در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کدام نیرو به دلیل اختلاف فشار هوا بین سطح بالایی و پایینی بال به وجود می آید

    1 بازدید

    کدام نیرو به دلیل اختلاف فشار هوا بین سطح بالایی و پایینی بال به وجود می آید را از سایت پشتوک دریافت کنید.

    هواپیما چگونه پرواز می کند؟پرواز هواپیما به زبان ساده

    هواپیما چگونه پرواز می کند؟پرواز هواپیما به زبان ساده

    بشر از قرن ها پیش در آرزوی پرواز بود و با الهام گرفتن از طبیعت به فکر ابداع ابزاری برای پرواز بود. به طوری که در گذشته افراد بسیار زیادی در تلاش بودند تا با استفاده از طراحی هایی مشابه با بال پرندگان، بتوانند رویای پرواز را به ثمر برسانند. درهرحال بعد از گذر سال ها براردان رایت موفق به اختراع هواپیما شدند، اما یک هواپیما چگونه پرواز می کند؟ با ما همراه باشید.

    هواپیما چطور از زمین بلند می شود؟

    اگر در حد قوانین فیزیک دوران دبیرستان و مدرسه اطلاعات داشته باشید، احتمالا در مورد پرواز هواپیما هم ایده هایی دارید. اما آیا به راستی در مورد پرواز هواپیما و نحوه کنترل آن اطلاعات لازم را دارید؟ خب پیش از آنکه بخواهیم در مورد نحوه پرواز و کنترل هواپیما صحبت کنیم، بیاید ابتدا چد قانون و اصل مهم در مورد کنترل هواپیما را باهم مرور کنیم.

    پیش از صحبت در مورد نحوه پرواز و کنترل هواپیما ابتدا باید اطلاعاتی در مورد اصطلاحات رایج پروازی داشته باشیم:

    موتورهای هواپیما نیروی برای حرکت به سمت جلو فراهم می کنند، اما باعث بلند شدن هواپیما از روی زمین نمی شوند. این بال ها هستند که اختلاف فشار لازم برای بلند شدن هواپیما از روی زمین را به وجود می آورند. با افزایش نیروی تولید شده توسط موتورها، جریان هوا به سرعت با بالا برخورد می کند و با استفاده از ویژگی های ایرودینامیکی، اختلاف فشار لازم توسط بال های برای بلند شدن هواپیما به وجود می آید. اما چگونه این اتفاق می افتد؟

    بال ها و اختلاف فشار چگونه باعث پرواز هواپیما می شوند؟

    بال ها عامل اصلی حرکت هواپیما به سمت بالا هستند. اما این اتفاق چگونه می افتد؟ هواپیماها معمولا یک سطح منحنی فوقانی و یک سطح زیرین هموارتر دارند که وجود چنین طراحی هایی باعث به وجود آمدن ویژگی های ایرودینامیکی می شود تا مقطع ایرودینامیکی هواپیما به وجود بیاید.

    چنین سطح مقطعی باعث می شود تا هواپیما به سمت بالا حرکت کند و اختلاف فشار مورد نیاز را به وجود بیاورد. برای توضیح ساده تر فرض کنید که دو مولکول هوا به بال هواپیما برخورد کنند، یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین حرکت می کند و اختلاف فشار لازم به وجود می آید.

    پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل نگاهی به مقاله بهترین هواپیماهای ایران داشته باشید.

    جریان حلقوی هوا در بال ها چگونه است؟

    تا بحال پیش آمده است تا در یک ایستگاه راه آهن ایستاده باشید و قطار با سرعت از کنار شما رد شود؟ در این هنگام وقتی قطار از کنار شما می گذرد حسی همانند مکش هوا مانند جارو برقی وجود دارد که شما را به سمت خود می کشد. در هواپیماها نیز همین اتفاق می افتد.

    هربال هواپیما از طریق ایجاد جریان حلقوی و چرخشی هوا، جریانی شبیه به یک گردباد ایجاد می کند تا هوا با سمت عقب هدایت کند.

    هدایت هواپیما چگونه کنترل می شود؟

    یک هواپیمای درحال حرکت مکانیسمی مشابه با خودرو درحال حرکت دارد، اما مسلما تفاوت های چشمگیری هم دارد. حرکت هواپیما حول ۳ محور مختلف است که فقط خلبان به آنها دسترسی دارد و به واسطه اهرم ها انجام می شود.

    حرکت های حول اهرم هواپیما حالتی شبیه به فرمان خودرو دارند و با استفاده از این اهرم است که هواپیما می تواند به سمت راست یا چپ حرکت کند. حرکت های حول اهرم حرکت چرخشی نام دارند که خلبان با به سمت چپ یا راست بردن این اهرم، بال های عقبی را تکان داده و باعث می شود هواپیما به راست یا چپ بگردد.

    البته این حرکت چرخشی همانی نیست که برای گردش روی زمین استفاده می شود. اهرم هواپیما یک حرکت عمودی نیز دارد. سکان های هدایت هواپیما به سمت های راست و چپ و عقب و جلو حرکت می کنند. حرکت هایی که به سمت چپ و راست می روند برای حرکت به همین سمت هاست و حرکت هایی که توسط سکان به سمت جلو یا عقب هستند، برای پرواز و یا فرود مرود استفاده اند.

    وقتی خلبان سکان هواپیما را به سمت عقب می کشد، هواپیما به شرط داشتن سرعت لازم، از زمین بلند می شود و وقتی سکان را به سمت جلو حرکت دهد هواپیما ارتفاع کم می کند. حرکت های سکان هواپیما که به سمت عقب یا جلو هستند منجر به ایجاد کنترل برروی دم عمودی عقب هواپیما می شود.

    در ادامه نگاهی هم به بهترین شرکت های هواپیمایی ایران داشته باشید.

    هواپیما چگونه در هوا معلق می ماند؟

    هواپیماها فقط تا حد مشخصی قادر به بالا رفتن و ارتفاع گرفتن هستند. در یک زاویه مشخص در هنگام اوج گرفتن، پس از رسیدن به ارتفاعی مشخص هواپیما دیگر ارتفاع نمی گیرد و در ارتفاعی مشخص ثابت می ماند. در این هنگام جریان هوا در حول بال ها باعث می شود نیروی کششی به سمت زمین کاهش پیدا کرده و هواپیما در ارتفاعی ثابت باقی بماند.

    به زبان ساده تر باید این چنین گفت که پس از رسیدن به زاویه ای مشخص، مثلا ۱۵ درجه، هوا دیگر به نرمی حول بال های جریان ندارد و بیشتر شاهد افزایش نیروی کشش و کاهش بیشتر در بالا رفتن هستیم، تا حدی که به حالت رسیدن به ثبات شباهت دارد.  برای حرکت به سمت چپ و راست هم پیش تر توضیح دادیم که از پره های عقبی و پره هایی که برروی بال قرار دارند استفاده می شود.

    کابین فشار هواپیما چیست؟

    با بالاتر رفتن از سطح زمین فشار هوا افت می کند. به همین دلیل است که کوهنوردان در ارتفاعات بسیار زیاد نیاز به استفاده از کپسول های اکسیژن دارند. برای نمونه قله کوه اورست ۹ کیلومتر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. هواپیماهای جت به طور معمول در ارتفاعات بیشتری از قله کوه قرار داشته و حتی هواپیماهای نظامی در ارتفاعات سه برابر نیز پرواز کرده اند.

    به همین دلیل است که هواپیماهای مسافری کابین های فشار دارند. کابین هایی که در آنها هوای گرم با قدرت زیاد وارد می شود. از همین رو افراد می توانند به راحتی نفس بکشند. اگرچه خلبانان هواپیماهای نظامی از طریق پوشیدن ماسک های اکسیژن و لباس های مخصوص فشار این مشکل را حل می کنند.

    هواپیما برای بلند شدن از زمین و پرواز چه سرعتی نیاز دارد؟

    موتورهای هواپیما انواع مختلفی دارند که خود بحث جداگانه ای است، اما وقتی موتورهای روشن می شوند و هواپیما آماده حرکت می شود، خلبان با افزایش میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق سرعت هواپیما را بالا می برد تا در نهایت به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

    در این هنگام با استفاده از اهرم ها فرایند هدایت هواپیما و آغاز انجام می شود. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که زاویه اوج گیری نباید بیشتر از ۳۰ درجه باشد وگرنه هواپیما قادر به پرواز نخواهد بود. حرکت زاویه دار تا زمانی ادامه می یابد که هواپیما به ارتفاع مورد نظر برسد و به اصطلاح علمی به حالت کروز یا پرواز افقی برسد.

    در پایان اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما داخلی و یا خارجی هم هستید، پیشنهاد می کنیم حتما بلیط خود را از سایت های معتبر و یا نمایندگی های فیزیکی فروش قانونی بلیط تهیه نمایید تا دچار مشکلات آتی نشوید.

    منبع مطلب : www.samtik.com

    مدیر محترم سایت www.samtik.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نیروی Lift چگونه باعث به پرواز درآمدن هواپیما میگردد؟

    نیروی Lift چگونه باعث به پرواز درآمدن هواپیما میگردد؟

    نیروی Lift چگونه باعث به پرواز درآمدن هواپیما میگردد؟

    ☑️نیروی Lift یکی از 4 نیروی اصلی میباشد که در پرواز به هواپیما وارد میشود. این نیرو باعث میشود که هواپیما از زمین بلند شده و در آسمان به پرواز درآید. اما چگونه؟

    ?همانطور که میدانید، هوا به عنوان یک سیال با لزجت(ویسکوزیته) پایین به حساب می آید. در حقیقت، به مقاومت یک سیال در برابر اعمال تنش برشی ویسکوزیته میگویند. هرچه ویسکوزیته یک سیال بالاتر باشد، برای ایجاد تغییر شکل و حرکت، به تنش برشی بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال عسل که دارای ویسکوزیته بسیار بالاتری نسبت به آب یا هوا میباشد.

    ?برای درک مفهوم Lift ، ابتدا باید در مورد اصول تغییر فشار برنولی بدانید. برنولی، ریاضیدان مشهور سوئیسی، شرح داد که چگونه فشار یک سیال در حال حرکت، با تغییرات سرعت سیال تغییر میکند. او بیان کرد که هرچه سرعت یک سیال در حال حرکت افزایش یابد, فشار در داخل آن سیال کاهش می یابد.

    ? بال هواپیما به گونه ای طراحی شده است که مستقیما از اصل برنولی و قانون سوم نیوتن پیروی میکند. به این گونه که سطح روی بال هواپیما نسبت به سطح زیرین دارای انحنای بیشتری میباشد. اگر به یک بال هواپیما از زاویه بغل نگاه کنید، متوجه این تغییر انحنا میشوید. به سطح مقطع بال که از زاویه بغل دیده میشود ایرفویل(Airfoil) گفته میشود.

    ? زمانی که هواپیما آغاز به حرکت به سمت جلو میکند، هوا نیز به عنوان یک سیال، در پی این حرکت رو به جلو شروع به عبور از سطح روی بال و زیر بال میکند. حال، به دلیل اختلاف انحنا در روی سطح بال نسبت به سطح زیرین، به دلیل اینکه جریان هوا باید مسافت بیشتری را روی سطح بال طی کند، در نتیجه سرعت هوا در روی سطح بال نسبت به سطح زیرین افزایش می یابد.

    ? طبق اصل برنولی، بیشتر شدن سرعت هوای روی بال کم شدن فشار آن(ایجاد فشار منفی) در آن قسمت خواهد شد. در سطح زیرین بال نیز، به دلیل کمتر بودن سرعت هوا(چون سطح زیرین تقریبا دارای انحنای کمی میباشد)، فشاری مثبت به وجود می آید. این فشار مثبت، در نزدیکی لبه جلویی بال(Leading edge) میباشد. این اختلاف فشار در دو سطح بالایی و زیرین بال باعث ایجاد نیروی Lift میگردد.

    ✔قانون سوم نیوتون در به وجود آمدن نیروی Lift نیز نقش به سزایی دارد. به اینگونه که جریان هوایی که از روی سطح بال شروع به شتاب گرفتن میکند، پس از عبور از روی این سطح، به سمت پایین سرازیر شده که به آن Downwash میگویند.

    ♦این جریان سرازیر شده، با جریان هوایی که در سطح زیرین بال در حال حرکت بوده است، در انتهای بال برخورد کرده و نیرویی به سمت پایین روی آنها اعمال میکند. طبق قانون سوم نیوتن که بیان میکند هر عملی، عکس العملی برابر و در خلاف جهت آن دارد، عکس العمل این نیرو را، رو به بالا و در سطح روی بال اعمال میکند که قسمتی از نیروی Lift را به وجود می آورد.

    منبع: Principles of flight, petter.J.swatton

    منبع مطلب : www.cannews.aero

    مدیر محترم سایت www.cannews.aero لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید