این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    چند سازمان یا شرکت را انتخاب کنید و ماموریت هر یک را با جست و جو در منابع پیدا کنید

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    چند سازمان یا شرکت را انتخاب کنید و ماموریت هر یک را با جست و جو در منابع پیدا کنید را از سایت نکس اسکرین دریافت کنید.

    سازمان

    سازمان

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    برای دیگر کاربردها سازمان (ابهام‌زدایی) را ببینید.

    سازمان مجموعهٔ هدفمندی است که پیرو یک نظام (سیستم) است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا می‌سازد.

    تعریف و ویژگی‌ها[ویرایش]

    بروس کوئن در کتاب در فصل ۱۷ صفحه ۳۰۳ دربارهٔ تعریف سازمان می‌نویسد:[۱] سازمان‌های رسمی به گروه‌هایی از افراد اطلاق می‌شوند (نه نظام‌هایی از هنجارها و ارزش‌ها) که برای رسیدن به یک هدف بسیار مشخص کوشش‌هایشان را هماهنگ می‌سازند سازمان‌های رسمی معمولاً بزرگ هستند و با قواعد و سلسله مراتب مشخصی از اقتدار و مسئولیت می‌باشند اما سازمان‌های غیررسمی عموماً کوچک هستند و هدف‌های مشخصی ندارند یا از روی یک رشته قواعد و عملکردهای دقیق و حساب شده‌ای کار نمی‌کنند

    تالکوت پارسونز، در کتاب ، می‌گوید: سازمان، واحدی اجتماعی‌ست که عامدانه ساخته و بازسازی شود تا حصول به اهدافی مشخص، ممکن شود.

    یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

    سازمان: هدف دارد.

    برای هدفش برنامه دارد.

    استراتژی دارد.

    منابع خود را می‌شناسد و از آن‌ها به‌طور بهینه و هماهنگ استفاده خواهد کرد.

    وابسته به اطلاعات است.

    یک سازمان دارای ویژگی‌های زیر است:

    مأموریت یا هدف ویژه‌ای دارد.

    برای بقا به دیگر سازمان‌ها وابسته است.

    هیئت حاکمهٔ مستقلی دارد.

    از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌است.

    دارای ساختاری فیزیکی و منطقی‌ست.

    کاربرد عملی[ویرایش]

    سازمان در محیط‌های گوناگون کاربردهای متفاوتی دارد. بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌های تجاری)، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های ائتلافی را نیز می‌توان به عنوان یک سازمان نام برد. حسن خورسند، تحلیلگر اقتصادی، در تعریف سازمان‌های دولتی ایران می‌گوید: «در نظام اداری ایران، سازمان به نهادی دولتی گفته می‌شود که وظایفی تخصصی دارد و بر همین اساس بهتر است که استقلال نسبی داشته باشد تا وظایف تخصصی خود را به‌دور از گرفتاری‌های سیاسی دنبال کند. برای نمونه، سازمان انتقال خون یا سازمان میراث فرهنگی».[۲]

    جستارهای وابسته[ویرایش]

    مؤسسه سازمان آماری

    منابع[ویرایش]

    ویکی‌پدیای انگلیسی

    نظام‌الدین فقیه، . شابک: ۵-۱۸-۸۵۶۹-۹۶۴[۳][۴]

    پانویس[ویرایش]

    ↑ Cohen، Bruce J.؛ Orbuch، Terri L. .

    ↑ بی‌بی‌سی - نظر چند صاحب‌نظر: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

    ↑ سازمان و مدیریت: فراگرد مفاهیم و نظریه‌ها

    ↑ Management and Organization: Changes in Concepts and Theories

    پیوند به بیرون[ویرایش]

    سازمان و تحول سازمانی

    گسترش نبو جنبه‌های شغل گسترش نبو جهان‌بینی گسترش نبو بابک بیات

    این یک مقالهٔ خرد حقوقی است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

    رده‌ها: انواع سازمانجامعه‌شناسیسازمان‌هامدیریتمقاله‌های موضوعات اصلی

    منبع : fa.wikipedia.org

    بیانیه ماموریت چیست؟ (+ بررسی دو نمونه بیانیه ماموریت)

    یکی از نخستین گام‌های برنامه ریزی استراتژیک  این است که بیانیه ماموریت (Mission Statement) کسب و کار را تهیه و تنظیم کنید. در واقع، اغلب سندهای استراتژیک، با بیانیه ماموریت آغاز می‌شوند. تا به حال چند نمونه بیانیه ماموریت دیده‌اید؟ قاعدتاً نمونه‌های فراوانی به چشم‌تان خورده است. شاید این بیانیه‌ها در قاب‌های زیبا و شکیل، آویخته

    بیانیه ماموریت چیست؟ (+ بررسی دو نمونه بیانیه ماموریت)

    ✔ استراتژی کسب و کار     ✔ تمرین و مشارکت در بحث     ✔ مختص کاربر ویژه

    ۱۵دیدگاه

    یکی از نخستین گام‌های برنامه ریزی استراتژیک  این است که بیانیه ماموریت (Mission Statement) کسب و کار را تهیه و تنظیم کنید. در واقع، اغلب سندهای استراتژیک، با بیانیه ماموریت آغاز می‌شوند.

    تا به حال چند نمونه بیانیه ماموریت دیده‌اید؟ قاعدتاً نمونه‌های فراوانی به چشم‌تان خورده است.

    شاید این بیانیه‌ها در قاب‌های زیبا و شکیل، آویخته بر دیوار اداره‌ها و شرکت‌ها به چشم‌تان خورده باشد. شاید هم، دیده باشید که بعضی شرکتها، یک دفترچه را به عنوان سند استراتژی تنظیم می‌کنند و بخشی از آن را به «بیانیه ماموریت» اختصاص می‌دهند. حتی ممکن است خودتان در تدوین و نوشتن بیانیه ماموریت مشارکت کرده باشید.

    همین مسئله باعث می‌شود که حرف زدن از بیانیه مأموریت دشوار باشد. به نظر می‌رسد که همه کمابیش با روش تدوین بیانیه ماموریت آشنا هستیم و نیازی نمی‌بینیم که در این زمینه، حرف بیشتری بخوانیم و بشنویم.

    ضمن این‌که اگر هم در نوشتن بیانیه مشکل داشته باشیم، با جستجو در گوگل به سادگی می‌توانیم نمونه‌های فراوانی از بیانیه های ماموریت را پیدا کنیم و از آن‌ها الهام بگیریم.

    اما مشکل این‌جاست که حتی بعضی شرکت‌های بزرگ هم در نوشتن بیانیه ماموریت ضعیف هستند.

    در برخی از شرکتهای بزرگ، آن‌چه به عنوان ماموریت یا چشم انداز نوشته می‌شود، صرفاً یک متن رسمی بی‌استفاده است که بیشتر از یک سند تزئینی کاربردی ندارد.

    به مأموریت مایکروسافت توجه کنید: «ما می‌خواهیم هر فرد و سازمانی روی این کره‌ی خاکی را توانمندتر سازیم تا دستاوردهای بیشتری کسب کنند.»

    اگر به شما گفته نمی‌شد که این مأموریت مایکروسافت است، آیا می‌توانستید حدس بزنید که با چه کسب و کاری طرف هستید؟ آیا این مأموریت نمی‌توانست مربوط به یک شرکت مشاوره مدیریت مثلاً مکنزی (McKinsey) یا دی‌لویت (Deloitte) باشد؟

    نوشتن بیانیه ماموریت، چندان ساده نیست. خصوصاً اگر قصد داشته باشید واقعاً به آن وفادار باشید و کاربرد بیانیه ماموریت‌تان صرفاً برای وب‌سایت و کاتالوگ شرکت‌تان محدود نشود.

    این بیانیه باید در بزنگاه‌ها و دوراهی‌های دشوار تصمیم‌گیری، به کمک‌تان بیاید و نجات‌تان بدهد. اگر انتظار کمتری از بیانیه ماموریت دارید، می‌توانید بیانیه‌ یک شرکت‌ دیگر را کپی کرده و با کمی تغییر، به نام خودتان منتشر کنید.

    تاریخچه طرح بحث بیانیه ماموریت

    برای این‌که درک بهتری از چارچوب بیانیه ماموریت داشته باشید، بهتر است با تاریخچه مطرح شدن این مفهوم آشنا شوید.

    مثل بسیاری از مفاهیم مدیریت مدرن، اهمیت تعریف ماموریت را هم پیتر دراکر برای نخستین بار مطرح کرد.

    او در سال ۱۹۷۳ در کتاب کلاسیک خود با عنوان «مدیریت: وظایف، مسئولیت‌ها و روش‌ها» به نکته‌ی زیر اشاره کرد:

    با وجودی که تأکید دراکر بر اهمیت مأموریت کسب و کار به نیم قرن پیش باز می‌گردد، اما تنها حدود سه دهه است که بحث تدوین ماموریت برای کسب و کار، به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است.

    در این زمینه منابع فراوانی وجود دارد. در واقع کمتر کتابی در حوزه‌ی مدیریت استراتژیک می‌بینید که به این موضوع نپرداخته باشد. اما در این‌جا می‌خواهیم صرفاً به چند مورد از منابع اصلی – که دیگران هم از آن‌ها بهره می‌برند – اشاره کنیم:

    جان پیِرس (John Pearce) به همراه فِرِد دیوید (کسی که کتاب مدیریت استراتژیک او را می‌شناسیم) در اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی، تحقیق مهمی در زمینه‌ی بیانیه ماموریت انجام دادند (مقاله).

    کالینز و پوراس هم در اوایل دهه‌ی نود، در کتاب ساختن برای ماندن از زاویه‌ی دیگری به این موضوع پرداختند و گفتند «شرکتهای موفق» در مقایسه با «شرکتهای کمتر موفق»، مأموریت خود را به شکل شفاف تعریف کرده‌اند.

    کمپل و یونگ (Campbell & Yeung) هم در همان اوایل دهه‌ی ۹۰ مقاله‌ای منتشر کردند و در آن به روش تدوین مأموریت پرداختند (مقاله).

    ما در این درس، حرف‌ها و تحلیل‌ها و مطالعات این سه گروه را کنار هم می‌گذاریم تا مفهوم بیانیه ماموریت و نحوه نوشتن آن برای شما واضح‌تر شود.

    اهمیت بیانیه ماموریت

    محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

    دسترسی کامل به مجموعه درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

    با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

    فهرست درس‌های متمم

    شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به استراتژی و تفکر استراتژیک علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

    مشاوره مدیریت | کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض

    مدل ذهنی  |  تفکر سیستمی |  تصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

    ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

    دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

    ثبت نام | اطلاعات بیشتر

    اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

    نظرات و تجربه‌ی اعضای متمم

    تمرین و مشارکت در بحث

    بیانیه ماموریت یکی از کسب و کارهای ایرانی را انتخاب و نقل کنید. سپس توضیح دهید که آن بیانیه در چه زمینه‌هایی جای بهبود دارد.

       شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

    برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    مهدی رجبی ، محمدصالح ناصحی ، پیمان اکبرنیا ، محمد ، فرزانه رسالتی

    ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

    منبع : motamem.org

    فصل ۸: تدوین برنامه استراتژیک

    برای به دست آمدن نتایج درازمدت، نیاز است که اهدافی میان‌مدت داشته باشیم که به نتایج مورد نظر ما منجر شود. اگر کودکی بخواهد دبیرستان را به پایان برساند (هدف درازمدت) باید پیش از آن دبستان و دوره‌ راهنمایی را با موفقیت پشت سر بگذارد. در این بخش به تدوین اهداف خواهیم پرداخت و این‌که چطور اهداف مشخصی تعیین کنیم که چشم‌انداز و ماموریت سازمان را تحقق می‌بخشند.

    بخش ۳. تعیین اهداف

    متن خودآموز

    برای به دست آمدن نتایج درازمدت، نیاز است که اهدافی میان‌مدت داشته باشیم که به نتایج مورد نظر ما منجر شود. اگر کودکی بخواهد دبیرستان را به پایان برساند (هدف درازمدت) باید پیش از آن دبستان و دوره‌ راهنمایی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

    در این بخش به تدوین اهداف خواهیم پرداخت و این‌که چطور اهداف مشخصی تعیین کنیم که چشم‌انداز و ماموریت سازمان را تحقق می‌بخشند.

    اهداف اختصاصی چه هستند؟

    بعد از تدوین بیانیه ماموریت، گام بعدی یک سازمان تعیین اهدافی معین است که با تمرکز بر دستیابی به ماموریت تعریف شده باشد. اهداف اختصاصی در واقع نتایج مشخص و قابل اندازه‌گیری ناشی از برنامه ابتکار عمل ما است. چنین اهدافی در هر سازمان نشان می دهد که چقدر از چه چیزی و تا چه زمانی باید به دست آید. مثلا، یکی از چندین هدف یک ابتکار عمل در باهمستان برای ارتقای کمک و حمایت از سالمندان می‌تواند این باشد:

    «تا سال ۲۰۲۰ (تا چه زمانی)، شمار سالمندانی که گزارش می‌دهند به‌طور روزانه با افرادی در تماسند که از آن‌ها مراقبت می کنند (چه چیزی) تا ۲۰ درصد(چقدر)  افزایش یافته است.»

    سه نوع هدف وجود دارد:

    اهداف رفتاری. این هدف بر تغییر رفتار مردم (آن‌چه می‌کنند یا می‌گویند) و حاصل (و یا نتیجه آن) متمرکز است. مثلا، گروهی برای بهبود وضعیت محله‌، ممکن است هدف خود را «کمک به افزایش ترمیم منازل مسکونی (رفتار) و بهبود وضعیت مسکن (نتیجه)» تعیین کنند.

    اهدافی در سطح باهمستان. این‌ اهداف اغلب حاصل یا نتیجه‌ تغییرات رفتاری مردم است. این اهداف بر باهمستان متمرکز است و نه مردم. مثلا، همان گروه بهبود وضعیت محله، که پیشتر مثال زدیم، ممکن است هدف خود را افزایش دسترسی مردم به تسهیلات مسکونی کافی تعیین کند که هدفی‌ است در سطح باهمستان. (توجه داشته باشید که نتیجه این هدف ناشی از تغییر رفتار در یک جمعیت خواهد بود.)

    اهداف فرایندی. این‌ نوع هدف، هدفی است برای اجرای فرایندهای لازم در دستیابی به دیگر اهداف زمینه‌ای را فراهم می‌کنند. مثلا،‌ گروه شما ممکن است برنامه‌ای جامع برای بهبود وضعیت مسکن در باهمستان تهیه کرده باشد. در آن صورت، تهیه برنامه خودش هدف است.

    مهم است که درک کنیم تفاوت‌های میان این اهداف مانع جمع شدن آنها در کنار هم نیست. بیشتر سازمان‌ها اهدافی در هر سه دسته تعیین می‌کنند. و همه این اهداف باید به عنوان ابزارهایی برای سنجش پیشرفت کار سازمان استفاده شود.

    اهدافی که خیلی خوب تعریف شده‌اند چند ویژگی مشترک دارند:

    مشخص هستند. یک هدف خوب  به شما می‌گوید چقدر (مثلا ۴۰ درصد) از چه چیزی (مثلا تغییر چه نوع رفتاری در کدام دسته از افراد و با چه نتیجه‌ای) تا چه زمانی (مثلا تا سال ۲۰۲۰) به دست آید.

    قابل اندازه‌گیری هستند. اطلاعات مرتبط با هدف را می‌توان جمع کرد، کشف کرد و یا (حداقل پتانسیل آن وجود دارد که) از سوابق آرشیوی به دست آورد (و آنها را اندازه گیری کرد).

    قابل دستیابی هستند. نه تنها دستیابی به اهداف باید ممکن باشد بلکه سازمان شما هم باید ظرفیت دستیابی به آن را داشته باشد.

    مرتبط با ماموریت سازمان‌اند. سازمان شما باید درکی روشنی داشته باشد از این‌که این اهداف به چه شکل در چشم‌انداز و ماموریت کلی سازمان می‌گنجد.

    زمانبندی شده هستند. سازمان شما باید جدول زمانی (که بخشی از آن در تعریف اهداف نیز مشخص شده) داشته باشد که نشان دهد چه زمانی به کدام اهداف دست خواهد یافت.

    چالش‌برانگیزند. به این معنا که گروه یا سازمان شما را وادار می‌کند که روی مسائل عمده‌ای تمرکز کند که برای اعضای باهمستان اهمیت دارد.

    چرا باید اهداف اختصاصی تعریف کنیم؟

    دلایل خوبی برای تعیین اهداف مشخص برای سازمان شما وجود دارد. از جمله:

    تعیین هدف به سازمان شما کمک می‌کند که راه‌های مشخص و ممکنی برای دستیابی به ماموریت خود ایجاد کند.

    اهداف تکمیل شده می‌تواند به عنوان محک‌هایی برای نشان دادن دستاورد‌های سازمان به اعضای آن، حامیان مالی و نیز به باهمستان به کار رود.

    تعیین هدف به سازمان شما کمک می‌کند که اولویت‌های خود را جهت نائل شدن به مقصود نهایی مشخص کند.

    اهداف در روند کار و ایجاد تغییر همواره ماموریت سازمان را به اعضا یادآوری می‌کنند و کمک می‌کنند که سازمان از مسیر خود برای دستیابی به مقصود نهایی منحرف نشود.

    تعیین اهداف می‌تواند به عنوان فهرستی از اقدامات لازم، به سازمان شما کمک کند که از چند جهت مناسب به حل یک مساله بپردازد.

    چه زمانی باید اهداف را تعیین کنید؟

    سازمان شما در این مواقع می‌تواند اهداف خود را تعیین کند:

    وقتی که سازمان چشم‌انداز و ماموریت خود را تدوین (و یا تجدیدنظر) کرده و آماده شروع مرحله‌ بعدی در فرایند برنامه‌ریزی‌ است.

    وقتی که تمرکز سازمان شما تغییر کرده و یا گسترش یافته. مثلا، ممکن است ماموریت سازمان شما مراقبت و حمایت از سالمندان باشد و به تازگی دریافته‌اید که منابعی نیز برای حمایت از افرادی که از مرگ عزیزانشان به شدت متاثر شده‌اند، وجود دارد. اگر سازمان شما بخواهد برای دریافت این منابع مالی درخواست بدهد، به این معناست که کار فعلی سازمان گسترش خواهد یافت و این امر مستلزم تعیین اهدافی همخوان با برنامه‌ کاری جدید خواهد بود.

    وقتی که سازمان می خواهد به یک مساله یا معضل در باهمستان رسیدگی کند و یا خدمات تازه‌ای ارائه دهد و یا به دنبال تغییری در باهمستان است که دارای این مشخصات است:

    چند سال وقت برای تکمیل شدن نیاز باشد. مثلا سازمانی که در زمینه سلامت کودکان کار می‌کنند، ممکن است بخواهد شمار دانش‌آموزانی را افزایش دهد که بعد از پایان دبیرستان ترک تحصیل نمی‌کنند. فرایندی که ارزشیابی آن چند سال طول می‌کشد.

    تغییر در رفتار جمع بزرگی از مردم هدف باشد. مثلا سازمان شما شاید بخواهد خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد و ممکن است یکی از اهداف شما افزایش شمار بزرگسالانی باشد که به فعالیت فیزیکی روی می‌آورند.

    رویکردی چندجانبه باشد. مثلا، در خصوص معضلی پیچیده مثل مصرف مواد روان‌گردان، سازمان ممکن است به مقابله با مسائل مرتبط با این معضل،  مثل دسترسی به مواد مخدر، دسترسی به مراکز کمک به ترک اعتیاد، پیامدهای حقوقی مصرف مواد مخدر و امثال آن بپردازد و همزمان برای کاهش شیوع مصرف مواد مخدر (دفعات و مقدار استفاده از آن) تلاش کند.

    اهداف را چگونه تعیین کنید؟

    این کار را با تعریف و یا بازنگری  چشم‌انداز و بیانیه ماموریت سازمان آغاز کنید.

    منبع : ctb.ku.edu

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید