در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد

    1 بازدید

    معنی هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    مطلب شماره 9 - پنج حکایت از گلستان سعدی

    حکایت 1

    معصیت از هر که صادر شود ناپسندیده است و از علما ناخوبتر؛ که علم سلاح جنگ شیطان است و خداوند سلاح را چون به اسیری برند شرمساری بیش برد.

    عـام نـادان پـریشــان روزگار               بـه ز دانشمنـــد نـاپـرهیــــزگـــــار

    کان به نابینایی از راه اوفتاد              وین دو چشمش بود ودر چاه اوفتاد.

    معنی و مفهوم : گناه از هر کسی سر زند زشت و از عالمان زشت تر می باشد.علم و دانش همچون سلاح است که انسان با کمک آن با شیطان نبرد می کند . اگر کسی با وجود سلاح اسیر شود جای شرمساری است.(اگر عالم با وجود علم گناه کند جای شرمندگی بیشتر است.) انسان نادان و بی دانش و پریشان حال بهتر از دانشمندی است که بی تقوی می باشد. زیرا انسان نادان مانند نابینایی است که از راه خارج می شود و جای سرزنش و ملامت برای او نیست ام انسانی که علم و دانش دارد اگر گناه کند مانند کسی است که دو چشم بینا دارد و در چاه می افتد و جای بسیار شرمساری است.

    حکایت 2

    هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان درو اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد و گر به خراباتی رود به نماز کردن منسوب شود به خمر خوردن.

    رقم بر خود به نادانـی کشیـدی                 که نادان را به صحبت برگزیدی

    طلب کردم ز دانـایی یکی پنــد                مرا گفتـا که بـا نـادان مپیـوند.

    معنی مفهوم : هر کس با افراد بد نشست و برخاست کنداگر خلقو خوی ایشان در او اثر نکند به راه و روش آنها متهم خواهد شد. اگر به میخانه برای نماز خواندن برود همه تصور خواهند کرد او برای شراب خوردن می رود. اگر فرد نادان را به دوستی انتخاب کنی با دستانت خود را تباه کرده ای. از دانایی پندی خواستم گفت که با افراد بد پیوند و ارتباط نداشته باش.

    حکایت 3

     دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد. علم چندان که بیشتر خوانی              چون عمل در تو نیست نادانی.

    معنی و مفهوم: دو گروه از انسان ها سعی و تلاششان بیهوده و بی ثمر است . گروهی که در دنیا مال و ثروت می اندوزند و از آن استفاده نمی کنند و گروهی که علم و دانش فرا می گیرند و به آن عمل نمی کنند. هر چه علم و دانش بسیار بخوانی اگر به آن عمل نکنی نادان هستی.

    حکایت ۴

    وقتی به جهل جوانی بانگ بر مادر زدم دل آزرده به کنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خردی فراموش کردی که درشتی می کنی.

    چه خوش گفت زالی به فرزند خویش      چو دیدش پلنگ افکن و پیل تن

    گــر از عهــد خُــردیــت یــاد آمـــدی         که بیچاره بودی در آغوش من

    نکـــردی در ایـن روز بـر من جفــــا        که تو شیر مردی و من پیر زن

    معنی و مفهوم :وقتی در روزگار جوانی که جاهل بودم به روی مادر فریاد کشیدم . او رنجیده خاطر شد و گفت . مگر کودکی خود را فراموش کرده ای که این چنین بر من تندی می کنی!پیر زنی وقتی فرزندش را که قوی و درشت هیکل شده بود چه زیبا به او گفت.اگر از دوران کودکیت که در آغوش من بیچاره و ناتوان بود امروز بر من ستم نمی کردی تواکنون قدرتمند ولی من ضعیف و ناتوان هستم.

    حکایت ۵

    اجلّ موجودات به ظاهر آدمی است و اذلّ کاینات سگ. به اتفاق خردمندان سگ حق شناس به است از آدم ناسپاس.

    سگی را لقمه ای هرگز فراموش             نگردد ور زنی صد نوبتش سنگ

    وگر عمری نوازی سفله ای را                 به اندک چیز آید با تو در جنگ

    معنی و مفهوم : شریف ترین موجودات از نظر ظاهر انسان و پست ترین موجودات سگ است. خردمندان اتفاق نظر دارند که سگ حق شناس بهتر از انسان ناسپاس است.سگ لقمه ای را که از روی محبت به او می دهی فراموش نمی کند حتی اگر صدها بار به آزار و اذیت رسانی.ولی اگر انسان پستی را یک عمر مورد مهر و محبت و نوازش خود قرار بدهی بر سر کوچ کترین مساله با تو وارد جنگ و دعوا می شود.(سگ حق شناس قدر خوبی های تو را درک می کند ولی انسان پست هر چه خوبی به او کنند درک نمی کند.)

    منبع مطلب : shamimearas.blogfa.com

    مدیر محترم سایت shamimearas.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گنجور » سعدی » گلستان » باب هشتم در آداب صحبت » حکمت شمارهٔ ۸۱

    رحمان کبیر نوشته:

    با سلام و خسته نباشید

    در اینجا دقت بفرمایید : در این متن اشاره کرده 《 دانای دهری 》 ولی در متنی که خود کتابخانه گوگل ارائه میدهد ، نوشته که گر 《صاحب تمیزی》
    و در قسمت های دیگر …
    تشکر

    👆☹

    منبع مطلب : ganjoor.net

    مدیر محترم سایت ganjoor.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید