این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    کاغذ صافی یکی از ابزارهای جدا کننده مخلوط های ناهمگن

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    کاغذ صافی یکی از ابزارهای جدا کننده مخلوط های ناهمگن را از سایت تکست لس دریافت کنید.

    علوم تجربی

    جواب فکر کنید ها و آزمایش های فصل علوم هشتم1

    فکر کنید ها و آزمایش های فصل1 علوم هشتم

    لطفا به صفحه بعد مراجعه کنید

    فصل 1 ( مخلوط و جداسازی مواد )

    *تعاریف این فصل:

    ماده خالص:ماده ای که از ذرات یکسان ساخته شده باشدمی تواند عنصر باشد یا ترکیب عنصر: ماده ای که از یک اتم ساخته شده باشد. ترکیب: ماده ای که مولکول های آن از اتصال اتم های مختلف ساخته شده باشد.

    مخلوط: ماده ای که مولکول ها و ذرات آن یکسان نباشد.

    در شکل های زیر مواد را تشخیص دهید؟ (صفحه2)

    نمک: ترکیب(خالص) آجیل: مخلوط ناهمگن

    آب مقطر: ترکیب(خالص)

    شربت آب لیمو: مخلوط ناهمگن آب وشکر وآب لیمو

    خود را بیازمایید (صفحه2)

    مس:عنصر

    سکه : آلیاژمحلول جامد در جامد

    شکر: تر کیب عناصر کربن وهیدروژن واکسیژن

    دوغ : مخلوط نا همگن  سوسپانسیون

    *انواع محلول ها و خود را بیازمایید (صفحه5)

    محلول مایع در مایع : سرکه در آب – الکل در آب – اسید در آب- آب لیمو

    محلول جامد در مایع :  نمک در آب – شکر در آب

    محلول گاز در مایع : نوشابه – آب که در آن گاز اکسیژن حل شده است.

    محلول جامد در جامد: آلیاژها

    محلول مایع در جامد: ماده ی پر کننده دندان آلیاژ جیوه در نقره

    گاز در جامد : یونولیت

    محلول جامد در گاز: دوده در هوا (کربن در هوا)

    محلول مایع در گاز: محلول بنزین در هوا در موتور ما شین

    محلول گار در گاز: هوا – انواع گاز های سوختی

    *محلول ناهمگن : اجزاء آن قابل تشخیص هستند وبه طور غیر یکنواخت پخش شده اندمانند خاک – اجیل – انواع سالاد- سیب - دوغ - لقمه - خاک در آب - شربت خاک شیر - شربت آموکسی سیلین

    فعالیت (صفحه3)

    الف) نمک وآب :شفاف - آب و خاک:کدر

    ب) شکر در آب به راحتی حل می شود ولی ذرات خاک در آب - سوسپانسیون ایجاد می کند.

    فکر کنید (صفحه4)

    از مخلوط معلق سوسپانسیون نور عبور نمی کند وبه عبارتی مسیر نور در آن  نامشخص است،

    *اندازه ی درات کمی بزرگتر از نانو است و بزرگتر از ( 10 به توان 7- ) نور در آن پخش میشود،به صورت معلق است.

    فعالیت (صفحه4)

    هرگاه مقدار حل شونده بیشتر شود،رنگ محلول هم بیشتر می شود.

    خود را بیازمایید (صفحه5)

    در الکل 70 درصد: مایع-آب حل شونده و الکل حلال است.

    در نوشابه: مایع-آب بیشترین ماده حلال است.حل شونده: گاز کربن دی اکسید،شکر

    در سرکه: مایع-سرکه %80 استیک اسید حلال و %20 آب

    در کپسول هوا: گاز-بیشترین ماده گاز نیتروژن(%78) می باشد و حلال می باشد.حل شونده:اکسیژن(%21)، کربن دی اکسید و بخار آب(%1)

    *معمولا ماده ای که بیشتر است حلال وماده ی کمتر حل شونده است بجز محلول جامد در مایع که جامد همیشه حل شونده است.

    آزمایش کنید (صفحه5 )

    میزان حل شدن نمک خوراکی در آب در دمای 30 درجه حدود 39 گرم می باشددر صورتی که برای شکر وترکیبات دیگر تغییرات زیادتری داریم.

    *تذکر: حل شدن نیترات پتاسیم در آب گرما گیر است وافزایش دما، حلالیت را زیاد می کند.

    افزایش دما در واکنش های گرما گیر حلالیت را زیاد می کند  ودر واکنش های گرما ده  حلالیت  در اثر دما کم می شود در مورد حل شدن گاز ها در آب

    گفت و گو کنید (صفحه7)

    دو ترکیب قهوه وروغن زیتون خوراکی بوده دارای فوایدی هستند شامپو وصابون بعنوان مواد مخلوط :شوینده وچربی ها را در خود حل کرده ومیکروب کش هستند.روغن زیتون کلسترول آن کم ودارای انواع ویتامین ها می باشد.

    فعالیت (صفحه7) آبلیمو حدود 3 مایع ظرف شویی 8 شیر 6 آب پرتقال 4PH

    روش های جدا سازی مواد مخلوط (صفحه8)

    خرمن کوب: نوعی صاف کردن، اجزائسبک مثل کاه را از دانه جدا می کند بر اساس سبکی وسنگینیو اندازه ذرات

    قیف جدا کننده یا دکانتور: برای جدا سازی دو مخلوط مایع مخلوط نشدنی مثل آب وروغن - وآب ونفت که دو لایه ی جدا از هم ایجاد می کنند. نام روش سرریز کردن

    کاغذ صافی : دارای سوراخ های ریزی است که مواد جامد در مایع  را بر اساس اندازه از هم جدا می کند مانند جدا سازی گوگرد از اب-  گل وشن از اب

    سانتریفوژ : دستگاهی که با سرعت زیاد می چرخد مواد  مخلوط را بر اساس سبکی وسنگینی با نیروی گریز از مرکز کار می کند. جداسازی خامه از شیر .-جداسازی سلول های خونی از پلاسما

    دستگاه تقطیر: بر اساس تبخیر ومیعان دو مایع مخلوط شدنی مثل اب والکل-  اجزاء نفت خام – اجزاء گاز هوا

    دستگاه تصفیه آب : بر اساس داشتن صافی های مختلف ورزین های مخصوص مواد وذرات داخل اب را می گیرد

    دستگاه دیالیز: دارای صافی هایی از جنس غشاءسلول های صفاغ هستند که مواد لازم را از خون گرفته واز بدن خارج می کند.

    تبلور :  برای جدا سازی نمک ها  از اب. با تبخیر آب وبا استفاده ار میزان حلالیت ماده می توان مواد را از هم جدا کرد.

    فعالیت (صفحه8)

    در مخلوط ماسه نمک مقداری آب ریخته،بع آن را از کاغذ صافی عبور میدهیم؛ماسه روی کاغذ صافی باقی می ماند.اگر آب نمک را حرارت دهیم اب بخار شده ونمک در ته ان باقی می ماند.

    - ماده ی خالص از یک نوع اتم یا مولکول ساخته شده  اندولی مخلوط ها از دو یا چند مولکول  ساخته شده اند که می توان به روش های مختلفی آنها را از هم جدا کرد

    ارسال شده در مورخه : ، -78 فروردين ماه، -621 توسط admin

    منبع : www.efa.ir

    روش هاي جدا سازي

    دانش پژوهان عزيز، در بسياري از پروژه هاي آزمايشگاهي لازم است که در ابتدا مواد را از يکديگر جدا سازيد با توجه به نوع ماده و محلول و يا مخلوط بودن آن شما مي توانيد از روش هاي مختلفي همچون صاف کردن، دکانته کردن و سانترفيوژ استفاده نماييد که در ذيل در مورد...

    دانش پژوهان عزیز، در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی لازم است که در ابتدا مواد را از یکدیگر جدا سازید با توجه به نوع ماده و محلول و یا مخلوط بودن آن شما می توانید از روش های مختلفی همچون صاف کردن، دکانته کردن و سانترفیوژ استفاده نمایید که در ذیل در مورد...

    بازدید : 51657

    زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

    تاریخ : سه شنبه 1390/07/19

    روش های جدا سازی

    دانش پژوهان عزیز، در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی لازم است که در ابتدا مواد را از یکدیگر جدا سازید با توجه به نوع ماده و محلول و یا مخلوط بودن آن شما می توانید از روش های مختلفی همچون صاف کردن، دکانته کردن و سانترفیوژ استفاده نمایید که در ذیل در مورد هر یک توضیحاتی ارائه شده است:

    1- صاف کردن

    عمل صاف کردن، روش های مختلفی دارد که اساس و پایه همه ی آن ها عمل صاف کردن ساده است که به وسیله ی یک کاغذ صافی و قیف انجام می شود که به صورت زیر است:

    قیفی تمیز بردارید و آن را بالای ارلن بگذارید. کاغذ صافی را بردارید.

    آن را از وسط تا نموده و دوباره از نیمه یک تای دیگر به آن بزنید که باید به شکل زیر در بیاید.

    گوشه ی آن را ببرید - این کار به قرار گرفتن کاغذ صافی در قیف کمک می کند و در نتیجه حبابی بین قیف و کاغذ صافی به وجود نمی آید.

    2-

    با آب مقطر کاغذ صافی را خیس کنید و به آرامی در قیف جای دهید. بسیار دقت کنید که در طی این مراحل موجب پارگی قسمت های مختلف آن نشوید. حال می توانید مخلوط خود را تصفیه کنید.

    تذکرات: کاغذ صافی نباید از قیف بزرگ تر باشد و نباید قسمت بالایی آن از قیف بیرون بزند.

    کمی مایع بریزید سپس صبر کنید تا از قیف رد شود و دوباره این کار را تکرار کنید.

    اگر شما کار را درست انجام داده باشید نباید حبابی بین قیف و کاغذ صافی مشاهده شود.

    3- دکانته کردن

    برای جدا سازی یک مخلوط ناهمگن بدون توجه به دقت کار و برای بالا بردن سرعت می توان از کانته کردن استفاده کرد. دکانته کردن، روشی است که می توان مایع را از جامد با سرعتی بالا اما دقتی کم جدا کرد.

    البته قبل از جدا کردن کامل مایع و جامد باید آن ها را در ظرف مشترک خود به دو بخش (مثلاً جامد در ته ظرف و مایع روی آن) تقسیم کرد که در برخی آزمایش ها که ذرات کلوییدی هستند می توان از الکترولیت استفاده کرد، در آزمایش هایی که رسوب تشکیل شده، می توان ظرف مورد نظر را برای مدتی در حال سکون قرار داد.

    برای مواردی که قصد دارید زمان کمتری صرف کنید و می توان از سانتریفوژ کردن (در ادامه توضیحات بیشتری در مورد سانتریفوژ داده خواهد شد) استفاده کرد، که وجه اشتراک تمام این موارد این است که ذرات معلق جامد در ته ظرف می نشینند، آن گاه می توانید مایع بالای مواد جامد را سر ریز کنید.

    می توانید از میله ی شیشه ای (آژیتاتور) برای ریختن مایع کمک بگیرید. در این صورت مایع سریع تر سر ریز می شود و در ضمن با ته میله می توانید مواد جامد را نگه دارید تا با مایع بیرون نیایند.

    در هنگام سر ریز کردن، مایع بالای مواد جامد را درون ظرفی دیگر سر ریز کنید. زمانی که مشاهده کردید مواد جامد در آستانه ی بیرون ریختن می باشند، کار را پایان دهید.

    در نظر داشته باشید که این روش سریع و البته با دقت پایین است.

    در موقع سر ریز کردن مایع، سعی کنید عملیات را با سرعت بالایی انجام دهید و هنگام سر ریز کردن ظرف را خیلی تکان ندهید.

    4- سانتریفوژ

    سانتریفوژ، روشی برای جداسازی مواد در مخلوط بر اساس تفاوت چگالی آن هاست، ماده ی چگال تر به انتهای لوله ی آزمایش خواهد رفت و ماده ی با چگالی کمتر، بالای آن قرار می گیرد.

    برای استفاده از دستگاه سانتریفوژ، لوله های آزمایش مخصوص خود دستگاه را برداشته و مخلوط مورد نظر را در آن ریخته و رو به روی آن یک لوله ی آزمایش مشابه دیگر امّا این دفعه حاوی آب برای برقراری تعادل دستگاه قرار دهید.

    زمانی که از تعادل (balance) سانتریفوژ اطمینان داشتید، آن را روشن کنید و بگذارید برای یک دقیقه کار کند. اگر سانتریفوژ صدای زیادی تولید می کند آن را خاموش کرده و بالانس بودن (تعادل) آن را کنترل کنید.

    در تمام مدت زمانی که دستگاه سانتریفوژ در حال کار کردن است، شما باید در کنار دستگاه بوده و به آن توجه داشته باشید. زیرا لرزش های آن (هر چند کوچک) می تواند موجب حرکت سانتریفوژ و افتادن آن از روی میز شود.

    سعی کنید آن را طوری قرار دهید که خودش بدون حرکت بایستد و هرگز هنگام کار دست خود را برای نگه داشتن سانتریفوژ، بالای آن نگیرید.

    بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

    تنظیم: نسرین صادقی

    مطالب مــــــرتبط

    منبع : article.tebyan.net

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس هشتم فصل اول: مخلوط و جداسازی مواد با پاسخ

    برخی از مواد خالص و بعضی مخلوط‌اند. | خود را بیازمایید (صفحهٔ 2 کتاب درسی) | مخلوط‌ها متنوع‌اند. | مخلوط ممکن است همگن یا ناهمگن باشد. | فعّالیت (صفحهٔ 3 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 4 کتاب درسی) | اجزای تشکیل دهندۀ محلول | فعّالیت (صفحهٔ 4 کتاب درسی) | حالت فیزیکی محلول‌ها می‌تواند متفاوت باشد | خود را بیازمایید (صفحهٔ 5 کتاب درسی) | چه مقدار حل شونده را می‌توان در آب حل کرد؟ | آزمایش کنید (صفحهٔ 5 کتاب درسی) | آیا دما بر میزان حل شدن مواد تأثیر دارد؟ | فعالیت (صفحهٔ 5 کتاب درسی) | مخلوط‌ها در زندگی | اطلاعات جمع آوری کنید (صفحهٔ 7 کتاب درسی) | فعّالیت (صفحهٔ 7 کتاب درسی) | جداسازی اجزای مخلوط | گفت‌وگو کنید (صفحهٔ 8 کتاب درسی) | گفت‌وگو کنید (صفحهٔ 8 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 8 کتاب درسی)

    درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس هشتم

    فصل اول: مخلوط و جداسازی مواد با پاسخ

    آخرین ویرایش 14 آبان 1396

    گزارش خطا 178959 علوم تجربی

    فصل 1: مخلوط و جداسازی مواد

    فصل 2: تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی

    فصل 3: از درون اتم چه خبر

    فصل 4: تنظیم عصبی فصل 5: حس و حرکت

    فصل 6: تنظیم هورمونی

    فصل 7: الفبای زیست فناوری

    فصل 8: تولید مثل در جانداران

    فصل 9: الکتریسیته فصل 10: مغناطیس فصل 11: کانی‌ها فصل 12: سنگ‌ها فصل 13: هوازدگی

    فصل 14: نور و ویژگی‌های آن

    فصل 15: شکست نور

    پاورپوینت دوره کامل آموزشی، علوم تجربی هشتم دوره اول متوسطه

    مدرس: حمید علیرضالو

    مدت دوره: 244 اسلاید (9 فایل)

    ریاضی

    2706 تست 189,420 تومان

    عربی

    1230 تست 86,100 تومان

    علوم تجربی

    3858 تست 270,060 تومان

    فارسی

    1949 تست 136,430 تومان

    پیام‌های آسمان

    759 تست 53,130 تومان

    مطالعات اجتماعی

    2148 تست 150,360 تومان

    کار و فناوری

    184 تست 12,880 تومان

    تفکر و سبک زندگی

    149 تست 10,430 تومان

    انگلیسی

    1621 تست 113,470 تومان

    قرآن

    485 تست 33,950 تومان

    اگر به محیط اطراف خود به دقّت نگاه کنید، مواد گوناگون و متنوعی را می‌توانید ببینید. برخی از این مواد فقط از یک نوع ماده تشکیل شده‌اند؛ امّا بعضی دیگر از دو یا چند ماده به دست آمده‌اند. بیشتر موادی که ما در زندگی با آنها سرو کار داریم از دو یا چند ماده تشکیل شده‌اند. این مواد، مخلوط نامیده می‌شوند. در این فصل با مخلوط‌ها و برخی روش‌های جدا سازی آنها آشنا می‌شوید.

    برخی از مواد خالص و بعضی مخلوط‌اند.

    هر روز که از خواب بیدار می‌شویم و به فعالیت‌های روزمره زندگی می‌پردازیم با اجسام و مواد مختلفی روبه‌رو می شویم.

    الف) موادی که از یک نوع ماده تشکیل شده باشند، مواد خالص نامیده می‌شوند.

    ب) موادی را که از دو یا چند ماده تشکیل شده باشند، مواد ناخالص یا مخلوط می‌نامند.

    خود را بیازمایید (صفحهٔ 2 کتاب درسی)

    مواد زیر را به دو دستۀ خالص و مخلوط دسته‌بندی کنید.

    مس سکه شکر دوغ مخلوط (ناخالص) خالص دوغ مس سکه شکر

    مخلوط‌ها متنوع‌اند.

    شما می‌توانید با آمیختن مواد مختلف با هم، انواع گوناگونی از مخلوط‌ها را به حالت جامد، مایع و گاز درست کنید. تصویرهای زیر چند نمونه مخلوط را نشان می‌دهند؟

    آجیل بادکنک پر از هوا آبلیمو

    حالت فیزیکی هر یک را مشخص کنید.

    هر کدام این مخلوط‌ها از چه اجزایی تشکیل شده‌اند؟

    یکی از ویژگی‌های مخلوط این است که اجزای تشکیل دهندۀ آن، خواص اولیۀ خود را حفظ می‌کنند؛ به عبارت دیگر خواص مواد قبل از آمیخته شدن با یکدیگر و بعد از آن تغییر نمی‌کند؛ برای نمونه آب نمک مخلوطی از دو مادۀ آب و نمک است. هنگامی که این مخلوط را می‌چشیم، مزۀ آن شور است. خاصیت شوری مربوط به نمک است؛ یعنی نمک خاصیت شوری خود را در مخلوط نیز حفظ کرده است. از طرف دیگر اگر مقداری آب نمک را روی زمین بریزیم، جاری می‌شود. جاری شدن از ویژگی‌های آب است. مخلوط‌ها در زندگی ما نقش مهمی دارند. بسیاری از نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی مخلوط‌اند.

    مخلوط ممکن است همگن یا ناهمگن باشد.

    مخلوط ممکن است همگن یا ناهمگن باشد. فعّالیت (صفحهٔ 3 کتاب درسی)

    - دو بشر انتخاب، و آنها را شماره گذاری کنید و در هر دو به مقدار یکسان آب بریزید.

    - در بشر شمارۀ ۱، یک قاشق خاک و در بشر شمارۀ ۲، یک قاشق نمک بریزید. محتویات بشرها را کاملاً هم بزنید. مشاهدات خود را بنویسید.

    1) در بشر شماره 1 پس از هم زدن مخلوط خاک و آب، مخلوطی تیره و کدر به دست می‌آید. (غیر یکنواخت پراکنده شده‌اند.)

    2) در بشر شماره 2 پس از هم زدن مخلوط نمک و آب، مخلوطی شفاف به دست می‌آید. (یکنواخت در هم پراکنده شده‌اند.)

    مشاهدات

    الف) محتویات کدام بشر پس از هم زدن شفاف است؟ کدام کدر است؟

    1- بشر شماره 1 (مخلوط خاک و آب) کدر و تیره (ناهمگن) 2- بشر شماره 2 (محلول آب و نمک) شفاف است. (مخلوط همگن)

    ب) در برخی از مخلوط‌ها ذره‌های مواد تشکیل دهندۀ مخلوط به طور یکنواخت در هم پراکنده‌اند. این نوع مخلوط‌ها را مخلوط همگن یا محلول می‌نامند. کدام یک از مخلوط‌های بالا محلول، و کدام مخلوط ناهمگن است؟ چرا؟ بشر شماره 1 مخلوط ناهمگن و بشر شماره 2 مخلوط همگن است. چون ذره‌های تشکیل دهنده در بشر شماره 1 به طور یکنواخت پراکنده نشده است ولی در بشر شماره 2 پخش یکنواخت است.

    منبع : gama.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید