این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    منعکس کننده اصول اخلاقی که فرد آنها را مهم تلقی کرده

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    منعکس کننده اصول اخلاقی که فرد آنها را مهم تلقی کرده را از این سایت دریافت کنید.

    اصول اخلاقی کسب و کار

    • اصول اخلاقی کسب و کار متمرکز بر شناسایی اصولی است که بر مبنای آنها می‌توانیم سازمان‌ها را ارزیابی کنیم . • اغلب شرکت‌ها به...

    اصول اخلاقی کسب و کار

    نویسندگان: گروه مترجمان میثاق مدیرانمنبع: میثاق مدیران 1387 شماره 32حوزه های تخصصی:

    حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت منابع انسانی رفتار سازمانی

    دریافت مقاله

    آرشیو

    آرشیو شماره ها:

    ۴۸

    سال ۱۳۸۹ (۴)

    سال ۱۳۸۸ (۸)

    سال ۱۳۸۷ (۹)

    سال ۱۳۸۶ (۱۰)

    سال ۱۳۸۵ (۹)

    سال ۱۳۸۴ (۷)

    سال ۱۳۸۳ (۱)

    چکیده

    متن

    • اصول اخلاقی کسب و کار متمرکز بر شناسایی اصولی است که بر مبنای آنها می‌توانیم سازمان‌ها را ارزیابی کنیم .

    • اغلب شرکت‌ها به شکلی غیر اخلاقی عمل می‌کنند که این امر اثرات مخربی بر افراد و محیط دارد.

    • رفتار غیر اخلاقی ناشی از وجود تنها یک فرد بد نیست، بلکه این امر ماحصل تعاملات پیچیده میان افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها است.

    • رفتار اخلاقی را می‌توان هم به عنوان رفتاری که رضایت را به حداقل و آسیب را به حداقل می‌رساند و هم به عنوان رفتاری که ناشی از اصول کاری است، دانست.

    • در حالی که رفتار غیر اخلاقی ممکن است مزایایی کوتاه مدت در پی داشته باشد اما در بلند مدت، به حمایت سهامداران شرکت آسیب جدی خواهد زد.

    • ثبات و پایداری بلند مدت ناشی از تمرکز بر سه نتیجه‌ اصلی است یعنی تمرکز بر اثرات اجتماعی، محیطی و اقتصادی کسب و کار.

    مقدمه

    اگر به روزنامه‌های همین هفته نگاهی بیاندازید، می‌توانید حداقل یک گزارش را پیرامون رسوایی مالی یا نقض قوانین یا استانداردهای رفتاری مورد قبول جامعه توسط کسب و کارها بیابید. سرازیر شدن پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها، رشوه‌های پرداخت شده برای انعقاد قراردادهای تجاری، استفاده از نیروی کار کودک در کارخانه‌ها، رفتارهای تبعیض‌آمیز که مانع از استخدام یا توسعه‌ اعضای یک قشر خاص از جامعه می‌شوند و غیره به وفور دیده می‌شوند. به عبارت دیگر، کسب و کارها مستمراً به صورت‌های غیراخلاقی رفتار می‌کنند یعنی آنها به شکلی عمل می‌نمایند که اثرات مضری بر دیگران دارند و از نظر جامعه به عنوان رفتارهایی غیر اخلاقی تلقی می‌شوند. به علاوه، تأثیر این امر در حال افزایش یافتن است زیرا شرکت‌ها بزرگ‌تر (و در واقع جهانی) شده‌اند و فعالیت‌هایی که زمانی در راستای خدمات عمومی بودند مانند راه‌آهن، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و تأمین آب شُرب، امروزه به فعالیت‌هایی سودمحور تبدیل گردیده‌اند. به طور فزاینده‌ای، این بخش خصوصی است که کیفیت هوایی را که ما تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم، استانداردی که در زندگی داریم و حتی جایی که در آن زندگی می‌کنیم، تعیین می‌کند.

    مشکلات رایج اخلاقی در شرکت‌ها

    با توجه به اثرات فزاینده‌ اجتماعی کسب و کار، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یک موضوع مهم طی 20 سال گذشته پدیدار شده است. اصول اخلاقی کسب و کار به یافتن آن دسته از اصول اخلاقی می‌پردازد که می‌توانیم به کمک آنها سازمان‌ها را در قبال تأثیر فعالیت‌هایشان بر مردم و محیط زیست ارزیابی کنیم . تروینو و نلسون1 چهار نوع مسئله‌ اخلاقی رایج را در سازمان‌ها بیان کرده‌اند :

    نخست، مشکلات اخلاقی تأمین منابع هستند که مرتبط با برخورد عادلانه و منصفانه با کارکنان است. در اینجا، رفتارهای غیر اخلاقی عبارتند از برخورد ناعادلانه با افراد به دلیل جنسیت، رنگ پوست، مذهب، پیشینه‌ نژادی و غیره.

    دوم، مشکلات اخلاقی ناشی از تضاد منافع هستند. در اینجا، افراد یا سازمان‌های خاصی، به دلیل برخی ارتباطات فردی با فرد یا گروه تصمیم‌گیرنده، توجهات ویژه‌ای را دریافت می‌دارند. ممکن است یک شرکت بتواند تنها به این دلیل قراردادی سودمند منعقد کند که تیم مدیریت سازمان طرف مقابل، رشوه دریافت کرده است. یعنی در واقع این قرارداد به واسطه‌ کیفیت پیشنهاد ارایه شده منعقد نشده است.

    سوم، مسایل اخلاقی هستند که دربرگیرنده‌ اعتماد مشتریان هستند. در اینجا، سازمان‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نشان می‌دهند هیچ احترامی برای نظر مشتریان قایل نیستند یا توجهی به امنیت عمومی ندارند. نمونه‌های این مسئله، آگهی‌هایی هستند که درباره‌ کالاها یا خدمات خاصی دروغ می‌گویند (یا حداقل حقیقت را پنهان می‌کنند).

    چهارم و آخر، مسایل اخلاقی مربوط به استفاده از منابع سازمانی توسط کارکنانی هستند که در محیط کار خود تلفن‌های شخصی می‌زنند، صورت وضعیت‌ها هزینه‌ها را به صورت دروغ اعلام می‌کنند، لوازم اداری را به خانه می‌برند و غیره.

    حسابرسی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی

    علیرغم باورهای رایج، تصمیمات مضر برای دیگران یا محیط زیست که توسط سازمان‌ها اتخاذ می‌شوند، عموماً نتیجه‌ کار یک فرد غیر اخلاقی نیستند که به دنبال منفعت شخصی است. در حالی که تأثیرگذاری‌های فردی همچون سطح بلوغ اخلاقی کارفرما یا اعمال کنترل، جزء عوامل مهم هستند، اما باید محیط تصمیم‌گیری را مد نظر قرار دهیم تا بفهمیم چرا چنین تصمیم غیر اخلاقی اتخاذ شده است. پویایی‌های گروهی اغلب بر فرآیند تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند.

    یکی از اثرات مهم گروه، تفکر گروهی3 است. این پدیده‌ای است که ایروینگ جانیس4 در تحقیق خود پیرامون گروه‌های سیاست‌گذاری خارجی امریکا بدان اشاره کرده است (این تحقیق تفکر گروهی: مطالعات روان‌شناسی پیرامون تصمیمات سیاسی و شکست‌های مفتضحانه نام دارد که توسط کالج هاتون میفلین5 در سال 1982 ارایه شده است). این تحقیق وجود فشارهای شدید در قبال دستیابی به هماهنگی میان این گروه‌ها را اثبات می‌کند؛ اعضا قضاوت‌های مهم خود و حق سؤال کردن را از دست می‌دهند و در نتیجه دست به تصمیماتی بد و غیر اخلاقی می‌زنند. جانیس تفکر گروهی را این گونه تعریف می‌کند: «انگیزه‌ روان‌شناختی برای دستیابی به اجماع نظر، به هزینه‌ سرکوب ارزشیابی روش‌های جایگزین در گروه‌های تصمیم‌گیرنده".

    میزان اخلاقی بودن تصمیمات تحت تأثیر فرهنگ سازمان قرار دارد. اسمیت و جانسون6 سه رویکرد متفاوت را بیان می‌کنند که سازمان‌ها باید مسئولیت آنها در قبال فعالیت‌هایشان بر عهده بگیرند (کتاب اصول اخلاقی کسب و کار و رفتار شرکت‌ها، انتشارات بین‌المللی تامسون بیزینس7، 1996):

    1. تعهدات اجتماعی: بنگاه تنها آنچه را انجام می‌دهد که به لحاظ قانونی نیاز دارد؛

    2. پاسخگویی اجتماعی: بنگاه‌ به فشارهای وارده از جانب سهامداران مختلف پاسخ می‌دهد؛

    3. مسئولیت‌پذیری اجتماعی: بنگاه دارای برنامه‌ای برای رشد و توسعه‌ اجتماع است.

    در شرکتی که تعهد اجتماعی، رویکرد اخلاقی اصلی آن است، احتمالاً توجیه تصمیمات بر مبنای معیارهای اخلاقی دشوار است؛ مادامی که قانون نقض نشود، رفتارهای غیرمسئولانه، غیر اخلاقی تلقی نمی‌شوند.

    منبع : ensani.ir

    اصول اخلاقی در مدیریت استراتژیک

    نشریه پیام بیمه شرکت سهامی بیمه ایران

    اصول اخلاقی در مدیریت استراتژیک

    چاپ

    اصول اخلاقی در مدیریت استراتژیک

    سلامت شرکت همواره به وسیله نیروهای داخلی و خارجی مورد حمله قرار می گیرد. این حمله ها به وسیله افراد و یا گروه هایی انجام می شود که نمی خواهند جزئی از کل شوند و وجودشان تنها برای تامین هدف های خودشان است و افتخارآمیز بودن هدف ها برایشان هیچ اهمیتی ندارد. به طور کلی، اخلاقیات در سازمان ها به عنوان سیستمی از ارزش ها و باید و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود. به طور کلی، انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی اند که پندار، گفتار و رفتار آن ها را شکل می دهد. ممکن است از همین افراد، وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می گیرند، پندار، گفتار و رفتار متفاوتی سر بزند که موجب بروز پیامدهای مثبت و یا منفی در سطح سازمان گردد.

    تعریف اخلاق و ارزش های آن

    اخلاق را مجموعه ای از صفات روحی و باطنی انسان تعریف کرده اند که به صورت اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود، بروز ظاهری پیدا می کند و بدین سبب گفته می شود که اخلاق را از راه آثارش می توان تعریف کرد. استمرار یک نوع رفتار خاص، دلیل بر آن است که این رفتار ریشه درونی و باطنی در عمق جان و روح فرد یافته است که آن ریشه را خلق و اخلاق می نامند. دامنه اخلاق را در حد رفتارهای فردی تلقی می کنند، اما رفتارهای فردی وقتی که در سطح جامعه یا نهادهای اجتماعی تسری پیدا می کند و شیوع می یابد، به نوعی به اخلاق جمعی تبدیل می شود که در فرهنگ جامعه ریشه می دواند و خود نوعی وجه غالب می یابد که جامعه را با آن می توان شناخت. امروز در تجزیه و تحلیل رفتار سازمان ها، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزامات است. نماد بیرونی سازمان ها را رفتارهای اخلاقی آن ها تشکیل می دهد که خود حاصل جمع ارزش های گوناگون اخلاقی است که در آن سازمان ها، ظهور و بروز یافته است. در شرایط کنونی، رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، نگرانی های زیادی را در بخش های دولتی و غیردولتی به وجود آورده است. سقوط معیارهای رفتاری در بخش دولتی، پژوهشگران را واداشته تا در جست وجوی مبناهای نظری در این رابطه بوده، بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. از این رو، یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا آن ها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. اولین گام در دستیابی به این اهداف درک صحیح از مفهوم اخلاق و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان است تا در گام های بعدی بر روی این عوامل دقت لازم صورت پذیرد.

    اخلاقیات در سازمان به عنوان نظامی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می شود. به طور کلی، انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آن ها را شکل می دهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می گیرند، عواملی موجب شود پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از آن ها سر بزند که این ویژگی های انسانی بر روی میزان کارآیی و اثربخشی سازمان تاثیر می گذارد. رفتارهای متفاوت اخلاقی افراد به عنوان کارمندان سازمان در یک طیف خطی که یک سر آن سلامت اداری و سر دیگر طیف فساد اداری می باشد، قابل تحلیل است و میزان سلامت اداری در میزان موفقیت سازمان در انجام ماموریت ها، اجرای راهبردها و برنامه ها و در نهایت دستیابی به اهداف سازمانی نقش بسزایی را ایفا می کند. اولین گام در دستیابی به این اهداف درک صحیح از مفهوم اخلاق و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان است که در این تحقیق سعی شد به طور جامع این عوامل شمارش و طبقه بندی گردد.

    اهمیت و ضرورت بحث های اخلاقی

    اخلاق از مهم ترین مباحث دینی است و از یک نظر، مهم ترین هدف انبیای الهی را تشکیل می دهد. زیرا بدون اخلاق نه دین برای مردم مفهومی دارد و نه دنیای آن ها سامان می یابد. اصولا زمانی انسان شایسته نام انسان است که دارای اخلاق انسانی باشد، در غیر این صورت، حیوان خطرناکی است که با استفاده از هوش سرشار انسانی همه چیز را ویران می کند، به آتش می کشد، برای رسیدن به منافع نامشروع مادی جنگ به پا می کند و بی گناهان را به خاک و خون می کشد.

    مفهوم اخلاق اداری

    اخلاق تاکنون به صورت منشور اخلاقی سازمان ها و قوانین رفتار حرفه ای مشاغل بر پایه درون سازمانی نهاده شده است. در یک دهه گذشته، توجه روزافزون به این موضوع شده که باید علت آن را در وقایع دهه های اخیر مانند جهانی شدن، توسعه عدم تمرکز، مدیریت گرایی، افزایش روابط کاری تجاری سازمان های دولتی با بخش خصوصی، رشد مطالعات اجتماعی و درخواست فرآیند برای پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی از سوی مراجع قانون و سیاسی دید. اخلاق اداری هم اکنون به نهضتی اصلاح گرایانه در مدیریت دولتی تبدیل شده است که به مطالعه و شناسایی قواعد و ضوابط رفتار انسان اداری و موضع هایی چون تدوین منشور اخلاق، قوانین و استانداردهای رفتار، آموزش اخلاقیات، مدیریت اخلاق، تصمیم گیری اخلاق، فرهنگ و جو اخلاق و زیرساخت اخلاق می پردازد. سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه نیز با طراحی یک زیرساخت اخلاقی که درواقع یکی از الگوهای اثربخش مدیریت اخلاقیات محسوب می گردد، سعی در کنترل فساد و حفظ و ارتقای اخلاقیات و اصلاح رفتارهای نامطلوب در اغلب کشورهای عضو خود کرده است. در این الگو، به میزان زیادی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر ترکیب شده است که مهم ترین این عوامل عبارت اند از:

    تعهد رهبران، سیاست مداران و مدیران به رعایت امور اخلاقی

    استراتژی، سیاست ها و قوانین و مقررات دقیق و لازم اخلاقی

    جو و فضای جامعه و سازمان

    سیستم ها و سازوکارهای انگیزشی برای تشویق به انجام رفتار اخلاقی

    برنامه های آموزش های کارآمد و موثر

    سیستم های کنترلی و ارزیابی کارآمد موثر درون و برون سازمان

    دلایل و استدلال حق پسند کافی برای پذیرش اخلاق

    موفقیت های شغلی نیازهای شخصی جامعه مدنی فعال

    منبع : iraninsurance.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید