طبعشان دارند، این قدر پاک و معصوم هستند.

    منبع مطلب : g-a-nahavand.blog.ir

    مدیر محترم سایت g-a-nahavand.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سید محمد اسماعیلی پور 5 ماه قبل
    1

    عالی عالی عالی عالی

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید