;
    در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    پس از رحلت پیامبر وظیفه هدایت و رهبری مردم بر عهده کیست

    1 بازدید

    پس از رحلت پیامبر وظیفه هدایت و رهبری مردم بر عهده کیست را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    سوالات پیام نهم درس هفتم

    ارزیابی پیام نهم درس هفتم: رهبری در عصر غیبت

    1-پس از رحلت پیامبر اسلام رهبری مردم بر عهده امامان قرار گرفت.               ­صحیح غلط

    2-دشمنی امام خمینی (ره) بر گرفته از تعالیم الهی او بود.                             ­صحیح  غلط

    3-به­رهبری­و­هدایت­مردم­جامعه­توسط­فقیه­جامع­الشرایط­،ولایت­فقیه­گفته می­شود.­       صحیح غلط

    4-آیت ا... خامنه ای تمام ویژگی های لازم برای رهبری و هدایت مردم را دارد.   بلی    خیر

    5-آیا فقیهان کاملا مطیع دستورات خداوند هستند؟                                        بلی    خیر

    6-آیا هر کسی می تواند در باره مسائل دینی اظهار نظر کند؟                          بلی    خیر

    7- فتوای های فقیهان بر گرفته از ........... و .............است.

    8-مراجعه­مردم­به­حاکمان­جهت­حل­مشکلاتشان در حقیقت مراجعه به .......... است و خداوند آن را نهی کرده است.

    9-امام زمان (ع) به دستور ................ از نظر ها پنهان شد.

    10 هدایت و رهبری مردم در عصر غیبت بر عهده .............. و ................. دینی است.

    11-پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) وظیفه هدایت مردم بر عهده چه کسی قرار گرفت؟

    12-آیا مردم می توانند برای حل مشکلاتشان نزد هرحاکم و پادشاهی بروند؟

    13-تکلیف مردم در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) برای حل مشکلاتشان  چیست؟

    14-امام صادق (ع) در مورد مراجعه مردم برای حل مشکلاتشان  در مراجعه به پادشاهان چه فرمودند؟

    15-امام صادق(ع)در باره هدایتگران واقعی مردم چه می فرماید؟

    16- با توجه به حدیث امام صادق(ع) فقهای زمان غیبت امام زمان (عج) چه ویژگی های دارند؟

    17-اسلام شناسان و فقیهان واقعی چه کسانی هستند؟

    18-ولی فقیه کیست ؟ و چه شرایطی باید داشته باشد؟

    19-روبین وودزورث خبر نگار آمریکایی در باره شخصیت والای امام خمینی (ره) چه می گوید؟

    20- چه چیزی باعث شد تا امام مهدی(ع) به دستور خداوند از نظر ها غایب شود؟

    21-توضیح دهید چرا مردم باید از ولی فقیه پیروی کنند؟

    22-از ویژگی های امام خمینی (ره) چهار مورد بیان کنید؟

    23- پس از رحلت امام خمینی (ره) رهبری مردم به چه کسی واگذار شد؟

    24- به فرموده امام صادق(ع) مردم برای حل مشکلاتشان باید به چه کسی مراجعه کنند؟

    25- هریک از ویژگی های چهار گانه عالمان که در سخن امام صادق(ع) آمده است موجب چه چیزی می شود؟

    26- چرا فقیهان، نایب و جانشین امام زمان(ع) به شمار می روند؟

    27-ولی فقیه باید مدبّر باشد یعنی چه؟

    28 وظیفه مردم در زمان عصر غیبت چیست؟

    درس هفتم:آزمون تستی

    1-پس ازرحلت رسول خدا وظیفه هدایت ورهبری مردم به عهده ی.......قرارگرفت.

    الف) ولی فقیه            ب) امامان                ج)عالمان                 د) دانشمندان دینی

    2- کدام یک از امامان زیردر کمترین سن جوانی به شهادت رسیدند؟

    الف) امام محمدتقی(ع)                                                          ب) امام علی النقی(ع)    

    ج) امام حسن عسگری(ع)                                                         د) امام حسین(ع)

    3- چرا امام مهدی (عج) ازنظرها غایب است؟

    الف)حاکمان ظالم به شدت امامان را تحت فشارقرارمی دادند.

    ب) مردم به دلیل ترس از حاکمان به وظایف خودوحمایت از امامان عمل نمی کردند.

    ج)امامان یکی پس از دیگری توسط حاکمان به شهادت می رسیدند.

    د)همه مواردصحیح است.

    4-این حدیث را کدام یک از امامان فرموده اند؟

    کسی که برای حل اختلافات به حاکمان مراجعه کند درحقیقت به طاغوت مراجعه کرده است.

    الف) امام صادق(ع)         ب) امام مهدی(عج)           ج) امام حسین(ع)          د) امام باقر(ع)

    5-فتواهای فقیهان برگرفته از چیست؟

    الف)قرآن وسایر کتاب های دین                                           ب) معارف واحکام اسلامی

    ج) فقه ومعارف اسلامی                                                      د)قرآن واحادیث معصومین(ع)

    6-بیدارگرقرن حاضر کیست؟

    الف) آیت الله خامنه ای                                                     ب) شهید مطهری  

    ج) امام خمینی(ره)                                                            د) شهیدرجائی

    7-به رهبری وهدایت مردم جامعه توسط فقیه جامع الشرایط...........گفته می شود.

    الف) دانشمند دینی                                                          ب) نایب وجانشین       

    ج) ولایت فقیه                                                                  د) اسلام شناس

    8-دشمنی آیت الله خمینی با غرب برگرفته از......... او بود.

    الف) اعتقاد                  ب) تعالیم دینی                 ج)علم وآگاهی                   د)طرزتفکر

    9-چه کسانی آیت الله خامنه ای را به عنوان شایسته ترین فردبرای رهبری جامعه اسلامی معرفی کردند؟

    الف) مجلس خبرگان                                            ب) مجلس شورای اسلامی    

    ج)مردم                                                              د)شورای نگهبان

    10-کدام یک از ویژگی های زیرباعث شد مجلس خبرگان آیت الله خامنه ای رابرای رهبری جامعه اسلامی معرفی کند؟

    الف) صداقت                                                      ب) علم وآگاهی     

    ج) وفاداری به امام                                                د) مدیرومدبّر بودن ایشان

    11.امام حسن عسکری پدر بزرگوار امام مهدی(ع) در چه سنی به شهادت رسید؟

    الف.25 سالگی                ب. 28 سالگی                  ج. 40 سالگی                       د 38 سالگی

    12.کدام گزینه نادرست است.

    الف.مردم وظیفه دارند در عصر غیبت از فقیهان پیروی کنند.

    ب.اسلام شناس کسی است که در هر مسئله ای نظر پیامبر اکرم و امامان را برای مردم بازگو کند.

    ج.بیدار گر قرن آیت ا... خامنه ای است.

    د. ولی فقیه باید شجاع و دانا باشد.

    13-مشاور رئیس جمهور آمریکا می گوید «تصمیمات آیت ا... خمینی چنان رعد آسا بود که هر گونه .............. و .............. را از سیاستمداران سیاسی گرفت».

    الف.تلاش-برنامه ریزی                                             ب.تفکر –برنامه ریزی  

      ج.برنامه ریزی- نفوذ                                               د.برنامه ریزی – اظهار نظر

    14-امام صادق (ع) برای فقیهان و هدایتگران واقعی ویژگی های بر شمردند به جز .........

    الف.محافظت کننده از دین خود                             ب. قیام کننده علیه طاغوت و ستمگران

    ج. محافظت کننده هوای نفس خود                         د.مطیع دستورات خداوند

    15.امام صادق (ع)ارجاع اختلافات به حاکم یا پادشاه را رجوع به .......... می دانند و می فرماید به جای آن ها باید............ .

    الف.شیطان – به کسانی­ رجوع کنند­که سخنان­اهل بیت را بازگو می­کنند وبر حلال و­حرام آگاهند. 

    ب.طاغوت- به کسانی رجوع کنند که سخنان اهل بیت را بازگو می کنند وبر حلال و حرام آگاهند.

    ج.­شیطان– مشکل خود­را­به دور از چشم حاکم یا پادشاه­و با رجوع به عقل و خرد خود حل کنند.

    د. طاغوت- مشکل خود را به دور از چشم حاکم یا پادشاه­و با­رجوع به عقل و خرد خود حل کنند.

    منبع مطلب : arabicc.blogfa.com

    مدیر محترم سایت arabicc.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بعد از رحلت نبی جانشین کیست؟

    بعد از رحلت نبی جانشین کیست؟

    امام

    از جمله اصول اعتقادی مهم مسأله ی ولایت و امامت است که در اصول اعتقادی شیعه از اهمیتی بسیار برخوردار است. اما به راستی چرا شیعیان امامت را جزء اصول اعتقادی خود می دانند اما اهل تسنن نه؟! چه رمزی در این میان است؟!

    تعریف امامت!

    امامت از منظر شیعیان یکی از اصول اعتقادی دین است که هم سنگ توحید و نبوت مطرح می گردد. در حالی که اهل تسنن مسأله ی جانشینی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را از جمله مباحث فقهی قلمداد می نمایند و وجوب آن را از نوع وجوب کفائی می خوانند. این اختلاف در واقع ریشه در تعریف امامت و جانشینی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در میان شیعیان و اهل تسنن دارد و با تعریفی که هر کدام از جایگاه و مقام امام و جانشینی نبی (صلی الله علیه و آله) ارائه می نمایند این موضوع معلوم می گردد.

    جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا امام؟!

    اهل تسنن اعتقاد دارند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) پیش از رحلت خویش کسی را به عنوان جانشین پس از خود معین نفرمودند و اگر در احادیث و روایاتی حضرت علی (علیه السلام) را به مردم معرفی نموده اند مضمون این روایات و احادیث دلالت بر محبت و دوستی امیر المومنین (علیه السلام) دارد. براین اساس جانشین پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) هر کسی است که توسط مردم ولو گروهی اندک از آنها معین گردد. در حالی که شیعیان قائل به انتخاب جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) توسط خداوند متعال و معرفی به مردم توسط خود رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) هستند. در واقع شیعیان انتخاب امام و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) را مخصوص می دانند یعنی حتماً نص صریحی از جانب خداوند براین مطلب وجود دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیش از رحلت خویش آن را معرفی فرموده اند.

    امام کیست؟

    در اندیشه ی شیعه امامت مقام و جایگاهی منصوص از جانب خداوند است و براین اساس ویژگی های خاصی را دارا می باشد. در حقیقت امام کسی است که کلیه ی وظایف و مسئولیتها و نقش های پیامبر و نبی را ایفا می کند و تنها تفاوت آنها آن است که بر پیامبر وحی می شود و برا مام دیگر وحی مصطلح توسط فرشته ی وحی انجام نمی گیرد گرچه امام نیز از الهامات غیبی برخوردار است. براین اساس امامت نیز همچون نبوت منصبی الهی است که در ابعاد مختلف هدایت و رهبری مردم را بر عهده می گیرد که این ابعاد عبارتند از: هدایت تکوینی و هدایت تشریعی.

    امام

    هدایت تکوینی امام!

    امام نیز همچون پیامبر در اندیشه ی شیعه نقش هدایت باطنی و روحانی و معنوی همه ی خلقت و در رأس همه ، انسانها را بر عهده دارد و ایشان را به سوی سعادت رهنمون می شود. براین مبنا آگاهی به نفوس و باطن غیب از ویژگی های امام همچون پیامبر است.

    هدایت تشریعی امام!

    امام مجری احکام الهی و شریعت به اذن الهی پس از پیامبر است و کلیه ی قوانین و دستورات الهی را در جامعه اجرا می نماید. براین اساس وظیفه ی تشکیل حکومت برای اجرای احکام و قوانین اجتماعی دین در جامعه نیز برعهده ی امام است ،همان طوری که در زمان پیامبر برعهده ی شخص نبی بود. به عبارت دیگر تدبیر و اداره و هدایت همه ی امور دنیوی و اخروی مردم برعهده ی امام است زیرا او جانشین پیامبر است و همه ی وظایف و نقش های او را عیناً اجرا می نماید و برعهده دارد.

    جانشین پیامبر، امام یا خلیفه؟!

    در دیدگاه اهل تسنن جانشین پیامبر که از طریق خود مردم انتخاب می شود نمی تواند نقشی چنان گسترده همچون پیامبر داشته باشد بلکه اوتنها وظیفه دارد احکام را در جامعه پیاده نماید و بدین منظور باید حکومت اسلامی تشکیل دهد. براین اساس جانشین پیامبر در دیدگاه اهل تسنن امام نیست بلکه او خلیفه ای است که حاکم جامعه ی اسلامی می گردد. بنابراین جانشین پیامبر تنها حکومت باید بکند و از این رو مهمترین ویژگی او آن است که بتواند حکومت تشکیل دهد و لذا هر کس که بتواند حکومت تشکیل دهد در جامعه ی اسلامی او شایستگی دارد که جانشین پیامبر و خلیفه باشد.

    خلاصه مباحث

    براساس آنچه در تعریف جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اندیشه اهل تسنن و شیعیان آمده است، معلوم می شود که به چه علت شیعیان امامت را از اصول اعتقادی خویش می دانند و اهل تسنن آن را یکی از احکام فقهی در شرع به حساب می آورند! در واقع نگاه به امامت به عنوان نقش جایگزین نبوت پس از پیامبر با همه ی ویژگی های آن به جز دریافت وحی از فرشته ی وحی در نظر شیعیان سبب می شود این مقام را مقامی هم رتبه ی نبوت و از اصول اعتقادی به شمار آورند، در حالی که اهل تسنن تنها نقش جانشین پیامبر را در حکومت و تشکیل حکومت اسلامی تعریف می نمایند که برآن اساس جزو احکام عملی شرعی و فقهی به شمار خواهد رفت.

    نتیجه گیری و سخن پایانی ....

    جانشین پیامبر در اندیشه شیعیان و اهل تسنن جایگاه و نقش متفاوتی دارند .با توجه به این بحث متقن و دلایل منطقی که دیدگاه اهل تسنن و شیعه را در باب جانشینی پیامبر معلوم می نماید، باید قضاوت را برعهده ی مسلمانان نهاد که به راستی جانشین پیامبر چه کسی باید باشد؟! امام یا خلیفه؟!.....

                                                                                                                                                               ن. رادفر

    بخش اعتقادات شیعه تبیان

    فهرست منابع و مآخذ:

    1-    کلام اسلامی – دکتر سعیدی مهر

    2-    مسأله ی امامت – شهید مطهری (ره)

    3-    الهیات – آیت الله سبحانی

    4-    امام شناسی – علامه ی مجلسی (ره)

    منبع مطلب : article.tebyan.net

    مدیر محترم سایت article.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    رهبری جامعه در زمان غیبت امام زمان (عج) به عهده چه کسی است؟

    رهبری جامعه در زمان غیبت امام زمان (عج) به عهده چه کسی است؟

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار دارد و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمی‌شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد. ازاین‌رو، همگان براساس فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرارسد که جهان در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تأیید عنایت پروردگار، از ستم ستمگران نجات یابد و انسان‌ها از فلاکت موجود و نابسامانی و ناامنی و تیره‌روزی رها شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه‌ای دست‌ یابند.

    اندیشه مهدویت در مذهب تشیع، به‌دلیل مسأله امامت و جایگاه اعتقادی آن، که در فرهنگ شیعه، تداوم رسالت است، جایگاه رفیعی دارد از این‌رو، شیعیان منتظرند در دولت کریمه آن حضرت، جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنند و بی‌عدالتی وجود نداشته نباشد و همه‌چیز بر پایه عدالت و اخلاق، سامان یابد.

    با بهره‌گیری از آیات و روایات، قیام مهدی موعود (عج)، آخرین حلقه مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. پیامبران الهی برای برقراری ارتباط درست میان بنده و خالق و روابط حسنه میان بشر، براساس عدالت و صلح و صفا و خدمت برانگیخته شده‌اند، بنابراین، برقراری عدالت، هدف اصلی و عمومی انبیا(ع) بوده است و آرزو و خیال نیست، بلکه واقعیتی است که دنیا به‌سوی آن پیش می‌رود؛ یک سنت الهی است و خدا در نهایت، عدالت را بر دنیا حاکم خواهد کرد.

    معتمد عباسی، امام حسن عسکری(ع) را در هشتم ربیع الاول سال 260 ه. ق، به شهادت رساند و امامت مهدی موعود که رهبری و ولایتش را پیامبر اکرم(ص) و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد.

    امامت حضرت مهدی (عج) در شرایطی روی داد که امام یازدهم نیز مانند دیگر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده کرده بود. شب پیش از شهادت، ایشان به‌دور از چشم مأموران خلیفه، نامه‌های بسیاری درباره این مسأله مهم به شهرهای گوناگون فرستاد.

    حکومت عباسی از مدت‌ها پیش، بر اساس سخن رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) مبنی بر این‌که مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند فرزندی از ایشان باقی نماند. با تولد حضرت مهدی (عج) در 15 شعبان سال 255 ه ق در سامرا، امام حسن عسکری (ع) با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش، این نقشه را باطل کرد.

    پس از شهادت امام حسن عسکری (ع)، خبر شهادت ایشان در سراسر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام، عزاداری کردند و حضرت مهدی (عج) بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند. پس از شهادت امام، حضرت حجت (عج) که در آن زمان 5 سال داشتند، به امامت رسید و کم‌کم خبر وجود فرزندی از سلاله پاک امامت پخش شد که تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان‌ بی‌فایده بود.

    امامت حضرت حجت(عج) در این دوران را غیبت صغری می‌خواندند. این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال 260 ه ق، شروع و تا سال 329 ه ق به طول انجامید. چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام (عج) و شیعیان را به‌عهده داشتند و احکام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می‌دادند. این چهار نفر، عثمان‌بن سعید، محمد‌بن عثمان، حسین‌بن روح و علی‌بن محمد سمری بودند. این غیبت، 69 سال به طول انجامید. پس از غیبت صغری، غیبت کبری آغاز شد.

    آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه امامت امامان ما یک جنبه اللهی و یک جنبه خاکی دارد اظهار داشت: امامان ما قبل از خلقت آدم و عالم این امامت الهی را دار هستند.

    وی با اشاره به جنبه خاکی و زمینی امامت و ولایت امامان گفت: باید زمان این ولایت آنها فرا برسد و هر یک از امامان تا زمانی که امام ما قبل آنها زنده است جزو مامومین آن امام محسوب می‌شوند.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه همه امامان از جنبه الهی با هم ولایت دارند افزود: اما از نظر ولایت در زمین و رهبری و هدایت مردم در هر زمان تنها یک نفر مسئولیت داشته و دیگران تحت امر او مسئولیت دارند.

    وی با اشاره به اینکه هر امامی که از دنیا می‌رود امام بعدی مسئولیت امامت جامعه را به عهده می‌گیرد گفت: امامت و ولایت امامان تنها یک مسئولیت دنیایی نیست و با رسیدن به امامت حالت خضوع و خشوع و توجه به خدا در آنها بیشتر می‌شود.

    آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه رسیدن به مقام امامت در جنبه معنوی آنها هم تاثیر دارد افزود: به همین دلیل با شهادت هر امام برخی اصحاب به امام بعدی هم تسلیت گفته و هم تبریک می‌گویند.

    وی با بیان اینکه ما هم به محضر امام زمان (عج) شهادت پدر بزرگوارشان را تسلیت گفته و آغاز امامت ایشان را تبریک می‌گوییم ادامه داد: آغاز امامت امام زمان (عج) با بقیه امامان تفاوت دارد.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه دیگر امامان در بین مردم حضور داشتند و حداقل خواص و علمای شیعه به محضر این امامان مشرف می‌شدند، سوالات را مطرح کرده و به دیگران اعلام می‌کنند افزود: اما راجع به امام زمان (عج) آغاز امامت ایشان با غیبت همراه بود.

    وی با بیان اینکه حتی ولادت امام زمان (عج) هم مخفی بود و حضرت امام عسکری (عج) فرزند بزرگوارشان را تنها به برخی از خواص شیعه نشان دادند گفت: بعد از شهادت امام عسکری (ع) و در وقت نماز بر پیکر مطهر ایشان بود که پرده کنار رفت امام زمان (عج) بر پیکر پدر بزرگوارشان نماز خواندند.

    آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه وقتی همه آماده بودند تا بر پیکر امام حسن عسکری (عج) نماز بخوانند همه حاضران دیدند که وجود مقدس امام زمان (عج) به صورت کودکی نورس حاضر شده و گفتند عمو کنار بایست تا من نماز بخوانم افزود: وقتی امام زمان (عج) نماز را بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان ادا کردند دوباره وارد اتاق شده و پشت پرده رفتند.

    وی با اشاره به اینکه مأموران منتظر بودند تا هر کس را که بر پیکر امام عسکری (ع) نماز خواند را بازداشت کنند گفت: مأموران وقتی به خود آمدند دیگر حضرت را ندیدند و غیبت صغری امام زمان (عج) آغاز شد.

    استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه شیعیان از قبل و از زمان امام رضا (ع) به بعد در حصر بوده و دسترسی به آنها امکان پذیر نبود افزود: این آمادگی در شیعیان پیدا شده بود که حتما نباید امامان را ببینند و از وکلای حضرت مسائل را دریافت می‌کردند، سوالات خود را می‌پرسیدند و این وکلا رهبری جامعه را به عهده داشتند.

    وی با اشاره به اینکه بعد از شهادت امام عسکری (ع) مردم به سراغ علما آمدند و تا سال‌ها نواب خاص حضرت در بین مردم بودند و پس از آن غیبت کبری حضرت آغاز شد گفت: ما در غیبت کبری امام زمان (عج) هستیم در این زمان ما و رهبری شیعیان را به علمای عادل و فقهای دین ارجاع دادند که در جامعه امروز ما این مسئولیت در مرجعیت تقلید و ولایت فقیه تجلی پیدا کرده است.

    انتهای پیام/511/ی

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دکتر سجاد علوی 8 ماه قبل
    1

    منتظرم

    کاسه سلام داره لبریز میشه

    دکتر سجاد علوی 8 ماه قبل
    1

    عمو جان نوکریم

    هر چی که تو بگی

    آیا ما کرونا شکست میددهیم

    مریم 11 ماه قبل
    0

    پس از رحلت رسول اکرم

    مهدی 12 ماه قبل
    -2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید