کنفرانس درس 7 علوم ششم
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
کنفرانس درس 7 علوم ششم را از این سایت دریافت کنید.
درسنامه (خلاصه ، جزوه و نکات) علوم ششم درس 7 : ورزش و نیرو (2)
درسنامه علوم ششم درس 7 : ورزش و نیرو (2) شامل درسنامه (خلاصه ، جزوه و نکات) علوم ششم است که بر مبنای اهداف کتاب درسی و با سطوح بالای یادگیری تالیف شده است.
علوم ششم درس 7 : ورزش و نیرو (2)
خرید PDF درسنامه این فصل
۳,۹۰۰ تومانافزودن به سبد خرید
خرید PDF درسنامه کل 14 فصل کتاب
۵۴,۶۰۰ تومان ۴۴,۰۰۰ تومانافزودن به سبد خرید
درسنامه (خلاصه ، جزوه و نکات) علوم ششم درس 7 : ورزش و نیرو (2)
توصیه می شود پس از مطالعه درس نامه(علوم ششم درس 7 : ورزش و نیرو (2) نمونه سوال و پاسخ نامه ی آن را نیز دنبال کرده و یا در آزمون های آنلاین فرامعلم شرکت و سطح دانش خود را تحلیل کنید
در این نوشته به درسنامه علوم ششم درس 7 می پردازیم.
درسدریکنگاهدر این درس کاربران گرامی با انجام فعالیت های خود ، آزمایش، مشاهدهٔ دقیق، فراخوانی تجربه های شخصی وتحلیل و تفسیر، به وجود نیروهای غیرتماسی مانند نیروی الکتریکی، مغناطیسی و گرانشی پی می برند و در ادامه با نیروهای اصطکاک و مقاومت هوا آشنا می شوند.
نقشه مفهومی درس
در درس 6 با نیرو و چگونگی اثر نیرو آشنا شدیم و در مثال ها مثل هل دادن ماشین، طناب کشی ، کشیدن گاری و …. یک جسم با جسم دیگر تماس داشت و به این نوع نیرو، تماسی میگویند.
نیروی تماسی، نیرویی است که یک جسم نیرو را به جسم دیگری که با آن در تماس است وارد میکند.
نیروهای غیرتماسی
نیروی بدون تماس نیرویی است که در یک جسم بدون آن که به صورت فیزیکی با آن در تماس باشد عمل میکند. معروفترین نیروی بدون تماس، نیروی گرانشی است که وزن را تعیین می کند.
وقتی کتاب یا مدادی از دست شما رها شود، به طرف زمین سقوط می کند. میوه ها و برگ ها نیز وقتی از درخت جدا می شوند، به طرف زمین سقوط می کنند.
می دانیم عامل حرکت، نیرو است. بنابراین نتیجه می گیریم زمین به همه ی اجسام نزدیک خود نیرو وارد می کند و آن ها را به طرف خود می کشد.
این نیرو، نیروی جاذبه زمین نامیده می شود. نیروی جاذبه زمین روی همه چیز و همه کس عمل می کند.
نیروی جاذبه ای که زمین به یک جسم وارد می کند، وزن جسم نامیده می شود. واحد اندازه گیری نیرو نیوتن است و برای اندازه گیری نیرو از وسیله ای به نام نیروسنج استفاده می شود.
جرم یک جسم به مقدار مادّه ی تشکیل دهنده ی آن بستگی دارد و واحد اندازه گیری آن کیلوگرم است. برای انداز ه گیری جرم معمولاً از ترازو استفاده می شود.
منظومه شمسی از خورشید و هر چیزی که توسط گرانش به این سیستم متصل باشد، تشکیل شده است. اجزای این سیستم شامل سیارههای عطارد ،زهره، زمین ،مریخ، مشتری ،زحل، اورانوس و نپتون و سیارات کوتولهای مانند پلوتون دهها قمر و میلیونها سیارک دنبالهدارها و شهابسنگها است. تمام این کرات با نیروی گرانش در گردش هستند.
از شگفتی های نظام آفرینش این است که زمین و هفت سیّار ه ی دیگر منظومه ی شمسی با بیش از ١٦٠ قمر در اثر نیروی گرانشی به دور خورشید می چرخند و فاصله ی هر سیّاره از خورشید حین حرکت در مدارش تغییر می کند، امّا هیچگاه با یکدیگر برخورد نمی کنند.
نیروی مغناطیسیآهن ربا جسمی است که خاصیت آهنربایی ایجاد میکند و برخی فلزات مانند آهن و نیکل را به خود جذب میکند. نیرویی که یک آهن ربا به آهن ربای دیگر وارد می کند، نیروی مغناطیسی نامیده می شود.
دو سر آهن ربا که خاصیت آهنربایی بیشتری دارد «قطب» نام دارد .
يك آهنربا به هر شكلي كه ساخته شده باشد، داراي دو قطب است.
یکی از قطبها را «قطب شمال» (یا «قطب شمالیاب») و دیگری را «قطب جنوب» (یا «قطب جنوبیاب») مینامند. دو قطب همنام یکدیگر را «دفع» و دو قطب ناهمنام یکدیگر را «جذب» میکنند.
به کمک ، نیروی مغناطیسی می توان زباله های آهنی یا موادّی که جذب آهن ربا می شوند را بازیافت کرد.
در سراسر جهان میلیون ها تن از این فلزات آهنی بازیافت میشوند و در کوره ها ذوب و ناخالصی های آن ها جدامی شود و توسط افراد متخصص قالب گیری و ریخته گری می شوند و به اشکال مختلفی در می آیند.
نیروی الکتریکیاگر یک سر میله پلاستیکی را به پارچه ی پشمی و یا موهای سر که تمیز و خشک باشند، مالش دهید در میله خاصیتی به وجود می آید که می تواند ذرات کوچک کاغذ را جذب کند. نیرویی که باعث جذب خرده های کاغذ به میله یا شانه می شود، نیروی الکتریکی نامیده می شود.
ورزش و نیرو 2 درس هفتم علوم ششم ابتدایی
ورزش و نیرو 2 درس هفتم علوم ششم ابتدایی برای دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی از کتاب علوم ششم دبستان به منظور آموزش طرح درس علوم ششم ابتدایی
ششم ابتداییعلوم ششم
ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی
احمد عزتی بهروزرسانی: ۱۲ مهر ۱۳۹۸0 اشتراکگذاریورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه
در این درس دانش آموزان با انجام فعالیت های مشخص گروهی، آزمایش، مشاهدهٔ دقیق، فراخوانی تجربه های شخصی و تحلیل و تفسیر، به وجود نیروهای غیر تماسی مانند نیروی الکتریکی، مغناطیسی و گرانشی پی می برند
و در ادامه با نیروهای اصطکاک و مقاومت هوا آشنا می شوند،
و سرانجام با انجام یک آزمایش مشخص به تأثیر سرعت هوا در پرواز هواپیما پی برده
و با انجام فعالیت «مسابقه با هواپیمای کاغذی »، تأثیر نیروهای مختلف بر هواپیما را متوجه می شوند.
نقشه مفهومی ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی@[email protected]#=img=#
اهداف ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی
۱ – در تعداد محدودی مثال، نیروهای غیر تماسی ( الکتریکی، مغناطیسی و گرانشی( و تماسی ) اصطکاک و مقاومت هوا ) را شناسایی کرده و تأثیر آن بر حرکت را بیان کنند.
۲ – در مثال های متنوع تری نیروها را شناسایی کرده و تأثیر آنها بر حرکت را بیان کنند.
۳ – در مثال ها یی مانند هواپیما که بیش از یک نیرو بر جسم وارد می شودنیروها را شناسایی کرده و تأثیر آنها را بر حرکت بیان کنند.
نیروی جاذبه زمین ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتداییوقتی توپ در دست شما قرار دارد، ساکن است.
بارها شدن از دست، شروع به حرکت به طرف پایین می کند و یک تغییر حرکت اتّفاق می افتد و می دانیم عامل تغییر حرکت، نیرو است.
بنابراین نتیجه می گیریم زمین به همه ی اجسام نزدیک خود نیرو وارد می کند و آن ها را به طرف خود می کشد.
این نیرو، نیروی جاذبه زمین نامیده می شود. نیروی جاذبه زمین روی همه چیز و همه کس عمل می کند.
نیروی جاذبه ای که زمین به یک جسم وارد می کند، وزن جسم نامیده می شود.
حل آزمایش کنید درس هفتم علوم ششم ابتدایی
آزمایش کنید صفحهٔ ۵۵ درس هفتم علوم ششم ابتدایی:می توان از ماشین های اسباب بازی ساده که دارای ۴ چرخ هستند، استفاده کرد.
یعنی یک آهنربا را روی اسباب بازی قرار داده و آهنربای دیگری را به آن نزدیک کرد.
توجه داریم اگر قطب های همنام را به هم نزدیک کنیم
رانش یا هل دادن و اگر قطب های غیر همنام را نزدیک کنیم، کشیدن و یا جذب اتفاق می افتد.
در «آزمایش کنید » صفحهٔ ۵۶ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛می توان این آزمایش را با دو عدد بادکنک انجام داد و اثر دو بادکنک باردار بر یکدیگر را مشاهده کرد.
در «آزمایش کنید » صفحهٔ ۵۷ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛می توان بدون تخته نیز آزمایش را انجام داد.
کافی است دو جلد کتاب را به عنوان پایهٔ سطح شیب دار انتخاب کرده و از یک کتاب دیگر به جای تخته استفاده کرد.
فعالیت «ایستگاه فکر » صفحهٔ ۵۸ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛نیرویی در خلاف جهت حرکت بر جسم وارد شده و سبب کند شدن حرکت آن می شود.
این نیروی مخالف، در سطح های ناهموار مانند موکت یا خاک بیشتر است.
فعالیت «ایستگاه فکر » صفحهٔ ۵۸ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛به نظر می رسد در این آزمایش هرچه سطح ناهموارتر باشد،
نیروی اصطکاک بیشتر است. اگر نیروی اصطکاک کم شود، جسم مسافت بیشتری طی می کند.
در مواردی که می توان نیروی اصطکاک را به طور قابل ملاحظه کاهش داد،
جسم مسافت خیلی زیادی را می تواند طی کند اما چون نمی توان نیروی اصطکاک را به طور کامل حذف کرد،
پس نمی توان انتظار داشت جسم هرگز متوقف نشود.
در فعالیت «گفت و گو کنید » صفحهٔ ۵۸ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛الف) بیشتر ب) بیشتر پ)کمتر ت) بیشتر ث) کمتر ج)کمتر
در فعالیت «ایستگاه فکر » صفحهٔ ۵۹ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛بر کشتی نیروی مقاومت آب در برابر حرکت اثر می گذارد و با حرکت مخالفت می کنند.
البته این نیرو، اصطکاک نیست بلکه نیروی مقاومت آب است.
بر هواپیمای در حال پرواز، نیروی مقاومت هوا اثر می کند
واین نیرو برخلاف جهت حرکت هواپیماست.
در فعالیت «آزمایش کنید » صفحهٔ ۶۰ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ؛می توان به جای بادکنک ها از دو نوار باریک بلند کاغذی استفاده کرد و آنها را از خط کش آویزان کرده و به وسط آنها فوت کرد.
همان نتیجهٔ آزمایش با بادکنک ها را به شما خواهد داد.
«ایستگاه فکر » صفحهٔ ۶۱ درس هفتم علوم ششم ابتدایی؛در روزهای طوفانی، هوا با سرعت زیاد از بالای سقف عبور می کند،
در نتیجه فشار هوا در بالای سقف کم شده و فشار هوای داخل ساختمان سبب نیروی روبه بالایی به سقف می شود
و اگر سقف از استحکام لازم برخوردار نباشد، ممکن است کنده شود.
این مشکل را می توان با بازگذاشتن درب یکی از پنجره ها تا حد زیادی حل کرد.
Facebook Twitter Google+
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟