این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    چرا مادر زندگی روزانه مواد اطراف خود را تغییر میدهیم

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    چرا مادر زندگی روزانه مواد اطراف خود را تغییر میدهیم را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    سوالات درس دوم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس دوم علوم پنجم با جواب سوالات درس ماده تغییر می کند فصل 2   سوالات علوم پنجم درس دوم با جواب : 1- ما در زندگی خود نیازهایی داریم و برای

    سوالات درس دوم علوم پنجم با جواب - هوم درس

    خانه

    سوالات درس دوم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس دوم علوم پنجم با جواب

    سوالات درس ماده تغییر می کند فصل 2

    سوالات علوم پنجم درس دوم با جواب :

    1- ما در زندگی خود نیازهایی داریم و برای برطرف کردن این نیازها مواد اطراف خود را تغییر می دهیم.2- از تغییراتی که در مواد اطراف خود بوجود می آوریم مثال های بزنید

    پاسخ: تکه کردن نان – تا کردن لباس – حل شکر در چای خرد کردن میوه – روشن کردن کبریت – پختن غذا – تهیه ماست – بافتن دستکش – ………

    3- در آزمایش ساختن یک بادبادک چه کارهایی انجام شد ؟

    پاسخ: بریدن کاغذ و نخ – گره زدن

    4- در بریدن و گره زدن کاغذ و نخ در ساختن یک بادبادک چه تغییراتی در کاغذ و نخ ایجاد شده است ؟

    پاسخ: تغییرات در شکل و اندازه کاغذ و زخ ایجاد شد

    5- در ساختن بادبادک جنس موادی که به کار بردیم تغییر نمی کند6- مواد اطراف ما تغییر می کنند7- تغییر فیزیکی را تعریف کنید ؟

    پاسخ: در تغییراتی که فقط شکل و اندازه ماده تغییر می کند ولی جنس ماده تغییر نمی کند و ماده جدیدی بوجود نمی اید

    8- تغییرات فیزیکی را مثال بزنید ؟

    پاسخ: تاکردن لباس – بافتن شال گردن – تکه کردن نان – حل شدن قند در چای- دوختن لباس – بریدن کاغذ – خرد کردن چوب

    9- در خرد کردن قند و حل کردن یک قند چه چیزی تغییر می کند ؟

    پاسخ: شکل و اندازه ماده تغییر می کند ولی ماده جدیدی تشکیل نشده است پس تغییر فیزیکی است

    10- در سوزاندن قند چه چیزی تغییراتی ایجاد می شود؟

    پاسخ: شکل و اندازه ماده تغییر می کند . ابتدا قند آب می شود یعنی ذوب می شود شکل و اندازه آن تغییر کرده است یعنی تغییر فیزیکی رخ داده است اما با ادامه حرارت رنگ و بوی قند عوض می شود یعنی به ماده جدیدی تبدیل می شود تغییر شیمیایی رخ می دهد

    11. زمانی که تخم مرغی را می شکنید چه تغییراتی ایجاد شده است ؟

    پاسخ:  فقط شکل و اندازه تخم مرغ تغییر کرده و ماده جدید ایجاد نشده تغییر فیزیکی رخ داده است

    12- در آب پز کردن و پختن تخم مرغ چه تغییراتی ایجاد شده است ؟

    پاسخ: هم شکل و اندازه تخم مرغ تغییر کرده است هم رنگ و مزه و بوی تخم مرغ تغییر کرده است و ماده جدیدی ایجاد شده است تغییر شیمیایی رخ داده است

    13- تغییر شیمیایی را تعریف کنید ؟

    پاسخ: در برخی از تغییرات ماده اولیه به ماده جدیدی تبدیل می شود و رنگ و بو و مزه مواد اولیه تغییر می کند

    14. تغییرات شیمیایی مثال بزنید ؟

    پاسخ: سوختن قند – پختن نان و غذا – فساد میوه – ترش شدن شیر

    15- وقتی چوب کبریت می سوزد چه تغییری ایجاد شده است ؟

    پاسخ: رنگ و شکل و اندازه و حالت و بو و جنس تغییر می کند و تغییر شیمیایی است

    16- وقتی آب یخ می زند چه تغییراتی اتفاق افتاده است ؟

    پاسخ: مایع به جامد تبدیل شده است ( ذوب) فقط اندازه و حالت ماده تغییر کرده و ماده جدیدی تولید نشده است تغییر فیزیکی است

    17- وقتی آب بخار می شود چه تغییراتی اتفاق افتاده است ؟

    پاسخ: مایع به گاز تبدیل می شود ( تبخیر ) فقط اندازه و حالت ماده تغییر کرده و ماده جدیدی تولید نشده است تغییر فیزیکی است

    18. تغیرات زیر را طبقه بندی کنیدتغییر فیزیکی :پاسخ: بریدن پارچه – شکستن لیوان – تراشیدن مداد – آرد کردن گندمتغییر شیمیایی : پاسخ: پختن مرغ – تبدیل انگور به سرکه – درست کردن مربا – پوسیدن پارچه – زنگ زدن آهن – کپک زدن19 چگونه نوشیدنی گازدار تهیه می کنیم ؟

    پاسخ: یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را مخلوط کنید – نصف لیوان ماست و مقداری نمک را در ظرفی دیگر مخلوط کنید – همه مواد را در بطری مخلوط کنید و در آن محکم ببندید (بطری کامل پر نشود ) – بعد از یک هفته بطری را خوب تکان دهید و در آن را باز کنید

    20- در تهیه نوشیدنی گاز دار چه تغییراتی بوجود آمده است ؟

    پاسخ: وقتی در بطری باز شود مقداری گاز از آن خارج می شود که بوی خاصی دارد و رنگ و مزه مواد عوض شده . در مرحله ای که مواد را با هم مخلوط کردیم ماده جدید هنوز درست نشده است تغییر فیزیکی است ولی بعد از یک هفته رنگ و بو و مزه مواد تغییر کرده است تغییر شیمیایی است

    21- از تغییراتی که به سرعت انجام می شود مثال بزنید ؟

    پاسخ: سوختن گاز در اجاق – سوختن چوب کبریت

    22 از تغییراتی که به کندی انجام می شود مثال بزنید ؟

    پاسخ: درست کردن ماست – دوغ گاز دار – زنگ زدن آهن

    23 حل شدن شکر در چای داغ زودتر است یا سرد ؟

    پاسخ: در چای داغ – گرما سرعت حل شدن شکر در آب را افزایش می دهد 24- فاسد شدن مواد غذایی در یخجال زودتر انجام می شود یا بیرون و بیرون از یخجال – گرما سرعت فساد مواد غذایی را افزایش می دهد

    25- وسایل آهنی در هوای مرطوب زودتر زنگ می زند یا در هوای خشک ؟

    پاسخ: در هوای مرطوب – وقتی آهن با رطوبت و اکسیژن هوا ترکیب شود کم کم زنگ می زند – این زنگ زدن باعث می شود استحکام آهن کم شود و پوسیده شود . برای جلوگیری از زنگ زدن آهن آن را رنگ می زنند

    26- طبیعت همواره در حال تغییر است27- از تغییراتی که انسان در آن دخالت دارد مثال بزنید ؟

    پاسخ: سنگ نوشته همدان – صاف کردن جاده – کندن زمین با بیل – حفر تونل – قطع درختان – احداث سد

    28- انسان به کمک چه ابزارهایی در طبیعت تغییر ایجاد می کند ؟

    پاسخ: چکش – میخ – بیل – کلنگ و…

    29- از تغییراتی که انسان در آن دخالت ندارد مثال بزنید ؟

    پاسخ: تغییر فصل – رسیدن میوه ها – به وجود آمدن غارها و دریاها – زلزله – یخ بستن رودخانه ها |

    30 از دخالت های مفید انسان در طبیعت مثال بزنید ؟

    پاسخ: انسان ها حشراتی مانند کفشدوزک و زنبور را پرورش می دهند که این حشرات می توانند بعضی از آفات مزارع را از بین ببرند

    31- در بسته بندی کاغذ چه تغییری اتفاق افتاده است ؟

    منبع : homedars.ir

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند برای دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی از کتاب علوم پنجم دبستان به منظور آموزش درس علوم پنجم دبستان

    @[email protected]#=img=#

    پنجم ابتداییعلوم پنجم

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    By Admin Last updated مهر 12, 1398

    0Share

    عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

    درس دوم ماده تغییر می کند در يك نگاه:

    در اين فصل دانش آموزان با كمك معلمان تغييرهاي شيميايي را بررسي مي كنند.

    البته در اين بررسي انواع تغييرهاي شيميايي مورد توجه نيست

    بلكه راه هاي استفاده از انرژي مواد مورد توجه است.

    از همين روي سوختن به عنوان قديمي ترين و معرو فترين روش بهره برداري از انرژي مواد مطرح مي شود و در عين حال تغيير شيميايي سوختن از زواياي گوناگون مورد بررسي قرار مي گيرد.

    در ادامه توليد انرژي الكتريكي از انرژي ذخيره شده در مواد و هم چنين انجام كار با استفاده از يك تغيير شيميايي مورد توجه قرار گرفته است.

    ما در زندگی روزانه نیازهایی داریم و برای برطرف کردن این نیازها موادّ اطراف خود را تغییر می دهیم.

    تکّه کردن نان، تا کردن لباس، حل کردن شکر در چای، خرد کردن میوه، روشن کردن کبریت، پختن غذا، تهیه ی ماست، بافتن دستکش،کلاه و شال گردن و دوختن لباس، بعضی از این تغییرها هستند.

    شما نیز با توجّه به مثال های بالا، در گروه خود چند نمونه از تغییرهایی را که در اطرافتان می بینید، بیان کنید.

    آموزش درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    صفحه 7 علوم پنجم ابتدایی

    این صفحه تصویر ورودی درس را نشان می دهد.

    این تصویر در یک نگاه تغییر شیمیایی و فیزیکی را در نمونه ای از اتفاقات زندگی نشان می دهد.

    از دانش آموزان بخواهید این تصویر را مشاهده و در گروه خود درباره موارد زیر گفت وگو کنند و نظر خود را بیان کنند:

    تغییر شکل مواد تغییر رنگ مواد تغییر مزه مواد تغییر بوی مواد

    در هر مرحله ماده چه تغییری کرده است؟

    نظر گروه ها را بشنوید اما پاسخ درست را بیان نکنید،

    بلکه توضیح بدهید که در این درس بررسی خواهیم کرد که در زندگی مواد چه تغییرهایی می کنند.

    همچنین توضیح دهید که جواب های خود را در دفتر خود بنویسند و یه علامت سؤال در کنار آن قرار دهند.

    سپس درس را تا آخر بررسی کنند زیرا در پایان درس جواب این پرسش ها را خودشان می توانند پیدا کنند. دوباره برگردند و جواب هایشان را اصلاح کنند.

    صفحه 8 علوم پنجم ابتدایی

    از دانش آموزان بخواهید پس از روخوانی این صفحه به پرسش آخر صفحه به زبان خودشان و با کلمات خودشان پاسخ دهند.

    همچنین از تغییراتی که در طول یک روز در زندگی روی مواد می آورند، فهرستی تهیه و درباره آنها گفت وگو کنند

    و با زبان خودشان توضیح بدهند که در هر مورد چه تغییری روی مواد ایجاد می کنند.

    صفحه 9 علوم پنجم ابتدایی

    خودتان از پیش، یک بادبادک زیبا ، خوشرنگ و بزرگ درست کنید و با آن وارد کلاس شوید و درباره آن کمی صحبت کنید.

    سپس از گروه ها بخواهید که بادبادک بسازند.ممکن است از گروه ها خواسته باشید قبلاً در خانه ساخته و با خودشان به کلاس بیاورند

    برای ارزشیابی هم می توانید یک کلاه، دستکش، شال یا وسیله ای که خودتان ساخته اید را به همراه مواد اولیه آنها به کلاس ببرید

    و از دانش آموزان بخواهید تغییرات انجام شده را توضیح دهند. پس از انجام کاوشگری از بچه ها بخواهید تغییر فیزیکی را در یک سطر توضیح دهند.

    صفحه 10 علوم پنجم ابتدایی

    پس از گفت وگو درخصوص تغییر فیزیکی، به فکر کنید پاسخ دهید و فعالیت طراحی شده را مطابق مراحل کتاب انجام دهید و بخواهید جدول بالا را برای این فعالیت پر کنند.

    صفحه 11 علوم پنجم ابتدایی

    پیشنهاد می شود فعالیت صفحه 11 را به عنوان ارزشیابی در نظر بگیرید و برای فعالیت گروه ها سیاهه ارزشیابی را کامل و امتیاز بدهید.

    برای ارزشیابی می توانید سیب زمینی خام و پخته، خلال شده و نگینی و… ،نان پخته و خمیر یا تصویر آنها را  به کلاس بیاورید و از گروه ها بخواهید که نوع تغییر ایجاد شده را تشخیص دهند.

    صفحه 12 علوم پنجم ابتدایی

    پاسخ فکر کنید

    چوب کبریت در اثر سوختن، دچار تغییر شیمیایی می شود زیرا به ماده جدیدی تبدیل می شود و رنگ و بوی آن تغییر می کند.

    پاسخ فعالیت

    تغییر فیزیکی :بریدن پارچه، شکستن لیوان، تراشیدن مداد، آرد کردن گندم

    تغییر شیمیایی: پختن تخم مرغ، تبدیل انگور به سرکه، درست کردن مربا، پوسیدن پارچه، زنگ زدن وسایل آهنی

    صفحه 13 علوم پنجم ابتدایی

    برای انجام این فعالیت بهتر است از یک هفته پیش اقدام کنید.

    از دانش آموزان بخواهید فعالیت را در منزل انجام دهند و بطری را بدون بازکردن در آن به کلاس بیاورند.

    سپس گروه ها کار خود را توضیح دهند و در بطری را باز کنند و مشاهدات خود را بیان کنند.

    تبدیل ماست به دوغ ترش شده یک تغییر شیمیایی است.

    درباره «گفت وگو »بهتر است تصویرها یا فیلم هایی درباره تغییرات شیمیایی چند ماده به کلاس بیاورید

    و  به دانش آموزان نشان داده و از آنها بخواهید درباره سرعت تغییرات گفت وگو کنند.

    سپس تغییرات را در دو گروه تند و کند دسته بندی کنند. ممکن است آنها در این تغییرات به تغییرات خیلی کند یا خیلی تند هم اشاره کنند.

     صفحه 14،15 و 16 علوم پنجم ابتدایی

    گفت وگو: تغییر رنگ برگ درختان و تغییر مواد در اثر تغییر فصل و رسیدن میوه ها جز تغییرهایی استکه انسان در آنها دخالت ندارد.

    اما تغییراتی مانند کنده کاری روی سنگ ها، کندن زمین و صاف کردن آن با دخالت انسان انجام می شود.

    دانستنی های درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    بادکنک بسازید

    @[email protected]#=img=#

    آیا در ساختن بادبادک جنس موادّی را هم که به کار بردید، تغییر کرد؟

    موادّ اطراف ما تغییر می کنند. در تغییرهایی مانند تا کردن لباس، بافتن شال گردن، تکّه کردن نان، حل شدن قند در چای، دوختن لباس، بریدن کاغذ و خرد کردن چوب، شکل و اندازه ی مادّه تغییر می کند ولی جنس مادّه تغییری نمی کند؛ یعنی مادّه ی جدیدی به وجود نمی آید. این نوع تغییر ها تغییر فیزیکی هستند.

    تغییر شیمیایی

    @[email protected]#=img=#

    در برخی از تغییرها مانند سوختن حبّه ی قند، مادّه ی اوّلیه به مادّه ی جدیدی تبدیل می شود. پختن نان و غذا، فاسد شدن میوه، و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه ی آنها موادّ جدیدی به وجود می آیند. این تغییرها را تغییر شیمیایی می گویند. در بیشتر این تغییرها یک مادّه به مادّه ی دیگری تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی آن تغییر می کند

    منبع : dabesto.ir

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس پنجم درس 2: ماده تغییر می کند با پاسخ

    کاوشگری (صفحهٔ 9 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 10 کتاب درسی) | تغییر شیمیایی | فعّالیت (صفحهٔ 10 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 11 کتاب درسی) | فکرکنید (صفحهٔ 12 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 12 کتاب درسی) |  چگونه می‌توانیم نوشیدنی گازدار تهیه کنیم؟ | فعالیت (صفحهٔ 13 کتاب درسی) |  سریع یا کُند | گفت‌وگو (صفحهٔ 13 کتاب درسی) | جمع آوری اطلاعات (صفحهٔ 13 کتاب درسی) |  تغییر در خدمت زندگی | فکر کنید (صفحهٔ 14 کتاب درسی) | جمع آوری اطلاعات (صفحهٔ 15 کتاب درسی) | گفت وگو (صفحهٔ 15 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 16 کتاب درسی)

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس پنجم

    درس 2: ماده تغییر می کند با پاسخ

    آخرین ویرایش 13 آبان 1396

    گزارش خطا 87167 علوم تجربی درس 1: زنگ علوم

    درس 2: ماده تغییر می‌کند

    درس 3: رنگین کمان

    درس 4: برگی از تاریخ زمین

    درس 5: حرکت بدن درس 6: چه خبر؟ (1) درس 7: چه خبر؟ (2)

    درس 8: کارها آسان می‌شود (1)

    درس 9: کارها آسان می‌شود (2)

    درس 10: خاک با ارزش

    درس 11: بکارید و بخورید

    درس 12: از ریشه تا برگ

    پاورپوینت دوره کامل آموزشی، علوم تجربی پنجم دبستان

    مدرس: فهیمه رشیدی

    مدت دوره: 84 اسلاید (7 فایل)

    فارسی

    1807 تست 126,490 تومان

    علوم تجربی

    1883 تست 131,810 تومان

    ریاضی

    1970 تست 137,900 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    556 تست 38,920 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1158 تست 81,060 تومان

    قرآن

    114 تست 7,980 تومان

    ما در زندگی روزانه نیازهایی داریم و برای برطرف کردن این نیازها موادّ اطراف خود را تغییر می‌دهیم.

    تکّه کردن نان، تا کردن لباس، حل کردن شکر در چای، خرد کردن میوه، روشن کردن کبریت، پختن غذا، تهیه‌ٔ ماست، بافتن دستکش، کلاه و شال گردن و دوختن لباس، بعضی از این تغییرها هستند.

    شما نیز با توجّه به مثال‌های بالا، در گروه خود چند نمونه از تغییرهایی را که در اطرافتان می‌بینید، بیان کنید. در هر یک از این تغییرها برای مواد چه اتّفاقی می‌افتد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، فعّالیت صفحه‌ٔ بعد را انجام دهید.

    کاوشگری (صفحهٔ 9 کتاب درسی)

    بادبادک بسازیدوسایل وموادّ لازم: دوعدد نی یا دوتکه چوب سبک بلند و نازک - قیچی - کاغذ نازک - چسب - نخ محکمروش کار:

    1 - یک ورق کاغذ رنگی بردارید و آن را مانند شکل ببرید.

    2 - دو تکّه چوب نازک را به اندازه‌ٔ قطرهای کاغذ ببرید و آنها را با نخ محکم به هم ببندید.

    3- چوب‌ها را مانند شکل با چسب نواری، به کاغذ بچسبانید و دو سوراخ روی بادبادک ایجاد کنید. نخ را از سوراخ‌ها رد کنید و گره بزنید.

    4- بادبادک شما آماده است. از تکّه‌های کاغذ برای بادبادک، دنباله درست کنید.

    5- تغییرهایی را که در طول این فعّالیت در مواد ایجاد کرده‌اید، در جدول زیر بنویسید.

    نام ماده

    کارهایی که انجام شده است

    تغییرهای ایجاد شده در

    شکل اندازه بو رنگ کاغذ بریدن * * چوب و نخ بریدن * * نخ بستن وگره زدن * *

    بادبادک‌ها را در روز مناسبی به پرواز درآورید.

    فکر کنید (صفحهٔ 10 کتاب درسی)

    آیا در ساختن بادبادک جنس موادّی را هم که به کار بردید، تغییر کرد؟

    موادّ اطراف ما تغییر می‌کنند. در تغییرهایی مانند تا کردن لباس، بافتن شال گردن، تکّه کردن نان، حل شدن قند در چای، دوختن لباس، بریدن کاغذ و خرد کردن چوب، شکل و اندازه مادّه تغییر می‌کند ولی جنس مادّه تغییری نمی‌کند؛ یعنی مادّه جدیدی به وجود نمی‌آید. این نوع تغییرها تغییر فیزیکی هستند.

    تغییر شیمیایی

    تغییر شیمیایی فعّالیت (صفحهٔ 10 کتاب درسی)

    وسایل وموادّ لازم: قاشق - هاون - لیوان - چند حبّه قند - چراغ الکلی - آب

    1- یک حبّه قند را در هاون بکوبید.

    2- حبّه قند دیگری را در آب حل کنید.

    3- یک حبّه قند دیگر را روی شعله نگه دارید.

    * در کدام تغییر، شکل و اندازه‌ٔ مادّه عوض می‌شود؟ در دو تغییر اوّل هنگام کوبیدن قند در هاون و حل کردن قند درآب شکل و اندازه مادهّ عوض می‌شود.

    * در کدام تغییر، رنگ و بوی ماده عوض می‌شود؟ در تغییر سوم - با سوزاندن قند؛ رنگ، بو و مزه‌ٔ آن تغییر می‌کند.

    هشدار

    مرحله‌ٔ 3 فعّالیت را زیر نظر معلم انجام دهید. هنگام استفاده از چراغ الکلی نکات ایمنی را رعایت کنید.

    فعالیت (صفحهٔ 11 کتاب درسی)

    این فعّالیت را همراه بزرگ‌ترها انجام دهید.وسایل وموادّ لازم: کره - ظرف - 3 عدد تخم‌مرغ

    1- یک تخم‌مرغ خام را درظرفی کوچک بشکنید.

    2- تخم‌مرغ دیگر را آب پزکنید. سپس آن را از وسط ببرید.

    3- با تخم‌مرغ سوم نیمرو درست کنید.

    4- حالا رنگ، مزه، بو و شکل تخم‌مرغ‌ها را با هم مقایسه کنید. تخم‌مرغ اوّل شکلش تغییر کرده، تخم‌مرغ دوم رنگ، مزه وبویش تغییر کرده و تخم‌مرغ سوم هم رنگ، مزه و بویش تغییر کرده و هم شکلش عوض شده است.

    در برخی ازتغییرها مانند سوختن حبّه‌ٔ قند مادّه‌ٔ اوّلیه به مادّه‌ٔ جدیدی تبدیل می‌شود. پختن نان و غذا، فاسد شدن میوه، و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه‌ٔ آنها موادّ جدیدی به وجود می‌آیند. این تغییرها را تغییر شیمیایی می‌گویند. در بیش‌تر این تغییرها یک مادّه به مادّه دیگری تبدیل می‌شود و رنگ، بو و مزه آن تغییر می‌کند.

    فکرکنید (صفحهٔ 12 کتاب درسی)

    1- وقتی چوب کبریت می‌سوزد، چه تغییری می‌کند؟ چوب کبریت به مادهٔ دیگری تبدیل می‌شود و رنگ، بو مزهٔ آن‌ها تغییر می‌کند.

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید