این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    وقتی اب را درون لیوان میریزیم اب و لیوان با هم مانند

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    وقتی اب را درون لیوان میریزیم اب و لیوان با هم مانند را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 3 ( رنگین کمان )

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 3 ( رنگین کمان ) گام به گام فصل سوم علوم پنجم   📚 پاسخنامه علوم پنجم ابتدایی 🔴 درس سوم: رنگین کمان   فعالیت صفحه 18

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 3 ( رنگین کمان ) - هوم درس

    خانه

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 3 ( رنگین کمان )

    جواب فعالیت علوم پنجم درس 3 ( رنگین کمان )

    گام به گام فصل سوم علوم پنجم

    📚 پاسخنامه علوم پنجم ابتدایی

    🔴 درس سوم: رنگین کمان

    فعالیت صفحه 18

    1ــ در یک روز آفتابی، در حیاط مدرسه یا در خانه، پشت به آفتاب بایستید.2ــ با یک آب فشان، مانند شکل، در هوا آب بپاشید.3ــ رنگین کمانی را که تشکیل می ّ شود، نقاشی کنید و رنگهای آن را با رنگین کمان صفحه پیش مقایسه کنید.

    پاسخ» رنگین کمانی که ایجاد شده اگر چه بسیار کوچک و کم دوام است و سریع ناپدید می شود؛ اما هفت رنگ اصلی نور را می توان مشاهده کرد. رنگ قرمز در بالای کمان و رنگ بنفش در بخش درونی آن دیده می شود.

    فعالیت صفحه 19 و 20 

    1ــ در یک روز آفتابی، لوله ّ ی شفاف یک خودکار را مقابل نور خورشید قرار دهید.2ــ یک صفحه ی کاغذ یا مقوای سفید را در طرف دیگر لوله ی خودکار قرار دهید؛ طوری که رنگهای رنگین کمان روی آن تشکیل شود3ــ ّ همین فعالیت را به جای لوله ی خودکار با منشور انجام دهید. نتیجه ی این دو آزمایش را با هم مقایسه کنید.

    پاسخ» در هر دو حالت نور به ردیفی از رنگ های قرمز تا آبی تجزیه می شود و به نوعی رنگین کمان ایجاد می شود.

    4ــ این بار در یک اتاق تاریک، به جای نور خورشید یک باریکه ی نور به منشور بتابانید؛ چه مشاهده می کنید؟

    پاسخ» نور تجزیه شده و به نوعی رنگین کمان ایجاد می شود

    کاوشگری صفحه 20

    1ــ یک لیوان شیشه ای ساده بردارید و روی نوشته های ریز یک روزنامه قرار دهید.2ــ سعی کنید آن نوشته ها را بخوانید.3ــ لیوان را از آب پر کنید.4ــ حالا دوباره لیوان را روی نوشته های ریز روزنامه بگذارید و سعی کنید آنها را بخوانید.5  ــ لیوان را از نوشته ها دور یا به آنها نزدیک کنید و نوشته ها را مشاهده کنید.6  ــ ّ این بار یک ذره بین بردارید و نوشته ها را با آن مشاهده کنید.از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟

    پاسخ» نتیجه می گیریم ظرف شیشه ای وقتی پر از آب باشد مانند ذره بین عمل می کند و نوشته ها را بزرگ تر نشان می دهد. با ذره بین نیز نوشته ها درشت تر از دو حالت قبل (لیوان  آب و لیوان خالی) مشاهده می شود.

    فعالیت صفحه 21 1-…

    2ــ دست خود را یک لحظه در آن نقطه قرار دهید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟

    پاسخ» نور و گرمای شدیدی مشاهده و احساس می کنیم.

    3….4ــ ّ دو ذره بین دیگر در اندازه های متفاوت بردارید و آنها را شماره گذاری کنید. مراحل مختلف اینّفعالیت را با ّ این دو ذره بین نیز تکرار کنید و نتایج را در جدول زیر بنویسید.

    شماره ذره بین 1 2 3

    فاصله وسط ذره بین تا نقطه روشن 25 35 45

    از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟

    پاسخ» پرتوهای نور خورشید به ذره بین می تابد و بعد از عبور از آن در نقطه ای روشن و بسیار گرم به نام کانون عدسی جمع می شود. فاصله کانون تا ذره بین فاصله کانونی نامیده می شود فاصله کانون تا عدسی در ذره بین ها تفاوت دارد.

    فعالیت صفحه 22

    1ــ شمع را روشن کنید و روی میز بگذارید.2ــ صفحه کاغذ را در فاصله  یک متری شمع قرار دهید.3ــ ّذره بین را بین کاغذ و شمع آن قدر جابه جا کنید که تصویر شعله  شمع به طور واضح روی صفحه  کاغذ تشکیل شود.در این آزمایش، تصویر شعله شمع با شعله اصلی شمع چه تفاوتی دارد؟

    پاسخ» تصویر به صورت برعکس روی کاغذ ایجاد شده است و بزرگتر از آن خواهد بود.

    4ــ با جابه جا کردن شمع یا صفحه ی کاغذ، آزمایش را تکرار کنید.ّ از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟

    پاسخ» با تغییر دادن فاصله ی جسم یا کاغذ از عدسی ، اندازه و جهت تصویر تغییر میکند. یعنی کوچک تر از جسم یا اندازه ی آن یا بزرگ تر از جسم می شود و جهت آن هم وارونه یا مستقیم خواهد بود.

    کاوشگری صفحه 22

    3ــ از بدنه ّ  لیوان به نقاشی خود نگاه کنید؛ چه می بینید؟

    پاسخ» وقتی لیوان خالی است شکل ها در اندازه ی واقعی خود نشان دیده می شود .

    5  ــ دوباره از بدنه لیوان به نقاشیهای خود نگاه کنید؛ چه مشاهده می کنید؟

    پاسخ» اکنون شکل ها بزرگ تر دیده می شوند

    از این مشاهده چه نتیجه ای می گیرید.

    پاسخ» لیوان پر از آب مثل ذره بین عمل میکند. و بسته به اینکه لیوان پر از آب را به نقاشی ها نزدیک یا از آنها دور کنیم، تصویر مستقیم، وارونه بزرگتر یا وارونه کوچکتر خواهد بود. هرچه لیوان پر تر از آب از نقاشی ها دورتر شوید تصویر وارونه و کوچک تر می شود.

    6  ــ اکنون لیوان را به آرامی به عقب و جلو ببرید و آنچه را مشاهده می کنید، بنویسید.

    پاسخ» اندازه ی شکل ها تغییر می کند و ممکن است مستقیم ، وارونه و بزرگتر یا وارونه و کوچکتر باشد

    جمع اوری اطلاعات صفحه 24

    در ساعت سازی و طلا فروشی ها از عدسی استفاده می کنند. در این ّ باره اطلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

    پاسخ» در ساعت سازی و طلا سازی به عنوان ذره بین و برای دیدن اجزا بسیار ریز و در کنار هم قرار دادن آنها و نیز در شیشه ساعت کاربرد دارد.

    ||| 0 نظر

    Nazanin چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹

    برچسب‌ها:جواب فعالیت علوم پنجم, گام به گام علوم پنجم ,

    دیدگاه شما

    موضوعات دسته‌بندی نشده پایه هشتم چهارم ابتدایی سوم ابتدایی ششم ابتدایی پنجم ابتدایی پایه هفتم پایه دهم پایه نهم پایه دوازدهم پایه یازدهم آخرین مطالب

    سوالات متن درس پنجم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس چهارم تاریخ دهم با جواب

    سوالات متن درس سوم تاریخ دهم با جواب

    منبع : homedars.ir

    وقتی آب را درون لیوان می‌ریزیم، ‌آب و لیوان‌ با هم مانند ........... عمل می‌کنند.

    وقتی آب را درون لیوان می‌ریزیم، ‌آب و لیوان‌ با هم مانند ........... عمل می‌کنند.

    🏆🏆 مسابقه استعدادیابی گاما تلنت 🏆🏆

    ثبت نام   ورود

    پربازدیدها: #درآمدزایی#مدرسه_یاب#آزمون‌ساز

    درس 3: رنگین کمان علوم تجربی پنجم دبستان درسنامه آموزشی این مبحث

    وقتی آب را درون لیوان می‌ریزیم، ‌آب و لیوان‌ با هم مانند ........... عمل می‌کنند.

    1 ) ذره‌ بین 2 ) منشور 3 ) آینه‌ تخت 4 ) ‌آینه مقعر گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده

    تحلیل ویدئویی تست

    1401/02/24 محمدباقر نصیری

    پاورپوینت دوره کامل آموزشی، علوم تجربی پنجم دبستان

    مدرس: علی خیراللهی

    مدت دوره: 312 اسلاید (8 فایل)

    فارسی

    1807 تست 126,490 تومان

    علوم تجربی

    1883 تست 131,810 تومان

    ریاضی

    1970 تست 137,900 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    556 تست 38,920 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1158 تست 81,060 تومان

    قرآن

    114 تست 7,980 تومان

    نمونه سوالات مرتبط

    آزمون آنلاین

    15 تست

    آزمون تستی درس 3 علوم تجربی پنجم دبستان | رنگین کمان

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    32 تست

    آزمون تستی نوبت دوم علوم پنجم ابتدائی | خرداد 1399

    تیم مدیریت گاما

    آزمون آنلاین

    32 تست

    آزمون چهار گزینه ای درس 12 علوم پایه پنجم ابتدایی

    تیم مدیریت گاما

    4 صفحه

    جزوه و درسنامه‌ی نکات آموزشی علوم تجربی پنجم | درس 6: چه خبر؟ (1)

    حکیمه توحیدی

    2 صفحه

    آزمون مدادکاغذی علوم تجربی پنجم دبستان | درس 5: حرکت بدن

    حسین حیدری

    3 صفحه

    کاربرگ علوم تجربی پنجم دبستان طلوع مهر تهران | درس 8: کارها آسان می شود(1)

    علوم ابتدائی

    12 صفحه

    درسنامه آموزش غیرحضوری علوم تجربی پنجم دبستان | درس 10 تا 12

    حسن رحمانی نژاد

    5 صفحه

    ارزشیابی تستی علوم پنجم دبستان با پاسخنامه | درس 1 تا 7

    ملیحه فتحی

    رایـــــگان

    2 صفحه

    آزمون علوم پنجم دبستان اردیبهشت ماه | دبستان عفاف عسلویه

    ناهید چمران

    2 صفحه

    آزمون علوم تجربی پنجم دبستان | درس 1 تا 4

    پریسا حاتمی نژاد

    2 صفحه

    آزمونک علوم تجربی پنجم دبستان شهید آخوندی | درس 1: زنگ علوم

    سعید اعلمی

    3 صفحه

    آزمونک علوم تجربی پنجم دبستان | درس 10: خاک با ارزش

    شیوا زمانی

    رایـــــگان

    2 صفحه

    یک موتور الکتریکی ساده بسازید

    گنج آزمون

    محتواهای آموزشی مرتبط

    فایل های پاورپوینت، ویدئو، صوتی، متنی و ...

    تدریس آنلاین صفحه 40 تا 41 ریاضی پنجم | ضرب عددهای مخلوط

    نکات آموزشی و روش تدریس علوم تجربی پنجم دبستان | درس 6: چه خبر؟ (1)

    پاورپوینت کتاب محور تدریس مطالعات اجتماعی پنجم دبستان | درس 1: من با دیگران ارتباط برقرار می‌کنم

    موارد بیشتر ارسال فایل

    پرسش و پاسخ های مرتبط

    سوال کنید یا به سوالات دیگران پاسخ دهید ...

    آیا وجود مرکز تقارن برای یک شکل، به معنی وجود محور تقارن برای آن شکل است؟

    آیا یک شکل می تواند بی نهایت محور تقارن داشته باشد؟

    فرق محور تقارن و مرکز تقارن چیست؟

    موارد بیشتر ارسال پرسش درسنامه های مرتبط

    درسنامه آموزشی هدیه های آسمانی پنجم | درس 14: بزرگ مرد تاریخ

    منبع : gama.ir

    درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان برای دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی از کتاب علوم پنجم دبستان به منظور آموزش درس علوم پنجم ابتدایی

    پنجم ابتداییعلوم پنجم

    درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    By Admin Last updated مهر 12, 1398

    1Share

    عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

    آموزش درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    صفحه 17 درس سوم علوم پنجم 

    هدف تصویر عنوانی ایجاد انگیزه و آمادگی در دان شآموزان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ نور و رنگ است.

    از دانش آموزان بپرسید تاکنون رنگین کمان دیده اند؟

    چه خاطره ای از رنگین کمان دارند؟

    نورهای رنگی پشت سر هم را در کجاها دیده اند؟

    چه پرسش هایی دربارهٔ رنگین کمان دارند؟

    صفحه 18درس سوم علوم پنجم 

    در این صفحه پرسش هایی که دربارهٔ رنگین کمان است در کلاس مطرح کنید و پاسخ ها را روی تخته بنویسید.

    از دانش آموزان بخواهید برای پی بردن به درستی پاسخ ها فعالیت این صفحه را به طور گروهی انجام دهند.

    در انجام فعالیت این صفحه دانش آموزان پی می برند برای تشکیل نورهای رنگی وجود آفتاب و قطره های آب که در هوا باشند لازم است.

    توجه کنید اگر قطره های آب که از آبفشان خارج می شود به صورت معلق در هوا باقی نمانند و پشت به آفتاب نباشند، رنگین کمان تشکیل نمی شود.

    برای ایجاد رنگین کمان باید وزش باد نباشد تا ذره های آب در هوا معلق بمانند.

    گروه ها را هنگام انجام دادن فعالیت«مشاهده کنید»و کار دو یا سه گروه را به دقت ارزیابی کنید.

    ببینید آیا فعالیت را مطابق مراحل کتاب انجام می دهند و توانایی تشکیل مدلی از رنگین کمان طبیعی را دارند؟

    صفحه 19درس سوم علوم پنجم 

    در این صفحه دانش آموزان به طور گروهی با انجام دادن دو فعالیت می توانند نورهای رنگی تشکیل دهند و پی ببرند نور خورشید از رنگ های مختلف تشکیل شده است و در شرایطی می توان نور را به رنگ های مختلف (قرمز نارنجی زرد سبز آبی نیلی بنفش) تجزیه کرد.

    دانش آموزان در فعالیت پایین این صفحه که تجزیهٔ نور در روز آفتابی به وسیلهٔ خودکار است، از خودکار چند وجهی و شفاف استفاده کنند.

    صفحه 20درس سوم علوم پنجم ا

    در بالای این صفحه دانش آموزان در گروه خود،تجزیه نور خورشید را با منشور تجربه می کنند.

    برای آنکه دانش آموزان پی ببرند فقط نور خورشید نیست که به رنگ های مختلف تجزیه می شود، باید یکباریکه نور را هم به وسیلهٔ منشور تجزیه کنند.

    این آزمایش باید در اتاق نسبتاً تاریک انجام گیرد و نور باریک باشد.

    از چراغ قوه های لیزری که نور سفید تولید می کنند می توان استفاده کرد.

    در کاوشگری پایین صفحهٔ 20 دانش آموزان با ذره بین که یک نوع عدسی است آشنا می شوند.

    نور بعد از عبور از ذره بین تصویر تشکیل می دهد.

    در فعالیت پایین این صفحه لیوان آب مانند ذر هبین عمل می کند.

    وقتی لیوان آب خالی را مجاور نوشته ها قرار می دهند نوشته ها درشتتر دیده می شوند.

    اگر لیوان محتوی آب باشد نوشته ها درشتتر از لیوان خالی مشاهده می شوند و با ذره بین نوشته ها درشتتر از لیوان محتوی آب و لیوان خالی مشاهده می گردد.

    به جای لیوان می توانید از ظرف های شیش های دردار استفاده کنید. بعد از ریختن آب داخل آن، در آن را محکم ببندید.

    صفحه 21 درس سوم علوم پنجم 

    در فعالیت این صفحه هدف تعیین کانون ذره بین است. نور بعد از عبور از عدسی در نقطه ای روشن به نام کانون جمع می شود.

    با حرکت دادن ذره بین می توان این نقطهٔ نورانی را پیدا کرد.

    فاصلهٔ کانون تا ذره بین را فاصلهٔ کانونی می نامند که برای ذره بین های مختلف یکسان نیست.

    توجه کنید کانون ذره بین بسیار گرم است و اگر روی کاغذ تشکیل شود باعث سوختن کاغذ می شود.

    صفحه 22 درس سوم علوم پنجم

    دانش آموزان در فعالیت این صفحه تصویرهای مختلف شعله های شمع را مشاهده می کنند.

    اگر شمع دورتر از کانون عدسی قرار بگیرد تصویر شعله به صورت وارونه، روی صفحه تشکیل می شود.

    با حرکت دادن ذره بین که بین شمع و صفحه قرار دارد طول تصویر شکل کوچکتر یا بزر گتر از طول شعلهٔ شمع می شود و همچنین در صورتی که شمع در فاصله ای بزرگ تر از فاصلهٔ کانونی قرار داشته باشد،تصویر شعلهٔ شمع وارونه خواهد بود.

    صفحه 23 درس سوم علوم پنجم

    در کاوشگری این صفحه دانش آموزان تصویر یک پیکان را روی یک صفحهٔ سفید می کشند.

    با لیوان خالی آن را مشاهده می کنند و به آرامی داخل لیوان آب می ریزند، پیکان را مشاهده می کنند.

    اگر فاصلهٔ لیوانآب تا شکلی که کشیده اند را تغییر دهند، تصویرهای مختلفی از آن را مشاهده می کنند:

    تصویر مستقیم، تصویر وارونهٔ بزر گتر و تصویر وارونهٔ کوچکتر مشاهده می شود.

    هر چه لیوان را از شکل کشیده شده، دورتر ببرند تصویر وارونه کوچک تر خواهد شد.

    صفحه 24 درس سوم علوم پنجم

    در این فعالیت دانش آموزان را در یک بحث عمومی دربارهٔ کاربردهای عدسی شرکت دهید.

    و همچنین دربارهٔ کاربرد عدسی در ساعت سازی ها و طلافروشی ها اطّلاعات جمع آوری کرده و به کلاس ارائه دهند.

    دانش آموزان با وسایلی آشنا می شوند که در آنها عدسی محدب که همان عدسی به کار رفته در ذره بین است به کار رفته است.

    در جمع آوری اطلاعات پایین صفحه دانش آموزان می توانند به طور گروهی عمل کرده و نتیجهٔ کار را در اختیار کلاس قرار دهند.

    در ارزیابی این فعالیت استفاده از منابع مناسب و مرتبط از آنها در ثبت اطلاعات را می توانید مورد نظر قرار دهید.

    دانستنی ها ی لازم درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    در یک روز بارانی بعد از نمایان شدن خورشید، رنگین کمان زیبایی در آسمان تشکیل شد.

    دانش آموزان که از دیدن رنگین کمان خوشحال شده بودند،

    آن را به یکدیگر نشان می دادند و درباره ی آن صحبت می کردند.

    بعضی از آنها می گفتند که نورهای رنگی مانند رنگین کمان

    را در اطراف فوّاره ی آب در بوستان هم دیده اند.

    بعضی از آنها هم درباره ی رنگین کمان سؤال هایی می کردند؛

    مثلاً:

    رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟چرا رنگین کمان همیشه در آسمان نیست؟چگونه می توان رنگین کمان درست کرد؟

    اگر پس از باران بلافاصله خورشید نمایان شود، نور آن به ذرّه های آب که هنوز در هوا وجود دارند،

    منبع : dabesto.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید