این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    چگونه می توان قطب جنوب را روی کره جغرافیایی پیدا کرد

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    چگونه می توان قطب جنوب را روی کره جغرافیایی پیدا کرد را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    درس  جهت های جغرافیایی پایه چهارم ضمن تشکر از خواهر برزگری از مجتمع پونا

    باسمه تعالی عنوان درس و دوره تحصیلی: چگونه جهت های جغرافیایی را پیدا کنیم، پایه چهارم نام و نام خانوادگی تهیه کننده: زینب برزگری از مجتمع آموزشی : فردوسی

    درس  جهت های جغرافیایی پایه چهارم ضمن تشکر از خواهر برزگری از مجتمع پونا

    باسمه تعالیعنوان درس و دوره تحصیلی: چگونه جهت های جغرافیایی را پیدا کنیم، پایه چهارم    نام و نام خانوادگی تهیه کننده: زینب برزگریاز مجتمع آموزشی: فردوسی پونا                                                                  تاریخ:20/11/1389هدف های اصلی این درس عبارتند از:هدف کلی این درس:   دانش آموزان با چگونگی پیداکردن جهت های جغرافیایی آشنا شوند .اهداف جزئی:1-دانش آموزان با چهار جهت اصلی شمال ، جنوب ، مشرق و مغرب آشنا شوند .2- دانش آموزان چگونگی پیداکردن شمال ، جنوب را یاد بگیرند .                                                                                            3- دانش آموزان با طرز کار قطب نما (قبله نما ) آشنا شوند 4-با قطب شمال و قطب جنوب آشنا شوند . اهداف رفتاری:پس از پایان این درس از دانش آموزان انتظار می رود ، بتوانند:1- چهار جهت اصلی را نام ببرند.2- جهت های اصلی در حیاط مدرسه پیدا کنند .3- جهت قبله را به وسیله قطب نما تشخیص دهند .4- چهار جهت اصلی را روی یک کره ی جغرافیایی نشان دهند .5-  قطب شمال و قطب جنوب را روی کره ی جغرافیایی نشان دهند .اینجانب مطالب این درس را اینگونه ارائه می نمایم:درس را با نام خدا شروع کرده، پس از سلام و احوالپرسی و توجه به حالات روحی و روانی دانش آموزان ،جو کلاس را برای شروع درس  آماده می کنم ابتدا برای تعیین رفتار ورودی دانش آموزان سوالات زیر را از آنها می پرسم .1- وسایل یادگیری جغرافیا را نام ببرند .2- خورشید از کدام جهت طلوع و در کدام جهت غروب می کند؟بچه ها بی گمان جواب خواهند دادکه خورشید از مشرق طلوع و درمغرب غروب می کند.سپس به آنها می گویم اگر در یک صبح آفتابی طوری بایستیم که دست راست ما به طرف مشرق و دست چپ ما به طرف مغرب باشد، روبروی ما شمال و پشت سرمان جنوب خواهد بود.از بچه ها می پرسم منظور از شمال و جنوب چیست؟ و برای تفهیم،کره ی جغرافیایی را روی میز گذاشته و از آنها می خواهم از بالا به آن نگاه کنند و بالاترین نقطه ای را که روی کره می بینید نشان دهند. این نقطه را به عنوان قطب شمال به آنها معرفی می کنم.و از آنها می خواهم نقطه ای را در کره ی جغرافیایی انتخاب و انگشت خود را روی کره گذاشته و به طرف قطب شمال حرکت کنند.در این حال به آنها یادآور می شوم که آنها در جهت شمال حرکت می کنند.سپس از آنها می خواهم نقطه ی روبروی قطب شمال را نشان دهندو برای این نقطه نامی انتخاب کنند.در اینصورت بیشتر آنها نام قطب جنوب را برای این نقطه انتخاب می کنند.جملات دانش آموزان را تکمیل کرده و به آنها یادآور می شوم که پایین ترین نقطه ی زمین که روبروی قطب شمال قرار دارد، قطب جنوب می گویند.از دانش آموزان می خواهم انگشت خود را روی نقطه ای گذاشته و به طرف قطب جنوب حرکت کنند.سپس از آنها می پرسم در کدام جهت حرکت می کنید؟بی گمان جواب اکثر آنها جهت جنوب است.پس از معرفی قطب ها، از آنهامی پرسم آیا وسیله ای می شناسند که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان دهند؟در صورتی که با این وسیله آشنا نباشند،به آنها یادآور می شوم که قطب نما همان وسیله ای است که می توان از آن برای پیدا کردن قبله نیز استفاده کرد.قطب نما را به آنها نشان داده و یادآور می شوم که نوک عقربه ی مغناطیسی همیشه در امتداد شمال- جنوب قرار می گیرد.برای انجام ارزشیابی تکوینی از آنها میخواهم مشرق و مغرب قطب نما را با توجه به مطالبی که یاد گرفتند نشان دهند.سپس در پایان، مطالب گفته شده را جمع بندی کرده و دانش آموزان را با پرسیدن سؤالات زیر مورد ارزشیابی پایانی قرار می دهم.1-جهت های اصلی را روی کره ی جغرافیایی نشان دهند؟2-چگونه می توان قطب شمال و قطب جنوب را پیدا کرد؟3-قطب نما چیست؟درپایان از دانش آموزان می خواهم درباره ی طرز کارو علائم موجود در صفحه ی آن تحقیق کنند.و در نهایت اشکالات احتمالی دانش آموزان را برطرف می کنم.نکات قابل توجه اساسی که در تدریس این درس باید مورد تاکید قرار گیرد:دانش آموزان برای اینکه بتوانند جهت های اصلی جغرافیایی را در طبیعت نشان دهند، باید ابتدا مطمئن شوند، مشرق و مغرب دقیقا کجاست.و طریقه ی خواندن و استفاده از قطب نما را در علوم یاد بگیرند، تا بتوانندآموخته های خود را به طور عملی انجام دهند.دو سؤال اساسی همراه با پاسخ از این درس که می تواند دربرگیرنده موضوع درس از یک سو و قابلیت طرح در امتحان از سوی دیگر باشد عبارت است از: 1-با توجه به شکل ،جاهای خالی را پر کنید.الف: بادبادک در ...................  گل قرار دارد. ج:مشرقب:  .................. در جنوب گل قرار دارد.     ج:کشتی 2-جای خالی را با عبارت های مناسب پر کنید. ................... وسیله ای است که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می دهد. ج:قطب نما

    + نوشته شده در یکشنبه پانزدهم اسفند ۱۳۸۹ ساعت 14:1 توسط سرگروه پایه چهارم- سردار اسدی  | نظر بدهيد

    منبع : irsubpedu.blogfa.com

    قطب جنوب

    قطب جنوب

    مختصات: ۹۰° جنوبی ۰° غربی

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    این مقاله دربارهٔ عرض جغرافیایی ۹۰ درجه جنوبی است. برای سرزمین‌های قطبی جنوب و قاره آن جنوبگان را ببینید.

    ۱. قطب جنوب جغرافیایی

    ۲. قطب جنوب مغناطیسی (۲۰۰۷)

    ۳. قطب جنوب ژئومگنتیکی (۲۰۰۵)

    ۴. قطب جنوب دسترس‌ناپذیر

    قطب جنوب جغرافیایی

    نقشه ادعاهای ارضی در جنوبگان با توجه به سیستم پیمان جنوبگان:[یادداشت ۱]

    بریتانیا نیوزیلند فرانسه استرالیا نروژ شیلی آرژانتین سرزمین ماری برد

    قطب جنوب به یکی از دو نقطه‌ای گفته می‌شود که خط واصل آن بر حول محور زمین منطبق است. به نقطه‌ای که در شمال زمین قرار دارد قطب شمال و دیگری که در جنوبگان قرار دارد قطب جنوب است که البته خود چهار نقطه است. قطب جنوب جغرافیایی، قطب جنوب مغناطیسی، قطب جنوب ژئومغناطیسی و قطب جنوب دسترس‌ناپذیر است.

    جنوبگان، قاره‌ای در قطب جنوب است که ۹۸ درصد آن را یخهای جامد تشکیل می‌دهد و در سال ۱۸۴۰ به عنوان یک قاره شناخته شد. این قاره سردترین و بادی‌ترین نقطهٔ جهان که کم‌ترین دمای ثبت شده تا به امروز (منفی ۳/۱۲۹ درجه فارنهایت یا منفی ۸۹ درجه سانتی گراد) و سرعت باد معمولاً بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت متعلق به آن است.[۱]

    اکتشاف[ویرایش]

    قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی[ویرایش]

    در سال ۱۸۲۰، تعداد متعددی از گروه‌های اکتشاف ادعا کردند که اولین گروهی بوده‌اند که به قاره جنوبگان رسیده‌اند. اولین آن‌ها یک گروه روسی بود. گفتنی است که جغرافیای سواحل قاره جنوبگان تا اواسط قرن ۱۹ میلادی هنوز ناشناخته بود. چالرز ویلکز افسر نیروی دریایی آمریکا به‌درستی مدعی شد که قطب جنوب قاره‌ای جدید است. او طی سال‌های ۱۸۳۹–۴۳ تلاش کرد که تا قطب جنوب را دریانوردی کند که البته ناموفق بود.[۲]

    سالهای ۱۹۰۰–۱۹۵۰[ویرایش]

    اولین تلاش برای یافتن یک مسیر از کناره‌های ساحلی قاره جنوبگان به نقطه قطب جنوب توسط اکتشاف گر انگلیسی به نام رابرت فالکون اسکات در سال‌های ۱۹۰۱–۱۹۰۴ انجام شد. اسکات همراه با ارنست شاکلتون و ادوارد آدریان ویلسون اکتشافی را با قصد سفر به جنوبی‌ترین نقطه آغاز کردند. آن‌ها در ۳۱ دسامبر ۱۹۰۲ به نقطه ۸۲ درجه ۲۳ ثانیه جنوبی رسیدند. شاکلتون بعداً دوباره به عنوان رهبر یک گروه انگلیسی به جنوبگان برگشت تا دوباره برای رسیدن به نقطه قطب جنوب تلاش کند. در ۹ ژانویه ۱۹۰۹ آن‌ها به نقطه ۸۸درجه و ۲۳ ثانیه جنوبی رسیدند. این نقطه تقریباً ۱۱۲ مایل با قطب جنوب فاصله داشت. اولین کسانی که به نقطه قطب جنوب جغرافیایی رسیده‌اند، روئال آموندسن نروژی و گروهش بودند. آن‌ها در ۱۴ دسامبر ۱۹۱۱ به قطب جنوب رسیدند. اسکات به همراه ۴ نفر دیگر نیز در مسابقه‌ای با آموندسن برای رسیدن به قطب جنوب تلاش کردند و ۳۴ روز دیرتر یعنی در ۱۴ ژانویه ۱۹۱۲ به قطب جنوب رسیدند. آن‌ها در راه بازگشت بخاطر گرسنگی و سرمای طاقت فرسا جان خود را از دست دادند.

    در ۲۹ نوامبر ۱۹۲۸ دو افسر نیروی دریایی آمریکا، آدمیرال ریچارد برد و کمک خلبانش برنت بالچن اولین کسانی بودند که بر فراز قطب جنوب پرواز کردند.

    آب‌وهوا[ویرایش]

    نهفتن

    داده‌های اقلیم قطب جنوب

    ماه ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سال

    سابقهٔ بیش‌ترین °C (°F) −۱۴

    (۷) −۲۰ (−۴) −۲۶ (−۱۵) −۲۷ (−۱۷) −۳۰ (−۲۲) −۳۱ (−۲۴) −۳۳ (−۲۷) −۳۲ (−۲۶) −۲۹ (−۲۰) −۲۹ (−۲۰) −۱۸ (۰) −۱۲٫۳ (۱۰) −۱۲٫۳ (۱۰)

    میانگین بیش‌ترین °C (°F) −۲۵٫۹

    (−۱۵) −۳۸٫۱ (−۳۷) −۵۰٫۳ (−۵۹) −۵۴٫۲ (−۶۶) −۵۳٫۹ (−۶۵) −۵۴٫۴ (−۶۶) −۵۵٫۹ (−۶۹) −۵۵٫۶ (−۶۸) −۵۵٫۱ (−۶۷) −۴۸٫۴ (−۵۵) −۳۶٫۹ (−۳۴) −۲۶٫۵ (−۱۶) −۴۶٫۳ (−۵۱)

    میانگین کم‌ترین °C (°F) −۲۹٫۴

    (−۲۱) −۴۲٫۷ (−۴۵) −۵۷٫۰ (−۷۱) −۶۱٫۲ (−۷۸) −۶۱٫۷ (−۷۹) −۶۱٫۲ (−۷۸) −۶۲٫۸ (−۸۱) −۶۲٫۵ (−۸۰) −۶۲٫۴ (−۸۰) −۵۳٫۸ (−۶۵) −۴۰٫۴ (−۴۱) −۲۹٫۳ (−۲۱) −۵۲٫۰ (−۶۲)

    سابقهٔ کم‌ترین °C (°F) −۴۱

    (−۴۲) −۵۷ (−۷۱) −۷۱ (−۹۶) −۷۵ (−۱۰۳) −۷۸ (−۱۰۸) −۸۲ (−۱۱۶) −۸۰ (−۱۱۲) −۷۷ (−۱۰۷) −۷۹ (−۱۱۰) −۷۱ (−۹۶) −۵۵ (−۶۷) −۳۸ (−۳۶) −۸۲٫۸ (−۱۱۷)

    میانگین روزانه ساعت‌های تابش آفتاب ۵۵۸ ۴۸۰ ۲۱۷ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۶۰ ۴۳۴ ۶۰۰ ۵۸۹ ۲٬۹۳۸

    حقایق جالب[ویرایش]

    شگفتی‌ها و موارد عجیبی در قطب جنوب وجود دارد و تفاوت‌های زیادی بین قطب جنوب با سایر نواحی کره زمین و حتی با قطب شمال وجود دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود هنوز ناشناخته‌های زیادی دربارهٔ آن وجود دارد که امروز از آن آگاهی وجود ندارد.[۵][۶][۷]

    ایران و قطب جنوب[ویرایش]

    مقالهٔ اصلی: جنوبگان ایران

    نقشه جنوبگان ایران

    سازمان اقیانوس‌شناسی ایران در صدد ایجاد کلبه پژوهشی در قطب جنوب است. در اسفند ۱۳۹۱ محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران به دلیل امکان دسترسی از طریق دریای مکران به قطب جنوب و حایل نبودن هیچ سرزمینی در این میان می‌تواند «بر طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند.» منطقه مورد نظر حدفاصل مختصات ۵۹٫۵۰ تا ۶۳٫۱۴ شرقی از سواحل ایران (۳٫۶۴ درجه عرض جغرافیایی) یک قطاع به طول تقریبی ۳۰۰۰ کیلومتر و عرض ۴۰۵ کیلومتر و مساحت تقریبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است که با قلمرو جنوبگان استرالیا هم پوشانی دارد.[۸] شرقی‌ترین نقطه ایران کوهک در استان سیستان و بلوچستان با مختصات جغرافیایی ۶۳٫۱۴ شرقی است. شرقی‌ترین نقطه عمان واقع در منطقه استان شرقیه جنوبی با مختصات ۵۹٫۵۰ شرقی قرار دارد.[۹][۱۰]

    با عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته علمی تحقیقات جنوبگان در سال ۱۳۹۳ که در جریان سی و سومین نشست کمیته در اوکلند نیوزیلند تصویب شد، زمینه مشارکت ایران در تحقیقات جنوبگان و پیگیری طرح احداث پایگاه دائمی تحقیقاتی در قطب جنوب فراهم شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وحید چگینی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی که به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرده بود، در این زمینه اظهار داشت: درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در کمیته علمی تحقیقات جنوبگان (SCAR) در سی و سومین نشست این کمیته که در شهر اوکلند کشور نیوزلند برگزار شد، پس از بررسی به تصویب رسید. از جمله فعالیت‌های دیگری که در این راستا از از طرف پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به انجام رسیده‌است می‌توان به اعزام نخستین دانشمند ایرانی به جنوبگان با همکاری کشورهای دارای پایگاه در جنوبگان، تهیه طرح ملی تأسیس پایگاه دایمی جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان و ارایه به تصمیم‌گیران، ایجاد مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در ساختار پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، رایزنی با تصمیم‌گیران در سطوح مختلف از جمله مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی صنایع دریایی و سازمان‌های ذی‌ربط، چاپ کتاب و مقاله‌های علمی در این زمینه، بررسی حقوقی و آماده کردن طرح نحوه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون جنوبگان (۱۹۵۹ میلادی)، رایزنی‌های بین‌المللی برای اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان به همراه تیم‌های اکتشافی و انتخاب شریک خارجی برای انجام طرح اشاره کرد.[۱۱]

    منبع : fa.wikipedia.org

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس چهارم درس 6: جهت‌های جغرافیایی با پاسخ

    فعالیت (صفحهٔ 24 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 27 کتاب درسی) | منظور از شمال و جنوب چیست؟ | قطب نما | جهت‌های فرعی

    درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس چهارم

    درس 6: جهت‌های جغرافیایی با پاسخ

    آخرین ویرایش 30 خرداد 1400

    گزارش خطا 50649 مطالعات اجتماعی فصل 1: محله‌ی ما درس 1: همسایه‌ی ما

    درس 2: اینجا محله‌ی ماست

    درس 3: خرید و فروش در محله

    درس 4: نقشه‌ی محله‌ی ما

    فصل 2: شهر من، روستای من

    درس 5: زندگی در شهر و روستا

    درس 6: جهت‌های جغرافیایی

    درس 7: جغرافی‌دانان چگونه محیط‌های زندگی را مطالعه می‌کنند؟

    فصل 3: پیدایش شهر و روستا

    درس 8: نخستین روستاها چگونه به وجود آمده‌اند؟

    درس 9: نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند؟

    درس 10: مورخان چگونه گذشته را مطالعه می‌کنند؟

    فصل 4: سفری به شهرهای باستانی

    درس 11: سفری به شهر باستانی همدان

    درس 12: سفری به تخت جمشید (1)

    درس 13: سفری به تخت جمشید (2)

    درس 14: سفری به شهر باستانی کرمانشاه

    فصل 5: کشور زیبای من

    درس 15: کوه‌ها و دشت‌های زیبا

    درس 16: آب و هوا

    درس 17: نواحی آب و هوایی ایران

    درس 18: پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران

    درس 19: از محیط زیست مراقبت کنیم

    فصل 6: ما ایرانی هستیم

    درس 20: نشانه‌های ملی

    درس 21: تقویم درس 22: روزهای مهم

    محتوای متنی دوره کامل آموزشی، مطالعات اجتماعی چهارم دبستان

    مدرس: شیما خدابخشی

    مدت دوره: 17 صفحه (15 فایل)

    ریاضی

    1105 تست 77,350 تومان

    علوم تجربی

    1780 تست 124,600 تومان

    فارسی

    1484 تست 103,880 تومان

    هدیه‌های آسمانی

    751 تست 52,570 تومان

    مطالعات اجتماعی

    1065 تست 74,550 تومان

    قرآن

    113 تست 7,910 تومان

    در سال گذشته با جهت‌های اصلی آشنا شدید و به کمک معلّم در حیاط مدرسه جهت‌های شمال، جنوب، مشرق و مغرب را پیدا کردید.

    فعالیت (صفحهٔ 24 کتاب درسی)

    اکنون بیایید این جهت‌ها را روی نقشه‌ی زیر مرور کنیم.

    ١- باغ میوه در کدام جهت روستا قرار دارد؟ مشرق

    ٢- مسجد در کدام جهت روستا قرار دارد؟ جنوب

    حمّام و مدرسه در کدام جهت؟ مغرب

    ٣- محمّد رضا می‌خواهد از خانه‌اش به مدرسه برود. او باید در چه جهت‌هایی حرکت کند؟ به ترتیب بگویید. او باید ابتدابه سمت جنوب و سپس به سمت مغرب و بعد به سمت شمال و در ادامه به سمت مغرب حرکت کند.

    منظور از شمال و جنوب چیست؟

    اگر در یک صبح آفتابی، در حیاط خانه یا مدرسه طوری بایستیم که دست راست ما به طرف خورشید باشد و دست چپ ما به طرف مغرب، روبه روی ما شمال و پشت سرمان جنوب است.

    زمینی که ما روی آن زندگی می‌کنیم و شهرها و کشورها روی آن قرار دارند، کره‌ی بسیار بزرگی است که به آن کره‌ی زمین گفته می‌شود. یک کره‌ی جغرافیایی را به کلاس بیاورید و با دوستانتان آن را مشاهده کنید.

    کره‌ی جغرافیایی را روی میز بگذارید و از بالا به آن نگاه کنید. بالاترین نقطه‌ای که روی کره می‌بینید، قطب شمال نام دارد. اکنون، نقطه‌ای را روی کره‌ی جغرافیایی انتخاب کنید و انگشت خود را روی آن بگذارید. سپس، انگشتتان را به طرف قطب شمال حرکت دهید. حالا شما در جهت شمال حرکت می‌کنید. به پایین ترین نقطه‌ی زمین که روبه‌ روی قطب شمال قرار دارد، قطب جنوب می‌گویند. اکنون اگر انگشت خود را روی نقطه‌ای از کره بگذارید و به طرف قطب جنوب حرکت کنید، در جهت جنوب حرکت می‌کنید.

    قطب نما

    قطب نما وسیله‌ای است که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می‌دهد. قطب نما یک عقربه‌ی مغناطیسی (آهن‌ربایی) دارد که نوک رنگی آن همیشه در جهت شمال قرار می‌گیرد.

    جهت‌های فرعی

    همه‌ی مکان‌ها به طور دقیق در جهت‌های اصلی قرار نگرفته‌اند؛ برای مثال، در شکل روبه رو یک خانه‌ی روستایی را می‌بینید که در آن چاه آب بین شمال و شرق یعنی در جهت شمال شرقی  قرار دارد. به این جهت، جهت فرعی می‌گویند. اکنون بگویید آغُل گوسفندان در کدام جهت قرار دارد.

    شمال، جنوب، شرق و غرب جهت‌های اصلی هستند.

    شمال شرقی، شمال غربی، جنوب شرقی و جنوب غربی جهت‌های فرعی هستند.

    فعالیت (صفحهٔ 27 کتاب درسی)

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید