این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    کدام مورد در خصوص مدت نگهداری در مرکز اورژانس اجتماعی صحیح است ؟

    دسته بندی :
    1. پشتوک
    2. مطالب سایت

    کدام مورد در خصوص مدت نگهداری در مرکز اورژانس اجتماعی صحیح است ؟ را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    همه چیز در مورد اورژانس اجتماعی

    همه چیز در مورد اورژانس اجتماعی

    صدای فریاد و جیغ از دیوارهای اتاق به خانه رخنه می‌کند. صدای فریادهای توهینی که از سمت زن به شوهر و شوهر به زن در سکوت ساختمان می‌پیچد. فریادها و دعواهای‌شان ساعت نمی‌شناسد؛ ممکن است ساعت ۲ نیمه‌شب باشد یا ۲ بعدازظهر. از میان صدای فریادهای زن و شوهر صدای ناله و گریه کودکی هم شنیده می‌شود که با التماس از پدر و مادرش می‌خواهد دعوا را تمام کنند.

    صدای شکستن ظرف، پرتاب‌شدن اشیا و تکان‌خوردن میز و صندلی هم میان صدای فریادها شنیده می‌شود. از میان صداها، صدای شیون‌های زن بیش از همه به گوش می‌رسد و با فریاد سعی می‌کند از خود دفاع کند. فریادهایی با مضمون این‌که دیگر نمی‌خواهد کتک بخورد، توهین‌هایی که به همسرش می‌کند و می‌گوید، چرا دست روی یک زن بلند می‌کنی. در آخر هم همیشه صدای کوبیده‌شدن دری می‌آید و پس از آن صدای شیون‌های زن که به نظر می‌رسد در اتاقی زندانی شده است و با التماس و گاهی هم با توهین می‌خواهد که از زندان درون خانه‌اش نجات پیدا کند.

    در این زمان هر کسی به کمک فکر می‌کند، به این‌که باید راهی باشد تا کودک و مادر را نجات داد. البته که در بسیاری از این موارد همسایه‌ها سعی می‌کنند تا با یک دخالت کمکی به همسایه‌شان بکنند و فضا را آرام کنند. اما کمتر پیش می‌آید تا همین همسایه‌ها به اورژانس اجتماعی زنگ بزنند و از آنها درخواست کمک کنند. حداقل در این یک مورد که اتفاق نیفتاده است. البته که این می‌تواند بدان معنا باشد که مردم جامعه ما با اورژانس اجتماعی و خدماتش آشنایی ندارند.

    اورژانس اجتماعی چیست؟

    در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرچه این برنامه‌ها می‌تواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد اما آن‌چه مهم است این‌که مسائل و راهکارهای مناسب شناخته و اجرا شوند.

    یکی از این برنامه‌ها در ایران «برنامه اورژانس اجتماعی» است که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی است. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) که در مرحله نخست با هدف توانمندسازی اجتماع‌محور شود و در سکونت‌های غیررسمی تدوین شده بود، است.

    در این برنامه ویژگی مهم ارایه خدمات اجتماعی یعنی «تخصصی‌بودن»، «به‌موقع‌بودن» و «دردسترس‌بودن» مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارایه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال، جایگزین رویکرد غیرفعال شود و «اجتماع جامعه‌محوری» در برنامه‌ها عملیاتی شود. این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (نیروی انسانی)، کاهش دیوان‌سالاری اداری، تجمع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری و... را در پی دارد.

    این برنامه قصد دارد تا مداخله‌های روانی اجتماعی را قبل از مداخله‌های قضائی و انتظامی و حتی در کنار این مداخله‌ها جایگزین کند که این مسأله در پیشگیری از وقوع جرم و قضازدایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. شناسایی آسیب‌های اجتماعی شایع و درحال شیوع به‌صورت کشوری، منطقه‌ای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. درواقع این نوع مداخله‌ها تاثیرگذاری تئوری برچسب را به حداقل خواهد رساند تا زمینه‌ای برای توانمند‌سازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.

    اصول اورژانس اجتماعی شامل مواردی از جمله کمک به حذف آسیب‌های اجتماعی، ارایه خدمات با سه ویژگی به‌موقع‌بودن، دردسترس‌بودن و تخصصی‌بودن، همکاری درون و برون‌سازمانی، انجام کار تیمی، رویکرد علمی در مداخلات، مسأله‌یابی به‌موقع، توانمندسازی اجتماعی‌محور، جامعیت اقدامات و فراهم‌کردن زمینه مشارکت برای مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

    کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به جای مداخلات انتظامی و قضائی، پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز اهداف این طرح عنوان شده است.

    چه کسانی شامل کمک از اورژانس اجتماعی می‌شوند

    گروه‌های هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزار‌دیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است. اما برای اجرای هرچه بهتر این برنامه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به ‌آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمان‌های مرتبط، نظارت مستمر بر فعالیت‌های برنامه، آسیب‌شناسی و انعکاس به ستاد مرکزی سازمان بهزیستی، تهیه بانک اطلاعات مراکز و موسسات در شهرستان‌ها، ارایه گزارش از عملکرد برنامه به مسئولان و نظارت و ارزیابی مستمر ضروری است.

    کودک‌آزاری دردناک است

    چند‌ سال پیش از یکی از خیابان‌های مرکز شهر عبور می‌کردم. مادر و پدری به همراه کودک ۲ یا ۳ساله‌شان دقیقا جلویم حرکت می‌کردند. کودک گریه می‌کرد و در میان صدای هق‌هق مادرش را صدا می‌کرد. پدر بعد از دقایقی عصبانی شد و دست کودک را با فشار زیادی لای دندان‌هایش قرار داد. گریه کودک شدت گرفت و از مادرش طلب کمک می‌کرد اما مادر بی‌توجه بود. پدر کودک کوچکش را بارها و بارها مورد ضرب‌وشتم قرار داد. کودکی معصوم و بی‌دفاع که دیگر حتی توان گریه هم نداشت.

    خانم مسنی به پدر تذکر داد و در همان لحظه با برخورد تند پدر مواجه شد و وقتی پافشاری کرد مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. مردم دیگر اما بی‌توجه بودند. تا متوجه شدند که می‌‌خواهم با پلیس تماس بگیرم، با سرعت از آن خیابان فرار کردند و هرچه تلاش کردم نتوانستم متوقف‌شان کنم. در برخورد با چنین مواردی به نظر می‌رسد بیشتر همکاری و همیاری مردم تاثیرگذار است تا ماموران پلیس یا اورژانس اجتماعی بتوانند خود را به محل برسانند.

    ماموران اورژانس اجتماعی ضابط قضائی نیستند

    حسین اسدبیگی رئیس اورژانس اجتماعی کشور

    برنامه اورژانس اجتماعی در معاونت اجتماعی بهزیستی کشور با شروع به کار مراکز مداخله در بحران از‌ سال ۱۳۷۸ شروع به کار کرد. از ‌سال ۱۳۸۳ خط سه رقمی ۱۲۳ هم به آن اضافه شد و‌ سال ۱۳۸۷ خودروهای خدمات سیار هم اضافه شدند و اورژانس اجتماعی شکل گرفت. درحال حاضر تا قبل از پایان‌ سال تعداد ۱۹۷ مرکز اورژانس اجتماعی در تمام استان‌های کشور و ۲۹۷خودروی خدمات سیار وجود داشت که خوشبختانه در ‌سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در برنامه ششم توسعه ۱۴۰ مرکز دیگر در شهرهای جمعیت بالای ۵۰‌هزار نفر اضافه شود.

    از ابتدای‌ سال تاکنون ۶۰ مرکز جدید در شهرستان‌ها افتتاح شده و تا پایان‌ سال در تمامی ۱۴۰ شهرستان با بودجه خوبی که از طرف مجلس مصوب شده (۱۰۰میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها) این مراکز افتتاح خواهد شد. گروه‌های هدف کسانی هستند که دچار خشونت‌های خانگی مانند کودک‌آزاری و همسرآزاری شدند، کسانی که اقدام به خودکشی کردند و همین‌طور پسران و دخترانی که از منزل فرار کردند و تمام افرادی که دچار بحران‌ با شروع به کار مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند. مراکز اورژانس اجتماعی حتی برای کسانی که به دلیل مشکلات خاص قادر به ماندن در منزل در طول شب نیستند، محل اسکان در نظر گرفته تا آسیب‌دیدگان محافظت شوند.

    نکته دیگر این‌که اختیارات افراد اورژانس اجتماعی مشخص‌شده است. ماموران ما ضابط اجتماعی یا قضائی نیستند و امکان مورد هجوم قرار گرفتن کارشناسان ما از سوی افراد وجود دارد. به‌عنوان نمونه کسی که کودک خود را به گدایی وادار کرده یا کودک‌فروشی یا کودک‌آزاری انجام داده ممکن است با مداخلات اورژانس اجتماعی دچار خشم شده و به همکاران ما حمله کند. این موضوع چندین‌بار طی سال‌های اخیر به وقوع پیوسته و حتی یک مورد در حضور ماموران نیروی انتظامی حمله‌ فیزیکی شدیدی به همکاری که قصد گرفتن بچه با حکم قضائی را داشت، صورت گرفت. با این‌حال همکاران ما در اورژانس اجتماعی طبق رسالتی که بر دوش دارند این مهم را انجام خواهند داد و نگرانی‌ای از بابت آسیب‌ها ندارند.

    اورژانس اجتماعی حق برخورد فیزیکی ندارد

    بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری

    اقدامات مجرمانه که افراد ممکن است انجام دهند دو نوع است تعقیب بعضی نیاز به شاکی دارد و تعقیب برخی دیگر می‌تواند بدون اعلام شاکی و به صرف آگاهی مقام قضائی انجام شود. در گروه دوم صرف اعلام جرم از جانب هر کسی که در جریان وقوع آن قرار می‌گیرد، مرجع قضائی یعنی دادسرا را درگیر رسیدگی می‌کند. البته از این مرحله به بعد اعلام‌کننده جرم نقشی ندارد و دادسرا خود به پیگیری کار ادامه می‌دهد. استثنائا بعضی از سازمان‌های مردم‌نهاد را قانون‌گذار به موجب قانون آیین دادرسی کیفری جدید برای دخالت در مواردی از این‌گونه و پیگیری کار مجاز شناخته است.

    بعضی از اقدامات خطرناک و ضداجتماعی درخور آن است به‌فوریت و قاطعیت با آنها مقابله شود. ازجمله کودک‌آزاری، جرایم علیه اشخاص، به‌ویژه جرایم علیه بانوان و مانند اینها. قانون‌گذار در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ضمن این‌که همه افراد زیر ۱۸‌سال را مشمول این قانون قرار داده، کودک‌آزاری را جرم عمومی اعلام کرده است که نیازی به شاکی خصوصی ندارد.

    بنابراین هرگاه دیدیم از خانه همسایه صدای گریه و فریاد می‌آید، خواه این صدا مربوط به کودک یا خانم یا حتی آقایی باشد، نباید موضوع را نادیده بگیریم، بلکه باید بلافاصله به پلیس ۱۱۰ و شماره اورژانس اجتماعی با ذکر نشانی و محل اعلام کنیم. اعلام به اورژانس اجتماعی این خاصیت را دارد که اعلام ما ثبت و ضبط می‌شود و چون پلیس هم می‌داند که چنین تشکیلات و فرآیندی وجود دارد، عکس‌العمل فوری نشان خواهد داد.

    همچنین اگر در خیابان و شارع عام به موردی از تعرض و ایراد ضرب نسبت به بچه‌ها و بانوان برخوردیم، باید بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دهیم و در مورد کودکان با کمک سایر رهگذران به‌ویژه از این‌که فرد مورد ظن بچه را از محل دور کند و با خود ببرد تا آمدن پلیس جلوگیری کنیم. توجه داشته باشیم که تعبیری که قانون‌گذار در مقام تعریف جرایم مشهود به کار برده تلویحا به افراد عادی نیز اجازه می‌دهد نسبت به دستگیری افراد متهم به ارتکاب جرایم مشهود اقدام کنند، البته این کار باید با نهایت احتیاط انجام شود. اما در مورد ربودن کودکان و بانوان شاید این احتیاط هم جایز نباشد و هر فرد مکلف است آنچه را می‌تواند در قبال مرتکبان این‌گونه جرایم انجام دهد.

    تشکیلات اورژانس اجتماعی حق اقدام فیزیکی ندارد. حداکثر کاری که می‌تواند بکند این است که موضوع را به مقامات نظامی و انتظامی اطلاع دهد و احیانا در حد حضور در محل آن هم نه در داخل خانه بلکه در خیابان یا حداکثر مثلا در قسمت عمومی مجتمع آپارتمانی دخالت کند و منتظر اقدام پلیس شود.

    بدیهی است در مواردی که بیم خطر بسیار شدید برای فردی – به‌ویژه کودک یا خانم- وجود داشته و این فرد کمک بخواهد دیگر افراد از جمله ماموران اورژانس اجتماعی با رعایت ضوابط مربوط به دفاع مشروع حق دخالت دارند ولی بدیهی است که این دخالت ناچار آنها را در معرض شکایات بعدی قرار خواهد داد. بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راه توسل به نیروی انتظامی و درخواست اقدام سریع است و البته نیروی انتظامی نیز باید به فوریت اقدام کند.

    خانمی که در خارج از کشور زندگی می‌کند برایم تعریف کرد که مشغول آماده‌کردن نوه خود برای بردن به استخر مجموعه ساختمانی بوده که با صدای زنگ در مواجه می‌شود و چون زبان انگلیسی نمی‌دانسته متوجه آنچه زنگ‌زننده می‌گفته نمی‌شود و در را باز نمی‌کند. بعد از چند لحظه با کوبیده‌شدن در آپارتمان و بعد از باز کردن در با سه پلیس قوی‌هیکل مواجه می‌شود که از او سراغ حضور بچه در خانه را می‌گیرند. عاقبت مشخص می‌شود که روز گذشته به نوه این کودک در کودکستان آموزش گرفتن شماره ۹۱۱ را در صورت لزوم داده‌اند.

    بچه از روی کنجکاوی بعد از گرفتن شماره و شنیدن صدای مخاطب ترسیده و تلفن را قطع کرده است. مرکز پلیس از روی شماره بلافاصله آدرس را پیدا و اقدام می‌کند و ظرف چند دقیقه ماموران را اعزام کرده است. خانم می‌گفت تا زمانی که مطمئن نشدند مشکلی نیست، نرفتند و بعد با بچه صحبت کردند و به او آموزش دادند. وقتی از پنجره نگاه کردم دیدم دو خودروی پلیس و خودروی آتش‌نشانی و آمبولانس حضور دارند. گمان می‌رود هم پلیس و هم مردم ما درخور چنین برخورد و اقدامی هستند. همچنین به نظر بنده موضوع استفاده از اورژانس اجتماعی در مورد حیوان‌آزاری باید اعمال شود.

    مهرنوش گرکانی

    منبع مطلب : www.sarpoosh.com

    مدیر محترم سایت www.sarpoosh.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرکز مداخله در بحران شهید نواب صفوی

    آدرس :

    بزرگراه شهید محلاتی ، ضلع جنوب غربی میدان محلاتی جنب درمانگاه غیاثی

    •        تلفن های مستقیم اداری  :       

          3700088

          3717675

    دیباچه :

    آسیبهای اجتماعی ماحصل فرآیند های بسیار پیچیده ای است . این فرآیند ها در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی و روانی و... به وقوع پیوسته و اشکال خاص آسیبهای اجتماعی را متبلور می سازد. کودکان خیابانی ، دختران فراری ،کودک آزاری ، همسر آزاری و بسیاری از موارد دیگر همه از جمله موارد این آسیبها به حساب می آیند . اکنون بدین اعتقاد رسیده ایم که برای ساماندهی به این آسیبها به ذهنیت و برخوردی همه جانبه نیازمندیم . از طرفی پرداختن و اصلاح ساختارهای کلان جامعه و از طرف دیگر ارائه خدمات تخصصی به آسیب دیدگان اجتماعی دو راهبردی است که ما ناگزیریم برای تحقق اهداف خود به آنها متوسل شویم  .بحران یک واقعه غیر قابل مهار و غیر منتظره است که روال عادی زندگی را دچار تغییر می‌کند و در شخص احساس خطر، ناراحتی، پریشانی، تردید و … بوجود می‌آورد.

    •        علل بوجود آوردن بحران

    پیچیده شدن روابط اجتماعی و صنعتی شدن جوامع، سست شدن روابط عاطفی خانواده، مهاجرت بی‌رویه به شهر‌ها، جوان بودن جامعه و افزایش حاشیه نشینی زمینه مساعدی جهت بوجود آمدن انواع آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، سرقت، اعتیاد، ولگردی، خودکشی، فرار، تکدیگری و … فراهم می آورند . افراد در معرض آسیب ناشی از بحران‌ها افرادی که به دلیل فشار‌های شدید روانی و اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و نداشتن شیوه‌های مقابله‌ای در مقابله با محیط دچار مشکل می‌شوند و احتمالاً رفتار خلاف هنجارهای اجتماعی و قانونی را بروز می‌دهند و ادامه زندگی مستقل آنان دچار مشکل است.

    •        مداخله در بحران

    سلسله اقدامات تخصصی است که فرد را در استفاده از مکانیسم‌های تطابقی حل بحران یاری می دهد تا بتواند برای حل موفقیت آمیز بحران، توانائی و مهارت خود را افزایش دهد . مراکز مداخله در بحران مرکزی است که در اصل می توان آن را مادر سایر مراکز دانست.این مراکز به عنوان یک اورژانس مسایل اجتماعی عمل می کنند و موارد خشونت های خانگی ( کودک آزاری ، همسر آزاری ) خودکشی ، طلاق و.... را پوشش می دهند و در ضمن به عنوان مرجعی موارد مختلف را به سایر مراکز سازمان ارجاع می دهند.

    v تاریخچه موسسه

    تاریخ پیدایش موسسه :

    زمین این موسسه به مساحت حدود 700 متر مربع متعلق سازمان بهزیستی  بوده که قبلاً در این مرکز اقدامات حمایتی برای کودکان انجام می شده اما از سال 1379 تغییر کاربری داده و اکنون در قالب مرکز مداخله در بحران به فعالیت خود ادامه می دهد.

    منطقه ای که موسسه در آن قرار دارد[1] :

    این مرکز در منطقه 14 شهرداری تهران ( شرق تهران ) واقع می باشد .

    محدوده منطقه ۱۴ از دو بخش متمایز تشکیل یافته  و موقعیت آن بصورت زیر می باشد :

    -        حد شمالی: خیابان پیروزی.

    -        حد شرقی: جاده قصر فیروزه، میدان شهید باکری، حومه شهر تهران.

    -        حد جنوبی: خیابان خاوران، بزرگراه آهنگ.

    -        حد غربی: خیابان ۱۷ شهریور

    به لحاظ استقرار عناصر بزرگ مقیاس(ورزشگاه تختی، بیمارستان بعثت و ...) و همچنین سطوح وابسته به ارگانهای نظامی(اعم از مسکونی، آموزشی و ...) علی رغم بهره مندی از خدمات عمرانی و خدمات شهری منطقه ، مدیریت شهری منطقه به لحاظ اعمال الزامات و مقررات شهری از حیطه عمل محدودتری برخوردار می باشد.

    جمعیت منطقه در فاصله سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ با یک رشد جهشی تقریباً ۲ درصدی به حدود ۴۸۳۴۳۲ نفر رسیده است.

    در حال حاضر محدوده منطقه شامل ۲۵ محله می باشد که مرکز مداخله در بحران نواب صفوی در محله ی شاهین واقع شده است .   

    نگاهی اجمالی به محله ی شاهین : 
     

    v   پرسنل مرکز :

    ابتدا نگاهی به چارت سازمانی بهزیستی کل کشور می اندازیم :

    این مرکز زیر نظر معاونت اجتماعی بهزیستی شهرستان تهران ، امور آسیب دیدگان اجتماعی

    می باشد .

    مرکز حدوداً دارای 70 نفر پرسنل است[4] که به شرح زیر می باشد :

    -         سرپرست مرکز : سرکار خانم حسینی

    -        معاونت امور اجتماعی ( تخصصی )  : سرکار خانم رستمی ( به صورت طرحی )

                     

    -         روان شناس ها :

    ·         سر کار خانم مقدسی

    ·        جناب آقای خالدی

    -         مددکاران  اجتماعی:

    ·        سرکار خانم محمود زاده

    ·        سرکار خانم افشاری

    ·        سرکار خانم تکلّو

    ·        سرکار خانم عبدالهی

    ·        سرکار خانم حسن نژاد

    -         بهداری

    ·        سرکار خانم دکتر کتابی ( صبح ها )

    -         مسؤل پذیرش : سرکار خانم آزادواری ( معاون مرکز )

    -         روانپزشک : 1 نفر ( بصورت غیر دائم )

    -         سوالات شرعی : حاج آقا اکبری ( بعد از ظهر ها )

    -         خدمات سیار : 20 نفر ( شامل 15 نفر زن و 5 نفر مرد )

    -         خط123 : 7 نفر (به سرپرستی سرکار خانم تهرانی )

    -         کارشناس حقوقی : 1 نفر

    -         امور اداری : 1 نفر

    -         آشپزخانه : 3 نفر

    -         حمل و نقل : 3 نفر

    -         پرستار خوابگاه : 2نفر

    -         نگهبان : 2 نفر

    -         خدمتگزار :  4 نفر

    v   واحد های مرکز شامل[5]  :

    ·        مداخله در بحران

    ·        خط تلفن اورژانس اجتماعی

    ·        حمایت از بیماران دارای اختلال هویت جنسی (T.S)

    ·        امور حمایتی زنان سرپرست خانوار و چند قلو ها

    ·        طرح مداخله در کاهش طلاق [6]، می باشد .

    v   واحد مداخله در بحران

    v   اهداف واحد مداخله در بحران

    هدف کلی :

    -        کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارائه خدمات فوری و تخصصی لازم به افراد آسیب دیده اجتماعی یا در معرض آسیب اجتماعی .

    اهداف اختصاصی :

    -        ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خوددر شرایط بحرانی

    -        ارتقاء توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی .

    -        ارتقاء آگاهی ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعانبه منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی .

    -         شناسائی مناطق و کانونهای آسیب زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی

    v   گروهای هدف   

    افراد مشمول دریافت خدمات از مرکز عبارتند از :

    -        زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد

    -        زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی

    -        افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند.

    -        کودکان خیابانی و کار

    -        همسران آزار دیده

    -        کودکان آزار دیده

    -        مبتلایان به اختلال هویت جنسی

    -        دختران و پسران فراری از منزل

    -        سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند

    v   خدمات تخصصی مرکز

    این خدمات بصورت شبانه روزی وبه دو شکل زیر ارایه می گردند :

    -        خدمات سرپایی : شامل خدمات تخصصی مددکاری ، روانشناسی ، پزشکی و... به افرادی که مشمول خدمات مرکز می شوند . کلیه ی افراد نیازمند به این خدمات می توانند از آنها بهره ببرند.

    -        خدمات نگهداری موقت : در حال حاضر شامل خدمات تخصصی فوق الذکر به زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب که مشمول بهره مند شدن از خدمات مرکز هستند می باشد و این افراد می توانند فقط یکبار و به مدت 20 روز از خدمات اقامت استفاده نمایند . ( این مدت تنها با تایید تیم تخصصی برای یک دوره قابل تمدید است )

    -        خدمات تخصصی خارج از مرکز : این خدمات از طریق استقرار تیم تخصصی در سازمان ها و نهادها . ... با هماهنگی مسئولین سازمان های مربوطه به منظور ارایه ی خدمات تخصصی به افراد نیازمند این خدمات و شناسایی افرادی که مشمول بهره مندی از خدمات در سازمان ها و نهادها و ... صورت می پذیرد .

    -        خدمات تخصصی تیم های سیار : این خدمات از طریق تیم تخصصی مرکز با حضور آنان در مناطق آسیب زا به منظور شناسایی و ارایه ی خدمات تخصصی مورد نیاز در محل به افرادی که مشمول بهره مندی از این خدمات می شوند صورت می پذیرد . 
     

    اصول و مقررات مربوط به دریافت خدمات تخصصی :

    -        فقط زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی که در شرایط حاد و بحرانی قرار دارند می توانند از خدمات اقامت استفاده نمایند .

    -        مرکز بصورت شبانه روزی و رایگان به ارایه ی خدمات به مددجویان می پردازد .

    -        چنانچه مشکلات خدمت گیرندگان در زمان کوتاهی با دریافت خدمات فوری و تخصصی قابل حل باشد از انتقال آنان به محل اقامت باید جلوگیری کرد .

    -        مددجویانی که به تشخیص تیم تخصصی می بایست از خدمات اقامت استفاده کنند باید قبل از ورود به محل اقامت معاینات لازم توسط پزشک صورت گیرد و اقدامات اولیه ی بهداشت فردی مانند : استحمام ، تعویض لباس و ... انجام پذیرد .

    -        با توجه به محدودیت مدت نگهداری تیم تخصصی مرکز باید بر اساس نتایج ارزیابی نحوه ارجاع را قبل از اتمام دوره ی نگهداری تعیین نمود و اقدام لازم برای ترخیص را بعمل آورد .

    -        در صورتی که اطلاعات گرفته شده کافی نباشد باید از طریق بازدید از منزل ، آزمایشات پاراکلینیکی و ... اطلاعات لازم برای رسیدن به تشخیص دقیق جمع آوری گردد .

    -        تیم تخصصی باید حداقل 2 روز در هفته با حضور مددکار اجتماعی ، روانشناس ، روانپزشک ، مشاور حقوقی ، پزشک و مسئول مرکز تشکیل جلسه داده و در مورد خدمت گیرندگان تصمیم گیری نمایند .

    -        تشکیل تیم تخصصی بصورت گروه های 2 الی 3 نفره و ... باید هر روز در خصوص وضعیت مددجویان صورت پذیرد .

    -        حداکثر ظرفیت مرکز در بخش اقامت 20 نفر است که با توجه به شرایط آنها اعم از آسیب دیده و یا در معرض آسیب بودن ، سن و ... باید در گروهبندی های مناسب و در اتاق های مجزا نگهداری شوند .

    -        در تمام شیفت ها نیروهای تخصصی باید در مرکز حضور داشته باشند . در شیفت شب باید حداقل یک نفر مددکار اجتماعی ، یک نفر روانشناس و یک نفر پرستار خوابگاه در مرکز حضور داشته باشند .

    v   نحوه پذیرش

    مراجعان می توانند به صورتهای ذیل از خدمات مرکز بهره مند گردند:

    -        خود معرف

    -        ارجاعی :

    ·        درون سازمانی :

    -        توسط خط اورژانس اجتماعی 123

    -        توسط خدمات اجتماعی سیار

    -        توسط سایر مراکز وابسته به سازمان بهزیستی در حوزه های مختلف

    ·        برون سازمانی :

    -        توسط مراجع قضایی

    -        توسط مراجع انتظامی

    -        توسط سایر سازمان ها ونهادها ( آموزش و پرورش ،مراکز مشاوره ، سازمان زندان ها، پزشکی قانونی ، دانشگاهها ، سازمانهای غیر دولتی و ...)

    روند پذیرش :

    1-    مصاحبه ی اولیه : توسط مسئول پذیرش در بدو ورود مددجو انجام می گیرد .

    2-    ارزیابی اجتماعی : توسط مددکار اجتماعی جهت ارزیابی وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، خانوادگی و موقعیت فعلی خدمت گیرنده به منظور برآوردن نیازها و میزان آسیب های وارده صورت می گیرد .

    3-    ارزیابی روانی : توسط روانشناس و روانپزشک صورت می گیرد .

    4-    ارزیابی زیستی ک توسط پزشک صورت می گیرد .

    5-    ارزیابی حقوقی : توسط مشاور حقوقی انجام می شود .

    6-    ارزیابی تشخیصی : توسط تیم تخصصی مشکل از دید مددکار اجتماعی ، روانشناس ، روانپزشک ، پزشک ، مشاور حقوقی با حضور مسئول مرکز بعد از ارزیابی های فوق جهت تصمیم گیری و بررسی راهکارها برای کمک به خدمت گیرنده انجام می گیرد .

      مقررات و اصول پذیرش :

    -        کلیه ی افرادی که بدون معرفی نامه از سوی مراجع قضاییوانتظامی یا سایر نهادها مراجعه می کنند تحت عنوان خود معرف پذیرفته می شوند . در صورتیکه خدمت گیرنده نیاز به خدمات نگهداری موقت داشته باشد باید حداکثر پس از 24 ساعت از قوه قضائیه یا نیروی انتظامی معرفی نامه دریافت نمایند .

    -        تابعیت مراجعین باید ایرانی باشد ، در غیر این صورت مراجعین باید تابعیت دولت را پذیرفته باشند و یا از از مراجع ذیصلاح کارت اقامت داشته باشند .

    -        برای کلیه ی مراجعین به مرکز باید فرم مصاحبه ی اولیه توسط مسئول پذیرش تکمیل شود . چنانچه طبق ضوابط مشمول حمایت از خدمات مرکز نباشد جهت ارایه راهنمایی های لازم باید به مددکار اجتماعی ارجاع گردد و در صورتیکه شرایط بهره مندی از خدمات مرکز را داشته باشند نیز ابتدا باید به مددکار اجتماعی ارجاع گردند و سپس اقدامات بعدی انجام گردد .

    -        در کلیه ی استان هایی که مرکز مداخله در بحران ( فردی ، اجتماعی و خانوادگی ) دارند کلیه ی پذیرش ها ی مربوط به مراکز باز پروری دختران و زنان آسیب دیده ی اجتماعی ، خانه ی سلامت و بازپروری کودکان زیر 18 سال و کودکان خیابانی باید از طریق این مراکز انجام گیرد . در استان هایی که مرکز کودکان خیابانی وجود دارد ، پذیرش می تواند هم از طریق مرکز مداخله در بحران وهم مستقیماً توسط مرکز کودکان خیابانی صورت گیرد .

    -        ارائه ی خدمات مشاوره در خانواده به منظور کاهش طلاق در مرکز مداخله در بحران صورت می گیرد .

    -        در صورتیکه خدمت گیرنده شرایط بهره مندی از خدمات اقامت را داشته باشد و اشیاء و لوازم قیمتی و اسناد و ... با خود به همراه داشته باشد ، پس از پذیرش در حضور خدمت گیرنده ، مسئول مرکز و مسئول پذیرش در سه برگ صورت جلسه شده که یک نسخه از آنها به خدمت گیرنده و نسخه ی دوم در پرونده ی مددجو و نسخه ی سوم در زونکنی جداگانه بایگانی می شود.

    -        مردان فقط می توانند از خدمات تخصصی سرپایی که شامل خدمات مددکاری اجتماعی ، روانشناسی ، روانپزشکی ، پزشکی وحقوقی استفاده نمایند .

    -        کودکان خیابانی زیر 18 سال ( پسران ) در استان هایی که مرکز مستقل برای آنان در نظر گرفته نشده می توانند از خدمات نگهداری موقت مرکز استفاده نمایند .

    v   اشکال مختلف ترخیص

    ترخیص مددجو با نظر تیم مرکز به یکی از صور زیر انجام می شود :

    -        بازگشت به خانواده : مهمترین هدف خدمات مرکز تا حد امکان ترخیص و بازگرداندن مددجو به کانون خانواده می باشد و در صورت مناسب نبودن شرایط جهت بازگشت به خانواده ، مراتب باید به تایید تیم تخصصی مرکز برسد .

    -        ارجاع به سازمان بهزیستی :

    الف ) حوزه ی معاونت امور فرهنگی و پیشگیری : در صورتیکه در حل مشکل خدمت گیرندگان نیاز به مراکز مشاوره و پیشگیری وجود داشته باشد باید به آن مراکز ارجاع داده شود .

    ب ) حوزه ی توانبخشی : در صورتیکه مددجو مبتلا به معلولیت ( جسمی یا ذهنی ویا ... ) باشد و نیاز به خدمات توانبخشی داشته باشد به این حوزه ارجاع داده می شود .

    ج ) حوزه ی امور اجتماعی : این حوزه دارای دفاتر مختلفی می باشد . در صورتی که مددجو مشمول شرایط مناسب با این دفاتر باشد به این حوزه ارجاع داده میشود . این دفاتر عبارتند از :

    ·        دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی

    ·        دفتر امور کودکان و نوجوانان

    ·        دفتر امور بهزیستی روستایی

    ·        دفتر امور شبه خانواده

    ·        دفتر امور زنان و خانواده

    -        ارجاع به دادگستری ( حتی الامکان از طریق پزشکی قانونی )

    -        ارجاع به کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سایر موسسات خیریه

    -        ارجاع به مراکز فنی و حرفه ای

    -        ارجاع به نیروی انتظامی

    -        ارجاع به آموزش وپرورش

    -        ارجاع به اداره کار و امور اجتماعی

    -        ارجاع به مراکز درمانی

    -        ارجاع به سایر نهادها و موسسات ذیربط

    اصول و مقررات مربوط به ترخیص :

    -        ضروریست قبل از اعزام یا راهنمایی مددجو به سایر حوزه ها و سازمان ها قبلاً با کارشناسان مربوطه آن سازمان و ... هماهنگی های لازم صورت گیرد .

    -         در صورتیکه مددجو به مراکز تابعه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی ارجاع داده می شود پرونده ی وی نیز به مرکز مربوطه منتقل شود . اما اطلاعات مربوط به پرونده باید در دفاتر و رایانه ثبت گردد .

    v   پیگیری

    مددکار اجتماعی مرکز مداخله در بحران به مدت شش ماه تا یکسال پس از ترخیص مددجو با حداقل 2 با به مددجو سرکشی کرده و از از وضعیت آنان با خبر می شود ودر صورت نیاز به خدمات مضاعف متمم ، مراتب را با درج در پرونده مددجو گزارش می نماید .

    مقررات و اصول مربوط به پیگیری :

    -        در صورتیکه مددجو در یکی از مراکز تحت پوشش سازمان نگهداری یا حمایت می شود مسئولیت پیگیری بر عهده ی مددکاران همان مرکز می باشد .

    -        در صورتیکه مددجو از یکی از شهرستان های تابعه ی همان استان باشد پیگیری توسط رابطین امور آسیب دیدگان اجتماعی شهرستان و مجتمع ها صورت می گیرد و در صورتیکه مددجو مربوط به استان دیگری باشد با هماهنگی معاونین امور اجتماعی استان مبداء و مقصد پیگیری توسط رابطین امور آسیب دیدگان اجتماعی شهرستان ها و مددکاران اجتماعی استان مقصد صورت می پذیرد .

    v    تشکیل کمیته پژوهش

    از آنجایی که یکی از اهداف مهم مرکز مداخله در بحران شناسایی کانون های بحران زا می باشد بنابراین در هر مرکز باید یک کمیته پژوهش تشکیل شده و در زمینه های زیر فعالیت نماید :

    -         شناسایی کانون های آسیب زا در استان و تهیه مونوگرافی این کانون ها .

    -         شناسایی آسیب های شایع و در حال شیوع استان با استفاده از شیوه های مرسوم علمی و کسب اطلاعات از خدمت گیرندگان و مراجعه به مناطق آسیب زا از طریق حضور کارشناسان در آن مراکز و اخذ آمار آسیب های اجتماعی استان و شهرستان از طریق پژوهش میدانی سازمان ها ی مربوطه .

    -         شناسایی عوامل موثر در بروز آسیب های اجتماعی استان و شهرستان از طریق پژوهش میدانی .

    -         پژوهش در مناطق حاشیه نشین و تهیه ی مونوگرافی این مناطق .

    -         انجام پژوهش های کاربردی متناسب با آمار آسیب های استان .

    -         اتخاذ راهکارها ی موثر مداخله ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی .

    -         تهیه ی جزوات آموزشی و مقالات و درج آنها در مطبوعات کشوری و استانی .

    -         برگزاری نشست های علمی هفتگی .

    نکات مربوط به کمیته ی پژوهش :

    -         کلیه ی کارشناسان مراکز تابعه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی باید عضو کمیته ی پژوهش باشند.

    -         مسئولیت این کمیته با کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی استان می باشد .

    -         اعضای کمیته ی پژوهش ( هر 4 الی 5 نفر ) باید در یکسال حداقل یک پژوهش انجام دهند .

    شرح وظایف و مسئولیت های کارکنان مرکز

    عنوان پست سازمانی : مسؤل پذیرش

    واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران

      

    شرح وظایف :

    -         تکمیل فرم پذیرش در بدو ورود مددجویان .  

    -         توجیه وظایف دقیق مرکز .

    -         طبقه بندی پرونده های خدمت گیرندگان .

    -         همکاری جهت جمع آوری اطلاعات ، آمار و ... با مسئول مرکز و دیگر کارشناسان .

    -         پیگیری دفعات مراجعه مجدد خدمت گیرندگان .

    -         شرکت در جلسات داخلی مرکز .

    -         انجام سایر امور محوله .

    -         عنوان پست سازمانی : مسئول مرکز

    -         واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران 

    شرح وظایف :

    -        مطالعه ی دقیق دستورالعمل ها و بخشنامه های ارسالی از سوی سازمان و رعایت آنها .

    -        نظارت بر فعالیت های کلیه ی کارکنان مرکز متناسب با شرح وظایف آنها .

    -        برگزاری جلسات تیم تخصصی مرکز .

    -        شرکت در جلسات تیم تخصصی مرکز .

    -        شرکت در جلسات مربوط به مرکز در ستاد بهزیستی استان وشهرستان .

    -        رویت کلیه ی مکاتبات و ارجاع مناسب .

    -        پیگیری و انجام امور محوله از سوی مدیر کل ، معاون امور اجتماعی و کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی استان . ارسال به موقع آمار به حوزه ی امور اجتماعی استان .

    -        کنترل حضور و غیاب کارکنان .

    -        تهیه ی شرح وظایف و برنامه ی کاری کارکنان اداری و خدماتی و نظارت بر نحوه ی اجرا .

    -        بررسی مسایل و مشکلات مرکز و اعلام به حوزه ی امور اجتماعی ( معاون امور اجتماعی ، کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی )

    -        تهیه گزارش عملکرد ماهیانه مرکز با همکاری کارکنان و ارسال به حوزه ی امور اجتماعی استان .

    -        ارتباط مستمر با کارشناس امور آسیب دیدگان اجتماعی ، معاون امور اجتماعی و سایر همکاران ستاد .

    -        شرکت در دوره های آموزشی .

    -        فراهم نمودن زمینه جهت تشکیل کمیته ی پژوهش .

    -        جلب مشارک های مردمی .

    -        نظارت بر استفاده ی صحیح از وسایل و ملزومات مرکز .

    -        نظارت فیزیکی ساختمان .

    -        انجام سایر امور محوله .

    عنوان پست سازمانی : مددکار اجتماعی   

    واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران 

    شرح وظایف :

    -         برقراری وایجاد ارتباط با مددجو .

    -         انجام مصاحبه ی اولیه و تکمیل فرم مددکاری اجتماعی شماره ی (1) .

    -         بررسی و ارزیابی وضعیت فردی ، خانوادگی و اجتماعی مددجو و در صورت دست یابی به ارزیابی دقیق ، تکمیل فرم شماره ی (2) مددکاری اجتماعی .

    -         در صورت داشتن خانواده شناسایی و انجام بازدید از منزل و تهیه ی گزارش .

    -         برنامه ریزی جهت گذراندن اوقات فراغت .

    -         پیگیری امور تحصیلی مددجویان .

    -         برنامه ریزی به منظور استقلال و خود کفایی .

    -         ارتباط مستمر با خانواده و بستگان نسبی و سببی مددجویان و تلاش در جهت فراهم کردن زمینه ی بازگشت به منزل .

    -         پیگیری بعد از ترخیص .

    -         پیگیری امور مربوط به مددجویان در کمیته ی امور آسیب دیدگان اجتماعی .

    -         همکاری با مسئول مرکز در انجام امور محوله .

    -         همکاری با روانشناس مرکز و ارتباط مستمر با وی .

    -         ارتباط و همکاری با سایر همکاران مرکز و حوزه ی معونت امور اجتماعی .

    -         ایجاد هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی .

    -         شناسایی و هماهنگی با سایر منابع اجتماعی در جهت بازتوانی مددجو .

    -         شرکت در جلسات کمیته ی امور آسیب دیدگان اجتماعی و جلسات داخلی مرکز .برگزاری جلسات مددکاری گروهی با مددجویان یا خانواده های آنان .

    -         عضویت در کمیته ی پژوهش مرکز جهت شناسایی کانون های بحران زا و ...

    -         ارایه ی خدمات در قالب مددکاری جامعه ای .

    -         آموزش مهارت های مقابله با مشکلات .

    -         شرکت در جلسات تیم تخضضی مرکز .

    -         سایر امور محوله .

    -         عنوان پست سازمانی : روانشناس   

    -         واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران

    شرح وظایف :

    -         مصاحبه ی بالینی با مددجو و تکمیل فرم شماره ی (1) . در این فرم روانشناس تا حد امکان تشخیص پیشنهادی و مداخلات لازم را مطرح می نماید .

    -         برگزاری جلسات مشاوره متناسب با مشکل ، در صورتیکه مددجو نیاز به خدمات تخصصی سر پایی داشته باشد .

    -         در صورت نیاز به آزمون ، استفاده از هر گونه آزمون شخصیتی یا هوشی که روانشناس صلاح می بیند و انعکاس نتایج آن در پرونده ی مددجو .

    -         در صورت وجود بحران زناشویی ، تشکیل جلساتی برای مشاوره ی زناشویی و خانواده درمانی .

    -         در صورتیکه تشخیص داده شود که مددجو به مدت 20 روز در مرکز باقی بماند روانشناس موظف است :

    الف ) سه روز مختلف ( با فواصل چند روزه ) را به مشاهده ی رفتار خدمت گیرنده اختصاص داده و مشاهدات خود را در فرم شماره ی (2) ثبت نماید .

    ب ) روانشناس پس از برقراری ارتباط مناسب با مددجو به اجرای آزمون های مناسب تشخیص پرداخته و نتایج آنرا در فرم شماره ی (3) ثبت نماید .

    ج ) روانشناس در نهایت اطلاعات حاصل از مشاهده ، آزمون و مصاحبه را در فرو شماره ی (4) ارایه کرده و پیشنهاد های خود را مطرح می نماید .

    -         همکاری نزدیک با مددکار اجتماعی ، پزشک ، روانپزشک و شرکت فعال در جلسات تیم تخصصی مرکز .

    -         تدوین برنامه هایی به منظور انجام مطالعاتی بر روی آسیب های منطقه ، شهر و استان .

    -         برگزاری کلاس های آموزشی برای ارتقاء سطح آگاهی خانواده های منطقه تحت پوشش از آسیب های اجتماعی در مرکز .

    -         عضویت در کمیته ی پژوهش .

    -         شرکت در جلسات داخلی مرکز .

    -         سایر امور محوله .  

                     

    -         عنوان پست سازمانی : مشاور حقوقی 

    -         واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران 

    شرح وظایف :

    -         انجام مصاحبه با مددجو .

    -         ثبت مصاحبه ها و گزارشات در فرم مربوطه .

    -         شرکت در جلسات تیم تخصصی مرکز .

    -         پیگیری امور حقوقی مددجویان .

    -         شرکت در جلسات داخلی مرکز .

    -         عضویت در کمیته ی پژوهش مرکز .

    -         بررسی مشکلات قانونی جهت اجرای طرح ها و سازماندهی خدمت گیرندگان و ارایه ی پیشنهادات لازم .

    -         ارتباط با سایر همکاران و هماهنگی با آنان .

    -         تهیه ی آمار و اطلاعات مربوطه .

    -         انجام سایر امور محوله .

    -         عنوان پست سازمانی : روانپزشک 

    -         واحد سازمانی : مرکز مداخله در بحران 

    شرح وظایف :

    -         کلیه ی مراجعینی که توسط روانشناس ویزیت شده و احتمال مشکلات روانپزشکی برای آنان مطرح می گردد لازم است توسط روانپزشک مرکز نیز مورد مصاحبه و کسب شرح حال قرار گیرند .

    -         در مورد مراجعین سرپایی ، روانپزشک با همکاری تیم تخصصی ، طرح کلی مداخله ای بیمار را تهیه می نمایند .

    -         بیمارانی که از نظر روانپزشک مرکز نیاز به خدمات روانپزشکی دیگری مانند بستری در یک مرکز درمانی روانپزشکی یا ارجاع به یک مرکز نگهداری دارند ، لازم است جهت اقدام فوق توسط روانپزشک وبا هماهنگی تیم تخصصی به مراکز مربوطه اعزام گردند . ( علل منجر له تصمیم در پرونده قید گردد )

    -         مددجویانی از خدمات اقامتی مرکز استفاده می کنند نیز لازم است حتماً توسط روانپزشک معاینه شده و روانپزشک با هماهنگی تیم تخصصی مرکز جهت ارجاع بیمار به سایر مراکز و یا ترخیص اقدام نماید .

    -         روانپزشک باید در جلسات تیم تخصصی مرکز شرکت نماید .

    -         عضویت در کمیته ی پژوهش .

    -         شرکت در جلسات داخلی مرکز .

    -         سایر امور محوله .

    درباره ی ظاهر ساختمان :

    1-    طبقه ی اول شامل : بخش های پذیرش ، خدمات سیار ، روانشناسی ، مددکاری اجتماعی ، کارشناس حقوقی ، پزشکی ، اورژانس اجتماعی ( خط123 ) انبار ، آشپزخانه ، سالن اجتماعات ، امور اداری ، ریاست ، امور اجتماعی ، مهد کودک ( جهت فرزندان کارکنان ) و سرویس بهداشتی آقایان و خانم ها [7].

    2-     طبقه ی دوم شامل : خوابگاه ( شامل دو قسمت A و  Bمی باشد . )

    3-    ساختمان نگهبانی که در ابتدای درب ورودی مرکز واقع شده است .

    در ذیل ، پلان طبقه اول ساختمان مرکز آمده است .

    نکات مثبت مرکز :

    1-    استفاده از رایانه برای ثبت و ضبط اطلاعات .

    2-    مداخله در بحران های مختلف ( فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ) .

    3-    نیروی کار متخصص و جوان ، متناسب با نیاز مرکز .

    4-    موقعیت مناسب جغرافیایی مرکز .

    5-    نصب بنرها و تابلوهای توجیهی جهت اطلاع مراجعان و کارورزان در مرکز .

    6-    یکدلی ورابطه صمیمی بین کارکنان که باعث بالا رفتن راندومان عملکرد مرکز شده است .

    7-    توجه به انواع کیس های آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی .

    8-    کنترل داخل و محوطه ی مرکز بوسیله ی دوربین های مدار بسته .

    9-    اختصاص مکانی برای مهد کودک - جهت فرزندان کارکنان – باعث می شود تا کارمندان – که عمدتاً خانم هستند – دغدغه ای از این نظر نداشته باشند .

    انتقادات :

    طبیعتاً در هر سازمان ، نهاد و موسسه ای به همراه نکات مثبت ، نکات منفی - که در اثر کاستی های متعدد بوجود آمده است - وجود دارد . « مرکز مداخله در بحران شهید نواب صفوی » نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای کاستی هایی می باشد که در ذیل به ذکر برخی از آنها می پردازیم :

    1-    کوچک بودن اتاق مددکاری اجتماعی و نداشتن اتاق های مجزا برای کار مددکاری اجتماعی .

    2-    کمبود فضای فیزیکی در بخش خدمات سیار مرکز .

    3-    نداشتن بایگانی مناسب برای پرونده ی مددجویان در واحد مداخله در بحران .

    4-    کم بودن تعداد ماشین ها در بخش خدمات سیار .

    5-    عدم وجود بخش روابط عمومی .

    6-    فرار بعضی مددجویان از مرکز نیز می تواند جزئی از کاستی های مرکز تلقی گردد .  

    پیشنهادات :

    برای هر کاستی باید راهی جهت برطرف کردن آن پیشنهاد گردد . در ذیل نظراتی چند در جهت برطرف کردن نکات فوق آمده است :

    1-    توسعه ی فیزیکی مرکز از طریق استفاده از واحدهای بلا استفاده ی ساختمان .

    2-    ایجاد بایگانی موقت جهت متمرکز کردن پرونده های موجود در هر واحد .

    3-    وجود بخش روابط عمومی می تواند نقش بسیار موثری در ایجاد فرهنگ استفاده از خدمات مرکز و همچنین شناساندن خدمات مرکز به افراد جامعه و بالا بردن سطح آگاهی آنها داشته باشد .

                                                                                                     

    خط تلفن اورژانس اجتماعی

     (Social Emergency Line )

    v   مقدمه


    با عنایت به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم قایل است و با توجه به مواد کنوانسیون حقوق کودک که حمایت از کودکان را وظیفه دولتهای عضو این پیمان نامه می داند و با توجه به وظایف سازمان بهزیستی کشور و با در نظر گرفتن لزوم حمایت از بقیه اقشار در معرض آسیب اجتماعی از جمله دختران فراری ، کودکان خیابانی ، کودکان آزار دیده خانواده های در معرض طلاق ،افراد اقدام کننده به خود کشی و.... ضرورت راه اندازی خط سه رقمی تلفن اورژانس اجتماعی به منظور دستیابی آسان و سریع ، برای افراد گروه هدف آشکار گردید لذا سازمان بهزیستی کشور بر آن شد تا با حمایت و تعامل با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، نیروی انتظامی کشور ، قوه قضاییه و دیگر ارگانهای مربوطه ، به اهداف از پیش تعیین شده نایل اید و بتواند قدمی موثر در جهت بهرمندی اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی بر دارد.

    v   تعریف مفاهیم

    خط تلفن اورژانس اجتماعی : یک خط تلفن 3 رقمی است که بطور 24 ساعته به افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند ( نیازمند حمایت های فوری هستند ) خدمات تخصصی ارایه می نمایند ( با اولویت قرار دادن به کودکان و مسئله کودک آزاری) .

    خدمات تخصصی : کلیه اقدامات در زمینه پیشگیری ثانویه و ثالثیه از قبیل خدمات روان درمانی و مشاوره ای ، مصاحبه های فردی و خانوادگی ، قرنطینه خدمات حقوقی ، درمانی مالی و... که به افراد

    و خانواده های در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی ارائه می شود.

    کودک آزاری : به بد رفتاری با کورکان شامل سوء استفاده و آزار کودک ( جسمی ، جنسی ، روانی و غفلت ) و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت کودک مضر است ، کودک آزاری گفته می شود .
    مراکز اورژانس اجتماعی : مراکزی است که به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی ، حقوقی و ... ارائه داده و پیگیری های لازم انجام شود .

    v   اهداف

    اهداف کلی :

    -        اطلاع رسانی به اقشار آسیب پذیر جهت اطلاع از حقوق خود

    -         هم سو نگری دستگاهها ی ذیربط و تعامل بین آنها جهت مداخله موثر به منظور کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب )بخصوص کودکان ( با محوریت و مدیریت سازمان بهزیستی

    اهداف خاص :

    -        ارتقاء سطح کمی و کیفی امنیت ملی و اجتماعی

    -        کاهش اعمال ضد اجتماعی در خصوص کودکان و زنان و سایر افراد در معرض آسیب و تحت آزار و خشونت

    -        ایجاد خط تلفن سه رقمی برای ارتباط آسان افراد در معرض آسیب

    -        تعامل و برنامه ریزی مدون و نگاه اجرایی قانونمند با دستگاهها ی موثر انتظامی و قضایی

    -        ایجاد پایگاه اطلاعاتی و اطلاع رسانی به اقشار جامعه خصوصا افراد نیازمند به حمایت های موثر

    -        افزایش مشارکت های مردمی از طریق تقویت NGOها .

    v   نیروی انسانی مورد نیاز

    روانشناس ،مشاور یا کار شناس علوم تربیتی ، مددکار اجتماعی ،راننده ، از آنجاییکه این خط تلفن بصورت شبانه روزی سرویس دهی می نماید بایستی در تمامی ساعات شبانه روز 2 نفر کارشناس و یک راننده حضور داشته باشند.

    v   نحوه اجرای طرح  

    تماس گیرندگان با خط تلفن اورژانس اجتماعی می توانند کودکان و نهادهای دولتی ، سازمانهای غیر دولتی مرتبط و کلیه افراد در معرض بحران باشند. چنانچه تماس تلفنی آنان مرتبط با حیطه وظایف و فعالیت این خط نباشد با ارائه یک راهنمایی کوتاه ، تماس قطع می گردد و نوع خدمت در دفتر مکالمات ثبت خواهد شد. چنانچه تماس تلفنی مرتبط با حیطه وظایف این خط باشد باید بررسی شود آیا نیاز به مراجعه فوری در محل وجود دارد یا خیر ، در صورت عدم نیاز به مراجعه فوری در محل، جهت مراجعه به مرکز اورژانس اجتماعی به منظور حل مشکلات ، راهنمایی شده و برای پذیرش در مرکز اقدام خواهد شد و با درج نوع خدمت در دفتر مکالمات و ارسال گزارش به مجتمع اورژانس اجتماعی فعالیت خط تلفن اورژانس به اتمام می رسد .در صورت نیاز فوری برای مراجعه در محل ، کارشناسان مددکار و روانشناس فورأ به محل اعزام می شوند و چنانچه لازم باشد پلیس 110 یا مامور کلانتری و یا عامل قضایی نیز آنان را همراهی خواهند نمود .پس از مراجعه در محل ، چنانچه مشکل حل شد کارشناسان با معرفی مجتمع اورژانس اجتماعی ، راهنماییهای لازم را در خصوص مراجعه جهت پیگیری و بروز مشکلات بعدی ارائه می نمایند. پس از بازگشت از محل با درج مکالمه و ارسال گزارش به مجتمع اورژانس اجتماعی فعالیت خاتمه می یابد. در این مرحله مجتمع اورژانس اجتماعی موظف به پیگیری مشکل می باشد.نهایتأ در صورتیکه موضوع در محل قابل حل نباشد اقدامات ذیل انجام خواهد شد .

    -        اعزام به مرکز اورژانس اجتماعی جهت اسکان موقت و سایر اقدامات لازم

    -        اعزام به بیمارستان و ارسال گزارش نهایی جهت پیگیری از طریق اورژانس اجتماعی

    -        پیگیری و سایر اقدامات انتظامی (پلیس 110) یا کلانتریهای محل

    -        سایر اقدامات لازم

    چنانچه پس از مراجعه در محل مشخص گردید اطلاعات واصله صحت نداشته است ، یا عدم امکان

    دسترسی به کیس و.... در سایر اقدامات ذکر شود.

    حمایت از بیماران دارای اختلال هویت جنسی (T.S)

    v   مقدمه
    اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنسیت مخالف و ترانس سکسوالیزم به معنای تمایل فرد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت خود از سالهای گذشته جزء اختلالات روانپزشکی محسوب می گردند و آنچنانکه انتظار می رود چون اختلال بر یکی از محوری ترین مفاهیم وجودی انسان که وی را نزد خود و جامعه مفهوم می بخشد ؛ یعنی جنسیت وی ؛ دست گذاشته است رنج بی پایانی بر مبتلایان وارد می سازد انسانی که در بهت و گیجی در مورد زن یا مرد بودن خود دچار ابهام و تعارض است و احساس و تفکر خود را مغایر با وضعیت جسمانی خود می بیند ؛ از سالها ی اولیه زندگی با محیط پیرامون خود نیز در تعارض قرار می گیرد. طبیعی است که فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی از موقعی که خود را می شناسد در تعامل با خانواده مدرسه ؛ و جامعه دچار مشکلات فراوانی می گردد . جامعه که از وجود چنین اختلالی آگاهی صحیح ندارد بر چنین فردی بر چسب انحراف گذارده و زمینه انزوای وی را فراهم می سازد .

    v   تعاریف

    اختلال هویت جنسی(Gender Identity Disorder)

    به وضعیتی اطلاق می گردد که در آن فرد به طور مستمر و پایدار از جنسیت بیولوژیک خود ناراضی است و تمایل یا اصرار بر متعلق بودن به جنس مقابل را دارد.

    ترانس سکسوئل( Transsexual T.S)

    به گروهی از مبتلایان به اختلال هویت جنسی گفته می شود که پیوسته در صدد کسب خصوصیات ظاهری و آناتومیک جنس مخالف خود و رهایی از خصوصیات جنسی آناتومیک خود می باشند.

    v   اهداف
    - ارتقاء کیفیت زندگی مبتلایان به اختلال هویت جنسی از طریق ارائه حمایت های اجتماعی و روانشناختی
    - اطلاع رسانی و ارائه آموزش های مرتبط با اختلال هویت جنسی به مبتلایان ، خانواده های آنان و جامعه

    v   پذیرش

    نحوه پذیرش :

    -        مراجعه به صورت خود معرف به مراکز مداخله در بحران های اجتماعی

    -        معرفی از سازمان ها ، نهادها ، مراکز درمانی و....... کلیه افرادی که داوطلبانه به مرکز مداخله در بحرانهای اجتماعی مراجعه کرده یا از طرف سازمانها و نهادها ی دیگر ,پزشکان , روانشناسان و ..... به این مراکز معرفی شوند و خود را مبتلا به اختلال فوق می دانند و خواستار خدمات فوق می دانند , یا از نظر فرد پذیرش دهنده احتمال دارد که دارای اختلال فوق باشند می توانند مرکز پذیرش شوند .

    روند پذیرش :

    -        تکمیل فرم پذیرش توسط مسئول پذیرش

    -        تشکیل پرونده برای مراجعه کننده

    -        ارجاع به سایر واحدهای تخصصی ( روانشناسی مددکاری)

    v   ارزیابی
    پس از پذیرش ، مراجعه کنندگان توسط تیم تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

    ارزیابی روانشناختی:

    ارزیابی روانشناختی توسط روانشناس از کلیه مراجعین دارای اختلال هویت جنسی یا افرادی که مشکوک به اختلال فوق هستند انجام می گیرد هدف از این ارزیابی بررسی وضعیت روانشناختی فعلی مراجع از نظر وجود اختلال هویت جنسی و سایر اختلالات و علایم روانپزشکی همراه است.

    ارزیابی مددکاری اجتماعی:

    مددکار اجتماعی از طریق مصاحبه ، مشاوره و ..... نسبت به ارزیابی فردی ، خانوادگی و اجتماعی مراجعین اقدام می نماید.

    ارزیابی روانپزشکی:

    در صورتی که مراجعین مدارک تشخیصی دال بر اختلال هویت جنسی نداشته باشند به منظور تشخیص دقیق تر لازم است تا مصاحبه روانپزشکی نیز انجام گیرد.

    v   ترخیص و پیگیری

    پس از اتمام اقدامات تخصصی به مراجعین و آمادگی آنان برای بازگشت به زندگی اجتماعی با نظر تیم تخصصی ترخیص مراجع اعلام می گردد. مددکار اجتماعی موظف است به مدت یک سال حداقل 2 بار از وضعیت مراجعین ترخیص شده مطلع شده و سرکشی های لازم را انجام داده و طی گزارشی وضعیت مراجع را به تیم تخصصی اطلاع دهد و در صورتی که نیاز به ارائه خدمات مکمل وجود داشته باشند به ارائه خدمات بپردازد.

     طرح مداخله در کاهش طلاق

    v   مقدمه
    خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می گردد . خانواده تاثیر بسزایی در تعادل روانی، عاطفی و اجتماعی افراد داشته و بعنوان کوچکترین کانون اجتماعی شدن ، متضمن پذیرش نقش های اجتماعی و همنوائی با هنجارهای اجتماعی می باشد. امروزه با صنعتی شدن جوامع و مشکلات ناشی از توسعه شهر نشینی ، طلاق یک مشکل جهانی محسوب می گردد. طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده های اجتماعی است و در فرهنگ اسلامی طلاق یکی از مغبوض ترین حلال ها محسوب می شود که عواقب بسیار ناگواری را برای افراد خانواده و جامعه به دنبال داشته و می تواند موجب بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی گردد.

    v   تعاریف

    طلاق : در لغت به معنای جدا شدن است، طلاق در قانون مدنی عبارتست از انحلال عقد نکاح

    دائم در زمان حیات زوجین به اراده مرد یا به تقاضای زن باشرایط معین.

    مداخله در خانواده: به مجموعه تدابیر، فعالیتها و خدماتی اطلاق می گردد که به منظور رفع

    اختلافات زوجین متقاضی طلاق ، در راستای حفظ و انسجام خانواده انجام می پذیرد با در نظر

    گرفتن اقدامات مناسب برای چگونگی سرپرستی و بهره مندی فرزندان از والدین در صورت جدائی.

    v   اهداف

    -        مداخلات خانواده درمانی به منظور کاهش طلاق در کشور.

    -        شناسایی و کمک به حل مسائل و مشکلات خانواده های آشفته و متقاضی طلاق

    -        بررسی صلاحیت والدین برای سرپرستی فرزندان در مواردی که طلاق آخرین راه است .

    -        کمک به قضات دادگاههای خانواده جهت اتخاذ تصمیم مناسب و صدور حکم لازم.

    -        کاهش تنش ها و استرسهای پس از طلاق به منظور متعادل نمودن جو عاطفی _ روانی اعضای  خانواده پس از طلاق

    -        افزایش آگاهیهای زوجین در رابطه بانحوه برخورد صحیح با فرزندان پس از طلاق.

    -        فراهم آوردن زمینه های مناسب تداوم ارتباط والدین با کودکان پس از طلاق.

    -         شناخت عوامل مؤثر در طلاق به منظور برنامه ریزی در جهت آگاه سازی جامعه

    -        کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از طلاق

    v   پذیرش

    متقاضیان طلاق به طرق ذیل به مرکز ارجاع داده می شوند:

    -         خود معرف

    -        دادگستری ها

    -        مراکز مداخله در بحران

    -        خط اورژانس اجتماعی(123)

    -        خدمات اجتماعی سیار

    -       سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی اعم از دولتی و غیر دولتی

    شرایط پذیرش:

    کلیه زوجین متقاضی طلاق که به یکی از مراکز کاهش طلاق، دادگستری، مداخله در بحران فردی ، خانوادگی و اجتماعی مراجعه نمایند و یا به صورت خود معرف و یا معرفی از دیگرسازمانها و بخش ها مراجعه نموده باشند.

    v   خدمات تخصصی

    مددکاری اجتماعی:  

    -       مصاحبه تشخیصی

    -       خدمات حمایتی

    -       ارتباط با خانواده

    -       بازتوانی

    -       پیگیری پس از ترخیص

    روان شناسی:

    -        شامل مصاحبه تشخیصی

    -        تدوین برنامه مشاوره یا درمان

    -        مشاوره و درمان اعم از مشاوره فردی و خانوادگی ، گروهی ، زوج درمانی، خانواده درمانی و آموزش مهارتهای زندگی

    -        ارزیابی برنامه مشاوره و درمان

    حقوقی:

    -        ارایه راهنمایی های حقوقی به افراد

    -        پیگیری امور حقوقی افراد از مراجع ذیربط

    روان پزشکی :

    -        مشاهده و مصاحبه تشخیصی

    -        تدوین برنامه درمانی (دارو درمانی)

    -        ارزیابی برنامه درمانی

    سایر خدمات:

    ارجاع به مراکز ذیربط درون یا برون سازمانی برای ارایه خدمات به افراد با هدف بهره گیری از منابع

    و خدمات آنها برای مراجعین

    v   انواع ترخیص

    -        سازش قطعی

    -        سازش مشروط

    -        عدم سازش

    -        عدم همکاری

    در هر یک از اشکال بالادر صورتی که زوجین از دادگستری ارجاع شده باشند ،گزارشی ازاقدامات

    انجام شده به همراه نامه تعیین وضعیت زوجین ( سازش ، سازش مشروط ، عدم سازش و عدم

    همکاری ) تهیه و به منبع ارجاع دهنده ارسال گردد.

    v   پیگیری بعد از ترخیص

    مددکار اجتماعی مرکز موظف است پس از ترخیص پیگیری لازم را انجام دهد .

    امور حمایتی زنان سرپرست خانوار

    v   مقدمه

    سازمان بهزیستی کشور در راستای تحقق بخشی ازاهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی جهت برپایی عدالت اجتماعی ، برقراری رفاه اجتماعی و پاسداری از کیان خانواده به عنوان بنیادی ترین و اصلی ترین نهاد جامعه یعنی خانواده و فراهم نمودن زمینه های استقلال و خودکفایی اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ،‌آموزشی و تربیتی و در نهایت بازتوانی و توانمند سازی خانواده های نیازمند شکل گرفته است از آنجا که داشتن تمدن و فرهنگ و جامعه پویا و سازنده در گرو ایجاد ساختار خانواده پویا و بالنده است . زنان نقش مهم و بسزایی در خانواده و بویژه در خانواده هایی که زنان به هر علتی سرپرست خانوار هستند ، را دارند به منظور به حداقل رساندن مشکلات و مسائل قشرهای محروم ضروری است خدمات خاصی به این قشر رسانده شود که در همین راستا امور زنان و خانواده اجرای طرح های زیر را به عهده دارد :

    v   نوع فعالیت

    -        طرح بازتوانی و قادر سازی خانواده های نیازمند و بی سرپرست

    -        ارائه خدمات اجتماعی به خدمت گیرندگان تحت پوشش

    -        اجرای طرح گروههای همیار زنان خود سرپرست

    -        آموزشهای فنی و حرفه ای مبتنی بر امکانات جامعه

    -        پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان عضو خانواده های تحت حمایت

    -        اجرای طرح اسکان موقت و حمایت اجتماعی از زنان فاقد سرپناه

    -        پرداخت وام خود اشتغالی از محل تبصره های مصوب

    -        اجرای طرح بهبود تغذیه و توزیع مواد غذایی مناسب در خانواده تحت حمایت

    -        ساماندهی موسسات خیریه و غیر دولتی جهت اجرای اهداف و برنامه سازمان بهزیستی

    -        تامین بیمه خدمات درمانی خانواده های تحت پوشش

    -        سواد آموزی اعضای خانواده خدمت گیرنده

    -        توزیع شیرخشک به فرزندان خانواده های نیازمند

    -        ارائه خدمات اجتماعی به چند قلوها

    -        پرداخت شهریه دانشجویان خانواده های تحت پوشش

    -        صدور موافقت اصولی و پروانه فعالیت کلینیک مددکاری اجتماعی

    -        توزیع آرد یارانه ای

    -        پرداخت ودیعه مسکن

    -        پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر

    -        طرح کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست

    -        توانمند سازی مددجویان قابل بازتوان از طریق کلینیک های مددکاری

    -        توانمند سازی مددجویان از طریق مددکار روستا

    -        گسترش خدمات اجتماعی توسط کلینیک های مددکاری با اولویت مناطق محروم

    v   شرایط عمومی خدمت گیرندگان ( خانواده های نیازمند و زنان سرپرست خانوار(

    -        درآمد ماهیانه خانواده ها از 40% حداقل دستمزد قانون استخدام کشوری کمتر یاشد .

    -        ایرانی بوده یا تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند

    -        اتباع خارجی دارای مجوز رسمی اقامت یا گواهینامه معتبر از مراجع ذیصلاح می توانند از مزایای مندرج در آن برخوردار گردند .

    -        از مستمری بازنشستگی ، از کار افتادگی و بازماندگان سایر موسسات یا قوانین حمایتی دیگر برخوردار نباشند

    -        اشتغال پایدار آنها در زمان مراجعه و بررسی مقدور نباشد .

    -        فرزندان پسر تا رسیدن به 18 سال و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت پوشش قرار می گیرند.

    -        در شهر تهران 2 سال سابقه سکونت متوالی داشته باشند .

    -        نظر مددکار اجتماعی مبنی بر احراز شرایط عمومی

    v   مراحل انجام طرح

    -        ارائه درخواست اولیه توسط متقاضی به بهزیستی استان تهران، بهزیستی شهرستان و یا یکی از واحدهای تحت پوشش

    -        معرفی متقاضی به یکی از مجتمع های بهزیستی شهرستانهای استان

    -        بازدید منزل و ارائه گزارش مددکاری توسط مددکار اجتماعی

    -        در صورت تایید مددکار اجتماعی و دارا بودن شرایط ارائه مدارک لازم جهت تشکیل پرونده

    مدارک لازم جهت تشکیل پرونده :

    -        درخواست متقاضی

    -        گزارشات مربوط به مصاحبه و استعلام از موسسات و انجمن ها و سایر منابع

    -        تصویر شناسنامه متقاضی و اعضای خانواده وی

    -        گواهی تحصیلی فرزندان

    -        اخذ مدارک معتبر از قبیل اجاره نامه و … دال بر سکونت متقاضی

    -        اخذ مدارک مستند دال بر فوت سرپرست ( در صورت فوت سرپرست)

    -        مدارک قانونی دال بر مفقود الاثر بودن یا متواری شدن سرپرست خانواده

    -        اخذ گواهی از کار افتادگی ( به میزان حداقل 50% ) با ذکر مدت آن

    -        ارائه گواهی مبنی بر زندان بودن سرپرست

    -        ارائه گواهی از مرکز بازپروری مراکز درمان سرپایی معتادین مبنی بر گذراندن دوران بازپروری

    -        ارائه گواهی معتبر مبنی بر انجام خدمت سربازی سرپرست

    -        ارائه تصویر حکم دادگاه یا ارائه مدرکی دال بر جاری شدن صیغه طلاق و حضانت کودکان توسط مادر

    -        و عدم توانایی پدر در پرداخت نفقه

    -        اخذ مدرک کتبی دال بر عدم دریافت مستمری از کمیته امداد و سایر موسسات حمایتی

    v   زمان ارائه خدمت

    در مدت 1 ماه پرونده تشکیل و در کمیته بهزیستی شهرستان مطرح می گردد .

    2 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران به نشانی http://www.tehran.ir

    5- برگرفته از سایت شهرداری تهران  به نشانی http://www.tehran.ir  با اندکی تغییر

    [3] - همان .

    7- طبق اظهارات سرپرست مرکز ( خانم حسینی ) .

    [5] - در اینجا فقط به شرح واحد مداخله در بحران پرداخته شده ، برای  آشنایی اجمالی با سایر واحدهای مرکز به پیوست ها مراجعه کنید.

    9- طبق اظهارات خانم حسینی ( سرپرست مرکز ) این طرح بزودی در مرکز اجرا خواهد شد .

    10- بخش های پذیرش ، خدمات سیار ، کارشناس حقوقی و پزشکی توسط پارتیشن از همدیگر جدا شده اند . 

    منبع مطلب : sw-uswr.blogfa.com

    مدیر محترم سایت sw-uswr.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای پاسخ کلیک کنید