این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    چند درصد از یادگیری از طریق خواندن و مطالعه محقق میشود؟

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    چند درصد از یادگیری از طریق خواندن و مطالعه محقق میشود؟ را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    میزان یادگیری در حالات مختلف

    آنچه در این مقاله می خوانید:

    تعریف دقیق یادگیری

    از دید شما یادگیری چیست؟ به نظر پاسخ این سؤال خیلی واضح است اما حقیقت این است که یادگیری یکی از پیچیده‌ترین موارد موجود در زندگی است. به‌طور کلی هر زمانی که شما هر چیز جدیدی را برای اولین بار یاد بگیرید یا به دانش‌های قبلی خود، اطلاعات جدیدی را اضافه یا این دانش‌ها را تغییر دهید، می‌توان گفت شما در حال یادگیری هستید.

    آموزش گام به گام کسب و کار آنلاین

    روش‌های مختلفی در زمینه یادگیری موارد جدید وجود دارند و تاکنون نظریه‌ها و رویکردهای مختلفی نیز در خصوص این کارکرد عنوان شده است. مسئله مهم این است که هر کسی روش و عادت‌های یادگیری مختص به خود را دارد. علاوه بر این دو مورد، بحث دیگری که مطرح است حالت‌های مختلف یادگیری است. شاید تا به حال دقت نکرده باشید اما همه ما در شرایط و حالت‌های گوناگونمیزان یادگیریمتفاوتی داریم. برای اینکه بتوانیدیادگیری بهترو موثرتری داشته باشید، باید سعی کنید این عادت‌ها و حالات را شناسایی کرده و مسیر یادگیری خود را به سمت آنها هدایت کنید. منظور از این گفته این است که نیاز است تکنیک‌هایی که برای شما جواب می‌دهند را یاد بگیرید و برای خود پیاده کنید. همچنین باید هر از چند گاهی بررسی کنید و ببینید آیا این روش‌ها همچنان مثل گذشته پاسخ می‌دهند یا نه. در صورت مثبت بودن نتیجه باید به همان روش پیش بروید و در صورتی که نتیجه منفی باشد، نیاز است روش خود را تغییر دهید. نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که تحقیقاتی انجام شده است که طی آنمیزان یادگیریافراد در حالت‌های مختلف بررسی شده است. این نتیجه همه افراد با عادت‌ها ومیزان یادگیریمختلف را دربر می‌گیرد. پس شاید بهتر باشد پیش از بررسی شخصیت و عادات مربوط به خودتان، این موارد را یاد بگیرید.

    مقاله پیشنهادی:تاثیر یادگیری در موفقیت

    یادگیری

    میزان یادگیری در حالت‌های مختلف

    تأثیر مهارت خواندن در یادگیری

    بعد از بررسی نتایج تحقیقات گفته شده، به آمار و درصدهایی برای تمامی این حالت‌ها دست پیدا کرده‌اند.میزان یادگیرییک فرد در زمانی که تنها با خواندن محتوا دنبال می‌شود، حدود 10 درصد است. یادگیری در این حالت در پایین‌ترین حالت ممکن است چرا که فرد تنها به حفظ کردن مطالب می‌پردازد و به هیچ عنوان یادگیری عمیقی ندارد. به همین دلیل هم مطالب خیلی زود از ذهن آنها بیرون رفته و فراموش می‌شوند. این دقیقاً همان روشی است که خیلی از ما شب‌های امتحان استفاده می‌کنیم تا فقط توانایی پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده را پیدا کنیم. بعد از گذر مدت زمانی تمام مطالب خیلی زود فراموش می‌شود. به همین دلیل هم اصلاً روش مناسبی به‌شمار نمی‌رود.

    تأثیر مهارتشنیدندر یادگیری

    میزان یادگیری افراد که از حالت شنیداری پیروی می‌کنند، 20 درصد است. شاید شما هم در میان دوستانتان کسانی را دارید که عادت کرده‌اند همیشه مطالب را با صدای بلند بخوانند تا بتوانند آنها را یاد بگیرند. این افراد شنونده‌های خیلی خوبی هستند و ترجیح می‌دهند به جای اینکه مطلبی را بخوانند، به آن گوش دهند. فایل‌های صوتی مطالب آموزشی می‌تواند برای این افراد خیلی مفید باشد. ویژگی مهم این نوع یادگیری این است که فرد را مجبور می‌کند بیش از دیگران سؤال بپرسند. چرا که فرد می‌تواند باشنیدنراحت‌تر مطلب را یاد بگیرد. اما نکته‌ای که همچنان درباره این نوع یادگیری وجود دارد این است که میزان آن پایین بوده و مورد مناسبی به‌شمار نمی‌روند.

    میزان یادگیری در حالات مختلف

    تأثیر مهارت دیدن در یادگیری

    میزان یادگیری در این حالت 30 درصد است. در این نوع یادگیری افراد بین مطالب مختلفی که می‌خوانند یک رابطه بصری پیدا می‌کنند و مطالب را به این شکل در ذهن خود ذخیره می‌کنند. برای مثال استفاده از فلش کارت‌هایی که تصاویر مربوط به هر موضوع را دربردارند، می‌توانند یک نمونه از این نوع یادگیری به‌شمار بروند. در این مرحله فرد نسبت به دو مرحله قبلیمیزان یادگیریبیشتری دارد اما همچنان این میزان پایین است. افراد بیشتر از آنکه روی کلماتتمرکزکنند، روی تصاویر و ارتباط کلمات با آنها دقت می‌کنند. اگر فرد بتواندمدیریت زمانبهتری داشته باشد و سرعت مطالعه مطالب را بالا ببرد، می‌تواند موفق‌تر عمل کند. کسانی که این نوع یادگیری را دنبال می‌کنند، سعی می‌کنند از نقشه، نمودار و تصاویر براییادگیری بهتراستفاده کنند. 

    تأثیر مهارت دیدن وشنیدندر کنار هم در یادگیری

    یادگیری در حالتی که فرد از هر دو مهارت دیدن وشنیدندر کنار هم استفاده می‌کند، 50 درصد است. تا اینجای کار این نوع یادگیری نسبت به تمامی یادگیری‌های قبلی ارجحیت دارد چرا که به نسبت از میزان بالاتری برخوردار است. در این حالت فرد هم باید تصاویر مربوط به مطالب را ببیند و هم توضیحات آنها را بشنود. در مدرسه معمولاً به این شکل مطالب به دانش آموزان یاد داده می‌شود. همچنین می‌توان در خیلی از کلاس‌های درس آنلاین و وبینارها نیز این نوع یادگیری را داشته باشیم.

    تأثیر قدرت بحث کردن در یادگیری

    در این نوع یادگیری شما می‌توانید یادگیری خود را تا 70 درصد افزایش دهید. از یادگیری به این شکل می‌توان با عنوان «یادگیری مسئله محور» نیز یاد کرد. روال کار بدین شکل است که افراد گرد هم می‌آیند و درباره یک موضوع با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند. این کار می‌تواند در حل مسائل پیچیده به شدت کمک کننده باشد. این نوع یادگیری دیگر حالت معلم‌محور بودن را از دست می‌دهد و این خود افراد هستند که در کنار هم کلاس را برگزار می‌کنند. این روش جزء روش‌های یادگیری محور به‌شمار می‌رود و از این بابت از اهمیت بالایی برخوردار است. البته می‌توانند یکی از افراد را از بین خود انتخاب کنند تا هدایت بحث را بر عهده بگیرد. در این حالت افراد می‌توانند تا حدودی اطلاعات خود را در شرایط نسبتاً واقعی بسنجند و حتی از این طریق زمینه افزایش اطلاعات خود را نیز فراهم نمایند.

    تأثیر تجربه روی یادگیری

    اگر افراد بتوانند از طریق تجربه به یادگیری مطالب بپردازند،میزان یادگیری80 درصدی را خواهند داشت. این نوع یادگیری نسبت به حالات قبلی نیاز به صرف زمان بیشتری دارد اما نکته حائز اهمیت این است که فرد می‌تواند از این طریق مطالب بیشتری را یاد گرفته و به ذهن بسپارد. این نوع یادگیری به شدت در زمینه یادگیری مطلب به کودکان توصیه می‌شود. باید اجازه بدهید کودکان موضوع بحث را از نزدیک لمس کنند و تمام مواردی که به آنها آموزش می‌دهید را به صورت حقیقی در برابر خود مشاهده نمایند.

    مقاله پیشنهادی: چگونه سرعت یادگیری و کسب مهارت را افزایش دهیم؟ | عزت خواه دات کام

    یادگیری

    تأثیر یاد دادن به دیگران در یادگیری

    مطابق تحقیقات انجام شده بهترین روش یادگیری که تا کنون معرفی شده است، یادگیری مطالب از طریق یاد دادن آنها به دیگر افراد است.میزان یادگیریبا استفاده از این مهارت 95 درصد است. شاید شما هم تجربه این موضوع را داشته باشید که یکی از همکلاسی‌هایتان از شما درخواست کرده است مطلب را برای او توضیح دهید. مطمئناً بعد از توضیح آن مطلب و پاسخ دادن به سؤالات او احساس کرده‌اید که نسبت به قبل روی آن موضوع مشخص تسلط بیشتری پیدا کرده‌اید. کسانی که زمان می‌گذارند و مطالبی که یاد گرفته‌اند را به دیگران آموزش می‌دهند نسبت به افرادی که این زمان را صرف دوباره خواندن مطالب می‌کنند، خیلی موفق‌تر عمل می‌کنند. به همین دلیل است که احساس می‌شود معلمانی که تجربه بیشتری در ارائه یک مطلب مشخص دارند، بهتر از دیگر معلم‌ها روی آن موضوع تسلط داشته و به شکل بهتری آن مطلب را انتقال می‌دهند. این روش در حال حاضر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در برخی موارد به برنامه درسی دانش آموزان اضافه شده است.

    منبع مطلب : ezzatkhah.com

    مدیر محترم سایت ezzatkhah.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شش نکته مهم که باید درباره نحوه یادگیری مغزتان بدانید

    شش نکته مهم که باید درباره نحوه یادگیری مغزتان بدانید

    اگر بخواهید یک زبان جدید یاد بگیرید، ساز زدن بیاموزید، از کتاب هایی که می خوانید استفاده بیشتری کنید؛ دانستن این که مغز شما چگونه مطالب جدید را می آموزد به شما در پیشرفت سریعتر کمک خواهد کرد. با این که جزئیات شیوه یادگیری در افراد مختلف کمی تفاوت دارند؛ اما مغز های ما اطلاعات را با روش های کم و بیش مشابهی دریافت می کنند. با دانستن این که این دریافت ها چگونه انجام می شوند؛ می توانیم موثر ترین استراتژی را برای یادگیری چیز های جدید به کار ببریم.

    در این مطلب شش نکته ای که باید درباره سامانه یادگیری مغز بدانید بررسی شده اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

    visual-brain

    کافیست یک دقیقه درباره این نکته فکر کنید: نیمی از مغز شما به دیدن، پردازش داده های تصویری و بیرون کشیدن اطلاعات از دیده ها اختصاص یافته است. پنجاه درصد دیگر مغز قدرتش را بین سایر فعالیت ها تقسیم می کند.

    یکی از یافته های هیجان انگیز درباره دیدن این است که مغز ما با نوشته ها هم مثل تصاویر برخورد می کند. هم اکنون که این متن را می خوانید، مغز شما هر حرف را به عنوان یک تصویر تفسیر می کند. این مساله یادگیری از طریق خواندن را در مقایسه با آسانی یادگیری بصری، بسیار ناکارآمد می کند.

    توجه ما بیش از اشیاء ساکن، به طور ویژه ای به حرکت و اجسام متحرک معطوف می شود. پس در حوزه یادگیری، فیلم ها و انیمیشن ها می توانند بهترین دوست های ما باشند.

    کاربرد: از فلش‌کارت های تصویر دار استفاده کنید. به یاداشت هایتان آیکن و تصویر اضافه کنید. از رنگ های مختلف در یادداشت برداری استفاده کنید. مفاهیم جدیدی که یاد می گیرید را در غالب نمودار طرح بندی کنید.

    puzzle

    وقتی مجبور هستید که انبوهی از اطلاعات را با سرعت زیاد به خاطر بسپارید؛ به احتمال زیاد دچار تجربه تلخ فراموش کردن مطالبی که فقط چند ساعت قبل یادگرفته بودید خواهید شد. در یکی از راه های جلوگیری از گیج شدن در هزارتو های اطلاعاتی، کافیست با یاد گرفتن هر مفهوم جدید، به خود یادآوری کنید که این مفهوم کدام بخش از علم یا موضوع مورد مطالعه شما را تعریف می کند. در ذهن خود یک تصویر بزرگ از مبحثی که درباره آن مطالعه می کنید؛ بسازید و بگذارید مفاهیم جای خودشان را در این تصویر پیدا کنند.

    در واقع، مغز های ما تمایل دارند به جای توجه به جزئیات، کلیت کلام را به خاطر بسپارند. گاهی این تمایلات طبیعی مغز ما را هم بازی می دهند.

    زمانی که مغز اطلاعات جدیدی دریافت می کند؛ در صورتی که بتواند آن را به اطلاعات دیگری مرتبط کند؛ آن را بهتر به خاطر خواهد سپرد. از این رو بهتر است در یادگیری ایده های جدید؛ ابتدا از کلیات شروع کنید و مرحله به مرحله وارد جزئیات شوید. با این روش در هر مرحله نقطه های بیشتری برای وصل کردن دارید.

    این مثال جالب می تواند در بهتر فهمیدن این ایده به شما کمک کند: مغز خود را یک کمد پر از قفسه بندی در نظر بگیرید؛ شما تنها زمانی شروع به طبقه بندی لباس های مختلف در قفسه ها می کنید که کمد به حدی از «پر شدگی» رسیده باشد. زمانی که طبقه بندی انجام شد؛ جای هر لباس (داده) جدید مشخص و معلوم است.

    در دنیای واقعی هم، زمانی که مغز شما به حدی از اطلاعات مرتبط با یک موضوع دسترسی داشته باشد؛ بهتر می تواند اطلاعات ورودی جدید را طبقه بندی کند. با این تفاوت که در مثال کمد؛ یک پیراهن نمی تواند همزمان در بیش از یک قفسه طبقه بندی شود. اما ذهن قابلیت پیوست کردن اطلاعات جدید در همه زمینه های مرتبط را دارد. چنین اطلاعاتی در آینده بهتر در یاد شما خواهند ماند. چرا که در زمان یادگیری، مغز شما آن ها را به بسیاری چیز های دیگر هم مرتبط کرده است. پس اگر یکی از لینک ها شکسته شود؛ دسترسی به اطلاعات از سایر لینک ها امکان پذیر خواهد بود.

    کاربرد: یک نمودار بزرگ یا یک صفحه یادداشت را در دسترس داشته باشید تا بتوانید یک تصویر کلی از آنچه یاد میگیرید در ذهن نگهدارید و مفاهیم اصلی ای که تازه یاد گرفته اید را به آن اضافه کنید.

    shutterstock_73384696-1

    مطالعات نشان می دهند که داشتن یک شب خواب، بین یادگیری یک چیز و دادن آزمون مربوط به آن، نتایج را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد داد. در مطالعه ای که درمورد یادگیری مهارت های حرکتی انجام شد؛ شرکت کنندگانی که دوازده ساعت پس از یادگیری مهارت و داشتن خواب شبانه در این بازه، آزمون دادند؛ 20.5% نسبت به آزمون های اولیه بهبود نشان دادند. در حالی که افرادی که بعد از چهار ساعت و بدون خواب آزمون دادند؛ فقط 3.9% بهبود را تجربه کردند.

    چرت زدن هم می تواند در بهبود یادگیری، مثل یک شب خواب کامل موثر باشد. در مطالعه ای که در دانشگاه کالیفرنیا، به رهبری دکتر متیو واکر انجام شد؛ شرکت کنندگان به انجام یک کار چالش برانگیز دعوت شدند. از یک گروه خواسته شد که پس از چرت زدن چالش را مجددا انجام دهند. گروه دیگر پس از همین مقدار بیدار ماندن چالش را تکرار کردند. گروه اول عملکرد بهتری داشت.

    خواب، حتی «قبل از یادگیری» هم می تواند مفید باشد. دکتر متیو واکر می گوید:‌ «خواب برای مغز، مثل خشک کردن یک اسفنج است. مغز را قادر به جذب اطلاعات جدید می کند.»

    کاربرد: قبل از رفتن به تخت خواب، مهارت های جدیدی که در طول روز یادگرفته اید را دوباره تمرین کنید و آموخته های درسی جدیدتان را مرور کنید. زمانی که از خواب بیدار می شوید؛ سعی کنید از چیزی که از آخرین آموخته هایتان به یاد می آورید، یادداشتی بردارید.

    محرومیت از خواب چیز ترسناکی است. با این که ایده هایی در مورد کاربرد های خواب داریم؛ اما هنوز هدف و فرایند آن را به طور کامل درک نکرده ایم. شاید این دلیلی است که باعث شده برای نیازمان به خواب، احترام کافی قائل نشویم.

    با این که نمی توانیم دقیقا کاری که خواب برای ما انجام می دهد را شرح دهیم؛ اما می دانیم اگر خواب کافی نداشته باشیم چه اتفاقاتی می افتد. محرومیت از خواب ما را محافظه‌ کار می کند تا جلوی ریسک ها را بگیریم و به جای یادگرفتن چیز های جدید، به عادت های قدیمی خود اتکا کنیم. در همین حال، از آنجا که بدن ما هنگام خستگی نمی تواند به خوبی پاسخ نشان دهد؛ آسیب های فیزیکی ما را بیشتر تهدید می کنند.

    محرومیت از خواب می تواند توانایی مغز شما در دریافت اطلاعات جدید را تا تقریبا ۴۰ درصد کاهش دهد. با امکان برخورداری از خواب خوب شب، نشاط صبحگاهی و ذهنی آماده برای یادگیری؛ تلاش برای شب بیداری و مطالعه، به جز در مواقع اورژانسی، ارزشش را ندارد.

    مطالعه ای در دانشکده پزشکی هاروارد به این یافته رسیده که ۳۰ ساعت اول بعد از یادگیری مطالب، زمانی بحرانی است. اگر در این ۳۰ ساعت فرد از خواب محروم بماند؛ حتی داشتن یک خواب شبانه کامل نمی تواند مزیتی برای بهبود یادگیری در بر داشته باشد.

    کاربرد: شب بیداری را فراموش کنید. تمرین ها و مطالعه خود را روز ها، زمانی که هوشیار هستید انجام دهید. زمانی که چیز جدیدی یاد می‌گیرید؛ مواظب خوابتان باشید.

    Teach-Learn_iStock_000012634726

    اگر مطالب را با این دید که قرار است آن ها را به فرد دیگری آموزش دهیم، مطالعه کنیم؛ اطلاعات را بهتر دریافت کرده، بهتر در ذهنمان طبقه بندی می کنیم و صحیح تر و بهتر به خاطر می آوریم.

    در مطالعه ای، به نصف شرکت کنندگان گفته شد که از اطلاعاتی که باید یاد بگیرند؛ آزمون گرفته خواهد شد و به نیم دیگر گفته شد که باید آموخته هایشان را به فرد دیگر توضیح دهند. نهایتا از هر دو گروه، آزمون به عمل آمد. گروه دوم، با این که عملا آموخته هایشان را به کسی توضیح ندادند؛ عملکرد بهتری در آزمون داشتند.

    رهبر این مطالعه، دکتر John Nestojko میگوید که این مطالعه نشان می دهد تصور ذهنی دانش‌آموزان، قبل و هنگام مطالعه روی کیفیت یادگیری آن ها اثرگذار است: «ایجاد تصور ذهنی مثبت در دانش‌آموزان می تواند به طور موثری با روش های ترجیحا ساده، انجام شود.»

    با این که ما اولین کسی نیستیم که این را یافته، اما یادگیری مطالب با ایده ی آموزش آن به دیگران می تواند به طور ناخوداگاه ما را به استفاده از متد های بهینه یادگیری سوق دهد. برای نمونه، باعث می شود روی مهمترین بخش های مطالب، ارتباط بین مفاهیم مختلف و طبقه بندی دقیق مطالب در ذهنمان تمرکز کنیم.

    کاربرد: در یک دفترچه یا بلاگ، درباره چیز هایی که یاد می گیرید بنویسید. مفاهیمی که آموخته اید را طوری توضیح دهید که گویی قرار است درسی برای دیگران باشند.

    یکی از شیوه های رایج یادگیری، چیزی است که دیک اشمیت، محقق UCLA، آن را block practice می نامد. در این روش هنگام مطالعه یا تمرین، یادگیری ممتد بوده و روی یک موضوع خاص تمرکز می کند. نمونه این روش زمانی است که چند ساعت متوالی را صرف مطالعه یا تمرین می کنید.

    اما اشمیت از شیوه ای متفاوت در یادگیری دفاع می کند. در این شیوه، که Interleaving نامیده می شود؛ موضوعات مورد مطالعه یا مهارت های مورد تمرین به طور مخلوط، و با تنوع بیشتر ارائه می شوند. Bob Bjork، از دیگر محققان UCLA، این روش را مورد بررسی های روانشناختی قرار داده است. در یکی از آزمایشات، او به شرکت کنندگان، با نشان دادن مجموعه ای تصاویر به عنوان نمونه، در مورد سبک های هنری مختلف آموزش می داد. گروهی از شرکت کنندگان با Block Practice، مطالب را آموختند. به این صورت که از هر سبک نقاشی ۶ نمونه نشان داده شده و سپس سبک بعدی بررسی می شد. گروه دیگر مطالب را به صورت مخلوط آموختند (نمونه های سبک های نقاشی مختلف، بدون ترتیب خاصی نشان داده می شدند.)

    سپس هر دو گروه، با معلوم کردن سبک هنری نقاشی ای که تا به حال ندیده بودند؛ امتحان پس دادند. گروهی که مطالب را به روش مخلوط آموخته بودند؛ ۶۰ درصد نمره را کسب کردند. در حالی که گروه دیگر امتیازی در حدود ۳۰ درصد داشتند.

    جالب این که حدود ۷۰ درصد از شرکت کننده ها اعتقاد داشتند که block practice موثر ترین روش یادگیری است. با این آزمایش معلوم شد که باید درمورد این که کدام روش برای مطالعه بهتر است؛ بیشتر تحقیق کنیم.

    دکتر Bjork اعتقاد دارد دلیلی که Interleaving بهتر عمل می کند این است که قابلیت های طبیعی ما، برای شناخت الگو ها را بهتر درگیر می کند. همچنین، ما را مجبور می کند که اطلاعاتی که می آموزیم را به طور منظم مرور کنیم.

    کاربرد: از نمونه کاربرد های Interleaving در دنیای واقعی، چرخیدن بین سه موضوع مورد مطالعه برای مرور مطالبی است. برای مثال برای یادگیری یک زبان جدید، می توانید توانایی های «صحبت کردن»، «گوش دادن» و «نوشتن» را به طور دوره ای تمرین کنید. این روش از صرف زمان زیاد روی یکی از آن ها و سپس رفتن به مورد بعد، بهتر جواب می دهد. حتی موقع تمرین مهارت های فیزیکی، برای نمونه تمرین تنیس، می توانید آموزش هایتان در فورهند (جلودست)، بک هند و سرویس ها را به صورت دوره ای تمرین کنید.

    منبع مطلب : digiato.com

    مدیر محترم سایت digiato.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مهارت یادگیری، تکنیکها و روشهای یادگیری بهتر

    مهارت یادگیری، تکنیکها و روشهای یادگیری بهتر

    سطوح یادگیری

    یکی از بحث‌های بسیار مهمی که ما در مهارت یادگیری با آن آشنا می‌شویم، سطوح یادگیری است.

    شاید بتوان گفت قلب درس‌ مهارت یادگیری، بحث سطوح یادگیری است که توسط بنجامین بلوم دانشمند بزرگ این حوزه مطرح شده است.

    خواهیم آموخت که قرار نیست همه‌ چیز را در یک سطح و به یک اندازه یاد بگیریم.

    بلکه میزان یادگیری و نوع یادگیری باید با توجه به موضوع بحث و نیاز ما تعیین شود.

    بلوم یادگیری را در سطح‌های زیر تعریف می‌کند:

    حفظ کردن

    درک مطلب

    کاربردی کردن مطالب

    تجزیه و تحلیل

    توانایی ارزیابی و قضاوت

    خلق و ترکیب

    منبع مطلب : motamem.org

    مدیر محترم سایت motamem.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای پاسخ کلیک کنید