در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    همانا خداوند اراده کرده همه جای خالی و جای خالی را از شما اهل بیت دور سازد

    1 بازدید

    همانا خداوند اراده کرده همه جای خالی و جای خالی را از شما اهل بیت دور سازد را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    پاسخ به شبهه - طبق آیه‌ی تطهیر به خواست خداوند پلیدی و ناپاکی از اهل بیت دور شده یعنی اگر خدا نمی‌خواست آنها نعوذ بالله گناه می‌کردند و دیگر اینکه چرا خداوند برای بعضی دیگر این را نخواست؟ (دهم ریاضی / تهران)

    پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): نفرمود: جبراً دور شده، بلکه فرمود: «خدا اراده نموده که دور گرداند»! او پاکی را برای همگان خواسته است، و برای تحققش هم به آنها و هم به دیگران، دستورالعمل‌هایی داده است.

    بخشی از آیه که در پرسش به آن استناد و استدلال شده است، به شرح زیر می‌باشد:

    «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» (الأحزاب، 33)

    ترجمه: همانا اراده‌ی الله این است که پلیدی را از شما اهل بیت ببرد (دور سازد)، و [آن طور که خود می‌داند] شما را کاملاً پاک و پاکیزه گرداند.

    اراده‌ی خداوند سبحان:

    آیا اراده‌ای جز اراده‌ی خداوند متعال وجود دارد؟! مگر خالق، قادر، مالک و ربّ دیگری هم هست که اراده‌ی دیگری نیز باشد؟! پس اگر عده‌ای هدایت می‌شوند و عده‌ای نمی‌شوند نیز مبتنی بر اراده‌ی اوست که برای بشر عقل، هدایت و اختیار در انتخاب هدف و راه قرار داده است.

    برخی گمان دارند که "اراده‌ی الهی"، یعنی یک جبری که بدون لزوم به هیچ اسباب یا مقدمات و مقدراتی، و بدون هیچ شرط و شروطی، بر انسان یا ... حاکم می‌گردد. بله در نظام تکوین چنین است، اما در نظام هدایت و تشریع چنین نیست، بلکه مقدرات و مقدمات و ملزوماتی دارد. آیا وقتی فرمود: «خداوند اراده کرده است که مستضعفان را بر زمین حاکم گرداند»، دیگر هر اختیاری از مستکبر و مستضعف گرفته شد و مستضعفان حاکم شده‌اند؟! خیر، بلکه در نهایت، اراده‌ی اوست که محقق می‌گردد.

    آیه تطهیر:

    اراده خداوند متعال بر این است که اهل بیت علیهم السلام را از هر حیث پاک نماید و پاک نگهدارد؛ نه این که طهارت و عصمت، یک بسته‌ای باشد که فرشته‌ای آن را بیاورد، و یا جبری تحمیلی باشد.

    "یُرید"، استمراری است که به گذشته، حال و آینده تعلق می‌گیرد. در این آیه نیز ابتدا دستورالعمل‌هایی برای اهل بیت علیهم السلام صادر و ابلاغ نمود، و سپس به حکمت این دستورالعمل‌ها تصریح نمود که "می‌خواهد شما را پاک گرداند و پاک نگهدارد". یعنی رعایت آن دستورالعمل‌ها، ضرورتی برای "پاک ماندن" است، لذا اگر کسی سرپیچی می‌کرد، این اراده بر او تعلق نمی‌گرفت.

    گناه:

    برخی گمان دارند که نقطه‌ی مقابل "عصمت و تطهیر"، فقط "گناه کردن" است!

    عصمت اسم مصدر از ریشه "عَصَمَ" است و به معنای منع کردن و بازداشتن می‌باشد، حال چه به جبر صورت پذیرد و چه به اختیار، و هر دو نیز در مورد همگان وجود داد – طهارت نیز به معانی مطلق پاکی است و نه صرفاً پاک بودن از گناه. از این‌رو، هر نوع خطا و یا حتی فراموشی، سستی، تنبلی، غفلت و ... نیز به "عصمت و طهارت"، لطمه و صدمه وارد می‌نماید.

    "ذنب" - هم چنین برخی گمان کردند که "دنب – جمع ذنوب"، یعنی گناه و گناهان؛ لذا آیه‌ی قرآن مبنی بر زدودن ذنوب گذشه و آینده از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را [العیاذ بالله] دلیل بر گناه‌کار بودن ایشان گرفتند و عصمت را رد کردند! در حالی که "ذنب" یعنی دنباله و آن چه به انسان می‌چسبد؛ بنابراین، دروغ‌ها، دشمنی‌ها، اهانت‌ها، تهمت‌ها، افتراها (مثل شاعر خواندن ایشان)، و حتی کینه‌های گذشته که خودش و آثارش می‌ماند، همه از مصادیق "ذنوب" هستند و خداوند متعال به واسطه‌ی فتح مکه، این ذنوب را از گذشته، حال و آینده‌ی ایشان زدود.

    پس، طهارت و پاکی نیز فقط در مقابل گناه نیست؛ این که نگاهی به ناپاکی بر انسان نیفتد – گوشی به ناپاکی صدای آدمی را نشنود – دلی به ناپاکی متوجه انسان نگردد و ...، همه مصادیق پاکی و ضروریات پاک‌تر ماندن « تَطْهِیرًا » است. لذا ابتدا دستوراتی صادر نمود، سپس فرمود که حکمتش پاک نگه‌داشتن شما در اوج پاکی می‌باشد.

    دیگران:

    آن چه از فضایل برای پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم اجمعین فرموده، برای همگان نیز فرموده است، منتهی ما توجه نداریم. حتی اگر گفته شود که "به ایشان وحی نازل گردیده"، گفته می‌شود: به بنده و شما نیز نازل شده است، منتها توسط ایشان؛ فقط انبیا برای او تعیین و تکلیف نکردند که وحی را چگونه به آنان نازل نماید، به واسطه جبرییل علیه السلام باشد، یا فرشته وحی، یا رویا و ...! اما افراد ناپاک، معترض می‌شوند که چرا وحی باید به واسطه ایشان به ما برسد؟!

    به آیه‌ی مبارکه  صلوات «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا‌» دقت کنید؛ آیا با همین مضامین، راجع به دیگران نفرمود:

    «هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَکَانَ بالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا» (الأحزاب، 43)

    ترجمه: اوست کسی که با فرشتگان خود بر شما درود می‏ فرستد تا شما را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است.

    فرق بشر ناپاک این است که معترض می‌شود: «چرا از ما خواست که با صلوات و به روش تسلیم شدن، به ایشان وصل شویم تا از این طریق به رحمت بیکران الهی وصل گردیم؟!

    عصمت دیگران:

    بیان شد که عصمت (از عَصَمَ) به معنای بازداشتن و دور کردن می‌باشد که اگر چه نوعی حفاظت است، اما با "محافظت" متفاوت است.

    هدف از ارسال تمامی انبیا و رسولان این بوده که آدمی از موانع رشد و اسباب هبوط و سقوط دور بماند و از آن چه به جای قرب، سبب دوری او می‌گردد، بازداشته شود؛ پس عصمت خداداد به معنای مطلقش، و این اراده‌ی الهی در مورد همگان وجود دارد، منتهی تحققش شرط و شروطی دارد.

    «قُلْ مَنْ ذَا الَّذی یَعْصِمُکُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بکُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بکُمْ رَحْمَةً وَلَا یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا» (الأحزاب، 17)

    ترجمه: بگو: «چه کسی می‌تواند شما را از اراده خدا باز دارد، اگر او بدی یا رحمتی را برای شما اراده کند؟!» و آنها جز خدا هیچ سرپرست و یاوری برای خود نخواهند یافت.

    عصمت از گناه:

    از یک سو فرمود که خداوند متعال به جز آن چه داده تکلیف نمی‌نماید «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا / الطلاق، 7»، از سوی دیگر فرمود: از هر گونه غفلت، سبکی، بازیگری و گناه، دوری نمایید.

    بنابراین، اگر انسان نمی‌توانست گناه نکند، به او امر نمی‌فرمود   که "گناه نکن"! و برای بی‌توجهی‌ها، سبک گرفتن‌ها و ارتکاب به گناهان، برایش قیامت، سؤال و کیفر قرار نمی‌داد.

    پس، در عرصه‌ی "عصمت از گناه"، همه می‌توانند و باید که "معصوم" باشند، و اساساً جز معصوم، کسی به بهشت خدا وارد نمی‌شود. لذا "استغفار و توبه" را قرار داد تا اگر کسی مرتکب گناهی شد، سریع استغفار و توبه نماید، تا دوباره پاک (تطهیر) شده و "معصوم از گناه" گردد.

    فضیلت‌ها:

    "فضیلت" یعنی برتری،  و ما نباید معترض به خداوند شویم که چرا به کسی در امری برتری بخشید، چرا که مطابق علم و حکمت او و منطبق با جایگاه، وظایف و تکالیف بندگان می‌باشد. نه فضیلت فرشتگان، انبیا، اوصیا و اولیای الهی به ما داده شده، و نه تکالیف آنها بر عهده ما گذاشته شده است.

    "عصمت و طهارت"، همچون علم، حکمت، قدرت، جود، کرم، رحمت و ...، از کمالات می‌باشد و کم  و زیادش همان "فضلیت"هاست. اهل بیت علیهم السلام، در کمال عصمت هستند.

    خداوند متعال مبتنی بر علم، حکمت، مشیت و اراده‌اش، در برخی از امور، به برخی از بندگانش "فضیلتی" داده است و البته حکمت و علت این زیادتی‌ها و برتری‌ها، اختلاف جایگاه و تکالیف آنهاست. چنان که کودک و نوجوان نسبت به بزرگسالان فضیلت‌هایی دارند، بزرگتر‌ها نسبت به آنان فضیلت‌هایی دارند، مردان نسبت به زنان و بالعکس، امامان نسبت به امت و حتی انبیا نسبت به دیگران، فضیلت‌هایی دارند که متناسب با جایگاه آنها در نظام خلقت و هدایت و تکالیف هر کدام می‌باشد. مقرر شد تا جضرت موسی علیه السلام که پیامبر اولی العزم بود، مدتی خادم حضرت شعیب علیه السلام گردد و یا از محضر عبد صالح «حضرت خضر علیه السلام» مستفیض گردد.

    فضیلت جایزه ندارد:

    "فضیلت"، به خودی خود، نه پاداشی دارد و نه کیفری. نه کسی را محاکمه می‌کنند که چرا "عقل" کامل‌تر یا طول عمر بیشتری نداشتی، و نه به کسی پاداشی می‌دهند که مثلاً نبوغ فیزیک یا ریاضی داشتی؛ بلکه پاداش و کیفر را به استفاده‌ی درست از نعمت و "فضیلت" و "حفظ آن" می‌دهند، چنان که در دوره‌ا‌ی به بنی‌اسرائیل "فضیلت = برتری" بر سایر اقوام موجود بخشید، ولی چون قدر نداستند، آن فضیلت را از آنها گرفت.

    هنر اهل عصمت علیهم السلام، به شناخت نعیم، نعمت و تلاش برای حفظ آن بود که سبب رشد و زیادتیش می‌گردد.

    مشارکت و هم‌افزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

    پرسش:

    طبق آیه تطهیر، خدا برای اهل بیت (ع) طهارت را خواسته، پس اگر نمی‌خواست گناه می‌کردند! پس چرا برای سایر بندگانش نخواست؟!

    پاسخ:

    http://www.x-shobhe.com/shobhe/9327.html

    پیوستن و پیگیری در پیام‌رسان‌ها:


     



     

    منبع مطلب : www.x-shobhe.com

    مدیر محترم سایت www.x-shobhe.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیه تطهیر سند پاکی اهل بیت از هرگونه آ‌لودگی ظاهری و باطنی - ایسنا

    آیه تطهیر سند پاکی اهل بیت از هرگونه آ‌لودگی ظاهری و باطنی - ایسنا

    30جما‌دی الثانی مصادف است با نزول آیه تطهیر که در شان و مقام پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و پاک کردن اهل بیت از هرگونه بدی و ناپاکی است.

    پیامبر اکرم(ص) روزی در مدینه به منزل حضرت فاطمه(س)تشریف برده، فرمودند: دخترم عبای مرا بر بدنم بینداز تا قدری استراحت کنم بعد از مدتی حضرت علی(ع)، امام حسن و حسین(ع) و فاطمه(س) کنار آن حضرت جمع شدند جبرئیل از طرف خدا آیه تطهیر را بر آن حضرت آورد.

    خداوند در این آیه می‌فرماید: ای پیامبر! خداوند اراده کرده است تا پلیدی و ناپاکی و آلودگی ظاهری و باطنی(گناه) را از شما بردارد و شما را پاک و منزه قرار داده است. از این آیه استفاده می‌شود که آنان معصوم‌اند و در تمام عمر از هر گونه آلودگی و خطا پاک هستند.

    به گزارش خبر‌نگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به این مناسبت به مختصری از جایگاه این آیه و چگونگی نزول آن می‌پردازیم:

    آیه تطهیر و ترجمه آن

    ( إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا)

    خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.

    شان نزول آیه تطهیر

    درباره نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت، سخنان و احادیث بسیاری آمده است. یک سخن آن است که امام صادق از پدرش امام باقر از جابر بن عبدالله انصاری روایت می‏‌کند. جابر گوید من در اتاق ام سلمه(همسر پیامبر) نزد رسول اللّه‏ بودم که خداوند این آیه را نازل فرمود: «إِنَّما یُریدُ اللّه‏ُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً؛ همانا خداوند می‏‌خواهد از شما اهل بیت پلیدی را بزداید و شما را پاکیزه و مطهّر گرداند.»

    در این هنگام رسول اللّه‏، حسن و حسین و فاطمه را فراخواند جلوی خود نشاند، علی را فرا خواند و پشت سر خود نشاند و گفت:" خداوند! اینان اهل بیت من‌اند پلیدی را از آنان دور دار و آنان را پاکیزه گردان."

    ام سلمه که شاهد صحنه بود پرسید: ای رسول خدا! آیا من هم با آنانم؟ پیامبر پاسخ داد: تو به راه خیر هستی. جابر گوید من گفتم: ای پیامبر خدا! خداوند این خاندان پاکیزه و ذریّه مبارک را حرمت و اکرام کرد که پلیدی را از آنان دور ساخت. فرمود: ای جابر! زیرا آنان خاندان من و از گوشت و خون من هستند، برادرم علی بزرگ اوصیا، دو پسرم (حسن و حسین) بهترین نوادگانِ (پیامبران)، و دخترم فاطمه بزرگ بانوان است، و مهدی از ماست. جابر گوید پرسیدم: ای رسول خدا! مهدی کیست؟ امامان بعد از من از نسل حسین هستند. نُهمین آنان قائم است که سراسر زمین را از عدالت پر کند، و بر تأویل قرآن قتال کند چنان که من بر تنزیل آن قتال کردم.

    این روایت با تفاوت‌های اندکی همچون این مورد که پیامبر این چهار نفر را در کنار خود در زیر کساء (عبای خود) جای داد و آنگاه آیه را تلاوت نمود در منابع شیعه و سنی زیادی همچون کتاب سلیم؛ ابن باویه، کمال...، الخصال؛ طوسی، الامالی(از منابع شیعه) و طبری، تفسیر؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی صحیحین؛ طبرانی، المعجم؛ ابوبشر دولابی، الذریة الطاهرة(از منابع اهل سنت) آمده است.

    آیه تطهیر از دیدگاه اهل سنت

    خداوند بزرگ و سبحان در قرآن مجید، اهل بیت پیامبر(ص ) را مطهر خوانده است در روایات اهل سنت مراد از اهل بیت که در این آیه ذکر شده است چه کسانی هستند؟ واقدی در کتاب اسباب التزیل می‌نویسد که آیه تطهیر درباره پنج نفر نازل شد. این پنج نفر عبارتند از: پیامبر اسلام (ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)

    ابن عساکر، در کتاب تاریخ دمشق در ترجمه امیرالمومنین علی(ع) از ابی سعید خدری می‌نویسد: پیامبر(ص) بعد از نزول آیه وَأْمُرْ أَهْلَکَ بالصَّلاةِ وَاصْطَبرْ عَلَیْهَا به مدت هشت ماه در هنگام نماز صبح می‌آمد در جلوی درب خانه علی(ع) و حضرت زهرا(س) و می‌گفت: الصلاة رحمکم الله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا

    منابع:

    قرآن/احزاب/آیه 33

    قرآن/ترجمه مکارم/احزاب/آیه 33

    تفسر نمونه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

    تفسیر المیزان، علامه سید محمد حسین طباطبائی

    کفایة الأثر، ص 65-66

    محمد انصاری، تطهیر، دایرة المعارف بزرگ اسلامی

    شواهد التنزیل لقواعد التفضیل 1 ، ص 497 خ 526

    انتهای پیام

    منبع مطلب : www.isna.ir

    مدیر محترم سایت www.isna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    هدیه های آسمان : درس 7سیمای خوبان

    درس 7                                     سیمای خوبان

    1- بهترین راه هدایت مردم چیست ؟ معرفی الگوی برتر و انسان ها نمونه

    2- خداوند در قرآن درباره ی خصوصیات اهل بیت چه فرموده است ؟

    همانا خدا اراده کرده که همه ی پلیدی ها و ناپاکی ها را از شما اهل بیت دور سازد و شما را پاک و مطهر کرداند.

    3- اهل بیت دارای چه خصوصیات اخلاقی بودند ؟ (4 مورد)

    آنان مهربان و خوش اخلاق بودند ، خطای دیگران را به راحتی می بخشیدند ، کینه به دلی نمی گرفتند ، فخر نمی فروختند ، عیب دیگران را می پوشاندند و ...

    4- اهل بیت به چه چیزی بیش ترین اهمیّت را می دادند ؟

    به نماز خیلی اهمیّت می دادند و همیشه نمازشان را اول وقت می خواندند.

    5- قرآن کتاب ... هدایت و راهنمایی... مردم است.

    گفت و گو کنید                        صفحه 34

    در موارد زیر بهترین برخورد چیست ؟

    - کسی شما را مسخره می کند یا به شما ناسزا می گوید. حرفت های او را نشنیده می گیریم و او را می بخشیم.

    - در بازی ، دوستتان به شما برخورد می کند و روی زمین می افتید. او را می بخشیم و گذشت می کنیم.

    - در حضور شما از دیگران بدگویی می شود . جلو دوستمان را می گیریم و اگر گوش نداد از ادامه ی صحبت با او خودداری می کنیم.

    - در مسیر شما تکّه نانی روی زمین افتاده است. آن را برداشته و سعی می کنیم جایی قرار دهیم که پرندگان از آن استفاده کنند.

    کامل کنید                                                صفحه 35

    نام دوازده امام در جدول زیر آمده است . نام ایشان را پیدا و دور آن ها خط بکشید. با حروف باقی مانده کلمه ای پنج حرفی ساخته می شود. جمله روبه رو را با آن کامل کنید.          وظیفه ی ما در برابر امامان ... اطاعت... است.

    صادق - حسین - باقر - سجاد - رضا - علی - جواد - عسکری - هادی - مهدی - کاظم - حسن

    منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

    مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید