این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    نام سینمایی که در آبادان قبل از انقلاب به آتش کشیدند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    نام سینمایی که در آبادان قبل از انقلاب به آتش کشیدند را از این سایت دریافت کنید.

    نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند ❤️ [ پاســخ کامــل و درست ]

    نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند ⭐️ جواب نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند ، دانلود و توی حل مشق و سوالاتون ازش استفاده کنید

    نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند ❤️ [ پاســخ کامــل و درست ]

    جواب نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند را در ادامه برای شما عزیزان قرار دادیم

    دقیق و درست ترین جواب ها را در ادامه می توانید ببینید.

    با بخش آموزش از مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

    پاسخ نام سینمایی که در آبادان قبل انقلاب به اتش کشیدند

    جواب این سوال : سینما رکس

    مطالعه با استفاده از اینترنت

    دانش آموزا با تبلت ، لپ تاپ و موبایل می تونن به کلاس درس دسترسی داشته باشن.

    حتما نکاتی رو برای استفاده بهتر و یادگیری بهتر رعایت کنید.

    اگر در حال درس خوندن هستید ، سعی کنید تمرکز کنید و به جز زمان کلاس های آنلاین اینترنت رو خاموش کنید.

    اینترنت باعث کاهش تمرکز می شه.

    افزایش تمرکز

    سعی کنید تمرکز خودتونو موقع درس افزایش بدید.

    این کار به مرور باعث می شود توانایی زیادی در خوندن درس ها داشته باشید.

    از روش های مختلف برای این کار می تونید استفاده کنید.

    بازی های فکری ، تشویق کودک به حل سوالات مختلف ، تمرکز بر روی چیز های مختلف مثلا یک میوه خاص و … می تواند به تمرکز کودک کمک زیادی کند.

    فاصله های زمانی برای مطالعه

    مطالعه را در زمان های پیوسته و کوتاه انجام دهید.

    مثلا هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند به خوبی اطلاعات جدید را دریافت کند.

    از طرفی در این مدل مطالعه ، تمرکز بالا می رود و یادگیری هم افزایش می یابد.

    حتما در بین زمان های مطالعه به خوبی استراحت کنید تا قدرت یادگیری شما افزایش یابد.

    استراحت نقش مهمی در مطالعه دارد.

    اهمیت آرامش ذهنی در مطالعه

    ذهن ما اگر آرام باشد برای یادگیری آماده است.

    معمولا ذهن در حالت آرام توانایی زیادی دارد پس سعی کنید استرس را از خود دور کنید و تمرکز کنید.

    اگر ذهن شما درگیر موضوع خاصی است سعی کنید چند دقیقه تمرکز کنید و آن موضوع را از ذهن خود خارج کنید.

    تنوع در دروس مطالعاتی

    هر یک ساعت و نیم الی دو ساعت درس مورد مطالعه خود را باید عوض کنید.

    زیرا اگر تمام وقت مطالعاتی خود را در یک روز صرف یک درس خاص کنید، به مرور بعد از دو ساعتِ اول، سرعت مطالعه‌ی شما پایین می‌آید.

    بازدهی مغز نیز با مطالعه‌ی طولانی‌مدتِ یک درس کاهش می‌یابد و مسیر نزولی خواهد داشت.

    پس لازم است ترکیبی از چند درس را در برنامه‌ی مطالعاتی یک روز خود داشته باشد.

    مطالعه‌ی روزنامه‌ وار در ابتدای کار

    اینکه قبل از شروع مطالعه، نگاهی اجمالی به کل مطلب بیاندازید، بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود.

    زیرا پیش‌زمینه‌ی ذهنی خواهید داشت و می‌دانید که مطلب درباره‌ی چه موضوعی است.

    یادداشت‌ برداری هنگام مطالعه

    لازم است که در هنگام مطالعه فعال باشید، یعنی زمانی که مطالعه می‌کند مطالب مهم را یادداشت و نت‌برداری کنید.

    این نکته‌نویسی‌ها هنگام مرور مطلب خیلی کمک‌کننده است.

    مهارت گوش دادن

    شما حرف‌ها و صداها را می‌شنوید، اما معنایش این نیست که آن‌ها را درک می‌کنید.

    اگر بخواهید گوش بدهید، موضوع فرق می‌کند. هرچه با دقت‌‌تر گوش دهید، بیشتر موضوع را درک می‌کنید.

    به جرات می‌توان گفت که ناتوانی و ضعف در گوش دادن، علت بسیاری از مشکلات ارتباطی و یادگیری است.

    روش صحیح درس خواندن | مهارت پرسیدن

    پرسش‌های شما نشان‌دهنده دقت، ظرافت، نکته ‌سنجی و مهارتتان در یادگیری است.

    پس از سوال پرسیدن نترسید و به موقع و به جا سوال بپرسید.

    در این زمینه مطالعه مقاله مهارت سوال پرسیدن می‌تواند مفید باشد.

    تعیین هدف

    شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی را مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می‌خواهید مطالعه کنید، آیا فقط نکته‌های اصلی درس را می‌خواهید یا قصد دارید همه مطالب کتاب را بفهمید.

    خواندن

    همه ما وقتی درس می‌خوانیم، منظورمان این است که درس را یاد بگیریم، بفهمیم، حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم، برای همین سعی می‌کنیم خط به خط کتاب و جزوه را بخوانیم، حفظ کرده و در ذهن خود تکرار کنیم.

    در حالی که هدف از مرحله خواندن یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست.

    هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت ‌است.

    تفکر

    سعی کنید هنگام خواندن در مورد مطالب و مثال‌ها فکر کنید و از مطالب تصویرسازی ذهنی داشته باشید.

    از حفظ گفتن

    پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل یعنی خواندن و تفکر سعی کنید مطالب مهم آن را برای خودتان بازگو کنید.

    مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و آن ‌طور که راحت‌ تر هستید، بازگو کنید.

    از حفظ گفتن به شما کمک می‌کند بخش‌هایی را که خوب یاد نگرفته‌اید، تشخیص دهید و آن‌ها را از نو بخوانید.

    مرور کردن

    وقتی تمام فصل‌‌ها را خواندید، در فاصله‌های مناسب مطالب مطالعه شده را مرور کنید.

    مهم‌ترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات در لایه‌های زیرین ذهن می‌شود و جلوی فراموشی را می‌گیرد، مرور کردن است.

    تقویت روانی

    می‌توانید روش‌ هایی را برای تقویت روانی و افزایش روحیه پیدا کنید. روحیه جسارت و جرات را در خود تقویت کنید، امیدوار و بااراده باشید تا میزان تسلط‌ شما افزایش یابد.

    کنترل افکار مزاحم

    بین موانع تمرکز حواس، افکار مزاحم نقش مهم‌تری دارند.

    معمولا این افکار منشأ ذهنی و درونی دارند که باید از آن دوری کرده و آن‌ها را کنترل کرد.

    این عوامل شامل یادآوری خاطرات تلخ و شیرین یا غوطه ‌ور شدن در تخیلات یا مواردی مثل احساس درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی یا سردی و گرمی، ترس، خشم و شادی، سردرد و… است.

    منبع : باحال مگ

    منبع : bahalmag.ir

    آتش‌سوزی سینما رکس آبادان

    آتش‌سوزی سینما رکس آبادان

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    آتش‌سوزی سینما رکس آبادان

    موقعیت آبادان، ایران

    تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۵۷

    ۲۰:۲۱ (ساعت رسمی ایران)

    گونه حمله

    آتش‌افروزی، کشتار جمعی، تروریسم

    کشته‌‌ها ۴۲۰ تا ۷۰۰ نفر

    مرتکبان حسین تکبعلی‌زاده محمد علوی‌تبار و ۲ نفر از دوستانشان

    نگاره روزنامه اطلاعات از خاموش‌سازی آتش در سینما رکس آبادان

    سینما رکس واقع در آبادان در شب هنگام ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم گوزنها توسط انقلابیون مخالف محمدرضاشاه به آتش کشیده شد و دست کم ۴۲۰ نفر کشته شدند.[۱][۲][۳] این رویداد زمانی آغاز شد که چهار مرد قبل از آتش زدن، ساختمان را به سوخت هواپیما آغشته کرده بودند.[۴]

    این حمله عامل برانگیختن انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود، که منجر به سرنگونی رژیم سلطنتی ایران شد. این آتش‌سوزی بزرگترین حمله تروریستی در طول تاریخ تا قبل از کشتار سال ۱۹۹۰ افسران پلیس سری‌لانکا و حملات ۱۱ سپتامبر بود.

    درآن زمان تحقیقات حاکی از عمدی بودن حریق بود. همزمانی این رویداد با اعتراضات انقلاب ۱۳۵۷ و طولانی شدن رسیدگی به آن در سال‌های پس از انقلاب، گمانه‌های مختلفی را پیرامون عاملان این حادثه ایجاد کرد.

    سلسله حاکم پهلوی در ابتدا «مارکسیست‌های اسلامی» را مسئول آتش‌سوزی دانست و بعداً گزارش داد که شبه نظامیان اسلامی آتش را آغاز کردند، در حالی که معترضان ضد پهلوی، پلیس مخفی ایران ساواک را مقصر می‌دانستند.

    در آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، انقلابیون، ساواک را متهم کردند و سید روح‌الله خمینی واقعه سینما رکس را «شاهکار بزرگ شاه برای بدنام کردن انقلاب» خواند.[۵] پس از انقلاب ۵۷، مشخص شد این عمل توسط انقلابیون به سرکردگی حسین تکبعلی‌زاده انجام شد که بعد از انقلاب توسط قاضی موسوی با چند نفر دیگر به اعدام محکوم شد.[۶][۷]

    چگونگی آتش‌سوزی[ویرایش]

    نگاره پیکر بی‌جان کشته‌شدگان سینما رکس آبادان

    یکی از مهمترین حوادث سال ۵۷ که باعث خشمگین کردن مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب ۵۷ شد، فاجعه به آتش کشیدن سینما رکس آبادان بود. علت خشمگینی مردم، نسبت دادن این فاجعه به عوامل حکومت پهلوی بود.[۸][۹] در حدود ساعت ۲۱:۴۵ شب ۲۸ مرداد طبق آمار دقیق ۶۳۰ نفر از کسانی که به تماشای فیلم گوزنها در آخرین سانس به سینما رفته بودند در آتش سوختند.[۱۰] تعداد کشته‌شدگان بعداً به بیش از ۶۷۷ نفر افزایش یافت.[۱۱]

    انقلاب ۱۳۵۷ ایران

    پیش‌زمینه و علل شعارها نام‌ها

    روابط خمینی و آمریکا

    گسترش

    چهره‌های اصلی انقلاب

    گسترش

    احزاب و جریان‌ها

    گسترش

    نهادهای انقلابی

    گسترش

    رویدادهای مرتبط

    گسترش

    مکاتب انقلاب

    نمایشبحثویرایش

    سینما در زمانی دچار آتش‌سوزی شد که در حال نمایش فیلم گوزنها، ساخته مسعود کیمیایی بود. این فیلم به گونه‌ای اشاره کوتاه و گذرایی داشت به روزهای فرار و مرگ یک مبارز مسلح علیه حکومت پهلوی و بسیاری بر این عقیده بودند که فیلم به بخش کوچکی از واقعه سیاهکل پرداخته‌است. همین امر موجب برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دخالت ساواک در این آتش‌سوزی گردید.

    در مقابل در فضای انقلابی سال ۱۳۵۷ مقامات وقت حکومت پهلوی با نسبت دادن این رویداد به «مارکسیست‌های اسلامی» آن‌ها را متهم کردند «به جای تمدن بزرگ، وحشت بزرگ» به مردم می‌دهند.[۱۲][۱۳]

    شاه بعدها از این عمل دادستان گلایه کرد و در کتاب پاسخ به تاریخ نوشت «مقصر واقعی به عراق گریخت و در آنجا دستگیر شد. اعترافات او ثبت شد؛ ولی قضاتی که مرعوب شده یا جبون بودند بر این قضیه سرپوش گذاشتند.»[۱۴]

    اما مخالفان، ساواک را به تدارک این «آتش‌سوزی رایشتاگ»، قفل کردن درهای سینما و کارشکنی در آتش‌نشانی محل متهم کردند. فردای آن روز ۱۰٬۰۰۰ تن از بستگان قربانیان که در مراسم تشییع گرد هم آمده بودند، ساواک را مسئول این حادثه دانسته و شعارهای تندی علیه حکومت سر دادند.

    بعدها در دادگاهی که پس از انقلاب برگزار شد، گروهی شامل افراد متعصب مذهبی مسئول این حادثه شناخته شدند و به همراه چند افسر پلیس به جرم کوتاهی در جلوگیری از وقوع حادثه، محاکمه شدند. طبق گفته برخی، این گروه با روحانیون عالی‌رتبه ارتباطاتی داشته‌اند.[۱۵][۱۶][۱۷]

    انقلابیون مسئولیت این واقعه را به گردن ساواک انداختند و آن را یک حرکت انحرافی برای بدنام ساختن انقلابیون قلمداد کردند. سید روح‌الله خمینی صراحتاً شاه را عامل این فاجعه دانسته و آن را شاهکار شاه خواند.[۱۸][۱۹] اظهارات خمینی در اندک زمانی مقبولیت عام یافت. این در حالی است که مخالفان در سال ۱۳۵۷ بیش از ۳۰ سینما را آتش زدند و سال ۵۷ را سال سینماسوزی نامگذاری کردند.[۱۱]

    در سال ۱۳۵۹ فردی به نام که قبل از انقلاب به همین اتهام دستگیرشده بود و با وقوع انقلاب و باز شدن زندانها توانسته بود خارج شود ، بعدها دچار عذاب وجدان شده و با قصد رفع اتهام از خود و بیان واقعیت خود را معرفی نمود ؛ او اقرار کرد که عامل انجام جنایت او و دو تن از دوستانش، نام‌های یدالله و فلاح و شخصی به نام فرج بذرکار [۲۰] که پس از آتش‌سوزی مفقود شدند، بوده‌اند. او دستگیر و پس از ۵۰ ساعت محاکمه در ۲۰ جلسه و در مدت ۳ روز تابستان ۱۳۵۹ در دادگاهی به ریاست سید حسین موسوی تبریزی به اعدام محکوم و در تاریخ پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۵۹ به دار آویخته شدند.[۲۱]

    او معتقد بود: " فرج آنها را گرد هم میاورده برای آتش زدن سینماهای طاغوتی و اینکه فرج با شخصی مذهبی انقلابی بنام کیاوش مرتبط بوده و او نیز با جمی روحانی انقلابی آبادان روابط نزدیک داشته است".

    در بررسیها این گمان پذیرفته تر شد که: آن چهار نفر سینما را به بنزین و ماده سوختنی تینر آغشته کردند و آتش زدند ؛ ولی چون سقف سینما از جنس مواد زود اشتعال بود پس حریق فراگیر شد و گازها و شعله ها تماشاچیان را غافلگیر کرد ؛ و اینکه درب سینما به داخل باز میشد و در هجوم تماشاچیان وحشتزده به خارج هل داده میشود برعکس ، که در نتیجه کسی نتوانست خارج شود و متاسفانه همگی سوختند . حسین تکبعلی زاده قبل از شروع آتش سوزی خارج شده به خانه رفته بود اما آن سه همدست وی در سینما مانده و سوختند . شهربانی بقصد دستگیری عاملین در بیرون سینما با بستن درب ورودی بزرگ منتظر بود . آتش نشانی هم بسیار دیر رسیده و ماشین بدون آب هم بوده .

    منبع : fa.wikipedia.org

    چه کسانی سینما رکس را به آتش کشیدند؟

    وقتی سینما رکس در آبادان با تماشاچیانش سوخت، خیلی‌ها تصمیم گرفتند دیگر به سینما نروند. سال ۵۷ بود و مردم هنوز نمی‌دانستند قرار است شش ماه بعد همه چیز زیر و رو شود. پیش از انقلاب، آبادان را شهر سینما‌ها می‌گفتند. قلب نفتی ایران، آن سال‌ها بعد از تهران بیشترین ‌سینما‌ها را داشت. سینما رکس که سوخت، انقلاب شد و بقیهٔ سینماهای آبادان هم یواش یواش تعطیل شدند: نه مردم مثل قبل به سینما می‌رفتند... این گزارش در سال 93 در تابناک منتشر شده است به خاطر اهمیت موضوع در سالگرد این حادثه مجددا بازنشر می شود.

    صفحه نخست » فرهنگی 239225 بازدید ‍ پ

    پرونده‌ای برای تماشاگرسوزی شبانه در خرماپزان ۵۷؛

    چه کسانی سینما رکس را به آتش کشیدند؟

    وقتی سینما رکس در آبادان با تماشاچیانش سوخت، خیلی‌ها تصمیم گرفتند دیگر به سینما نروند. سال ۵۷ بود و مردم هنوز نمی‌دانستند قرار است شش ماه بعد همه چیز زیر و رو شود. پیش از انقلاب، آبادان را شهر سینما‌ها می‌گفتند. قلب نفتی ایران، آن سال‌ها بعد از تهران بیشترین ‌سینما‌ها را داشت. سینما رکس که سوخت، انقلاب شد و بقیهٔ سینماهای آبادان هم یواش یواش تعطیل شدند: نه مردم مثل قبل به سینما می‌رفتند... این گزارش در سال 93 در تابناک منتشر شده است به خاطر اهمیت موضوع در سالگرد این حادثه مجددا بازنشر می شود.

    کد خبر: ۴۲۷۰۰۸ تاریخ انتشار:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

    برای سینمای ایران و سینمادوستان، هیچ روزی تلخ‌تر از ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ نبود؛ روزی که ۳۷۰ تماشاچی فیلم گوزن‌ها در سینما رکس آبادان در آتش سوختند تا در آستانه انقلاب، یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های تاریخی در عرصه فرهنگ رقم بخورد. با این حال، اما ابعاد این حادثه هیچ‌ گاه روشن نشده و با همین رویکرد در سی و پنجمین سالگرد این حادثه، ابعاد گوناگون این حادثه را از چندمنظر ‌می‌‌بنیم.

    به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین حوادث سال ۱۳۵۷ که در افزایش خشمگین عمومی و تسریع انقلاب ایران نقش موثر داشت، به آتش کشیدن سینما رکس آبادان بود؛ فاجعه‌ای که شب ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در فاصله چند ماه تا پیروزی کامل انقلاب به وقوع پیوست و در ‌آن، ۳۷۷ تماشاچی فیلم گوزن‌ها کشته شدند تا آخرین سانس اکران این سینما، آخرین سانس زندگی بخشی از سینمادوستان در آن دوران باشد که فیلمی متفاوت با لحنی اعتراض گونه را می‌دیدند.

    مضمون فیلم «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی و نگاه اعتراضی که داشت باعث شده بسیاری به این باور برسند که مسئول کشتار به جز ساواک نبوده تا زهرچشمی از مردمی بگیرد که هوس سرنگونی شاه را کرده‌اند؛ اما در ادامه تلاش شد، دقیقاً نقطه مقابل را به عنوان متهم معرفی کنند که در این تغییر پیکان، ساواک نقش مؤثری داشت اما در این میان، نظریه سومی مبنی بر آتش کشیدن سینما توسط اوباش نیز منتشر شد اما این گروه سوم چه انگیزه‌ای داشتند؟

    «تابناک» در سی و پنجمین سالگرد حادثه «گوزن‌ها»، به بازخوانی پرونده این واقعه می‌پردازد؛ بخشی از این بازخوانی به پرونده جامعی باز‌می‌گردد که «تاریخ ایرانی» چندین سال پیش درباره این حادثه منتشر کرد و ابعاد گوناگون این حادثه را در گفت‌و‌گو با ناظران این ماجرا و حتی مسئولان قضایی وقت‌ بررسی کرده بود.

    آمیزش بنزین و فیلم در شهر بنزین و فیلم

    وقتی سینما رکس در آبادان با تماشاچیانش سوخت، خیلی‌ها تصمیم گرفتند دیگر به سینما نروند. سال ۵۷ بود و مردم هنوز نمی‌دانستند شش ماه بعد قرار است همه چیز زیر و رو شود. قبل از انقلاب، آبادان را شهر سینما‌ها می‌گفتند. قلب نفتی ایران، آن سال‌ها بعد از تهران بیشترین تعداد سینما‌ها را داشت. سینما رکس که سوخت، انقلاب شد و بقیهٔ سینماهای آبادان هم یواش یواش تعطیل شدند: نه مردم مثل قبل به سینما می‌رفتند و نه شهر، تاب سینما داشت.

    عمر سینما در آبادان برابری می‌کند با عمر بلند پالایشگاه نفت. انگلیسی‌ها در سال‌های اول ورودشان به آبادان یک دستگاه آپارات برای نمایش فیلم آوردند و در محله «بریم» یک سینمای روباز بسیار کوچک خاص خودشان ساختند. محلهٔ «ابو ابراهیم» که انگلیسی‌‌ها به دلیل سختی تلفظش به آن «بریم» می‌گفتند، ویژهٔ خود انگلیسی‌ها و البته کارکنان رتبه بالای شرکت نفت بود. هنوز هم همین‌طور است؛ با این تفاوت که از انگلیسی‌ها فقط معماری خانه‌هایشان به جا مانده و از خودشان اثری نیست. ایرانی‌ها و هندی‌های آن موقع آبادان از تماشای فیلم در این فیلم‌خانه محروم بودند و آن‌ها را به این سینما راه نمی‌دادند. بعد‌ها یک سینمای سیار به آبادان آوردند که «... نقاط مختلف آبادان آن روز، به میدان‌ها و کوچه‌ها می‌بردند و فیلم‌های بهداشتی را نشان می‌داده‌اند و ترقیات بریتانیای کبیر را» به نمایش می‌گذاشتند.

    سال ۱۳۱۱ هجری شمسی سینما «شیرین» در منطقهٔ شهری آبادان تأسیس شد و از‌‌‌ همان آغاز دیدن ‌فیلم در آبادان طرفداران زیادی پیدا کرد. سال ۱۳۲۴ هم شرکت نفت سینما تاج را ساخت. سینما تاج سابق که اکنون هم در آبادان پا‌برجاست، معماری انگلیسی دارد. برای ساختن این سینما همه چیز حتی آجر‌هایش را هم از لندن آوردند. تا سال ۱۳۵۷ جمعاً پانزده سینما در آبادان ساخته شد: تاج، نفت، گلستان، بهمنشیر و پیروز وابسته به شرکت نفت بود و بقیه برای استفادهٔ عموم آزاد: شیرین، خورشید، رکس، متروپل، نیاگارا، شهناز، ساحل، ایران، کیهان و سهیلا.

    پیش از آنکه سینما رکس را آتش بزنند و آدم‌ها را زنده زنده بسوزانند، قرار بود سینمای دیگری آتش بگیرد. حسین تکبعلی‌زاده، متهم ردیف نخست دادگاه عاملان آتش‌سوزی سینما رکس که اعدام شد، در اعترافاتش عنوان کرده بود که با همدستانش می‌خواستند سینما سهیلا را آتش بزنند. اما «تینر فوری بود» و قبل از آنکه آتش بگیرد، بخار شد. برنامه‌ها به هم خورد و عاقبت رکس آتش گرفت.

    عبدالعلی لهسایی‌زاده در کتاب «جامعه‌شناسی آبادان» دربارهٔ سینماهای آبادان نوشته است: «... از نظر طبقه‌بندی شهرداری، پنج سینمای شهر درجه دو و پنج سینما درجه ۳ بودند. سینماهای شرکت نفت از لحاظ درجه‌بندی این‌گونه بود: تاج، نفت و گلستان درجه یک و بهمنشیر و پیروز درجه ۲ بودند. از نظر گنجایش هم، سینما تاج ۱۱۷۸ نفر، گلستان ۲۵۰ نفر، نفت ۱۰۰۰ نفر و سینما بهمنشیر ۹۰۰ نفر ظرفیت داشتند».

    اما در مجموعه تحقیقاتی که دفتر پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی فرهنگی در اردیبهشت سال ۱۳۵۷ دربارهٔ استان خوزستان انجام داد، سینماهای شهر آبادان نیز مورد پژوهش قرار گرفت. در کتابی که با عنوان «بررسی مراکز فرهنگی شهرهای استان خوزستان ـ کتاب چهارم» بر اساس‌ آمار سال ۵۷ منتشر شده، چنین آمده است: «در شهر آبادان، مجموعاً ۱۵ سینما مورد شناسایی گروه اطلاعات و آمار خوزستان قرار گرفت با این تذکر که مشخصات ۸ سینما در اختیار پرسشگران این مرکز قرار نگرفت (۵ سینما به اسامی تاج، نفت، گلستان، بهمنشیر و پیروز به سبب وابسته بودن به شرکت نفت، ۳ سینما به اسامی نیاگارا، شهناز و ساحل به سبب تعطیل بودن در زمان بررسی)‌».

    به همین دلیل هم پژوهش‌ها بر مبنای ۷ سینمای دیگر انجام شد: «۷ سینمای آبادان با ۵۱۲۰ متر مربع سطح کل و ۴۹۸۰ متر مربع سطح زیربنا به ترتیب ۰/۸۹ درصد از سطح کل و ۲/۳۸ درصد از سطح زیربنای مراکز فرهنگی شهر آبادان را شامل می‌شوند. بیشترین سطح اشغال ‌شده توسط این مراکز ۱۵۰۰ متر مربع و کمترین سطح ۴۲۰ متر مربع است. با توجه به اینکه به استثنای یک سینما که ۱۴۰ متر مربع فضای آزاد در اختیار دارد، تمام سطح اشغال ‌شده توسط این مراکز مربوط به سطح زیربنا است‌».

    منبع : www.tabnak.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید